CHQWEEKBIADÖpGED.GD0nD5IAG ^SöMZUID-HOLLÊnZEEUWSCHE lllUIDEri
F
b
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Uitkomst bij CREEP
7e faartfanij
ZATERDAG 16 MAART 1935
No 619
N.V. Uitgeversmaatschappij »Eilanden-nieuws
f
Vragen naar dj* oude paden-
Het gaat nooit mders toe op de
reis der bekeerinS.
Uit het Kjïjkvenster
Spiritisme en
Christendom
MFT MEDEWERKING VAN V OO R A A N ST A A KP E hIe RV O R M P E EN G E R E FO R M E ETRD^E RET^SONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
makenMaar zoo doet God
nietl O, neen{ Ge ziet hier rustig
toe en ge weegt in zuivere schalen
en ge noemt de wereld arm en dat
volk rijk
Maar dat is voor dat volk I
Hoe zal ik daar ooit bij komen
Hoe zal ik dien vrede Gods ooit
erven Hoe kom ik met God ver
zoend Is er voor mij een middel,
om die welverdiende straf te ont
gaan en weder tot genade komen
Dit zal ons het derde station open
baren J Hoor maar 1
wegen, en 3. Vragen.
2 Toezien.
Het tweede station noemt de tekst:
Toezien. Staat op de wegen, en j
ziet toe. I
Weeg nu uw weg eens in zuive
re schalen. Zie nu eens bedaard
uw wegen nal waar zullen ze eindi
gen, zondaar? Kunt ge zoo ster
ven en voor God verschijnen. Kunt
ge nu zeggen rein geluk te genieten
in de dingen, die ge tot nu toe zoo
gretig hebt nagejaagd? Geeft dat
nu zoeten vrede? Is er geen bitters
onder in den beker van de wereld?
Alles zuiver genot?
En wanneer dan sfraks uw
levenslamp uitgaat, welk licht zal
dan het schijnsel voor u geven?
Ziet ge dien gapende afgrond niet?
Merkt ge dat vlsmroend schrift
niel boven dien brandenden oven:
Wie hier binnen gaat, late varen
alle hoop? Kom, zondaar ziet eens
toe. Ga eens rustig, stilstaande (we
spreken bij dit tweede station im
mers tot één, die sHlstaatX In het
geroezemoes der wereld, waarbij het
geklepper en het geklapper van de
drijfriemen der aarde steeds doo»-
gaat. kan geen rustig toezien wezenl)
uw tijdelijk en uw eeuwig bestaan
na..-.Wat zal nu uw einde zijn, bij
dezen voortgang Als een dwaas
straks, onverwacht ,ozoo spoedig
misschien, sterven, en dan eeuwig
bulten God, in 's afgronds duiste
ren nacht
Zie nu eens rustig verder toe.
En tegenover de dienst der we
reld staat nu tie dienst Gods. Ik
houdt u staande, zegt de Heere,
om op Mij eens achtte slaan. Die
Mij vindt, vindt het leven; trekt
een welgevallen van den Heere.
Duurachtig goed zal het uwe zijn
Ik zal al uwe schatkameren ver
vullen. Hier in den tijd is zalige
vrede' door het bloed van het Gods
lam het uwe. Uw brood is zeker
en uw water gewis. Geen mot en
geen roest kan die weggelegde schat
in uw hart ooit verderven of ver
teren En straks is eeuwige za
ligheid uw deel, door eeuwig ge
noeg aan God te hebben Door u
te verlustigen in den Almachtige.
Door eeuwig het lied des Lams
te zingen met de schare der reine
hemellingen
Kom zondaar, overzie eens rustig,
sfilstaande,uw v;egl Wat vindt gij
begeerlijker? De dienst van Koning
Jezus.of de dienst van satan en
vleesch?Wat is dat in uw
ziele, bij dit station, dat daar een
traan naar boven doet wellen? Wat
beteekent die verbreking des har-
ter, daar ongemerkt van binnen
Ik heb bedaard mijn wegen nage
gaan en mij geschikt naar uw be
velen
Toezien. Aardsche vreugd in een
zuivere weegschaal gelegd en he
melvreugd in een reine balans ge
wogen En
Moet uw besluit niet gemaakt;
Wat is dat volk gelukkig, wiens God
de Heere is Wordt alhier bij dit
station Gods kind niet geschat bo
ven uw vroeger gezelschap En
wat gaat dit gemakkelijkHet gaat
vanzelf 1 Voorheen vondt ge hen
dweepers, beterweters zwaarwichti-
gen, lijnenEn nu. ge be
mint ze en noemt ze zeer geluk
zalig Niet door kracht niet
door geweldNeen, dat ge
weld gebruiken we in onze zwak
heid. Hoe zwakker wij zijn op een
Punt, hoe meer drukte we er bij
„En vraagt naar de oude paden,
waar toch de goede weg zij"
Wonderlijk, dat derde station in den
tekst 1 Onze tijd vraagt elke dag
naar wat nieuws. In wereldlijke en
kerkelijke aangelegenheden moet
alles in nieuw kleed gestoken, het
oude heeft afgedaan 1
Maar, als God een mensch be
keert, dan gaat dit niet onderwor
pen aan mode. Neen, dan is het
echt «ouderwetsch.' Hoor maar 1
Vraagt naar de oude paden, waar
toch de goede weg zij Naar die
paden, waarin uwe vaderen moesten
wandelen, toen Ik ze uit Egypteland
heb opgevoerd. Naat die oude pa
den, zuoals die opgeteekend staan
in wet en profeten. Naar dien
schrijtuurhiken weg gaat ieder zon
daar vragen, dien God bekeert.
.Bekeer mij, zooals gij al uw
volk bekeert", wordt uw bede. die
ge vanzelf stamelen gaat Vragen
naar de oude paden van schrift en
belijdenis! Hoe lief krijgt men dat
woord de belijdenisschriften. Wat
een droef teeken onzer dagen is
de onbekendheid met de drie for
mulieren van eenigheid. Kent gij ze
lezer? Leest gij ze dagelijks? Be
staat uw godsdienst alleen in rede-
neeren Is die belijdenis u dierbaar
geworden De catechismus, de 37
geloofsartikelen, de leerregels van
Dordt O, geslacht van dezen tijd.
Vraagt naar de oude paden. \Vil
de jeugd niet verzinken in het cul
tuurleven, doorgegaan in alle ker
ken van ons vaderlandwil
onze jeugd niet sterven aan die «be
schavingskoorts," d<in zal weer ge
vraagd moeten worden naar die
oude paden God bekeert Zijn volk
altijd schti/tuurlijk en dan wordt dit
station zoo duidelijk genoemd.
Zulk een stilstaande, toeziende
zondaar gaat vragen naar de oude
paden Zalig voorrecht, wanneer uw
kinderen naast hun meuwerwetsche
lectuur eens afgezonderd ziet zoe
ken in het «overjarig koren." Zoe
ken naar de oude paden, waar toch
de goede weg zij. Zg belijden hier
mee zoo duidelijk, dat ze gelooven
van nature op den verkeerden weg
te zijn
Jammer, dat in onze dagen zulke
zielen zoo sobere voorlichting krij
gen. Er is naast de oppervlakkig
heid ook zulke valsche mystiek, die
niet uit God is. En dan worden die
tcere zielen zoo geschokt We moe
ten niet zwaar doch waar zijn voor
God. Hoe noodig, dat de zuivere
schriftuurliike lijnen duidelijk wor
den uitgestippeld 1 Alle z g n vrome
gedoe van zichzelfvoelende mea-
schen is zoo verre van ootmoedige
vreeze Gods. Neen, vragen naar de
oude schriftuurlijke paden, waar
toch de goede weg zijdaf is het
derde station door den tekst ge
noemd. Wat een afdwalingen kan
een ziel meemaken, eer hij op dien
goeden weg is. Die eenige weg is
niemand anders, dan Christus„Ik
ben de weg O, wat moet
er veel afgeleerd dat de Christus
niet is 1 O, wat een vragen wat een
zoeken, eer men ziet, dat alles bui
ten Christus toch verlorenis Geen
traan kan u meer zalig maken Geen
gemoedsgesteldheid aangenaam
voor God stemmen. De goede weg
moet gevonden I
Waar toch de go#de weg zij. Voor
eer is er geen rust. Maar daarover
een volgende mml D.V.Dan zullen
we zien dat vragen.ook^/ezen wordt
Welgemeend. Dat God een levende
betrekking doet geboren worden,
op Zijnen ChristUi.,Daar moet het
heen. Vrijwillig kfezen
Lezer zijt gij afop den weg Hoe
l'ng zal uw;reis Vverde aarde nog
duren Kan het uw laatste stukje
niet zijn, dat ge' leest Én dan
Kunt ge voor God verschijnen
Redt ge het buiten Hem? Buiten
den schriftuurlijken weg?£en ieder
zie toe voor zichzelf 1
Ds. den B.
Arnhem
ffoest-Cr/e/f'Bnad!iitis-Astibna
Voornaamste inhoud
Aaverieaiie-prl)8 20 cent per regel. Keclames 40 et; DleBSt-
aaDvragen en -aanbledlngeD vai 1—6 regels 80 et.; Boek-aas-
kondletne 10 cent per re?el' Cootrarten beUnerflk laeer
*t
"ollViAVfc VAN
GevMtiad te Middelharni. - Ptin. Hendrikrtr. 122 o - Giro 167930 - Po»box 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 ceot -per. 3;maaii(le|i:';bii voorultbetalinf!
VerBchijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weiefa
Mzonderllike nummers 5 cent.- Buitenland 8 gulden per jaar
Zoo zegt de Heere: Staat op de we*
gen, en ziet toe, en. vraagt" naar de oude
paden, waar toch de goede weg zij,
en wandelt daarin: zoo zult gij rust
vinden voor'uwe ziel
Jeremia 6 18a.
.Flakkee word;, niet vergeten Hel
onchristelijke Nieuwsblad Her«'
kingen in 't 'terzet vooraan De
Conimunistet; Onze onwetands
heid.
Goeree en- Overflakkeé geniet steeds meer
belangstelling. De bevolking van onze eilani*
den, ofschoon van de andere inwoners
van Nederland wat gescheiden door het
water wordt niet vergeten als men haar
steun noodig heeft. .FlSkkee's bevolking,
bekend omdat zij nog lang vasthield aan
de Oude Waarheid, twelke beproefd is,
krijgt aanbieding *anf allerlei nieuws. 'Een
wutte geest van G^ds verzaking begint
helaas meer en mee' onder ons baan te
breken. Het is of de- ti'ie palen (d.i. grens«
scheidingen) met alle i ';7"ld verzet moeten
worden. En er SfJilirt ,.?,';;ws; bij velen een
geopend oor te zijn voor allerlei voorstelling
en leer, die strijdig is met het Woord, strij='
dig met het geloof, eenmaal ons door de
vaderen overgeleverd.
Hef is wel zeer te betreuren, dat er zoo*
veel slapheid is oolc in die gezinnen, waarin
de Naam des Heeren nog genoemd wordt.
Zulks komt daarin uit, dat velen in hun huis
bladen ontvangen, welke beschouwingen hit'
den, die van God en Zijn Dienst afvoeren,
ja die den spot drijven met wat ons heilig
moet zijn.--Het verspreiden van een adver*»
tentieblad als het gratis Nieuwsblad, wijst
er op, dat Flakkee niet meer Flakkee van
voor 25 jaren is. Brutaalweg wordt er maar
opgewekt om des Zondags op reis te gaan
naar den voetbalwedstrijd, het spiritisme
wordt er in gepropageeerd enz. enz. alsoi
er geen menschen zijn, die een andere over»»
tuiging zijn toegedaan. Reeds eerder heeft
Waarnemer hiertegen te velde willen trek*
ken, maar de Redactie wilde den schijn van
eigenbelang voor te staan, vermijden. Ge»
lukkig rees er in het kleine Herkingen ver*
zet, en Stellendam en Dirksland volgden,
een verzet dat weldadig aandeed en dat de
opstellers van het getuigenis eert. Wij zijn
niet van beter maaksel dan de andefe bewo*
ners, maar het is ons te bar om, bladen in
huis te ontvangen die ten eenenmale met het
christelijk geloof hebben afgerekend. En de
opvoeding onzer kinderen valt reeds zwaar
genoeg, dan dat wij die laten bedreigen
door kranten als dit gratis Nieuwsblad.
Indien ooit, dan is hef nu tijd om ons te
vrijwaren van den invloed van menschen,
die Gods inzettingen en rechten niet erken*
nen. Onder die dure verplichting liggen
allen, die in 's Heeren wegen wienschen te
wandelen. De Ouders zullen mitsdien goed
doen het gratis*blad zoolang de inhoud
zoo blijft uit hun gezinnen te weren.
Niet alleen door geschrift, maar ook door
het gesproken Woord wordt Flakkee be*
dreigd. Schoot het socialisme er reed.'!
wortel, thans hebben ook communisten er
een reis voor over om op de eilanden verzet
te komen prediken. Om de menschen er
ontevreden te maken en hen te paaien met
een toekomst, die alle zorgen zal verdrij=<
ven, als de heeren communisten maar aan
het roer komen. Hoe Zij den moed hebben
om de stem van de eilandbewoners te vra*
gen, is een raadsel als we zien en hooren
wat een God* en menschonteerend beginsel
zij uitdragen. Uitroeiing van den godsdienst,
den mensch stellen als volslagen los van
God. Uitwissching van het onderscheid tus»
schen goed en kwaad, ziedaar hun leer. Is
-het niet meer dan erg dat reeds 5 Ka«
merleden, voorzien van gratis Ie klas spoort
abonnement, het land doortrekken om hun
goddelooze leer uit te dragen? Moet Flakkee
ook nog slachtoffers leveren? Dit streven
is rechtstreeks uit de hel geboren. In deze
lieden viert de Satan zijn brute kracht. Niets,
geen enkele verhouding in onze samenleving
is hen heilig. Het huwelyk, door God inge»
steld, wordt veracht. Onbeschaamd spreekt
men uit, dat de vrouw niet aan den man
verbonden behoeft te zijn en dat de Staaf
de kinderen moet opvoeden. Hierin is men
minder dan het vee, dat nog voor zijn jon*
gen zorgt. En de gruwelen, verder' op'
zedelijk gebied bepleit, zijn van dien aard
dat ze hier niet besproken kunnen worden.
Maar zeker is, dat menig lezer, indien ze
hem werden verteld, de handen van schrik
ineen zou slaan!
Er waart in het donker onder ons volk
een pest ron.d, die bij tientallen slachtoffers
telt.
■Vreeze moet ons bevangen over de toe*
komst van ons volk, over wat ons op*
groeiend geslacht nog zal wachten.
Nukunnen wij Flakkee niet van de
wereld afsluiten, w\j zijjn in de wereld en
moeten er door. Het is niet om het even hoe
wij er door gaan. Het is daarom van zoo
groot belang, dat wy bijzondere zorg wij*
den aan de opvoeding onzer kinderen. Als
zy de school verlaten hebben zijn zij nóg
in hun leertijd. Dan dienen de jonge men*
schen bekend gemaakt te worden met veel,
mst alles wat er in onze samenleving om*
gaat-. 'Veel gevaren bedreigen hen, en zij
kennen die niet. Helaas er is ook onder ons
veel onkunde. Onkunde ten aanzieaj van het
Woord en zijn uitlegging, onwetefidheid
over de beteekenis van de Kerk en hare ge<<
schiedenis. Onverschilligheid voor bestuur
van land en gewest. En de stroomingen die
er zijn op geestelijk en zedelijk gebied
worden onvoldoende onderkend. En dat in
een zoo gewicht vollen en hangen tijd als
wij nu zijn ingegaan. Het moge ons tot na*
denken en tot werkzaamheid stemmen!
WAARNEMER
Sportvetdwazing.
Op de Begraafplaats Vredenhot is eeni«
gen tijd geleden een jonge man ter aarde
besteld. Iemand van wien men op het gebied
van de wielersport groote verwachtingen
koesterde. Hij zou deelnemen aan de zes*
daagsche" in de Hoofdstad en hij hoopte
zich bij die gelegenheid een goeden naam
in de sportwereld te kunnen verwerven.
Evenwel is 't anders geloopen. Tijdens den
wedstrijd liep hij een longontsteking op.
waaraan hij is gestorven.
Bij de begrafenis veel- belangstelling, veel
bloemen, veel toespraken, Jhr. G. Bosch
van Drakenstein schreef over dit sterfgeval
in de „Telegraaf":
„Hoe is het mogelijk, dat De Wolff
niet uit de race werd genomen, hoewel
hij toch minstens de laatste twee dagen
ziek moet zijn geweest om in zoo'n ern-*
stigen toestand naar het ziekenhuis te
moeten worden gebracht!
Helaas ja Het was een keerpunt."
Sportieve waarde
Ha—! Ha Zie dat joelende,, schreeu
wende, slechts op spektakel beluste pu*
bliek, dat nog te weinig gevoel voor
sport heeft om het rooken ten behoeve
van die hijgende renners te laten. Zie de
organi:ators, die te weinig gevoel voor wa«
re sport en daardoor te weinig durf hebhen
om het rooken eenvoudig te verbieden.
Zoo'n verbod zou immers ontst:mming bij
de sportieve toeschouwers wekken.Er zou
den menschen voor wegblijven! Dan maar
liever de rijders er aan gewaagdEen
week lang hebben de kerels zich de longen
moeten volpompen met dien vlezen men*
schenwalm, gemengd met stof en rook.
En van die zes dagen moeten minstens
twee de luchtpijï>en van De Wolff al
aangedaan zijn geweest. Inplaats van het
zieke lichaam rust te gunnen en te doen
verplegen, werd het minstens twee dagen
door lucht die al in honderd longen was
geweest en van ziektekiemen wemelde en
door tabaksrook vergiftigd tot hef fe laat
was."
Droevig. Droevig beeld van een decadente
(verworden) tijd. Een jonge man in het graf
gedaald. Den sensatielust van het publiek
mede oorzaak van zoo'n droef einde. Tra*
nen, bloemen en gevoelvolle woorden. Maar
de jongeman is dood. En het publiek gaat
voort om nieuwe sensatie te zoeken.
'Vreeselijke sportverdwazing.
Zes dagen aan een te rijden dezelfde ron*
den in een gebouw, dat tjokvol is met
toeschouwers.
Zes afbeulende dagen.
Ook op den Dag des Heeren. Ook dan
gaat het voort. Wat vraagt men naar 's Hee*
ren Geboden. Die zijn immers als niets
geacht.
Men vermoordt zich zelf. En het publiek
spoort daar toe aan.
En dat in dezen tijd. Duizenden bij dui*
zenden toeschouwers vergapen zich op zoo'n
ijdele en dwaze vertooning.
Wacht niet tot de koorts oploopt, alj
Cl| hoest, transpireert, U r'llerig en
als geslagen voelt: dit is het moment,
orti Abdijsiroop te gebruiken, omdat
Abdijsiroop snel en grondig werkt.
Vanaf den eersten lepel zult Gij de
taaie slijm kwijt raken, die bezwan
gerd is rtiet millioenen ziektekiemen.
Gij ondervindt een buitengewone
verlichting, Uw hoest verdwijnt. Gij
kunt dan de koorts meester worden
en slopen zonder uitputtende hoest-
oanvailen. Gebruik daarom altijd bij:
■wat is de moderne mensch arm. Arm en
wreed. En toch gaat men prat op kennis,
kunnen en beschaving.
Mef schending van Gods dag. Het is een
droevig tijdsbeeld, waarvan het bovenstaande
een tcekening geeft.
Een menschenmenigte genietende van.sen*
salie, van sportverdwazing, terwijl Gods oor*
deelen de zorgen vermenigvuldigen.
Een overheid die dat alles toelaat, Gods
Dag en Geboden vertrappen en vertreden
laat.
Droevig beeld van den tijd, dat wijst
op een verhouding van ons volk dat het
ergste moet doen vreezen.
I.
Er wordt de laatste tijd ook op ons eiland,
met name in Middelharnis, propaganda ge*
maakt voor het spiritisme. Bijeenkomsten
worden gehouden en door middel van ad*
vertenties en ingezonden stukken in een ad«
vertêntieblad wordt gelegenheid gegeven,
onder het Flakkeesche publiek belangstel*
ling te wekken voor deze goddelooze en
verderfelyke practijken. Het wil ons voor*
komen, dat het daartegenover van onzen
kant noodig is, tegenactie te voeren en het
publiek in te lichten over deze geestesrich*
ting, welke op ons eiland, dat terecht nog
bekend staat als orthodox, de menschen
dreigt af te voeren van de waarheid van
Gods Woord. We stellen daarom voor, in
eenige artikelen uiteen te zetten, waf het
spiritisme eigenlijk is en waarom het van
Schriftuurlijk standpunt te veroordeelèn is.
Het woord spiritisme is afgeleid van het
Latijnsche woord spiritus, dat geest beteekent
Het brengt ons dus in aanraking met gees*
ten. Men verstaat er onder allereerst een
verklaring van z.g. occulte of bovennatuur»
lijke, geheimzinnige verschijnselen, welke vol
gens de spiritisten veroorzaakt zouden wor*
den door de geesten van gestorvenen. En
in de tweede plaats is het een levens» en
wereldbeschouwing, die berust op kennis der
geestenwereld en op wat de geesten heb*
ben medegedeeld.
UIT HET KIJK VENSTER: Flakkee wordt
niet vergeten, al ligt het rondom In 't water.
Spiritisme en Christendom I.
■Verantwoording der steungelden en nog een
andere steunoproep. (Zie plaatselijk nieuws)
Binnenland
Haag.
H.M. de Koningin terug in den
Het vraagstuk betreffende de vaste lasten
en de niet noodzakelijke executies.
Brieven uit het Thoolsche land.
Gemeenteraad, Ooltgensplaat, St. Maartens.
dijk en Poortvliet.
Gemengd Nieuw».