ChD.WECKBLADopGED.GDOnDSLAG vöönDlZUlD-HOLLÊnZEEUWiCHE EILAHDEn
F
VOORDEEL
BlUE BAN»
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
I
Tejaarjjanjj
ZATERDAG 1 DECEMBER 1934
No. 589
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
Uw Huishoudboekje
kan er slechts
van hebben*
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Ia,
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling
VerBchl]nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
AfzoBderlüke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Tot Heerlijkheid Gods.
V
«Tendage, als gij daarvan eef, zult
gij den dood sterven. Het behoeft
u niet worden gezegd waar deze
woorden zijn gesproken. Wij weten
het immers wei. Het was in den
staat der rechtheid, in het Paradijs,
tot ons aller Bond en Stamhoofd
Adam. Het was een bedreiging
uitgesproken door de Allerhoogste
Majesteit. Enom de onge
hoorzaamheid van Adam is deze
bedreiging in werking getreden. Wij
allen, ja alle schepselen, zijn in
Adam voor God verdoemelijk. Zijne
ongehoorzaamheid stortte ons in
zulk een diep bederf, dat indien de
Hrere niet van eeuwigheid gedach
ten des vredes had gehad, er nooit
een zondaar tot God bekeerd zou
worden. Daartoe werd het vrouwen
zaad beloofd, en heeft het den strijd
aangebonden, zulk een geweldige
worsteling, dat het alleen gewon
nen werd, omdat Christus niet al
leen eeti mensch was van gelijke
beweging als wij, uitgenomen de
zonde, maar ook de Zone Gods.
Beloofd is Hij als het Vtouwen-
zaad, in de moederbelofte. Beloofd
aan Abraham als aller volkeren Ze
gen. Aan David als de eeuwige Ko
ning. Aan Salomo als de opperste
Wijsheid', doch ook aan Mozesals
de hoogste Profeet. Deze profeet
zou niet een profeet zijn minder
dan Mozes, maar aan Hem gelijk
d. w. z. Hij zou ook Middelaar zijn
maar dan een volkomene, volmaak
te Middelaar. Een Profeet, ja maar
dan de hoogste Profeet. Deze hoog
ste profeet zal door God verwekt
ivofden, uit het midden der broe
deren d. w. z. Hij zal ons vleesch
en bloed aannemen, en inplaats
van de Zijnen aan Gods gerechtig
heid genoeg te doen. Of zooals in
Galaten 4:4-6 geschreven staat
«Maar wanneer de volheid des tijds
gekomen is, heeft God Zijnen Zoon
uitgezonden, geworden uit eene
vrouw, geworden onder de Wet, op
dat Hij degenen, die onder de Wet
waren, verlossen zou, en opdat wij
de aanneming tot kinderen verkrij
gen zouden. Kn overmits gij kinde
ren zijt, zoo heeft God den geest
Zijns Zoons uitgezonden in uwe
harten die roept: „Abba, Vader!"
Ikde Heere zal Hem ver
wekken in de volheid des tijds. En
dat is ook gebeurd Hij is.gekomen
na eeuwen te voren te zijn beloofd.
Zoo komt Hij ook in de harten van
de Zijnen. Doch eerst zal er plaats
voor Hem worden gemaakt. Het is
Gods Geest, die den zondaar levend
maakt. Is het niet waar m^n lezer
of lezeres, die dit kent uit eigen
ervaring Er was immers overal
plaats voor in uw binnenste, toen
gij daarheen leefdet naar het goed
dunken van uw boos en verdorven
hart, behalve voor God en Christus
Maar het was immers ook zoo, toen
ge genade mocht ontvangen. Het is
waar, het was u toen een lust, om
voor den Heere te leven, en wat
vroeger een last was (de dienst des
Heeren) het is nu de begeerte uwer
ziel geworden. Dan wordt er gear
beid aan het gebouw der zaligheid
met alle middel, die gij maar dienst
baar acht. Tegen al wat zonde is
wordt gezegd ,Heen uitl" Niet
gaarne wenschte men weer terug
om ook maar een oogenblik de
paden der zonde te bewandelen.
Het gebouw uwer zaligheid wordt
gefundeerd op uwe tranen, verwach
tingen, gebeden, goede werken, en
wat dies meer zij. En om nu straks
Christus als dat onwankelbare fun
dament als de hoogste Profeet te
kunnen openbaren, zoo moet nood
wendig Uw fundament van eigen
gerechtigheid weggenomen.
Voorwaar een pijn
lijke zaak, Smartelijk is deze ont
dekking, maar noodzakelijk.. O, als
straks Christus verwekt wordt in
uwe ledigheid, hoe dierbaar gepast
en noodzakelijk wordt Hij dan, als
die u alleen vervullen kan.
Hij zal door God verwekt, doch
ook met God vervuld worden, hij
werd als measch ons in alles gelijk
doch zonder zoude, maar tevens is
en blijft Hij de Zone Gods, in Wien
de Vader een welbehagen heeft.
Is hij niet het afschijnsel van Gods
Heerlijkheid en het uitgedrukte
beeld Ziiner zelfstandigheid. Ver
vuld met de Heerlijkheid der God
heid, verborgen achter het kleed
Zijner menscheid, maar toch door
stralende menigmaal in de wonde
ren en teekenen, die Hij verricht
te. Vervuld met de kracht der God
heid om de ontzagl^ke Toorn Gods
tegen de zonde voor Zijn Kerk te
kunnen doordragen, om aan het
Vloekhout des Kruises te kunnen
uitroepen,Het is volbracht" Ver
vuld met de Liefde der Godheid
om voor dood- en doemschuldigen
een eeuwige Heerlijkheid, te ver
werven. Hij is vervuld met Heer
lijkheid. Kracht en Liefde, om
in de harten van de Zijnen
Zijne Heerlqkheid, Macht en
Liefde te openbaren, Hoe groot is
het voor dat Volk dat ontledigt
van alles, wat niet houdbaar is voor
de eeuwigheid, wanneer zQ zien
mogen door het oog des geloofs
buiten zichzelven in de wonderba
re Liefde van den Heere Jezus
Christus. Een Liefde, die van zoo
groote waardij is, dat hare pri^s
nooit is te bepalen. Omdat Hij de
Zijnen liefhad, daarom kwam hij in
dienstknechtsgestalte op aarde. Dit
baart zoo groote verwondering in
het hart van den begenadigdea
zondaar, dat er maar één verlan
gen boven alles uitgaaf, om Hem
wederliefde te bewijzen. En wan
neer Zijn Liefde in hunne harten
genoten wordt, dan gaat dit ge
paard met Zijn Goddelijke kracht.
Door Zijne kracht doet Hij de
Liefde zoo proeven en smaken,
dat de Heerlijkheid van Christus
de gansche ziel vervult. A's die
tijden aanwezig zijn, dan roept de
ziel uit„Wien heb ik nevens U in
den Hemel? Nevens U lust mij ook
nieis op de aarde" Fs 73 25.
Als de Hoogste Profeet heeft Hij
alles voor Zijn taak van Zijn Vader
ontvangen. Alle andere Profeten
hadden openbaring noodig eer zij
konden spreken, doch Christus
komt Zijn Volk deze verborgen
raad en wil Gods omtrent liunne
zaligheid bekend maken.
Hij, die naar Gods raad is ver
wekt, bovendien met God vervuld,
zal ook van God getuigen. Ja^ Hij
zelf is de levende Getuige dat Ge
rechtigheid en gericht de vastigheid
zijn van Gods troon. De zonde
tegen de Allerhoogste Majesteit
bedreven, moet ook met de hoog
ste straf, d. i. met de eeuwige
dood gestraft worden aan lichaam
en ziel
En waar die straf nu rechtvaar
dig verdient is en nimmer is af te
koopen, en et dus betaald moet
worden door den schuldige zelf, of
door een ander, die door Zijne
offeranden een eeuwige gerechtig
heid kan teweeg brengen. Nu dit
kan en doet ook deze Hoogste
Profeet. Hij getuigt, wat van Eeu-
wieheid is beloowr De verlossing
des zondaarsdoor trekkende en
overredende genade. Hij spreekt
van Vrede en Zaligheid, van vol
komene verlossing: Dit heeft hij
verkondigd, toen Hij, op aarde was.
Dit laat hij nu nog prediken. Ja,
zoo nederbuigend goed is Hij, dat
Zijne beminden dit, in hun hart
mogen ervaren. Olhet Recht en
Gericht, wat kan dit hen bange
doen zijn, als dit op hen aankomt.
Zij leeren onder dit Recht te bui
gen en krijgen het lief. En genade
en vrede wordt hun deel in deze
van God getuigende Profeet. Ge
nade hoe groot. Vrede hoe zalig Ja,i
in Hem is volkomen verlossing
's Heeren Volk wordt zalig, omdat
God het wil. Hoe staat het met ons
op weg en reis naar de eeuwigheid:
Kennen wij den Christus der Schrif
ten, als de Hoogste Profeet Eerst
ontledigd, daarna vervuld. Geve de
Heere ons toch tot Hem onzen
toevlucht te nemen. Het is bij den
aanvang onmisbaar, ïnaar tevens bij
den voortgang noodig. De Heere
verwekke Zijn Zoon in ons; ver-
vuile ons ook met Zijne Volheid,
en wij mochten de getuigenis des
Zoons in onze ziel ervaren.
Dat alleen zal tot zaligheid zijn.
B. (O.)
K.
SICAREM KWAClTËrr
zegt het
BLUE BAND-meisje
Want van hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel
het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud
boekje is Blue Band slechts een bescheiden post.
Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - tallooze Nederlandsche
huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds ondervonden.
VERSCH GEKARND
cents
per
ji pondspakje
Voornaamste inhoud:
Advertentie-prQs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleast-
aanvrtgen en -aanbledlDfea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
kondlKine 10 cent per ngtV ContrarteB belaoerflk lager
i»
UITGAVE VAN
Gevestigd te Middelharnit - Piin» HendiiUti. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17
V
r
De Hoogste Profcef.
Eenen Profeet zal Ik hun verwekken
uit het midden hunner broederen, als u,
en Ik zal Mijne Woorden in Zijnen
mond geven, en Hij zal tot hen spre"
ken, alles wat Ik Hem gebieden zal.
(Deut. 18 18)
Opm. Wegens het naderend Kerstfeest
wordt de reeks overdenkitxgen over Joh. 11
onderbroken. Na Nieuwjaar zal ze D.V.
voortgezet worden.
Verkrijgbaar bij:
A. L. VERBRUGGE
MIDDELHARNIS
Nogmaals: Gerrit De hakmai'
chines Preittig vergadeiren!
Twee schoolmeesters Suze
Weldadige kalmte Wind ges
zaaid en storm geoogst Vrijs
heid voor allen.
Nog een enkele pennestreek over dezen
Gerrit uit den Rotterdamschen Raad, om
de teekening af te maken.
Hoever de mannen der revolutie in de
groote stad wel gevorderd waren, bleek
ook uit het volgende feit. De communist
spreekt i n den Raad over de werkloozen, die
door de politie*te^paard zijn afgeranseld.
Een politie te paard noemt hij een hal*
machine. Zelfs ,,rooie Klaas" stuurt de hafo
machines op de werkloozen af, waarmede hij
bedoelt den Soc. Dem. burgemeester K.
ter Laan in Zaandam. Een naast den spre^
ker zittend lid zegt: ja, maar jij loopt
wel weg. Zóó is dit gezegd of Gerrit
werpt zich op dezen man en stelt pogin*
gen in het werk hem ongeveer in zijn leu*
ningstoel de lenden te breken,, hetgeen een
worsteling van 5 a 6 leden ten gevolge
heeft, die het slachtoffer met vereendg
krachten bevrijden. Dit voorval brengt de
tribune in rep en roer. De Voorzitter
schorst de vergadering, maar politie is noo=
dig om de bezoekers te verjagen. Dezen
laten zich letterlijk wegsiepen. Zelfs aan
een oud vrouwtje, uit wier tandeloos mond*
je de grofste scheldwoorden stroomen, moe*
ten de armen op den rug gedraaid worden
eer zij het opgeeft. Om wraak jegens het
aangevallen raadslid te voorkomen, heeft de
politie diens woning den ganschen nacht
en een dag bewaakt. Het zou niet de eerste
maal zijn dat iemand door heethoofden
uit zijn huis gesleurd wordt en op straat
afgeranseld. Vanzelfsprekend is een iedet
door dit incident bewogen. Des avonds
wordt de vergadering voortgezet. Allereerst
spreekt in de stilte van de groote zaal een
Soc. Dem. lid over de orde, in dit geval
over de vechtpartij en waarschuwt Gerrit,
dat hij zijn handen thuis moet houden,
daar de Soc. Dem. het schelden moe zijn
en zij zich tegen handtastelijkheden te weer
zullen stellen. Gerrit van zijn zijde wijdt
er ook een redevoering aan en is niet van
plan om iemand te ontzien, zoodat er
van hem geen beterschap te wachten is. Dte
Voorzitter spreekt over een en ander zijn
hoogste afkeuring uit. Onder deze vooruit*
zichten wordt dan verder vergaderd. Nu
zal ieder erkennen, dat handtastelijkheden
BB 144C.
ver van aangenaam zijn, maar men kan
ook nog op andere manier iemands zenu»
wen op de hoogste proef stellen, en dat
is niet minder sloopend. Dat wist Jan de
wethouder uit ervaring! Want zie, een Soc.
Dem. wethouder kon in, Gerrit's oog abso*
luut niets goeds doen. Sprak de wethouder,
dan viel Gerrit hem steeds in de rede, b.v.
door te zeggen: „Ja, Jan, kom er nou maar
eens onderuit," of wel: „Zeg nou maar
eens of je nog Marxist bent, ja of neen."
De wethouder moet de leden netjes Be*
antwoorden man, je wordt er vooi
betaald, vooruit zegt Gerrit. Jan (ik
noem hem nu alleen hier bij zijn voor*
naam, wat ik anders nooit zou durven doen)
Jan zegt: „Ja, ik wil gaarne overal op in*
gaan, maar ik wil ook graag rustig uitspre*
ken, dus laat de heer v. B. (dat is Gerrit)
mij nu niet in de rede vallen." Maar ja*
wel. Gerrit plaatst zich voor hem en
schreeuwt: „Zeg, ben je heelemaal mal?
Ga nou niet zedemeesteren, je bent ook
maar een kale schoolmeester geweest, net
als ik hoor. Dus hou je maar kalm, ik
wil weten of je een echte revolutionnait
bent, ja of neen." In dezen toonaard gaat
het zoowat een ganschen avond door, zoo*
dat Jan, die heusch wel wat gewend is,
tenslotte op zijn beenen staat te beven en
zijn stem af en toe doorslaat. En als Gerrit
den moord op Rosa Liebknecht in Duitsch*
land te berde biengt, schiet Suze, wier
naam zachter klinkt dan haar persoonlijk*
heid is, op hem toe en het sist van haar
lippen; ,,Lijkenschenner!" Waarop Gerrit
ook het wederwoord niet schuldig blijft.
Inttisschen haast Waarnemer zich neer
te schrijven, dat niet alle vergaderingen
aldus verliepen. Vooral sedert deze com*
munistgeen officieel aanhanger van
Moskou meer is, is er ontspanning ingetre*
den. En nu in vrijwel alle zaken de wil
van den Haag gevolgd moet worden is er
een matheid over vele raadsleden gekomen.
Een weldadige moeheid, zou 'k zeggen.
Ook de werkloozen, weleer willige in*
strumenten van meerbedoeld raadslid, zijn
kalm, nu zij hun aanvoerder missen. Komt et
iemand die weer opruien gaat, dan is 't
lieve kven weer in volle fkur. Gel^eurt
dat, dan ziet 't er voor Gerrit slecht uit.
Daar deze nu niet meer voor de revo*
lutionnairen pleit, speelt hij met zfjn Ie*
ven, dat staat vast. Want het helsch revo*
lutionnair beginsel werkt in het volk steeds
door, het kent geen grenzen en het deinst
voor geen geweld o£ manslag terug. Wel
mogen cle Sociaal*D'emocraten zich over
de communisten beklagen, maar de£e Iaat*
sten leven het revolulionnair beginsel puur
uit. De leeringen van Marx zijn de grond*
slag der revolutie; alleen in de uitwerking
er van is tusschen beide groepen, er*
schil Gelukt het aan het communisme d«
leiding te nemen, dan moeten de Soc.*Dem.
in die geweldige worsteling mededoen, ande*
keus is er niet. En wie zal er een dam
tegen opwerpen
En wat te denken van een Staat, die deze
elementen in haar midden koestert en doet
groeien? Stroomingen, die het uiteindelijk
nergens anders op toeleggen dan de vernieti*
ging van alle orde en gezag!
Tegen deze revolutie doet alleen het
Woord diS Heeren krachtigen wederstand.
Mogen wij, mogen ook onze jongelieden
het bedenken! Ook voor hen werd deze
ietwat ongebruikelijke schets geschreven. Op
de jongeren rust de toekomst. Valsch is
de leer, als Calvinistisch aangeprezen, dat
de Overheid geen rekening heeft te houden
met, of geen invloed mag uitoefenen op
de feestelijke gezindheid des volks. Ner*
gens heeft Calvijn zulk een gevoelen ge*
openbaard. Integendeel. Vandaar dat men
spreekt van neo* is nieuw*CaIvinisme. En
nooit kunnen wij den grooten Reformator
beter eeren, dan de 20 eeuwsche uiteen*
zetting van Calvijn's leer verre van ons te
werpen. Gelijk ook de Kerk dit in haar
bloeitijd van geestelijk leven zoo krach*
tig ;an schoon in hare belijdenis van het
ambt der overheid heeft neergelegd. Maaj
als afgestaan wordt van het gevoelen, dat
het Woord Gods een bindenden regel geeft
voor eiken onderdaan en voor het bewind
van elke regeering, bereidt men de ont*
plooiïng van de revolutie voor. Of men
het ziet, of niet ziet. Want, die met mij
niet vergadert, die verstrooit.
Een tusschenweg is er voor ons volk
niet. I
WAARNEMER.
UIT HET KIJKVENSTER: Gewit en de
hakmachines.
Het Sociale Vraagstuk I.
Raadsnndrukken.
i£! iJfi
Buitengewone algemeene vergadering van
S.B.Z. te Dirksland.
Propagandasavond van den Ned. Chr.
Vrouwenbond te Middelharnis.
Gemeenteraad Herkingen.
Verslag van de 7e Jaarvergadering der
Herv. Meisjesvereen. „Monica" Middelharnis