CrinWEEKfilADÖpGED.GQOnDlSIAG vöÖRDcZUID-HOLLÊrtZCEUWSCHE EHAHDEn
F
ZOO
ONZE
J. J. Nipius - Middelharnis
VELO TAFELBIUARTS
ALS
NAAR
MAAT
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e Jaargang
ZATERDAG 27 OCTOBER 1934
No. 579
N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws"
PA55EN I
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer besfaaf uit 2 bladen
Tot Heerlijkheid Gods.
I
,Doch zoo het kwaad is in uwe
oogen den Heere te dienen, kiest
u heden, wien gij dienen zulthet
zij de goden, wflke uwe vaders,
die aan de andere zijde der rivier
waren, gediend hebben, of de go»
den der Amorieten, in welker land
gij woontmaar aangaande mij en
mijn huis, wij zullen den Heere
dienen 1 joz, 24 15. Zoo sprak
Jozua, de knecht des Heeren, tot
het volk Israels, betuigende hun
met een heiligen aandrang den
Heere te zullen dienen. Het zou
hen zekerlijk welgaan, zoo zij wan
delden in de vreeze des Heeren,
doch indien zij andere goden zou
den verkiezen, en den Heere, die
hun zoo menigmaal had gered,
zouden verlaten, gewis, 's Heeren
slaande hand zou hen treffen.
Een weldoordachte keuze, die
zoo veelomvattend en ook beslis
send was voor de eeuwigheid, mocht
Jozua hier uitspreken.
Het was de keuze bij vernieu
wing, want hij had met den psal
mist ervarenUw liefdedienst beeft
mij nog nooit verdroten."
Deze keuze hadden ook Maria,
Martha en Lazarus mogen doen.
Lees met aandachtJoh, 11 en welk
een schoone bladzijde uit de H.
Schrift wordt u dan ontvouwd Hier
mogen wij beluisteren de wonder
bare wegen des Heeren met Zijne
kinderen. Schijnbaar is alles tegen
hcn> maar het einde loopt uit tot
de Heerlijkheid Gods en hunne
blijdschap.
Een Godvreezend gezin, ja dat
kon getuigd, want in hun hart was
deze Godsvreeze gewerkt door den
Heiligen Geest, en in hun leven
was deze kinderlijke vreeze duide
lijk te aanschouwen.
Ook in hun handel en wandel
was dit duidelijk merkbaar; nief
alleen in onderling verkeer, maar
ook buiten het gezinsleven.
Deze Godsvreeze bleek ook dui
delijk in voor- en tegenspoed. In
voorspoed mochten zij zich verlus
tigen in 's Heeren Goedheid, doch
in tegenspoed, betoonden zij, dat
de wegen van druk hen niet van
God deden afwijken, maar hen
nauwer aan den Heere bond. Ja,
zelfs in de grootste nood bleven
zQ zich vastklemmen aan Hem, die
hun had liefgehad met een eeuwi
ge Liefde. En al kwam de dood in
hun huisgezin, om hen In .diepen
rouw te dompelen, ook deze zwa
re beproeving, kon hen ni2t schei
den van Zijne Liefde.
Gelukkig huisgezin waar deze
zaken gekend mogen worden. Zijn
ze er nog, die huisgezinnen, waar
ze allen voor Hem leven Is het
bij u zoo mijn lezer of lezeres?
Is uw geheele huisgezin God
vreezend Och, ware het zoo welk
een gezegende invloed zou er van
zulke huisgezinnen uitgaan. Gods'
dienstig, ja dat wordt nog wel in
vele gezinnen gevonden, al is het
waar dat ook hierin de dalende lijn
te bespeuren is Doch godsdienst,
waarvan de mensch het middelpunt
is, kan den Heere toch niet beha
gen. Neen! de vreeze des Heeren,
die is in elk huisgezin noodig. O, wa
ren er nog maar gezinnen, v/aar er
eèa was, die in hart en leven God
vreezend was 1 Welk een gezegen-
den invloed zou er van uitgaan.
Mochten Vaders en Moeders, broe
ders en zusters zich toch eens in
het stof voor den Heere nederwer-
pen, om toch door ontdekkende
Genade in hart en leven den Hee
re te worden toegevoegd; om in
handel en wandel voor de eere
Gods uit te komen. Ja, om in voor
spoed dankbaar en in tegenspoed
geduldig te zijn. En al zond de
Heere dan vele beproevingen, ja
zelfs de dood binnen onze muren,
om dan nog Hem te lieven, die
alle dingen voor de Zijnen zal doen
medewerken ten goede.
Een Godvreezend gezin is ook,
een Gelukkig gezin. Daar woont
de Liefde en Gods genade is daar
geschonken. Dit beweldadigd drie
tal lag, evenals alle menschen, in
Adam verdoemelijk voor God.
Maar de Heere had in liefde en
genade hen opgezocht, hen met
hun ellende, waarin zij gedompeld
lagen, bekend gemaakt De Heilige
Geest had hen wedergeboren. Zij
waren door den Geest Gods on
derwezen, dat zij onbekwaam waren,
om door eigen gerechtigheden het
Koninkrijk Gods in te gaan Zij had
den geleerd een droefheid te heb
ben naar God; zij waren daarom
ook verhoord in al hun moeiten
en wederwaardigheden.
En bovendien de Heere woonde
in hun midden met Zijn liefde, ge
nade en gunst, en hij zou hen be
waren tot het einde.
Een gelukkig gezin, waar is het?
Alles is verwoest door de zonde
en inplaats van geluk wordt in me
nig gezin haat en nijd gevonden.
Onderling krakeel, inplaats van
voor elkaar te leven. O, diepbe-
klagenswaardig zijn zulke gezinnen,
en zeg nu nief, ja, maar die vindt
gij niet onder ons I Wat bedoelt
ge met onder ods Niet onder
de belijders der godsdienst? Maar
dan vergist gij u schromelijk 1 Juist
onder de godsdienstige gezinnen
—laten wij er nu nog bij voegen
waar de puntjes nog op de i's wot den
gezet is het geluk menigmaal
zoek, want de vreeze des Heeren,
Zijn liefde en genade door Weder
geboorte gekend, die alleen brengt
het ware geluk aan.
Een godvreezend gezin, is dus
een gelukkig gezin, niet minder een
Gode welgevallig gezin.
Met welgevallen ziet de Heere
op zulk een gezin neder, daar wil
Hij komen en ook weer gaan Ko
men op ziin tijd en wijze, om met
Zijn komst hun te verblijden, met
hen te spreken, hun te troosten,
Ja, om hunne ziele lieflijk te omhel
zen, maar ook weer te gaan, want
al Gods Volk leert een komenden
en gaanden Jezus kennen, opdat
ze geduldig leeren wachten, en Zijn
komst verbeiden, en het voor hen
telkens weer een wonder zij
Hij prijst zulk een gezin zoo het
te prijzen is, maar zal hen ook ver
manen, zoo het van de paden des
Heeren afwijkt. Ontledigen zal Hij
hun steeds, van henzelven, maar
ook vervullen, met Zijn lieve gunst
en Heerlijke weldaden
Als Hij de gezegende Zaligmaker,
komt tot de Zijnen, dan neemt Hij
alles mee.
En nu mijne lezer of lezeres, heeft
de Heere een welgevallen aan uw
gezin Slaat ge de oogen neer van
schaamte? Gij vader. Gij moeder,
hoe is het met uw huisgezin
Vreest het den Heere Toen gij
uw kinderen ten H. Doop hield,
wat hebt ge toen beloofd Herin
nert gij het u nog wel Hebt ge de
eed, voor God afgelegd, gehouden
Ach menigeen, moet het uitroe
pen «Wat heb ik mijn Zaad opge
dragen aan de troon der genade
en ook niet vermaand 1 Wiens
schuld is het, dat de vreeze Gods
in ons gezin gemist wordt? Onze
eigen schuld I Gave de Heere ons
nog eens schuldenaar te worden 1
Ons hart moet vernieuwd, ons le
ven moet veranderd, onze handel
en wandel moet zijn in de vreeze
des Heeren Wij moeten terug tot
de oude paden, opdët er weer eer
in onzen lande wonen mag.
Dan alleen zal de Heere een
welgevallen in ons hebben, wanneer
wij in waarheid en oprechtheid ons
voor Hem nederbufgen en onze
schuld belijden, Gewi^selijk de Hee
re, Heere woont in die huisgezin
nen, waar Hg de eereplaats mag
innemen, en het gansche gezin zich
door Hem laat onderwijzen.
B. (O.)
K.
JAöSEM.
Doe Uw voordeel met
onze garantie voor
kwaliteit, beliouci van
coupe en goeden
pasvorm. U leunt kie
zen uit een enorme
verscheidenheid in
tinten^ en dessins on
verschillig welk be
drag, hoe laag ook,
U wenscht te
besteden
Kade Telefoon 88
Dames- en Heerenconfectie
De winkel voor Overflakkee en Goeree
Atelier voor maatwerk - Manufacturen
Voornaamste inhoud:
BELASTINGVRIJ - LAGEN PRIJS
ONOVERTROFFEN KWALITEIT
FiUalen der VELO Waschmachine Mij.
Advertentie-prQa 20 eest per regel. Reclimeg 40 et; Dleost-
laovragen en -aanbledlngeo vao 1—6 regels 80 et.; Boek-aao-
kondlglng 10 ceat per regel' ContrarteD belaDgrQk lager
UITGAVE VAN
Geveitigd te Miadelharnii Piin* Hendrikstr. 122 C. -f- Giio 167930 Poslbox 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
EEN BEVOORRECHT GEZIN
En er was een zelcer man Icranic ge'
naamd Lazarus, van Bethanië, uit iiet
vlek van Maria en hare zuster Martha,
(Joh. 11 1.)
ATs m«n het watef openitijg. geeft.
Dit jaar waarin men hét feit der Afschei*
ding lierdenkt is ook. verschenen de offi*
cieele uitgave van de Eenige Gezangen en
de Drie Formulieren vaii Êenigheid."
Deze uitgave geschiedt door de Gerefor»
meerde Kerk .in Nederland.
Deze uitgave is noodzakelijk geworden
sedert de wijziging van fe Gereformeerde
"belijdenis in 1905 door ép' Gereformeerde
Kerk. I
Dat gedeelte: „Öm te Veren en uit te
roeien alle afgoderij en valpchen godsdienst,
om het rijk van den anüclirist te gronde te
werpen." j
Weinig woorden, maar een groot en een
rijk teginsel.
Het beginsel naar het woord Gods de
taak der Overheid aanwijzend.
Dat achtte de Syn,ode <!er Gereformeerd
de Kerk als in strijd te ij'jj^ mtt hetWoord
Gods en daarom werd hïf verworpen.
Regel werd dat deze bekende 22 woorden
bij' nieuwe uitgaven van de Drie Formu*
lieren tusschen haakjes werden gezet.
Nu in de nieuwe uitgave zijn ze geheel
verdwenen. Maar daar zijn meer veran"
deringen. Het beginsel van artikel 36 stand
niet apart, maar ge vindt het telkens terug
in de ongewijzigde liturgieformulieren en
gebeden. En om nu alleen maar de zin'
snede uit artikel 36 Weg te laten daar was
men niet mee klaar. Meerdere verandering
gen dienen te worden aangebracht zouden
de liturgie formulieren niet in strijd komen-
met het verminkte artikel 36.
Daarom moest in die liturgieformulieren
meer geschrapt, meer afgekapt.
Dat is ook gebeurd. Daar is b.v. het
gebed Zondags na de predikatie.
De geheele zinsnede „Dat gij ons verlost
hebt uit den jammerlijken dienst des dui^»
vels en aller afgoderij' waarin wij gevan»
gen lagen," is daaruit geschrapt. Nu dat is
te btegrij'pen. Zijn we niet verlost, de his*
'torie is daar oin het te bewijaen, uit de
macht der Roomschen.
Zoodat die zinsnede ziet op de Room*
schen.
En zou men die er dan in laten staan.
Dat kan toch niet, nu men zoo ruim
denkt. Nu men spreekt alleen van een
scheiding door de kerkmuren, maar van
een vereenigd zijn en een weerzien in
den hemel. In zoodanige mentaliteit past
toch niet die zinsnede, in het gebed na
de predikatie. Die gewaagt van den jam*
merlijken dienst des duivels en aller afgo-»
derij. Zulke taal kan men nu toch niet
meer gebruiken. Dat is in strijd met de
huidige ruimheid. Maar als dat er uit
moet, dan moet er nog meer uit.
Het beginsel van artikel 36 vindt op
meerdere plaatsen weerklank in de litur^"
gische geschriften. Daar is nog meer Werk
te doen voor de revisoren der Geref!br=<
meerde Kerk. Dat artikel 36 komt telkens
om den hoek kijken. Nog meer dient
herzien, dient weggekapt. Wat zal er ten
slotte overblijven. Zal tenslotte alles weg*
spoelen. Dat ware niet te verwonderein.
Als men het water eenmaal opening
geeft, waar komt men dan terecht.
Belijdenis ontdoen van een aantal Woor«
den, ziet dat is niet al te moeilijk.
Maar daarmee is men er niet. Daarvoor is
het geschrapte beginsel van te groot gewicht.
Maar het water opening verleend hebbende,
waar zal men dan terecht komen. Geheel
bij de neutrale Overheid. Ook in de litur*
gische geschriften. Dat eischt het neo*Cal«
vinistisch beginsel en om dat te bereiken
hebben de revisoren nog heel wat te doen,
Buitenlandscihe politiek. Barihou,
de groote man. Rusland in '1 ge»
zelschap. Een kostbare bond.
De gruwelijke moordpartij in Marseille,
(vaar de Zuid*Slavische Koning en Frank*
rijk's Ministerpresident Barthou zoo plot*
seling het leven lieten door moordenaars*
hajid, werpt weer eens een schel licht op
Europa's politiek. De groote mogendheden
zijii voortdui'end in de weer om toch vooral
géén oorlog te .ontketenen, en intusschen
zijn zij er steeds op uit elkanders doen en
laten te bespieden. Want het eene land wil
toch vooral niet nalaten wat het andere doet.
Men is zoo, tegen wil en dank bezig de be*
wapening tot het uiterste op te drijven, ter*
wijl men over en weer vleiende redevoerin*
gen houdt en bezoeken aflegt en maaltijden
aanricht. Speciaal voor de ministers van büi*
tenlandsche zaken schijiit de groote politiek
een vermakelijk spel te zijn.
Het voorval te Marseille laat ons Frank*
rijk's Minister zien, die er met gróoten
ijver op uit Was bondgenooten te zoeken,
die, als de nood aan den man kwam. Frank*
rijk zouden helpen, althans niet zouden
willen aanvallen. Als deze groote heeren
niet zoo blind waren, zouden zij zulks
allerbelangrijkst werk niet doen, zonder 't
oog smeekend ten hemel te heffen om zegen
en hulp. Maar wat taal is dat nu? Het
groote wufte Frankrijk rekent met Gods Al*
bestier niet meer. Al lang heeft men daar
naar minister V^ivian's woord, de lichten
des hemels uitgeblazen; men wandelt bij
het licht der rede van den gevallen mensch.
Zij hebben geloof in den mensch, zij ver*
wachten nog veel goeds van een menschheid
die haar verstand al meer en meer ontwik*
kelt. En zegt ons het Woord dat de mensch
dood is in zijii zonden en gevallen in
Adam, zie, dan kunnen de Europeesche
Staatslieden met zulk een geloof heelemaal
niet accordeerem.
Neen, men haalt Rusland, die pest van
heel de wereld, in den Volkenbond. In Ge*
nève is men al 15 jaar aan 't redeneeren en
dineeren en een nieuwe oorlog is onsweei
even na als in 1914, toen er geen Volken*
bond was.
Het was vooral het werk van den ver*
moorden minister Barthou om Rusland tot
den Bond toegelaten te krijgen. Dat is nu
de verdienste van Barthou, dat het land
der officieele Godloochenaars aan de tafel
komt zitten.
Zwitserland sprak tegen de toelating en
stemde er met Nederland tegen, maar het
mocht niet baten. Rusland moet de kans
gegeven worden de klauwen nog zekerdei
in Europa's politiek te slaan. Men legt de
boeken voor Litwinof open.
Barthou, de Franschman, vindt kort na
deze „meesterlijke" zet den dood. En ge
kunt hem kennen hieruit, hoe hij zich
jegens Zwitserland gedroeg. De Zwitsersdie
couranten hadden ook tegen Rusland's toe*
lating geschreven. Barthou biedt aan de
Bondsleden een maaltijd aan. Op de menu*
kaarten die op de tafel staan en die de
excellente gerechten vermelden, komt een
plaatje voor: een Russisch heerschap, op
de kermis dansend met een Geneefsdh meis
je. Maar nu gaat Barthou iijn tafelrede
houden en noemt Zwitserland "Une vierge
UIT HET KIJKVENSTER. Buit«ri[andscli«
politiek.
Driestarren: Als men het water opening
geeft
De oplossing van het Kerkelijk Vraagstuk.
Die Provinciale begrooting van ZuidiHot*
land.
De platte walvisoh in het Haringvliet.
Raad der gemeente Stad aan 't Haringvliet.:
(Personeele belasting gebracht op 200 op«
centen.)
Binnenland: BouwVerbod op aardlappelen
Buitenland: De Kerkstrijd in DUitsdiland.
Gemengd Nieuws.