CHQWEEKBIADÖpGED.GD0nD5IAG ^SöMZUID-HOLLÊnZEEUWSCHE lllUIDEri F b EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Uitkomst bij CREEP 7e faartfanij ZATERDAG 16 MAART 1935 No 619 N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws f Vragen naar dj* oude paden- Het gaat nooit mders toe op de reis der bekeerinS. Uit het Kjïjkvenster Spiritisme en Christendom MFT MEDEWERKING VAN V OO R A A N ST A A KP E hIe RV O R M P E EN G E R E FO R M E ETRD^E RET^SONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen makenMaar zoo doet God nietl O, neen{ Ge ziet hier rustig toe en ge weegt in zuivere schalen en ge noemt de wereld arm en dat volk rijk Maar dat is voor dat volk I Hoe zal ik daar ooit bij komen Hoe zal ik dien vrede Gods ooit erven Hoe kom ik met God ver zoend Is er voor mij een middel, om die welverdiende straf te ont gaan en weder tot genade komen Dit zal ons het derde station open baren J Hoor maar 1 wegen, en 3. Vragen. 2 Toezien. Het tweede station noemt de tekst: Toezien. Staat op de wegen, en j ziet toe. I Weeg nu uw weg eens in zuive re schalen. Zie nu eens bedaard uw wegen nal waar zullen ze eindi gen, zondaar? Kunt ge zoo ster ven en voor God verschijnen. Kunt ge nu zeggen rein geluk te genieten in de dingen, die ge tot nu toe zoo gretig hebt nagejaagd? Geeft dat nu zoeten vrede? Is er geen bitters onder in den beker van de wereld? Alles zuiver genot? En wanneer dan sfraks uw levenslamp uitgaat, welk licht zal dan het schijnsel voor u geven? Ziet ge dien gapende afgrond niet? Merkt ge dat vlsmroend schrift niel boven dien brandenden oven: Wie hier binnen gaat, late varen alle hoop? Kom, zondaar ziet eens toe. Ga eens rustig, stilstaande (we spreken bij dit tweede station im mers tot één, die sHlstaatX In het geroezemoes der wereld, waarbij het geklepper en het geklapper van de drijfriemen der aarde steeds doo»- gaat. kan geen rustig toezien wezenl) uw tijdelijk en uw eeuwig bestaan na..-.Wat zal nu uw einde zijn, bij dezen voortgang Als een dwaas straks, onverwacht ,ozoo spoedig misschien, sterven, en dan eeuwig bulten God, in 's afgronds duiste ren nacht Zie nu eens rustig verder toe. En tegenover de dienst der we reld staat nu tie dienst Gods. Ik houdt u staande, zegt de Heere, om op Mij eens achtte slaan. Die Mij vindt, vindt het leven; trekt een welgevallen van den Heere. Duurachtig goed zal het uwe zijn Ik zal al uwe schatkameren ver vullen. Hier in den tijd is zalige vrede' door het bloed van het Gods lam het uwe. Uw brood is zeker en uw water gewis. Geen mot en geen roest kan die weggelegde schat in uw hart ooit verderven of ver teren En straks is eeuwige za ligheid uw deel, door eeuwig ge noeg aan God te hebben Door u te verlustigen in den Almachtige. Door eeuwig het lied des Lams te zingen met de schare der reine hemellingen Kom zondaar, overzie eens rustig, sfilstaande,uw v;egl Wat vindt gij begeerlijker? De dienst van Koning Jezus.of de dienst van satan en vleesch?Wat is dat in uw ziele, bij dit station, dat daar een traan naar boven doet wellen? Wat beteekent die verbreking des har- ter, daar ongemerkt van binnen Ik heb bedaard mijn wegen nage gaan en mij geschikt naar uw be velen Toezien. Aardsche vreugd in een zuivere weegschaal gelegd en he melvreugd in een reine balans ge wogen En Moet uw besluit niet gemaakt; Wat is dat volk gelukkig, wiens God de Heere is Wordt alhier bij dit station Gods kind niet geschat bo ven uw vroeger gezelschap En wat gaat dit gemakkelijkHet gaat vanzelf 1 Voorheen vondt ge hen dweepers, beterweters zwaarwichti- gen, lijnenEn nu. ge be mint ze en noemt ze zeer geluk zalig Niet door kracht niet door geweldNeen, dat ge weld gebruiken we in onze zwak heid. Hoe zwakker wij zijn op een Punt, hoe meer drukte we er bij „En vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij" Wonderlijk, dat derde station in den tekst 1 Onze tijd vraagt elke dag naar wat nieuws. In wereldlijke en kerkelijke aangelegenheden moet alles in nieuw kleed gestoken, het oude heeft afgedaan 1 Maar, als God een mensch be keert, dan gaat dit niet onderwor pen aan mode. Neen, dan is het echt «ouderwetsch.' Hoor maar 1 Vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij Naar die paden, waarin uwe vaderen moesten wandelen, toen Ik ze uit Egypteland heb opgevoerd. Naat die oude pa den, zuoals die opgeteekend staan in wet en profeten. Naar dien schrijtuurhiken weg gaat ieder zon daar vragen, dien God bekeert. .Bekeer mij, zooals gij al uw volk bekeert", wordt uw bede. die ge vanzelf stamelen gaat Vragen naar de oude paden van schrift en belijdenis! Hoe lief krijgt men dat woord de belijdenisschriften. Wat een droef teeken onzer dagen is de onbekendheid met de drie for mulieren van eenigheid. Kent gij ze lezer? Leest gij ze dagelijks? Be staat uw godsdienst alleen in rede- neeren Is die belijdenis u dierbaar geworden De catechismus, de 37 geloofsartikelen, de leerregels van Dordt O, geslacht van dezen tijd. Vraagt naar de oude paden. \Vil de jeugd niet verzinken in het cul tuurleven, doorgegaan in alle ker ken van ons vaderlandwil onze jeugd niet sterven aan die «be schavingskoorts," d<in zal weer ge vraagd moeten worden naar die oude paden God bekeert Zijn volk altijd schti/tuurlijk en dan wordt dit station zoo duidelijk genoemd. Zulk een stilstaande, toeziende zondaar gaat vragen naar de oude paden Zalig voorrecht, wanneer uw kinderen naast hun meuwerwetsche lectuur eens afgezonderd ziet zoe ken in het «overjarig koren." Zoe ken naar de oude paden, waar toch de goede weg zij. Zg belijden hier mee zoo duidelijk, dat ze gelooven van nature op den verkeerden weg te zijn Jammer, dat in onze dagen zulke zielen zoo sobere voorlichting krij gen. Er is naast de oppervlakkig heid ook zulke valsche mystiek, die niet uit God is. En dan worden die tcere zielen zoo geschokt We moe ten niet zwaar doch waar zijn voor God. Hoe noodig, dat de zuivere schriftuurliike lijnen duidelijk wor den uitgestippeld 1 Alle z g n vrome gedoe van zichzelfvoelende mea- schen is zoo verre van ootmoedige vreeze Gods. Neen, vragen naar de oude schriftuurlijke paden, waar toch de goede weg zijdaf is het derde station door den tekst ge noemd. Wat een afdwalingen kan een ziel meemaken, eer hij op dien goeden weg is. Die eenige weg is niemand anders, dan Christus„Ik ben de weg O, wat moet er veel afgeleerd dat de Christus niet is 1 O, wat een vragen wat een zoeken, eer men ziet, dat alles bui ten Christus toch verlorenis Geen traan kan u meer zalig maken Geen gemoedsgesteldheid aangenaam voor God stemmen. De goede weg moet gevonden I Waar toch de go#de weg zij. Voor eer is er geen rust. Maar daarover een volgende mml D.V.Dan zullen we zien dat vragen.ook^/ezen wordt Welgemeend. Dat God een levende betrekking doet geboren worden, op Zijnen ChristUi.,Daar moet het heen. Vrijwillig kfezen Lezer zijt gij afop den weg Hoe l'ng zal uw;reis Vverde aarde nog duren Kan het uw laatste stukje niet zijn, dat ge' leest Én dan Kunt ge voor God verschijnen Redt ge het buiten Hem? Buiten den schriftuurlijken weg?£en ieder zie toe voor zichzelf 1 Ds. den B. Arnhem ffoest-Cr/e/f'Bnad!iitis-Astibna Voornaamste inhoud Aaverieaiie-prl)8 20 cent per regel. Keclames 40 et; DleBSt- aaDvragen en -aanbledlngeD vai 1—6 regels 80 et.; Boek-aas- kondletne 10 cent per re?el' Cootrarten beUnerflk laeer *t "ollViAVfc VAN GevMtiad te Middelharni. - Ptin. Hendrikrtr. 122 o - Giro 167930 - Po»box 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 ceot -per. 3;maaii(le|i:';bii voorultbetalinf! VerBchijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weiefa Mzonderllike nummers 5 cent.- Buitenland 8 gulden per jaar Zoo zegt de Heere: Staat op de we* gen, en ziet toe, en. vraagt" naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin: zoo zult gij rust vinden voor'uwe ziel Jeremia 6 18a. .Flakkee word;, niet vergeten Hel onchristelijke Nieuwsblad Her«' kingen in 't 'terzet vooraan De Conimunistet; Onze onwetands heid. Goeree en- Overflakkeé geniet steeds meer belangstelling. De bevolking van onze eilani* den, ofschoon van de andere inwoners van Nederland wat gescheiden door het water wordt niet vergeten als men haar steun noodig heeft. .FlSkkee's bevolking, bekend omdat zij nog lang vasthield aan de Oude Waarheid, twelke beproefd is, krijgt aanbieding *anf allerlei nieuws. 'Een wutte geest van G^ds verzaking begint helaas meer en mee' onder ons baan te breken. Het is of de- ti'ie palen (d.i. grens« scheidingen) met alle i ';7"ld verzet moeten worden. En er SfJilirt ,.?,';;ws; bij velen een geopend oor te zijn voor allerlei voorstelling en leer, die strijdig is met het Woord, strij=' dig met het geloof, eenmaal ons door de vaderen overgeleverd. Hef is wel zeer te betreuren, dat er zoo* veel slapheid is oolc in die gezinnen, waarin de Naam des Heeren nog genoemd wordt. Zulks komt daarin uit, dat velen in hun huis bladen ontvangen, welke beschouwingen hit' den, die van God en Zijn Dienst afvoeren, ja die den spot drijven met wat ons heilig moet zijn.--Het verspreiden van een adver*» tentieblad als het gratis Nieuwsblad, wijst er op, dat Flakkee niet meer Flakkee van voor 25 jaren is. Brutaalweg wordt er maar opgewekt om des Zondags op reis te gaan naar den voetbalwedstrijd, het spiritisme wordt er in gepropageeerd enz. enz. alsoi er geen menschen zijn, die een andere over»» tuiging zijn toegedaan. Reeds eerder heeft Waarnemer hiertegen te velde willen trek* ken, maar de Redactie wilde den schijn van eigenbelang voor te staan, vermijden. Ge» lukkig rees er in het kleine Herkingen ver* zet, en Stellendam en Dirksland volgden, een verzet dat weldadig aandeed en dat de opstellers van het getuigenis eert. Wij zijn niet van beter maaksel dan de andefe bewo* ners, maar het is ons te bar om, bladen in huis te ontvangen die ten eenenmale met het christelijk geloof hebben afgerekend. En de opvoeding onzer kinderen valt reeds zwaar genoeg, dan dat wij die laten bedreigen door kranten als dit gratis Nieuwsblad. Indien ooit, dan is hef nu tijd om ons te vrijwaren van den invloed van menschen, die Gods inzettingen en rechten niet erken* nen. Onder die dure verplichting liggen allen, die in 's Heeren wegen wienschen te wandelen. De Ouders zullen mitsdien goed doen het gratis*blad zoolang de inhoud zoo blijft uit hun gezinnen te weren. Niet alleen door geschrift, maar ook door het gesproken Woord wordt Flakkee be* dreigd. Schoot het socialisme er reed.'! wortel, thans hebben ook communisten er een reis voor over om op de eilanden verzet te komen prediken. Om de menschen er ontevreden te maken en hen te paaien met een toekomst, die alle zorgen zal verdrij=< ven, als de heeren communisten maar aan het roer komen. Hoe Zij den moed hebben om de stem van de eilandbewoners te vra* gen, is een raadsel als we zien en hooren wat een God* en menschonteerend beginsel zij uitdragen. Uitroeiing van den godsdienst, den mensch stellen als volslagen los van God. Uitwissching van het onderscheid tus» schen goed en kwaad, ziedaar hun leer. Is -het niet meer dan erg dat reeds 5 Ka« merleden, voorzien van gratis Ie klas spoort abonnement, het land doortrekken om hun goddelooze leer uit te dragen? Moet Flakkee ook nog slachtoffers leveren? Dit streven is rechtstreeks uit de hel geboren. In deze lieden viert de Satan zijn brute kracht. Niets, geen enkele verhouding in onze samenleving is hen heilig. Het huwelyk, door God inge» steld, wordt veracht. Onbeschaamd spreekt men uit, dat de vrouw niet aan den man verbonden behoeft te zijn en dat de Staaf de kinderen moet opvoeden. Hierin is men minder dan het vee, dat nog voor zijn jon* gen zorgt. En de gruwelen, verder' op' zedelijk gebied bepleit, zijn van dien aard dat ze hier niet besproken kunnen worden. Maar zeker is, dat menig lezer, indien ze hem werden verteld, de handen van schrik ineen zou slaan! Er waart in het donker onder ons volk een pest ron.d, die bij tientallen slachtoffers telt. ■Vreeze moet ons bevangen over de toe* komst van ons volk, over wat ons op* groeiend geslacht nog zal wachten. Nukunnen wij Flakkee niet van de wereld afsluiten, w\j zijjn in de wereld en moeten er door. Het is niet om het even hoe wij er door gaan. Het is daarom van zoo groot belang, dat wy bijzondere zorg wij* den aan de opvoeding onzer kinderen. Als zy de school verlaten hebben zijn zij nóg in hun leertijd. Dan dienen de jonge men* schen bekend gemaakt te worden met veel, mst alles wat er in onze samenleving om* gaat-. 'Veel gevaren bedreigen hen, en zij kennen die niet. Helaas er is ook onder ons veel onkunde. Onkunde ten aanzieaj van het Woord en zijn uitlegging, onwetefidheid over de beteekenis van de Kerk en hare ge<< schiedenis. Onverschilligheid voor bestuur van land en gewest. En de stroomingen die er zijn op geestelijk en zedelijk gebied worden onvoldoende onderkend. En dat in een zoo gewicht vollen en hangen tijd als wij nu zijn ingegaan. Het moge ons tot na* denken en tot werkzaamheid stemmen! WAARNEMER Sportvetdwazing. Op de Begraafplaats Vredenhot is eeni« gen tijd geleden een jonge man ter aarde besteld. Iemand van wien men op het gebied van de wielersport groote verwachtingen koesterde. Hij zou deelnemen aan de zes* daagsche" in de Hoofdstad en hij hoopte zich bij die gelegenheid een goeden naam in de sportwereld te kunnen verwerven. Evenwel is 't anders geloopen. Tijdens den wedstrijd liep hij een longontsteking op. waaraan hij is gestorven. Bij de begrafenis veel- belangstelling, veel bloemen, veel toespraken, Jhr. G. Bosch van Drakenstein schreef over dit sterfgeval in de „Telegraaf": „Hoe is het mogelijk, dat De Wolff niet uit de race werd genomen, hoewel hij toch minstens de laatste twee dagen ziek moet zijn geweest om in zoo'n ern-* stigen toestand naar het ziekenhuis te moeten worden gebracht! Helaas ja Het was een keerpunt." Sportieve waarde Ha—! Ha Zie dat joelende,, schreeu wende, slechts op spektakel beluste pu* bliek, dat nog te weinig gevoel voor sport heeft om het rooken ten behoeve van die hijgende renners te laten. Zie de organi:ators, die te weinig gevoel voor wa« re sport en daardoor te weinig durf hebhen om het rooken eenvoudig te verbieden. Zoo'n verbod zou immers ontst:mming bij de sportieve toeschouwers wekken.Er zou den menschen voor wegblijven! Dan maar liever de rijders er aan gewaagdEen week lang hebben de kerels zich de longen moeten volpompen met dien vlezen men* schenwalm, gemengd met stof en rook. En van die zes dagen moeten minstens twee de luchtpijï>en van De Wolff al aangedaan zijn geweest. Inplaats van het zieke lichaam rust te gunnen en te doen verplegen, werd het minstens twee dagen door lucht die al in honderd longen was geweest en van ziektekiemen wemelde en door tabaksrook vergiftigd tot hef fe laat was." Droevig. Droevig beeld van een decadente (verworden) tijd. Een jonge man in het graf gedaald. Den sensatielust van het publiek mede oorzaak van zoo'n droef einde. Tra* nen, bloemen en gevoelvolle woorden. Maar de jongeman is dood. En het publiek gaat voort om nieuwe sensatie te zoeken. 'Vreeselijke sportverdwazing. Zes dagen aan een te rijden dezelfde ron* den in een gebouw, dat tjokvol is met toeschouwers. Zes afbeulende dagen. Ook op den Dag des Heeren. Ook dan gaat het voort. Wat vraagt men naar 's Hee* ren Geboden. Die zijn immers als niets geacht. Men vermoordt zich zelf. En het publiek spoort daar toe aan. En dat in dezen tijd. Duizenden bij dui* zenden toeschouwers vergapen zich op zoo'n ijdele en dwaze vertooning. Wacht niet tot de koorts oploopt, alj Cl| hoest, transpireert, U r'llerig en als geslagen voelt: dit is het moment, orti Abdijsiroop te gebruiken, omdat Abdijsiroop snel en grondig werkt. Vanaf den eersten lepel zult Gij de taaie slijm kwijt raken, die bezwan gerd is rtiet millioenen ziektekiemen. Gij ondervindt een buitengewone verlichting, Uw hoest verdwijnt. Gij kunt dan de koorts meester worden en slopen zonder uitputtende hoest- oanvailen. Gebruik daarom altijd bij: ■wat is de moderne mensch arm. Arm en wreed. En toch gaat men prat op kennis, kunnen en beschaving. Mef schending van Gods dag. Het is een droevig tijdsbeeld, waarvan het bovenstaande een tcekening geeft. Een menschenmenigte genietende van.sen* salie, van sportverdwazing, terwijl Gods oor* deelen de zorgen vermenigvuldigen. Een overheid die dat alles toelaat, Gods Dag en Geboden vertrappen en vertreden laat. Droevig beeld van den tijd, dat wijst op een verhouding van ons volk dat het ergste moet doen vreezen. I. Er wordt de laatste tijd ook op ons eiland, met name in Middelharnis, propaganda ge* maakt voor het spiritisme. Bijeenkomsten worden gehouden en door middel van ad* vertenties en ingezonden stukken in een ad« vertêntieblad wordt gelegenheid gegeven, onder het Flakkeesche publiek belangstel* ling te wekken voor deze goddelooze en verderfelyke practijken. Het wil ons voor* komen, dat het daartegenover van onzen kant noodig is, tegenactie te voeren en het publiek in te lichten over deze geestesrich* ting, welke op ons eiland, dat terecht nog bekend staat als orthodox, de menschen dreigt af te voeren van de waarheid van Gods Woord. We stellen daarom voor, in eenige artikelen uiteen te zetten, waf het spiritisme eigenlijk is en waarom het van Schriftuurlijk standpunt te veroordeelèn is. Het woord spiritisme is afgeleid van het Latijnsche woord spiritus, dat geest beteekent Het brengt ons dus in aanraking met gees* ten. Men verstaat er onder allereerst een verklaring van z.g. occulte of bovennatuur» lijke, geheimzinnige verschijnselen, welke vol gens de spiritisten veroorzaakt zouden wor* den door de geesten van gestorvenen. En in de tweede plaats is het een levens» en wereldbeschouwing, die berust op kennis der geestenwereld en op wat de geesten heb* ben medegedeeld. UIT HET KIJK VENSTER: Flakkee wordt niet vergeten, al ligt het rondom In 't water. Spiritisme en Christendom I. ■Verantwoording der steungelden en nog een andere steunoproep. (Zie plaatselijk nieuws) Binnenland Haag. H.M. de Koningin terug in den Het vraagstuk betreffende de vaste lasten en de niet noodzakelijke executies. Brieven uit het Thoolsche land. Gemeenteraad, Ooltgensplaat, St. Maartens. dijk en Poortvliet. Gemengd Nieuw».

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1