CMD.WEEKBLADopGED.GD0riD5LAG voÖRDiZUiD-HOLLEriZECUWSCIIE EILAMDEn
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e Jaarj^ani;
ZATERDAG 16 FEBRUARI 1935
No 611
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
,DE XENUWES'
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Onder alle vragen, die in het hart
van de kinderen der menschen op
rijzen, behoorde deze wel de eersfe
plaats in te nemen: „hoe zal ik recht
vaardig zijn bij God?" Rechtvaardig
bij Hem, die den s:huldige geens
zins onschuldig houdt.
Ach, hoevelen zijn er, die nim
mer met ernst bij deze vraag heb
ben stilgestaan; die of teugelloos
voortgaan te leven naar het goed
dunken huns harten, of zichzelven
pleisteren met looze kalk. Hoe
droevig is het gesteld met de za
ligmakende kennis van Christus als
bet einde der wet tot rechtvaardig
heid. Hoeveel wordt gesproken over
allerlei gemoedsaandoeningen, ge
bouwd op dit of dat gevoel, terwijl
Christus als het einde der wet he
laas is een onbekend Persoon.
Hoevelen die spreken van een
lieven Jezus en nooit door het
richtsnoer van Gods heilige wet
zUn neergeworpen; nimmer ont
bloot van eigengerechtigheidmet
al hun Evangelie - inzichten hunne
eigene gerechtigheid Oprichten.
Den eenigen weg der zaligheid,
langs welken de mensch rechtvaar-
öig voóï God kan kijn, leert de A-
póstel duidelijk in bovenstaand ge
tuigenis.
Hij spreekt van de wet, waarvan
Christus het einde is hier moge
gedacht worden aan de schaduw
achtige, de ceremonieele wet, aan Is
raël gegeven, waarin Christus als het
ware wezen werd voorgesteld. Ook
daarvan is Christus het einde, toen
Hq in de volheid des tijds op de
ze aarde kwam, het vieesch en bloed
der kinderen aannam en zich aan
het vloekhout des kruises opoffer
de voor de schuld. «Het voorhang
sel des stempels scheurde van bo
ven tot beneden, ten bewijs, dat de
schaduwachtige dienst zijn vervul
ling had bekomen.
Maar niet minder komt hier de
zedelijke wet ia aanmerking, de
tien woorden, dat volmaakte voor-
schritt van God als Wetgever, met
een verbindend gezag, waaraan de
mensch zich heeft te onderwerpen.
In die wet, als uitdrukking van
Gods heilige natuur, heeft God zijn
onveranderlijk recht neergelegd om
vclkomene gehoorzaamheid van den
mensch te eischen. Haar inhoud is
de Heidelb. Cat. drukt het zoo
juist uit Jn de taal der H. Schrift
•God lief te hebben boven alles en
onzen naaste als onszelven". De
inhoud der wet is niet, dat wij
eerlijk en ingetogen leven voor God
en menschen, maar dat de liefde
het heerschend beginsel in ons le
ven is, want liefde is de vervulling
der weteene liefde van begeerte
naar God; eene liefde van veree-
niging met God; een liefde van
welgevallen in God, En hiermede
in overeenstemming de liefde tot
den naaste.
Met deze wet, die heilig, recht
vaardig en goed is, kwam overeen
de staatsgesteldheid van den eers
ten Adam. Hoe noodig is het dit
te weten. Hoe noodig te kennen,
onze Paradijsheerlijkhefd, die wij in
Adam ons Verbondshoofd eertijds
bezaten. Goed en recht geformeerd
met het beeld Gods versierd, be
staande in kennis, gerechigheid en
heiligheid, bezat in 'f vermogen
als schepsel in afhankelijkheid van
.zynen Schepper, deze wet der lief
de te vervullen. Hoe hoogst geluk
kig was de mensch in dien recht
staat, zoolang hij in het iicht zijner
kennis overeenkomstig de wet der
liefde wandeldemet zijne gerech
tigheid den wille Gods volgens de
liefdewet betrachtte en met zijne
heiligheid krachtens die liefdewet
zijnen Schepper diende en verheer-
l^kte.
Helaas, de rechfgeschapen mensch
is zondaar geworden. Het gebod
des levens dat hij ontvangen had,
heeft hij overtreden en heeft zich
van God, die zijn leven was, door
de zonde afgescheiden.
Hij is door Zijne overtreding on
der het oordeel des doods en der
vervloeking gekomen, want «ver
vloekt is een iegelijk, die niet blijft
in al hetgeen geschreven is in het
boek der wet om dat te doen." De
heilige wet kan hem niet meer
rechtvaardigen. Uit de werken der
wet zal geen vieesch gerechtvaar
digd worden voor Hem, die den
schuldige geenszins onschuldig
houdt.
Ue wet, die heilig, rechtvaardig
en goed is, vloekt en verdoemt el-
ken overtreder. In Adam gevallen,
met de banden zijner 'zonde vast
gebonden, is elk mensch rampza
lig. Wij hebben allen gezondigd en
derven de heerlijkheid Gods. Zal
hij daaruit verlost, zoo moet het
recht der wet worden voldaan
moet het geschonden recht volko
men voldoening ontvangen.
Daartoe kwam de Zone Gods op
deze aarde is geworden uit eene
vrouw; geworden onder de wet, op
dat Hij degenen, die onder de wet
waren, verlossen zou. Met niets
minder kon het. Het recht der wet
moet worden vervuld. God kan
zichzelven niet verloochenen. De
gehocrzaafiiLi-id Jcï wcl Iïï haar
volmaakten eisch moet worden op
gebracht, haar vloek gedragen en
het oordeel des doods ondergaan.
üeen engel nog mensch vermocht
dit. De Heere der heerlijkheid daal
de neder, nam het vieesch en bli>ed
der kinderen aan om als de twee
de Adam zich te stellen onder Zij
ne eigene wet, zich te bukken on
der haren volmaakten eisch Van ge
hoorzaamheid en haren rechtmati-
gen vloek. O, het was zijne spijze
den wil des Vaders te volbrengen
»Ik heb lust, o mijn God 1 om Uw
welbehagen te doen en Uwe wet
is in het midden Mijns ingewands."
In Zijn gansche leven op aarde heeft
Hij door dadelijke gehoorzaamheid
het recht der wet veivuld, in de
volkomene betrachting van de liet-
de tot Goden de liefde tot de naas
te Vrij van erf en dadelijke schuld
was Hij heilig, onnoozel, onbesmet
en afgescheiden van de zondaren
En deze Zijne gehoorzaamheid is
een verdienstelijke gehoorzaamheid
omdat Hij is niet alleen mensch.
maar ook een Goddelijk Persoon
de heiligheid der heiligheden zelf
daarom zullen door de gehoorzaam
heid van dien Eenen velen tot
rechtvaardigheid gesteld worden.
En gelijk Hij nu de wet vervuld
heeft door dadelijke gehoorzaam
heid, zoo ook heeft Hij haar vloek
g edragen door lijdelijke gehoorzaam
beid. O, het gansche leven op aar
de van den Verlosser was niets dan
een vloek dragen van de kribbe
tot het kruis. O, hoe bang was dat
lijden, waar de banden des doods
Hem omringden en de angsten der
Hel Hem verschrikten O, het recht
der wet was niet tevreden voor Hij
Zijne ziel had uitgestort in den dood.
Zoo heeft Hij aan het geschonden
recht Gods voldoening gegeven
zoo heeft Hij de wet verhoogd en
verheerlijkthaar eisch van ge
hoorzaamheid volbracht en haar
vloek volkomen gedragen en het
oordeel des doods weggenomen om
alzoo een eeuwige gerechtigheid
aan te brengen. Uit deze oorzaak
roemt de Apostel in Hem, dat Hij
is het einde der wet tot dat geze
gende heil, dat hij omschrijft met
het woordrechtvaardigheid.
Ds. B.
Overspannen
Moedeloos
Drukkend gevoel op het hoofd
ZUN HAAR
DE BAAS
Het sociale vraagstuk
Voornaamste inhoud
Adverteatie'-prlis 20 cent per regel. Reclimes 40 et; Dleast-
lanvragen en -MDbiedingea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aao-
kondiging 10 cent per reëel' CoBtracten beliBgrQk lager
f»
UiluAVE VAN
Gevestigd te Middelharnis - Ptin» Hendiiluti. 122 C. Giio 167930 Poatbos 8 Tel. 17
Abonnements-prljs 85 eent per 3 maanden bi] vooruitbetalln};
Verscbllnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weed
Afzonderiqke nummers 5 eent. Buitenland 8 gulden per jaail
Christus het einde der Wei.
„Want het einde der wet is Chris«^
tus, tot rechtvaardigheid een iegelijk
die gelooft".
Rom. 10 4.
Men gaat de cir;sis „ée lijf"
Menschenvrerk |lr moet ordening
komen Alle partijen doen mede
Goede raad D«f kvtraal niet aan»
getast Wel jenever, geen versch
brood Geld uitdeelen zonder me»
deleven.
Wij beleven ernstige tijden. En wie regel
matig kennis neemt van wat de menschen
alzoo in elkander zetten en van hetgeen
zij uit elkander willen halen, dien speelt
soms een meewarige glimlach om de lippen.
We hebben nu me^r dan ooit gelegenheid
om te zien wie de mensch uit zichzelven
is. Er vallen slagen des Allerhoogsten op
ons volk. En wat is er Üu te zien? Dat
een ieder poogt zich er onderuit te wringen
en men met mannenmoed „de crisis t& Hjf
gaat." Nu is de veerkracht die er in een
volk kan schuilen van groote waarde, maar
een recht inzicht in onze onwaardigheid en
geringheid is óók noodzakelijk. En als
we onszelf willen zien is _daar maar één
spiegel bruikbaar, dat is het geopenbaarde
Woord des Heeren. Helaas, van nature heeft
niemand daaraan behoefte en over alle
christelijke opvoeding %en komt onze
natuur zich maar telkenl openbaren.
In de verwarring der tijden zou zich toch
de vast h:id der beginje'en,' op Gods Woord
en wet gegrond,- in ons moeten openbaren,
't Gaat er nu eens op aan komen te toonen
wat onze overtuiging waard is. En' ziedaar,
er is geen politieke partij, een enkele klein
uitgezonderd, of zij is bereid, nu reeds, oip
haar houding te herzien. Men weet dat de
socialisten een andere maatschappij vrillen,
waarin de staat alles regelt en bepaalt.
Nauweüjks blijken productie en handel ii?
't gedrang te komen, zoodat men voor ai'
les en nog wat om „ordening" ro^t,- of
alle „rechtsche" partijen leasten zich ook
over „ordening" te praten Pas nog in de
Eerste Kamer hebl>e;x a"" partijen zidb
met dat „nieuwe" (dat zij^ niet eens kennen)
getooid. Toen de Staatk, Gereformeerden
zich hebben verzet tegen onze sociale dwang»
wetten, is hun dikwijls voorgehouden dat zij
naar de Gilden uit de Middeleeuwen terug
wilden! Dat zou toch allerdwaast zijn'. En
ziedaar, nu hooren Wij van Prof. Diepen*
horst in de Eerste Kamer dat de A,.R.
partij ook ordening wil, natuurlijk niet zoo»
als de „rooden" maar toch zooiets en
dat er in de Gilden iets goeds was, waar we
op moeten letten en ook Groen v. Prina
sterer had zich er al leens gunstig over uit»
gelaten!
Als die ordening komt, diristelijk of niet,
is het met óns aller vrijheid finaal afge»
loopen! We z^n al goed op weg onze
vrijheid te verspelen. De Staat slokt alles
op. En al watzich in de politiekrechts
noemt, staat buigend gereed bdj de komst
van het „nieuwe," zij het ook dat Minis»
ter Colijn een gematigd standpunt inneemt.
Met ons kiesrecht net zoo. Toen ons man»
nen» en vrouwenkiesrecht, dat niets is dan
een vrucht van revolutionairen stam, was
gekoinen, putte men zich in krant en ver»
gadering uit om aan te toonen, dat het in
de hjn der Calvinistische beginselen lag.
Daar viel niet tegen te praten. Thans, nu
Mussert meent dat er komen moet een volks»
vertegenwoordiging van groepen, van vak»
ken en bedrijven, nu buigen de rechtschen
alweer heel vriendelijk, en de Standaard iri
kluis, wil van ons kiesrecht wel af. Vreemd
nietwaar? Altijd is het apart optreden van
belangenpartijen en terecht streng
veroordeeld. Thans, na enkele jaren van
moeite begint men de belangenvertegen»
woordiging al goed te praten. Altemaal door
vrees, dat de kiezers eens mochten weg»
loopen als de partij niet direct met alle
wind van leer medegevoerd wordt. Het is
wel teleurstellend! Laten wij allen ooren
en oogen maar goed den kost geven.
Je ontmoet overal menschen. zei de Blinde
Barend vroeger. Hij had gelijk.
Men zoekt de crisis te bestrijden aan 't
verkeerde eind. Gedienstige dames en
heeren werpen zich op,' om de arbeiders
voor te lichten hoe zij met hun geld moe»
ten omspringen. Met steun van het De»
partement verschijnt er nu een maand»
blad vol goede wenken voor de huis»
vrouw. Hoe zij b.v. een goedkooi>e stamp»
pot kan gereed maken. En hoe zij haar
zuigeling moet vasthouden. Ik meen, dat
de huisvrouw dat van haar moeder had
moeten leeren eer zij in 't huwelijksbootje
stapte. Maar als de ouders de kinderen
naar een fabriek zenden en de avonden in
de bioscoop of op de hoek van de straat
worden doorgebracht, of in allerlei jeugd»
clubs, dan wordt er wel veel geleerd, maar
vweinig dat met huishouden verband houdt.
Laten de mannen van invloed de bioscopen
sluiten en de Regeering eens ophouden
met te treden op terrein waar zij niet hoort.
Zooals het verbieden van brood te bak»
IHjd moede, nooït uftge*
rust, zetfs nietbij hetopstaan, prikkelbaar,
slapeloosheid, gejaagdheid, beven der
Handen en knieën. Al deze stoornissen kunt U
overwinnen door een regelmatig gebruik van
Kolinevan Apotheker H. van Aken, specialist te Setzaete.
'Koline is zenuwsterkend en opwekkend. Koline maakt een
"^ander mensch van U. Velen hebben bij het gebruik van Kotine
Teeds baat gevonden, zelfs in gevallen waarin andere middelen faalden.
Koline zal ook U helpen. KoUne is een uitkomst voor zenuwlijders.
Verkrijgbaar bij Apothekers en Drogisten d Ft. 2.50 per Flacon.
IMPORTEUR: SCHUITE EN THIEME POSTBUS 55 MIDDElBURe
ken' en versch brood af te leveren, terwijl
men, van 's morgens^ 5 tot 's nachts één
uur weï jenever kan bekomen. Wil men
de -lagere volksklasse te hulp komen, dan
moet de steun, die,de gemeenten verkenen
eens ontdaan worden van zijn pn»christelijk
karakter. Nu is het een: geld»uitdeelen naar
tarief. Hier is wat geld, ga heen en wordt
warm. Vooi: een goede verzorging der ar»
men kon m^eer een beroep gedaan worden
op de vrijwillige medewerking der burgerij.
Er ontstond dan een band van mensch
tot mensefa, een medêleyenj-en mede»lijden.
Thans is alles fariefwérk. En Flakkee
weet mede te pralen van de armoede
die er in de geste^unde gezinnen geleden
wordt. De Staat moet christelijk zijn, dat
is de eisch. En neutraal is in de praktijk
des -levens altijd: onchristelijk.
Lopjj.tj. I«t met het volk dus vevkeerd,
3an w'Öwen er raadgevingen uitgedeeld,
die buiten de kwaal omgaan.
Dat komt er van als de hoogste Wijsheid
is, dat de Staat zich onzijdig moet houden
van de godsdienstige ontwikkeling des volks.
De vruchten van dat door en door onschrif»
tuurlijk beginsel beginnen zich op ontzetten
de wijze te openbaren. En toch houdt men
dat standpunt wél vast.
WAARNEMER.
(SLOT)
De leer des Christendoms en het werk'
van Christus hebben dus, zooals wij' ge»
zien hebben, een sterk sociale tendenz, of»
schoon zij op zichzelf zich met het sociale
leven niet inlaten. Het Christendom, dat
allereerst zetelt in het hart des menschen,
openbaart vandaar uit zijn werkingen op
alle terreinen des levens. En nu is het een
vanzelfsheid, dat het sociale leven hier niet
buiten omgaat. Het staat vast, dat in Gods
Woord de zedeUjke grondslagen zijn ge»
openbaard ook voor het maatschappelijk
leven en dat daarin de normen liggen, waar:»
aan principieel de maatschappij moet wor»
den gebonden. Gods Woord heeft over het
sociale leven evengoed gezag als over het
staatkundige- Daar is geen enkel levenster»
rein, waarop Gods Woord geen heerschappij
moet voeren, zal het wél zijn. Het is slechts
de groote vraag, welke de consequenties zijn,
die uit het Woord des Heeren getrokken
moeten worden. Er moet een Christelijk»
sociaal ideaal bestaan en de bouwsteenen
daarvoor moeten geleverd worden door de
■Schrift. I
Inderdaad heeft men gedurende de laatste
veertig jaren in ons land Chr. sociale actie
gevoerd. Dr. Knijper, Ds. Talma, prof.
Slotemaker de Bruine en anderen hebben
daarvoor principieel en pracüsch gewerkt
en zoo is er in ons land een Chr. sociale
beweging ontstaan, -oisst en tegenover de
moderne, socialistische en Katholieke actie.
Er is een vakbeweging gekomen met een
Christelijk cachet, welke zich ten doel stelt
de maatschappehjke positie van de arbei»
dende klasse te verbeteren. Zij verwerpt
principieel de klassenstrijd, omdat deze in
flagrante strijd is met de beginselen van
het Christendom, maar de vraag doet zich
op of in de manier van optreden en in de
strijdmethode der Chr. "Vakbeweging niet
veel invloed is te bespeuren van de Marx»
istische, die de strijd, welke in de maat»
schappij gevoerd wordt, niet anders kan zien
dan als een meedoogenlooze kamp op
leven en dood van twee onverzoenlijke te»
genstander, n.l. de proletariërs en de kapita»
listen. Wel wijst men van Chr. zijde deze
socialistische invloeden af en zegt men, dal
men een eigen Chr. sociaal systeem heeft,
en volgens dat stelsel ook practisch werkt,
maar wie nauwlettend deze vakbeweging
gadeslaat, ontkomt niet aan de indruk, dat er
weinig systeem in zit, en dat zij in vele
opzichten een getrouwe copie is van de
moderne.. Wél toont men meermalen een
grootere bereidwilligheid dan deze laatste
om door onderhandeling aan arbeidscon»
fligten een einde te stellen, maar in vele an»
dere gevallen is het verschil in practisch
opzicht niet te bespeuren.
Ook wanneer men de geschriften ter
hand neemt van de Chr. sociale voorman'
nen, dan treft het ons ,dat bij veel schoone
gedachten, welke er in te vinden zijn, een
eigenlijk Christelijk sociaal systeem op grond
van Gods Woord ontbreekt. En juist het
ontbreken van eet^ vaste principiëele on»'
diergrona is dé oorzaak geweest, dat men ia
het vaarwater der sodalisten terecht kwain.
Men denke hierbij slechts aan de acht»uren»
dag, een specifiek socialistisch ideaal, dat
echter van Christelijke zijde maar al te ge»
makkelijk werd aanvaard. Acht uren werken,
acht uren ontspanning en acht uren slapen,
dat was dé roode leuze tot indeeling van
de dag en nu moet helaas geconstateerd wor»
den, dat de Christelijke vakactie op dit en
andere punten een slap standpunt heeft in^
genomen en blijkbaar uit vrees voor leden>
verlies, al is het wat achteraan,tenslotte
toch zich voor deze dingen liet vinden.
Nu is het echter evenmin voor tegen»
spraak vatbaar, dat het ontwerpen van zulk'
een waar en zuiver Chr. ^sociaal systeem
een buitengewone genialiteit vordert en
vooral een diep inzicht in Gods Waarheid.
Bovendien zal het ook wel ondoenlijk zijn
een stel grondbeginselen zóó uit te werken,
dat eikervan overtuigd is, dat dit de conse»
quenties zijn van het Christendom op sociaal
terrein. Maar men moet' het er toch onder
degenen, die Gods Woord als richtsnoer ne»
men,, over eens zijn, dat de sociale actie,
welke van ons dient uit te gaan, in geen
geval besmet moet zijn met materialistische
en socialistische invloeden. Dat het altijd
even gemakkelijk is, deze te onderkennen,
kunnen we niet toegeven. Dit wordt veroor»
zaakt, doordat het tenslotte gaat over de
geest, die uit de actie spreekt. Deze geest
moet bij de Chr. sociale actie zijn de geest
van het Christendom des Bijbels, de geest
van het Evangelie. Deze werkt niet revolutie
nair, maar reformeerend. D'aarom is het
Evangelie afkeerig van alle actie, die opkomt
uit het beginsel des ongeloofs. Het brengt
zelf de grootste reformatie tot stand, om»
dat het de mensch weer principieel herstelt
in zijn rechte verhouding tot God. i
■Van hieruit werkt het Evangelie hervor»
Uit ïiet Kijkvenstet: Hoe men de erisfa te
lijf gaat.
Hel Sociale Vraagstuk (slot).
Redhtzaken Kantongerecht Sonunels^k.
Gemeenteraad Bruinisse. De onhoitdbare
toestand in het oester» en mosselbedtijl
Op audiëntie bij den Minister. i
■Verslag van een spreker der Chr. Hist.
Unie en van den Vrijheidsbond.
Ingeizonden: Opheldering inzake hef nieit
verleenen van hulp. door de Rijkstonnen:
legger aan de in nood verkeerende S.!.. 6.
(pag. 4. Tweede Blad).
Buitenland: Het dreigend «onflict in ItaUë.