ChDWEEKBlADÖpGED.GD0riD5IA6 ^ÖÖÖIZUID-HOLLinZEEUWJCIIE EHAHDEn \¥aarborgt Twéé flacons EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e Jaargang ZATERDAG 20 OCTOBER 1934 No. 577 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws" Uit het Kijkvenster voorden prijs vaneen De oplossing van het kerkelijk vraagstuk. MET jy/l EDEWERKING VAN V OO R A A N ST A A N D E M E R V O R M D E EN GEREFORMEERDE PERSONEN Oif nummer bestaat uit 2 bladen ,Eh Hij moest door Samaria gaan" Waarom? Wel, omdat een der ge- kenden moest toegebracht. 'Opdat ook deze parel zou gehecht worden aan Christus Middelaarskroon. Zoo was het ook met de Kana neesche, ook zij moest Hemleeren kennen door het ZaUgmakend ge loof. Christus was Judea moede, en in dien geest bedroefd over de hui chelarij der Parizeen en de terging van een hardnekkig volk, doch hier zou zijn goddelijke genade verheer lijkt worden. Hier was een vrouw in groeten nood. Nauwlijks ver neemt ze dat de Zone Davids in hare landpalen is verschenen of ze maakt zich op om hare nood Hem bekend te maken Wist Hij het dan niet? Hij weet alle dingen, maar Hij wil er van den Huize Jacobs om gebeden worden. Hoor, zij roept met luider stem: .Heere gij Zone Davids, ontferm u mijner I mijne dochter is-deerlijk Van den duivel bezeten." Hoe beschamend voor velen in Israël, die Hem niet wilden erkennen als den van God gezon den Messias. Deze vreemde vrouw gelooft in Hem, als die alleen haar helpen kan. Droevig is haai weg. Ze heeft een dochter, die deerlijk (jammerlijk) van den duivel is be zeten. Voorwaar een zeer zwaar kruis, en niemand kan haar helpen dan de Zone Davids. Dit gelooft ze en daarom vol vertrouwen roept zij «Ontferm u mijner!" Ontfer ming dat vraagt zij, dat heeft ze, o zoo noodig. .Doch Hij antwoordde haar niet èèn woord." O in welk een beproe ving komt zij nu. Was al haar hoop en verv/achting.niet van Hem, mocht zij toen ze tot Hem riep, niet hef vaste vertrouwen hebben van ge holpen te worden O, bittere teleur stelling, en nog zwaarder wordt ha re beproeving, want Christus zwijgt doch Zijne dicipelen gaan spreken. Om haar te bemoedigen Om haar te zeggen .Houd moed! Hij zal u zeker helpen i' Ach neen I Zij spreken geheel andersZij willen niets met haar te doen hebben. Zij baden Jezus: .Laat haar van ons; want ze roept ons na." Was dat zoo? Neen ze riep tof Jezus en tot Hem alleen Zou Hij haar dan vertroosten Immers neenl Luister, Hij spreektO, Hg zal mij helpen, en tot mijne ziel van vre de spreken. Wat spreekt Hij dan? Dit: ,Ik ben niet gezonden dan tot de verlorene schapen van hef huis Israels.' Moeilijk, o zoo moei lijk is zulk een antwoord te ver staan. Waf te doen Terug Neen, dat kan niet. Hef ongeloof zegt «Keer terug 1 De Heere helpt uniet Gij zijf een vreemdege behoort immers niet tof hef uitverkoren volk." Het geloof hoe zwaar ook beproefd, het zegt.Kom ik on», dan kom ik om, maar een andere weg is er niet!" Christus zet haar met de eene hand terug, maar frekf haar met de andere hand tof zich De Heere wil haar nog niet als de Zij ne erkennen, maar dan zal zij er kennen dat zij Hemlieiheeff Velen zijn er die gelooven in een weg van voorspoed maar keeren terug in een weg van fegenheden. In zul ke wegen komt het openbaar wie er hel eerst begonnen is, de mensch of God. Volharding dat is vrucht van geloof. AI nader en nader komt zij om zich te werpen aan Zijne voe ten en Hem te aanbidden. De smart is zoo groot en daarom smeekt zij .Heere help mij Welk een liefde mag zij hier be- toonen, neen dit is geen vrucht van eigen akker. Hij heeft Zijn Volk van eeuwigheid lief, en daarom mo gen ze ook Hem liefhebhen. Hier aanschouwt gij; geloof door de lief de werkende. Üe huichelaar maakt zichzelf wijs, dat hij God Uefheeft en dus wel zalig zal wot den, maar welk een onderscheid bij 's Heeren Volk. Zij waren van nature kinde ren des toorns, besloten onder den vJoek, doch de Heere deed al hun ne ongerechtigheden op Hem aan- loopen, hen leerende, dat zij eer tijds vijanden waren, vervreemd van God en Zijn gemeenschap, maar alleen door Christus is er verzoe ning en vrede. En al werden ze fel kens geleid door wegen en paden die hun vleesch en bloed kosten, ze wenschten niet anders zalig fe worden dan in dien weg waarin God op 't hoogst verheerlijkt en de zondaar op het diepst vernederd wordt. Zal de volharding leiden tof hef doel barer bede Oogenschijnlijk niet. De Heere zal haar nog sterker beproeven. ,Hef is niet betamelijk hef brood der kinderen fe nemen en den hondekens voor fe werpen." Is het dan nu nog niet genoeg, moet deze vrouw dan nog dieper vernedert? Ja, nog lager zal ze leeren bukken, opdat de uitkomst straks des te heerlijker zij. Zij is dus geen kind. Niet geboren uit Abrahams zaad naar den vleesche. Nu, ze is het daarmee fenvolle eens. Hoe vele menschen, die den naam van Christen dragen, zouden zich diep beleedigd gevoelen als ze bij een verachten hond vergeleken zouden worden. Men zou alle re denen zien te vinden om zich van zulk een blaam te ontdoen. Omdat ze zichzelf niet hebben leeren kennen, maar deze vrouw en al 's Heeren levend gemaakt volk, ze hebben geleerd te buigen en in het stof uit f e roepen.Ja, Heere, doch de hondekens eten ook van de brokskens die er vallen van de tafel hunner heeren." Deze vrouw is begonnen met de bedeHeere, Gij Zone Davids, ontferm u mijner, mijne dochter is deerlijk van den duivel bezeten.* Ze vervolgde straks mei: .Heere, help mijen ze eindigt met.Ja Heere I' „Hef is waar waf U gezegd hebt. Ik ben een vreemde, een onwaar dige, ja, een veracht hondeke, die onder de tafel de kruimkens op zoekt maar ik kan niet buiten de kruimkens der genade 1 .O, vrouw, groot is uw geloof, en ze ontvangt wat ze gevraagd heeft. En nu mijn lezer, hoe sterk is uw begeerte naar 's Heeren hulp en bijstand Of is er geen nood bij u? De Heere ontdekke u, want gij zijf in groofen nood maar gij weet het niet. Gij zijf in gevaar om voor eeuwig om fe komen. Mocht ge nog eens in nood komen dan zou uw bede om verlossing uit het diepst uwer ziel opstijgen. Geluk kig dat Volk, dat geen vreemde ling is van deze zaken. Waar de nood der ziel hun uitdrijft om hulp en bijstand bij hem alleen te zoeken, die ook maar alleen hel pen kan. Het is waar ook uw ge loof is al menigmaal beproefd, en zoo de Heere u niet had onder steund, uw ziel was reed bezwe- I ken- Lang soms,jzeer lang moest ge wachten, eèrdatihij de begeerten uwer ziele schonk Maar het moest ook komen tof de eerlijke belijde nis van: ,Ja, Heere!" Ge moest het eens met God worden en dat zult ge telkens nog weer moeten leeren. Gelukkig die dit leeren mageen niet, éen nul voor God fe mogen zijn. Gewisselijk,' de Heere verheer lijkt zich in zijn eigen werk. Daar toe zendt Hij.'Zijnen Geest, opdat die hun maar steeds onderwijze, in den weg van zaligheid. Die al leen bestaat in het zich lafen za ligen op den van eeuwigheid van God verordineerden weg. B. (O.) K. Alleen de naam op een koker :en uw-tabletten dat men U geen waardelooze of schadelijke namaak verkoopt =n Voornaamsfe inhoud niEuws Advertentie-pri]8 20 cent per regel. Reclame» 4U ci; Ulenst- lanvragen en -asnbledingea van 1—6 regels 80 et.; Boek-aas- kondlglne 10 cent per reee!' Contracteo belaagrHk lager UU GAyt VAN Gevr»l,gd te Middelharni» - Piin» Hendiik«tr. 122 C. Giio 167930 - Po.tbox 8 Tel. 17 V A.bonnement8-prlJB 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar DE KANANEESCHE VROUW. En Jezus van daar gaande, vertrok naar de deelen van Tyrus en Sidon. En ziet, een Kananeesche vrouw, uit die landpalen komende, riep tot Hem, zeggende: Heere, Gij Zone Davids, ontferm U mijner I mijne dochter is deerlijk van den duivel bezeten, enz. (Matth. 15 21—28.) Ontevredenheid der Hervormden. De ontevredenheid in de kringen van de Antirevolutionairen is groot. De oorzaken en de aanleiding er toe zijn in dit blad door onzen Hervormden mede=^ werker herhaaldelijk helder en klaar uit* eengezet. 'Aanvankelifk scheen hun roepen, ook dat van onzen midewerker te zijn als de stem .eens roepende»^ in de woestijti. Maar er koint bewegiiigV er "fcbtnt actie. Aanvan^» keiijk van meer plaatselijken aard heeft de beweging een meer landelijk karakter gekre^ gen. Vergaderingen vonden plaats met een landelijk karakter en te Zeist en te Utrecht, We mengen ons daar niet in. 't Valt én bui* ten onze competentie en buiten het karakter van ons blad om in tiun intern© aan^" gelegenheden te treden. Edoch één zaak is noodig, noodig voor alles, de eenheid te bewaren in het optreden. Eenheid moet er zijn tusschen Zeist en Utrecht. En geven we acht, op wat op beide vergaderingen naar voren werd gebracht, dan is die eenheid niet al te moeilijk te verkrijgen. Inzonderheid niet, zoo men de Belijdenis der Kerk in het centrum stelt. 't Is zoo lang en zoo veelvuldig verges' ten. De Hervormde Kerk heeft een Belijde=' nis. En allen krachtens die Belijdenis, waar» in het Woord des Heeren is vervat heeft elke Hervormde zijn openbaring te beleven in alle kringen des levens. Niet alleen in de Kerk, maar ook in»den Staat, ook in de Politiek. Dat is de leidstar waarna alle Hervorm» den zich hebben te richten, en niet alleen alle kerkelijk Hervormden, maar alle die vast wenschen te houden aan het Getui* genis des Heeren. Dat is het ware beginsel. Belangen en omstandigheden, ze Wijzigen zich. Perso» nen en toestanden verdwijnen. Alleen het beginsel blijft. Beginselen hebben een le« vendmakende kracht. In 't verleden, in 't nu en in de toekomst. Zoo men het voorrecht mag hebben zich te concentreeren op en om het beginsel der Hervormden, neergelegd ill de Belijdenisschriften der Kerk, dan is ei hope ,dat er iets geschapen wordt dat noch door belangen, noch door omstandigheden kan worden weggevaagd, maar dat vastigheid moge 'eirlangen opdat het is gegrond op het Getuigenis des Heeren. Tot heil en zegen van Land en Volk en tot beschaming van on* en bijgeloof. Dat het zoo moge zijn. Naar DiorJrecIit De Synodezaal is weg. De Kerk staat er nog. De Remonstranten. Het gou= den Avondmaalstel. Beenderen van Jozef. Het reisseizoen is voorbij. De komende wintertijd met zijn lange avonden biedt meer gezelligheid in huis dan de zomer, 't Is alsof die herfst» en wintervlagen ons als speelsche kinderen in huis jagen om te rusten, om den geest weer wat te scherpen met lezen en on» derzoeken. Maar als er jongelui (of oude» ren) in Flakkee zijn, die een volgenden zo» mer toch wel eens een dagje uit willen om wat moois te zien zonder veel kosten, dan heeft Waarnemer een goed plan voor hen. Zij moeten eens naar Dordrecht gaan. Ik moet immers schrijven over de zaal waarin men de Dordtsche Synode hield? Nu, daar i s weinig van te vertellen, want er is spoor noch schaduw meer van te bekennen. 13 Nov. 1618 is de Synode in de Kloveniersdoelen geopend. En nu is het gebouw er niet meer. Niemand heeft vermoedelijk kunnen denken dat zulk een Synode niet meer zou gehouden worden. En opdat de weenende Sioniet van later eeuw niet aan het uiterlijke zou blijven hangen, heeft de Heere wat zichtbaar was weggenomen. Maar, daar staat een groote, dierbare geestelijke schat tegenover: de Dordtsche leerregels waarin de Gerefor meerde waarheid naar den Woorde Gods in zoo innige, veelzeggende zinsneden is vastgelegd. En onze Catechismus, waar» over de Kerk nooit uitgepreekt raakt! Is de Synodezaal weg, de kerk is ge» bleven, ik bedoel de Groote Kerk, staande dicht bij het Zwijndrechtsche veer. Want voor en na de Synode vergaderde men daar om met de Gemeente en met alle bui» tenlandsche Godgeleerden den Naam des Heeren openlijk aan te roepen. En als ge nu, zooals Waarnemer deed, die kostelijke kathedraal bezichtigt, dan ziet ge in den geest de groote stoet van predikanten plech» tig aanwandelen, van de Doelenzaal naar de Kerk. In' de mogendheid Gods waren de dwaalstellingen des Remonstranten ver» O'ordeeld. Ds. Bogerman had, hun sluwe oordeeld. Ds. Bogerman had, hun sluwe stre» ken doorziende, zijn donderstem doenhoo* ren: 'Gaat er uit giji er uit! En deSynode had daarna de leer op schrift gesteld en on» derteekend. En dat er groot en zwaar werk gedaan was blijkt wel hieruit, dat alleen aan de voorlezing van een nog ingekomen bezwaarschrift der weggejaagde Remonstr. predikanten nog viele zittingen gewijd wa» ren. Men wist wat werken was. Want vergaderen is óók werken. En toch, ze namen na 300 jaar nOg wraak, die weggestuurde». Ik bedoel hun nazaten, Retnofistrante Vrienden die he» laas weer in de Herv. Kerk'geslopen waren. Immers in 1834 moesten Ds. de Cock en de zij'nen van de Synodale heeren hooren (toen him oen formulier onder de neus geduwd was): ,jgeen pourparlers (praatjes); teekenen, o£ er uit!! Ja, de Remonstrante geest was in 1618 niet gedood. Na een eeuw liet men die hee» ren weer oogluikend toe in ons land. En vele Godsgezanten zagen het verval der Kerk met groote vreeze aan. Ook Comrie schrijft er reeds over in zijn boek Ontwerp vaa. Tolerantie. Hij kon de torens van Sion niet meer zien en vreesde, dat het eerlang een andere gedaante zou hebben. Maar an» deren spraken over hun edele beginselen en liefde tot het menschdom. En over dat alles denkt ge, als ge die Dordtsche Kerk bezoekt. Daar liggen nog de Gilden begra» ven, de zerken slijten uit maar toonen nog hier een schoen gel>eiteld, daar een hamer, ginds schaaf en beitel. In deze kerk zijïi 6 Mei 1619 de Belijdenis en Catechismus plechtig gelezen en afgekondigd. De strijd was besledit, de waarheid Gods gehand» haafd. Zijn volstrekte Souvereiniteit ^e» ëerd, de Uitverkiezing al? het hart der Kerk hooglijk verheven. Ach, dat het nu, in 1934 zoover gezonken is en de getrouwen zoo vreinig zijn! Ge voelen we er een weinigje van, dan zoudt ge daar in die Kerk weenende neerzeigen. Want de kroon is van ons hoofd gevallen! Maar boven al wat verging en boven alle ontrouw der menschen blijft de Koning der Kerk staan, de Getrouwe, die Zijn Kerk bewaakt en haar ook in de donkerste tijden niet uit het oog verliest. Dat is een rijke troost, een onwrikbare waarheid. Want als 't van menschen afhingZijt ge nu een» maal in de Dordtsche Kerk, dan kan de kosterin U ook het Avondmaalstel toonen. 't Is alweer een kostelijk gezicht. Alles van louter goud, schoon gegraveerd! Groote borden, groote schalen, sierlijke kannen en bekers, 'tis alles van goud. Nu, ik mag het wel, 'tis de zake waardig. Zoo hebben ook de rijken der Gemeente hun goud ge» geven om zulk een kostbaar stel te maken. Om, zoo 't mag zijn, deze of geene arme, armachtige ziel een oogenbhk te verkwik» ken op de reize en een voorsmaakje te geven van hemelsch manna. Van de zoe» tigheden van 't verbroken lichaam en 't ver» goten bloed. i En kijk er de preekstoel maar gerust eens op aan. Daar hebben al wat Gods mannen het Woord bediend. Als ambas» sadeurs des hemels vrede aangeboden en anderzijds den schrik des Heer& verkon» digd! Voor velen zijn hun woorden ge» worden een reuke des levens tot het Ie» ven! O Fontein der hoven; put der Ie» vende wateren! Dus zou ik zeggen, wie dat nu eens in Dordrecht gaat zien zal er meer nut wegdragen dan van 't strand in Oud= dorp. Het is zoo gelukkig als onze jongens en Up apotheker of drogist heeft gedurende een beperkten tijd een voorraad z.g. Reu» ze Pakken Kruschen Salts, welke behalve den gewonen f 1.60 flacon nog een gratis proefflacon bevatten. Ge kunt dus nu een gratis proef met Kruschen Salts nemen en ontvangt bovendien meer Kruschen Salts voor hetzelfde geld. In het boiitenland is door opkoopers met Kruschen Salts geknoeid. Men koope daai* om in geen geval Kruschen Salts in onge» schonden Hollandsche verpakking met den naam N.V. Rowntree Handels Maatschap» pij op verpakking en etiket van den flacon gedrukt. 'i Alleen bïj dit echte Kruschen Salts zult U baat vinden, in geval van rheumatiek, hoofdpijn, ischias, zwaarlijvigheid en tal* looze andere kwalen. meisjes de zuivre waarheid liefhebben. Maar boven alles blijft dit waar, dat cle leer der vaderen, die de zuiverste uitdrukking van de Godsbedoelingen is, personeel moet ervaren worden. Juist doordat wij zoo nauwkeurig en veelzijdig dat dierb're Woord en de Kerkleermogen naspeuren, .bestaat het ge' vaar, dat wij daar genoeg aan hébben. Maar het geloof is, niet verstands»ontwikke<> ling maar een levende zielewerkzaamheid Ons strijden voor Dordt zal ons niet in den hemel brengen. Of, zooals ik op mijn 6e jaar eens een oud mannetje hoorde zeggenze loopen maar te dragen met de beenderen van Jozef, maar ze komen nooit in Kanaan. Ik zat toen in de Geref. Kerk, waar „de verstrooiden" nog wel eens kw«» men om, zoo zij dat uitdrukken, nog eens een A»mannetje te hooren. Want er waren ook B»mannetjes. Ja, er is al vrat omgegaan op Neerlands kerkelijke erf! WAARNEMER. XIV. (Vervolg.) Toen de Regeering in 1921 aankondigde, dat zij voornemens was, een herziening der Grondwet ter hand te nemen, bleek alras, dat het ook in de bedoeling lag h«t hoofdstuk over de Godsdienst te wijzigen. De Roomschen wilden gaarne opheffing van het processieverbod en dan kon men tegelijk het artikel over de Rijkstractementen veranderen of schrappen. Naar men weet, kwam er tegen het eerste voorstel in Protes* tantsche kringen zulk een oppositie, dat de R.;g«ering het introk. Ook tegen losmaking der zilveren koorde verzetten velen zidi, vooral in Chr. Historische kringen; een mo» tie, ondersteund door 200 C.H. Kiesver* eenigingen, sprak zich ertegen uit. Het resul* taat was, dat de Regeering besloot, nu het geheele hoofdstuk van de Godsdienst buiten de herziening te houden. UIT HET KIJKVENSTER: Naar de Sy< nodezaal te Dordredht. Driestar: Ontevredenheid der Hei vormden. De Hervormd A.R. veirgaderen te Utredht. (2e Blad). Binnenland: De Afsdieiding 1854 in ons land heirdacht. Wat prof. Haitjema er van izegt. 'ii. De „Antichrist" rede gehouden door Dr. W. J. de Wilde te St. Maartensdïjfc. Rede van Ds. Laman in de Qhr. Geref. Kerk te Middelharnis, ter gelegenheiid van de Afscheiding. (2e Blad.) De Gasdirecteur, de Weled. Heer K. Btofc< huis door het Ambtenarensereclit in zij'n eer hersteld. Schorsin{g en ontslag ongie* grond bevonden.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1