ChD.WECKBLADopGED.GDOnDSLAG vöönDlZUlD-HOLLÊnZEEUWiCHE EILAHDEn F VOORDEEL BlUE BAN» EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING I Tejaarjjanjj ZATERDAG 1 DECEMBER 1934 No. 589 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws Uit het Kijkvenster Uw Huishoudboekje kan er slechts van hebben* MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Ia, Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling VerBchl]nt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week AfzoBderlüke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar Dit nummer bestaat uit 2 bladen Tot Heerlijkheid Gods. V «Tendage, als gij daarvan eef, zult gij den dood sterven. Het behoeft u niet worden gezegd waar deze woorden zijn gesproken. Wij weten het immers wei. Het was in den staat der rechtheid, in het Paradijs, tot ons aller Bond en Stamhoofd Adam. Het was een bedreiging uitgesproken door de Allerhoogste Majesteit. Enom de onge hoorzaamheid van Adam is deze bedreiging in werking getreden. Wij allen, ja alle schepselen, zijn in Adam voor God verdoemelijk. Zijne ongehoorzaamheid stortte ons in zulk een diep bederf, dat indien de Hrere niet van eeuwigheid gedach ten des vredes had gehad, er nooit een zondaar tot God bekeerd zou worden. Daartoe werd het vrouwen zaad beloofd, en heeft het den strijd aangebonden, zulk een geweldige worsteling, dat het alleen gewon nen werd, omdat Christus niet al leen eeti mensch was van gelijke beweging als wij, uitgenomen de zonde, maar ook de Zone Gods. Beloofd is Hij als het Vtouwen- zaad, in de moederbelofte. Beloofd aan Abraham als aller volkeren Ze gen. Aan David als de eeuwige Ko ning. Aan Salomo als de opperste Wijsheid', doch ook aan Mozesals de hoogste Profeet. Deze profeet zou niet een profeet zijn minder dan Mozes, maar aan Hem gelijk d. w. z. Hij zou ook Middelaar zijn maar dan een volkomene, volmaak te Middelaar. Een Profeet, ja maar dan de hoogste Profeet. Deze hoog ste profeet zal door God verwekt ivofden, uit het midden der broe deren d. w. z. Hij zal ons vleesch en bloed aannemen, en inplaats van de Zijnen aan Gods gerechtig heid genoeg te doen. Of zooals in Galaten 4:4-6 geschreven staat «Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijnen Zoon uitgezonden, geworden uit eene vrouw, geworden onder de Wet, op dat Hij degenen, die onder de Wet waren, verlossen zou, en opdat wij de aanneming tot kinderen verkrij gen zouden. Kn overmits gij kinde ren zijt, zoo heeft God den geest Zijns Zoons uitgezonden in uwe harten die roept: „Abba, Vader!" Ikde Heere zal Hem ver wekken in de volheid des tijds. En dat is ook gebeurd Hij is.gekomen na eeuwen te voren te zijn beloofd. Zoo komt Hij ook in de harten van de Zijnen. Doch eerst zal er plaats voor Hem worden gemaakt. Het is Gods Geest, die den zondaar levend maakt. Is het niet waar m^n lezer of lezeres, die dit kent uit eigen ervaring Er was immers overal plaats voor in uw binnenste, toen gij daarheen leefdet naar het goed dunken van uw boos en verdorven hart, behalve voor God en Christus Maar het was immers ook zoo, toen ge genade mocht ontvangen. Het is waar, het was u toen een lust, om voor den Heere te leven, en wat vroeger een last was (de dienst des Heeren) het is nu de begeerte uwer ziel geworden. Dan wordt er gear beid aan het gebouw der zaligheid met alle middel, die gij maar dienst baar acht. Tegen al wat zonde is wordt gezegd ,Heen uitl" Niet gaarne wenschte men weer terug om ook maar een oogenblik de paden der zonde te bewandelen. Het gebouw uwer zaligheid wordt gefundeerd op uwe tranen, verwach tingen, gebeden, goede werken, en wat dies meer zij. En om nu straks Christus als dat onwankelbare fun dament als de hoogste Profeet te kunnen openbaren, zoo moet nood wendig Uw fundament van eigen gerechtigheid weggenomen. Voorwaar een pijn lijke zaak, Smartelijk is deze ont dekking, maar noodzakelijk.. O, als straks Christus verwekt wordt in uwe ledigheid, hoe dierbaar gepast en noodzakelijk wordt Hij dan, als die u alleen vervullen kan. Hij zal door God verwekt, doch ook met God vervuld worden, hij werd als measch ons in alles gelijk doch zonder zoude, maar tevens is en blijft Hij de Zone Gods, in Wien de Vader een welbehagen heeft. Is hij niet het afschijnsel van Gods Heerlijkheid en het uitgedrukte beeld Ziiner zelfstandigheid. Ver vuld met de Heerlijkheid der God heid, verborgen achter het kleed Zijner menscheid, maar toch door stralende menigmaal in de wonde ren en teekenen, die Hij verricht te. Vervuld met de kracht der God heid om de ontzagl^ke Toorn Gods tegen de zonde voor Zijn Kerk te kunnen doordragen, om aan het Vloekhout des Kruises te kunnen uitroepen,Het is volbracht" Ver vuld met de Liefde der Godheid om voor dood- en doemschuldigen een eeuwige Heerlijkheid, te ver werven. Hij is vervuld met Heer lijkheid. Kracht en Liefde, om in de harten van de Zijnen Zijne Heerlqkheid, Macht en Liefde te openbaren, Hoe groot is het voor dat Volk dat ontledigt van alles, wat niet houdbaar is voor de eeuwigheid, wanneer zQ zien mogen door het oog des geloofs buiten zichzelven in de wonderba re Liefde van den Heere Jezus Christus. Een Liefde, die van zoo groote waardij is, dat hare pri^s nooit is te bepalen. Omdat Hij de Zijnen liefhad, daarom kwam hij in dienstknechtsgestalte op aarde. Dit baart zoo groote verwondering in het hart van den begenadigdea zondaar, dat er maar één verlan gen boven alles uitgaaf, om Hem wederliefde te bewijzen. En wan neer Zijn Liefde in hunne harten genoten wordt, dan gaat dit ge paard met Zijn Goddelijke kracht. Door Zijne kracht doet Hij de Liefde zoo proeven en smaken, dat de Heerlijkheid van Christus de gansche ziel vervult. A's die tijden aanwezig zijn, dan roept de ziel uit„Wien heb ik nevens U in den Hemel? Nevens U lust mij ook nieis op de aarde" Fs 73 25. Als de Hoogste Profeet heeft Hij alles voor Zijn taak van Zijn Vader ontvangen. Alle andere Profeten hadden openbaring noodig eer zij konden spreken, doch Christus komt Zijn Volk deze verborgen raad en wil Gods omtrent liunne zaligheid bekend maken. Hij, die naar Gods raad is ver wekt, bovendien met God vervuld, zal ook van God getuigen. Ja^ Hij zelf is de levende Getuige dat Ge rechtigheid en gericht de vastigheid zijn van Gods troon. De zonde tegen de Allerhoogste Majesteit bedreven, moet ook met de hoog ste straf, d. i. met de eeuwige dood gestraft worden aan lichaam en ziel En waar die straf nu rechtvaar dig verdient is en nimmer is af te koopen, en et dus betaald moet worden door den schuldige zelf, of door een ander, die door Zijne offeranden een eeuwige gerechtig heid kan teweeg brengen. Nu dit kan en doet ook deze Hoogste Profeet. Hij getuigt, wat van Eeu- wieheid is beloowr De verlossing des zondaarsdoor trekkende en overredende genade. Hij spreekt van Vrede en Zaligheid, van vol komene verlossing: Dit heeft hij verkondigd, toen Hij, op aarde was. Dit laat hij nu nog prediken. Ja, zoo nederbuigend goed is Hij, dat Zijne beminden dit, in hun hart mogen ervaren. Olhet Recht en Gericht, wat kan dit hen bange doen zijn, als dit op hen aankomt. Zij leeren onder dit Recht te bui gen en krijgen het lief. En genade en vrede wordt hun deel in deze van God getuigende Profeet. Ge nade hoe groot. Vrede hoe zalig Ja,i in Hem is volkomen verlossing 's Heeren Volk wordt zalig, omdat God het wil. Hoe staat het met ons op weg en reis naar de eeuwigheid: Kennen wij den Christus der Schrif ten, als de Hoogste Profeet Eerst ontledigd, daarna vervuld. Geve de Heere ons toch tot Hem onzen toevlucht te nemen. Het is bij den aanvang onmisbaar, ïnaar tevens bij den voortgang noodig. De Heere verwekke Zijn Zoon in ons; ver- vuile ons ook met Zijne Volheid, en wij mochten de getuigenis des Zoons in onze ziel ervaren. Dat alleen zal tot zaligheid zijn. B. (O.) K. SICAREM KWAClTËrr zegt het BLUE BAND-meisje Want van hoeveel belang Blue Band ook in de keuken is, hoeveel het ook bijdraagt tot het welslagen van een maaltijd, op het huishoud boekje is Blue Band slechts een bescheiden post. Blue Band combineert kwaliteit met voordeel - tallooze Nederlandsche huisvrouwen hebben de waarheid hiervan reeds ondervonden. VERSCH GEKARND cents per ji pondspakje Voornaamste inhoud: Advertentie-prQs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleast- aanvrtgen en -aanbledlDfea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondlKine 10 cent per ngtV ContrarteB belaoerflk lager i» UITGAVE VAN Gevestigd te Middelharnit - Piin» HendiiUti. 122 C. Giro 167930 Postbox 8 Tel. 17 V r De Hoogste Profcef. Eenen Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u, en Ik zal Mijne Woorden in Zijnen mond geven, en Hij zal tot hen spre" ken, alles wat Ik Hem gebieden zal. (Deut. 18 18) Opm. Wegens het naderend Kerstfeest wordt de reeks overdenkitxgen over Joh. 11 onderbroken. Na Nieuwjaar zal ze D.V. voortgezet worden. Verkrijgbaar bij: A. L. VERBRUGGE MIDDELHARNIS Nogmaals: Gerrit De hakmai' chines Preittig vergadeiren! Twee schoolmeesters Suze Weldadige kalmte Wind ges zaaid en storm geoogst Vrijs heid voor allen. Nog een enkele pennestreek over dezen Gerrit uit den Rotterdamschen Raad, om de teekening af te maken. Hoever de mannen der revolutie in de groote stad wel gevorderd waren, bleek ook uit het volgende feit. De communist spreekt i n den Raad over de werkloozen, die door de politie*te^paard zijn afgeranseld. Een politie te paard noemt hij een hal* machine. Zelfs ,,rooie Klaas" stuurt de hafo machines op de werkloozen af, waarmede hij bedoelt den Soc. Dem. burgemeester K. ter Laan in Zaandam. Een naast den spre^ ker zittend lid zegt: ja, maar jij loopt wel weg. Zóó is dit gezegd of Gerrit werpt zich op dezen man en stelt pogin* gen in het werk hem ongeveer in zijn leu* ningstoel de lenden te breken,, hetgeen een worsteling van 5 a 6 leden ten gevolge heeft, die het slachtoffer met vereendg krachten bevrijden. Dit voorval brengt de tribune in rep en roer. De Voorzitter schorst de vergadering, maar politie is noo= dig om de bezoekers te verjagen. Dezen laten zich letterlijk wegsiepen. Zelfs aan een oud vrouwtje, uit wier tandeloos mond* je de grofste scheldwoorden stroomen, moe* ten de armen op den rug gedraaid worden eer zij het opgeeft. Om wraak jegens het aangevallen raadslid te voorkomen, heeft de politie diens woning den ganschen nacht en een dag bewaakt. Het zou niet de eerste maal zijn dat iemand door heethoofden uit zijn huis gesleurd wordt en op straat afgeranseld. Vanzelfsprekend is een iedet door dit incident bewogen. Des avonds wordt de vergadering voortgezet. Allereerst spreekt in de stilte van de groote zaal een Soc. Dem. lid over de orde, in dit geval over de vechtpartij en waarschuwt Gerrit, dat hij zijn handen thuis moet houden, daar de Soc. Dem. het schelden moe zijn en zij zich tegen handtastelijkheden te weer zullen stellen. Gerrit van zijn zijde wijdt er ook een redevoering aan en is niet van plan om iemand te ontzien, zoodat er van hem geen beterschap te wachten is. Dte Voorzitter spreekt over een en ander zijn hoogste afkeuring uit. Onder deze vooruit* zichten wordt dan verder vergaderd. Nu zal ieder erkennen, dat handtastelijkheden BB 144C. ver van aangenaam zijn, maar men kan ook nog op andere manier iemands zenu» wen op de hoogste proef stellen, en dat is niet minder sloopend. Dat wist Jan de wethouder uit ervaring! Want zie, een Soc. Dem. wethouder kon in, Gerrit's oog abso* luut niets goeds doen. Sprak de wethouder, dan viel Gerrit hem steeds in de rede, b.v. door te zeggen: „Ja, Jan, kom er nou maar eens onderuit," of wel: „Zeg nou maar eens of je nog Marxist bent, ja of neen." De wethouder moet de leden netjes Be* antwoorden man, je wordt er vooi betaald, vooruit zegt Gerrit. Jan (ik noem hem nu alleen hier bij zijn voor* naam, wat ik anders nooit zou durven doen) Jan zegt: „Ja, ik wil gaarne overal op in* gaan, maar ik wil ook graag rustig uitspre* ken, dus laat de heer v. B. (dat is Gerrit) mij nu niet in de rede vallen." Maar ja* wel. Gerrit plaatst zich voor hem en schreeuwt: „Zeg, ben je heelemaal mal? Ga nou niet zedemeesteren, je bent ook maar een kale schoolmeester geweest, net als ik hoor. Dus hou je maar kalm, ik wil weten of je een echte revolutionnait bent, ja of neen." In dezen toonaard gaat het zoowat een ganschen avond door, zoo* dat Jan, die heusch wel wat gewend is, tenslotte op zijn beenen staat te beven en zijn stem af en toe doorslaat. En als Gerrit den moord op Rosa Liebknecht in Duitsch* land te berde biengt, schiet Suze, wier naam zachter klinkt dan haar persoonlijk* heid is, op hem toe en het sist van haar lippen; ,,Lijkenschenner!" Waarop Gerrit ook het wederwoord niet schuldig blijft. Inttisschen haast Waarnemer zich neer te schrijven, dat niet alle vergaderingen aldus verliepen. Vooral sedert deze com* munistgeen officieel aanhanger van Moskou meer is, is er ontspanning ingetre* den. En nu in vrijwel alle zaken de wil van den Haag gevolgd moet worden is er een matheid over vele raadsleden gekomen. Een weldadige moeheid, zou 'k zeggen. Ook de werkloozen, weleer willige in* strumenten van meerbedoeld raadslid, zijn kalm, nu zij hun aanvoerder missen. Komt et iemand die weer opruien gaat, dan is 't lieve kven weer in volle fkur. Gel^eurt dat, dan ziet 't er voor Gerrit slecht uit. Daar deze nu niet meer voor de revo* lutionnairen pleit, speelt hij met zfjn Ie* ven, dat staat vast. Want het helsch revo* lutionnair beginsel werkt in het volk steeds door, het kent geen grenzen en het deinst voor geen geweld o£ manslag terug. Wel mogen cle Sociaal*D'emocraten zich over de communisten beklagen, maar de£e Iaat* sten leven het revolulionnair beginsel puur uit. De leeringen van Marx zijn de grond* slag der revolutie; alleen in de uitwerking er van is tusschen beide groepen, er* schil Gelukt het aan het communisme d« leiding te nemen, dan moeten de Soc.*Dem. in die geweldige worsteling mededoen, ande* keus is er niet. En wie zal er een dam tegen opwerpen En wat te denken van een Staat, die deze elementen in haar midden koestert en doet groeien? Stroomingen, die het uiteindelijk nergens anders op toeleggen dan de vernieti* ging van alle orde en gezag! Tegen deze revolutie doet alleen het Woord diS Heeren krachtigen wederstand. Mogen wij, mogen ook onze jongelieden het bedenken! Ook voor hen werd deze ietwat ongebruikelijke schets geschreven. Op de jongeren rust de toekomst. Valsch is de leer, als Calvinistisch aangeprezen, dat de Overheid geen rekening heeft te houden met, of geen invloed mag uitoefenen op de feestelijke gezindheid des volks. Ner* gens heeft Calvijn zulk een gevoelen ge* openbaard. Integendeel. Vandaar dat men spreekt van neo* is nieuw*CaIvinisme. En nooit kunnen wij den grooten Reformator beter eeren, dan de 20 eeuwsche uiteen* zetting van Calvijn's leer verre van ons te werpen. Gelijk ook de Kerk dit in haar bloeitijd van geestelijk leven zoo krach* tig ;an schoon in hare belijdenis van het ambt der overheid heeft neergelegd. Maaj als afgestaan wordt van het gevoelen, dat het Woord Gods een bindenden regel geeft voor eiken onderdaan en voor het bewind van elke regeering, bereidt men de ont* plooiïng van de revolutie voor. Of men het ziet, of niet ziet. Want, die met mij niet vergadert, die verstrooit. Een tusschenweg is er voor ons volk niet. I WAARNEMER. UIT HET KIJKVENSTER: Gewit en de hakmachines. Het Sociale Vraagstuk I. Raadsnndrukken. i£! iJfi Buitengewone algemeene vergadering van S.B.Z. te Dirksland. Propagandasavond van den Ned. Chr. Vrouwenbond te Middelharnis. Gemeenteraad Herkingen. Verslag van de 7e Jaarvergadering der Herv. Meisjesvereen. „Monica" Middelharnis

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1