CI1Q.WEEKBLADÖpGEaGQ0nD3LAG vöooDlZUID-HOLtinZEEUWSCliE EILAHDEn
r
g
„1
In ons Huis
geen Vliegen.
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e Jaargani^
ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1934
No. 563
N.V. Uitgeversmaatschappij i,Eilanden-nieuws"
Edel- Sè^OpiJec&cxcts'mëi
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Oif nummer bestaat uit 2 bladen
Richard Leeuwenhart, koning van
Engeland, is ons bekend uit den
fijd der kruisfochfen. Op de thuis
reis van de 4e tocht naar het Hei
lige Land, viel hij in handen van
den Duitschen Keizer, Hendrik. VL
Deze sloot Richard in een gevan
genis en waande dezen aartsvijand
onschadelijk gemaakt te hebben.
In Engeland zon men op midde
len om den geliefden vorst uit zijn
benauwing te bevrijden. Maar hoe
dit gedaan? Zijn verblijfplaats was
zelfs onbekend. Een zanger, vriend
des konings, wist raad. Hij zong
met zijn vorst vaak een beurtzang,
door Richard gedicht, door den
musicus gecomponeerd. Wanneer
de zanger het eerste vers aanhief,
antwoordde de vorst door in te
zetten met het tweede en zoo ver
volgens.
Richard's vriend en zanger reisde
geheel Duifscbland door van ge
vangenis tot gevangenis en telkens
zong hij zijn koningslied, zonder
echter weerklank te krijgen.Einde
lijk stond hij weer voor een grijze
kerker. Weer klommen de gevoel
volle tonen langs de kerkermuren
nu niet om weer te keeren
ze klonken door
zie, daar springt een vensterluik
open hoor een gevan
gene zingt, 't is de koning
hij zingt "hij zingt zijn beurt
zang 1
Richard was gevonden. Weldra
zouden de kerkerdeuren voor hem
opengaan. Door een lied uit den
kerker verlost I
Wat dunkt u, als de Bruidegom
Zijn liefdelied zingt, al zou Zijn
Bruid-gemeente in de gevangenis
zitten en met hoevelerlei gevan
genis maakt zij kennis zou deze
zang niet in staat zijn de kerker
deuren te ontsluiten en de gevan
gene uit haar opgeslotenheid uitte
voeren?
Het antwoord, dat eigenlijk in
de vraag zit besloten, geeft Gods
Woord ondubbelzinnig.
De Bruidegom zong Zijn zang:
.Ik ben een Roos van Saron, een
Lelie der dalen; gelijk een lelie
onder de doornen, alzoo is Mijn
vriendin onder de dochferenl" En
wanneer dit lied èènkomt, dan gaat
het met zooveel liefdekracht ge
paard, dat door het geopende ven
ster, de beurtzang wordt gehoord:
,Als een appelboom onder de boo-
men des wouds, zóó is mijn Liefste
onder de zonen1"
De wederliefde zoekt ook een
beeld, om 't Voorwerp der Liefde
al is dit op mijlen afstand —te
benaderen.
«Een appelboom" dat beeld geeft
een .voorloopige" bevrediging.
Denk daarbQ niet aan den appel
boom bq ons beikend. Ge zoudt
zeggende Bruid is niet gelukkig
in haar keuze. Want een appelboom
is in den regel niet zoo bekorend
van vorm en heelemaal niet in staat
een rQke schaduw te bieden. We
hebbei^ dit in Oostersch licht te
bezien en dan is de bedoelde boom,
de oranje-appel- of sinaasappel
boom.
.Voor 't gezicht een en al beko
ring. Zware takken met groote bla
deren en tusschen dat groen zilver
en goud. 't Geheele jaar door geeft
de sinaasappel én bloesem (aan
smeltend zilver gelijk) én vrucht
(met gloeiend goud overeenkomend)
Ge verstaat nu ook beter de beeld
spraak van Salomo als hij zegt:
„Een rede op zijn pas gesproken,
is als gouden appelen in zilveren
geheelde schalen." Hij zag, toen
hij dit neerschreef, den majestu-
euzen sinaasappelboom prijken in
al zijn schoonheid.
Een treffelijker beeld kan Sulam-
mith niet vinden, al wil ze er da
delijk aan toevoegen, dat beeld en
uitgebeelde Persoon elkaar niet
dekken.
Is het anders met de Bruid des
Heeren, als Hij Zijn schoonheid
geeft te genieten aan haar? Zij een
geschikt voorwerp om voor altoos
van voor Gods aangezicht wegge-
dtooten te worden. Zij heeft geen
gedaante, deze is door de zOnde
verwrongen; zij heeft geen heer
lijkheid, deze heeft ze wel gehad
in den gelukkigen staat der recht
heid, maar met smart heeft ze het
den Heere gezegd, vrij- en moed
willig heb ik die heerlijkheid weg
geworpen in 't slijk der zonde. Hoe
kan de ontdekte zondaar dan voor
God bestaan Alleen in Hem, Die
het vergruizelde beeld Gods her
stelde, Die in den weg der verne
dering de heerlijkheid heeft ver
diend.
Maar zegt daar een lezer
daar gaat het juist om 1 Dat ik geen
gedaante en heerlijkheid in mijzelf
bezit, daarmede ben ik bekend ge
maakt, dat alles wat ik mis om.
voor God te bestaan, in den Zalig
maker te vinden is, is mij ook
geen onbekende zaak, maar hoe
kom ik daaraan?
Dit is de vraag der bekommernis
van zoo menig levendgemaakt hi>rt.
Ga, dat ik u bidden mag, zoo'n
schreier naar God niet onthalen
op een stuk logica, door twee prae-
missen te stellen en daaruit een
conclusie te trekken b.v. Christus
is de Zaligmaker van zondaren;
ik ben een zondaarergo is Chris
tus mijn Zaligmaker! daar is
die zondaar niet mede gebaat. En
de mensch, die daarmee gebaat is
en dit zijn helaas duizendtallen
maakt een rekensom voor de
eeuwigheid, die stellig verkeerd
uitkomt. God zal straks de proef
op de som maken en 't gevolg zal
niet dan vreeselijk zijn, want deze
zal niet kloppen.
Mft'n lezer, behoort gij tot deze
universalisten (algemeene verzoe
ning-drijvers), smeek nog heden
om de ontdekkende werking des
Heiligen Geestes. Vraag met David
«doorgrond mij o GodI en ken
mijn hart; beproef mij en ken mijn
gedachten en zie 'of bij mij een
schadelijken weg zij, en leid mij
op den eeuwigen wegl"
«Hoe kom ik daaraan dat is
de vraag der bekommernis. Door
het dag-in-dag-uit-onderzoek der
H. Schrift? Door het onophou
delijk studeeren in het door's Hee
ren goedheid ons overgelaten over
jarig koren Door het nooit over
slaan der onderlinge bijeenkomsten
(indien deze er nog zyn 1)? Door het
van hart tot hart spreken met het
geoefende volk des Heeren Alle
maal aangename zaken, die door
het spaarzamenlijk voorkomen, ons
zeggen, dat onze tijd lijdt aan gees
telijke ruggemerg-tering. En toch,
hierdoor is de zielevraag nog niet
opgelost. Want zoo de Heere
hierin niet medekomt, al deze din
gen zullen ons ledig en onvruchtbaar
laten. Waar gaat het dan vóór alles
wel om Om de krachtdadige wer«
king des Heiligen Geestes.
Immers de Geest is het Die over
tuigt van zonde, gerechtigheid en
oordeel? Welnu diezelfde Geest is
ook de Toepasser van het heil
is
inl
Christus, aan den voor- en toebe
reiden zondaar.
Dat is de behoefte in de kerk
des Heeren n.l. de werking des H,
Geestes. Deze is schaarsch 1 En dat
is niet Gods schuld, dit komt ook
niet omdat de voorbede van Christus
niet volmaakt- is, maar dit komt
vanwege het bedroeven des Gees,
tes binnen den kring der kinderen
des Heeren. Dit is een teeken "des
tijds I De H. Geest wordt gelasterd
binnen den kring der god-loozen,
onteerd door de beladers met den
mond, bedroefd door Gods volk.
De zonde tegen den H. Geest
in welken graad ook —is de zonde
onzer dagen. -
Dat het volk Gods doof den H.
Geest mocht gaan beweenen de
zonde tegeii dien dierbaren Geest,
dan zal de werking des Geestes
gezien worden in hiÈtbekeeren van
zondaren, in he.t doorbreken in de
kennisse Gods en des Zaligmakers
en de beurtzang zal gehoord wor
den: «als een appelboom
zoo is mijn liefste onder de zonen.'
En wat ze daar geniet wenschen
we volgende maal te zien.
M. - Ds. L.
Vliegen en Muggen ze houden 't niet uit
Als U met Edel Insecto spuit.
Voornaamste inhoud
Advertentie-prijs 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dienst
«anvrageB en -«anbledlngeB vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aan
kondiging 10 eeat per regel' ContrarteB belaogrQk lage
UtTOAVE VAN
Geveitigd te MiddelKarn» - Piini Hendiikitr. 122 C. Giro 167930 Poatboz 8 Tel. 17
Abonnements-priis 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal pér week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
De twurtzümg d«r Bruidl
Als eea appelboom onder de boomen
des wouds, 2Ó6 is mijn Liefste onder
de zonen
ik heb grooten lust in Zijn schaduw
en zit er onder en Zijn vrucht is
mijn gehemelte roet.
Hoogl. 2 3.
I
't Fascisme is revolutionaii-.
De nationaalssocialisten dienen zich aan
als o zoo vredelievend.
Hun beweging zou revolutionair zijn?
Geen sprake #an.
Vooral op onze eilanden dienen ze zich
aan als vrij van revolutie, ^-kj»
Maar zoo onsc^^^MRÉn^zè niet.
De ot'ficieeteToeH^^^ op net "V^ograra
van de N.S.B, is duideMjk genoeg voor
wie lezen kan. Eerst staat er te lezen wat
de verlangens van de nationaaUsocialisten
zloio al zij)n en dan leest ge lop "blzs^ 7 van
brochure no. 3.
„Ziet de Regeering dit in en begrijpt
zij den einsch den staat te moeten r&»
organiseeren, dan kan dit geschieden
door evolutie, maar als de machtheb*
bers in den verstarden staat zich met
conservatieve hardnekkigheid zouden ver
zetten tegen het nieuwe dat de staats*
idee zelve eischt, dan zou het nood*
wendig gevolg zijn, dat de machtige
werkzame staatsidee hare zelfverwerkelij*
king tot betere vormen met geweld
doorïe*".
Zuiver revolutionair. Denken onze jonge
menschen van Christelijken huize op onze
eilanden wel genoegzaam in waartoe zij
zich leenen.
Ot volgen velen zoo 'maar het gepraat
van een vriend of bekende zoo wat na?
De beginselen van het fascisme indenken
en doordenken is voor iemand van Chris*
telijkèn huize gelijk met ze te verwerpen,,
Wat drukte, wat hol gebazel, wat aan»
stellerij, wat gezang van het Wilhelmus,
wat gevlieg door de eilanden op motorfiefc»
sen, door jonge menschen, 't werkt mis*
schien voor een moment aanstekelijk maar
het voert niet tot degelijke bestudeering der
beginselen.
Bestudeert men ze en toetst men ze aan
het Woord des Heeren, dan zal iedereen van
Christelijken huize ze verwerpen.
Want de beginselen der beweging zijn
revolutionair. Daarom zijn ze te verwerpen.
Christen zijn en fascist gaat niet samen.
't Fascisme is heidensdi.
De Bijbel deelt ons nauwkeurig mee de
afkomst, het doel en de toekomst van den
mensch.
De afkomst: Van Gods geslacht, geschapen
naar het beeld Gods.
Het doel: Om te leven tot eer des Heeren.
En het doel: Om eenmaal God volkomen
te loven en te prijzen tot in alle
eeuwigheid.
De zonde kwam tusschenbeide.
Maar het recht Gods bleef en daarom
is en blijft het de roeping van den mensch
om God te verheerlijken en te leven naar
Gods ordinantiën.
En wat leert nu het fascisme.
'k Ontleen aan een brochure:
Nationaal*Socialistisch (fascistische) Staatsleer
het volgende
„Voor zoover de mensch zich laat be*
palen door de begeerten van zijn natuurlijk
leven, als zich te voeden, te paren, enz.
verkeert hij nog in de sfeer van het lagere
dierlijke leven en toont hij nog niet veel
„We hadden reeds van alles geprobeerd, maar
helpen? Ho, maar. De vliegen bleven komen. Toen
vertelde een van onze kennissen ons van Edel-
Insecto, wij kochten het en ik kan U zeggen: In
ons huis géén vliegen meer, het middel is schitte
rend", schrijft de heer A. B. te R.
Als de vieze, ziekte-, koorts- en bacillen overbrengende
vliegen U kwellen en de muggen U steken, maak er
don direct een eind aan. Koop een flesch Edel-lnsecto
en spuit Uw woning er mee in.
Geen vlieg, geen mug houdt het uit. Edel-lnsecto doodt
ze, door zijn gehalte aan geconcentreerd Extr. pyrethri.
Het is een prachtmiddel en het is goedkoop. Neem d«
proef en wij^ weten, U zult tevreden zijnj_^
Prijzen van Edel-lnsecto:
Vi flescK a 9 maatjes f 1.10
voor leege flesch wordt 5 et. terugbet.
V2 Literf 0.75
per maatje f 0.17'/2
Spuitf 0.55
Voor engros uitsluitend bij:
Firma Wielhouwer - Middelharnis, Telef. U
meer te zijn, dan een hooger georganiseetd
dier.
De natuurlijke of dierlijke mensch is dan
zelfs al een hooger dier, omdat hij reeds
weet wat hij doet".
(vet gezet van ons Red.)
't Zal iedereen duidelijk zijn, dat dit in
strijd is met Gods Woord.
Leest wat de nationaal^^socialist zegt als
te zijn de bestemming van den mensch.
Het is een proces van de zelfbevrijding
van den mensch uit zijn dierlijke natuur*
lijkheid om te komen tot zijn wezenlijke
bestemming: zichzelf te willen zijn.
Heidensche wartaal.
En daarvoor zouden jongens van Chris*
telijkèn huize zich druk maken.
Te leven bij en uit en naar Gods Woord
en Wet dat is veel uitnemender dan mee te
doen aan zulke heidensche onzin.
En bovendien.
't Is profijtelijker.
Want het heeft de beloften van dit en
van het toekomende leven.
Een ideaal, een doelstelling waard, dat
onze jonge menschen daarvoor hun krach*
ten besteden
Alleen de dienst des Heeren maakt geluk*
Jcjg,
Alleen Gods Volk is waarlijk gelukkig.
Dat te bedenken, doet ons andere idealen
nastreven dan die van het heidensche fas»
Refzen en trekken. De moderne
jeugd. Vroomheid buiten de
Kerk. Thuisblijvers Oberam»
mergau, het moderne bijgeloof.
Bunjan's Christen ook op reis,
Het rcisscizoen is .A.uiKcbroUcn I Wy inoo*
ten op reisl Ver vAi\ huls, vju trein iix
boot, Viin hotel tot hotel, van Jen vroegen
morden tot in het holle van den nacht
moeten wij voort, voort, want 'tis nu de
tijd. Velen doen zoo. Een enkele doet an=
ders, gaat een familielid bezoeken of vindt
stilte en eenzaamheid in een landelijk pen*
sion. Geen uitzondering maakt de jeugd,
de moderne jeugd hierop. Die aan de
ouderwetsche ideeën ontworsteld is en het
toezicht der ouders kan ontberen, de jon*
gens en meisjes trekken uit, gepakt en
gezakt om op de heide in tenten te slapen,,
er zelf wat te koken en braden en vader
en moeder vinden alles goed. Ja er is toch
veel veranderd. De jongemannen laten
zich niet meer gezeggen, de jongedochters
hebben hun schuchterheid afgelegd en stre*
ven de mannen terzijde. Die meisjes den*
ken er niet aan, dat zij juist bezig zijn hare
persoonlijkheid te schaden, inplaats dat zij
die verheffen. Want de aantrekkelijkheid der
vrouwelijke sexe is hare teederheid, hare
UIT HET KIJKVENSTER: Reizen e» tret-
fcen.
Twee driestarren over het revolutionair en
heidensch fascisme.
D« oplossing van het Kerkelijk vraagstuk.
Generale Synode der Chr. Geref. Kerlij.
Vervolg en slot.
De oeververbinding OoltgensplaatDintel*
sas. Ondanks verbod van aanleggen gaan
de diensten door.
De begrafenis van hei raadslid de heet
Hobbel te Oolgtensplaat
Binnenland: Moorden en een griezieligq
vondst. (2e Blad).
Buitenland: De Saarbetooging Hoe Mus=
solini over den oorlog denkt.
Gemeenteraad te Ooltgensplaat.
Gemeenteraad te Tholen.
Gemeenteraad te Bruinisse,
Afschuwelykc moord te Amstetrdam op een
8»jarig meisje.