CmV^EKBLADopGED.GnoriD5LAG vö^ F' —"^DUStMOP, EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Jaargang ZATERDAG 8 SEPrEMBER 1934 No. 565 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws" MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen We zagen, dat de Heilige Geest den zondaar bearbeidt en deze daardoor kennis maakt met zijn buiten God liggen, met zijn schuld en zijn doemwaardigheid. Maar het is diezelfde Geest, die op 's He eren tijd den Persoon des Zaligmakers uitbrengt en in al zijn Middelaars schoonheid der ziele toont. Met eerbied gezegd dan kan een naar hem gaande gemaakt hart van dien beminnenswaardigen Zaligma ker niet afblijven. Lezen wc niet van de Emmaüsgangers, dat hun hart in hen brandende was Vraag eens aan een hartlijder wat een „bran dend" hart is en hij zal u antwoor den: ,'tis dan schiet niet meer uit te houden, Je denkt te sterven Nietanders maar dan geestelijk" ver staan, is het met den naar Christus gaande gemaakten zondaar. Dan strekt hij zijn armen uit om geestelijk Hem te omarmen wacht even mijn lezer l Vanwaar die geloofsarmen Vanwaar die geloofswerk- zaamheidGods kinderen zijn geen Pelagianen of Semi Pela gianen I God wat, en zij wat 1 Neen daar is geen hulpbehocvender, af hankelijker volk op aarde, dan juist zij, die tot de Bruid des Lams mo gen gerekend. Ze zijn diep afhan kelijk wederom van de bediening des Geestes. En wanneer Deze hun de geloofsarmen schenkt en geeft te gebruiken dan heeft die zalige geloofsoefening plaats, waardoor de ziel mag stamelenMijn Liefste, Vanwege het overstelpende dezer zaligheid der toeëigening kan de beweldadigde Hem geen namen genoeg geven. Hij somt ze op, om dat ze als vanzelf opwellen uit zijn ziel .Mijn Redder, mijn Goêl, m^n Zondevernieler, mijn Meester, mijn Heiland, mün Hecre enm^n God, mijn Onheilverwinner, mijn Levcnsbezieler 1 Gezegend, gehei ligd, beslist in mijn lot 1 Daar zijn nog altijd menschen, die denken dat ware ReUgie, gc- loofswerkzaamheid voor den geest des menschen is en het lichaam er nu niet op aan komt. Menschen, die het leven in tweeen declcn godsdienst is voor het hiernamaals maar bier moeten we ons zelf er maar doorheen slaan. Probeer eens iets, dat leeft in tweeen te snijden en ge zult zien dat ge twee doode stukken krijgt, van leven is niets meer te bespeuren. Zoo is het ook wanneer de ziel van het lichaam, de tijd van de eeu wigheid wordt losgemaakt voor een Christen, 't Is onmogelijk dat een, die de Bruidegom mijn Liefste noemen mocht in betrekking tot de zaken, welke bij God te doen waren totzaliging van zijn ziel, dat hij voor dit leven, voor zijn tijde- lijke nooden buiten Hem kan. In dien dit zoo was, er was geen on gelukkiger volk denkbaar op aarde, danjuist Gods volk. 't Zijn niet vele rijke en edelen, endoor ve le verdrukkingen zullen ze ingaan. Daar behooren de atijdelijke" even zeer bij. Daarenboven 't zou een beleeding van den Liefste der Bruid zijn. Want Hij heeft haar naar ziel en lichaam gekocht. Hij heeft recht op beide en het is Zijn eer voor beide tezorgen waaromPaulus zegt:„Want gij zijt duur gekochtzoo verheer lijkt dan Godin uw lichaam en in uwen geest, welke Godes zijn." Ze hebben roeping om lichaam en geest den Heere te wijden. Daar zegt de Sioniet .Amen" op. Want hij ervaart in beide wat hij aan zfln God en Christus heeft. Vandaar Christusisbegecriijk, om Zijn schoon beid, maar ook om zijn schaduw. In de zonnebrand-dagen, die ach ter liggen, hebben wij ieeren wcar- deeren „de schaduw." De bescha duwde plekken van weg en straat werden door ons gezocht om in de schaduw ons pad te vervolgen.Een kleine indruk kunnen wij hierdoor krijgen van wat de schaduw voor den Oosterling is. De Oosterling, die in loodrecht neergezonden stra len der zon zijn weg moet gaan. Wanneer hij reeds van verre den appelboom zag, verhaastte hij zijn (red om onder zijn machtige tak- armen. gestoffeerd met groote bla deren, even een wijkplaats te vinden. «Geliefden, houdt u niet vreemd over de hifte der verdrukking alsof u iets vreemds over- kwame." Dit Pefrinische woord vindt ge in het levensboek van el- ken Christen. Breidt voor uzelf uit waarin die «hitte" kan bestaan, als ge denkt aan de hitte van Gods gramschap en gerechtigheid waar mede ieder wedergeborene in aan raking kimt, aan de hitte van ar moede, werkloosheid, miskenning, uitsluiting, verachting, bespotting, mishandeling, enz, enz. En gestel nu eens dat daar geen schaduw was, dat dat gekwelde en verdrukte volk, biü oogenblikken, niet met al zijn nooden mocht uitvluchten naar Hem, Die krachtiglijk is bevonden een Hulp in benauwdheden? Ze zouden verkwijnen en vergaan. Doch, neen, ze kennen een Toe vlucht 1 Ze hebben een Schaduw 1 Gij ook, mijn lezer? indien ont kenning uw antwoord is, waar gaat gij dan heen als straks armoe uw deel is; als straks de violen, vol van de oordeelen Gods, zullen uit gegoten worden; als straks de uit roeiing zal aanvangen om de ge tuigenis van den Heere Christus; als straks de koning der verschrik king aan uw levensvenster zal klop pen, met de mededeeling, dat gij af moet reizen naar de eeuwigheid als ge voor God moet verschijnen? Vóór alles,zoek Hem, Die een Verberging, een Schaduw is. Hij wil Zich nog laten vinden. „Ik heb grooten lust in Zijn scha duw, enik zit er onder" dat is niet hetzelfde. Daar kan nooit een zitten onder den appelboom zijn, zonder een lust daartoe. Daar kan wel een lust hebben in zijn, zonder een zitten er onder. Die waarlijk lust hebben, hebben met de verkwikking der Schaduw kennis gemaakt. Zij stemmen in met: »hoe menigmaal hebt ge ons Uw gunst getoond." Bij vernieu wing zijn ze in .hitte der verdruk king" gekomen. Uit vorige ervaring weten ze dat er Schaduw is, ook dat ze daar alleen lafenis kunnen bekomen. Maar, hoe kom ik daar, vraagt de ziel zich af. En dit is vaak de hitte in de hitte n.l. de wetenschap, dat als God onze zaak overneemt het in de allerbeste han den is, en nu onze verzoekschriften of niet te kunnen saamstellen, of niet te kunnen indienenOm wijze redenen houdt de Hc«re Zich nog verborgen. Meestal met dit doel, dat het roepen van Zijn volk ster ker, hartelijker, dieper worde. Vaak door schijnbaar afwijzen, de ziel dichter tot Zich trekt. En als dat gebeuren mag, dat de Heere ze Zélf tot Zich trekt, dan duurt het niet lang öf ze mogen hun smeekbrieven voor Hem uit spreiden. Tegelijk, wanneer ze met deze ziele-werkzaamheid bezig zijn, komen ze onder de Schaduw Zijner vleugelen en mogen de verkwikking reeds smaken. Zaliger wordt het ^zitten." Dat is genieten, dat is door het geloof den Heere benoodigen, van Hem gebruik maken 1 De ziel mag ge- looven, dat de Heere de zaak voor Zijn rekening genomen heeft. .Laat Hem besturen waken, 't is wijsheid wat Hij doet. Hij zal het alzoo ma ken, dat ge u verwonderen moet." Dat is de heilige onbtzorgdheid des geloofs, wezenlijk wat anders dan een zorgelooze geloövigel Zoo te zitten onder.de appelboom 't ware reeds genoeg^ Maar neen, de Brufeiegom neemt niet alleen alle bezwaren en zorgen van Zijn Bruid over, inaar geelt er wat voor in de plaits nï. .Zijn vrucht is mijn gehemelte zoet." Ge begrijpt dat voök den Ooster ling bij de verkwikki^ig der scha duw, het een verfrissching des bloeds was, wanneer 'hij zoo'n rijpe sinaasappel nuttigdcji Hij kreeg weer nieuwe moed èn kracht om 't vervolg van zijn reis af te leggen. Gaat het den pelgrim niet even zoo? De Heere geeft hem de vruchten van Christu.4' Middelaars- werk te smaken. Geien vrucht is zoeter, geen sap meer verfrisschend dan dit. De Héerc v^rdt maar tel kens grooter, de S'bniet kleiner, schuldiger, om«K*ïSfg<i£. Wejht 't wonder wordt al maar grooter, dat de Heere Zich met hem inlaat, al zijn belangen bepleit. Alles wat Hij hun in dit jammerdal toeschikt, wordt ten beste gekeerd. Alle din gen moeten daartoe medewerken ten goede. Wat zou de Bruid des Heeren daar willen blijven. Doch neen, de weg is niet ten einde! 't Is een verfrissching, een vernieuwing der krachten om met lijdzaamheid te loopen den weg, dien Hij heeft uit gestippeld. Hier. is 't land der ruste niet. .Maar, daar blijft een ruste over voor 't volk van God*. En daar staat aan de kristallijnen levensstroom de Appelboomt Daaronder mag 't vetdrukte volk, straks uit het lijden verlost, zitten 1 Daar zul len ze God Drieëenig proeven en smaken in storelooze eeuwigheid 1 Ook gij? M. Ds. L. De garnalenvisscherijende politek. Dat slijm moet van Uw Borst Hoest-Oriep-Bronchitis-Aslhma Voornaamste Inhoud Advertentie-prQa 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenst- aanvrigen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondlglng 10 cent per regel' Contracten belangrijk lager GevMtigd te Middelharni. - Prin. Hendiikrtr. 122 C. Giio 167930 Poitbo» 8 Tel. 17 V Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar De beurtzang der Bruid. IL Als een appelboom onder de boomen des wouds, zóó is mijn Liefste onder de zonen; ik heb grooten lust in Zijn schaduw en zit er onder en Zijn vrucht is mijn gehemelte zoet. Hoogl. 2 3 Menig lezer zal ietwat vreemd opkijk' ken, als hij verneemt, dat er ook nog ver» band bestaat tusschen bovengenoemde twee zaken, vooral als hij weet, dat wij met politiek niet bedoelen de Regeerings^icri* sispolitiek ten opzichte der garnalenvisscherij doch de partij-'politiek, zöoals die in klein formaat te Stellendam gevoerd wordt met name door de Anti^Revolutionairen. Het is wel droevig het te moeten constateeren, maar een teit is het, dat van die zijde de malaise der visscherij wordt uitgebtiit om er politieke winst uit te slaan. Wat toch is het geval? Sedert geruimen tijd wordt er bij de Regeering op aange* drongen in de noodtoestand te voorzien en poogt men ter plaatse het bedrijf te ver=> beteren of de gevolgen der crisis zooveel 'mogelijk op te heffen. De visschers zelf zijn daartoe over 't algemeen niet in staat Het ontbreekt hen aan de noodige organi* satorische kennis en vooral aan eensge^» zindheid. Er moeten dus steeds anderen aan te pas komen, hetgeen op zichzelf in 't geheel geen bezwaar is, indien dit slechts belangeloos geschiedt. Bij normale verhouj" dingen zou er samenwerking zijn tusschen allen, van wat kerkelijke of politieke richting ook, om de visschers te helpen. Men weei echter, dat Stellendam niet alleen kerkelijk en politiek verdeeld is, maar dat de partijen er ze^r scherp tegenover elkaar staan en loyale samenwerking er ten eenenmale uit=> gesloten moet worden geacht. Het spreekt nu wel vanzelf, dat dit ook in de visscherij doorwerkt. Eertijds waren de liberalen de baas over de visschers door de macht der liberale pelbazen. Toen deze heerschappij ten einde liep, poogde het liberale raadslid Holleman door het oprichten van een coöperatie nog iets- te redden voor het liberalisme en voor zijn eigen politieke positie. Tevens zagen de sociaaUdemoccaten kans invloed te krij* gen in deze Bond, doordat enkele be»' stuurders contact zochten met de moderne Bond van Transportarbeiders. Deze bond hielp de coöperatie zoogenaamd aan be* drijfskapitaal een heel klein bedrag doch zorgde wel geen risco te loopen en hoopte op winst voor de S.D.A.P. In de „Voorwaarts" verschenen verleden jaar groo« te artikelen over de Stellendamsche garnalen* visscherij en er was groote belangstelling van roode zijde. Verreweg de meeste vis* schers waren echter van de roode hulp niet gediend en zoo won de S.D.A.P. bij de Ka* merverkiezingen slechts een 20 stemmen. In October 1933 moest de Coöperatie*Holle* man haar arbeid staken en liquideerde op zulk een wijze, dat de visschers weinig oorzaak tot dankbaarheid aan de voor» mannen hadden. De linkerzijde lag er nu uit. Doch thans meenden de Gereformeerde Anti*Revolu^ tionairen, die reeds lang op hun kans wachtten, hun slag te kunnen slaan. Er was allicht op politiek en schoolgebied iets te winnen, hetgeen men wel noodig oordeelde, omdat deze groep zelf niet veel manschappen in het vuur kan brengen ei\ het dus moet hebben van het „gemengde volk", dat met hen optrekt. De vraag was slechts, hoe men zich voor de vissdhers verdienstelijk kon maken. Men kon daar* de gemeenteraad voor gebruiken en tevens actie voeren bij de Regeering. En zoo wierp de landbouwer Vogelaar zich op als de behartiger van de belangen der visschers. Als hij bij den Minister op audiëntie was ge* weest, zorgde men er vooral voor, dat dii in de krant kwam of hij deelde, gelijk op de laatste .Ra«kd&zittiag,.-al^-4evoïenrmeBi -dat hij naar Den Haag moest. Daar zij evenwel geen mannen hebben, die bekwaam genoeg zijn het garnalenbedrijf zelf te helpen, bepaalden zij er zich toe te ijveren voor een steunregeling. Dit ging vooral uit van de afdeeling van de Chr. Zeeliedenbond, waarvan de heer Jongsma, hoofd der Geref. School, voorzitter wist te worden. Wanneer deze afdeeling vergas dert, zitten daarbij als „adviseurs" de, heeren Vogelaar, raadslid en van Seters, voorzitter d#r A.*R. kiesvereeniging! Reeds hieruit blijkt ten duidelijkste het politiek karakter van hun „belanglooze" actie. De afdeeling bestaat uit leden van allerlei richting, doch men wacht er zidh angst* vallig voor, andere adviseurs erbij te halen, naar men zegt, omdat geschikte krachten van andere richting ontbreken! Ook hier hebben de anderhalve Gereformeerden dus weer het monopolie der economische wijs* heid. Naar den zin van een groot deel der leden is dit allerminst, maar terwille van de voordeden, aan de organisatie verbonden berust men erin. Deze Chr. Zeeliedenbond is dus een bijwagen van de A.*R. partij! Ook deze a fdeeling zorgt ervoor, dat de visschers goed weten, wat er zooal voor hen gedaan wordt. In de „Maas= en Schelde: bode" van verleden week wordt geconsta* teerd, dat „de Chr. Zeeliedenbond reeds veel voor de visschers heeft gedaan". Ja, zij l^weert zelfs: „Iemand, die werkelijk goed op de hoogte is, zal moeten erkennen, dat de A.*R. hier vooraan hebben gestaan!" In werkelijkheid is het zóó, dat men wel veel reclame heeft gemaakt, welke nog wel zal toenemen, naarmate de Staten* en Raads^ verkiezingen van 1935 naderbij komen, doch men heeft nog weinig klaargemaakt. Het is toch wel erg kinderachtig, als deze afdee* ling alles wat de Regeering doet om de vis=' schers te steunen, op haar credit^zijde schrijft. Zij is zoo naïef, te meenen, dat als zij b.v. in een door haar ingezonden concept» regeling van het bedyjf aandringt op minis» mum*prijzen en de Regeering neemt die in haar regeling op, dit aan hare actie te dan* ken is, alsof zij de eenigen zijn, die met dt Regecring in contact staan! Toen men dit concepc had ingezonden, werd wederom de bazuin geblazen en hebben ook wij ons te goeder trouw laten gebruiken om voor de A.R. politieke winkel reclame te maken door een ons gezonden stukje te plaatsen. De „Maas" stelde in het aangehaalde stuk vast, dat om de visschers te belpen „de A.*R. in de voorste linie hebben gestaan". Dit te kunnen constateeren is voor hen de hoofdzaak. Ieder, die zijn oogen open heeft, ook al is hy niet op de hoogte van de geheimen der politieke manoeuvres, ziet dit. De visschers zelf zien het. Maar ook anderen. De „Maas" heft een klaagzang aan, dat de Liberalen hun actie betitelen als „politiek! verwijderd worden. Zeker is het dat Gij vannacht minder benauwd zult zijn, indien Gij vandaag Akker's Abdijsiroop neemt. Uw ademhalings organen worden dan bevrijd van de slijm die daar vastzit. Zonder moeite, zonder pijn wordt Gij dan Uw be nauwdheid of beklemming de baas. In ongelooflijk korten tijd werkt Ab dijsiroop zuiverend, verzachtend en genezend. Morgen kunt Gij U reeds een ander mensch gevoelen. Door hoor bijzondere samenstelling hèt geneesmiddel bij aandoeningen ais: 1.50 g" f?.71 Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met bijslag voor Omzet*belasting. gedoe". En als zij de „Voorwaarts" leest, zat zij nog meer klagen, want dit roode blad constateert ook het A.*R. spel. Hij schrijft: „De heer Vogelaar, land* bouwer onder Melissant en A.*R. raadslid zag met leede oogen aan, dat de heer Bouman kans zag met vele visschers in aan* raking te komen en aangezieji de verkie*, zingen van"l935 beginnen te naderen,' heeft V. zich als het ware geweld iiangedaan om toch maar van zich te doen spreken. Het eenige doel des heeren Vogelaars is, de vis* schers te verlokken en hun stem voor den gemeenteraad te krijgen. Wij geven echter het parool uit: Luister niet naar het zoet gefluit der politieke Vogelaars". Natuurlijk zien de socialisten zelf ook „met leede oogen", dat zij buiten de actie zijn komen te staan. Gaarne zouden ze mee concurreeren om de stemmen! Maar in elk geval blijkt uit onze citaten, dat men aio- gemeen de A.*R. actie in haar bedoelingen 'doorziet. Het gaat er toch niet om, wie de vis' schers het meest geholpen heeft. Het is kinderwerk, daarover ruzie te maken. Hoofdzaak is, dat de visschers geholpen worden. Willen de A.*R. daaraan meehel:* pen, best, doch de politiek erbuiten! Men weet echter wel, dat dit dezen verpoli» tiekten heeren ten eenenmale onmogelijk is. Vanwaar komt nu eigenlijk hun vrees, dat zij politiek van achter zullen komen? Die ligt in het feit, dat de visschers den heer Bouman, Hervormd godsdienstonder* ■vsfijzer, hebben verzocht, zich hun belan* gen aan te trekken en leider te worden van een nieuwe Coöperat-ie. Dat de visschers, den heer van Eek, hoofd der Herv. School tot Secretaris benoemden. De A.*R. heeren meenen nu blijkbaar, gedachtig aan het spreekwoord van de waard en de gasten dat zij er ook een politiek zaakje van ma* ken. Hun politieke partij moet echter nog geboren worden! Zij laten niet voor zich trompetten! Maar hun actie is er niet minder intensief om. De uitvoerige artikelen, die UIT HET KIJKVENSTER: De samen? komst ider gemeente. De garnaleinsvisscherij en de politiek. De Synode der Chr. Geref. Kerk. Installatie van het nieuwe Hoofd der Chr. School, de heer P. Swari. Binnenland: H.M. de Koningin komt uit Noorwegen terug. Ontevredenheid in de A.R. Partij. Buitenland: Staking in Amerika. Slot van den gemeenteraad te Dirksland. Gemeenteraad te Oude Tonge. Een Burgemeesters'jubileum in het stadje Tholen. Brieven uit het Thoolsche Land. Gemeenteraden van Poortvliet, Stavenisse en ST. Annalanid.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1