yiuxm VELO Stofzuiger EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 6e Jaarganj^ ZATERDAG 23 JUNI 1934 No/545 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws" Uit het Kilkvenster Benauwd? De oplossing van het kerkelijk vraagstuk. MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Dif nummer bestaat uit 2 bladen Droefheid üaar God. Want dè droefheid naar God werkf een onóeroaweltfke bekeering tof za lig fieid- 2 Cor 8 10a, Aangaande de dagen onzer jaren, daarin zijn* zeyenüg jaar, of zoo wij zeer sterk zijn tachtig jaar en het üitnemendste van die is «noeife en verdriet, ^jvant het wordt, snellijk afgesneden én wij vlie^qn daarhenen. Hoezeer worden deze woorden bewaarheid in het.leviej^ der menschen- Niemand ontkomt aan de scheiding van lichaam én ziel, niemand 1 Kn tij debs hef léven wordt erva'^ ren, dat moeiten en zorgen niet* ontbreken, i^ohder zucht en klacbt hef pad de^ levens te gaan, be hoort tot de onmogelijkheden. De groote vraag echter is:'Waarr over wordt geklaagd? In zijn klach ten toch maakt de mensch ken baar hetgeen hem hindert. En be luisteren wij de klaagtonen, dan treedt aan. het licht, hoe de wè- reldsche zaken hef hart vervullen. Is hef wonder Waarheen strekt zich,de begeerte van den mensch van nature uit Kleven zijn voeten nief aan het sfpf? Is hij nief vle^- schelijk? Zijne gedachten zijn om het in deze wereld goed te heb ben. Doch over deze spreekt de Mee re Zijn afkeuring uit. Het zijn blin den, die nief zien Daar is geen vreeze Gods voor hunne oogen Alle hunne gedachten zijn dat er geen God is Dif is de toestand van hef na tuurlijke hart, zoo verdorven is hef. Dit kan nief anders uifloopen dan op een eeuwig verderf tenzij God de Heere met zijn genade kome. Als de Heere komt werken en levend maakt, die dood zijn in zonden en misdaden, dan wordt hef mogelijk te zuchten en te kla gen, zooals hef den Heere behaagt. Die levendgemaakf worden door den Heiligen Geest worden zuch- fers, klagers en bidders, üan wordt geleerd, wat hef zeggen wil, zon der God in de wereid te zijn Hun toestand leéren zij kennen. Tegen God hebben zij gezondigd en er is scheiding fusschen Hem en fus- schen hen. Dat verontrustte hen vroeger nief, maar nu zijn zij er bekommerd over. Ook gaaf het nief over de ge volgen der zonde zooals bij Ezau en Achab. Die hebben wel tranen gehad, maar de echte droefheid kenden zij niet. Vijanden Gods zijn zij gebleven. Er was bij hen geen smart over hef schenden van Gods wtf. Het is een droefheid naar God b.ij allen, wier werk Geesfeswerk is Hef Godsgemis maakf de be nauwdheid des harten en alleen Godsbezif kan hen troosten. O, kon den zij maar iets doen om den Heere te behagen, en dat hij hun God wilde zijn. Doch. dat is onmo" gelijk. Wat zuilen zij den Heere toe brengen Maar welk een wonderlijk God is de Heere in dezen weg voor Zijn volk. Hij maakf ze zalig, Hij spreekt: Ik zal u tof een God zijn, en gg zult Mij tof een volk zijn. En die woorden worden vervuld in den weg. dien de Heere met hen houdt. Want de Heere is hef, die werkf, en nief de mensch. Denge ne, die werkt wordt hef loon niet toegerekend naar genade, maar naar schuld. Dies kan met alle goede voornemens, of werken der wet nief gevonden worden, waf de ziel rust geeft. Dengene die nief werkf, maar ge looft in Hem, die den goddélooze rechtvaardigt, wordt- zijn geloof ge rekend tof rechtvaardigheid Daf is des Heeren weg en daarom is hef voor den mensch een,onmo gelijke zaak om zonder des Heeren Geest fe komen tof een afzien van alle steun en te vragen alleen om' genade- Uit den mensch geen vrucht in der eeuwigheid zegt de He<?ré. Dan is ook hef geloof een geve Gods, zöodaf ook dif als gè^n ver dienstelijk werk in aanmerking kan komen. L»ie ro^mt, roeme in den Heere. Het is God'die werkt béide het willen en hef wérken,haar Zijn welbehagen, üif Hem endoof Hem en tof Hem zijn alle dingen. Is dif alles aldus en de e^jvaring bij Gods volk leert het dan is het gewi?, daf de dro'efheid naar God een onberoüwelijke bekee^ng werkt tot zaligheid. Nooit zal iemand on der de-leiding des Géestès bedrogen uitkomen.- \jq^ weg is voprzelcer moeilijk, dewijl de ^ensch, zeli ge heel onbekwaani is, maar oBverbre- kelijk. MoeilijJk terwijl de mensch het Verbroken werk\rcrbond wil hee- len maai: on^erbrekelijk,.omdat dé Heere het've,rbond'd*='^ genade Ije^ift opgericht. Christus" heeft de wet vervuld en de zonden zigns vofks gedragen en hei. recht Gods voldaan, eri» nu vergeving der zonden in Zijn b/oed. Geen andere weg voert tof de ge meenschap Gods dan de weg, dien dè Meere verordineérd heeft. Hij zal de blinden leiden door den weg, dien zij' niet geweten hebben. Zoo wordt dan door degenen, die door den Geest Gods levend ge maakt worden, ondervonden hoe zij zonder üod in de wereld zijn. Hun toestand onder dien God, te gen Wien zij overtreden, leercn zij verstaan. Smart er onder is in hun ziel. Zij moeten een af keurend oor deel uitspreken over zichzelf en over hunne zonden Een walging aan zichzelf over de snoodheid kennen zij. Droefheid vervult hen, dat zij Gods recht hebben tekort ge daan Zij achten zich Gods liefde en genade onwaardig. De verandering die de Heere in hen werkt, wordt kennelijk. Als strafwaardigen moeten zij zich voor den Heere beliyden en buigen. Kunnen zij zich nief opheffen uif hef modderig slijk, uit den ruischen- den kuil bij den Heere zijn uitkom sten, zelfs tegen den dood Hij laaf in tijd van nood hen niet verlegen. Die zijn zonden belijdt en laaf zal barmhartigheid verkrijgen. De poort is wel eng, en de weg nauw, die tof hef leven leidt. Velen zullen zoeken in te gaan en zullen niet kunnen, weinigen zijn er, die vinden. Daarom zij er veel zelfonderzoek. Er is in onze dagen zooveel geroep «Heere, Heere". Doch daaraan is het leven nief be loofd. Niet die zoo roepen alleen, maar die daar doen den wil des va ders, die in de hemelen is. Gods raad zal bestaan. Hij zal al zijn welbehagen doen. Zichzelf 'n weg zoeken te banen zal nief bafen. Den weg door de wilderris ma ken, de baan voor God, is ook des Heeren werk. Vele godsdiensfigen zijn er, maar hef beslissende isZonder geloof is het onmogelijk Gode f e behagen. Velen willen nog wat doen, maar verstaan nief, daf God alles kan en wil doen De Heere spreekt i Ik zal maken, dat hun werk in der waarheid is. Die de waarheid hard vinden, zullen den weg nief verkiezen; zij slaan eigen wegen in. Zij echter die den Heere zoeken, zullen hem aan kleven en zeggenHeere fot wien zouden wij henengaan Als Orpa hen verlaat, zal Ruth met Naomi gaan. De keuze des harten met Gods Geest gedaan, is een onbe- rouwelijke. K. ffoese-Gnep-BrondnVs-AsOimaX mtmmm Jt ftOOr, a« Voornaamste inhoud DUBBEL ZUIGVERMOGEN NEDERL. FABRIKAAT LAAGSJE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My niEuws Advertentie-prlJs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenst- «anvrigen en -winbledlngen v«b 1—6 regels 80 et; Boek-aao- kondtglng 10 ceat per regel' Contraoten belangiflk lager uncAVE VAN Geve«liga te Middelharni» - Prin» HéndiiksU. 122 C: Giro 167930 "Poitbox 8 Tel. 17 V Abonnéments-prijs 85 ceut per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar -'-■ - In Utreclié thuis In de rust -^ Justus Vermeer I>« Oyerhêid-en de Kerk Toéi was het beter dan wu. Dé zwervende knecht des Heeren, Ds.,- Jp* hannes Kpelman, lïiééft «Je laatste jaren zijns levens, dóqrge'braciit ii4;iÜtrecht. Dait, tér plaatse- waar tij ^ch ycOr de heilige Bedié* nipg had.vqorbereid, Leeft hijdie óok neergelegd^- 6 Februari 1695 stierf hij, die zich tot, 'zijn dood bleaf beschouwen' als predikantyan d? gemeente Sluis. Blijkens acta en notulen, heeft-nen over hem in Utrecht-niets te klagen %i\xad. Wel was hem ,ten eenenihale het prediken verboden, -maar «aarde' lust zijns' harte-i liet men hem hier gezelschap, houden, ca'echiseeren, bijbelle*' ■zingen leiden enz.. Gans.:^ onverwacht is hij in een slaap, in het 63te jaar zijns levens overgegaanj in ,'die eet:,4ge ruste, die er owrblijft vodr.'het .volk can God. Met groo» te statie, is hij grafwair s gedragen; met lë dr.agers en 2 knechts (.'.oor dien tijd' zeer deftig) is hij begra-v^en in de C^tharinakerk. Wel kwim ook" totn,- onmiddellijk; de ."iatan openbaar daarin, 4at een geschriftj^ •Verscheen óp onzen Kfelman, inhoudende, dat hij geleefd had ten koste der weduwen en weezen, -wier brood hij had genomen, maar-én--in zijn groote,'deftige begrafenis en 'in de vele grafgedi'cntefl dk zijn ziele»» vrienden op hem m.aa '.ten, ligt wel een bewijs ,dat Koclm'aii, vrij uit ging. Maar be|rijpelijlc, dat de ■'vi,.!nd niet .verstond dat die rrjan, zonder' >actement, toch in' 't leven bleef, nog hier en daar geven kon en dan-.'nog boeken ''iet drukken] Nu, ik- denk dat het volk,':- in Utrecht daar meer van wist. Uit hi: groot legaat der. Kerk -— ik bedoel ,iles is Uwe" hebben zij hunnen broei., c ook medegedeeld Of beter gezegd-, zij lee!"'!;ri niet van t'kapi* taal, alleen maar van d( reiite. Daar deelde Koelman zou ik denker ..:ó\oudig in mede. Het liefdev.uur ■wn<-y«i v,V!-,-.°r. noe, 7Óó brandende, dat zij alle &ngen gemeen had* den. Wie eenig idee wil hebben hoe het ge* meenschapsleven iri Utrecht onder 's Heeren volk toen moet geweest zijn, neme maar eens kennis van de voorrede in het boek van de Oefeningen van Mr. Justus 'Ver* meer, zijnde verhandelingen op Avond* maals en bededagen, laatstelijk te Leiden gedrukt. Immers, deze Justus 'Vermeer, Dr. in de Rechten, en Ouderling, had een God* vreezende moeder en een Godvreezende Grootmoeder. „Het was lees ik in dien tijd, toen de ijverige Ds. Koelman weke* lijks ten huize van zijn (dat is 'Vermeer's) grootmoeder oefeningeh hield, onder welk middel, nevens anderen óók zijn grootmoe* der in hare jonge jaren een naam en eene plaats had gekregen onder de doch* teren des vredes." Die grootmoeder en die moeder hebben den kleinen Justus 'Vermeer veel den Heere opgedragen en hem geloovig aangeboden tot den dienst des Heeren. waarvan zij de heerlijke vruchten nog heb* ben mogen aanschouwen. Dus zal een en ander onzen Koelman, die er geregeld kwam niet onbekend gebleven zijn. Ach, het was toen beter dan nu. Koelman en Justus Vermeer, de een predikant, de an* der later Ouderling, maar beiden met den Geest der genade en gebeden begiftigd, hebben donkere dagen voor de Kerk in Nederland voorzien. Daarvan heeft ook Justus Vermeer, getuigd in zijn sterven op 11 Mei 1745, den dag waarop de Fran* schen bij Doornik onder de onzen vele dooden sloegen. En hoe zijn hun vreezen ook uitgekomen! En wat is sedert 1695, wat is sedert 1745 in NederUnd al niet geschied? Hoe is de Hervormde Kerk verzonken, dat zelfs de Godloochenaar den kansel kan beklimmen en dat er geen tucht op leer en leven meer kan geoefend wordeil. Reeds Koelman's dagen bewez'en het ver* val. Hij was wat stroef in zijn opvattingen Koelman, ook mensch als elk ander, be* hoeft onze leidsman niet te zijn in mid* delmatige zaken, maar was het niet te begrij* pen dat hij een zoo verworden Kerk' weer eerst met melk wilde voeden, aleer zij de vaste spijzen, die zij eenmaal had gehad, weer kon verdragen? Nu zouden deze artikelen koren óp den molen kunnen zijn van onze tegeriwoordige neo Calvinisten a la Kuijper. Ziet gij wel, zoo hoor ik hen zeggen, dat het allemaal kwaad brouwde, dat de Overheid zich met de Kerk inliet? Maar ik antwoord dit in 't kort: Als de Overheid treedt in de rechten der Kerk, is dat fout. Gezegende gevolgen had het echter dat in 1615 de Overheid de Dordtsche Synode beval. Als we die eens niet hadden gehad? En voorts: de Overheid moet Gods K«rk beschermen en haar niet tyranniseeren. A,s er dus wereldsche, vijandige ipagistra* tep hunne macht misbruiken in Koelmans' dagen, neemt dat de 'waarheid van deze dan het woord ontleende -stelling niet weg. Maakt ge den band tuss'phen Kerk en Staat los, dan leidt dat U tot een neutralen Staat- en een neutrale Stsmt is een Gode vijandige Staat. Nu zegt men wel, dat vele menschen maar in het verledene zitten te droomen én te soezen, terwijl zij christenen, van hun tijd moesten zijn. Welnu het zij zoo, mis* schien is ook de Waarnemer 300 jaren te laat geboren (naar men wel eens uitdrukt). Maar die dierbare geschriften van vroe* ger eeuw geven wel eens een zielsverkwik* king aan hen, die in wat zij thans rondom zich zien, zooveel reden tot droeefnis vin* 'den. Ja, als we onze tijden maar eens recht konden doorzien bij Geestes licht, dan .zouden wij Jeremia's klacht de onze ma* ken: ach, dat mijn hoofd water ware en mijn Oogen een springader van tranen. En wie daar nu tegen bipieschén -wil, die doe bet maar. i,s-,'■•'..- Werk voor jdc machine of, voor de arbeiders? Er is dit seizoen, misschien 'dubbel, zoo* veel koren gezaaid als op andere jaren. "Voor de. toeren is 'tarwe een gewas,-waar, zij het dat er niet. veel aan wordt verdiend, toch zeker niet aan wordt verloren, omdat de regeering het flink steunt. Bovendien zit er in deze graanteelt weinig arbeidsloon, veel minder als b.v. in uien of suikerbieten, wat terecht ook een voor* deelige kant is. Vaii de zijde vaw den boer bezien is het dus practisch, dat zij de hun toegewezen hectare's, met tarwe hebben bezaaid. In dit ,-yerband m.eene,n we te mogen opmerken, dat" de grootere -lind* bouwers een aanmerkelijke voorsprong hebben op de kleinere grondbezitters of pachters, daar die naar verhouding weinig tarwe konden zaaien, en meer aangewezen zijn op vruchten, waar wat betreft de prijs, tamelijk veel risico in zit. Gezien nu de groote teelt van koren* gewas dit jaar, bestaat er 'kans, dat vrij* wel al het koren met de machine zal worden gesneden, en er op dit product voor de arbeiders hoegenaamd geen werk overschiet. Daar komt. bij, dat door de grootere grondoppervlakte m.et tarwe be* teelt, de overige werkruimte voor de bonder* den werkloozen, danig is ingekrompen. Wij zien fret gebeuren, dat straks midden in den oogst, drommen arbeiders naar het stem* pellokaal zullen moeten, precies als in den winter bij harde vorst. Een droevig verschijnsel, en wat er aan te doen? Twee jaar geleden, en nadien telken jare, wees de heer Vermaas in den raad van Middelharnis er op, om van gemeentewege met de landbouwers overleg te plegen of dit werk, wanneer de meerdere kosten zouden worden bijbetaald door rijk en gemeente plus een klein portie door de boeren zelf, met de hand zou kunnen geschieden. Ook het dorschen. Hij klopte aan doovemans deur. Het kon niet. Men probeerde het niet eens. Het deed ons goed, dat we dezer dagen in den gemeenteraad van Goedereede een stem in dezelfde richting hoorden. De heer Everaers wilde ook overleg plegen, om de machinerieën thuis te houden,, en de oogst zooveel mogelijk met handwerk te laten verrichten. Men kan in hef verslag (zie 2e Blad) lezen, hoe de Burgemeester het van zich wilde afschuiven, maar op aandringen van Wethouder Lodder, die zélf landbouwer is, trok hij bakzeil. Het begin is er dus. Als in goede harmonie de landbouwers, of de landbouwvereenigingen overleg ple* gen met de gemeentebesturen en dan daar* bij de hulp inroepen van den Minister, meenen wij, dat er wat te bereiken valt. De hoofdbesturen van den modernen en katholieken landarbeidersbond hebben ook aanleiding gevonden een bespreking aan te vragen met de werkgeversvereeniging te Oude Tonge en Achthuizen, teneinde de mogelijkheid te bespreken om het koren met de hand te laten snijden. De werkge* vers vereeniging heeft zich tot een derge* lijke bespreking bereid verklaard, welke Maandag a.s. zal plaats hebben in Hotel de Weerd te Oude ïonge. Het benieuwd ons, of de verschillende Als Gij 's nachts niet slapen kunt door de benauwdheid op Uw borst. Als Uw ademhaling moeilijker en pijn lijker wordt door de verstopping van Uw luchtpijptakken, neem don Akker's Abdijsiroop. Gij zult Uw benauwdheid overmeesteren, want de slijm zal zon der moeite loskomen. Vanaf den eersten lepel begint de verlichting. Dat opgeblazen, benauwde gevoel zal verdwijnen en na korten tijd zult •^ij geen spoor meer van die borst- benauwdheid bemerken. Neem dus bij Overal verkr^bsar. 50 |JL£2/5 Bovengenoemde ptijs wordt verhoogd met bjjslag. voor Omzet*belasting. pogingen dienaangaande succes zullen af* werpen. Wanneer de landbouwers tot een bespreking zullen worden opgeroepen laten ze idan trou-w- opkomen,, en' niet denken aan hun zelfbindèr in het wagenhuis. Vrage men niet: ,,-wie .is mijn naaste?" maar, denke men er aan, dat wij ten opzichte yaii onzen naaste verplicht zijn, elkaödérs wdziju te zoeken. Dat doende -2al-Kiea Ziïl-3er-,..slagen- ""i <»v»r -■.'«k i'?^"-" ren kunnen heeristappen. I. Onze artikeienserieover de Hervormden en de A.R. partij hebben we besloten met de mededeeling, dat we om het groot be* lang van het kerkelijk vraagstuk daaraan een afzonderhjke reeks artikelen zouden wijden. We zijn daartoe ook genoodzaakt door de ontzaglijke uitgebreidheid der stof, die we moeten behandelen. Men begrijpt, dat -we daaruit niettemin slechts de hoofd* punten kunnen nemen, aangezien het on* mogeüjk is, de omvanrijke literatuur, die over dit ondejrwerp bestaat, slechts bij benadering te verwerken. We zullen evenwel niet al te beknopt zijn, want het lijkt ons van bijzonder belang, onze lezers ervan te overtuigen, dat het kerkelijk vraagstuk ©en {rrobleem is van de allereerste orde. Ook deze opmerking willen we gaarne UIT HET KIJKVENSTER: in eeu-wige ruste (slot). I I I i Koelman Werk voor de madhine of voor de arbei= ders? 1, De Oplossing van het Kerkelijk vraagstuk I Gemeenteraad te Dirksland, Goeree en Oudi dorp. Binnenland: Verloving van Prinises Juliana? (2e Blad.) Buitenland: Het onderfjoud van Hitler en Mussolini Ontevredenheid in Duiischl*nd Botsing tussdien auto en motorfiets te Sommelsdijk. Goed afgeloopen. Vreeselijfc gezinsdrama te Zwolle. SOsjarige man doodt zichzelf- De Rott. Tramw. Mij. heeft f 20.000 min< der ontvangst Ie kwartaal 1934 dan in 1ste 'kwartaal 1933.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1