VELO Stofzuiger
CI1QWEEKBLADopGED.GR0nD5LAG voördIZUID-HOLLeïiZEEIJWSCIIE EILAHDEn
"I
7e JaaröanjS
zaterdag; 21 JULI 1934
No. 551
N.V. Uitgeversmaatschappij «Ellanden-nieuws
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Het veer Sluishaven
Dintelsas
Uit het Kijkvenster
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dit nummer bestaat uit 2 bladen
De verhooring des gebeds.
„Gij hoott hef gebed."
Ps. 65 3a
Welk een voorrecht bezit toch
's Heeren volk boven de wereld
Immers met al hunne bezwaren,
nooden en behoeften mogen ze ko»
men tot Hem die gezegd heett
«Wentel uwen weg op den Heere,
en vertrouw op HemHij zal het
maken."
Bidden, het is maar niet het uit„
spreken van eenige woorden, of een
oogenblik de handen vouwen, en
de oogen sluiten Neen, het is een
uitstorten van de begeerte der ziel
voor het Aangezicht des Heeren,
hetwelk gepaard gaat met geloof,
vertrouwen en liefde.
Welk een heerlijke lessen heeft
de Heere Zijn volk over het bidden
gegeven. Nauwelijks heeft Hij de
bergrede beëindigd of Hij wijst
op de ernst van het bidden.
,En wanneer gij bidt, zoo zult gij
niet zijn gelijk de geveinsden, want
die plegen gaarne, in de synagogen
en op de hoeken der straten staan
de, te bidden, opdat zij van de
menschen mogen gezien worden
„Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun
loon weg hebben,"
En wannqer Hij hun dan gewe
zen heeft, hoe het niet moet zijn,
dan zal Hij hun ook zeggen, wat
het werkelijke bidden is. Het is een
zich afzonderen in de binnenkamer,
waar, in de eenzaamheid, het hart
met al /ijn moeiten en zorgen voor
den Heere wordt opengelegd.
De Heere is goed en goeddoen
de en menigmaal gebeurt het, dat,
wat de profeet Jesaja mocht neer
schrijven: .Eer zij roepen, zal ik ant
woorden", voor Gods Volk bewaar
heid wordt. Hoe verrassend is de
Heere menigmaal voor de Zijnen.
Nauwelijks hunne nooden Hem be
kend gemaakt, of de Heere vervult
hun begeertens.
De blinde aan den weg bij Jeri
cho, Petrus in de gevangenis, en
de Moordenaar aan het kruis zij
zijn de bewijzen, dat de Heere, zoo
het Hem behaagt, ons dadelijk ver-
hooren wil.
Immers op de vraag der blinde
,Dat ik ziende mag v/orden" klinkt
het„Wordt ziende, uw geloof heeft
u behouden". Op het gebed der ge
meente verlost de Heere Petrus op
een wonderlijke wijze uit de ge
vangenis. En op de bescheiden be
de van den Moordenaar: Heerel
gedenkt mijnerals Gij in Uw ko
ninkrijk zult gekomen zijn", klinkt
het vol van mededoogen: .Heden
zult gij met Mij in het Paradijs zijn."
Maar al is het waar, dat de Hte-
re Zijn Volk menigmaal verras
send verhoord, het gebeurt ook en
dit is tot hunne leering, dat de
Heere hun wat laat wachten: Die
gelooft zal niet haasten.
Het Kind des Heeren dat vele
verrassende gebeds-verhooringen
heeft verkregen is niet weinig ont
steld, wanneer de Heere niet meer
dadelijk antwoordt. Allerlei gedach
ten doorkruisen dan de ziel. Waarom
ach J waarom hoort de Heere mij
niet meer Het zal hem straks ont
sloten worden. Indien de Heere was
blijven doorgaan, om hun dadelijk
te verhooren, zouden zij op het
laatst dan niet gaan meenen dat
dit een vaste regel was in het Ko
ninkrijk Gods?
De afhankelijkheid ze zou gemist
worden. Vandaar dat de Heere de
verhooring een weinig uitstelt.Indien
gij meent, verslagen en neergebogen
ziel, dat de Heere u niet meer wil
verhooren, dan is niets minder
waat. Hij wacht om u genadig te
zijn, maar Hij beproeft u of gij
volhardt in den gebede.
Toen gij pas op den weg waart,
met welk een teederheid was
uw ziele gebonden aan 's Hee
ren lieve Woord en Volk. Wat werd
gij menigmaal door het Woord on
derwezen. Het was immers uw da
gelijks zielsvermaak het te onder
zoeken, en dag bij dag werd gij
overladen met Zijne Weldaden.
Doch thans is het anders. De Hee
re verbergt Zijn aangezicht en de
vijand valt u aan. dat gfl geen heil
bij üod hebt. Gij hebt u alles maar
verbeeld, enz.
En soms zijt gij zoover, dat gij
het met de vijand haast eens wordt.
Doch een reinig geduld: „Wacht
op den Heere Godvruchte schaar,
houdt moed. Hij is getrouw, de Bron
van alle Goed" Straks zal dit wach
ten rijkelijk vergoed worden, als
Hij u toch weer verhoort Heeft de
Kananeesche vrouw dit niet erva
ren? Toen zij een veracht hondeke
beleed te zijn, ontving zij haar
wensch.
Heeft God Abraham, al heeft hij
lang moeten wachten, het kind der
belofte onthouden? Immers neen!
In de oefenschool des gebeds is
veel te leeren. Verrassend kan God
het gebed Zijns volks verhooren. En
al moeten zij later ook leeren ge
duldig te wachten, evenwel. Hij be
schaamt hun hope niet.
En nimmer zal Hij hun begeven
en verlaten, maar dit zegt niet, dat
de Heere altijd zal handelen zoo zij
het verwachten. Denk eens aan
Maria en Martha Hun broeder
Lazarus wordt ernstig krank, >ter-
stond wordt een bode heengezonden
met de boodschap .Heere X zie,
dien Gij Hefhebt is krank', en, komt
de Heere dadelijk om Lazarus te
genezen? Neen, dat doet de Heere
niet. Juist nu Hij gehoord heeft, dat
zijn vriend krank is, blijft Hij nog
twee dagen in de plaats, waar. Hij
was. Wonderlijk, niet waar? Wat
zullen Maria en Martha uitgezien
hebben naar 's Heeren komst, doch
de Heere kwam niet, en intusschcn
sterft Lazarus. Wij weten uit het
verdere verloop der zaak, dat dit
alles moest geschieden tot Heer
lijkheid Gods. Doch wanneer 's
Heeren volk in zulke wegen komt
wat wordt het dan moeilijk om
zulke wegen goed te keuren. Wij
zien uit naar licht, en er is duis
ternis. Wij smeeken en roepen, en
het wordt onmogelijker, dat onze
bede verhoord zal worden.
Wat een lessen worden dan geleerd.
Inplaats van verlossing - gebon
denheid. Ja, 't is alsof de Heere
ons in de engte wil drijven. En ja,
ook deze wegen zijn zoo noodig,
want wat wfordt ons gebed dan
afhankelijk, hoe wordt het verdiept
met welk een eerbied zijn wij dan
vervuld voor dat Heilige wezen;
wat wordt Christus dan dierbaar,
gepast en noodzakelijk, want om
Zijne gerechtigheid alleen, door Zijne
zoen- en kruisverdienste kunnen
wij met God verzoend worden.
De gansche bediening der Zalig
heid voor den diepgezonken zon
daar is om Christus wil.
Maar waf kent hef kind des
Heeren er bij aanvang van? Al de
weldaden en zegeningen, die de
Heere hun schenkt, het is vloeien
de uit de wonden Christi. Doch is
het niet zoo gelijk Cristus zelf tegen
Zijn discipelen zeide, eer Hij van
de aarde tot Zijn Vader ging:
„Gijlieden gelooft in God, gelooft
ook in Mij". O, dat door het ge
loof te mogen aannemen, dat de
Gezegende Cristus, ook voor ons
een Vloek is geworden, Diep, ja
zeer diep buigt de ziel zich voor
Gods Aangezicht dan neder. Daar
toe was juist deze weg noodig.
Als alle hoop ons ontvalt, en wij
nergens meer op kunnen leunen,
o, dan die Gezegende ontdekking
die ons in "het gebed geleerd wordt
»Om Jezus wil." Welk een waarde
hebben dan deze woorden, omdat
de zaken van deze woorden de
ziel aangrijpen. Hoe menigeen zal
zich voor de nimmer eindigende
eeuwigheid bedriegen, omdat hij of
zij genoeg heeft aan een vormelijk
gebed. Maar ach I wat zal de vorm
ons baten, indien het wezen des
gebeds gemist wordt.
De vorm mag niet verwaarloosd,
maar zij moet vrucht zijn van het
wezen. Innerlijk zal onze ziel door
Geesteslicht bestraalt dienen te
worden, want ons.,hart dat van na
ture geneigd is God en den naas
te te haten, het 25al vernieuwd, en
dus wedergeboren moeten worden,
en elke wedergeboren zondaar zal
hef gebed leeren beoefenen. Welk
een onderscheid, het bidden van
voorheen of thans. Het is nü niet
de vorm maar het is de nood der
ziel, die dan smeekt, kermt en roept
tot God. O, wat zouden wijbewel-
dadigd zijn, zoo wij er allen ook
waf van geleerd hadden Want in
het Koninkrijk Gods komt het er
niet op aan of gij veel hebt, maar
of hetgeen wat gij hebt, U voor
Gods aangezicht vjerootmoedigf en
of gij U zelven dus als een schul
dige en onwaardige hebt leeren
kennen
Schuldig aan al de geboden Gods
en onwaardig dat de Heere zoo een
zal verhooren.
En toch, tof wien zullen zij heen
gaan
„Bij U zijn de woorden des eeuwi
gen levens",
Verrassend, ja, zao is de Heere
voor de Zijnen".
Uitgesteld, ja, ddf heeft de Heere
menigmaal de vett^ '-oring gedaan,
doch nimmer nun iuéschaamd.
Dikwijls waren ze ontroerd, als
de Heere hun druk verzwaarde en
hun daarna pas verhoorde.
Doch de Heere leert zijn volk
dat Hij alleende Aïïeenwifze, ver
hooring kan schenken.
Als Paulus door een scherpen
doorn in het vleesch wordt getuch
tigd, dan smeekt hij driemaal of de
Heere deze smart wil weg nemen,
maar het antwoord is„Mijne ge
nade is u genoeg'.
De druk wordt verlicht, maar
niet geheel weggenomen. De Heere
wil ons leeren, eenswillend te zijn
in Zijne wegen die Hij met ons
houdt. En dan wordt geleerdMijn
kracht wordt in zwakheid volbracht.
De Heere leere ons, om uit de
grond des harten uit te roepen:
„Niet mijn wil, maar Uiv wil ge
schiede f"
De Heere weet beter, waf voor
ons noodig en nuttig is, dan wij.
Hij vcrwaardige ons, veel te ver-
keeren in de binnenkamer om in
diepe afhankelijkheid, de nooden
van ons huisgezin en onszelf, ja,
mocht het wezen ook van ons diep
gezonken volk voor den Heere neer
te leggen. Dan zal de verhooring
op Zijn tijd ook zeker volgen.
B. (O.) (K)
BLEEKWATER&ZEEPPnEDFR
DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERL. FABRIKAAT
LAAGSTE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN
Advertentie-prl]8 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleest
aanvragen en -aanbiedingen vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aan
kondlglng 10 eent per regel' Contrarten belangJflk lager
üÜCjAVEVAN
Gevestigd Ie Middelharni. - Piin. Hendiikstr. 122 C. Giio #167930 Poatboz 8 Tel. 17
V
Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Versehiint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 eent. Buitenland 8 gulden per jaar
Tytannen.
De Oudheid heeftze gekend. Despoten,
waarvan meen leest: Dien hij wilde, doodde
hij en dien hij wilde, liet hij in het
leven."
Tyrannen, waarvan de geschiedenis schrilts
kelijke dingen meldt.
Wier willekeur de hoogste wet was.
Zoovele namen noemt de oudheid.
Ook ons land heeft ze gekend.
Denk b.v. aan de Noorsche overheersohing
in Friesland na Karel de Grootes dood.
Godfried, die zich koning van Friesland
noemde staat er om bekend.
De openingen der hutten laag en naar het
Noorden gericht om ongewild telkens te
moeten buigen voor het land van de over:»
heerscher.
De stroppen altijd om de halzen opdat
Ze konden worden opgehangen aan den
eersten den besten boom, zoo tyrannieke
willekeur het gebood.
En in latejp tijden.
Een Alva.
Verkrachting van wet en privelegie, om
persoonlijke willekeur daarvoor in de plaats
té stellen.
En indien men niet wist, dat God de
wijzen vangt in- hun arglistigheid, het zou
verwondering baren te merken, dat onze
hoog verlichte tijd naar zulke tijden terug
wil.
Indien men niet wist, dat 's menschen
bestaan staat geteekend als boos ten alle
dagen, zeker het zou oorzaak geven tot
verbazing.
Edoch, het Vt'oord Gods is verworpen.
Wat wijsheid zou men dan hebben.
Geene.
En daarom behoeft ons het vragen, het
roepen om tyrannen niet te verwonderen.
Dat is waarop de valsche revolutionaire
vrijheid uitloopt.
Een vraag om tyrannen.
Een alleenheerscher, een leider.
Wiens wil hoogste wet is.
Aan wiens wil gansche volken onderwor*
pen zijn.
Ontstellend zoo men bedenkt dat eén
g^nsch volk den hals buigt voor een lei^*
der, die wreed, willekeurig het lot bepaalt.
Dat is het tyrannieke. Een man, een
leider, naar willekeur beschikkend over goed
en leven van zoovelen. De hoogste be»'
ginselen en goederen ondergeschikt aan de
wil, aan de dweepzucht van ^een die men
leider noemt. Om tyrannen vraagt men
heden. Daarvan is het fascisme het bewijs.
Hoe spreken de personen in Brabant die
hierin .zeggenschap hebben, ovjer deze ques*
tie, die jnaar den zin van zeer vele inwo^^
ners van Flakkee, en ook daarbuiten, veel
te lang duurt, en den weg op schijnt te
gaan, van de reeds zoovele belangrijke za«
ken die door bureaucratie, eerzucht of
wangunst, op de lange baan werden gescho*
ven, ten nadeele van het algemeen belang.
Hier dus de meening van vooraanstaande
personen in deze questie uit Brabant.
Het is ons bekend, dat op Flakkee de
schuld van de stagnatie, om te komen tot
een goede veerverbinding, wordt gegeven
aan het bestuur van Mark en Dintel,, al
wordt dit dan niet officieel gedaan. Dit
is echter geheel onjuist.
Allereerst dient men op Flakkee te ht'
grijpen, dat Mark en Dintel als lichaam,
niets met een veer gebaat is, doch dat wel
zeker het bestuur ,uit overweging ten nutte
va'n het algemeen belang, haar medewerking
ten volle zal willen verleenen. Er bestaat nu
een Stichting, die de belangen van de veer*
verbinding op zich zal nemen. Zijn de leden
van deze Stichting nu door een bestaande
Vereeniging gekozen, of is het een Stich*
ting betrekkelijk eigenmachtig gevormd
door enkele personen, en bezit deze dan
Zeker ook geen rechtsgeldigheid.
Nimmer is er door de belanghebbenden
eeen officieel gedocumenteerd verzoek ge*
richt tot het best. v. Mark en Dintel, hoewel
er wel onderhandelingen of besprekingen
plaats gehad hebben met het dageHjks be*
stuur. Doch het hoofdlichaam, waar dan
toch de besluiten genomen moeten worden,
is nog nimmer een officieel verzoek toe*
gezonden, zoodat dit zich nog nimmer heeft
uitgesproken ten opzichte van de eventueel
bestaande verschillen of verlangens.
Of de taktiek juist is om in die zooge»
naamde stichting de personen te plaatsen
die er thans zitting in hebben, zullen wij
niet beoordeelen. Zonder schade voor Mark
en Dintel, en zonder prijsgeving van haar
rechten, kan men er zeker van zijn, dat
wij mede willen werken voor een goede
veerverbinding. De Sasdijk wordt reeds
schitterend in orde geihaakt, dit is al een
mooi bewijs.
Is de opzet in Flakke, echter niet veel
te kostbaar? Men spreekt maar direct van
sommen van ruim 40.000 gulden, of het
^d maar voor het grijpen is. Wij waren
van meening dat dit veel en veel goedkoo*
per zou kunnen, en toch goed. Uitbaggeren,
een flinke beschoeiïng, een ponton, en
de vaart kon schitterend gaan. Het varen is
geen bezwaar. Liefhebbers zijn er me^r
dan genoeg, en Mark en Dintel zal niet toe*
staan, dat er door een exploitant misbruik
gemaakt zou worden, hetzij door hooge ta*
■"■'■""■■MisaaoïEsi
Jmatmderivoer
rieven of te weinige vaarten, of slecht mate»
rieel, ten koste van het algemeen belang.
Er wordt ook wel gezegd dat men hier, ten
koste van alles, de thans varende exploi*
tant, de handen boven het hoofd zou hou*
den. Dit is echter geheel onjuist. Het zou al*
leen onbillijk zijn, om een persoon die het
•ayagedurfd heeft, en de eerste uitvoerder
is, op een onbillijke wijze voor het hoofd
te stooten, of onredelijk te behandelen.
Doch 'het algemeen belang moet ook door
hem gediend worden.
Op heden is er echter nog steeds geen
oplossing gekomen, doch laat men daarvan
Mark en Dintel de schuld niet geven. De
mogelijkheid is niet uitgesloten dat er een
plotselinge verandering komt, waar vrijwel
niemand op Flakkee op gerekend heeft, en
die dan wellicht zal leiden tot een zeer spoe*
dige, vlotte overtocht.
Nogmaals Mark en Dintel is geen tegen*
werker voor goede veerplannen.
N.
De nieuwe gezangenlmndel.— Vet.
anderde formulieren. Veranderde
gebeden. Naar „deïen tijd" inge*
ridit.
In zijne predikaties over de kostelijke
Bruidschat schrijft Ds. Franssen over men*
schen, die een nogal gemakkelijken gods*
dienst beleven: zij grijpen maar naar den
gezangenbundel. Thans doet ook de Waar*
nemer zoo; 'tis maar een bundeltje, dat ik
hier voor mij heb. Het is een boekje ten
dienste der Gereformeerde Kerken, inhou'
itnde eenige gezangen en liturgische formu*
lieren. Met een voorrede van Prof. Hoek*
stra uit Kampen. De Geref. Kerken heb*
ben de „eenige gezangen" uit het Psalm*
boek met een 20*tal aangevuld, zoodat zij
dus nu 29 gezangen hebben.
Ook zijn de formulieren „iets" veranderd,
zoo b.v. dat voor bevestigen van Ouderlin*
gen en diakenen, waarin ten aanzien van
de diakenen gesproken wordt van hunne
taak tot inzamelen en bewaren der aalmoe*
zen en goederen is weggelaten uit de
vermaning aan de armen de woorden: „en
gij armen zijt arm van geestdie
gestolen heeft stele niet meer" (Ef. 4) Want
dat had al jaren aanstoot gegeven dat de
arme arm van geest moest zijn en onder
verdenking stond geneigd te zijn tot stelen.
De Apostel had, door den Geest geleid,
in Etéze 4 toch wel die meening. Ook is
het huwelijksformulier veel veranderd. Het
begint niet meer met de woorden: Over*;
mits den getrouwden gemeenlijk velerhande
tegenspoed en kruis vanwege de zonde
overkomt.die geheele passage is weg*
gelaten. Men is blijkba'ar van ander gevoe*
len dan degenen, die in de Reformatie het
formulier opstelden en wien een reuke aan
godzaligheid omhing. Intusschen zullen er
nog duizenden bij duizenden zijn die getui*
gen kunnen, dat het huwelijk hun vele
kruisen bracht. Ja het doopformulier spreekt
van ons leven als van een gestadigen dood.
Maar als de menschen liever deze gewich*
tige stap des levens doen zonder die zware
oude klanken te hooren, welnu, het kan
hen gebeuren I Waarnemer houdt het in dit
verband maar liever met de oudjes.
Men moet intusschen bedenken, dat als
de Geref. Kerken, na eerst art. 36 der Be*
lijdenis besnoeid te hebben alsof die Be*
lijdenis geschriften van hen alleen waren,
er nu toe overgaan een twintigtal gezangen
in te voeren en de formulieren te verande*
ren, zonder te overwegen, dat zij hier
raken aan geestelijke goederen die door al
wat Gereformeerd is van de vaderen gëerfd
zijn, zij de klove tusschen hen en andere
gereformeerde kerken en gemeenten in Ne*
derland zeer vergroot hebben. En zoo wijst
VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My.