CI1Q.WEEKBLADÖpGEaGQ0nD3LAG vöooDlZUID-HOLtinZEEUWSCliE EILAHDEn r g „1 In ons Huis geen Vliegen. EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e Jaargani^ ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1934 No. 563 N.V. Uitgeversmaatschappij i,Eilanden-nieuws" Edel- Sè^OpiJec&cxcts'mëi Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Oif nummer bestaat uit 2 bladen Richard Leeuwenhart, koning van Engeland, is ons bekend uit den fijd der kruisfochfen. Op de thuis reis van de 4e tocht naar het Hei lige Land, viel hij in handen van den Duitschen Keizer, Hendrik. VL Deze sloot Richard in een gevan genis en waande dezen aartsvijand onschadelijk gemaakt te hebben. In Engeland zon men op midde len om den geliefden vorst uit zijn benauwing te bevrijden. Maar hoe dit gedaan? Zijn verblijfplaats was zelfs onbekend. Een zanger, vriend des konings, wist raad. Hij zong met zijn vorst vaak een beurtzang, door Richard gedicht, door den musicus gecomponeerd. Wanneer de zanger het eerste vers aanhief, antwoordde de vorst door in te zetten met het tweede en zoo ver volgens. Richard's vriend en zanger reisde geheel Duifscbland door van ge vangenis tot gevangenis en telkens zong hij zijn koningslied, zonder echter weerklank te krijgen.Einde lijk stond hij weer voor een grijze kerker. Weer klommen de gevoel volle tonen langs de kerkermuren nu niet om weer te keeren ze klonken door zie, daar springt een vensterluik open hoor een gevan gene zingt, 't is de koning hij zingt "hij zingt zijn beurt zang 1 Richard was gevonden. Weldra zouden de kerkerdeuren voor hem opengaan. Door een lied uit den kerker verlost I Wat dunkt u, als de Bruidegom Zijn liefdelied zingt, al zou Zijn Bruid-gemeente in de gevangenis zitten en met hoevelerlei gevan genis maakt zij kennis zou deze zang niet in staat zijn de kerker deuren te ontsluiten en de gevan gene uit haar opgeslotenheid uitte voeren? Het antwoord, dat eigenlijk in de vraag zit besloten, geeft Gods Woord ondubbelzinnig. De Bruidegom zong Zijn zang: .Ik ben een Roos van Saron, een Lelie der dalen; gelijk een lelie onder de doornen, alzoo is Mijn vriendin onder de dochferenl" En wanneer dit lied èènkomt, dan gaat het met zooveel liefdekracht ge paard, dat door het geopende ven ster, de beurtzang wordt gehoord: ,Als een appelboom onder de boo- men des wouds, zóó is mijn Liefste onder de zonen1" De wederliefde zoekt ook een beeld, om 't Voorwerp der Liefde al is dit op mijlen afstand —te benaderen. «Een appelboom" dat beeld geeft een .voorloopige" bevrediging. Denk daarbQ niet aan den appel boom bq ons beikend. Ge zoudt zeggende Bruid is niet gelukkig in haar keuze. Want een appelboom is in den regel niet zoo bekorend van vorm en heelemaal niet in staat een rQke schaduw te bieden. We hebbei^ dit in Oostersch licht te bezien en dan is de bedoelde boom, de oranje-appel- of sinaasappel boom. .Voor 't gezicht een en al beko ring. Zware takken met groote bla deren en tusschen dat groen zilver en goud. 't Geheele jaar door geeft de sinaasappel én bloesem (aan smeltend zilver gelijk) én vrucht (met gloeiend goud overeenkomend) Ge verstaat nu ook beter de beeld spraak van Salomo als hij zegt: „Een rede op zijn pas gesproken, is als gouden appelen in zilveren geheelde schalen." Hij zag, toen hij dit neerschreef, den majestu- euzen sinaasappelboom prijken in al zijn schoonheid. Een treffelijker beeld kan Sulam- mith niet vinden, al wil ze er da delijk aan toevoegen, dat beeld en uitgebeelde Persoon elkaar niet dekken. Is het anders met de Bruid des Heeren, als Hij Zijn schoonheid geeft te genieten aan haar? Zij een geschikt voorwerp om voor altoos van voor Gods aangezicht wegge- dtooten te worden. Zij heeft geen gedaante, deze is door de zOnde verwrongen; zij heeft geen heer lijkheid, deze heeft ze wel gehad in den gelukkigen staat der recht heid, maar met smart heeft ze het den Heere gezegd, vrij- en moed willig heb ik die heerlijkheid weg geworpen in 't slijk der zonde. Hoe kan de ontdekte zondaar dan voor God bestaan Alleen in Hem, Die het vergruizelde beeld Gods her stelde, Die in den weg der verne dering de heerlijkheid heeft ver diend. Maar zegt daar een lezer daar gaat het juist om 1 Dat ik geen gedaante en heerlijkheid in mijzelf bezit, daarmede ben ik bekend ge maakt, dat alles wat ik mis om. voor God te bestaan, in den Zalig maker te vinden is, is mij ook geen onbekende zaak, maar hoe kom ik daaraan? Dit is de vraag der bekommernis van zoo menig levendgemaakt hi>rt. Ga, dat ik u bidden mag, zoo'n schreier naar God niet onthalen op een stuk logica, door twee prae- missen te stellen en daaruit een conclusie te trekken b.v. Christus is de Zaligmaker van zondaren; ik ben een zondaarergo is Chris tus mijn Zaligmaker! daar is die zondaar niet mede gebaat. En de mensch, die daarmee gebaat is en dit zijn helaas duizendtallen maakt een rekensom voor de eeuwigheid, die stellig verkeerd uitkomt. God zal straks de proef op de som maken en 't gevolg zal niet dan vreeselijk zijn, want deze zal niet kloppen. Mft'n lezer, behoort gij tot deze universalisten (algemeene verzoe ning-drijvers), smeek nog heden om de ontdekkende werking des Heiligen Geestes. Vraag met David «doorgrond mij o GodI en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten en zie 'of bij mij een schadelijken weg zij, en leid mij op den eeuwigen wegl" «Hoe kom ik daaraan dat is de vraag der bekommernis. Door het dag-in-dag-uit-onderzoek der H. Schrift? Door het onophou delijk studeeren in het door's Hee ren goedheid ons overgelaten over jarig koren Door het nooit over slaan der onderlinge bijeenkomsten (indien deze er nog zyn 1)? Door het van hart tot hart spreken met het geoefende volk des Heeren Alle maal aangename zaken, die door het spaarzamenlijk voorkomen, ons zeggen, dat onze tijd lijdt aan gees telijke ruggemerg-tering. En toch, hierdoor is de zielevraag nog niet opgelost. Want zoo de Heere hierin niet medekomt, al deze din gen zullen ons ledig en onvruchtbaar laten. Waar gaat het dan vóór alles wel om Om de krachtdadige wer« king des Heiligen Geestes. Immers de Geest is het Die over tuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel? Welnu diezelfde Geest is ook de Toepasser van het heil is inl Christus, aan den voor- en toebe reiden zondaar. Dat is de behoefte in de kerk des Heeren n.l. de werking des H, Geestes. Deze is schaarsch 1 En dat is niet Gods schuld, dit komt ook niet omdat de voorbede van Christus niet volmaakt- is, maar dit komt vanwege het bedroeven des Gees, tes binnen den kring der kinderen des Heeren. Dit is een teeken "des tijds I De H. Geest wordt gelasterd binnen den kring der god-loozen, onteerd door de beladers met den mond, bedroefd door Gods volk. De zonde tegen den H. Geest in welken graad ook —is de zonde onzer dagen. - Dat het volk Gods doof den H. Geest mocht gaan beweenen de zonde tegeii dien dierbaren Geest, dan zal de werking des Geestes gezien worden in hiÈtbekeeren van zondaren, in he.t doorbreken in de kennisse Gods en des Zaligmakers en de beurtzang zal gehoord wor den: «als een appelboom zoo is mijn liefste onder de zonen.' En wat ze daar geniet wenschen we volgende maal te zien. M. - Ds. L. Vliegen en Muggen ze houden 't niet uit Als U met Edel Insecto spuit. Voornaamste inhoud Advertentie-prijs 20 ceot per regel. Reclames 40 et; Dienst «anvrageB en -«anbledlngeB vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aan kondiging 10 eeat per regel' ContrarteB belaogrQk lage UtTOAVE VAN Geveitigd te MiddelKarn» - Piini Hendiikitr. 122 C. Giro 167930 Poatboz 8 Tel. 17 Abonnements-priis 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal pér week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar De twurtzümg d«r Bruidl Als eea appelboom onder de boomen des wouds, 2Ó6 is mijn Liefste onder de zonen ik heb grooten lust in Zijn schaduw en zit er onder en Zijn vrucht is mijn gehemelte roet. Hoogl. 2 3. I 't Fascisme is revolutionaii-. De nationaalssocialisten dienen zich aan als o zoo vredelievend. Hun beweging zou revolutionair zijn? Geen sprake #an. Vooral op onze eilanden dienen ze zich aan als vrij van revolutie, ^-kj» Maar zoo onsc^^^MRÉn^zè niet. De ot'ficieeteToeH^^^ op net "V^ograra van de N.S.B, is duideMjk genoeg voor wie lezen kan. Eerst staat er te lezen wat de verlangens van de nationaaUsocialisten zloio al zij)n en dan leest ge lop "blzs^ 7 van brochure no. 3. „Ziet de Regeering dit in en begrijpt zij den einsch den staat te moeten r&» organiseeren, dan kan dit geschieden door evolutie, maar als de machtheb* bers in den verstarden staat zich met conservatieve hardnekkigheid zouden ver zetten tegen het nieuwe dat de staats* idee zelve eischt, dan zou het nood* wendig gevolg zijn, dat de machtige werkzame staatsidee hare zelfverwerkelij* king tot betere vormen met geweld doorïe*". Zuiver revolutionair. Denken onze jonge menschen van Christelijken huize op onze eilanden wel genoegzaam in waartoe zij zich leenen. Ot volgen velen zoo 'maar het gepraat van een vriend of bekende zoo wat na? De beginselen van het fascisme indenken en doordenken is voor iemand van Chris* telijkèn huize gelijk met ze te verwerpen,, Wat drukte, wat hol gebazel, wat aan» stellerij, wat gezang van het Wilhelmus, wat gevlieg door de eilanden op motorfiefc» sen, door jonge menschen, 't werkt mis* schien voor een moment aanstekelijk maar het voert niet tot degelijke bestudeering der beginselen. Bestudeert men ze en toetst men ze aan het Woord des Heeren, dan zal iedereen van Christelijken huize ze verwerpen. Want de beginselen der beweging zijn revolutionair. Daarom zijn ze te verwerpen. Christen zijn en fascist gaat niet samen. 't Fascisme is heidensdi. De Bijbel deelt ons nauwkeurig mee de afkomst, het doel en de toekomst van den mensch. De afkomst: Van Gods geslacht, geschapen naar het beeld Gods. Het doel: Om te leven tot eer des Heeren. En het doel: Om eenmaal God volkomen te loven en te prijzen tot in alle eeuwigheid. De zonde kwam tusschenbeide. Maar het recht Gods bleef en daarom is en blijft het de roeping van den mensch om God te verheerlijken en te leven naar Gods ordinantiën. En wat leert nu het fascisme. 'k Ontleen aan een brochure: Nationaal*Socialistisch (fascistische) Staatsleer het volgende „Voor zoover de mensch zich laat be* palen door de begeerten van zijn natuurlijk leven, als zich te voeden, te paren, enz. verkeert hij nog in de sfeer van het lagere dierlijke leven en toont hij nog niet veel „We hadden reeds van alles geprobeerd, maar helpen? Ho, maar. De vliegen bleven komen. Toen vertelde een van onze kennissen ons van Edel- Insecto, wij kochten het en ik kan U zeggen: In ons huis géén vliegen meer, het middel is schitte rend", schrijft de heer A. B. te R. Als de vieze, ziekte-, koorts- en bacillen overbrengende vliegen U kwellen en de muggen U steken, maak er don direct een eind aan. Koop een flesch Edel-lnsecto en spuit Uw woning er mee in. Geen vlieg, geen mug houdt het uit. Edel-lnsecto doodt ze, door zijn gehalte aan geconcentreerd Extr. pyrethri. Het is een prachtmiddel en het is goedkoop. Neem d« proef en wij^ weten, U zult tevreden zijnj_^ Prijzen van Edel-lnsecto: Vi flescK a 9 maatjes f 1.10 voor leege flesch wordt 5 et. terugbet. V2 Literf 0.75 per maatje f 0.17'/2 Spuitf 0.55 Voor engros uitsluitend bij: Firma Wielhouwer - Middelharnis, Telef. U meer te zijn, dan een hooger georganiseetd dier. De natuurlijke of dierlijke mensch is dan zelfs al een hooger dier, omdat hij reeds weet wat hij doet". (vet gezet van ons Red.) 't Zal iedereen duidelijk zijn, dat dit in strijd is met Gods Woord. Leest wat de nationaal^^socialist zegt als te zijn de bestemming van den mensch. Het is een proces van de zelfbevrijding van den mensch uit zijn dierlijke natuur* lijkheid om te komen tot zijn wezenlijke bestemming: zichzelf te willen zijn. Heidensche wartaal. En daarvoor zouden jongens van Chris* telijkèn huize zich druk maken. Te leven bij en uit en naar Gods Woord en Wet dat is veel uitnemender dan mee te doen aan zulke heidensche onzin. En bovendien. 't Is profijtelijker. Want het heeft de beloften van dit en van het toekomende leven. Een ideaal, een doelstelling waard, dat onze jonge menschen daarvoor hun krach* ten besteden Alleen de dienst des Heeren maakt geluk* Jcjg, Alleen Gods Volk is waarlijk gelukkig. Dat te bedenken, doet ons andere idealen nastreven dan die van het heidensche fas» Refzen en trekken. De moderne jeugd. Vroomheid buiten de Kerk. Thuisblijvers Oberam» mergau, het moderne bijgeloof. Bunjan's Christen ook op reis, Het rcisscizoen is .A.uiKcbroUcn I Wy inoo* ten op reisl Ver vAi\ huls, vju trein iix boot, Viin hotel tot hotel, van Jen vroegen morden tot in het holle van den nacht moeten wij voort, voort, want 'tis nu de tijd. Velen doen zoo. Een enkele doet an= ders, gaat een familielid bezoeken of vindt stilte en eenzaamheid in een landelijk pen* sion. Geen uitzondering maakt de jeugd, de moderne jeugd hierop. Die aan de ouderwetsche ideeën ontworsteld is en het toezicht der ouders kan ontberen, de jon* gens en meisjes trekken uit, gepakt en gezakt om op de heide in tenten te slapen,, er zelf wat te koken en braden en vader en moeder vinden alles goed. Ja er is toch veel veranderd. De jongemannen laten zich niet meer gezeggen, de jongedochters hebben hun schuchterheid afgelegd en stre* ven de mannen terzijde. Die meisjes den* ken er niet aan, dat zij juist bezig zijn hare persoonlijkheid te schaden, inplaats dat zij die verheffen. Want de aantrekkelijkheid der vrouwelijke sexe is hare teederheid, hare UIT HET KIJKVENSTER: Reizen e» tret- fcen. Twee driestarren over het revolutionair en heidensch fascisme. D« oplossing van het Kerkelijk vraagstuk. Generale Synode der Chr. Geref. Kerlij. Vervolg en slot. De oeververbinding OoltgensplaatDintel* sas. Ondanks verbod van aanleggen gaan de diensten door. De begrafenis van hei raadslid de heet Hobbel te Oolgtensplaat Binnenland: Moorden en een griezieligq vondst. (2e Blad). Buitenland: De Saarbetooging Hoe Mus= solini over den oorlog denkt. Gemeenteraad te Ooltgensplaat. Gemeenteraad te Tholen. Gemeenteraad te Bruinisse, Afschuwelykc moord te Amstetrdam op een 8»jarig meisje.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1