CMD.WEEKBLADopGED.GD0riD5LAG voÖRDiZUiD-HOLLEriZECUWSCIIE EILAMDEn EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e Jaarj^ani; ZATERDAG 16 FEBRUARI 1935 No 611 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster ,DE XENUWES' MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Onder alle vragen, die in het hart van de kinderen der menschen op rijzen, behoorde deze wel de eersfe plaats in te nemen: „hoe zal ik recht vaardig zijn bij God?" Rechtvaardig bij Hem, die den s:huldige geens zins onschuldig houdt. Ach, hoevelen zijn er, die nim mer met ernst bij deze vraag heb ben stilgestaan; die of teugelloos voortgaan te leven naar het goed dunken huns harten, of zichzelven pleisteren met looze kalk. Hoe droevig is het gesteld met de za ligmakende kennis van Christus als bet einde der wet tot rechtvaardig heid. Hoeveel wordt gesproken over allerlei gemoedsaandoeningen, ge bouwd op dit of dat gevoel, terwijl Christus als het einde der wet he laas is een onbekend Persoon. Hoevelen die spreken van een lieven Jezus en nooit door het richtsnoer van Gods heilige wet zUn neergeworpen; nimmer ont bloot van eigengerechtigheidmet al hun Evangelie - inzichten hunne eigene gerechtigheid Oprichten. Den eenigen weg der zaligheid, langs welken de mensch rechtvaar- öig voóï God kan kijn, leert de A- póstel duidelijk in bovenstaand ge tuigenis. Hij spreekt van de wet, waarvan Christus het einde is hier moge gedacht worden aan de schaduw achtige, de ceremonieele wet, aan Is raël gegeven, waarin Christus als het ware wezen werd voorgesteld. Ook daarvan is Christus het einde, toen Hq in de volheid des tijds op de ze aarde kwam, het vieesch en bloed der kinderen aannam en zich aan het vloekhout des kruises opoffer de voor de schuld. «Het voorhang sel des stempels scheurde van bo ven tot beneden, ten bewijs, dat de schaduwachtige dienst zijn vervul ling had bekomen. Maar niet minder komt hier de zedelijke wet ia aanmerking, de tien woorden, dat volmaakte voor- schritt van God als Wetgever, met een verbindend gezag, waaraan de mensch zich heeft te onderwerpen. In die wet, als uitdrukking van Gods heilige natuur, heeft God zijn onveranderlijk recht neergelegd om vclkomene gehoorzaamheid van den mensch te eischen. Haar inhoud is de Heidelb. Cat. drukt het zoo juist uit Jn de taal der H. Schrift •God lief te hebben boven alles en onzen naaste als onszelven". De inhoud der wet is niet, dat wij eerlijk en ingetogen leven voor God en menschen, maar dat de liefde het heerschend beginsel in ons le ven is, want liefde is de vervulling der weteene liefde van begeerte naar God; eene liefde van veree- niging met God; een liefde van welgevallen in God, En hiermede in overeenstemming de liefde tot den naaste. Met deze wet, die heilig, recht vaardig en goed is, kwam overeen de staatsgesteldheid van den eers ten Adam. Hoe noodig is het dit te weten. Hoe noodig te kennen, onze Paradijsheerlijkhefd, die wij in Adam ons Verbondshoofd eertijds bezaten. Goed en recht geformeerd met het beeld Gods versierd, be staande in kennis, gerechigheid en heiligheid, bezat in 'f vermogen als schepsel in afhankelijkheid van .zynen Schepper, deze wet der lief de te vervullen. Hoe hoogst geluk kig was de mensch in dien recht staat, zoolang hij in het iicht zijner kennis overeenkomstig de wet der liefde wandeldemet zijne gerech tigheid den wille Gods volgens de liefdewet betrachtte en met zijne heiligheid krachtens die liefdewet zijnen Schepper diende en verheer- l^kte. Helaas, de rechfgeschapen mensch is zondaar geworden. Het gebod des levens dat hij ontvangen had, heeft hij overtreden en heeft zich van God, die zijn leven was, door de zonde afgescheiden. Hij is door Zijne overtreding on der het oordeel des doods en der vervloeking gekomen, want «ver vloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet om dat te doen." De heilige wet kan hem niet meer rechtvaardigen. Uit de werken der wet zal geen vieesch gerechtvaar digd worden voor Hem, die den schuldige geenszins onschuldig houdt. Ue wet, die heilig, rechtvaardig en goed is, vloekt en verdoemt el- ken overtreder. In Adam gevallen, met de banden zijner 'zonde vast gebonden, is elk mensch rampza lig. Wij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods. Zal hij daaruit verlost, zoo moet het recht der wet worden voldaan moet het geschonden recht volko men voldoening ontvangen. Daartoe kwam de Zone Gods op deze aarde is geworden uit eene vrouw; geworden onder de wet, op dat Hij degenen, die onder de wet waren, verlossen zou. Met niets minder kon het. Het recht der wet moet worden vervuld. God kan zichzelven niet verloochenen. De gehocrzaafiiLi-id Jcï wcl Iïï haar volmaakten eisch moet worden op gebracht, haar vloek gedragen en het oordeel des doods ondergaan. üeen engel nog mensch vermocht dit. De Heere der heerlijkheid daal de neder, nam het vieesch en bli>ed der kinderen aan om als de twee de Adam zich te stellen onder Zij ne eigene wet, zich te bukken on der haren volmaakten eisch Van ge hoorzaamheid en haren rechtmati- gen vloek. O, het was zijne spijze den wil des Vaders te volbrengen »Ik heb lust, o mijn God 1 om Uw welbehagen te doen en Uwe wet is in het midden Mijns ingewands." In Zijn gansche leven op aarde heeft Hij door dadelijke gehoorzaamheid het recht der wet veivuld, in de volkomene betrachting van de liet- de tot Goden de liefde tot de naas te Vrij van erf en dadelijke schuld was Hij heilig, onnoozel, onbesmet en afgescheiden van de zondaren En deze Zijne gehoorzaamheid is een verdienstelijke gehoorzaamheid omdat Hij is niet alleen mensch. maar ook een Goddelijk Persoon de heiligheid der heiligheden zelf daarom zullen door de gehoorzaam heid van dien Eenen velen tot rechtvaardigheid gesteld worden. En gelijk Hij nu de wet vervuld heeft door dadelijke gehoorzaam heid, zoo ook heeft Hij haar vloek g edragen door lijdelijke gehoorzaam beid. O, het gansche leven op aar de van den Verlosser was niets dan een vloek dragen van de kribbe tot het kruis. O, hoe bang was dat lijden, waar de banden des doods Hem omringden en de angsten der Hel Hem verschrikten O, het recht der wet was niet tevreden voor Hij Zijne ziel had uitgestort in den dood. Zoo heeft Hij aan het geschonden recht Gods voldoening gegeven zoo heeft Hij de wet verhoogd en verheerlijkthaar eisch van ge hoorzaamheid volbracht en haar vloek volkomen gedragen en het oordeel des doods weggenomen om alzoo een eeuwige gerechtigheid aan te brengen. Uit deze oorzaak roemt de Apostel in Hem, dat Hij is het einde der wet tot dat geze gende heil, dat hij omschrijft met het woordrechtvaardigheid. Ds. B. Overspannen Moedeloos Drukkend gevoel op het hoofd ZUN HAAR DE BAAS Het sociale vraagstuk Voornaamste inhoud Adverteatie'-prlis 20 cent per regel. Reclimes 40 et; Dleast- lanvragen en -MDbiedingea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aao- kondiging 10 cent per reëel' CoBtracten beliBgrQk lager f» UiluAVE VAN Gevestigd te Middelharnis - Ptin» Hendiiluti. 122 C. Giio 167930 Poatbos 8 Tel. 17 Abonnements-prljs 85 eent per 3 maanden bi] vooruitbetalln}; Verscbllnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weed Afzonderiqke nummers 5 eent. Buitenland 8 gulden per jaail Christus het einde der Wei. „Want het einde der wet is Chris«^ tus, tot rechtvaardigheid een iegelijk die gelooft". Rom. 10 4. Men gaat de cir;sis „ée lijf" Menschenvrerk |lr moet ordening komen Alle partijen doen mede Goede raad D«f kvtraal niet aan» getast Wel jenever, geen versch brood Geld uitdeelen zonder me» deleven. Wij beleven ernstige tijden. En wie regel matig kennis neemt van wat de menschen alzoo in elkander zetten en van hetgeen zij uit elkander willen halen, dien speelt soms een meewarige glimlach om de lippen. We hebben nu me^r dan ooit gelegenheid om te zien wie de mensch uit zichzelven is. Er vallen slagen des Allerhoogsten op ons volk. En wat is er Üu te zien? Dat een ieder poogt zich er onderuit te wringen en men met mannenmoed „de crisis t& Hjf gaat." Nu is de veerkracht die er in een volk kan schuilen van groote waarde, maar een recht inzicht in onze onwaardigheid en geringheid is óók noodzakelijk. En als we onszelf willen zien is _daar maar één spiegel bruikbaar, dat is het geopenbaarde Woord des Heeren. Helaas, van nature heeft niemand daaraan behoefte en over alle christelijke opvoeding %en komt onze natuur zich maar telkenl openbaren. In de verwarring der tijden zou zich toch de vast h:id der beginje'en,' op Gods Woord en wet gegrond,- in ons moeten openbaren, 't Gaat er nu eens op aan komen te toonen wat onze overtuiging waard is. En' ziedaar, er is geen politieke partij, een enkele klein uitgezonderd, of zij is bereid, nu reeds, oip haar houding te herzien. Men weet dat de socialisten een andere maatschappij vrillen, waarin de staat alles regelt en bepaalt. Nauweüjks blijken productie en handel ii? 't gedrang te komen, zoodat men voor ai' les en nog wat om „ordening" ro^t,- of alle „rechtsche" partijen leasten zich ook over „ordening" te praten Pas nog in de Eerste Kamer hebl>e;x a"" partijen zidb met dat „nieuwe" (dat zij^ niet eens kennen) getooid. Toen de Staatk, Gereformeerden zich hebben verzet tegen onze sociale dwang» wetten, is hun dikwijls voorgehouden dat zij naar de Gilden uit de Middeleeuwen terug wilden! Dat zou toch allerdwaast zijn'. En ziedaar, nu hooren Wij van Prof. Diepen* horst in de Eerste Kamer dat de A,.R. partij ook ordening wil, natuurlijk niet zoo» als de „rooden" maar toch zooiets en dat er in de Gilden iets goeds was, waar we op moeten letten en ook Groen v. Prina sterer had zich er al leens gunstig over uit» gelaten! Als die ordening komt, diristelijk of niet, is het met óns aller vrijheid finaal afge» loopen! We z^n al goed op weg onze vrijheid te verspelen. De Staat slokt alles op. En al watzich in de politiekrechts noemt, staat buigend gereed bdj de komst van het „nieuwe," zij het ook dat Minis» ter Colijn een gematigd standpunt inneemt. Met ons kiesrecht net zoo. Toen ons man» nen» en vrouwenkiesrecht, dat niets is dan een vrucht van revolutionairen stam, was gekoinen, putte men zich in krant en ver» gadering uit om aan te toonen, dat het in de hjn der Calvinistische beginselen lag. Daar viel niet tegen te praten. Thans, nu Mussert meent dat er komen moet een volks» vertegenwoordiging van groepen, van vak» ken en bedrijven, nu buigen de rechtschen alweer heel vriendelijk, en de Standaard iri kluis, wil van ons kiesrecht wel af. Vreemd nietwaar? Altijd is het apart optreden van belangenpartijen en terecht streng veroordeeld. Thans, na enkele jaren van moeite begint men de belangenvertegen» woordiging al goed te praten. Altemaal door vrees, dat de kiezers eens mochten weg» loopen als de partij niet direct met alle wind van leer medegevoerd wordt. Het is wel teleurstellend! Laten wij allen ooren en oogen maar goed den kost geven. Je ontmoet overal menschen. zei de Blinde Barend vroeger. Hij had gelijk. Men zoekt de crisis te bestrijden aan 't verkeerde eind. Gedienstige dames en heeren werpen zich op,' om de arbeiders voor te lichten hoe zij met hun geld moe» ten omspringen. Met steun van het De» partement verschijnt er nu een maand» blad vol goede wenken voor de huis» vrouw. Hoe zij b.v. een goedkooi>e stamp» pot kan gereed maken. En hoe zij haar zuigeling moet vasthouden. Ik meen, dat de huisvrouw dat van haar moeder had moeten leeren eer zij in 't huwelijksbootje stapte. Maar als de ouders de kinderen naar een fabriek zenden en de avonden in de bioscoop of op de hoek van de straat worden doorgebracht, of in allerlei jeugd» clubs, dan wordt er wel veel geleerd, maar vweinig dat met huishouden verband houdt. Laten de mannen van invloed de bioscopen sluiten en de Regeering eens ophouden met te treden op terrein waar zij niet hoort. Zooals het verbieden van brood te bak» IHjd moede, nooït uftge* rust, zetfs nietbij hetopstaan, prikkelbaar, slapeloosheid, gejaagdheid, beven der Handen en knieën. Al deze stoornissen kunt U overwinnen door een regelmatig gebruik van Kolinevan Apotheker H. van Aken, specialist te Setzaete. 'Koline is zenuwsterkend en opwekkend. Koline maakt een "^ander mensch van U. Velen hebben bij het gebruik van Kotine Teeds baat gevonden, zelfs in gevallen waarin andere middelen faalden. Koline zal ook U helpen. KoUne is een uitkomst voor zenuwlijders. Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten d Ft. 2.50 per Flacon. IMPORTEUR: SCHUITE EN THIEME POSTBUS 55 MIDDElBURe ken' en versch brood af te leveren, terwijl men, van 's morgens^ 5 tot 's nachts één uur weï jenever kan bekomen. Wil men de -lagere volksklasse te hulp komen, dan moet de steun, die,de gemeenten verkenen eens ontdaan worden van zijn pn»christelijk karakter. Nu is het een: geld»uitdeelen naar tarief. Hier is wat geld, ga heen en wordt warm. Vooi: een goede verzorging der ar» men kon m^eer een beroep gedaan worden op de vrijwillige medewerking der burgerij. Er ontstond dan een band van mensch tot mensefa, een medêleyenj-en mede»lijden. Thans is alles fariefwérk. En Flakkee weet mede te pralen van de armoede die er in de geste^unde gezinnen geleden wordt. De Staat moet christelijk zijn, dat is de eisch. En neutraal is in de praktijk des -levens altijd: onchristelijk. Lopjj.tj. I«t met het volk dus vevkeerd, 3an w'Öwen er raadgevingen uitgedeeld, die buiten de kwaal omgaan. Dat komt er van als de hoogste Wijsheid is, dat de Staat zich onzijdig moet houden van de godsdienstige ontwikkeling des volks. De vruchten van dat door en door onschrif» tuurlijk beginsel beginnen zich op ontzetten de wijze te openbaren. En toch houdt men dat standpunt wél vast. WAARNEMER. (SLOT) De leer des Christendoms en het werk' van Christus hebben dus, zooals wij' ge» zien hebben, een sterk sociale tendenz, of» schoon zij op zichzelf zich met het sociale leven niet inlaten. Het Christendom, dat allereerst zetelt in het hart des menschen, openbaart vandaar uit zijn werkingen op alle terreinen des levens. En nu is het een vanzelfsheid, dat het sociale leven hier niet buiten omgaat. Het staat vast, dat in Gods Woord de zedeUjke grondslagen zijn ge» openbaard ook voor het maatschappelijk leven en dat daarin de normen liggen, waar:» aan principieel de maatschappij moet wor» den gebonden. Gods Woord heeft over het sociale leven evengoed gezag als over het staatkundige- Daar is geen enkel levenster» rein, waarop Gods Woord geen heerschappij moet voeren, zal het wél zijn. Het is slechts de groote vraag, welke de consequenties zijn, die uit het Woord des Heeren getrokken moeten worden. Er moet een Christelijk» sociaal ideaal bestaan en de bouwsteenen daarvoor moeten geleverd worden door de ■Schrift. I Inderdaad heeft men gedurende de laatste veertig jaren in ons land Chr. sociale actie gevoerd. Dr. Knijper, Ds. Talma, prof. Slotemaker de Bruine en anderen hebben daarvoor principieel en pracüsch gewerkt en zoo is er in ons land een Chr. sociale beweging ontstaan, -oisst en tegenover de moderne, socialistische en Katholieke actie. Er is een vakbeweging gekomen met een Christelijk cachet, welke zich ten doel stelt de maatschappehjke positie van de arbei» dende klasse te verbeteren. Zij verwerpt principieel de klassenstrijd, omdat deze in flagrante strijd is met de beginselen van het Christendom, maar de vraag doet zich op of in de manier van optreden en in de strijdmethode der Chr. "Vakbeweging niet veel invloed is te bespeuren van de Marx» istische, die de strijd, welke in de maat» schappij gevoerd wordt, niet anders kan zien dan als een meedoogenlooze kamp op leven en dood van twee onverzoenlijke te» genstander, n.l. de proletariërs en de kapita» listen. Wel wijst men van Chr. zijde deze socialistische invloeden af en zegt men, dal men een eigen Chr. sociaal systeem heeft, en volgens dat stelsel ook practisch werkt, maar wie nauwlettend deze vakbeweging gadeslaat, ontkomt niet aan de indruk, dat er weinig systeem in zit, en dat zij in vele opzichten een getrouwe copie is van de moderne.. Wél toont men meermalen een grootere bereidwilligheid dan deze laatste om door onderhandeling aan arbeidscon» fligten een einde te stellen, maar in vele an» dere gevallen is het verschil in practisch opzicht niet te bespeuren. Ook wanneer men de geschriften ter hand neemt van de Chr. sociale voorman' nen, dan treft het ons ,dat bij veel schoone gedachten, welke er in te vinden zijn, een eigenlijk Christelijk sociaal systeem op grond van Gods Woord ontbreekt. En juist het ontbreken van eet^ vaste principiëele on»' diergrona is dé oorzaak geweest, dat men ia het vaarwater der sodalisten terecht kwain. Men denke hierbij slechts aan de acht»uren» dag, een specifiek socialistisch ideaal, dat echter van Christelijke zijde maar al te ge» makkelijk werd aanvaard. Acht uren werken, acht uren ontspanning en acht uren slapen, dat was dé roode leuze tot indeeling van de dag en nu moet helaas geconstateerd wor» den, dat de Christelijke vakactie op dit en andere punten een slap standpunt heeft in^ genomen en blijkbaar uit vrees voor leden> verlies, al is het wat achteraan,tenslotte toch zich voor deze dingen liet vinden. Nu is het echter evenmin voor tegen» spraak vatbaar, dat het ontwerpen van zulk' een waar en zuiver Chr. ^sociaal systeem een buitengewone genialiteit vordert en vooral een diep inzicht in Gods Waarheid. Bovendien zal het ook wel ondoenlijk zijn een stel grondbeginselen zóó uit te werken, dat eikervan overtuigd is, dat dit de conse» quenties zijn van het Christendom op sociaal terrein. Maar men moet' het er toch onder degenen, die Gods Woord als richtsnoer ne» men,, over eens zijn, dat de sociale actie, welke van ons dient uit te gaan, in geen geval besmet moet zijn met materialistische en socialistische invloeden. Dat het altijd even gemakkelijk is, deze te onderkennen, kunnen we niet toegeven. Dit wordt veroor» zaakt, doordat het tenslotte gaat over de geest, die uit de actie spreekt. Deze geest moet bij de Chr. sociale actie zijn de geest van het Christendom des Bijbels, de geest van het Evangelie. Deze werkt niet revolutie nair, maar reformeerend. D'aarom is het Evangelie afkeerig van alle actie, die opkomt uit het beginsel des ongeloofs. Het brengt zelf de grootste reformatie tot stand, om» dat het de mensch weer principieel herstelt in zijn rechte verhouding tot God. i ■Van hieruit werkt het Evangelie hervor» Uit ïiet Kijkvenstet: Hoe men de erisfa te lijf gaat. Hel Sociale Vraagstuk (slot). Redhtzaken Kantongerecht Sonunels^k. Gemeenteraad Bruinisse. De onhoitdbare toestand in het oester» en mosselbedtijl Op audiëntie bij den Minister. i ■Verslag van een spreker der Chr. Hist. Unie en van den Vrijheidsbond. Ingeizonden: Opheldering inzake hef nieit verleenen van hulp. door de Rijkstonnen: legger aan de in nood verkeerende S.!.. 6. (pag. 4. Tweede Blad). Buitenland: Het dreigend «onflict in ItaUë.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1