CHQWECKBIADÖpGED.GDOnDSIAG vöoRolZyD-HOLLEriZECUWSCliC EHAHDEn VELO Stofzuiger EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 7e JaarganjJ ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1934 No. 561 N.V. Uitgeversmaatscha|>pij „Ellanden-nieuws Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen Zagen we de vorige keer daf de Bruidegom Zichzelf bezingt: „Ik ben een roos van Saron, een lelie der dalen*, thans bezingt Hij Zijn vriendin. Wie zij is, g^ weef hef, 't is de zwarte Sulammith, of overgebracht in geestelijken zin, de gemeente des He eren, hef volk dat ligt on der het zegel der verkiezende lief de Gods. Dat de Heere juist dèt volk tot Zijn «vriendin" verkoor, is een my sterie dat nooit gepeild, alleen be wonderd en aangebeden kan wor den. Wanneer deze liefde door den Heere aan Zijn volk wordt ver klaard, dan gevoelt het, voor deze oneindige liefde in dezen eindigen staat onbekwaam te zijn. Het is n[et zeldzaam, dat Gods gunstge- noot, overstort door zooveel een zijdige liefde, zegt: «Heere, onder steun mij, want mijnleemen taber nakel is niet bestand tegen zooveel zaligs, 't zou breken.* 't Is wel ge beurd, dat de Icemeh hut brak, maar dat is zalig breken. Want de liefde, waardoor het lichaam be zweek, is onderpand voor den overgang tot daf huis niet met han den gemaakt, maar eeuwig in de hemelen. Onbegrijpelijk daf de Heere lusf heeft in Zijn Bruid en alleen haar noemt «Mijn vriendin." Want vraagt eens wie zij is Met het gansche geslacht Van Adam vervreemd van God. Van nature levend naar eigen zin en wil. Ze schamen zich voor God en menschen, als ze terugden ken aan hun voorheen, toen ze de zonden indronken als water. En was hef niet, daf de Heere de Eer ste was, die hun het .halt' had toegeroepen, en bij dat roepen ze tevens vastgreep, opdat ze niet verder zouden gaan, nog holden ze op 'tbreede pad des verderfs. Maar zegt ge, dat is het eertijds van dat volk, daarna wordt het anders, wordt het beter I Meent ge dit werkelijk mijn lezer(es) Dan moef ik daaruit op maken, dat ge nog vreemdeling zij f in Jeruzalem, omdat ge vreemde ling bleef in 't eigen hart. Hoor wat niet een onbekeerd, maar bekeerd mensch zegt: ,ik ben een groot beest bij UT Een ander zegf,want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik niet wil, dat doe ik 1" Moet niet elk van Gods kinderen «amen zeg gen* als de Heere over hen klaagt ,ze zijn een volk dwalende van hart en zij kennen Mijne wegen niet?" Nu verstaat ge het, daf hef won der onpeilbaar diep, onmeetbaar wijd, onafzienbaar hoog wordt, als de Heere van hen, die zich aldus leerden kennen zegt.Mijn vrien din 1" tWordt nog onbegrijpelijker! Hoort .Mijn vriendin is gelijk aan .een lelie." Dit past volmaakt op den Brui degom, we zagen zulks eerder. Hij is blank in heiligheid! De reuk, welke van Hem uitgaat, is Gode verheerlgkend I Maar nu Zijn zwar te Bruid een blanke lelie? Zij, die een walg kregen aan zich zelf een geurende lelie? Is dit geen vergissing Vergissingen zijn bij Hem uitgesloten. Maar hoe kan zulks, waar mag toch de ver klaring van dit probleem liggen De verklaring van dit probleem ligt alleen in den Bruidegom. Zij heeft in zichzelf niets met de schoonheid der lelie gemeen en wanneer ze het toch is, is ze dit in en door Hem. In de gcloofsvereeniging van Chris tus met Zijn Bruid deelt Hij Zijn heiligheid haar mede. Dan, maar ook dan alleen is zij blank gelijk de lelie. Dan, maar ook dan alleen gaat er geur van het werk der ge nade uit. Zoo zelfs, dat die liefde geur moet elk tot liefde nopen. Wanneer ik met dit kenmerk der Geesfes werking onzen tijd faxeer, waf kom ik dan tof de ontdekking dat hef er met hef Christendom in 't alg&meen en met ieder van Gods volk in hef bijzonder er diep-treu- rig~ bij staaf. Inplaafs daf de gods vrucht een lieflijken geur verspreidt, is daar hef kwalijk rieken der eigen- willigen godsdienst en eigengerech tigheid. Inplaats daf de liefde uif- geurf en noopt tof aan-een-sluifing der gelederen van allen, die in waarheid den Heere vreezen, is daar de verpestende lucht der ver deeldheid. .Bg ons is het!" „Wij zijn hel!" ,We hebben hef!" daf zijn de doodsluchf-dampen van den hoogmoedigen mensch. Daar zit geen streep vreeze Gods bij. En dat in een tijd, waarin de geest van den anfi-Christ terrein na terrein verovert. Slechts één vraag aan allen, die de opzoekende liefde Gods mochten ervaren, is de 'Heere zulks waardig Heeft Hij hef daarna gemaakt, daf ge Hem ar beid maakt mei uw zonden en ver moeit met uw ongerechtigheden? Daf we schuldbelijdend mochten wcderkeeren met heft „wij hebben gedaan waf kwaad Is in Uw oog! Bekeer ons tof U, opdat de lelie blankheid gezien en de lelie-geur waargenomen wordt tof Uw eer en tof jaloerschmaking van hen in wier midden wij leven. De Bruidegom was gelijk aan een Lelie der dalen. De Bruid is gelijk aan een lelie onder de doornen. Waf mag dit geestelijk ver staan toch beduiden? Wel dit is hef beeld van benauwing, ver drukking, verdringing. De kerk des Heeren op aarde is de strijdende kerk, de kerk ónder hef kruis. Is niet haar geschiedenis een aaneenschakeling van bloeden tranen? Zoo is het geweesf.^zoozal het eerlang worden. Naar het woord van den Bruidegom, zal aan Zijn wederkomen voorafgaan een bange verdrukking van hef. SionGods. De doornen ziülen heel nauw aandrin gen, met dit ééne doel om —ware hef mogelijk haar het leven fe benemen. Zie naar Rusland en ge ziet de realiseering van hef door- nen-gedrang. En wanneer ge meent, daf dit ver van uw huis en haard verwijderd is, dan vergist gij u. Binnen onze vaderlandsche gren zen is een atheïstische propaganda ingedrongen, die het ontzettendste vreezen doet. Doch ik wil hef gedrang der doornen ook dichterbij zien. Zeg mij, pelgrim naat Sion, is niet uw eigen hatt één doodenakker En zQn de disfelen van uw verdorven bestaan, niet onophoudelijk bezig om de lelie van hef Gods werk te dooden? Een voorrecht is, dat hoe de doornen ook woeden, ze wel de lelie kunnen beschadigen, maar nooit de lelie in een doorn veran deren. God houdt Zijn werk ge stand, ondanks alles! Waf zQn wij nu voor God? Een doorn of een lelie, een lelie of een doorn? Een onvruchtbare doorn zijn wij allen van nature. Voor de doornen is maar ééne bestemming n.l. hef vuur. Ontzaggelijk mijn me dereiziger. Smeek dien God, Wiens naam is Wonderlijk, of Hij van u die een doorn zijt een lelie wil maken. Hij kan ditHij wil dit op uw ootmoedig smeekgebed. Werd ge door herscheppende genade van een doorn tot lelie? Wat staaf er op uw ziele-akker beter bij de lelie of doorn? M. Ds. L. Abonneert U op dit bladl Ontwikkelen, Adrukken, Vcrgrooten, ledere dag. Fotohandel JAC. ROTSMA Telefoon 69 Niddelharnis Voornnamsfe ïnhoud DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERL. FABRIKAAT LAAGSTE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN Advertentie-prOs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenst- •anvragen en -»»nbledingeB via 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondtglng 10 ceot per regel' ContrarteB belangrük lager j w UITGAVE ïVAN Gevestigd te Middelhaini» - Piin» Hendtiksti. 122 4. Giro 167930 Postboz 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maa) per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar DE BRUIDEGOM BEZINGT ZIJN BRUID. Gelijk een lelie onder de doornen, alzoo is mijn vriendin onder de (dochteren. (Hoogl. 2 2) Ze moeten ei' uit. Wie moeten er uit? De Icleine partijen. Uit de Tweede Kamïr. Waarom? Omdat de groeten het willen. De grooïe partijen heM)en er voordeel van. En dat zegt genoeg, 't Is geen mooi figuur. Als het eigenbelang ér zoo dik opligt. En daarom gelooven we ook, dat het Wetsont» werp er vlot doorkomt. Jammer. Ja, zeker jammti'. Jammer omdat de Roomschen en de Socialisten er het ineeste voordeel van hebben. ^J.,, Dat is hei wat het ^üidige ontwerp zoo droevig doet zijn.- i Omdat in het klas^eke land der Her^ vorming, er speciaal maatregelen worden ge« nome;\, waardoor de Roomsche en Socia» listische partijen het nRSeste gebaat worden. Droevi'; omdat de zonen .d«r. Hervorming meer en meer verdre'veji worden uit de vergaderzaal van het Land. Dat stelsel 'der Eveniedige Vertegenwoor^ diging er is al wat mee gedokterd. Niet dat we bewonderaars zijn van het stelsel. Neen, in geenen deele, daar het géén rekening houdt en riift gewortield is in het Woord des Heeren'. Maar een weinig.eertijkheid zou men toch mogen verwachten. Eerst was het zoo: l/,it bezit van van den kiesdeeler gaf icaiïs op een z«tel en maximaal kon men evenveel zetels bezetten als men maal den kiesdeeler had. Voor dat V* is negen^^tiende in de plaats gekomen. En nu zal het zoo worden, dat men ■minstens driemaal den vollen kiesdeeler 2al moeten hebben. De Evenredigheid van het stelsel vervult dan geheel. Maar het ii in het belang der grooten. En daarmee is alles gezegd. Hun belang geeft den doorslag. En wat het voor ons land zoo gevaarlijk doet 'zijn? Omdat Rome en Rood er bij winnen en waar dat het geval is daar komt Hervormd Nederland er aan te kort. Maar wie vraagt nOg naar de Hervormde beginselen? En daarom, dat doet de voorsteller, de A.R. minister de Wilde ook niet. Zou dat ook de bedoeling zijn? 's Menschen bedoelingen zijn niet te door* gronden. Vandaar dat we een vraagteeken plaatsen. Toch kan wat zich naar buiten vertoont genoegd ,iam aanleiding geven om de bedoe' ling te verraden. Hoe bet zij wij handhaven ons geplaatst vraagteeken. Het is van algemeene bekendheid, dat onder de Hervormden groote ontevredenheid heerscht over de toepassing der beginselen door de A.R. partij en over de door haar gevoerde taküek. Beariegeu de voorteekenen niet, dan kan verwacht, dat tot een Hervormde partij f or* matie zou worden overgegaan. Dit streven zou, zoo het wetsontwerp tot wet 'wordt zeer bemoeilijkt worden. Immers niet minder dan circa honderd en twintig duizend stemmen zullen dan noodig zijn om vertegenwoordigd te wor* den in de Tweede Kamer. Dat is een heele •prestatie. Vooral voor een nieuwe partij. Het streven naar eigen partij forma tie voor de Hervormden ondervindt van de komende Wetswijziging groot bezwaar. Telkens weer, van jaar tot jaar, werd door de A.R. aangedrongen op een wijziging van de Kieswet. Nu is minister de Wilde er mee geko* men. I Tot voordeel zoo het wet wordt van Roomsch en Rood en tot nadeel van de beginselen der Hervorming. Een oorzaak van onverschilligheid is de neutrale pers. Het gezin past zich jan bij de krant. Goddeloos geschrijf van de Thoolsche Courant De Schepping een sprookje De plicht van den Christen. En nu een van de grootste oorzaken van de onverschilligheid en bandeloosheid van de jeugd van onren tijd. 'k Zag het als een stroom van zielnioordend vergif dat over onze eilanden van dag tot dag wordt uitgestort. De zoogenaamde neutrale pers, die in onze orthodoxe gezinnen op onze eilanden is binnengedrongen en zijn ver* slagenen vele maakt, 'k Wil daar eens wat breeder bij stil staan. Die pers noemt zich neutraal, maar ze is het niet. Neutraal noemt ze zich omdat ze geen dienst doet als partijblad. Maar dan hebt ge het ook ge* heel gehad. Of de inhoud het Christendom smaalt daar trekt men zich niets van aan. Ge moet ze maar inzien die vergif zaaiende bladen. Doorloopt de verschiilende pagina's en kolommen en ge zult u moeten bedroe* ven over de God en Zijn Woord onteerende inhoud. Alles is ingericht om den mensch aan God en Zijn geboden te onttrekken. Let op de photo's, een weeromslag van het zingenot dezes tijds, een feuilleton welke een aantasting is van de normen van Gods Wet, inzonderheid van het zevende gebod. En dan die sportverheerlijking. Kolommen, ja gansche pagina's worden en aan gewijd. Zulke lectuur komt dag in, dag uit de hui* zen binnen en doet daar zijn vielverwoes* tend werk. Dat gif werkt langzaam eerst. Zulk een inhoud wordt, al leest men zoo'n krant, in het begin nog wel afgekeurc^. Maar kom ©ens'" eenige jaren later in zulk een gezin. Het "gezin heeft zich aangepast bij de krant,: daartoe vooral geleid door de jeugd, ■'t Is droevig maar helaas maar al te waar. Onder neutrale vlag komt de vrijzinnige pers de woningen binnen, om daar zijn verwoestende werldng te doen. Dat wordt op onze eilanden niet beseft. Men heeft geen erg in de schadelijke werking van ver'kieerde lectuur, die in den vorm van de zoogenaamde ^eutrale krant de wo* ningen binnenkomt. Tot schade van hef zie» leleven. En dat door menschen, die vast* houden aan de beproefde leer der Waar* beid. Die toch maar toelaten dat dag San dag, week aan week, het Woord Gods wordt aangerand. Zoo is het ook op het orthodoxe eiland Tholen. Daar woont een volk dat vast houdt aan de leer der Waar* beid. Helaas wendt het opkomende geslacht zich meer en meer af van de instellingen des Heeren en geeft het zich over aan on* verschilligheid en losbandigheid. De oude volksdeugd van ingetogenheid maakt meer en meet plaats voor wuftheid en zingenot. Om daarvan overtuigd te worden behoeft ge slechts vooral op de Zaterdagavonden en Zondagen te letten op de straten en dijken- De jeugd ,de Thoolsche jeugd wordt ver* giftigd door de krant. Een voorbeeld daar* van is ook de Xhoolsdhe Courant, nieuwss blad voor het eiland Tholen- Het is een weekblad van vrijzinnigen huize. Het komt ook in de huizen van menig, voorstander van de Waarheid. Hoe verderfelijk de inhoud vaak is daarvan willen we een voorbeeld geven: We citeeren daartoe uit een artikel „Pinksteren" uit het nummer van Vrijdag 18 Mei 1934 het volgende; „En het is alleszins natuurlijk, dat „juist op Pinksteren zulke beschouwingen „i]\ ons opkomen, want Pinksteren is „immers het Feest van de uitstorting „van den Heiligen Geest? Het was niet „voldoend? dat met Paschen alles ont* „waakte tot een nieuw leven, het moet „ook doorstroomd worden met den ster* „ken, goeden geest die het levenskracht „schenkt en weerstandskracfat. Dat is het „groote geheim van ieder leven: de Geest „is het die vorm er aan" geeft! Die vorm „op zichzelf is dood en wezenloos. Ooi; „de legende der Schepping laat de Mensch „als leempop uit Gods handen ontstaan „en eerst de Goddelijke adem deed het „Wonder derSchepping tot vervolma* „king komen. Dat was de Menschwor* ding de Goddelijke adem de „Goddelijke Geest." Tot zoover het citaat. Zulke profane taal laat het rechtzinnige Thoolsche volk zijn huis binnen kömeiv Aan zulk goddeloos geschrijf geeft men zijn kinderen over. Het werk Gods wordt een legende, een fabel en sprookje genoemd. De Waarheid Gods verlaagt tot een sprookje. En daaraan zou men als recht* Uitsluitend prima Takkundite afwerking zinnig Christen zijn sanctie zijn goedkeu* ring geven en dergelijk goddeloos geschrijf bevorderlijk zijn door zijn abonnement en het plaatsen van zijn advertentiën Maar dat is het koesteren van den adderaan zijn borst, die later het hart zal afbijten, In' naam van het waarachtig heil van de jeugd, uit dure verplichting tegenover den Heere en Zijn Woord dient zoodanige lec* tuur uit de huizen van het Thoolsche Christenvolk uitgeworpen te worden. Helaas het gesignaleerde geval staat niet alleen. Ons Thoolsche volk wordt over* stroomd met tal van kranten die zooge* naamd neutraal zijn, maai; die met God en Zijn Woord niet de minste rekening houden, zooals het Rotferdamsch Nieuws* blad en het Dagblad van Rotterdam. Uii de huizen van het Thoolsche volk dienen "ze te Vorden geweerd. Uit respect en hoogachting voor het Woord des Heeren. Waarom laat het Thoolsche volk, ook het meest rechtzinnig gedeelte toe, dat der* gelijk vergif de huizen binnenkomt? Och uit gemakzucht. De ouders lezen uit de krant wat hun intersseert. ,meer niet. 't Zij plaatselijk nieuws of famiÜebe* richten of gemengd nieuws, of wat verder hun belangstelling heeft. En van de rest neemt men geen nota en men heeft er geen erg in dat de jeugd de andere ko* lommen leest, inzonderheid verderfelijke feuilletons of uitgebreid sportnieuws of der» gelijke. Of zoo men het al merkt, men zegt eriets van, maar uit gemakzucht tast men het kwaad niet in den wortel aan door het blad te weren. Men bezwijkt voor de propaganda. Half onwillig stemt men toe lezer te worden. De plaatjes zien er wel aardig uit. Die en die leest die krant immers ook wel en waar* om zou men het dan ook maar niet doen. Het staat gekleed, men kan meedoen, zoo men zoo'n dagblad leest. En men krijgt een heele pak papier in huis, daarom alleen al zou men het doen. Lezers, dat zag ik uit het Kijkvenster. Zoo wordt het rechtzinnige volk onzet UIT HET KIJKVENSTER. Godldeloos geschrijf in een „neutraal" Blaadje op het eiland Tholen. Twee driestarren over de kleine partijen, die de Kamer uitmoeten. Oplossing van het Kerkelijk Vraagstuk X, Gemeenteraad van Middelharnis. Gemeenteraad van Sommelsdijk. BINNENLAND: H.M. de Koningin, die in Noorwegen vertoeft, gevoelt zidh doet de droge berglucht niet al te ■wel. Een H.B.S.ser onder Dirksland met een re« volver sJwaar ge-wondl. Brand fe Middelharnis. Dorsdhmadhine, trac« tor en ander gereedschap verloren. i^ctie tot behoud van de tram op het eiland Schouwen en Duiveland. Men «oefel roedemetkïng op Flakkee. Trein vermorzelt een autobus bij Emmert. VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1