CrinWEEKfilADÖpGED.GQOnDlSIAG vöÖRDcZUID-HOLLÊrtZCEUWSCHE EHAHDEn F ZOO ONZE J. J. Nipius - Middelharnis VELO TAFELBIUARTS ALS NAAR MAAT EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e Jaargang ZATERDAG 27 OCTOBER 1934 No. 579 N.V. Uitgeversmaatschappij „Eilanden-nieuws" PA55EN I Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer besfaaf uit 2 bladen Tot Heerlijkheid Gods. I ,Doch zoo het kwaad is in uwe oogen den Heere te dienen, kiest u heden, wien gij dienen zulthet zij de goden, wflke uwe vaders, die aan de andere zijde der rivier waren, gediend hebben, of de go» den der Amorieten, in welker land gij woontmaar aangaande mij en mijn huis, wij zullen den Heere dienen 1 joz, 24 15. Zoo sprak Jozua, de knecht des Heeren, tot het volk Israels, betuigende hun met een heiligen aandrang den Heere te zullen dienen. Het zou hen zekerlijk welgaan, zoo zij wan delden in de vreeze des Heeren, doch indien zij andere goden zou den verkiezen, en den Heere, die hun zoo menigmaal had gered, zouden verlaten, gewis, 's Heeren slaande hand zou hen treffen. Een weldoordachte keuze, die zoo veelomvattend en ook beslis send was voor de eeuwigheid, mocht Jozua hier uitspreken. Het was de keuze bij vernieu wing, want hij had met den psal mist ervarenUw liefdedienst beeft mij nog nooit verdroten." Deze keuze hadden ook Maria, Martha en Lazarus mogen doen. Lees met aandachtJoh, 11 en welk een schoone bladzijde uit de H. Schrift wordt u dan ontvouwd Hier mogen wij beluisteren de wonder bare wegen des Heeren met Zijne kinderen. Schijnbaar is alles tegen hcn> maar het einde loopt uit tot de Heerlijkheid Gods en hunne blijdschap. Een Godvreezend gezin, ja dat kon getuigd, want in hun hart was deze Godsvreeze gewerkt door den Heiligen Geest, en in hun leven was deze kinderlijke vreeze duide lijk te aanschouwen. Ook in hun handel en wandel was dit duidelijk merkbaar; nief alleen in onderling verkeer, maar ook buiten het gezinsleven. Deze Godsvreeze bleek ook dui delijk in voor- en tegenspoed. In voorspoed mochten zij zich verlus tigen in 's Heeren Goedheid, doch in tegenspoed, betoonden zij, dat de wegen van druk hen niet van God deden afwijken, maar hen nauwer aan den Heere bond. Ja, zelfs in de grootste nood bleven zQ zich vastklemmen aan Hem, die hun had liefgehad met een eeuwi ge Liefde. En al kwam de dood in hun huisgezin, om hen In .diepen rouw te dompelen, ook deze zwa re beproeving, kon hen ni2t schei den van Zijne Liefde. Gelukkig huisgezin waar deze zaken gekend mogen worden. Zijn ze er nog, die huisgezinnen, waar ze allen voor Hem leven Is het bij u zoo mijn lezer of lezeres? Is uw geheele huisgezin God vreezend Och, ware het zoo welk een gezegende invloed zou er van zulke huisgezinnen uitgaan. Gods' dienstig, ja dat wordt nog wel in vele gezinnen gevonden, al is het waar dat ook hierin de dalende lijn te bespeuren is Doch godsdienst, waarvan de mensch het middelpunt is, kan den Heere toch niet beha gen. Neen! de vreeze des Heeren, die is in elk huisgezin noodig. O, wa ren er nog maar gezinnen, v/aar er eèa was, die in hart en leven God vreezend was 1 Welk een gezegen- den invloed zou er van uitgaan. Mochten Vaders en Moeders, broe ders en zusters zich toch eens in het stof voor den Heere nederwer- pen, om toch door ontdekkende Genade in hart en leven den Hee re te worden toegevoegd; om in handel en wandel voor de eere Gods uit te komen. Ja, om in voor spoed dankbaar en in tegenspoed geduldig te zijn. En al zond de Heere dan vele beproevingen, ja zelfs de dood binnen onze muren, om dan nog Hem te lieven, die alle dingen voor de Zijnen zal doen medewerken ten goede. Een Godvreezend gezin is ook, een Gelukkig gezin. Daar woont de Liefde en Gods genade is daar geschonken. Dit beweldadigd drie tal lag, evenals alle menschen, in Adam verdoemelijk voor God. Maar de Heere had in liefde en genade hen opgezocht, hen met hun ellende, waarin zij gedompeld lagen, bekend gemaakt De Heilige Geest had hen wedergeboren. Zij waren door den Geest Gods on derwezen, dat zij onbekwaam waren, om door eigen gerechtigheden het Koninkrijk Gods in te gaan Zij had den geleerd een droefheid te heb ben naar God; zij waren daarom ook verhoord in al hun moeiten en wederwaardigheden. En bovendien de Heere woonde in hun midden met Zijn liefde, ge nade en gunst, en hij zou hen be waren tot het einde. Een gelukkig gezin, waar is het? Alles is verwoest door de zonde en inplaats van geluk wordt in me nig gezin haat en nijd gevonden. Onderling krakeel, inplaats van voor elkaar te leven. O, diepbe- klagenswaardig zijn zulke gezinnen, en zeg nu nief, ja, maar die vindt gij niet onder ons I Wat bedoelt ge met onder ods Niet onder de belijders der godsdienst? Maar dan vergist gij u schromelijk 1 Juist onder de godsdienstige gezinnen —laten wij er nu nog bij voegen waar de puntjes nog op de i's wot den gezet is het geluk menigmaal zoek, want de vreeze des Heeren, Zijn liefde en genade door Weder geboorte gekend, die alleen brengt het ware geluk aan. Een godvreezend gezin, is dus een gelukkig gezin, niet minder een Gode welgevallig gezin. Met welgevallen ziet de Heere op zulk een gezin neder, daar wil Hij komen en ook weer gaan Ko men op ziin tijd en wijze, om met Zijn komst hun te verblijden, met hen te spreken, hun te troosten, Ja, om hunne ziele lieflijk te omhel zen, maar ook weer te gaan, want al Gods Volk leert een komenden en gaanden Jezus kennen, opdat ze geduldig leeren wachten, en Zijn komst verbeiden, en het voor hen telkens weer een wonder zij Hij prijst zulk een gezin zoo het te prijzen is, maar zal hen ook ver manen, zoo het van de paden des Heeren afwijkt. Ontledigen zal Hij hun steeds, van henzelven, maar ook vervullen, met Zijn lieve gunst en Heerlijke weldaden Als Hij de gezegende Zaligmaker, komt tot de Zijnen, dan neemt Hij alles mee. En nu mijne lezer of lezeres, heeft de Heere een welgevallen aan uw gezin Slaat ge de oogen neer van schaamte? Gij vader. Gij moeder, hoe is het met uw huisgezin Vreest het den Heere Toen gij uw kinderen ten H. Doop hield, wat hebt ge toen beloofd Herin nert gij het u nog wel Hebt ge de eed, voor God afgelegd, gehouden Ach menigeen, moet het uitroe pen «Wat heb ik mijn Zaad opge dragen aan de troon der genade en ook niet vermaand 1 Wiens schuld is het, dat de vreeze Gods in ons gezin gemist wordt? Onze eigen schuld I Gave de Heere ons nog eens schuldenaar te worden 1 Ons hart moet vernieuwd, ons le ven moet veranderd, onze handel en wandel moet zijn in de vreeze des Heeren Wij moeten terug tot de oude paden, opdët er weer eer in onzen lande wonen mag. Dan alleen zal de Heere een welgevallen in ons hebben, wanneer wij in waarheid en oprechtheid ons voor Hem nederbufgen en onze schuld belijden, Gewi^selijk de Hee re, Heere woont in die huisgezin nen, waar Hg de eereplaats mag innemen, en het gansche gezin zich door Hem laat onderwijzen. B. (O.) K. JAöSEM. Doe Uw voordeel met onze garantie voor kwaliteit, beliouci van coupe en goeden pasvorm. U leunt kie zen uit een enorme verscheidenheid in tinten^ en dessins on verschillig welk be drag, hoe laag ook, U wenscht te besteden Kade Telefoon 88 Dames- en Heerenconfectie De winkel voor Overflakkee en Goeree Atelier voor maatwerk - Manufacturen Voornaamste inhoud: BELASTINGVRIJ - LAGEN PRIJS ONOVERTROFFEN KWALITEIT FiUalen der VELO Waschmachine Mij. Advertentie-prQa 20 eest per regel. Reclimeg 40 et; Dleost- laovragen en -aanbledlngeo vao 1—6 regels 80 et.; Boek-aao- kondlglng 10 ceat per regel' ContrarteD belaDgrQk lager UITGAVE VAN Geveitigd te Miadelharnii Piin* Hendrikstr. 122 C. -f- Giio 167930 Poslbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar EEN BEVOORRECHT GEZIN En er was een zelcer man Icranic ge' naamd Lazarus, van Bethanië, uit iiet vlek van Maria en hare zuster Martha, (Joh. 11 1.) ATs m«n het watef openitijg. geeft. Dit jaar waarin men hét feit der Afschei* ding lierdenkt is ook. verschenen de offi* cieele uitgave van de Eenige Gezangen en de Drie Formulieren vaii Êenigheid." Deze uitgave geschiedt door de Gerefor» meerde Kerk .in Nederland. Deze uitgave is noodzakelijk geworden sedert de wijziging van fe Gereformeerde "belijdenis in 1905 door ép' Gereformeerde Kerk. I Dat gedeelte: „Öm te Veren en uit te roeien alle afgoderij en valpchen godsdienst, om het rijk van den anüclirist te gronde te werpen." j Weinig woorden, maar een groot en een rijk teginsel. Het beginsel naar het woord Gods de taak der Overheid aanwijzend. Dat achtte de Syn,ode <!er Gereformeerd de Kerk als in strijd te ij'jj^ mtt hetWoord Gods en daarom werd hïf verworpen. Regel werd dat deze bekende 22 woorden bij' nieuwe uitgaven van de Drie Formu* lieren tusschen haakjes werden gezet. Nu in de nieuwe uitgave zijn ze geheel verdwenen. Maar daar zijn meer veran" deringen. Het beginsel van artikel 36 stand niet apart, maar ge vindt het telkens terug in de ongewijzigde liturgieformulieren en gebeden. En om nu alleen maar de zin' snede uit artikel 36 Weg te laten daar was men niet mee klaar. Meerdere verandering gen dienen te worden aangebracht zouden de liturgie formulieren niet in strijd komen- met het verminkte artikel 36. Daarom moest in die liturgieformulieren meer geschrapt, meer afgekapt. Dat is ook gebeurd. Daar is b.v. het gebed Zondags na de predikatie. De geheele zinsnede „Dat gij ons verlost hebt uit den jammerlijken dienst des dui^» vels en aller afgoderij' waarin wij gevan» gen lagen," is daaruit geschrapt. Nu dat is te btegrij'pen. Zijn we niet verlost, de his* 'torie is daar oin het te bewijaen, uit de macht der Roomschen. Zoodat die zinsnede ziet op de Room* schen. En zou men die er dan in laten staan. Dat kan toch niet, nu men zoo ruim denkt. Nu men spreekt alleen van een scheiding door de kerkmuren, maar van een vereenigd zijn en een weerzien in den hemel. In zoodanige mentaliteit past toch niet die zinsnede, in het gebed na de predikatie. Die gewaagt van den jam* merlijken dienst des duivels en aller afgo-» derij. Zulke taal kan men nu toch niet meer gebruiken. Dat is in strijd met de huidige ruimheid. Maar als dat er uit moet, dan moet er nog meer uit. Het beginsel van artikel 36 vindt op meerdere plaatsen weerklank in de litur^" gische geschriften. Daar is nog meer Werk te doen voor de revisoren der Geref!br=< meerde Kerk. Dat artikel 36 komt telkens om den hoek kijken. Nog meer dient herzien, dient weggekapt. Wat zal er ten slotte overblijven. Zal tenslotte alles weg* spoelen. Dat ware niet te verwonderein. Als men het water eenmaal opening geeft, waar komt men dan terecht. Belijdenis ontdoen van een aantal Woor« den, ziet dat is niet al te moeilijk. Maar daarmee is men er niet. Daarvoor is het geschrapte beginsel van te groot gewicht. Maar het water opening verleend hebbende, waar zal men dan terecht komen. Geheel bij de neutrale Overheid. Ook in de litur* gische geschriften. Dat eischt het neo*Cal« vinistisch beginsel en om dat te bereiken hebben de revisoren nog heel wat te doen, Buitenlandscihe politiek. Barihou, de groote man. Rusland in '1 ge» zelschap. Een kostbare bond. De gruwelijke moordpartij in Marseille, (vaar de Zuid*Slavische Koning en Frank* rijk's Ministerpresident Barthou zoo plot* seling het leven lieten door moordenaars* hajid, werpt weer eens een schel licht op Europa's politiek. De groote mogendheden zijii voortdui'end in de weer om toch vooral géén oorlog te .ontketenen, en intusschen zijn zij er steeds op uit elkanders doen en laten te bespieden. Want het eene land wil toch vooral niet nalaten wat het andere doet. Men is zoo, tegen wil en dank bezig de be* wapening tot het uiterste op te drijven, ter* wijl men over en weer vleiende redevoerin* gen houdt en bezoeken aflegt en maaltijden aanricht. Speciaal voor de ministers van büi* tenlandsche zaken schijiit de groote politiek een vermakelijk spel te zijn. Het voorval te Marseille laat ons Frank* rijk's Minister zien, die er met gróoten ijver op uit Was bondgenooten te zoeken, die, als de nood aan den man kwam. Frank* rijk zouden helpen, althans niet zouden willen aanvallen. Als deze groote heeren niet zoo blind waren, zouden zij zulks allerbelangrijkst werk niet doen, zonder 't oog smeekend ten hemel te heffen om zegen en hulp. Maar wat taal is dat nu? Het groote wufte Frankrijk rekent met Gods Al* bestier niet meer. Al lang heeft men daar naar minister V^ivian's woord, de lichten des hemels uitgeblazen; men wandelt bij het licht der rede van den gevallen mensch. Zij hebben geloof in den mensch, zij ver* wachten nog veel goeds van een menschheid die haar verstand al meer en meer ontwik* kelt. En zegt ons het Woord dat de mensch dood is in zijii zonden en gevallen in Adam, zie, dan kunnen de Europeesche Staatslieden met zulk een geloof heelemaal niet accordeerem. Neen, men haalt Rusland, die pest van heel de wereld, in den Volkenbond. In Ge* nève is men al 15 jaar aan 't redeneeren en dineeren en een nieuwe oorlog is onsweei even na als in 1914, toen er geen Volken* bond was. Het was vooral het werk van den ver* moorden minister Barthou om Rusland tot den Bond toegelaten te krijgen. Dat is nu de verdienste van Barthou, dat het land der officieele Godloochenaars aan de tafel komt zitten. Zwitserland sprak tegen de toelating en stemde er met Nederland tegen, maar het mocht niet baten. Rusland moet de kans gegeven worden de klauwen nog zekerdei in Europa's politiek te slaan. Men legt de boeken voor Litwinof open. Barthou, de Franschman, vindt kort na deze „meesterlijke" zet den dood. En ge kunt hem kennen hieruit, hoe hij zich jegens Zwitserland gedroeg. De Zwitsersdie couranten hadden ook tegen Rusland's toe* lating geschreven. Barthou biedt aan de Bondsleden een maaltijd aan. Op de menu* kaarten die op de tafel staan en die de excellente gerechten vermelden, komt een plaatje voor: een Russisch heerschap, op de kermis dansend met een Geneefsdh meis je. Maar nu gaat Barthou iijn tafelrede houden en noemt Zwitserland "Une vierge UIT HET KIJKVENSTER. Buit«ri[andscli« politiek. Driestarren: Als men het water opening geeft De oplossing van het Kerkelijk Vraagstuk. Die Provinciale begrooting van ZuidiHot* land. De platte walvisoh in het Haringvliet. Raad der gemeente Stad aan 't Haringvliet.: (Personeele belasting gebracht op 200 op« centen.) Binnenland: BouwVerbod op aardlappelen Buitenland: De Kerkstrijd in DUitsdiland. Gemengd Nieuws.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1