Ouderavond Chr. U.L.OiSchool Uit het Kijkvenster Spiritisme en Christendom B. V. L. SpfOeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig een pot Sprutol. Bij alle Drogisten. ■4\' ■-■ -■-.*"■ n«-^ vloot. Daar heeft liij een gróoten aaiii» hang verworven en toen de tijd gunmsfig scheen heeft enizelos geprobeerd zijn .slag te slaan. Op de vloot brak muiterij uit te» gen de Reggeering. 't Werd geprobeerd, maar 't gelukte niet om de hoofdstad te bezetten. Evenwel waren verscheidene èen» heden der vloot op de hand van Venizelos en werd door deze schepen het eiland Kreta en enkele eilanden meer bezet. De re» volutie is in hoofdzaak door de regeering "bedwongen omdat de fcurgerij en het leger trouw tleven aan de regeering. Toch ligt in het gebeurde in Griekenland een les opgesloten ook voor onze Overheid. En wel deze les, dat leger en vloot betrouw» baar moeten zijn. Was onze vloot ook niet een btoeinest van socialisme. En zou daar» aan na het gebeurde met de Zeven Pro» vinciën afdoend een einde gemaakt zijn? We vreezen van niet. Daarom is het zaak, dat onze regeering het uiterste doet om zich van de betrouwbaarheid speciaal van onze vloot te verzekeren. Beter geen vloot, dan een die onbetrouwbaar is. Daaivan heeft Griekenland weer een voorbeeld op» geleverd. 't Welterrapport opzij gelegd. Eennieuw Weltertje in de maak Politieke span» ningen D« Staat is topïw'aar De „oude" tijd Oud moedertje en de student. Het is nu alweer 2 jaren ruim geleden, dat 'Eilanden=<nieuws ons een blik deed slaan in het Welter»rapport. De Commissie» Welter was ingesteld onder het Ministeries Ruys om met spoed voorstellen te doen om de landsuitgaven te verlagen. Intusscheij is het Ministerie»Coiijn gekomen en dat is zelf aan 't Weiteren gegaan. Zoódat we van 't Welter»rapport niets meer hooren. Maar er is nu weer zulk een staatsstuk op komst, n.l. het wetsontw'erp, 'waarin alle maatregelen vervat zijn, die ons onmid« dellijk 50 millioen gulden bezuiniging moe» ten hrengen. Twee dingen zijn alvast merk» waardig, het eerste dat niemana" er ach» ter kan komen wat er alzoo in die wet zal staan en het tweede, dat de Regeering die verzameling als één geheel wil béhan» deld zien en er geen amendementen (ver» anderingin) op zullen worden geaccepteerd. Als men 'bedenkt, dat hier betreffen zal het afbreken van vele dingen, die men als „Onmisbaar" zou willen aanduiden, dan begrijpt een ieder welk een spanning ei tond dit bezuinigingsontwerp heerscht. Po» littel?e Spanning. De Kamer zal gaarne wat veranderen, de Regeering zegt „neen." Spe» ciaah de roomsChen—onder-Jeiding van Aal» berse zullen moeilijke dagen beleven. Als het hun, alles bijeen, te kras wordt, zullen zij iegenstemmen mèt de linkerzijde en dan zal minster Colijn wel zeggen: neem heel; de zaak maar over; ik groet je. En ilat, wordt dan wat! Dus zal de Regee» ring f het winnen? Ik weet het niet. Als ik het Sontwerp dat nu zeer spoedig ver» sdiijliefi' moet eens heb ingtSien, dan kom ik er nog op terug. Zal er nu heusch veel luxe worden opgeruimd? 't Zal me» nig ambtenaartje' de boterham kosten. Dat is verdrietig; de menschen- hebben zich» zelf toch niet aangesteld! Maar de harde noodzaak is er. De staatstaak is veel en v^el te uitgebreid gemaakt. Dan wordt de Staat topzwaar en alles duikelt omver. Hoe verschijnt in onze droefgeestige da» gen de oude tijd voor onzen geest als. in vriendelijk Echt! Ons openbaar leven was zooveel eenvoudiger opgezet, de Staat moest „het" nog niet doen en We waren er toch niet minder om! Zonder 8»urendag vond men toch een enkelen avond tijd tot een leerzaam gesprek met wie er eens kwam „pploopen." De radio had de zenuwen nog niet over« spannen. En naar de woorden 'dep grijzen werd met meer eerbied geluisterd. De jeugd vond nog behaagldjkheid in het ouderlijk huis. Tegenwoordig zijn alle machten op. de been om de jeugd uit huis te halen. Zeker, er waren ook spannende tijden. Denk aan de Doleantie van 1886. 't Was 't onderwerp van veler gesprek. Ook bracht de „Distel en Mirt" in menig gezin strijd teWeeg. Dan kwamen er menschen als dis» telen openbaar tegenover -de enkelen die van een distel in 'n mirt waren herborenl Maar de mirt»achtigen waren veel in el» kanders gezelschap. In dTe stad waar de Chr. Geref. Theol. Sdiool stond, hadden 3 studenten een pleisterplaats gevonden bïj een zeer oud vrouwtje, die om het in haar geopenbaard genadewerk door ieder Was geliefd. Na een week van ingespannen studie luisterden zij vaak naar wat dez« door God geleerde mocht vertellen en ver» maakten zij zich in de zuiverheid van hare zielsbevinding, die altijd zoo schoon bij he't Woord in de belijdenis der Kerk aan» sloot. Maar eens dreigde het verkeerd te gaan. Een der studenten sprak over de voor^wetenschap Gods inzake den zonde» val. Of hij zich nu wat onduidelijk uit» drukte ,dan wel >het oudje niet goed ge» hoord had maar plotseling sprong zij op en gaf den verbaasten spreker met de knookige hand een klap in 't gezidit, zeggende: „leelijkerd, durf je God de schuld geven?" Wel was de ontstelteniU groot, maar 't misverstand was spoedig uitden weg ge» ruimd en, inniger vereenigd dan ooit, ging men dien avond uiteen. Ja, die ouden, die 't zoo duidelijk van Boven geleerd hadden, zij lieten de heilswaarheden niet beknib» beien, hoor. Dan vlamde 'een heilige toorn ip. hen op. En d'eene doovekool stak d'andre aani .WAARNEMER. II. Volgens ds. Beversluis leert het spiritis» me, „dat er tal van geestenoorden of sfee» ren zijn en dat de toekomst in die sfeeren zeer verschilt naar de mate der reinheid der bewoners. Er bestaan sfeerén van duis» ternis en wroeging, maar daarheen dalen vriendelijke engelen af om te redden en te behouden, wie boetvaardig zijn zonde belijdt. Ieder, die hier tegen de zedewet gezondigd heeft, koint, hiernamaals niet da» delijk in de sfeer van het Zomerland; eerst langzamerhand kan men daarheen opklim» men. Dat Zomerland is een sfeer van volmaakt geluk, waar het kwaad, de zonde is buitengesloten en ook geen spoor van lijden meer is. Die oorden zijn landen met heuvelen en dalen, bergen, bosschen en rivieren, steden en buitenverblijven; men leeft er gezellig, gelukkig eh werkzaam; dat men hiernamaals voor Gods troon zou jui» chen en Gode lofliederen zou zingen, der» gelijke voorstellingen werpt het spiritisme omver als ten eenenmale onjuist." Reeds aan de laatste zinsnede bemerkt men, dat het spiritisme in lijnrechten strijd is met Gods Woord en derhalve ook met het Christendom. Het is zichzelf daarvan ook bewust en bestrijdt dikwijls zeer scherp en fel de rechtzinnige Schriftuurlijke leer. Dat het zooveel hooger staat dan het Chris» tendom, zal men na het lezen van boven» staand citaat moeilijk kunnen volhouden. Het herinnert ons meer aan heel of half» heidensche, materialistische voorstellingen van het hiernamaals, zooals die bv. bij onze Gsrmaansche voorvaderen werden ge» vonden met hun Walhalla»idee. Ook treft men bij de z.g.n. Fransche richting in het spiritisme gedachten aan en voorstellin» gen, die in verband staan met de leer der zielsverhuizing, hetgeen ons doet denken aan Boeddhistische en theosofische denk» beelden. Verder leert men wel, dat er na den dood een ontwikkeling ten goede 'mo» gelijk is. Slechte menschen worden dan be» ter! Dit heeft wel iets van de Room» sche leer van het vagevuur. De Bijbel geeft ons echter het voorbeeld van den moordenaar aan het kruis, die zijn gansche leven in de zonde en in het ongeloot had doorgebracht, doch op zijn bede tot den Heiland hem in Zijn Koninkrijk te ge» denken, als antwoord ontvangt: „Heiden zult gij met Mij in het Paradijs zijn." Als er voor één loutering noodig was geweest dan was het wel voor dezen moordenaar en toch openen zich dadelijk voor hem de poorten des hemels, omdat zijn ongerech» tigheden verzoend waren door het bloed des kruises. We ::ijn zoo ongemerkt al begonnen aan onz2 critiek op het spiritisme, die we thans meer in den breede zullen vervolgen. We maken daarbij onderscheid tusschen het spi» ritisme als wetenschappelijke verklaring van geestelijke verschijnselen én al.? leyeijs» en wereldbeschouwing. is Als verklaring van geheimzinnigheden in de geestenwereld is het spiritisme als- on» waar en onwetenschappelijk te verwerpen. Het is wonderlijk, dat er steeds een medium tegenwoordig moet zijn bij een scéance. Dit medium is meest een jonge vrouw, die in hooge mate gevoelig is voor zenuw» prikkels. Zenuwzieken zijn er het meest geschikt voor, omdat hun zenuwen gemak» keiijk in een hoogstoverspannen toestand te brengen zijn, welke de spiritisten trance noemen. Zij zijn dan vatbaar voor indruk» ken uit de geestenwereld'Het is voor deze menschen zeer slecht werk; na elke scéance worden ze zwakker en nerveuzer en er zijn niet weinige voorbeelden van, dat zij haar leven eindigden ift krankzinnigheid of zelfmoord. Deze mediums vertellen hu dingen, die zij yan de geesten te weten komen. Wie zegt evenwel en wie' bewijst, dat hun mede» deelingen inderdaad rechtstreeks van geesten afkomstig zijn? Het staat vast, dat de over» spannen, ziekelijke fantasie dezer menschen hun dingen doet 'zien en hooren, die niet van de geesten afkomstig zijn, doch het re» resultaat zijn van de psychopathische wer= king hunner hersenen en producten hunner eigen verbeelding. Zelf mogen zij in de waan verkeeren, dat zij werkelijk met de geesten in contact staan, dit is niets anders dan zelfbedrog. Hoe dikwijls gebeurt het niet, dat wij in droomtoestand bezig zijn met menschen, die reeds overleden zijn. Zulk een werkzaamheid van onzen geest kan bij ze» nuwzieken voorkomen in wakende toestand. En zoo zijn deze dingen gewoon psycholo<= gisch te verklaren. Ook de tafeldans is op natuurlijke wijze te verklaren. Zij ontstaat door onbewuste bewegingen der aanwezigen, die alle aan» dacht op de tafelbeweging concentreeren. Prof. Wiersma heeft eens de volgende proef genomen: In het donker werd een persoon op een stoel gezet en moest de rechterwijs» vinger vooruit steken. Hem werd toen ge» zegd, dat hij moest deinjken: mijn vinger gaat naar boven. Toen bleek, dat de vinger deied, wat hij dacht, zonder dat hij het gewild of gemerkt had. Een groot deel der mediums bedriegen op een zeer geraffineerde manier, zooals meermalen is geconstateerd. Dat zij altijd in het donker werken, is zeer verdacht. Zelden willen zij er zich toe laten vinden in een wetenschappelijk laboratorium zich te laten controleeren. Wel gaan we niet zoo ver als de Engelsche schrijvers Bernard Shaw, die eens heeft gezegd: Alle spiritisten zijn leugenaars, doch wel gelooven we, dat een aanmerkelijk deel der voorstellingen berust op opzettelijk bedrog. Natuurlijk is de nieuwsgierigheid van vele menschen groot om iets te weten van de geestenwereld en om nu iets bijzonders voort te brengen, doen ze door allerlei kunstgrepen er aller» lei bij, vooral als ze voor geld werken. Dat hun mededeelingen dikwijls op on» waarheid berusten, bleek b.v. in 1886. Door ceiiu medium ia Middelburg werd bekend gei',iaakt, dat de geest van den Kapitein van een schip, dat vergaan wast., met haar in contact was geweest. De geest had verteld, dat hij gelukkig was en had erbij gevoegd, dat hij vroeger erg tegen het spiritisme was, doch hu iedereen aanried, aan het spiritisme te gelooven. Eenige weken later kwam er echter bericht, dat het zoek geraakte schip (er was toen nog geen radio), behouden in Indië was aangekomen. De kapitein was springlevend Het kan ook op zijn zachtst uitgedrukt, zeer verdacht worden genoemd, dat vele geesten door middel van het medium pro» paganda maken voor het spiritisme. Hierin ligt o.i. een duidelijke aanwijzing voor 'de waarheid van onze laewering, dat het' niet de geesten zijn, die spreken, doch de mediums zelf. Samenvattende, komen we tot de conclu» sie, dat de spiritistische verschijnselen voor een zeer groot deel berusten op bedrog, hetzij bewust of onbewust. Zij kunnen herleid worden tot psychische Werkingen van! ziekelijke hersénen eh zenuwen en voor» zoover deze occulte verschijnselen thans nog niet voor hondeïd procent te verklaren -zijn, wil dit nog niet zeggen, dat men er niet in slagen zal, deze op andere dan spiritis» tische wijze te verklaren. Maar ook al ware het zóó, dat men aan de werkingvan demonische krachten moest denken, dan is het deelnemen aan deze experimenten van Schriftuurlijk standpunt ten scherpste at te keuren, gelijk we in ons volgend artikel zullen zien. (Wordt vervolgd) - it; m>..m'M miiim Verleden week werd yanT^ege de Chr. U. L.O. school te Middelharnis Ouderavond gehouden in het gymnastieklokaal der Open» bare U.L.O. School. r,j: y Ds. v- d. Wal, de' VoOrfitter', opende de vergadering met gebed, riep de aanwezigen het welkom toe, in het bijzonder Inspecteur Brandsma en Ds. Zeilstra. Spr. hoopte dat onderwijzer ^opma spoe» dig hersteld zal zijn en 'wees verder ap de bevredigende resultaten van het onder» wijs. Dan stond spr. stil bij de lidht» èn schaduwzijden dis er zyn bij het onderwijs. In de 1ste plaats herinnerde spr. daarbij aan het sterf» geval van een der leerlingen. Bij de ernstige roepstem voor allen, sterke de Heere de b^» droefde ouders. Een andere schaduwzijde ziet spr. in het heengaan van den heer v. d. Veere, het Hoofd der School, de maii die niet alleen in de school;' maar oolj voor de school leefde. Spr. gunt hölk jzijn promö'tie, maar 'betreurt, dat de sphool zulk een ktadht verliest. Zij de Hé'l^e hé'm goed'eh lïabij. Een lichtzijde ziet' spr. in de bpnÓeniing van den heer Fockèrt. Jaihmef is "het, dat deze eerst 1 Juni a.i. de vacature kan vervullen. Een schaduwzijde'voor ons alleti'^ei spr., is er, als wij zien op onze zonden. Als 'we daar een indruk van krijgen, zou het onzen arbeid doen, neerleggen. Öïlukkig he^ft de Heere zijn Woord gegeven, dat ons den blik doet richten van beneden naa boven, en waarin de Helere régt, dat Hij niet doet naar onze zonden, noch iiaar onze ongerechtigheden. Spr. ,wees voorts Op déil uit» en inwendi» ggen zegen van 'Christus Borgtochtelijk lij» den en besloot mjt den ■werisch, dat de Heere den arbeid der School bij den yer» deren voortgang mocht zegenen. Insipecteur S. Brandsma het woord verkrijgende, begon met te zeg» gen, dat het. hem erg speet, Üat de heer v. de Veere hier weggaat. Vijf jaar werkte hij in alle eenvoudigheid, zonder ophef, daar hij altijd zei: „ik kw^het niet!" Maar de resultaten loonden steeds 4é toets der v^r» gelijking dopjsstaanj, Spr., dankt hem voor den verrichten arbeid en bidt hem eh zijn gezin Gods zegen toe. Het nieuwe hoofd zal een waardig ^volger zijn van dhr. V. d. .Veere, zei spt;^ f - Vervolgens handelde''spï. over ,vde rijpere jeugd." „Kennis is macht" is zeker spreekwoord. Over het aïgemieen gaat men vah de veronderstelling uit, dat'inen wel eh-wee verwacht van goed onderwijs. Kennis is deugd, bouwt scholen en sljiit de gevari» genissen! zoo riep men. In 1914 brak de wereld»oorlog uit, de frase bleek waar» heid: „kennis is macht." Macht ter vérnie» tjging van elkaar, macht, geen deugd! Na 1914 is dé, rijpere jeugd inzondejcheid veel veranderd. Veranderd ten opzichte in ontzag tegen de ouderen, veranderd ten op» zichte van zedelijkheid en schaamtegevotv Tegenwoordig durft de jeugd zeggen: het lichaam is van mij, ik geef het weg aan wie ik -wil f Spr. wijst op het groote verschil in men» taliteit vóór en «a 1914.,ook op Flakkeel Wijd en zijd neemt het ongeloof toe, slechte lectuur die een vloek zijn voor het- land waardt rond en het is inzonderhld dat, spr. waarschuwt de jeugd niet te laten lezen in allerlei! boeken, maar daarop controle. te houden. De tegenwoordige ongehoorzaamheid,.vaji. de rjj'pere jeugd schrijft spr. voor een groot gedeelte toe aan de ouders zelf- Er is zooveel onbeslistheid :bij de Ouders, dat door de jeugd wordt gemerkt, ,slapc heid en toegevendheid, waar is er nog ge» loof? vraagt spr. Wij moeten onze kinderen het voorbeeld geven, laten we daarom God bidden; dat Hij on& het geloof, sthen^t, om te zien, .dat onze zeilden'in-het'z-oettMoéd-van Chii^ui' kunnen' -vérgeyeil'Sv'ordefi. ',(3etïóüw ^a^i^'-fef belijdenis' zullen \j'e' o'hze kinae'reii.'V fef beste VöoAeeld.''geven. --^^ I b-..'Is!a d^^p^uze ïyeld „^jss.' --- --■; ■,:;:m~- ©s.cTsia^^'-'i^tjIstei Ger. Ered, terAÜddelhaiinis'-eénaede. Sfif;. ^-begon-'iftet te-zeggen,"'Itat .dé'-^OiJÜara'vönden-- Ij op ons eiland meer een soort predikanten»' conferentie lijken.- Ook deze a.vond. vond... i-spr. reeds zwaar belast, maar'''''nij""wil -het^ besluit van 'het" Béstuiif~.eerb|'éaigeT\,.^ al had hif'b.y. liever eg'ii p.raatayprö' ine.V,4fS~ heer Brandsma .'gezien,;^. .j, '-^ Spr,,-a.fht .hetv.-,verkeei;d, -wannger - de ;-. ouders i d* •handeiingen, .-van.r de;v.<5nd€swij2;es»-* thuis bespreken. Eén is er die .al. ;dje«e din'geïj hoort!' iji;K'.Sidi»2- ..ïi''v-., j'. Zijn Wij ■S?S^'«?M? voo'r- otóè-kfadèrfen. voor andé^eAf'i*" -^^ -• Laten yr\^ oïteSI kindei^en opdjagen 'ih het gebed aan den "Heère! Geheel het ..onderwijs moet doorvlochten zijn njet het ■WoQrd,.Gp.ds.,Bij .de'Wiskunde; moet erop gewezenworden,?'^dat 'God-een God van orde-is, vooral ook. i«i-;-de.: natuïii moet-Gods Hvijsheidi^'gepfedikt wti'rderi.' - Gods Woord"''Ko3§':;totde"menschheid in alle talen ,en; i^ 'ïi'et.zéltde voor elk' 'zondaar. Deze vvek'en 'wijzen' op de lijdensweken, die we thargj|ji(i^_^t^5|jPe b'ooze loert,, steeds op het gezin^'Sfl.» !?Ü^- vernietiging, 'wij .moéten voor dat gezinsleven waken, wij .moeten, in de doorboorde, rbailden van Christus ,ons gezin, -onze school légggen. Het -.blöedvan Christus brengt redding, Wanneer Wij deh.kèn'"aan oft'ze zonSen, welk een ge^irek is „er in ons werk.i'h "bn's onderwijs. Wat ook wisselt,de "goe'dërtièfeh heid des .;Heeren- is van .eeuwigheid, oyer degenen die- Hem vreezen en Zijn verbond houden. Zijn wij menschen met een weder» geboren'hart? Zijn wij menschen-die., leyen uit Zijn. belolten alleen? Wanneer we Zijn verbond houden en Zijn bevelen3'ia^Tdan." behoeven 'fit niet- te "wanhopen..s i-a»^ De Hèere heeft de macht van- den- 'Aiki» christ gebroken. ,AUémacht deï"hel .heeft' Hij ove.rwonrien." Wij hébben geetf yromé praatjes noodig,. ma^r vfóme gödyruchfjge daad! .- Er is genade voor Qns -allen, ook-vg.9r onze kinderen:-'-Alle ouders, die het ,-,?y^n,' .den Heere verwachten, worden' 'gezegend, aldiis besluit spreker. -. -* Toespraak vaif'Se'hetor v. d. '''^öiré.' Na de pauze wis'hef ■woord aaii.}.hét H. d. ..S,., de.j^eled. ,heer .y. d. Vpcr^,, dié be» gon te',zeggen5j.dat, -.-w'egeni zijn .l5e4oegj.ing tot hoafd der. Chi;.; U-loffsghool-ite Kampêti,- deze avond voOr'shem .ti^enover-de-'o^-ders staat in het teeken van afscheid.'•Hij.-'wilde terugzien en vooruitzien. Terugziende moch'i gewaagd worden van zegen in verschillend opzicht.' NS- 'dé gtbote ^-ihoëWjkheSdén bïj-: de oprichting' der'school, kón,--na'*de o'jifen'in^; rustig,■\vorden';|ge|rbeid «^ah dé' ofibduw der school, dieaa^^J|#^^c'her>, ,'welke aan .eejl' Ulo»scIi.oql, .^g^^yerién Z|ijn,..'yioldoêt. Tüs»- Schensieh9.o4',i„yopr somipigen, voei.r-, -,uitb*S^-j breiding van de leerstof-..dier^-l.-s.-ryooi;,,^ deren, tindonderwijsinstituut voor een derde groep, heeft de school in de verloopen 5 jaren een belangrijke plaats -ingenainen» De.'- statistiek over de laatste 3 jaajrtö.Qnta^nj dat 10 1.1. gingen riaar H.B.S., 1 naar-Gymnasi» 'um, 8 naar Kweekschop}!;, 8 iiaar Ambachtss» school, terwijl 11 leerlingen- na een-3'daags examen :te Rotterdam het Mulfj^diplomji verwierven.: Het doel bereikt! -Maar be» halve deze zegen in -ftiaterieel; -opzicht, wees spr. uitvoerig op de 'iegen in geesteljgk opzicht, die het onde-rwijs in_;-het:.Woord des Heeren, in de Bijb. Kerk;.-Zend; geseh,, voor de 1.1. kan hébben Weggedragen. Wel blijft veel van- de invloed, dat éit idieele onderwijs op de harten der kinderen heeft verborgen, wel kan het onderwijzend -perj» soneel slechts planten en natmaken, maar naar 's Heeren eigen belofte ise^rt Zijn Woord, in getrouwheid en ,op yoor.,kinde* ren bevattelijke wijze gebraoht» -niet le,dig ■weder, maar doet het al wat Hem'-behaagt. 'Terugziende mocht spr. getuigen; Eben» Haëzer:Tiot hiertoe heeft ons de Heere ge» holpen. Na deze terugblik, wilde spr. ech» ter ook vooruitzien -en hij meende goe.djte doen nóg eens te wijzen op de belangrijke taak die onze Chr. Ülo»sch.ool-in .pns.mid» den kan innemen; .Onze Chr.. Ulo»school heeft, volgens spr. een drieledige taak: Ie. Zijn de 1.1.' er op hun plaats, die Se weg van verdere studie willen bewandelen en enkéré' jaféii'"■vbpffgézët 'ón3érwijs^~"öï' ook wel he.fc.^Miiloöiploma' -A. ölB'> djSar» voor noodig "hebben. ----— ...-.,.-._.,,- (2e. Is onze school dè school voor kin» èderen van'.^ndboüwefïJ''.liandel^ifeifeöhen, yakmenschen, die zich niet met het gewoon lager q^c^^^l'^fj .ie-^weden jEunne'h''-"«ïellen, maar een breedere ontwikkeling voor hun jongens én óftk ^vopr hun meisjes' iióoa'^ zakelijk achten. - 3e. last not least;„Onze, Chr. Ulo»school is middel *)t;-de verdere geestelijke vorming dér l.I. tot steun van'het Catechetisch on^ derwijs ,tot steun yan de Jongeljedenvereeni» gingen. De s'chopl kweeke niet alleen bel-ij» ders van", m^., obk,strijders vóór de Naa.m des Heeren,' In onze dagen meer dan ooit noodig. Spr; stond uity^'^'"sfil''''bij 'elk dezer 3 punten eiivat heï doel vari onsChr. Onderwijs in een centrale gedachte sameh: ■Sms Christelijk onderwijs .opvoeding in school en-'huis voéde-;önzé'fe'nderen op tot menschen Gods tot alle goed werk yól» maakt toegerust, het geve slechts één pa» rooi uit: te blijven, in alle opzichten, bij hét Woord Gods, dat alle beloften 'heeft voor het tegenwoprdigeen,-^. voor het toe» komende leyfaj. - Spr. eindigt met enkele woorden vaii afscheid ,.te- spreken tpt den '!;>^eled,elgest,r... Heer S. Brandsma, Insp. l.o. -en tot de ouders. MIDDELHARNIS •»-i Propagandafilm ),SJtiitr de gelederen." Te- Middelharnis vertoond op Woensdag 20, en jP^nderdag "Z'!--Maart.ytl. Uit-alle deelen ^sasn hét ',^and'';-strooindèn de landstprmers. ■,tpe oni,d4?e ^ilnij.'^d.ie 'ver/oond "werd ih 4?. garage van den Heer K. Witvliet, te zien. .Voor beide avonden waren de plaatsbewif» --; - zen uifv^rkoEhlg'^^^kn^ moesten zéUs-woïden -léleurgéstèMr --■"' -^' -:..■■•■.■?; •- ""^Burgemeester den Hollander, voorzitter'"'-' 'der Gé'^^estéjijki'^,;'ComWiisSie^" opende het byeenzijh met een haftelijk' ■welkojn toe te f(Jepen,..-«ï'P;,4^4andstorroers, dé-inanngn van hét vr-jiwiüigè ,motp,rkorps, ,de luchtwacht» dienst,-.'..dê.;.leden..-van de gewesteUjken en ®laatselgkfe.-'cpmmissie van den ;B:V-L-'eyen»' als als de pverige aanwezigen. Inzpnderheid ■sprak hij er zijn vreugde over uit, dat "^de - Gomniandant "van\^héf verband Mpndeh'-dér Maas,'Kolpnél" yan Hóogenhuijzen, a'anwe» ,'zig 'was. iJen ''a^Xwezigen'" -werd yefzophf zich van hun .zjtplaatsèn te verheffen. Nadat .^llen hieraan hadden .yi5ildaan,.zeide spr., dat „- <het heden (Woensdag); een -gedenkwaardige dag voor ons. is. Het.is toch juist een jaar .geleden-'dat-H.M.-"de-KoninginiMoeder door .- 'den dÖérd'üit-^OHs midden'we'rd ifeggénbmen.- Daarom gaan onze gedachten uit naar het" Kpnirii^l'ijk' paleis. .O.nze Koninkly.ke familie is jiPg slechts klein. Moeder' en dochter. .Maar juist daarom is onze liefde zoo groot voor Oranje, Spr, hoopt, dat zij nog tot ,i^M»j, lengte ,|.van,.,.4*S6ii .vpor Nederland,,gespaard .mogeni> blij.V'ejii.,(Hi€fna gaat men- weer zit» tên«).Het is; ald*tS'.spr.^, een oliezaak- van; --groote'."Vreugde,- dat'er zulk- een groote be» langsteHiteg wordt "gèvöndfen ook op, ons 'eiland- ''"vóor den 'Bijzonderén Vrijwilligen ..Landstoffn. Hij dankt den aanwezigen vöor hun opkomst en den Heer. Witvliet, voor 'het geheel bel?ï(§i4P°s afstaan' -van zijn autogar^gé, teri einde ,iie eilandbewonersin ,de gelegenheid, te stellen de Landstormfilm -te zien-. 'Ook den leden van het Vrijwil» .lig Motorkorjos dank -voof hu'n bereidwil» ligheid oWi dë- leden -van' d'en- B.V.L. uit 'alle deetó wan het eilaüd-"!* halen en weer "i^eg brehgen. Hij 'zal thans geen red^ houden óns doel en iStreven van het vredesinstituut uiféen te zetten. Daarvoor zal de film wel zorgen. De, tilin, behandeld .Jjet yerleden,. heden en toe» .'koinst^. Het -gaat om, Jjehpud-van de heiligste, goederen. En te dien opzichte geldt het ppk: Eendracht maakt macht. Hij .vertrouwt dat ■"^e straks rta-a-r"' huis ',.zullle.n' gaan met de •vaste''overtuiging, 'dat de B.V.L. in óns va»' "derla'l-id;^'é'en"-fechöohe-'taak. he'ett ,en -dat-door 'net 'vfeftooheh van de propagandafilm de Bloei -van hef'^jnjtituut be.vqfderd mag wor» den.. jWcj^ leven In.'e^ti .tijd vjh' z.êér veéV .yerwfifj;iag,,yerwjldering !der geesten, én re» olutie. Daarom verzoekt h'ij steurv „aan, en - blijvende-:, be-lang&telling voor. den.-B.V.L. .Alleen-.dan,'kijnnen- we dienen het heil van •^orst&n'h'üiS én Va'de'rland. (Applaus.) -3, - Nidat'-.e'én fjlm'^'é vertoond is 'van^'zeer i' 'mopje "%ihteilïiid'&lïajppert*' en wihtèl^ort •■ïn'l5'uiëéWan(l"^,öft-df\lankfi'lM'';;Sluit Ie ,Hè,t al^rm,«,-2iej.J^e d,aaapv.3e 'Öpboiffij en j^,^ Consolidatie, en 4e Oranje en Nedé^ijjnid, •;)-,,.»„ Oijder ademlppze .stilte wordt het meester» stuk,"waa''rin'■versch'illefide sprekers heÊs^Jèörd. J3H. vo.fcren,-.;<dosu:,. ..de,„aanwezigen, aanschqtojjd. Aan -.ihs't -slot. wordt door de aanwezigen ;Oii/i staande fa'et.'-!alo«dÊ<.-.Wi'lhelmU* aangel^Ven, S«E De heer Witvliet 'Vert<Opnde.-hiern;ö-dê'"'''^ Fprdfiirh-; -;.:--. ^..'.;.:'Ji,S4 Tensl^te .-«erleiEiiitle "de; voorzitter-nog het' wóprd 'fan.der^.-CjjrnnjaWant; van het-Land» stormvérban'd 'Monden' der Maas, die éen 'geestig slotwoord' sp,reektj Hij zegt hartelijk dank voor de groote belangstelling van de ^ijde der particulieren. Het doet hem altijd goed de landstormers eens weer te zien bij schietwedstrijd'é'h, enz'., maar op' een avond als deze is het zoo heerlijk te -ejjyaren, •dat er ©ok nog vele.^nderen zijn. die.,hei werk-van den B.V.L.- steunen. We. kunnéni nn ^énma'a'i niet ajlee-n.vrijwillig zijn. Dan - moet men de'n 'so'ldatenrok hebben -ge.dra» gen. 'M'aar "toich' kan inen pp 'verschillende wijze het Itótifuut"va'ri dtn L'and's'tóröi steu»' nen. Hetzij dan door ^dat ijien lid is van den, Èi..y,L. of-.Twel donateur óf op eehigerlei anderewijze., 'Waaneer, hij' zegt, dat hij de leden ,"*flns---den B.V.L. pp .-dit eiland..heeft leeren kennen -als flinke, .ernstige menschen, .manne'K'pp- wien men, als^'t mpet,- kan. ge» ,kenè;i,' zegt'hij dit'niet zpomaar,-doch dit is gesprofen ïiit het'diepst Van zijn •hart: Hij spreekt woorden Vaii dank en aanbeveling. En .wanneer^, men óojt de yraa^ zoustellen of de ;B.V-i,. .r^ht.-van bestaan zou héb» -bén» pok-nog'i-n'qnzen .tijd, let dan slechts op :wat ;;de. Wereldhistorie -ons doet zien. ,h Denk'aan "Griekenland hoe het eene deel-.- derbevolking i het'-'andere^mpet bestrijden. Er hêfe'fï weer bloed- gevldseid'. 'De-wettige^-s- - pVerheid'h'e'eft ernstige maatregelen mpeten -treffen tpf .'pnderdru^king der revplutie.'"En nu j.ljgt ,'GrlekeÖand wél'yer .varT pns af, ma%r'.i4<^ Sé.e-'»t^4s kort bij, ons, Jipe rustig en stil het ^sqms, ..-itnoge >,schJjnen,;- wie weethoe of er--in'--;'t geheim en geniep gewerkt wordfe,;; om ppk in pns land een revplutie vpor tei-*-| bereiden. Daarpm ^is'-de B.V.L. noodzakelijk. Vóórkomen is'beter dan genezen. Staan -we dan sthouder'aan schouder óm ons land zoo ,',mogélijk vóór' dergelijke onheilen ié' sparen,,gjp.'.op 4e^'tre4gn indjfn de' n'pödza* kelijkhéii daatian g^Ëoclen'is.. -,Onsp.aroóL

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 2