CmWECKBLADÖpGED.GR0riD5IA6 vöööpiZUID-HOLLEriZCCl^^ EIIAHDEn 'm. EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING ^^^JieAftyd Uvan kou ZATERDAG 26 JANUARI 1935 No 605 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kifkvenster 7e laaröanö MF=^T MEDEWERKING VAN V OO R A AN ST A A N D E H E RV O R M D E EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Lichte verdrukking. De spraak maakt openbaar. De Efraïmiefen maakten zich bekend, toen zij het woord Schibboleth niet konden nazeggen. En aldus zal ook het volk des Heeren niet verborgen kunnen blij ven, want er is verschil tusschen hen en tusschen de wereld. Dit onderscheid toont zich ook in het woord van Paulus hierboven gesteld. De Apostel spreekt van een lichte verdrukking die zeer haast voorbij gaat. Een lichte verdrukking, noemt hij het leven hier op aarde. Had dan deze kruisgezant een ge makkelijk leven? .De Heilige Schrift leert ons, dat deze apo>tel geroepen werd om den Naam des Meeren te dragen voor de heidenen en de koningen en de kinderen Israels en dat hem getoond zou worden hoe veel hij lijden moest om dien Naam. En dit Woord des Heeren is ver vuld Paulus verhaalt, hoe hij van de Joden 40 slagen min één vijf maal heeft ontvangen, drie maal met roeden gegeeseld is, ééns ge steeningd, driemaal schipbreuk heeft geleden, een gansche nacht en dag in de diepte doorgebracht, in het reizen menigmaal, in gevaren is ge weest van rivieren, van moordenaars, van zijn geslacht, van de heidenen, in gevaren in de stad, in de woes tijn, op' de zee, onder valsche broe ders. In arbeid en moeite is hij ge weest, menigmaal in waken, in hon ger en dorst, in vasten, in koude en naaktheid. En dan nog behalve de dingen die buiten waren, nog dagelijks de zorg van alle de ge meenten. Ook was hem een doorn in het vleesch gegeven en een en gel des satans sloeg hem met vuis ten. Waarlijk, hij heeft geleden om den Naam des Heeren De vijanden van het ware leven des geloofs, hebben hem niet met rust gelaten. En toch —hij roemt in de verdrukkingen Hij houdt het daarvoor, dat het lijden dezes tegenwoordigeh tijds niet is te waardeeren tegen de heer- lijkhtid, die hem zal geopenbaard worden. Zie, dit verklaart zijn moed. Dit geeft ons te kennen waarom hij niet bezwijkt. Hij had 'n steun die de wereld niet kent. De wereld zoekt het buiten God en steunt op tijdelijke dingen. De rijke verwacht het van zijn geld, de wijze van zijn kennis, de sterke van zijn kracht. En de voorbeelden zijn gansch niet zeldzaam, dat deze grond ontvalt en waarop zal dan de hoop geves tigd worden Zoo lang het goed gaat en naar des menschen gedach ten, kan men hoovaardig meenen vast te staan. Doch wankelt de steun wie zal het vallen tegenhouden? De Apostel leunt echter niet op rietstaven, die de hand doorboren Hij getuigt in het volgende vers van zijn zekere verwachting, als hij schrijft: de\yijl wij niet aanmerken de dingen, die men ziet, maar de dingen die men niet zietwant de dingen die men ziet, zijn tijdelijk, maar de dingen, die men niet ziet, zijn eeuwig Hier openbaart Paulus het geheim van zijn roem over de lichte ver drukking, die zeer haast voorbij gaat. Hij beziet de dinsen der we reld zoo anders dan de natuurlijke menseh. Hij heeft het oog op het eeuwig bigbende, op de eeuwige heerlijkheid, op de zalige vreugde die hem zeker wacht. Dan is de aardsche loopbaan geëindigd en den hemel voor altijd voor hem openge daan. Dat deze zalige verandering voor hem is weggelegd, daarvan is hij zeker. Niets zal hem scheiden van de liefde Gods, in Christus Jezus. Door vele verdrukkingen zal hij ingaan. Hoe machtig is de Heere om een mensch zoo te doen roemen Welk een verandering is er dan in hem tot stand gekomen 1 't Is immers geen omkeer, dien de mensch zelf teweegbrengt. De natuurlijke mensch onderwerpt zich niet aan Gods wet. Als de ge volgen van de zonden de bekom meringen en zo>^gen in zijn leven brengen, dan is er geen buigen on der de straffende hand des Heeren. Er is dan geen belijdenis van het recht Gods om God t^perkennen in Zijn handelen met de wereld, die in het booze ligt. Een zekere gela tenheid kan zich tevreden stellen met het zeggen ,bet is nu eenmaal zoo in het leven," maar daarmee wordt God niet de gerechtigheid toegekend. Neen, er is een verandering noo- dig, zal er overtuiging van zonde zijr. En van die verandering kon de apostel spreken. Dies kon hij zeggenDoor de genade Gods ben ik die ik ben. Dat is 'het werk des H. Geestes Die in de waaiheid leidt. Die zal den zondaar bewerken om onder Gods recht te komen en zichzelf schuldig te verklaren. Dan zal hij aan zijn straf een welgevallen heb ben. Dan zal het werk in waarheid zijn. Niet degene, die zichzelf opwerkt tot iemand, die er zich wei door zal slaan, zal het Koninkrijk Gods beërven. Dat is en blijft voor vleesch en bloed onmogelijk, Het is en blijft niet desgenen die loopt, no:h desgenen die wil, maar des ontfermenden Gods. Dat is een onveranderlijke waar- heid van God, Die waarachtig is en niet liegen kan. Van dien God Wiens Woord bestaat tot in eeu wigheid. Mocht dit in onze dagen meer verstaan worden Thans zijn er ve le verdrukkingen en de menschheid kent zuchten en klachten, ivioeilijk is het bestaan voor zeer velen Ieder ondervindt in welken tijd hij thans leeft. Er wordt uitgezien naar het uitbreken van den dageraad, die met zich brengt betere tijden. Ziet men ook uit naar den bes ten tijd Naar dien dag waarop de tijd zal ophouden? Is er een hoop op dien heerlijken tijd die voor Gods volk zal komen Is er een gegronde hoop op die eeuwige za ligheid Ach, indien men bedrogen moet uitkomen 1 Als de hoop als een spinneweb zal vergaan I Dan zal de verdrukking overgaan in eeuwige ellende. Nu is het nog het heden der ge nade] Roep den Heere aan, terwij' Hij nabij is. Zoek Hem terwijl Hij te vinden is. Zalig dan, die door den nood ge dreven zich tot Hem om troost be- geeft. Zal d e Heere niet aan hen vervullen, dat de treurenden zul len getroost worden-. Zij zullen ge troost worden met den waren troost het eigendom van den Heere Jezus Christus te zijn. En in dien Christus zijn alle be loften Gods ja en amen. riet volk des Heeren zal dit ze ker ervaren. Al lagen zij tusschen fwee rijen van steenen, zoo zullen zij toch worden als vleugelen eener duive, over dekt met zilver, en wel- krr vederen zijn uitgegraven geel goud. Zoo maakt de Heere de Zij nen. Zoo is Hij hun een toevlucht ten dage der benauwdheid. Zie des Heeren oog is over de genen die Hem vreezen, op dege nen die op Zijne goedertierenheid hopen, om hunne ziel van den dood te redden en om hen bij het leven te behouden in den honger. De Heere bewaart de Zijnen en niemand zal ze'uit Zijne hand ruk ken. I Waagt het op dien Heere Ge denkt aan Zijne beloften, als het u donker is Want wie zal scheiden van de liefde van Christus Ver drukking of benauwdheid of ver volging, of honger of naaktheid of gevaar of zwaard Geliefden, hotidt u niet vieemd over de hitte der verdrukking on der u, die u geschiedt tot verzoe king, alsof ge iets vreemds over- kwame, maar gel0k gij gemeenschap hebt aan het lijden van Christus, alzóó verblijdt u, opdat gij ook in de openbaring Zijner heerlijkheid u moogt verblijden en verheugen. De God nu aller genad?, die Zijn volk geroepen heeft tot Zijne eeu wige heerlijkheid in Christus Jezus nadat zij e n wéinig tij ds zullen ge leden h» bben, Dezelve volmake, be- vestige. versterke, en fundeere ulie den. M. v. d. K. UQ mp O van30ct. Het sociale vraagstuk Voornaamste inhoud LAaverieotie-prijs 20 cent per regel. Keclimes 40 et; Dlesst- tanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- iiondlgine 10 cent per recel' Contrarten belangrflk lager UiruAWVAN GeTOtisd te Middelharnit Piin. Hendiilutr. 1^ C. Giro 167930------Postbox 8 Tel. 17 /Vbonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weel< Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaa> Want onze lichte verdrukking, die zeen haast voorbijgaat, werkt ons een gansch zeer uitnemend gewicht der heerlijkheid. 2 Cor. 4 17. Mijnheer Lindanus D« onzelfstan' dige hurgemeeifeïr Met den bisschop in den hemel ]W«er kiezen Onderzoekinsejt Ais faairien Rare ervaringen fnj de begrafenis, Onze tijden keniiüarkén zich door zwak» heid van de karakters. Wie wat critisch van aard is, heeft het moeiÏÏjk. Zijn meiening eerlijk zeggen heet tegenwoordig, hatelijk zijn. Als ge in zaken van landsbestier de historie wilt laten spreken dan zijt ge cott3 seryatief, d.i. altijd aan het oude vasthous» dend. Baseert ge U op de belijdenis der kerk idan schijnen anderen hun belijdenis veelal het zwijgen te kunnen opleggen en gij zijt dan een enghartig mensdi. Gdj zijt dan bezet met exclusivisme, dat is, anderen buitensluitend. En een Christen moet ruim zijn. Liefst de gansche i-vergadering maat hieiljgspreken. Ook tegen de Roomschen moet ge broederlijk zijn. Ik las ai eens in de „Rotterdammer" dat de iBischop, die Philips II had opgevoed, een goed en vroom man was. De redactie hoopte met hem in den hemel te komen. Een hoop, die de vaderen van den 80»^jarigen oorlog absoluut niet hadden. Maar wat zou 't? Er is ons in de 20e eeuw een beter licht opgegaan, zegt men. Soms moet ge om dat alles lachen. Leest ge daar deze week het volgende in de courant. De burgemeester van Weert (in Limburg) vergadert mtt den Gemeenteraad en men moet een naam aan een nieuwe straat geven. Burgemeester zegt: „Laten we die straat noemen naar den heer Lindanus ,die heeft hier al de Protestan ten uitgeroeid." Ds. Lingbeek ergert zich er aan en vraagt aan Minister de Wilde, ot zooiets nou te pas komt. Ja, .dat is toch niet mooi hoor. De broederlijkheid van de nieoüCalvinisten wordt soms raar beant=l woord. En de Minister zoekt het uit en geeft te kennen ,dat hij dit ook niet zoo mooi vindt. Maar dat idee vrzs niet rechtf= streeks van dien burgemeester,' maar het was „hem ter kennis gebracht." Ter kennis gebracht. Daar hebt ge hel PU, de pastoors en kapelaans regeeren heel Brabant en Limburg. De pastoor zal dit hebben voorgezegd en de gehoorzame burs= gemeester zegt het in 't openbaar na. Eer* bied voor den priester, 'dat is een eerste gebod voor den Katholiek. En nog nooit heb ik gehoord of gelezen dat één Katholiek zich losmaakt van wat in vroeger eeuwen jegens de „nije leere" en haar aanhangers is begaan! De roomschen verwachten hee(= lemaal niet in den hemel protestanten te ontmoeten! Vraag 't maar eens aan Weert's burgemeester. Beschamend voor onze „bree* de" christenen. Een dominé 'zei er eens van: ze zijn zoo ruim, dat ze den hemel onder elkander verdeelen en ze sluiten 't ware volk Gods er buiten." Onder allen nood dezer itijden begint de verkiezing in April en Mei voor Prov. Staten en Gemeenteraden weer in zicht te komen. De partijkranten beginnen al den lezer op te warmen. Beter gezegd, de oude verkiezingskost op te warmen. Itó zal deze keer wel spannen. Zuid Holland's Staten moeten in 1938 de nieuwe Eerste Kamerleden verkiezen. Dws dat is nog al wat! De zoogenaamde rechterzijde zal in 't vuur moeten. Mussert gespt het zwaard aan en van Houten is een geducht coa» current met zijn Christelijke I>emocratiscbe politiek. Bij gelegenheid zal ik er een woord» je van schrijven. Gij moet het lezen, want gij zijt verplicht te stemmen. De coalitie man« nen legden den plicht in de wet vast, want ze konden nooit weten als de kiei»= zers het eens zat werden en thuisbleven Neen, dat risico wilden ze niet loopen. Nu gaan ze allen het beste beentje voor* zetten. En ze krij^gen heusch onderzoekingen des (portieken) harten. Daar hebt ge die Ujkverbranding't is nog maar steeds sedert 1914 niet in orde. De Regeeringspersonen kunnen zoo'n verbranding niet bijiwoner^i nu de jwiet dat niet toelaat. Dat is soms erg lastig, lees ik in „De Zeeuw". Nu is minister Kalff overleden en op „Westerveld" begraven. Maar op Westerveld is ook de oven. Ik zeg er verder niets van. Maar, ik hoor vreemde dingen, 't Moet al voorgekomen zijn, dat een groote schari hoog geplaatste christelijke personen iemand ten grave had getiracht ^en, nadat zij de hielen gelicht hadden, werd |de kist weer opgehaald en in de oven gebracht om te verbranden. Denk je daar 'dat je iemand de „laatste" eer bewezen ,hebt. En gaaii ze als je weg bent tóch met den doode naar dien heidenschen tempel dragen! Om hem in 'n bus te doen. Ach, 't was om u geen aanstoot te ge=> ven? Nu kondt ge immers ter begrafenis komen Nu, ia.Is ze ons 'nu nog biji den neus gaan nemen ook neen, 't wordt tijd dat we er nog eens over schrijven in de krant. Wie weet komt er niet ergens ver«i lossing vandaan uit deze narigheid WAARNEMER. Treurig maar waar. Hoewel ongaarne en met droefheid moe.' teri we even wijzen op een treurig feit. Dit gebeurde te St. Annaland. Daari gaf de muziekvereeniging verleden week Woensdag een uitvoering, die op Dinsdagavond werd vooraf gegaan door een repetitie. Het publiek bij deze repetitie nu bestond uit kinderen, die daartoe in de herberg wor« den gebracht, waar ze worden getracteesd op kosten van de vereeniging. Een kind denkt niet door en zeurt, mede daartoe opgewekt door vriendje of aangezet door ouderen, om ook naar „de muziek" te mogen. Blijkbaar vindt men zooiets te St. Anna* land niet zoo erg, gezien de vele kinderen die. van de tractatie genoten tot 's avonds half elf tot elf uur. Wij mogen niet nalaten bovenstaande scherp' af te keuren. We zeggen de verantwoordelijke personen openlijk, dat deze manier van „vreugde*^ bereiding" aan kinderen ons niet bekoort, omdat ze door en door zondig is. Men dekke zich niet met een gebaar van! kinderliefde. Men gaat hier lijnrecht tegen' Gods Woord in. Men is aanleiding, dat kinderen zich begeven op 't pad der zonde. Er waren kinderen bij, die door hun ouders naar de Christelijke school zijn ge«< zonden en na veel gezeur werden losgelaten. We praten dat niet goed. Die ouders zijn uitermate slap in 't handhaven van huni beginsel en maken zich schuldig voor God aan hun eigen kind. Ouders; let op, Degenen, die deze „be<' weging" op touw zetten, hebben geen ander doel, dan uw kind af te trekken van 't goede spoor en te doen wandelen naar 't beginsel dei; oudet'liberalen. Godsdienst binnenshuis. Zoo nu en dan eens naar de kerk en overigens nemen van de wereld wat je nemen kan. Gods Woord heeft gezag op elk terrein van> 't leven, 't Moet richtsnoer zijn in alle dingen. Meü hinke toch niet op twee gedachten God wat en de wereld wat is een vreese* lijk beginsel, ,'t Heeft absoluut geeé waarde, 't Laat ons ledig en koud. Onze keuze zij voor God, dan is én 't organiseeren én deelname én 't laten deel* nemen der jeugd aan dergelijke festiviteiten, als we noemden, een onmogelijkheid. >n hoofd en neus door inademing der geneesltrachtige dampen van t. Wat IVIiJnhardt maakt Is goed VI. Na een noodzakelijke onderbreking van eenige weken, gedurende welke andere ar» tikelen de voorrang moesten hebben, ver* volgen we onze serie over het sociafe vraagstukL^ We zagen, dat in Oud*Israël de burger* lijke wetgeving sterk 2edelijk*sociaal was georiënteerd en in niet geringe mate bij* droeg tot het beschermen van wat sociaal zwak was. Ook bet Christendom heeft pracfe» tisch veel voor de maatschappelijk ellen* digen gedaan, doordat het kwam met de verheven leer der gelijkheid van allen voor God en de eisch van liefde en barmhartig* heid voor de naaste. Juist doordat het Christendom niet kwam met een uitwendig maatschappelijk stelsel, maar doordrong tot de kern e n slechts in de waarachtige weder* geboorte des menschen de voorwaarde zag voor een leven en voor levensverhoudingen, die in overeenstemming zijta met den eisch des Heeren Ook Christus zelf heeft de kwalen der maatschappij niet willen genezen met kunst* middelen en met uitgedachte systemen. Het loont wel de moeite na te gaan, hoe Hij stond tegenover de nooden van het maat* schappelijk leven Vooropgesteld moet dan worden, datner* gens i n de Schrift ons blijkt, dat .Christus wil optreden als een sociaal hervormer in den zin, die wij daaraan tegenover toeken* nen Hij was en i s de Zone Gods, de Mid* delaar, die op aarde kwam brengen een goed van onuitsprekelijke waarde: het Ko* ninkrijk Gods als een hemelsche, onver* gankeïijke schat, dat tot inhoud heeft de gerechtigheid. Hij kwam tot redding van zondaren in den weg van geloof en bekee* ring. Daarom is hij bewogen met het; lot der scharen, die Hem omringen. En deze ontferming strekt zich niet alleen uit tot de de geestelijke krankheden, maar zij wordt evenzeer opgewekt door de lichamelijke el* lende en de stoffelijke nooddruft. Hij ge* neest de kranken, reinigt de melaatschen, verlost de bezetenen en geeft den blinden het gezicht. Maar nooit bemerken wij, dat Hij rechtstreeks voor de armen en verdruk* ten als zoodanig opkomt. Hij dringt niet aan op lotsvcrbetering of loonsverhooging. Hij aanvaardt de sociale toestanden zooals ze zijn en wendt nooit een poging aan om daarin verandering of verbetering te bren* gen. Het is geen klassenstrijder; hij laat aUe staatkundige en maatschappelijke toestanden en verhoudingen voor wat ze zijn én grijpt op dit terrein nergens in. Maar toch, al laat Hij dit alles onaange* roerd. Hij komt in de wereld met het nieuwe van zijn goddelijk werk. Aan allen, rijken en armen, kapitalisten en proletaren, predikt Hij hetzelfde Evangelie. Hij be* schouwt de tegenstelling tusschen deze klas» sen niet uit een sociaal standpunt; Hü wil de armen als zoodanig niet helpen aan een betere positie en Hij Wil ook de rijken als zoodanig niet bewegen, afstand te doen van hun goed en geld om het onder de armen te verdeelen. Daarom kan noch het Commu* nisme, noch het socialisme, noch het mams monisme zich op Hem beroepen; Hij kwam niet op aarde om armen een menschwaardig bestaan te verschaffen, maar ora zondaren zalig te maken en om' zijn ziel( te geven tot een rantsoen voor velen. Het onderwijs van Jezus is uiteraard van hetzelfde karakter, Het bevat geen politiek UIT HET KIJKVENSTER: Daden van meneer Lindanus herdacht. Ds. Lingbeek ergert zich. Het Sociale Vraagstuk VI. Verslag van de Herv. M.V. te Oude Tonge Binnenland;: De ieelttegeling 1935. Buitenland: Voorbereiding ioi feestelijfche= den op 1 Maart a.s., als het Saargebied officieel aan Duitschland zal overgaan. St. Maartensdijk: Winterlezing Dr. Hondes Verslag Herv. J.V., optreden Ds. Koolhaas. Gemengd Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1935 | | pagina 1