CmWECKBLADÖpGED.GR0riD5IA6 vöööpiZUID-HOLLEriZCCl^^ EIIAHDEn
'm.
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
^^^JieAftyd Uvan kou
ZATERDAG 26 JANUARI 1935
No 605
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kifkvenster
7e laaröanö
MF=^T MEDEWERKING VAN V OO R A AN ST A A N D E H E RV O R M D E EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Lichte verdrukking.
De spraak maakt openbaar. De
Efraïmiefen maakten zich bekend,
toen zij het woord Schibboleth niet
konden nazeggen.
En aldus zal ook het volk des
Heeren niet verborgen kunnen blij
ven, want er is verschil tusschen
hen en tusschen de wereld.
Dit onderscheid toont zich ook in
het woord van Paulus hierboven
gesteld.
De Apostel spreekt van een lichte
verdrukking die zeer haast voorbij
gaat.
Een lichte verdrukking, noemt hij
het leven hier op aarde.
Had dan deze kruisgezant een ge
makkelijk leven? .De Heilige Schrift
leert ons, dat deze apo>tel geroepen
werd om den Naam des Meeren te
dragen voor de heidenen en de
koningen en de kinderen Israels en
dat hem getoond zou worden hoe
veel hij lijden moest om dien Naam.
En dit Woord des Heeren is ver
vuld Paulus verhaalt, hoe hij van
de Joden 40 slagen min één vijf
maal heeft ontvangen, drie maal
met roeden gegeeseld is, ééns ge
steeningd, driemaal schipbreuk heeft
geleden, een gansche nacht en dag
in de diepte doorgebracht, in het
reizen menigmaal, in gevaren is ge
weest van rivieren, van moordenaars,
van zijn geslacht, van de heidenen,
in gevaren in de stad, in de woes
tijn, op' de zee, onder valsche broe
ders. In arbeid en moeite is hij ge
weest, menigmaal in waken, in hon
ger en dorst, in vasten, in koude
en naaktheid. En dan nog behalve
de dingen die buiten waren, nog
dagelijks de zorg van alle de ge
meenten. Ook was hem een doorn
in het vleesch gegeven en een en
gel des satans sloeg hem met vuis
ten.
Waarlijk, hij heeft geleden om den
Naam des Heeren De vijanden van
het ware leven des geloofs, hebben
hem niet met rust gelaten. En toch
—hij roemt in de verdrukkingen
Hij houdt het daarvoor, dat het
lijden dezes tegenwoordigeh tijds
niet is te waardeeren tegen de heer-
lijkhtid, die hem zal geopenbaard
worden.
Zie, dit verklaart zijn moed. Dit
geeft ons te kennen waarom hij
niet bezwijkt. Hij had 'n steun die
de wereld niet kent. De wereld
zoekt het buiten God en steunt op
tijdelijke dingen. De rijke verwacht
het van zijn geld, de wijze van zijn
kennis, de sterke van zijn kracht.
En de voorbeelden zijn gansch niet
zeldzaam, dat deze grond ontvalt
en waarop zal dan de hoop geves
tigd worden Zoo lang het goed
gaat en naar des menschen gedach
ten, kan men hoovaardig meenen
vast te staan. Doch wankelt de steun
wie zal het vallen tegenhouden?
De Apostel leunt echter niet op
rietstaven, die de hand doorboren
Hij getuigt in het volgende vers van
zijn zekere verwachting, als hij
schrijft: de\yijl wij niet aanmerken
de dingen, die men ziet, maar de
dingen die men niet zietwant de
dingen die men ziet, zijn tijdelijk,
maar de dingen, die men niet ziet,
zijn eeuwig
Hier openbaart Paulus het geheim
van zijn roem over de lichte ver
drukking, die zeer haast voorbij
gaat. Hij beziet de dinsen der we
reld zoo anders dan de natuurlijke
menseh. Hij heeft het oog op het
eeuwig bigbende, op de eeuwige
heerlijkheid, op de zalige vreugde
die hem zeker wacht. Dan is de
aardsche loopbaan geëindigd en den
hemel voor altijd voor hem openge
daan. Dat deze zalige verandering
voor hem is weggelegd, daarvan is
hij zeker. Niets zal hem scheiden
van de liefde Gods, in Christus
Jezus. Door vele verdrukkingen
zal hij ingaan.
Hoe machtig is de Heere om een
mensch zoo te doen roemen Welk
een verandering is er dan in hem
tot stand gekomen 1 't Is immers
geen omkeer, dien de mensch zelf
teweegbrengt.
De natuurlijke mensch onderwerpt
zich niet aan Gods wet. Als de ge
volgen van de zonden de bekom
meringen en zo>^gen in zijn leven
brengen, dan is er geen buigen on
der de straffende hand des Heeren.
Er is dan geen belijdenis van het
recht Gods om God t^perkennen in
Zijn handelen met de wereld, die
in het booze ligt. Een zekere gela
tenheid kan zich tevreden stellen
met het zeggen ,bet is nu eenmaal
zoo in het leven," maar daarmee
wordt God niet de gerechtigheid
toegekend.
Neen, er is een verandering noo-
dig, zal er overtuiging van zonde
zijr. En van die verandering kon
de apostel spreken. Dies kon hij
zeggenDoor de genade Gods ben
ik die ik ben.
Dat is 'het werk des H. Geestes
Die in de waaiheid leidt. Die zal
den zondaar bewerken om onder
Gods recht te komen en zichzelf
schuldig te verklaren. Dan zal hij
aan zijn straf een welgevallen heb
ben. Dan zal het werk in waarheid
zijn.
Niet degene, die zichzelf opwerkt
tot iemand, die er zich wei door
zal slaan, zal het Koninkrijk Gods
beërven. Dat is en blijft voor
vleesch en bloed onmogelijk, Het
is en blijft niet desgenen die loopt,
no:h desgenen die wil, maar des
ontfermenden Gods.
Dat is een onveranderlijke waar-
heid van God, Die waarachtig is
en niet liegen kan. Van dien God
Wiens Woord bestaat tot in eeu
wigheid.
Mocht dit in onze dagen meer
verstaan worden Thans zijn er ve
le verdrukkingen en de menschheid
kent zuchten en klachten, ivioeilijk
is het bestaan voor zeer velen Ieder
ondervindt in welken tijd hij thans
leeft. Er wordt uitgezien naar het
uitbreken van den dageraad, die
met zich brengt betere tijden.
Ziet men ook uit naar den bes
ten tijd Naar dien dag waarop de
tijd zal ophouden? Is er een hoop
op dien heerlijken tijd die voor
Gods volk zal komen Is er een
gegronde hoop op die eeuwige za
ligheid
Ach, indien men bedrogen moet
uitkomen 1 Als de hoop als een
spinneweb zal vergaan I Dan zal de
verdrukking overgaan in eeuwige
ellende.
Nu is het nog het heden der ge
nade] Roep den Heere aan, terwij'
Hij nabij is. Zoek Hem terwijl Hij
te vinden is.
Zalig dan, die door den nood ge
dreven zich tot Hem om troost be-
geeft. Zal d e Heere niet aan hen
vervullen, dat de treurenden zul
len getroost worden-. Zij zullen ge
troost worden met den waren troost
het eigendom van den Heere Jezus
Christus te zijn.
En in dien Christus zijn alle be
loften Gods ja en amen.
riet volk des Heeren zal dit ze
ker ervaren. Al lagen zij tusschen
fwee rijen van steenen, zoo zullen
zij toch worden als vleugelen eener
duive, over dekt met zilver, en wel-
krr vederen zijn uitgegraven geel
goud. Zoo maakt de Heere de Zij
nen.
Zoo is Hij hun een toevlucht ten
dage der benauwdheid.
Zie des Heeren oog is over de
genen die Hem vreezen, op dege
nen die op Zijne goedertierenheid
hopen, om hunne ziel van den
dood te redden en om hen bij het
leven te behouden in den honger.
De Heere bewaart de Zijnen en
niemand zal ze'uit Zijne hand ruk
ken. I
Waagt het op dien Heere Ge
denkt aan Zijne beloften, als het u
donker is Want wie zal scheiden
van de liefde van Christus Ver
drukking of benauwdheid of ver
volging, of honger of naaktheid of
gevaar of zwaard
Geliefden, hotidt u niet vieemd
over de hitte der verdrukking on
der u, die u geschiedt tot verzoe
king, alsof ge iets vreemds over-
kwame, maar gel0k gij gemeenschap
hebt aan het lijden van Christus,
alzóó verblijdt u, opdat gij ook in
de openbaring Zijner heerlijkheid
u moogt verblijden en verheugen.
De God nu aller genad?, die Zijn
volk geroepen heeft tot Zijne eeu
wige heerlijkheid in Christus Jezus
nadat zij e n wéinig tij ds zullen ge
leden h» bben, Dezelve volmake, be-
vestige. versterke, en fundeere ulie
den.
M.
v. d. K.
UQ mp O van30ct.
Het sociale vraagstuk
Voornaamste inhoud
LAaverieotie-prijs 20 cent per regel. Keclimes 40 et; Dlesst-
tanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
iiondlgine 10 cent per recel' Contrarten belangrflk lager
UiruAWVAN
GeTOtisd te Middelharnit Piin. Hendiilutr. 1^ C. Giro 167930------Postbox 8 Tel. 17
/Vbonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per weel<
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaa>
Want onze lichte verdrukking, die
zeen haast voorbijgaat, werkt ons een
gansch zeer uitnemend gewicht der
heerlijkheid.
2 Cor. 4 17.
Mijnheer Lindanus D« onzelfstan'
dige hurgemeeifeïr Met den bisschop
in den hemel ]W«er kiezen
Onderzoekinsejt Ais faairien Rare
ervaringen fnj de begrafenis,
Onze tijden keniiüarkén zich door zwak»
heid van de karakters. Wie wat critisch van
aard is, heeft het moeiÏÏjk. Zijn meiening
eerlijk zeggen heet tegenwoordig, hatelijk
zijn. Als ge in zaken van landsbestier de
historie wilt laten spreken dan zijt ge cott3
seryatief, d.i. altijd aan het oude vasthous»
dend. Baseert ge U op de belijdenis der
kerk idan schijnen anderen hun belijdenis
veelal het zwijgen te kunnen opleggen en
gij zijt dan een enghartig mensdi. Gdj zijt
dan bezet met exclusivisme, dat is, anderen
buitensluitend. En een Christen moet ruim
zijn. Liefst de gansche i-vergadering maat
hieiljgspreken. Ook tegen de Roomschen
moet ge broederlijk zijn. Ik las ai eens in
de „Rotterdammer" dat de iBischop, die
Philips II had opgevoed, een goed en
vroom man was. De redactie hoopte met
hem in den hemel te komen. Een hoop,
die de vaderen van den 80»^jarigen oorlog
absoluut niet hadden. Maar wat zou 't?
Er is ons in de 20e eeuw een beter licht
opgegaan, zegt men. Soms moet ge om dat
alles lachen. Leest ge daar deze week het
volgende in de courant. De burgemeester
van Weert (in Limburg) vergadert mtt den
Gemeenteraad en men moet een naam aan
een nieuwe straat geven. Burgemeester zegt:
„Laten we die straat noemen naar den
heer Lindanus ,die heeft hier al de Protestan
ten uitgeroeid." Ds. Lingbeek ergert zich
er aan en vraagt aan Minister de Wilde,
ot zooiets nou te pas komt. Ja, .dat is toch
niet mooi hoor. De broederlijkheid van de
nieoüCalvinisten wordt soms raar beant=l
woord. En de Minister zoekt het uit en
geeft te kennen ,dat hij dit ook niet zoo
mooi vindt. Maar dat idee vrzs niet rechtf=
streeks van dien burgemeester,' maar het
was „hem ter kennis gebracht."
Ter kennis gebracht. Daar hebt ge hel
PU, de pastoors en kapelaans regeeren heel
Brabant en Limburg. De pastoor zal dit
hebben voorgezegd en de gehoorzame burs=
gemeester zegt het in 't openbaar na. Eer*
bied voor den priester, 'dat is een eerste
gebod voor den Katholiek. En nog nooit
heb ik gehoord of gelezen dat één Katholiek
zich losmaakt van wat in vroeger eeuwen
jegens de „nije leere" en haar aanhangers
is begaan! De roomschen verwachten hee(=
lemaal niet in den hemel protestanten te
ontmoeten! Vraag 't maar eens aan Weert's
burgemeester. Beschamend voor onze „bree*
de" christenen. Een dominé 'zei er eens
van: ze zijn zoo ruim, dat ze den hemel
onder elkander verdeelen en ze sluiten 't
ware volk Gods er buiten."
Onder allen nood dezer itijden begint
de verkiezing in April en Mei voor Prov.
Staten en Gemeenteraden weer in zicht
te komen. De partijkranten beginnen al
den lezer op te warmen. Beter gezegd, de
oude verkiezingskost op te warmen. Itó
zal deze keer wel spannen. Zuid Holland's
Staten moeten in 1938 de nieuwe Eerste
Kamerleden verkiezen. Dws dat is nog al
wat! De zoogenaamde rechterzijde zal in
't vuur moeten. Mussert gespt het zwaard
aan en van Houten is een geducht coa»
current met zijn Christelijke I>emocratiscbe
politiek. Bij gelegenheid zal ik er een woord»
je van schrijven. Gij moet het lezen, want gij
zijt verplicht te stemmen. De coalitie man«
nen legden den plicht in de wet vast, want
ze konden nooit weten als de kiei»=
zers het eens zat werden en thuisbleven
Neen, dat risico wilden ze niet loopen.
Nu gaan ze allen het beste beentje voor*
zetten. En ze krij^gen heusch onderzoekingen
des (portieken) harten. Daar hebt ge die
Ujkverbranding't is nog maar steeds sedert
1914 niet in orde. De Regeeringspersonen
kunnen zoo'n verbranding niet bijiwoner^i
nu de jwiet dat niet toelaat. Dat is soms erg
lastig, lees ik in „De Zeeuw".
Nu is minister Kalff overleden en op
„Westerveld" begraven. Maar op Westerveld
is ook de oven. Ik zeg er verder niets van.
Maar, ik hoor vreemde dingen, 't Moet
al voorgekomen zijn, dat een groote schari
hoog geplaatste christelijke personen iemand
ten grave had getiracht ^en, nadat zij de
hielen gelicht hadden, werd |de kist weer
opgehaald en in de oven gebracht om te
verbranden. Denk je daar 'dat je iemand
de „laatste" eer bewezen ,hebt. En gaaii
ze als je weg bent tóch met den doode
naar dien heidenschen tempel dragen! Om
hem in 'n bus te doen.
Ach, 't was om u geen aanstoot te ge=>
ven? Nu kondt ge immers ter begrafenis
komen
Nu, ia.Is ze ons 'nu nog biji den neus
gaan nemen ook neen, 't wordt tijd
dat we er nog eens over schrijven in de
krant. Wie weet komt er niet ergens ver«i
lossing vandaan uit deze narigheid
WAARNEMER.
Treurig maar waar.
Hoewel ongaarne en met droefheid moe.'
teri we even wijzen op een treurig feit.
Dit gebeurde te St. Annaland.
Daari gaf de muziekvereeniging verleden
week Woensdag een uitvoering, die op
Dinsdagavond werd vooraf gegaan door een
repetitie.
Het publiek bij deze repetitie nu bestond
uit kinderen, die daartoe in de herberg wor«
den gebracht, waar ze worden getracteesd
op kosten van de vereeniging.
Een kind denkt niet door en zeurt, mede
daartoe opgewekt door vriendje of aangezet
door ouderen, om ook naar „de muziek"
te mogen.
Blijkbaar vindt men zooiets te St. Anna*
land niet zoo erg, gezien de vele kinderen
die. van de tractatie genoten tot 's avonds
half elf tot elf uur.
Wij mogen niet nalaten bovenstaande
scherp' af te keuren.
We zeggen de verantwoordelijke personen
openlijk, dat deze manier van „vreugde*^
bereiding" aan kinderen ons niet bekoort,
omdat ze door en door zondig is.
Men dekke zich niet met een gebaar
van! kinderliefde. Men gaat hier lijnrecht
tegen' Gods Woord in.
Men is aanleiding, dat kinderen zich
begeven op 't pad der zonde.
Er waren kinderen bij, die door hun
ouders naar de Christelijke school zijn ge«<
zonden en na veel gezeur werden losgelaten.
We praten dat niet goed. Die ouders
zijn uitermate slap in 't handhaven van
huni beginsel en maken zich schuldig voor
God aan hun eigen kind.
Ouders; let op, Degenen, die deze „be<'
weging" op touw zetten, hebben geen ander
doel, dan uw kind af te trekken van 't goede
spoor en te doen wandelen naar 't beginsel
dei; oudet'liberalen.
Godsdienst binnenshuis. Zoo nu en dan
eens naar de kerk en overigens nemen van
de wereld wat je nemen kan.
Gods Woord heeft gezag op elk terrein
van> 't leven, 't Moet richtsnoer zijn in alle
dingen.
Meü hinke toch niet op twee gedachten
God wat en de wereld wat is een vreese*
lijk beginsel, ,'t Heeft absoluut geeé waarde,
't Laat ons ledig en koud.
Onze keuze zij voor God, dan is én
't organiseeren én deelname én 't laten deel*
nemen der jeugd aan dergelijke festiviteiten,
als we noemden, een onmogelijkheid.
>n hoofd en neus door inademing
der geneesltrachtige dampen van
t. Wat IVIiJnhardt maakt Is goed
VI.
Na een noodzakelijke onderbreking van
eenige weken, gedurende welke andere ar»
tikelen de voorrang moesten hebben, ver*
volgen we onze serie over het sociafe
vraagstukL^
We zagen, dat in Oud*Israël de burger*
lijke wetgeving sterk 2edelijk*sociaal was
georiënteerd en in niet geringe mate bij*
droeg tot het beschermen van wat sociaal
zwak was. Ook bet Christendom heeft pracfe»
tisch veel voor de maatschappelijk ellen*
digen gedaan, doordat het kwam met de
verheven leer der gelijkheid van allen voor
God en de eisch van liefde en barmhartig*
heid voor de naaste. Juist doordat het
Christendom niet kwam met een uitwendig
maatschappelijk stelsel, maar doordrong tot
de kern e n slechts in de waarachtige weder*
geboorte des menschen de voorwaarde zag
voor een leven en voor levensverhoudingen,
die in overeenstemming zijta met den eisch
des Heeren
Ook Christus zelf heeft de kwalen der
maatschappij niet willen genezen met kunst*
middelen en met uitgedachte systemen. Het
loont wel de moeite na te gaan, hoe Hij
stond tegenover de nooden van het maat*
schappelijk leven
Vooropgesteld moet dan worden, datner*
gens i n de Schrift ons blijkt, dat .Christus
wil optreden als een sociaal hervormer in
den zin, die wij daaraan tegenover toeken*
nen Hij was en i s de Zone Gods, de Mid*
delaar, die op aarde kwam brengen een
goed van onuitsprekelijke waarde: het Ko*
ninkrijk Gods als een hemelsche, onver*
gankeïijke schat, dat tot inhoud heeft de
gerechtigheid. Hij kwam tot redding van
zondaren in den weg van geloof en bekee*
ring. Daarom is hij bewogen met het; lot
der scharen, die Hem omringen. En deze
ontferming strekt zich niet alleen uit tot de
de geestelijke krankheden, maar zij wordt
evenzeer opgewekt door de lichamelijke el*
lende en de stoffelijke nooddruft. Hij ge*
neest de kranken, reinigt de melaatschen,
verlost de bezetenen en geeft den blinden
het gezicht. Maar nooit bemerken wij, dat
Hij rechtstreeks voor de armen en verdruk*
ten als zoodanig opkomt. Hij dringt niet
aan op lotsvcrbetering of loonsverhooging.
Hij aanvaardt de sociale toestanden zooals
ze zijn en wendt nooit een poging aan om
daarin verandering of verbetering te bren*
gen. Het is geen klassenstrijder; hij laat aUe
staatkundige en maatschappelijke toestanden
en verhoudingen voor wat ze zijn én grijpt
op dit terrein nergens in.
Maar toch, al laat Hij dit alles onaange*
roerd. Hij komt in de wereld met het
nieuwe van zijn goddelijk werk. Aan allen,
rijken en armen, kapitalisten en proletaren,
predikt Hij hetzelfde Evangelie. Hij be*
schouwt de tegenstelling tusschen deze klas»
sen niet uit een sociaal standpunt; Hü wil
de armen als zoodanig niet helpen aan een
betere positie en Hij Wil ook de rijken als
zoodanig niet bewegen, afstand te doen van
hun goed en geld om het onder de armen
te verdeelen. Daarom kan noch het Commu*
nisme, noch het socialisme, noch het mams
monisme zich op Hem beroepen; Hij kwam
niet op aarde om armen een menschwaardig
bestaan te verschaffen, maar ora zondaren
zalig te maken en om' zijn ziel( te geven
tot een rantsoen voor velen.
Het onderwijs van Jezus is uiteraard van
hetzelfde karakter, Het bevat geen politiek
UIT HET KIJKVENSTER: Daden van
meneer Lindanus herdacht. Ds. Lingbeek
ergert zich.
Het Sociale Vraagstuk VI.
Verslag van de Herv. M.V. te Oude Tonge
Binnenland;: De ieelttegeling 1935.
Buitenland: Voorbereiding ioi feestelijfche=
den op 1 Maart a.s., als het Saargebied
officieel aan Duitschland zal overgaan.
St. Maartensdijk: Winterlezing Dr. Hondes
Verslag Herv. J.V., optreden Ds. Koolhaas.
Gemengd Nieuws.