VELO Stofzuiger CI1QWEEKBLADopGED.GR0nD5LAG voördIZUID-HOLLeïiZEEIJWSCIIE EILAHDEn "I 7e JaaröanjS zaterdag; 21 JULI 1934 No. 551 N.V. Uitgeversmaatschappij «Ellanden-nieuws EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Het veer Sluishaven Dintelsas Uit het Kijkvenster MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dit nummer bestaat uit 2 bladen De verhooring des gebeds. „Gij hoott hef gebed." Ps. 65 3a Welk een voorrecht bezit toch 's Heeren volk boven de wereld Immers met al hunne bezwaren, nooden en behoeften mogen ze ko» men tot Hem die gezegd heett «Wentel uwen weg op den Heere, en vertrouw op HemHij zal het maken." Bidden, het is maar niet het uit„ spreken van eenige woorden, of een oogenblik de handen vouwen, en de oogen sluiten Neen, het is een uitstorten van de begeerte der ziel voor het Aangezicht des Heeren, hetwelk gepaard gaat met geloof, vertrouwen en liefde. Welk een heerlijke lessen heeft de Heere Zijn volk over het bidden gegeven. Nauwelijks heeft Hij de bergrede beëindigd of Hij wijst op de ernst van het bidden. ,En wanneer gij bidt, zoo zult gij niet zijn gelijk de geveinsden, want die plegen gaarne, in de synagogen en op de hoeken der straten staan de, te bidden, opdat zij van de menschen mogen gezien worden „Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben," En wannqer Hij hun dan gewe zen heeft, hoe het niet moet zijn, dan zal Hij hun ook zeggen, wat het werkelijke bidden is. Het is een zich afzonderen in de binnenkamer, waar, in de eenzaamheid, het hart met al /ijn moeiten en zorgen voor den Heere wordt opengelegd. De Heere is goed en goeddoen de en menigmaal gebeurt het, dat, wat de profeet Jesaja mocht neer schrijven: .Eer zij roepen, zal ik ant woorden", voor Gods Volk bewaar heid wordt. Hoe verrassend is de Heere menigmaal voor de Zijnen. Nauwelijks hunne nooden Hem be kend gemaakt, of de Heere vervult hun begeertens. De blinde aan den weg bij Jeri cho, Petrus in de gevangenis, en de Moordenaar aan het kruis zij zijn de bewijzen, dat de Heere, zoo het Hem behaagt, ons dadelijk ver- hooren wil. Immers op de vraag der blinde ,Dat ik ziende mag v/orden" klinkt het„Wordt ziende, uw geloof heeft u behouden". Op het gebed der ge meente verlost de Heere Petrus op een wonderlijke wijze uit de ge vangenis. En op de bescheiden be de van den Moordenaar: Heerel gedenkt mijnerals Gij in Uw ko ninkrijk zult gekomen zijn", klinkt het vol van mededoogen: .Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn." Maar al is het waar, dat de Hte- re Zijn Volk menigmaal verras send verhoord, het gebeurt ook en dit is tot hunne leering, dat de Heere hun wat laat wachten: Die gelooft zal niet haasten. Het Kind des Heeren dat vele verrassende gebeds-verhooringen heeft verkregen is niet weinig ont steld, wanneer de Heere niet meer dadelijk antwoordt. Allerlei gedach ten doorkruisen dan de ziel. Waarom ach J waarom hoort de Heere mij niet meer Het zal hem straks ont sloten worden. Indien de Heere was blijven doorgaan, om hun dadelijk te verhooren, zouden zij op het laatst dan niet gaan meenen dat dit een vaste regel was in het Ko ninkrijk Gods? De afhankelijkheid ze zou gemist worden. Vandaar dat de Heere de verhooring een weinig uitstelt.Indien gij meent, verslagen en neergebogen ziel, dat de Heere u niet meer wil verhooren, dan is niets minder waat. Hij wacht om u genadig te zijn, maar Hij beproeft u of gij volhardt in den gebede. Toen gij pas op den weg waart, met welk een teederheid was uw ziele gebonden aan 's Hee ren lieve Woord en Volk. Wat werd gij menigmaal door het Woord on derwezen. Het was immers uw da gelijks zielsvermaak het te onder zoeken, en dag bij dag werd gij overladen met Zijne Weldaden. Doch thans is het anders. De Hee re verbergt Zijn aangezicht en de vijand valt u aan. dat gfl geen heil bij üod hebt. Gij hebt u alles maar verbeeld, enz. En soms zijt gij zoover, dat gij het met de vijand haast eens wordt. Doch een reinig geduld: „Wacht op den Heere Godvruchte schaar, houdt moed. Hij is getrouw, de Bron van alle Goed" Straks zal dit wach ten rijkelijk vergoed worden, als Hij u toch weer verhoort Heeft de Kananeesche vrouw dit niet erva ren? Toen zij een veracht hondeke beleed te zijn, ontving zij haar wensch. Heeft God Abraham, al heeft hij lang moeten wachten, het kind der belofte onthouden? Immers neen! In de oefenschool des gebeds is veel te leeren. Verrassend kan God het gebed Zijns volks verhooren. En al moeten zij later ook leeren ge duldig te wachten, evenwel. Hij be schaamt hun hope niet. En nimmer zal Hij hun begeven en verlaten, maar dit zegt niet, dat de Heere altijd zal handelen zoo zij het verwachten. Denk eens aan Maria en Martha Hun broeder Lazarus wordt ernstig krank, >ter- stond wordt een bode heengezonden met de boodschap .Heere X zie, dien Gij Hefhebt is krank', en, komt de Heere dadelijk om Lazarus te genezen? Neen, dat doet de Heere niet. Juist nu Hij gehoord heeft, dat zijn vriend krank is, blijft Hij nog twee dagen in de plaats, waar. Hij was. Wonderlijk, niet waar? Wat zullen Maria en Martha uitgezien hebben naar 's Heeren komst, doch de Heere kwam niet, en intusschcn sterft Lazarus. Wij weten uit het verdere verloop der zaak, dat dit alles moest geschieden tot Heer lijkheid Gods. Doch wanneer 's Heeren volk in zulke wegen komt wat wordt het dan moeilijk om zulke wegen goed te keuren. Wij zien uit naar licht, en er is duis ternis. Wij smeeken en roepen, en het wordt onmogelijker, dat onze bede verhoord zal worden. Wat een lessen worden dan geleerd. Inplaats van verlossing - gebon denheid. Ja, 't is alsof de Heere ons in de engte wil drijven. En ja, ook deze wegen zijn zoo noodig, want wat wfordt ons gebed dan afhankelijk, hoe wordt het verdiept met welk een eerbied zijn wij dan vervuld voor dat Heilige wezen; wat wordt Christus dan dierbaar, gepast en noodzakelijk, want om Zijne gerechtigheid alleen, door Zijne zoen- en kruisverdienste kunnen wij met God verzoend worden. De gansche bediening der Zalig heid voor den diepgezonken zon daar is om Christus wil. Maar waf kent hef kind des Heeren er bij aanvang van? Al de weldaden en zegeningen, die de Heere hun schenkt, het is vloeien de uit de wonden Christi. Doch is het niet zoo gelijk Cristus zelf tegen Zijn discipelen zeide, eer Hij van de aarde tot Zijn Vader ging: „Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij". O, dat door het ge loof te mogen aannemen, dat de Gezegende Cristus, ook voor ons een Vloek is geworden, Diep, ja zeer diep buigt de ziel zich voor Gods Aangezicht dan neder. Daar toe was juist deze weg noodig. Als alle hoop ons ontvalt, en wij nergens meer op kunnen leunen, o, dan die Gezegende ontdekking die ons in "het gebed geleerd wordt »Om Jezus wil." Welk een waarde hebben dan deze woorden, omdat de zaken van deze woorden de ziel aangrijpen. Hoe menigeen zal zich voor de nimmer eindigende eeuwigheid bedriegen, omdat hij of zij genoeg heeft aan een vormelijk gebed. Maar ach I wat zal de vorm ons baten, indien het wezen des gebeds gemist wordt. De vorm mag niet verwaarloosd, maar zij moet vrucht zijn van het wezen. Innerlijk zal onze ziel door Geesteslicht bestraalt dienen te worden, want ons.,hart dat van na ture geneigd is God en den naas te te haten, het 25al vernieuwd, en dus wedergeboren moeten worden, en elke wedergeboren zondaar zal hef gebed leeren beoefenen. Welk een onderscheid, het bidden van voorheen of thans. Het is nü niet de vorm maar het is de nood der ziel, die dan smeekt, kermt en roept tot God. O, wat zouden wijbewel- dadigd zijn, zoo wij er allen ook waf van geleerd hadden Want in het Koninkrijk Gods komt het er niet op aan of gij veel hebt, maar of hetgeen wat gij hebt, U voor Gods aangezicht vjerootmoedigf en of gij U zelven dus als een schul dige en onwaardige hebt leeren kennen Schuldig aan al de geboden Gods en onwaardig dat de Heere zoo een zal verhooren. En toch, tof wien zullen zij heen gaan „Bij U zijn de woorden des eeuwi gen levens", Verrassend, ja, zao is de Heere voor de Zijnen". Uitgesteld, ja, ddf heeft de Heere menigmaal de vett^ '-oring gedaan, doch nimmer nun iuéschaamd. Dikwijls waren ze ontroerd, als de Heere hun druk verzwaarde en hun daarna pas verhoorde. Doch de Heere leert zijn volk dat Hij alleende Aïïeenwifze, ver hooring kan schenken. Als Paulus door een scherpen doorn in het vleesch wordt getuch tigd, dan smeekt hij driemaal of de Heere deze smart wil weg nemen, maar het antwoord is„Mijne ge nade is u genoeg'. De druk wordt verlicht, maar niet geheel weggenomen. De Heere wil ons leeren, eenswillend te zijn in Zijne wegen die Hij met ons houdt. En dan wordt geleerdMijn kracht wordt in zwakheid volbracht. De Heere leere ons, om uit de grond des harten uit te roepen: „Niet mijn wil, maar Uiv wil ge schiede f" De Heere weet beter, waf voor ons noodig en nuttig is, dan wij. Hij vcrwaardige ons, veel te ver- keeren in de binnenkamer om in diepe afhankelijkheid, de nooden van ons huisgezin en onszelf, ja, mocht het wezen ook van ons diep gezonken volk voor den Heere neer te leggen. Dan zal de verhooring op Zijn tijd ook zeker volgen. B. (O.) (K) BLEEKWATER&ZEEPPnEDFR DUBBEL ZUIGVERMOGEN - NEDERL. FABRIKAAT LAAGSTE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN Advertentie-prl]8 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dleest aanvragen en -aanbiedingen vaa 1—6 regels 80 et.; Boek-aan kondlglng 10 eent per regel' Contrarten belangJflk lager üÜCjAVEVAN Gevestigd Ie Middelharni. - Piin. Hendiikstr. 122 C. Giio #167930 Poatboz 8 Tel. 17 V Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Versehiint lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 eent. Buitenland 8 gulden per jaar Tytannen. De Oudheid heeftze gekend. Despoten, waarvan meen leest: Dien hij wilde, doodde hij en dien hij wilde, liet hij in het leven." Tyrannen, waarvan de geschiedenis schrilts kelijke dingen meldt. Wier willekeur de hoogste wet was. Zoovele namen noemt de oudheid. Ook ons land heeft ze gekend. Denk b.v. aan de Noorsche overheersohing in Friesland na Karel de Grootes dood. Godfried, die zich koning van Friesland noemde staat er om bekend. De openingen der hutten laag en naar het Noorden gericht om ongewild telkens te moeten buigen voor het land van de over:» heerscher. De stroppen altijd om de halzen opdat Ze konden worden opgehangen aan den eersten den besten boom, zoo tyrannieke willekeur het gebood. En in latejp tijden. Een Alva. Verkrachting van wet en privelegie, om persoonlijke willekeur daarvoor in de plaats té stellen. En indien men niet wist, dat God de wijzen vangt in- hun arglistigheid, het zou verwondering baren te merken, dat onze hoog verlichte tijd naar zulke tijden terug wil. Indien men niet wist, dat 's menschen bestaan staat geteekend als boos ten alle dagen, zeker het zou oorzaak geven tot verbazing. Edoch, het Vt'oord Gods is verworpen. Wat wijsheid zou men dan hebben. Geene. En daarom behoeft ons het vragen, het roepen om tyrannen niet te verwonderen. Dat is waarop de valsche revolutionaire vrijheid uitloopt. Een vraag om tyrannen. Een alleenheerscher, een leider. Wiens wil hoogste wet is. Aan wiens wil gansche volken onderwor* pen zijn. Ontstellend zoo men bedenkt dat eén g^nsch volk den hals buigt voor een lei^* der, die wreed, willekeurig het lot bepaalt. Dat is het tyrannieke. Een man, een leider, naar willekeur beschikkend over goed en leven van zoovelen. De hoogste be»' ginselen en goederen ondergeschikt aan de wil, aan de dweepzucht van ^een die men leider noemt. Om tyrannen vraagt men heden. Daarvan is het fascisme het bewijs. Hoe spreken de personen in Brabant die hierin .zeggenschap hebben, ovjer deze ques* tie, die jnaar den zin van zeer vele inwo^^ ners van Flakkee, en ook daarbuiten, veel te lang duurt, en den weg op schijnt te gaan, van de reeds zoovele belangrijke za« ken die door bureaucratie, eerzucht of wangunst, op de lange baan werden gescho* ven, ten nadeele van het algemeen belang. Hier dus de meening van vooraanstaande personen in deze questie uit Brabant. Het is ons bekend, dat op Flakkee de schuld van de stagnatie, om te komen tot een goede veerverbinding, wordt gegeven aan het bestuur van Mark en Dintel,, al wordt dit dan niet officieel gedaan. Dit is echter geheel onjuist. Allereerst dient men op Flakkee te ht' grijpen, dat Mark en Dintel als lichaam, niets met een veer gebaat is, doch dat wel zeker het bestuur ,uit overweging ten nutte va'n het algemeen belang, haar medewerking ten volle zal willen verleenen. Er bestaat nu een Stichting, die de belangen van de veer* verbinding op zich zal nemen. Zijn de leden van deze Stichting nu door een bestaande Vereeniging gekozen, of is het een Stich* ting betrekkelijk eigenmachtig gevormd door enkele personen, en bezit deze dan Zeker ook geen rechtsgeldigheid. Nimmer is er door de belanghebbenden eeen officieel gedocumenteerd verzoek ge* richt tot het best. v. Mark en Dintel, hoewel er wel onderhandelingen of besprekingen plaats gehad hebben met het dageHjks be* stuur. Doch het hoofdlichaam, waar dan toch de besluiten genomen moeten worden, is nog nimmer een officieel verzoek toe* gezonden, zoodat dit zich nog nimmer heeft uitgesproken ten opzichte van de eventueel bestaande verschillen of verlangens. Of de taktiek juist is om in die zooge» naamde stichting de personen te plaatsen die er thans zitting in hebben, zullen wij niet beoordeelen. Zonder schade voor Mark en Dintel, en zonder prijsgeving van haar rechten, kan men er zeker van zijn, dat wij mede willen werken voor een goede veerverbinding. De Sasdijk wordt reeds schitterend in orde geihaakt, dit is al een mooi bewijs. Is de opzet in Flakke, echter niet veel te kostbaar? Men spreekt maar direct van sommen van ruim 40.000 gulden, of het ^d maar voor het grijpen is. Wij waren van meening dat dit veel en veel goedkoo* per zou kunnen, en toch goed. Uitbaggeren, een flinke beschoeiïng, een ponton, en de vaart kon schitterend gaan. Het varen is geen bezwaar. Liefhebbers zijn er me^r dan genoeg, en Mark en Dintel zal niet toe* staan, dat er door een exploitant misbruik gemaakt zou worden, hetzij door hooge ta* ■"■'■""■■MisaaoïEsi Jmatmderivoer rieven of te weinige vaarten, of slecht mate» rieel, ten koste van het algemeen belang. Er wordt ook wel gezegd dat men hier, ten koste van alles, de thans varende exploi* tant, de handen boven het hoofd zou hou* den. Dit is echter geheel onjuist. Het zou al* leen onbillijk zijn, om een persoon die het •ayagedurfd heeft, en de eerste uitvoerder is, op een onbillijke wijze voor het hoofd te stooten, of onredelijk te behandelen. Doch 'het algemeen belang moet ook door hem gediend worden. Op heden is er echter nog steeds geen oplossing gekomen, doch laat men daarvan Mark en Dintel de schuld niet geven. De mogelijkheid is niet uitgesloten dat er een plotselinge verandering komt, waar vrijwel niemand op Flakkee op gerekend heeft, en die dan wellicht zal leiden tot een zeer spoe* dige, vlotte overtocht. Nogmaals Mark en Dintel is geen tegen* werker voor goede veerplannen. N. De nieuwe gezangenlmndel.— Vet. anderde formulieren. Veranderde gebeden. Naar „deïen tijd" inge* ridit. In zijne predikaties over de kostelijke Bruidschat schrijft Ds. Franssen over men* schen, die een nogal gemakkelijken gods* dienst beleven: zij grijpen maar naar den gezangenbundel. Thans doet ook de Waar* nemer zoo; 'tis maar een bundeltje, dat ik hier voor mij heb. Het is een boekje ten dienste der Gereformeerde Kerken, inhou' itnde eenige gezangen en liturgische formu* lieren. Met een voorrede van Prof. Hoek* stra uit Kampen. De Geref. Kerken heb* ben de „eenige gezangen" uit het Psalm* boek met een 20*tal aangevuld, zoodat zij dus nu 29 gezangen hebben. Ook zijn de formulieren „iets" veranderd, zoo b.v. dat voor bevestigen van Ouderlin* gen en diakenen, waarin ten aanzien van de diakenen gesproken wordt van hunne taak tot inzamelen en bewaren der aalmoe* zen en goederen is weggelaten uit de vermaning aan de armen de woorden: „en gij armen zijt arm van geestdie gestolen heeft stele niet meer" (Ef. 4) Want dat had al jaren aanstoot gegeven dat de arme arm van geest moest zijn en onder verdenking stond geneigd te zijn tot stelen. De Apostel had, door den Geest geleid, in Etéze 4 toch wel die meening. Ook is het huwelijksformulier veel veranderd. Het begint niet meer met de woorden: Over*; mits den getrouwden gemeenlijk velerhande tegenspoed en kruis vanwege de zonde overkomt.die geheele passage is weg* gelaten. Men is blijkba'ar van ander gevoe* len dan degenen, die in de Reformatie het formulier opstelden en wien een reuke aan godzaligheid omhing. Intusschen zullen er nog duizenden bij duizenden zijn die getui* gen kunnen, dat het huwelijk hun vele kruisen bracht. Ja het doopformulier spreekt van ons leven als van een gestadigen dood. Maar als de menschen liever deze gewich* tige stap des levens doen zonder die zware oude klanken te hooren, welnu, het kan hen gebeuren I Waarnemer houdt het in dit verband maar liever met de oudjes. Men moet intusschen bedenken, dat als de Geref. Kerken, na eerst art. 36 der Be* lijdenis besnoeid te hebben alsof die Be* lijdenis geschriften van hen alleen waren, er nu toe overgaan een twintigtal gezangen in te voeren en de formulieren te verande* ren, zonder te overwegen, dat zij hier raken aan geestelijke goederen die door al wat Gereformeerd is van de vaderen gëerfd zijn, zij de klove tusschen hen en andere gereformeerde kerken en gemeenten in Ne* derland zeer vergroot hebben. En zoo wijst VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1