Ouderavond
Chr. U.L.OiSchool
Uit het Kijkvenster
Spiritisme en
Christendom
B. V. L.
SpfOeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig een pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
■4\' ■-■ -■-.*"■ n«-^
vloot. Daar heeft liij een gróoten aaiii»
hang verworven en toen de tijd gunmsfig
scheen heeft enizelos geprobeerd zijn .slag
te slaan. Op de vloot brak muiterij uit te»
gen de Reggeering. 't Werd geprobeerd,
maar 't gelukte niet om de hoofdstad te
bezetten. Evenwel waren verscheidene èen»
heden der vloot op de hand van Venizelos
en werd door deze schepen het eiland Kreta
en enkele eilanden meer bezet. De re»
volutie is in hoofdzaak door de regeering
"bedwongen omdat de fcurgerij en het leger
trouw tleven aan de regeering. Toch ligt
in het gebeurde in Griekenland een les
opgesloten ook voor onze Overheid. En
wel deze les, dat leger en vloot betrouw»
baar moeten zijn. Was onze vloot ook niet
een btoeinest van socialisme. En zou daar»
aan na het gebeurde met de Zeven Pro»
vinciën afdoend een einde gemaakt zijn?
We vreezen van niet. Daarom is het zaak,
dat onze regeering het uiterste doet om
zich van de betrouwbaarheid speciaal van
onze vloot te verzekeren. Beter geen vloot,
dan een die onbetrouwbaar is. Daaivan
heeft Griekenland weer een voorbeeld op»
geleverd.
't Welterrapport opzij gelegd. Eennieuw
Weltertje in de maak Politieke span»
ningen D« Staat is topïw'aar De
„oude" tijd Oud moedertje en de
student.
Het is nu alweer 2 jaren ruim geleden,
dat 'Eilanden=<nieuws ons een blik deed
slaan in het Welter»rapport. De Commissie»
Welter was ingesteld onder het Ministeries
Ruys om met spoed voorstellen te doen
om de landsuitgaven te verlagen. Intusscheij
is het Ministerie»Coiijn gekomen en dat is
zelf aan 't Weiteren gegaan. Zoódat we
van 't Welter»rapport niets meer hooren.
Maar er is nu weer zulk een staatsstuk op
komst, n.l. het wetsontw'erp, 'waarin alle
maatregelen vervat zijn, die ons onmid«
dellijk 50 millioen gulden bezuiniging moe»
ten hrengen. Twee dingen zijn alvast merk»
waardig, het eerste dat niemana" er ach»
ter kan komen wat er alzoo in die wet
zal staan en het tweede, dat de Regeering
die verzameling als één geheel wil béhan»
deld zien en er geen amendementen (ver»
anderingin) op zullen worden geaccepteerd.
Als men 'bedenkt, dat hier betreffen zal
het afbreken van vele dingen, die men
als „Onmisbaar" zou willen aanduiden, dan
begrijpt een ieder welk een spanning ei
tond dit bezuinigingsontwerp heerscht. Po»
littel?e Spanning. De Kamer zal gaarne wat
veranderen, de Regeering zegt „neen." Spe»
ciaah de roomsChen—onder-Jeiding van Aal»
berse zullen moeilijke dagen beleven. Als
het hun, alles bijeen, te kras wordt, zullen
zij iegenstemmen mèt de linkerzijde en
dan zal minster Colijn wel zeggen: neem
heel; de zaak maar over; ik groet je.
En ilat, wordt dan wat! Dus zal de Regee»
ring f het winnen? Ik weet het niet. Als ik
het Sontwerp dat nu zeer spoedig ver»
sdiijliefi' moet eens heb ingtSien, dan
kom ik er nog op terug. Zal er nu heusch
veel luxe worden opgeruimd? 't Zal me»
nig ambtenaartje' de boterham kosten. Dat
is verdrietig; de menschen- hebben zich»
zelf toch niet aangesteld! Maar de harde
noodzaak is er. De staatstaak is veel en v^el
te uitgebreid gemaakt. Dan wordt de Staat
topzwaar en alles duikelt omver.
Hoe verschijnt in onze droefgeestige da»
gen de oude tijd voor onzen geest als. in
vriendelijk Echt! Ons openbaar leven was
zooveel eenvoudiger opgezet, de Staat moest
„het" nog niet doen en We waren er toch
niet minder om!
Zonder 8»urendag vond men toch een
enkelen avond tijd tot een leerzaam gesprek
met wie er eens kwam „pploopen." De
radio had de zenuwen nog niet over«
spannen. En naar de woorden 'dep grijzen
werd met meer eerbied geluisterd. De jeugd
vond nog behaagldjkheid in het ouderlijk
huis. Tegenwoordig zijn alle machten op. de
been om de jeugd uit huis te halen.
Zeker, er waren ook spannende tijden.
Denk aan de Doleantie van 1886. 't Was
't onderwerp van veler gesprek. Ook bracht
de „Distel en Mirt" in menig gezin strijd
teWeeg. Dan kwamen er menschen als dis»
telen openbaar tegenover -de enkelen die
van een distel in 'n mirt waren herborenl
Maar de mirt»achtigen waren veel in el»
kanders gezelschap. In dTe stad waar de
Chr. Geref. Theol. Sdiool stond, hadden
3 studenten een pleisterplaats gevonden bïj
een zeer oud vrouwtje, die om het in haar
geopenbaard genadewerk door ieder Was
geliefd. Na een week van ingespannen
studie luisterden zij vaak naar wat dez«
door God geleerde mocht vertellen en ver»
maakten zij zich in de zuiverheid van hare
zielsbevinding, die altijd zoo schoon bij
he't Woord in de belijdenis der Kerk aan»
sloot. Maar eens dreigde het verkeerd te
gaan. Een der studenten sprak over de
voor^wetenschap Gods inzake den zonde»
val. Of hij zich nu wat onduidelijk uit»
drukte ,dan wel >het oudje niet goed ge»
hoord had maar plotseling sprong
zij op en gaf den verbaasten spreker met
de knookige hand een klap in 't gezidit,
zeggende: „leelijkerd, durf je God de schuld
geven?"
Wel was de ontstelteniU groot, maar 't
misverstand was spoedig uitden weg ge»
ruimd en, inniger vereenigd dan ooit, ging
men dien avond uiteen. Ja, die ouden, die
't zoo duidelijk van Boven geleerd hadden,
zij lieten de heilswaarheden niet beknib»
beien, hoor. Dan vlamde 'een heilige toorn
ip. hen op. En d'eene doovekool stak
d'andre aani
.WAARNEMER.
II.
Volgens ds. Beversluis leert het spiritis»
me, „dat er tal van geestenoorden of sfee»
ren zijn en dat de toekomst in die sfeeren
zeer verschilt naar de mate der reinheid
der bewoners. Er bestaan sfeerén van duis»
ternis en wroeging, maar daarheen dalen
vriendelijke engelen af om te redden en
te behouden, wie boetvaardig zijn zonde
belijdt. Ieder, die hier tegen de zedewet
gezondigd heeft, koint, hiernamaals niet da»
delijk in de sfeer van het Zomerland; eerst
langzamerhand kan men daarheen opklim»
men. Dat Zomerland is een sfeer van
volmaakt geluk, waar het kwaad, de zonde
is buitengesloten en ook geen spoor van
lijden meer is. Die oorden zijn landen
met heuvelen en dalen, bergen, bosschen
en rivieren, steden en buitenverblijven; men
leeft er gezellig, gelukkig eh werkzaam; dat
men hiernamaals voor Gods troon zou jui»
chen en Gode lofliederen zou zingen, der»
gelijke voorstellingen werpt het spiritisme
omver als ten eenenmale onjuist."
Reeds aan de laatste zinsnede bemerkt
men, dat het spiritisme in lijnrechten strijd
is met Gods Woord en derhalve ook met
het Christendom. Het is zichzelf daarvan
ook bewust en bestrijdt dikwijls zeer scherp
en fel de rechtzinnige Schriftuurlijke leer.
Dat het zooveel hooger staat dan het Chris»
tendom, zal men na het lezen van boven»
staand citaat moeilijk kunnen volhouden.
Het herinnert ons meer aan heel of half»
heidensche, materialistische voorstellingen
van het hiernamaals, zooals die bv. bij
onze Gsrmaansche voorvaderen werden ge»
vonden met hun Walhalla»idee. Ook treft
men bij de z.g.n. Fransche richting in het
spiritisme gedachten aan en voorstellin»
gen, die in verband staan met de leer der
zielsverhuizing, hetgeen ons doet denken
aan Boeddhistische en theosofische denk»
beelden. Verder leert men wel, dat er na
den dood een ontwikkeling ten goede 'mo»
gelijk is. Slechte menschen worden dan be»
ter! Dit heeft wel iets van de Room»
sche leer van het vagevuur. De Bijbel
geeft ons echter het voorbeeld van den
moordenaar aan het kruis, die zijn gansche
leven in de zonde en in het ongeloot had
doorgebracht, doch op zijn bede tot den
Heiland hem in Zijn Koninkrijk te ge»
denken, als antwoord ontvangt: „Heiden
zult gij met Mij in het Paradijs zijn." Als
er voor één loutering noodig was geweest
dan was het wel voor dezen moordenaar
en toch openen zich dadelijk voor hem de
poorten des hemels, omdat zijn ongerech»
tigheden verzoend waren door het bloed
des kruises.
We ::ijn zoo ongemerkt al begonnen aan
onz2 critiek op het spiritisme, die we thans
meer in den breede zullen vervolgen. We
maken daarbij onderscheid tusschen het spi»
ritisme als wetenschappelijke verklaring van
geestelijke verschijnselen én al.? leyeijs» en
wereldbeschouwing. is
Als verklaring van geheimzinnigheden in
de geestenwereld is het spiritisme als- on»
waar en onwetenschappelijk te verwerpen.
Het is wonderlijk, dat er steeds een medium
tegenwoordig moet zijn bij een scéance.
Dit medium is meest een jonge vrouw,
die in hooge mate gevoelig is voor zenuw»
prikkels. Zenuwzieken zijn er het meest
geschikt voor, omdat hun zenuwen gemak»
keiijk in een hoogstoverspannen toestand te
brengen zijn, welke de spiritisten trance
noemen. Zij zijn dan vatbaar voor indruk»
ken uit de geestenwereld'Het is voor deze
menschen zeer slecht werk; na elke scéance
worden ze zwakker en nerveuzer en er
zijn niet weinige voorbeelden van, dat zij
haar leven eindigden ift krankzinnigheid of
zelfmoord.
Deze mediums vertellen hu dingen, die
zij yan de geesten te weten komen. Wie
zegt evenwel en wie' bewijst, dat hun mede»
deelingen inderdaad rechtstreeks van geesten
afkomstig zijn? Het staat vast, dat de over»
spannen, ziekelijke fantasie dezer menschen
hun dingen doet 'zien en hooren, die niet
van de geesten afkomstig zijn, doch het re»
resultaat zijn van de psychopathische wer=
king hunner hersenen en producten hunner
eigen verbeelding. Zelf mogen zij in de
waan verkeeren, dat zij werkelijk met de
geesten in contact staan, dit is niets anders
dan zelfbedrog. Hoe dikwijls gebeurt het niet,
dat wij in droomtoestand bezig zijn met
menschen, die reeds overleden zijn. Zulk een
werkzaamheid van onzen geest kan bij ze»
nuwzieken voorkomen in wakende toestand.
En zoo zijn deze dingen gewoon psycholo<=
gisch te verklaren.
Ook de tafeldans is op natuurlijke wijze
te verklaren. Zij ontstaat door onbewuste
bewegingen der aanwezigen, die alle aan»
dacht op de tafelbeweging concentreeren.
Prof. Wiersma heeft eens de volgende proef
genomen: In het donker werd een persoon
op een stoel gezet en moest de rechterwijs»
vinger vooruit steken. Hem werd toen ge»
zegd, dat hij moest deinjken: mijn vinger
gaat naar boven. Toen bleek, dat de vinger
deied, wat hij dacht, zonder dat hij het
gewild of gemerkt had.
Een groot deel der mediums bedriegen
op een zeer geraffineerde manier, zooals
meermalen is geconstateerd. Dat zij altijd
in het donker werken, is zeer verdacht.
Zelden willen zij er zich toe laten vinden
in een wetenschappelijk laboratorium zich
te laten controleeren. Wel gaan we niet zoo
ver als de Engelsche schrijvers Bernard
Shaw, die eens heeft gezegd: Alle spiritisten
zijn leugenaars, doch wel gelooven we, dat
een aanmerkelijk deel der voorstellingen
berust op opzettelijk bedrog. Natuurlijk
is de nieuwsgierigheid van vele menschen
groot om iets te weten van de geestenwereld
en om nu iets bijzonders voort te brengen,
doen ze door allerlei kunstgrepen er aller»
lei bij, vooral als ze voor geld werken.
Dat hun mededeelingen dikwijls op on»
waarheid berusten, bleek b.v. in 1886. Door
ceiiu medium ia Middelburg werd bekend
gei',iaakt, dat de geest van den Kapitein
van een schip, dat vergaan wast., met haar
in contact was geweest. De geest had verteld,
dat hij gelukkig was en had erbij gevoegd,
dat hij vroeger erg tegen het spiritisme was,
doch hu iedereen aanried, aan het spiritisme
te gelooven. Eenige weken later kwam er
echter bericht, dat het zoek geraakte schip
(er was toen nog geen radio), behouden in
Indië was aangekomen. De kapitein was
springlevend
Het kan ook op zijn zachtst uitgedrukt,
zeer verdacht worden genoemd, dat vele
geesten door middel van het medium pro»
paganda maken voor het spiritisme. Hierin
ligt o.i. een duidelijke aanwijzing voor 'de
waarheid van onze laewering, dat het' niet de
geesten zijn, die spreken, doch de mediums
zelf.
Samenvattende, komen we tot de conclu»
sie, dat de spiritistische verschijnselen voor
een zeer groot deel berusten op bedrog,
hetzij bewust of onbewust. Zij kunnen
herleid worden tot psychische Werkingen
van! ziekelijke hersénen eh zenuwen en voor»
zoover deze occulte verschijnselen thans nog
niet voor hondeïd procent te verklaren -zijn,
wil dit nog niet zeggen, dat men er niet
in slagen zal, deze op andere dan spiritis»
tische wijze te verklaren. Maar ook al
ware het zóó, dat men aan de werkingvan
demonische krachten moest denken, dan is
het deelnemen aan deze experimenten van
Schriftuurlijk standpunt ten scherpste at te
keuren, gelijk we in ons volgend artikel
zullen zien.
(Wordt vervolgd)
- it; m>..m'M miiim
Verleden week werd yanT^ege de Chr. U.
L.O. school te Middelharnis Ouderavond
gehouden in het gymnastieklokaal der Open»
bare U.L.O. School. r,j: y
Ds. v- d. Wal, de' VoOrfitter', opende de
vergadering met gebed, riep de aanwezigen
het welkom toe, in het bijzonder Inspecteur
Brandsma en Ds. Zeilstra.
Spr. hoopte dat onderwijzer ^opma spoe»
dig hersteld zal zijn en 'wees verder ap
de bevredigende resultaten van het onder»
wijs. Dan stond spr. stil bij de
lidht» èn schaduwzijden
dis er zyn bij het onderwijs. In de 1ste
plaats herinnerde spr. daarbij aan het sterf»
geval van een der leerlingen. Bij de ernstige
roepstem voor allen, sterke de Heere de b^»
droefde ouders.
Een andere schaduwzijde ziet spr. in het
heengaan van den heer v. d. Veere, het
Hoofd der School, de maii die niet alleen
in de school;' maar oolj voor de school
leefde. Spr. gunt hölk jzijn promö'tie, maar
'betreurt, dat de sphool zulk een ktadht
verliest. Zij de Hé'l^e hé'm goed'eh lïabij.
Een lichtzijde ziet' spr. in de bpnÓeniing
van den heer Fockèrt. Jaihmef is "het, dat
deze eerst 1 Juni a.i. de vacature kan
vervullen.
Een schaduwzijde'voor ons alleti'^ei spr.,
is er, als wij zien op onze zonden. Als 'we
daar een indruk van krijgen, zou het
onzen arbeid doen, neerleggen. Öïlukkig
he^ft de Heere zijn Woord gegeven, dat ons
den blik doet richten van beneden naa
boven, en waarin de Helere régt, dat Hij
niet doet naar onze zonden, noch iiaar
onze ongerechtigheden.
Spr. ,wees voorts Op déil uit» en inwendi»
ggen zegen van 'Christus Borgtochtelijk lij»
den en besloot mjt den ■werisch, dat de
Heere den arbeid der School bij den yer»
deren voortgang mocht zegenen.
Insipecteur S. Brandsma
het woord verkrijgende, begon met te zeg»
gen, dat het. hem erg speet, Üat de heer v.
de Veere hier weggaat. Vijf jaar werkte hij
in alle eenvoudigheid, zonder ophef, daar
hij altijd zei: „ik kw^het niet!" Maar de
resultaten loonden steeds 4é toets der v^r»
gelijking dopjsstaanj, Spr., dankt hem voor
den verrichten arbeid en bidt hem eh
zijn gezin Gods zegen toe. Het nieuwe
hoofd zal een waardig ^volger zijn van
dhr. V. d. .Veere, zei spt;^ f -
Vervolgens handelde''spï. over
,vde rijpere jeugd."
„Kennis is macht" is zeker spreekwoord.
Over het aïgemieen gaat men vah de
veronderstelling uit, dat'inen wel eh-wee
verwacht van goed onderwijs. Kennis is
deugd, bouwt scholen en sljiit de gevari»
genissen! zoo riep men. In 1914 brak de
wereld»oorlog uit, de frase bleek waar»
heid: „kennis is macht." Macht ter vérnie»
tjging van elkaar, macht, geen deugd!
Na 1914 is dé, rijpere jeugd inzondejcheid
veel veranderd. Veranderd ten opzichte in
ontzag tegen de ouderen, veranderd ten op»
zichte van zedelijkheid en schaamtegevotv
Tegenwoordig durft de jeugd zeggen: het
lichaam is van mij, ik geef het weg aan
wie ik -wil f
Spr. wijst op het groote verschil in men»
taliteit vóór en «a 1914.,ook op Flakkeel
Wijd en zijd neemt het ongeloof toe,
slechte lectuur die een vloek zijn voor het-
land waardt rond en het is inzonderhld dat,
spr. waarschuwt de jeugd niet te laten lezen
in allerlei! boeken, maar daarop controle.
te houden.
De tegenwoordige ongehoorzaamheid,.vaji.
de rjj'pere jeugd schrijft spr. voor een
groot gedeelte toe aan de ouders zelf- Er
is zooveel onbeslistheid :bij de Ouders,
dat door de jeugd wordt gemerkt, ,slapc
heid en toegevendheid, waar is er nog ge»
loof? vraagt spr.
Wij moeten onze kinderen het voorbeeld
geven, laten we daarom God bidden; dat
Hij on& het geloof, sthen^t, om te zien, .dat
onze zeilden'in-het'z-oettMoéd-van Chii^ui'
kunnen' -vérgeyeil'Sv'ordefi. ',(3etïóüw ^a^i^'-fef
belijdenis' zullen \j'e' o'hze kinae'reii.'V fef
beste VöoAeeld.''geven. --^^ I
b-..'Is!a d^^p^uze ïyeld „^jss.' --- --■;
■,:;:m~- ©s.cTsia^^'-'i^tjIstei
Ger. Ered, terAÜddelhaiinis'-eénaede. Sfif;.
^-begon-'iftet te-zeggen,"'Itat .dé'-^OiJÜara'vönden--
Ij op ons eiland meer een soort predikanten»'
conferentie lijken.- Ook deze a.vond. vond...
i-spr. reeds zwaar belast, maar'''''nij""wil -het^
besluit van 'het" Béstuiif~.eerb|'éaigeT\,.^ al
had hif'b.y. liever eg'ii p.raatayprö' ine.V,4fS~
heer Brandsma .'gezien,;^. .j, '-^
Spr,,-a.fht .hetv.-,verkeei;d, -wannger - de ;-.
ouders i d* •handeiingen, .-van.r de;v.<5nd€swij2;es»-*
thuis bespreken. Eén is er die .al. ;dje«e din'geïj
hoort!' iji;K'.Sidi»2- ..ïi''v-., j'.
Zijn Wij ■S?S^'«?M? voo'r- otóè-kfadèrfen.
voor andé^eAf'i*" -^^ -•
Laten yr\^ oïteSI kindei^en opdjagen 'ih het
gebed aan den "Heère!
Geheel het ..onderwijs moet doorvlochten
zijn njet het ■WoQrd,.Gp.ds.,Bij .de'Wiskunde;
moet erop gewezenworden,?'^dat 'God-een
God van orde-is, vooral ook. i«i-;-de.: natuïii
moet-Gods Hvijsheidi^'gepfedikt wti'rderi.' -
Gods Woord"''Ko3§':;totde"menschheid in
alle talen ,en; i^ 'ïi'et.zéltde voor elk' 'zondaar.
Deze vvek'en 'wijzen' op de lijdensweken, die
we thargj|ji(i^_^t^5|jPe b'ooze loert,, steeds op
het gezin^'Sfl.» !?Ü^- vernietiging, 'wij .moéten
voor dat gezinsleven waken, wij .moeten, in
de doorboorde, rbailden van Christus ,ons
gezin, -onze school légggen. Het -.blöedvan
Christus brengt redding,
Wanneer Wij deh.kèn'"aan oft'ze zonSen,
welk een ge^irek is „er in ons werk.i'h "bn's
onderwijs. Wat ook wisselt,de "goe'dërtièfeh
heid des .;Heeren- is van .eeuwigheid, oyer
degenen die- Hem vreezen en Zijn verbond
houden. Zijn wij menschen met een weder»
geboren'hart? Zijn wij menschen-die., leyen
uit Zijn. belolten alleen? Wanneer we Zijn
verbond houden en Zijn bevelen3'ia^Tdan."
behoeven 'fit niet- te "wanhopen..s i-a»^
De Hèere heeft de macht van- den- 'Aiki»
christ gebroken. ,AUémacht deï"hel .heeft'
Hij ove.rwonrien." Wij hébben geetf yromé
praatjes noodig,. ma^r vfóme gödyruchfjge
daad! .-
Er is genade voor Qns -allen, ook-vg.9r onze
kinderen:-'-Alle ouders, die het ,-,?y^n,' .den
Heere verwachten, worden' 'gezegend, aldiis
besluit spreker. -. -*
Toespraak vaif'Se'hetor v. d. '''^öiré.'
Na de pauze wis'hef ■woord aaii.}.hét
H. d. ..S,., de.j^eled. ,heer .y. d. Vpcr^,, dié be»
gon te',zeggen5j.dat, -.-w'egeni zijn .l5e4oegj.ing
tot hoafd der. Chi;.; U-loffsghool-ite Kampêti,-
deze avond voOr'shem .ti^enover-de-'o^-ders
staat in het teeken van afscheid.'•Hij.-'wilde
terugzien en vooruitzien. Terugziende moch'i
gewaagd worden van zegen in verschillend
opzicht.' NS- 'dé gtbote ^-ihoëWjkheSdén bïj-: de
oprichting' der'school, kón,--na'*de o'jifen'in^;
rustig,■\vorden';|ge|rbeid «^ah dé' ofibduw der
school, dieaa^^J|#^^c'her>, ,'welke aan .eejl'
Ulo»scIi.oql, .^g^^yerién Z|ijn,..'yioldoêt. Tüs»-
Schensieh9.o4',i„yopr somipigen, voei.r-, -,uitb*S^-j
breiding van de leerstof-..dier^-l.-s.-ryooi;,,^
deren, tindonderwijsinstituut voor een derde
groep, heeft de school in de verloopen 5
jaren een belangrijke plaats -ingenainen» De.'-
statistiek over de laatste 3 jaajrtö.Qnta^nj dat
10 1.1. gingen riaar H.B.S., 1 naar-Gymnasi»
'um, 8 naar Kweekschop}!;, 8 iiaar Ambachtss»
school, terwijl 11 leerlingen- na een-3'daags
examen :te Rotterdam het Mulfj^diplomji
verwierven.: Het doel bereikt! -Maar be»
halve deze zegen in -ftiaterieel; -opzicht,
wees spr. uitvoerig op de 'iegen in geesteljgk
opzicht, die het onde-rwijs in_;-het:.Woord
des Heeren, in de Bijb. Kerk;.-Zend; geseh,,
voor de 1.1. kan hébben Weggedragen. Wel
blijft veel van- de invloed, dat éit idieele
onderwijs op de harten der kinderen heeft
verborgen, wel kan het onderwijzend -perj»
soneel slechts planten en natmaken, maar
naar 's Heeren eigen belofte ise^rt Zijn
Woord, in getrouwheid en ,op yoor.,kinde*
ren bevattelijke wijze gebraoht» -niet le,dig
■weder, maar doet het al wat Hem'-behaagt.
'Terugziende mocht spr. getuigen; Eben»
Haëzer:Tiot hiertoe heeft ons de Heere ge»
holpen. Na deze terugblik, wilde spr. ech»
ter ook vooruitzien -en hij meende goe.djte
doen nóg eens te wijzen op de belangrijke
taak die onze Chr. Ülo»sch.ool-in .pns.mid»
den kan innemen;
.Onze Chr.. Ulo»school heeft, volgens spr.
een drieledige taak:
Ie. Zijn de 1.1.' er op hun plaats, die Se
weg van verdere studie willen bewandelen
en enkéré' jaféii'"■vbpffgézët 'ón3érwijs^~"öï'
ook wel he.fc.^Miiloöiploma' -A. ölB'> djSar»
voor noodig "hebben. ----— ...-.,.-._.,,-
(2e. Is onze school dè school voor kin»
èderen van'.^ndboüwefïJ''.liandel^ifeifeöhen,
yakmenschen, die zich niet met het gewoon
lager q^c^^^l'^fj .ie-^weden jEunne'h''-"«ïellen,
maar een breedere ontwikkeling voor hun
jongens én óftk ^vopr hun meisjes' iióoa'^
zakelijk achten. -
3e. last not least;„Onze, Chr. Ulo»school
is middel *)t;-de verdere geestelijke vorming
dér l.I. tot steun van'het Catechetisch on^
derwijs ,tot steun yan de Jongeljedenvereeni»
gingen. De s'chopl kweeke niet alleen bel-ij»
ders van", m^., obk,strijders vóór de Naa.m
des Heeren,' In onze dagen meer dan
ooit noodig.
Spr; stond uity^'^'"sfil''''bij 'elk dezer 3
punten eiivat heï doel vari onsChr.
Onderwijs in een centrale gedachte sameh:
■Sms Christelijk onderwijs .opvoeding in
school en-'huis voéde-;önzé'fe'nderen op tot
menschen Gods tot alle goed werk yól»
maakt toegerust, het geve slechts één pa»
rooi uit: te blijven, in alle opzichten, bij
hét Woord Gods, dat alle beloften 'heeft
voor het tegenwoprdigeen,-^. voor het toe»
komende leyfaj. -
Spr. eindigt met enkele woorden vaii
afscheid ,.te- spreken tpt den '!;>^eled,elgest,r...
Heer S. Brandsma, Insp. l.o. -en tot de
ouders.
MIDDELHARNIS
•»-i
Propagandafilm ),SJtiitr de gelederen." Te-
Middelharnis vertoond op Woensdag 20, en
jP^nderdag "Z'!--Maart.ytl. Uit-alle deelen
^sasn hét ',^and'';-strooindèn de landstprmers.
■,tpe oni,d4?e ^ilnij.'^d.ie 'ver/oond "werd ih 4?.
garage van den Heer K. Witvliet, te zien.
.Voor beide avonden waren de plaatsbewif» --;
- zen uifv^rkoEhlg'^^^kn^ moesten zéUs-woïden
-léleurgéstèMr --■"' -^' -:..■■•■.■?; •-
""^Burgemeester den Hollander, voorzitter'"'-'
'der Gé'^^estéjijki'^,;'ComWiisSie^" opende het
byeenzijh met een haftelijk' ■welkojn toe te
f(Jepen,..-«ï'P;,4^4andstorroers, dé-inanngn van
hét vr-jiwiüigè ,motp,rkorps, ,de luchtwacht»
dienst,-.'..dê.;.leden..-van de gewesteUjken en
®laatselgkfe.-'cpmmissie van den ;B:V-L-'eyen»'
als als de pverige aanwezigen. Inzpnderheid
■sprak hij er zijn vreugde over uit, dat "^de
- Gomniandant "van\^héf verband Mpndeh'-dér
Maas,'Kolpnél" yan Hóogenhuijzen, a'anwe»
,'zig 'was. iJen ''a^Xwezigen'" -werd yefzophf
zich van hun .zjtplaatsèn te verheffen. Nadat
.^llen hieraan hadden .yi5ildaan,.zeide spr., dat „-
<het heden (Woensdag); een -gedenkwaardige
dag voor ons. is. Het.is toch juist een jaar
.geleden-'dat-H.M.-"de-KoninginiMoeder door .-
'den dÖérd'üit-^OHs midden'we'rd ifeggénbmen.-
Daarom gaan onze gedachten uit naar het"
Kpnirii^l'ijk' paleis. .O.nze Koninkly.ke familie
is jiPg slechts klein. Moeder' en dochter.
.Maar juist daarom is onze liefde zoo groot
voor Oranje, Spr, hoopt, dat zij nog tot ,i^M»j,
lengte ,|.van,.,.4*S6ii .vpor Nederland,,gespaard
.mogeni> blij.V'ejii.,(Hi€fna gaat men- weer zit»
tên«).Het is; ald*tS'.spr.^, een oliezaak- van;
--groote'."Vreugde,- dat'er zulk- een groote be»
langsteHiteg wordt "gèvöndfen ook op, ons
'eiland- ''"vóor den 'Bijzonderén Vrijwilligen
..Landstoffn. Hij dankt den aanwezigen vöor
hun opkomst en den Heer. Witvliet, voor
'het geheel bel?ï(§i4P°s afstaan' -van zijn
autogar^gé, teri einde ,iie eilandbewonersin
,de gelegenheid, te stellen de Landstormfilm
-te zien-. 'Ook den leden van het Vrijwil»
.lig Motorkorjos dank -voof hu'n bereidwil»
ligheid oWi dë- leden -van' d'en- B.V.L. uit
'alle deetó wan het eilaüd-"!* halen en weer
"i^eg brehgen.
Hij 'zal thans geen red^ houden óns doel
en iStreven van het vredesinstituut uiféen te
zetten. Daarvoor zal de film wel zorgen. De,
tilin, behandeld .Jjet yerleden,. heden en toe»
.'koinst^. Het -gaat om, Jjehpud-van de heiligste,
goederen. En te dien opzichte geldt het ppk:
Eendracht maakt macht. Hij .vertrouwt dat
■"^e straks rta-a-r"' huis ',.zullle.n' gaan met de
•vaste''overtuiging, 'dat de B.V.L. in óns va»'
"derla'l-id;^'é'en"-fechöohe-'taak. he'ett ,en -dat-door
'net 'vfeftooheh van de propagandafilm de
Bloei -van hef'^jnjtituut be.vqfderd mag wor»
den.. jWcj^ leven In.'e^ti .tijd vjh' z.êér veéV
.yerwfifj;iag,,yerwjldering !der geesten, én re»
olutie. Daarom verzoekt h'ij steurv „aan, en -
blijvende-:, be-lang&telling voor. den.-B.V.L.
.Alleen-.dan,'kijnnen- we dienen het heil van
•^orst&n'h'üiS én Va'de'rland. (Applaus.) -3, -
Nidat'-.e'én fjlm'^'é vertoond is 'van^'zeer i'
'mopje "%ihteilïiid'&lïajppert*' en wihtèl^ort
•■ïn'l5'uiëéWan(l"^,öft-df\lankfi'lM'';;Sluit
Ie ,Hè,t al^rm,«,-2iej.J^e d,aaapv.3e 'Öpboiffij en j^,^
Consolidatie, en 4e Oranje en Nedé^ijjnid, •;)-,,.»„
Oijder ademlppze .stilte wordt het meester»
stuk,"waa''rin'■versch'illefide sprekers heÊs^Jèörd. J3H.
vo.fcren,-.;<dosu:,. ..de,„aanwezigen, aanschqtojjd.
Aan -.ihs't -slot. wordt door de aanwezigen ;Oii/i
staande fa'et.'-!alo«dÊ<.-.Wi'lhelmU* aangel^Ven, S«E
De heer Witvliet 'Vert<Opnde.-hiern;ö-dê'"'''^
Fprdfiirh-; -;.:--.
^..'.;.:'Ji,S4
Tensl^te .-«erleiEiiitle "de; voorzitter-nog het'
wóprd 'fan.der^.-CjjrnnjaWant; van het-Land»
stormvérban'd 'Monden' der Maas, die éen
'geestig slotwoord' sp,reektj Hij zegt hartelijk
dank voor de groote belangstelling van de
^ijde der particulieren. Het doet hem altijd
goed de landstormers eens weer te zien bij
schietwedstrijd'é'h, enz'., maar op' een avond
als deze is het zoo heerlijk te -ejjyaren,
•dat er ©ok nog vele.^nderen zijn. die.,hei
werk-van den B.V.L.- steunen. We. kunnéni
nn ^énma'a'i niet ajlee-n.vrijwillig zijn. Dan -
moet men de'n 'so'ldatenrok hebben -ge.dra»
gen. 'M'aar "toich' kan inen pp 'verschillende
wijze het Itótifuut"va'ri dtn L'and's'tóröi steu»'
nen. Hetzij dan door ^dat ijien lid is van
den, Èi..y,L. of-.Twel donateur óf op eehigerlei
anderewijze., 'Waaneer, hij' zegt, dat hij de
leden ,"*flns---den B.V.L. pp .-dit eiland..heeft
leeren kennen -als flinke, .ernstige menschen,
.manne'K'pp- wien men, als^'t mpet,- kan. ge»
,kenè;i,' zegt'hij dit'niet zpomaar,-doch dit is
gesprofen ïiit het'diepst Van zijn •hart: Hij
spreekt woorden Vaii dank en aanbeveling.
En .wanneer^, men óojt de yraa^ zoustellen
of de ;B.V-i,. .r^ht.-van bestaan zou héb»
-bén» pok-nog'i-n'qnzen .tijd, let dan slechts
op :wat ;;de. Wereldhistorie -ons doet zien. ,h
Denk'aan "Griekenland hoe het eene deel-.-
derbevolking i het'-'andere^mpet bestrijden.
Er hêfe'fï weer bloed- gevldseid'. 'De-wettige^-s-
- pVerheid'h'e'eft ernstige maatregelen mpeten
-treffen tpf .'pnderdru^king der revplutie.'"En
nu j.ljgt ,'GrlekeÖand wél'yer .varT pns af,
ma%r'.i4<^ Sé.e-'»t^4s kort bij, ons, Jipe rustig en
stil het ^sqms, ..-itnoge >,schJjnen,;- wie weethoe
of er--in'--;'t geheim en geniep gewerkt wordfe,;;
om ppk in pns land een revplutie vpor tei-*-|
bereiden. Daarpm ^is'-de B.V.L. noodzakelijk.
Vóórkomen is'beter dan genezen. Staan -we
dan sthouder'aan schouder óm ons land
zoo ,',mogélijk vóór' dergelijke onheilen ié'
sparen,,gjp.'.op 4e^'tre4gn indjfn de' n'pödza*
kelijkhéii daatian g^Ëoclen'is.. -,Onsp.aroóL