yiuxm
VELO Stofzuiger
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
6e Jaarganj^
ZATERDAG 23 JUNI 1934
No/545
N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-nieuws"
Uit het Kilkvenster
Benauwd?
De oplossing van het
kerkelijk vraagstuk.
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Dif nummer bestaat uit 2 bladen
Droefheid üaar God.
Want dè droefheid naar God werkf
een onóeroaweltfke bekeering tof za
lig fieid-
2 Cor 8 10a,
Aangaande de dagen onzer
jaren, daarin zijn* zeyenüg jaar, of
zoo wij zeer sterk zijn tachtig jaar
en het üitnemendste van die is
«noeife en verdriet, ^jvant het wordt,
snellijk afgesneden én wij vlie^qn
daarhenen. Hoezeer worden deze
woorden bewaarheid in het.leviej^
der menschen- Niemand ontkomt
aan de scheiding van lichaam én
ziel, niemand 1
Kn tij debs hef léven wordt erva'^
ren, dat moeiten en zorgen niet*
ontbreken, i^ohder zucht en klacbt
hef pad de^ levens te gaan, be
hoort tot de onmogelijkheden.
De groote vraag echter is:'Waarr
over wordt geklaagd? In zijn klach
ten toch maakt de mensch ken
baar hetgeen hem hindert. En be
luisteren wij de klaagtonen, dan
treedt aan. het licht, hoe de wè-
reldsche zaken hef hart vervullen.
Is hef wonder Waarheen strekt
zich,de begeerte van den mensch
van nature uit Kleven zijn voeten
nief aan het sfpf? Is hij nief vle^-
schelijk? Zijne gedachten zijn om
het in deze wereld goed te heb
ben.
Doch over deze spreekt de Mee
re Zijn afkeuring uit. Het zijn blin
den, die nief zien Daar is geen
vreeze Gods voor hunne oogen
Alle hunne gedachten zijn dat er
geen God is
Dif is de toestand van hef na
tuurlijke hart, zoo verdorven is
hef. Dit kan nief anders uifloopen
dan op een eeuwig verderf tenzij
God de Heere met zijn genade kome.
Als de Heere komt werken
en levend maakt, die dood zijn in
zonden en misdaden, dan wordt
hef mogelijk te zuchten en te kla
gen, zooals hef den Heere behaagt.
Die levendgemaakf worden door
den Heiligen Geest worden zuch-
fers, klagers en bidders, üan wordt
geleerd, wat hef zeggen wil, zon
der God in de wereid te zijn Hun
toestand leéren zij kennen. Tegen
God hebben zij gezondigd en er
is scheiding fusschen Hem en fus-
schen hen. Dat verontrustte hen
vroeger nief, maar nu zijn zij er
bekommerd over.
Ook gaaf het nief over de ge
volgen der zonde zooals bij Ezau
en Achab. Die hebben wel tranen
gehad, maar de echte droefheid
kenden zij niet. Vijanden Gods zijn
zij gebleven. Er was bij hen geen
smart over hef schenden van Gods
wtf.
Het is een droefheid naar God
b.ij allen, wier werk Geesfeswerk
is Hef Godsgemis maakf de be
nauwdheid des harten en alleen
Godsbezif kan hen troosten. O, kon
den zij maar iets doen om den
Heere te behagen, en dat hij hun
God wilde zijn. Doch. dat is onmo"
gelijk. Wat zuilen zij den Heere toe
brengen
Maar welk een wonderlijk God is
de Heere in dezen weg voor Zijn
volk. Hij maakf ze zalig, Hij spreekt:
Ik zal u tof een God zijn, en gg
zult Mij tof een volk zijn.
En die woorden worden vervuld
in den weg. dien de Heere met hen
houdt. Want de Heere is hef, die
werkf, en nief de mensch. Denge
ne, die werkt wordt hef loon niet
toegerekend naar genade, maar naar
schuld. Dies kan met alle goede
voornemens, of werken der wet
nief gevonden worden, waf de ziel
rust geeft.
Dengene die nief werkf, maar ge
looft in Hem, die den goddélooze
rechtvaardigt, wordt- zijn geloof ge
rekend tof rechtvaardigheid
Daf is des Heeren weg en daarom
is hef voor den mensch een,onmo
gelijke zaak om zonder des Heeren
Geest fe komen tof een afzien van
alle steun en te vragen alleen om'
genade- Uit den mensch geen vrucht
in der eeuwigheid zegt de He<?ré.
Dan is ook hef geloof een geve
Gods, zöodaf ook dif als gè^n ver
dienstelijk werk in aanmerking kan
komen. L»ie ro^mt, roeme in den
Heere. Het is God'die werkt béide
het willen en hef wérken,haar Zijn
welbehagen, üif Hem endoof Hem
en tof Hem zijn alle dingen. Is dif
alles aldus en de e^jvaring bij
Gods volk leert het dan is het
gewi?, daf de dro'efheid naar God
een onberoüwelijke bekee^ng werkt
tot zaligheid. Nooit zal iemand on
der de-leiding des Géestès bedrogen
uitkomen.- \jq^ weg is voprzelcer
moeilijk, dewijl de ^ensch, zeli ge
heel onbekwaani is, maar oBverbre-
kelijk. MoeilijJk terwijl de mensch
het Verbroken werk\rcrbond wil hee-
len maai: on^erbrekelijk,.omdat dé
Heere het've,rbond'd*='^ genade Ije^ift
opgericht. Christus" heeft de wet
vervuld en de zonden zigns vofks
gedragen en hei. recht Gods voldaan,
eri» nu vergeving der zonden in
Zijn b/oed.
Geen andere weg voert tof de ge
meenschap Gods dan de weg, dien
dè Meere verordineérd heeft. Hij
zal de blinden leiden door den weg,
dien zij' niet geweten hebben.
Zoo wordt dan door degenen, die
door den Geest Gods levend ge
maakt worden, ondervonden hoe
zij zonder üod in de wereld zijn.
Hun toestand onder dien God, te
gen Wien zij overtreden, leercn zij
verstaan. Smart er onder is in hun
ziel. Zij moeten een af keurend oor
deel uitspreken over zichzelf en
over hunne zonden Een walging aan
zichzelf over de snoodheid kennen
zij. Droefheid vervult hen, dat zij
Gods recht hebben tekort ge
daan Zij achten zich Gods liefde
en genade onwaardig.
De verandering die de Heere in
hen werkt, wordt kennelijk. Als
strafwaardigen moeten zij zich voor
den Heere beliyden en buigen.
Kunnen zij zich nief opheffen uif
hef modderig slijk, uit den ruischen-
den kuil bij den Heere zijn uitkom
sten, zelfs tegen den dood Hij laaf
in tijd van nood hen niet verlegen.
Die zijn zonden belijdt en laaf zal
barmhartigheid verkrijgen.
De poort is wel eng, en de weg
nauw, die tof hef leven leidt.
Velen zullen zoeken in te gaan
en zullen niet kunnen, weinigen zijn
er, die vinden. Daarom zij er veel
zelfonderzoek. Er is in onze dagen
zooveel geroep «Heere, Heere".
Doch daaraan is het leven nief be
loofd. Niet die zoo roepen alleen,
maar die daar doen den wil des va
ders, die in de hemelen is. Gods
raad zal bestaan. Hij zal al zijn
welbehagen doen. Zichzelf 'n weg
zoeken te banen zal nief bafen.
Den weg door de wilderris ma
ken, de baan voor God, is ook des
Heeren werk.
Vele godsdiensfigen zijn er, maar
hef beslissende isZonder geloof
is het onmogelijk Gode f e behagen.
Velen willen nog wat doen, maar
verstaan nief, daf God alles kan
en wil doen De Heere spreekt i Ik
zal maken, dat hun werk in der
waarheid is.
Die de waarheid hard vinden,
zullen den weg nief verkiezen; zij
slaan eigen wegen in. Zij echter die
den Heere zoeken, zullen hem aan
kleven en zeggenHeere fot wien
zouden wij henengaan Als Orpa
hen verlaat, zal Ruth met Naomi
gaan. De keuze des harten met
Gods Geest gedaan, is een onbe-
rouwelijke. K.
ffoese-Gnep-BrondnVs-AsOimaX
mtmmm
Jt
ftOOr,
a«
Voornaamste inhoud
DUBBEL ZUIGVERMOGEN NEDERL. FABRIKAAT
LAAGSJE PRIJS - BUITENGEWONE CONDITIEN
VRAAG DEMONSTRATIE FILIAAL VELO WASCHMACHINE My
niEuws
Advertentie-prlJs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dlenst-
«anvrigen en -winbledlngen v«b 1—6 regels 80 et; Boek-aao-
kondtglng 10 ceat per regel' Contraoten belangiflk lager
uncAVE VAN
Geve«liga te Middelharni» - Prin» HéndiiksU. 122 C: Giro 167930 "Poitbox 8 Tel. 17
V
Abonnéments-prijs 85 ceut per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
-'-■ -
In Utreclié thuis In de rust -^
Justus Vermeer I>« Oyerhêid-en
de Kerk Toéi was het beter dan
wu.
Dé zwervende knecht des Heeren, Ds.,- Jp*
hannes Kpelman, lïiééft «Je laatste jaren zijns
levens, dóqrge'braciit ii4;iÜtrecht. Dait, tér
plaatse- waar tij ^ch ycOr de heilige Bedié*
nipg had.vqorbereid, Leeft hijdie óok
neergelegd^- 6 Februari 1695 stierf hij, die
zich tot, 'zijn dood bleaf beschouwen' als
predikantyan d? gemeente Sluis. Blijkens
acta en notulen, heeft-nen over hem in
Utrecht-niets te klagen %i\xad. Wel was hem
,ten eenenihale het prediken verboden, -maar
«aarde' lust zijns' harte-i liet men hem hier
gezelschap, houden, ca'echiseeren, bijbelle*'
■zingen leiden enz.. Gans.:^ onverwacht is hij
in een slaap, in het 63te jaar zijns levens
overgegaanj in ,'die eet:,4ge ruste, die er
owrblijft vodr.'het .volk can God. Met groo»
te statie, is hij grafwair s gedragen; met lë
dr.agers en 2 knechts (.'.oor dien tijd' zeer
deftig) is hij begra-v^en in de C^tharinakerk.
Wel kwim ook" totn,- onmiddellijk; de
."iatan openbaar daarin, 4at een geschriftj^
•Verscheen óp onzen Kfelman, inhoudende,
dat hij geleefd had ten koste der weduwen
en weezen, -wier brood hij had genomen,
maar-én--in zijn groote,'deftige begrafenis
en 'in de vele grafgedi'cntefl dk zijn ziele»»
vrienden op hem m.aa '.ten, ligt wel een
bewijs ,dat Koclm'aii, vrij uit ging. Maar
be|rijpelijlc, dat de ■'vi,.!nd niet .verstond
dat die rrjan, zonder' >actement, toch in'
't leven bleef, nog hier en daar geven kon
en dan-.'nog boeken ''iet drukken] Nu,
ik- denk dat het volk,':- in Utrecht daar
meer van wist. Uit hi: groot legaat der.
Kerk -— ik bedoel ,iles is Uwe"
hebben zij hunnen broei., c ook medegedeeld
Of beter gezegd-, zij lee!"'!;ri niet van t'kapi*
taal, alleen maar van d( reiite. Daar deelde
Koelman zou ik denker ..:ó\oudig in mede.
Het liefdev.uur ■wn<-y«i v,V!-,-.°r. noe, 7Óó
brandende, dat zij alle &ngen gemeen had*
den.
Wie eenig idee wil hebben hoe het ge*
meenschapsleven iri Utrecht onder 's Heeren
volk toen moet geweest zijn, neme maar
eens kennis van de voorrede in het boek
van de Oefeningen van Mr. Justus 'Ver*
meer, zijnde verhandelingen op Avond*
maals en bededagen, laatstelijk te Leiden
gedrukt. Immers, deze Justus 'Vermeer, Dr.
in de Rechten, en Ouderling, had een God*
vreezende moeder en een Godvreezende
Grootmoeder. „Het was lees ik in dien
tijd, toen de ijverige Ds. Koelman weke*
lijks ten huize van zijn (dat is 'Vermeer's)
grootmoeder oefeningeh hield, onder welk
middel, nevens anderen óók zijn grootmoe*
der in hare jonge jaren een naam en
eene plaats had gekregen onder de doch*
teren des vredes." Die grootmoeder en die
moeder hebben den kleinen Justus 'Vermeer
veel den Heere opgedragen en hem geloovig
aangeboden tot den dienst des Heeren.
waarvan zij de heerlijke vruchten nog heb*
ben mogen aanschouwen. Dus zal een en
ander onzen Koelman, die er geregeld
kwam niet onbekend gebleven zijn. Ach,
het was toen beter dan nu. Koelman en
Justus Vermeer, de een predikant, de an*
der later Ouderling, maar beiden met den
Geest der genade en gebeden begiftigd,
hebben donkere dagen voor de Kerk in
Nederland voorzien. Daarvan heeft ook
Justus Vermeer, getuigd in zijn sterven
op 11 Mei 1745, den dag waarop de Fran*
schen bij Doornik onder de onzen vele
dooden sloegen. En hoe zijn hun vreezen
ook uitgekomen!
En wat is sedert 1695, wat is sedert 1745
in NederUnd al niet geschied? Hoe is de
Hervormde Kerk verzonken, dat zelfs de
Godloochenaar den kansel kan beklimmen
en dat er geen tucht op leer en leven meer
kan geoefend wordeil.
Reeds Koelman's dagen bewez'en het ver*
val. Hij was wat stroef in zijn opvattingen
Koelman, ook mensch als elk ander, be*
hoeft onze leidsman niet te zijn in mid*
delmatige zaken, maar was het niet te begrij*
pen dat hij een zoo verworden Kerk'
weer eerst met melk wilde voeden, aleer
zij de vaste spijzen, die zij eenmaal had
gehad, weer kon verdragen?
Nu zouden deze artikelen koren óp den
molen kunnen zijn van onze tegeriwoordige
neo Calvinisten a la Kuijper. Ziet gij wel,
zoo hoor ik hen zeggen, dat het allemaal
kwaad brouwde, dat de Overheid zich met
de Kerk inliet?
Maar ik antwoord dit in 't kort: Als de
Overheid treedt in de rechten der Kerk, is
dat fout. Gezegende gevolgen had het
echter dat in 1615 de Overheid de Dordtsche
Synode beval. Als we die eens niet hadden
gehad? En voorts: de Overheid moet Gods
K«rk beschermen en haar niet tyranniseeren.
A,s er dus wereldsche, vijandige ipagistra*
tep hunne macht misbruiken in Koelmans'
dagen, neemt dat de 'waarheid van deze
dan het woord ontleende -stelling niet weg.
Maakt ge den band tuss'phen Kerk en Staat
los, dan leidt dat U tot een neutralen Staat-
en een neutrale Stsmt is een Gode vijandige
Staat.
Nu zegt men wel, dat vele menschen
maar in het verledene zitten te droomen
én te soezen, terwijl zij christenen, van hun
tijd moesten zijn. Welnu het zij zoo, mis*
schien is ook de Waarnemer 300 jaren te
laat geboren (naar men wel eens uitdrukt).
Maar die dierbare geschriften van vroe*
ger eeuw geven wel eens een zielsverkwik*
king aan hen, die in wat zij thans rondom
zich zien, zooveel reden tot droeefnis vin*
'den.
Ja, als we onze tijden maar eens recht
konden doorzien bij Geestes licht, dan
.zouden wij Jeremia's klacht de onze ma*
ken: ach, dat mijn hoofd water ware en
mijn Oogen een springader van tranen. En
wie daar nu tegen bipieschén -wil, die doe
bet maar. i,s-,'■•'..-
Werk voor jdc machine
of, voor de arbeiders?
Er is dit seizoen, misschien 'dubbel, zoo*
veel koren gezaaid als op andere jaren. "Voor
de. toeren is 'tarwe een gewas,-waar, zij het
dat er niet. veel aan wordt verdiend, toch
zeker niet aan wordt verloren, omdat de
regeering het flink steunt.
Bovendien zit er in deze graanteelt weinig
arbeidsloon, veel minder als b.v. in uien
of suikerbieten, wat terecht ook een voor*
deelige kant is. Vaii de zijde vaw den
boer bezien is het dus practisch, dat zij
de hun toegewezen hectare's, met tarwe
hebben bezaaid. In dit ,-yerband m.eene,n we
te mogen opmerken, dat" de grootere -lind*
bouwers een aanmerkelijke voorsprong
hebben op de kleinere grondbezitters of
pachters, daar die naar verhouding weinig
tarwe konden zaaien, en meer aangewezen
zijn op vruchten, waar wat betreft de
prijs, tamelijk veel risico in zit.
Gezien nu de groote teelt van koren*
gewas dit jaar, bestaat er 'kans, dat vrij*
wel al het koren met de machine zal
worden gesneden, en er op dit product
voor de arbeiders hoegenaamd geen werk
overschiet. Daar komt. bij, dat door de
grootere grondoppervlakte m.et tarwe be*
teelt, de overige werkruimte voor de bonder*
den werkloozen, danig is ingekrompen. Wij
zien fret gebeuren, dat straks midden in den
oogst, drommen arbeiders naar het stem*
pellokaal zullen moeten, precies als in den
winter bij harde vorst.
Een droevig verschijnsel, en wat er aan
te doen?
Twee jaar geleden, en nadien telken jare,
wees de heer Vermaas in den raad van
Middelharnis er op, om van gemeentewege
met de landbouwers overleg te plegen of
dit werk, wanneer de meerdere kosten
zouden worden bijbetaald door rijk en
gemeente plus een klein portie door de
boeren zelf, met de hand zou kunnen
geschieden. Ook het dorschen.
Hij klopte aan doovemans deur. Het
kon niet. Men probeerde het niet eens.
Het deed ons goed, dat we dezer dagen
in den gemeenteraad van Goedereede een
stem in dezelfde richting hoorden. De
heer Everaers wilde ook overleg plegen, om
de machinerieën thuis te houden,, en de
oogst zooveel mogelijk met handwerk te
laten verrichten.
Men kan in hef verslag (zie 2e Blad)
lezen, hoe de Burgemeester het van zich
wilde afschuiven, maar op aandringen van
Wethouder Lodder, die zélf landbouwer
is, trok hij bakzeil. Het begin is er dus.
Als in goede harmonie de landbouwers,
of de landbouwvereenigingen overleg ple*
gen met de gemeentebesturen en dan daar*
bij de hulp inroepen van den Minister,
meenen wij, dat er wat te bereiken valt.
De hoofdbesturen van den modernen
en katholieken landarbeidersbond hebben
ook aanleiding gevonden een bespreking aan
te vragen met de werkgeversvereeniging
te Oude Tonge en Achthuizen, teneinde
de mogelijkheid te bespreken om het koren
met de hand te laten snijden. De werkge*
vers vereeniging heeft zich tot een derge*
lijke bespreking bereid verklaard, welke
Maandag a.s. zal plaats hebben in Hotel
de Weerd te Oude ïonge.
Het benieuwd ons, of de verschillende
Als Gij 's nachts niet slapen kunt
door de benauwdheid op Uw borst.
Als Uw ademhaling moeilijker en pijn
lijker wordt door de verstopping van
Uw luchtpijptakken, neem don Akker's
Abdijsiroop. Gij zult Uw benauwdheid
overmeesteren, want de slijm zal zon
der moeite loskomen. Vanaf den
eersten lepel begint de verlichting.
Dat opgeblazen, benauwde gevoel
zal verdwijnen en na korten tijd zult
•^ij geen spoor meer van die borst-
benauwdheid bemerken. Neem dus bij
Overal verkr^bsar.
50
|JL£2/5
Bovengenoemde ptijs wordt verhoogd met
bjjslag. voor Omzet*belasting.
pogingen dienaangaande succes zullen af*
werpen. Wanneer de landbouwers tot een
bespreking zullen worden opgeroepen laten
ze idan trou-w- opkomen,, en' niet denken aan
hun zelfbindèr in het wagenhuis.
Vrage men niet: ,,-wie .is mijn naaste?"
maar, denke men er aan, dat wij ten
opzichte yaii onzen naaste verplicht zijn,
elkaödérs wdziju te zoeken. Dat doende
-2al-Kiea Ziïl-3er-,..slagen- ""i <»v»r -■.'«k i'?^"-"
ren kunnen heeristappen.
I.
Onze artikeienserieover de Hervormden
en de A.R. partij hebben we besloten met
de mededeeling, dat we om het groot be*
lang van het kerkelijk vraagstuk daaraan
een afzonderhjke reeks artikelen zouden
wijden. We zijn daartoe ook genoodzaakt
door de ontzaglijke uitgebreidheid der stof,
die we moeten behandelen. Men begrijpt,
dat -we daaruit niettemin slechts de hoofd*
punten kunnen nemen, aangezien het on*
mogeüjk is, de omvanrijke literatuur, die
over dit ondejrwerp bestaat, slechts bij
benadering te verwerken. We zullen evenwel
niet al te beknopt zijn, want het lijkt ons
van bijzonder belang, onze lezers ervan
te overtuigen, dat het kerkelijk vraagstuk
©en {rrobleem is van de allereerste orde.
Ook deze opmerking willen we gaarne
UIT HET KIJKVENSTER:
in eeu-wige ruste (slot).
I I I i
Koelman
Werk voor de madhine of voor de arbei=
ders? 1,
De Oplossing van het Kerkelijk vraagstuk I
Gemeenteraad te Dirksland, Goeree en Oudi
dorp.
Binnenland: Verloving van Prinises Juliana?
(2e Blad.)
Buitenland: Het onderfjoud van Hitler en
Mussolini Ontevredenheid in Duiischl*nd
Botsing tussdien auto en motorfiets te
Sommelsdijk. Goed afgeloopen.
Vreeselijfc gezinsdrama te Zwolle. SOsjarige
man doodt zichzelf-
De Rott. Tramw. Mij. heeft f 20.000 min<
der ontvangst Ie kwartaal 1934 dan in 1ste
'kwartaal 1933.