CHQWECKBIADÖpGED.GDOnDSIAG vöoRolZyD-HOLLEriZECUWSCliC EHAHDEn
VELO Stofzuiger
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
7e JaarganjJ
ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1934
No. 561
N.V. Uitgeversmaatscha|>pij „Ellanden-nieuws
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
Zagen we de vorige keer daf de
Bruidegom Zichzelf bezingt: „Ik
ben een roos van Saron, een lelie
der dalen*, thans bezingt Hij Zijn
vriendin.
Wie zij is, g^ weef hef, 't is de
zwarte Sulammith, of overgebracht
in geestelijken zin, de gemeente
des He eren, hef volk dat ligt on
der het zegel der verkiezende lief
de Gods.
Dat de Heere juist dèt volk tot
Zijn «vriendin" verkoor, is een my
sterie dat nooit gepeild, alleen be
wonderd en aangebeden kan wor
den. Wanneer deze liefde door den
Heere aan Zijn volk wordt ver
klaard, dan gevoelt het, voor deze
oneindige liefde in dezen eindigen
staat onbekwaam te zijn. Het is
n[et zeldzaam, dat Gods gunstge-
noot, overstort door zooveel een
zijdige liefde, zegt: «Heere, onder
steun mij, want mijnleemen taber
nakel is niet bestand tegen zooveel
zaligs, 't zou breken.* 't Is wel ge
beurd, dat de Icemeh hut brak,
maar dat is zalig breken. Want de
liefde, waardoor het lichaam be
zweek, is onderpand voor den
overgang tot daf huis niet met han
den gemaakt, maar eeuwig in de
hemelen.
Onbegrijpelijk daf de Heere lusf
heeft in Zijn Bruid en alleen haar
noemt «Mijn vriendin." Want vraagt
eens wie zij is Met het gansche
geslacht Van Adam vervreemd van
God. Van nature levend naar eigen
zin en wil. Ze schamen zich voor
God en menschen, als ze terugden
ken aan hun voorheen, toen ze de
zonden indronken als water. En
was hef niet, daf de Heere de Eer
ste was, die hun het .halt' had
toegeroepen, en bij dat roepen ze
tevens vastgreep, opdat ze niet
verder zouden gaan, nog holden
ze op 'tbreede pad des verderfs.
Maar zegt ge, dat is het eertijds
van dat volk, daarna wordt het
anders, wordt het beter I
Meent ge dit werkelijk mijn
lezer(es) Dan moef ik daaruit op
maken, dat ge nog vreemdeling zij f
in Jeruzalem, omdat ge vreemde
ling bleef in 't eigen hart.
Hoor wat niet een onbekeerd,
maar bekeerd mensch zegt: ,ik
ben een groot beest bij UT Een
ander zegf,want hetgeen ik wil,
dat doe ik niet, maar hetgeen ik
niet wil, dat doe ik 1" Moet niet
elk van Gods kinderen «amen zeg
gen* als de Heere over hen klaagt
,ze zijn een volk dwalende van
hart en zij kennen Mijne wegen
niet?"
Nu verstaat ge het, daf hef won
der onpeilbaar diep, onmeetbaar
wijd, onafzienbaar hoog wordt, als
de Heere van hen, die zich aldus
leerden kennen zegt.Mijn vrien
din 1"
tWordt nog onbegrijpelijker!
Hoort .Mijn vriendin is gelijk aan
.een lelie."
Dit past volmaakt op den Brui
degom, we zagen zulks eerder. Hij
is blank in heiligheid! De reuk,
welke van Hem uitgaat, is Gode
verheerlgkend I Maar nu Zijn zwar
te Bruid een blanke lelie?
Zij, die een walg kregen aan zich
zelf een geurende lelie? Is
dit geen vergissing Vergissingen
zijn bij Hem uitgesloten. Maar hoe
kan zulks, waar mag toch de ver
klaring van dit probleem liggen
De verklaring van dit probleem
ligt alleen in den Bruidegom. Zij
heeft in zichzelf niets met de
schoonheid der lelie gemeen en
wanneer ze het toch is, is ze dit in
en door Hem.
In de gcloofsvereeniging van Chris
tus met Zijn Bruid deelt Hij Zijn
heiligheid haar mede. Dan, maar
ook dan alleen is zij blank gelijk
de lelie. Dan, maar ook dan alleen
gaat er geur van het werk der ge
nade uit. Zoo zelfs, dat die liefde
geur moet elk tot liefde nopen.
Wanneer ik met dit kenmerk der
Geesfes werking onzen tijd faxeer,
waf kom ik dan tof de ontdekking
dat hef er met hef Christendom in
't alg&meen en met ieder van Gods
volk in hef bijzonder er diep-treu-
rig~ bij staaf. Inplaafs daf de gods
vrucht een lieflijken geur verspreidt,
is daar hef kwalijk rieken der eigen-
willigen godsdienst en eigengerech
tigheid. Inplaats daf de liefde uif-
geurf en noopt tof aan-een-sluifing
der gelederen van allen, die in
waarheid den Heere vreezen, is
daar de verpestende lucht der ver
deeldheid. .Bg ons is het!" „Wij
zijn hel!" ,We hebben hef!" daf
zijn de doodsluchf-dampen van den
hoogmoedigen mensch.
Daar zit geen streep vreeze Gods
bij. En dat in een tijd, waarin de
geest van den anfi-Christ terrein
na terrein verovert. Slechts één
vraag aan allen, die de opzoekende
liefde Gods mochten ervaren, is de
'Heere zulks waardig Heeft Hij hef
daarna gemaakt, daf ge Hem ar
beid maakt mei uw zonden en ver
moeit met uw ongerechtigheden?
Daf we schuldbelijdend mochten
wcderkeeren met heft „wij hebben
gedaan waf kwaad Is in Uw oog!
Bekeer ons tof U, opdat de lelie
blankheid gezien en de lelie-geur
waargenomen wordt tof Uw eer en
tof jaloerschmaking van hen in
wier midden wij leven.
De Bruidegom was gelijk aan een
Lelie der dalen.
De Bruid is gelijk aan een lelie
onder de doornen.
Waf mag dit geestelijk ver
staan toch beduiden? Wel dit
is hef beeld van benauwing, ver
drukking, verdringing.
De kerk des Heeren op aarde is
de strijdende kerk, de kerk ónder
hef kruis. Is niet haar geschiedenis
een aaneenschakeling van bloeden
tranen? Zoo is het geweesf.^zoozal
het eerlang worden. Naar het woord
van den Bruidegom, zal aan Zijn
wederkomen voorafgaan een bange
verdrukking van hef. SionGods. De
doornen ziülen heel nauw aandrin
gen, met dit ééne doel om —ware
hef mogelijk haar het leven fe
benemen. Zie naar Rusland en ge
ziet de realiseering van hef door-
nen-gedrang. En wanneer ge meent,
daf dit ver van uw huis en haard
verwijderd is, dan vergist gij u.
Binnen onze vaderlandsche gren
zen is een atheïstische propaganda
ingedrongen, die het ontzettendste
vreezen doet.
Doch ik wil hef gedrang der
doornen ook dichterbij zien. Zeg
mij, pelgrim naat Sion, is niet uw
eigen hatt één doodenakker En
zQn de disfelen van uw verdorven
bestaan, niet onophoudelijk bezig
om de lelie van hef Gods werk te
dooden? Een voorrecht is, dat hoe
de doornen ook woeden, ze wel
de lelie kunnen beschadigen, maar
nooit de lelie in een doorn veran
deren. God houdt Zijn werk ge
stand, ondanks alles!
Waf zQn wij nu voor God? Een
doorn of een lelie, een lelie of een
doorn? Een onvruchtbare doorn
zijn wij allen van nature. Voor de
doornen is maar ééne bestemming
n.l. hef vuur. Ontzaggelijk mijn me
dereiziger. Smeek dien God, Wiens
naam is Wonderlijk, of Hij van u
die een doorn zijt een lelie
wil maken. Hij kan ditHij wil dit
op uw ootmoedig smeekgebed.
Werd ge door herscheppende
genade van een doorn tot lelie?
Wat staaf er op uw ziele-akker
beter bij de lelie of doorn?
M. Ds. L.
Abonneert U op dit bladl
Ontwikkelen,
Adrukken,
Vcrgrooten,
ledere dag.
Fotohandel JAC. ROTSMA
Telefoon 69 Niddelharnis
Voornnamsfe ïnhoud
DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERL. FABRIKAAT
LAAGSTE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN
Advertentie-prOs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenst-
•anvragen en -»»nbledingeB via 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
kondtglng 10 ceot per regel' ContrarteB belangrük lager j
w
UITGAVE ïVAN
Gevestigd te Middelhaini» - Piin» Hendtiksti. 122 4. Giro 167930 Postboz 8 Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maa) per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
DE BRUIDEGOM BEZINGT
ZIJN BRUID.
Gelijk een lelie onder de doornen,
alzoo is mijn vriendin onder de
(dochteren.
(Hoogl. 2 2)
Ze moeten ei' uit.
Wie moeten er uit? De Icleine partijen.
Uit de Tweede Kamïr.
Waarom? Omdat de groeten het willen.
De grooïe partijen heM)en er voordeel van.
En dat zegt genoeg, 't Is geen mooi figuur.
Als het eigenbelang ér zoo dik opligt. En
daarom gelooven we ook, dat het Wetsont»
werp er vlot doorkomt. Jammer. Ja, zeker
jammti'. Jammer omdat de Roomschen en
de Socialisten er het ineeste voordeel van
hebben. ^J.,,
Dat is hei wat het ^üidige ontwerp zoo
droevig doet zijn.- i
Omdat in het klas^eke land der Her^
vorming, er speciaal maatregelen worden ge«
nome;\, waardoor de Roomsche en Socia»
listische partijen het nRSeste gebaat worden.
Droevi'; omdat de zonen .d«r. Hervorming
meer en meer verdre'veji worden uit de
vergaderzaal van het Land.
Dat stelsel 'der Eveniedige Vertegenwoor^
diging er is al wat mee gedokterd.
Niet dat we bewonderaars zijn van het
stelsel. Neen, in geenen deele, daar het géén
rekening houdt en riift gewortield is in
het Woord des Heeren'.
Maar een weinig.eertijkheid zou men toch
mogen verwachten.
Eerst was het zoo: l/,it bezit van van
den kiesdeeler gaf icaiïs op een z«tel en
maximaal kon men evenveel zetels bezetten
als men maal den kiesdeeler had.
Voor dat V* is negen^^tiende in de plaats
gekomen.
En nu zal het zoo worden, dat men
■minstens driemaal den vollen kiesdeeler
2al moeten hebben. De Evenredigheid van
het stelsel vervult dan geheel. Maar het ii
in het belang der grooten. En daarmee is
alles gezegd. Hun belang geeft den doorslag.
En wat het voor ons land zoo gevaarlijk
doet 'zijn? Omdat Rome en Rood er bij
winnen en waar dat het geval is daar komt
Hervormd Nederland er aan te kort.
Maar wie vraagt nOg naar de Hervormde
beginselen?
En daarom, dat doet de voorsteller, de
A.R. minister de Wilde ook niet.
Zou dat ook de bedoeling zijn?
's Menschen bedoelingen zijn niet te door*
gronden.
Vandaar dat we een vraagteeken plaatsen.
Toch kan wat zich naar buiten vertoont
genoegd ,iam aanleiding geven om de bedoe'
ling te verraden.
Hoe bet zij wij handhaven ons geplaatst
vraagteeken.
Het is van algemeene bekendheid, dat
onder de Hervormden groote ontevredenheid
heerscht over de toepassing der beginselen
door de A.R. partij en over de door haar
gevoerde taküek.
Beariegeu de voorteekenen niet, dan kan
verwacht, dat tot een Hervormde partij f or*
matie zou worden overgegaan.
Dit streven zou, zoo het wetsontwerp tot
wet 'wordt zeer bemoeilijkt worden.
Immers niet minder dan circa honderd
en twintig duizend stemmen zullen dan
noodig zijn om vertegenwoordigd te wor*
den in de Tweede Kamer. Dat is een heele
•prestatie.
Vooral voor een nieuwe partij.
Het streven naar eigen partij forma tie voor
de Hervormden ondervindt van de komende
Wetswijziging groot bezwaar.
Telkens weer, van jaar tot jaar, werd door
de A.R. aangedrongen op een wijziging van
de Kieswet.
Nu is minister de Wilde er mee geko*
men. I
Tot voordeel zoo het wet wordt van
Roomsch en Rood en tot nadeel van de
beginselen der Hervorming.
Een oorzaak van onverschilligheid is
de neutrale pers. Het gezin past
zich jan bij de krant. Goddeloos
geschrijf van de Thoolsche Courant
De Schepping een sprookje De
plicht van den Christen.
En nu een van de grootste oorzaken van
de onverschilligheid en bandeloosheid van
de jeugd van onren tijd. 'k Zag het als
een stroom van zielnioordend vergif dat
over onze eilanden van dag tot dag wordt
uitgestort. De zoogenaamde neutrale pers,
die in onze orthodoxe gezinnen op onze
eilanden is binnengedrongen en zijn ver*
slagenen vele maakt, 'k Wil daar eens wat
breeder bij stil staan. Die pers noemt
zich neutraal, maar ze is het niet. Neutraal
noemt ze zich omdat ze geen dienst doet
als partijblad. Maar dan hebt ge het ook ge*
heel gehad. Of de inhoud het Christendom
smaalt daar trekt men zich niets van aan.
Ge moet ze maar inzien die vergif zaaiende
bladen. Doorloopt de verschiilende pagina's
en kolommen en ge zult u moeten bedroe*
ven over de God en Zijn Woord onteerende
inhoud. Alles is ingericht om den mensch
aan God en Zijn geboden te onttrekken.
Let op de photo's, een weeromslag van
het zingenot dezes tijds, een feuilleton welke
een aantasting is van de normen van Gods
Wet, inzonderheid van het zevende gebod.
En dan die sportverheerlijking. Kolommen,
ja gansche pagina's worden en aan gewijd.
Zulke lectuur komt dag in, dag uit de hui*
zen binnen en doet daar zijn vielverwoes*
tend werk. Dat gif werkt langzaam eerst.
Zulk een inhoud wordt, al leest men zoo'n
krant, in het begin nog wel afgekeurc^.
Maar kom ©ens'" eenige jaren later in zulk
een gezin.
Het "gezin heeft zich aangepast bij de
krant,: daartoe vooral geleid door de jeugd,
■'t Is droevig maar helaas maar al te waar.
Onder neutrale vlag komt de vrijzinnige
pers de woningen binnen, om daar zijn
verwoestende werldng te doen. Dat wordt
op onze eilanden niet beseft. Men heeft
geen erg in de schadelijke werking van
ver'kieerde lectuur, die in den vorm van
de zoogenaamde ^eutrale krant de wo*
ningen binnenkomt. Tot schade van hef zie»
leleven. En dat door menschen, die vast*
houden aan de beproefde leer der Waar*
beid. Die toch maar toelaten dat dag
San dag, week aan week, het Woord Gods
wordt aangerand. Zoo is het ook op het
orthodoxe eiland Tholen. Daar woont een
volk dat vast houdt aan de leer der Waar*
beid. Helaas wendt het opkomende geslacht
zich meer en meer af van de instellingen
des Heeren en geeft het zich over aan on*
verschilligheid en losbandigheid. De oude
volksdeugd van ingetogenheid maakt meer
en meet plaats voor wuftheid en zingenot.
Om daarvan overtuigd te worden behoeft
ge slechts vooral op de Zaterdagavonden en
Zondagen te letten op de straten en dijken-
De jeugd ,de Thoolsche jeugd wordt ver*
giftigd door de krant. Een voorbeeld daar*
van is ook de Xhoolsdhe Courant, nieuwss
blad voor het eiland Tholen- Het is een
weekblad van vrijzinnigen huize. Het komt
ook in de huizen van menig, voorstander
van de Waarheid. Hoe verderfelijk de
inhoud vaak is daarvan willen we een
voorbeeld geven: We citeeren daartoe uit
een artikel „Pinksteren" uit het nummer
van Vrijdag 18 Mei 1934 het volgende;
„En het is alleszins natuurlijk, dat
„juist op Pinksteren zulke beschouwingen
„i]\ ons opkomen, want Pinksteren is
„immers het Feest van de uitstorting
„van den Heiligen Geest? Het was niet
„voldoend? dat met Paschen alles ont*
„waakte tot een nieuw leven, het moet
„ook doorstroomd worden met den ster*
„ken, goeden geest die het levenskracht
„schenkt en weerstandskracfat. Dat is het
„groote geheim van ieder leven: de Geest
„is het die vorm er aan" geeft! Die vorm
„op zichzelf is dood en wezenloos. Ooi;
„de legende der Schepping laat de Mensch
„als leempop uit Gods handen ontstaan
„en eerst de Goddelijke adem deed het
„Wonder derSchepping tot vervolma*
„king komen. Dat was de Menschwor*
ding de Goddelijke adem de
„Goddelijke Geest."
Tot zoover het citaat.
Zulke profane taal laat het rechtzinnige
Thoolsche volk zijn huis binnen kömeiv
Aan zulk goddeloos geschrijf geeft men
zijn kinderen over.
Het werk Gods wordt een legende, een
fabel en sprookje genoemd.
De Waarheid Gods verlaagt tot een
sprookje. En daaraan zou men als recht*
Uitsluitend prima Takkundite afwerking
zinnig Christen zijn sanctie zijn goedkeu*
ring geven en dergelijk goddeloos geschrijf
bevorderlijk zijn door zijn abonnement
en het plaatsen van zijn advertentiën Maar
dat is het koesteren van den adderaan
zijn borst, die later het hart zal afbijten,
In' naam van het waarachtig heil van de
jeugd, uit dure verplichting tegenover den
Heere en Zijn Woord dient zoodanige lec*
tuur uit de huizen van het Thoolsche
Christenvolk uitgeworpen te worden.
Helaas het gesignaleerde geval staat niet
alleen. Ons Thoolsche volk wordt over*
stroomd met tal van kranten die zooge*
naamd neutraal zijn, maai; die met God
en Zijn Woord niet de minste rekening
houden, zooals het Rotferdamsch Nieuws*
blad en het Dagblad van Rotterdam. Uii
de huizen van het Thoolsche volk dienen
"ze te Vorden geweerd. Uit respect en
hoogachting voor het Woord des Heeren.
Waarom laat het Thoolsche volk, ook
het meest rechtzinnig gedeelte toe, dat der*
gelijk vergif de huizen binnenkomt?
Och uit gemakzucht. De ouders lezen
uit de krant wat hun intersseert. ,meer
niet. 't Zij plaatselijk nieuws of famiÜebe*
richten of gemengd nieuws, of wat verder
hun belangstelling heeft. En van de rest
neemt men geen nota en men heeft er
geen erg in dat de jeugd de andere ko*
lommen leest, inzonderheid verderfelijke
feuilletons of uitgebreid sportnieuws of der»
gelijke.
Of zoo men het al merkt, men zegt eriets
van, maar uit gemakzucht tast men het
kwaad niet in den wortel aan door het blad
te weren.
Men bezwijkt voor de propaganda. Half
onwillig stemt men toe lezer te worden.
De plaatjes zien er wel aardig uit. Die en
die leest die krant immers ook wel en waar*
om zou men het dan ook maar niet doen.
Het staat gekleed, men kan meedoen, zoo
men zoo'n dagblad leest. En men krijgt een
heele pak papier in huis, daarom alleen
al zou men het doen.
Lezers, dat zag ik uit het Kijkvenster.
Zoo wordt het rechtzinnige volk onzet
UIT HET KIJKVENSTER. Godldeloos
geschrijf in een „neutraal" Blaadje op het
eiland Tholen.
Twee driestarren over de kleine partijen,
die de Kamer uitmoeten.
Oplossing van het Kerkelijk Vraagstuk X,
Gemeenteraad van Middelharnis.
Gemeenteraad van Sommelsdijk.
BINNENLAND: H.M. de Koningin, die
in Noorwegen vertoeft, gevoelt zidh doet
de droge berglucht niet al te ■wel.
Een H.B.S.ser onder Dirksland met een re«
volver sJwaar ge-wondl.
Brand fe Middelharnis. Dorsdhmadhine, trac«
tor en ander gereedschap verloren.
i^ctie tot behoud van de tram op het
eiland Schouwen en Duiveland. Men «oefel
roedemetkïng op Flakkee.
Trein vermorzelt een autobus bij Emmert.
VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My.