CHDWECK5LADÖpGED.GnonDSLA6 vöÖRDlZUID-H0LLiriZEEUW3CHE CIIAMDEn
F
|ai
J.SBACH
VELO
wat een pijn!
AKKER.aCHEIS
EERSTE BLAD
STICHTELIJKE
OVERDENKING
Jaargang
ZATERDAG 16 JUNI 1934
No. 541
N.V. Uitgeversmaatschappij ^.Eilanden-nieuws"
S p roeten v e rdelger,
is cn blijft: SPRUTOL.
Uit het Kijkvenster
MEDEWERKING VAN VQ ORAANSTAANDE HERVORMDE EN GE REFORMEElRDE PERSONEN
MET
Dit nummef bestaat uit 2 bladen
stroomen des Levenden Wafers.
Die in Mij geboft, gélijketwijs
de Schrift zegt. stroomen des le
venden waters zullen uit zijnen
buik vloeien.
Joh. 7 38.
Het feesf der Loofhutten, trok
de bevolking van heinde en ver
naar Jeruzalem, zoodaf de voorho
ven des Tempels vervuld waien
met een feestvierende menigte. In
't verborgen was Jezus ook op
gegaan.
Op den laatsten of grooten dag
van het feest, dat herinnerde aan
de woestijnreis, toen men in ten
ten of hutten moest wonen, was Hij
ook onder de schare. Op dien dag
daalden de dienstdoende Priesters
met een gouden kruik de trappen
naar de bron Siloah af, om haar
met water te vullen onder het uit
spreken van deze woorden; ,En gij-
lieden zult water scheppen met
vreugde uit de fonteinen des heils..
Na de terugkeer der Priesters
had onder instemming des volks het
z. g. plengoffer plaats.
In zilveren schalen werd het uit
de gouden kruik gegoten, daarna
bij het altaar uitgestort, vermoede
lijk ter herinnering aan het water
uit de steenrots, dat het volk in
de wildernis gevolgd was.
Misschien heeft Jezus deze plech
tigheid bijgewoond, en was dit de
aanleiding om de schare te wijzen
op de levenswerkelijkheid, die in
Hem voor hun stond.
.Zoo iemand dorst, die kome
tot Mij en drinke. Die in Mij ge
looft, gelijkerwijs de Schrift zegt,
stroomen des levenden waters zul
len uit zijnen buik vloeien! En
wilt gij weten de bedoeling dezer
woorden? Johannes licht die toe,
door een nadere verklaring:
,En dit zeide Hij van den Geest,
denwelken ontvangen zouden, die
in Hem gelooven, want de Heilige
Geest was nog niet, overmits Jezus
nog niet verheerlijkt was." De beeld
spraak van water wordt menigmaal
in de Schrift gebruikt om er de Ga
ven des H. Geestes mee aan te dui
den.
In Ezechiëls visioen springen de
al dieper wordende wateren van
onder den dorpel des Huizes, om
overal een bloeiend leven te doen
uitspruiten. Levend water; hierbij
wordt Gods Geest vergeleken. El
ke doode zondaar, die door dit Wa
ter wordt aangeraakt, wordt levend.
Het is de levendmakende, vernieu
wende kracht des Geestes, die elk
mensch tot de zaligheid noodig
heeft. Zonder de bewerking des Hei
ligen Geestes blijft de mensch dood
in zonden en misdaden. Zonder de
ze bearbeiding zal er bij aan en
voortgang nooit een roepen om ge
nade geboren worden. Hebben wij
dit levend water in ons? Gelooven
wij in Hem, die voor de zijnen een
oorzaak der eeuwige zaligheid ge
worden is?
Gelooven, ja, maar dan zooals de
Schrift ons leert.
Als een hulpelooze tot Hem gevlo
den, die zal Hi^ ten redder zijn.
Levend: maar ook stroomend wa
ter zegt Christus: zal uit Zijnen
buik vloeien, welk een onderscheid
tusschen leven en dood water.
Het stilstaande water in put
of plas, het vloeit niet, het
wordt niet verfrischf, het wordt
tenslotte een stinkende poel.
Maar nu daar tegenover vergele
ken het water der rivieren of bron-
£en. Ge ziet een en al beweging',
et bruist, ja, het leeft, en nooit is
er stilstand in waai te nemen.
Het stroomt. Zoo is Gods Geest
de stuwende kracht in het leven
van Gods volk. Eenmaal levend
gemaakt houdt hij ze vast bij de
hand en stuurt ze voort op den
Weg des levens.
Voort om hef pad der zonde te
verlaten, de begeerlijkheden te ont
vlieden,
Voorts om in gebed en sme
king 's Heeren aangezicht te zoe
ken. Ja> om straks geleid te worden
als een ontdekte, gansch ontbloote
zondaar, bij wien geen gerechtig
heden gevonden worden, tof Hem,
wiens volheid genade voor genade
geschonken wordt.
Welk een schaften worden door
Gods Geest hef Sion Gods geëigend
verzoening en vrede, gerechtig
heid en heiligheidtroost, kracht
hulp, bijstand; in èèn woord
alle vruchten van zijn zoen- en
kruisverdiensfe.
Dit mag nu nooit een bezit zijn
om er in zelfgenoegzaamheid van
te genieten. Neen, hef moet weer
vloeien en stroomen. Ook anderen
moet worden verkondigd hef groo-
te Heil der Zaligheid Gods volk
moet getuigen van d^e Groote Lkfde,
die ook hun uif genade geschon
ken is. Immers hoe velen zfln nog
vervreemd van dat ware geluk.
En gij mijne lezer, hoe staaf hef
met u? Kent Gij de levendmaken
de kracht des Geestes? Of woelt
de macht der zonde nog ongestoord
in u
Is hef u nog geen droefheid ge
worden, tegen zulk een Goedertie
ren God gezondigd te hebben?
Kies nog heden wiengQ dienen
zultl Heden, en niet morgen I En
hebt gij de krachtige werking des
Heiligen Geestes leerén kennen.?
Welk een wonder! De Heere was
het, die naar u vroeg. Hij maakte u
levend, Hij leidden, verzorgde u.
Hij betoonde in uw leven: ,lk heb
u liefgehad met een eeuwige lief del"
Daarom kwam ook de Zone Gods,
in onze natuur, ons in alles ge
lijk geworden, uitgenomen de zon
den. Hij maakt alles wel. De Hee
re alleen de eere! Zijn goede Geest
leide ons in een effen land. Hier
is het land der ruste niet.
Nog een weinig tij ds, hier in dit
tranendal, waar de stroom des Gees
tes nog niet ten volle genoten kan
worden. Tof op Gods tijd, hef ten
deele zal worden volmaakt.
B. (O)
K.
Zeg mij Uw naaml - Mi}n naam,
SPROETENBEZITTER,
Abonneert U op dit blad!
SIGAREN KWALITEIT
Neem daar nu toch eens een paar
"AKKERTJES" voor en tot Uw ver
bazing en welbehagen zal de pyn
verdwijnen, wanl AKKER-C ACHëTS
helpen uitstekend bij Rheumatiek,
Rheumatische zenuwpijn, Lendenpijn
Spit, Spierpijn, Gevatte Koude, enz.
I
"AKKERTJES"
Voornaamste inhoud
doet uw wasch snel goed billijk
laat tijd en lust voor uw gezin
Advertentie-prijs 20 cent per regel. RecUmes 40 et; Dlenst-
«anvr«gen en -laBbledingea via 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa-
kondlglng 10 cent per regel' - Gontraetea belangJijk lager
UITGAVE VAN
GevMtigd te Midaelharni. - Piin. Hendiik«tr. 122 C. Giro 167930 Poitbox 8 -• Tel. 17
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 galden per jaar
Nog eens Ds. Koelman En Ds.
van Velzen De formulieren en
de feestdagen. Koelman's boeken
en Koelman's vrienden.
Indien men de handelingen en bedoelin*
gen onzer oude theologen en hunne pre"»
dikatiën recht verstaan wil, is ook noodig
hen te zien in den tijd waarin zij leefden.
Dat b.v. Jacobus Koelman zoo heftig tegen
de formulieren ageerde was niet, omdat
h ij^et met den i nhoud der formulieren
niet eens zou zijn, o neen. Juist omdat hij
de formulieren de neerslag achtte van de
zuivere religie,, van de juiste verhouding
van 's Heeren volk tot den Heere, wilde
hij niet dat zij maar gedachtenloos door
slordige belijders werden gepreveld of door
de predikanten gebruikt werden omdat zij
niet „hartelijk uit de borst konden spreken
of bidden" Koelman gebruikte de formulier
ren niet, doch verbond zich zakelijk het
zelfde te spreken wat de formulieren in»
hielden en menig magistraatspersoon, die
niet door haat verblind was, moest erken*
nen, dat het bij Koelman's dienst stichtelijk
toeging. Toch is deze ijveraar en reformat
teur door stokerij der politieke heeren in
Sluis en door den haat der Collega's in
de kerken, uit zijn ambt gezet, ja uit Zee»
land verbannen.
Ook inzake het sabbatvieren was onze K.
een strenge meester. Maai had hij geen ge<=
lijk? Hij keurde de ChrJstehjke feestdagen
af, maar waarom? Omdat men de Z.onda^
gen ontwijdde door beroep en handsel*
drijven, en van de feestdagen een Zondag
wilde maken. Dat was de eer van Koel='
mans Koning te na'. Hij;! toornde tegen de
zofide en wees er op, .4at er zelfs Hoogi»
leeraren waren benoemd, .die den studen:»
ten leerden, dat het vierde Gebod maai
„ceremonieel" was, dus .lalleen voor Israël
bestemd. Eer gij. Overheid en Classis, aldus
Koelman, mijn gezelschappen veAiedt, is
het beter dat gij op de Academie let, waar
den jongen dominé's het slangenvergif wordt
voorgezet! Maar Ds. K. moest en zou er
onder, geen Th. a Brakol, of Jocodus Lo=
densteijn of Voetius konden het verhin»'
deren. Ja, toen de sche's'mg door de Sta==
ten van Zeeland op 't lajatste oogenblik was
voorkomen, brachten 2 heeren uit Sluis
het geval „toevallig" ter sprake bij de Hoog»
mogenden in Den Haagj De zaak werd op»
nieuw aangespannen en'Ds. K. moest ^wij»
ken. Zelfs een bezoek van hem aan den
Stadhouder bracht geen- hulp. De invloed
der dominé's en hooge ambtenaren was
te groot. Precies in 1837, na de scheiding,
toen Ds. v. Velzen ter" classis kwam met
een bezwaarschrift tegeit de Synode. Toen
was het bij den vroolijken classismaaltijd,
dat hij aan de collega's öm hulp vroeg voor
zijn bezwaarschrift, maar zij, de dienaren
des Heeren, dreigden van" Velzen van de
trap te werpen; hij vluchtte uit die ver*
gadering. Een hem onbekend predikant had
hem te voren verklapt, dat het mis zou
loopen, en bleef in v. Velzen's nabijheicl,
om, als het moest, hemMnet de vuisten te
verdedigen.
Ds. Koelman en Ds. ;v. Velzen, al leef*
den ze ruim 150 jaar na elkander, deden
eenzelfde droeve ervariiig op.
Onze Koelman wasvaardig met den
mond en de pen. Een 37»tal werken heeft
hij geschreven en circa 19 uit het Engelsch
vertaald. Uit zijne boeken k'ent gij den
man. Buitengewoon fijn zijn de onder«
scheidingen die hij in het zieleleven der
vromen weet te ontdekken, steeds weer
den zondaar .in .de allei der ootmoed
voerende, opdat God op 't hoogst verheer»
lijkt wordt. Ja, hij was de vriend des Brui»
degoms, die de bruid tot het huwelijk wist
te bewegen. Geen wonder dat zijne werken
zoo vaak herdrukt zijn en op de gezel»
schappen en elders zooveel zegen brachten.
Nu valt er meteen licht over de vraag,
waarom men in Holland zooveel vertaalde
werken van Engelsdie Godgeleerden vindt.
In Holland was tegen de Remonstranten
een feilen strijd gestreden om de waarheid
op haar zuiver fundament te bevestigen.
Sterk trad "in die jaren de dogmatiek, de
leerstellige waarheid op den voorgrond. O,
zeker zij was geadeld door de bevinding
der vromen, maar toch had deze strijd, hoe
kon het anders, iets geroofd van de uit»
sluitende genieting en beschouwing der tee»
dere levensgemeenschap met God. In Schots
land was die strijd nog niet geweest. En
zoo ademden de werken uit Schotland
nog een zoeter, inniger geest der bevinding
dan in Holland. En onzt Koelman, die vaak
in Vlissingen kwam, ontmoette daar vele
Schotsche predikanten, op hunne doorreis;
hij was met hen ook in briefwisseling. En
wel zóó vielen zij over en weer in elkanders
geest ,dat de Engelschen hun werk wel eens
aan Koelman lieten lezen, eer het zelfs
in Engeland gedrukt werd. Guthry, .^.uther»
ford, Hugo Binning en vele andere Schotten
waren Koelmans zielevrienden Sam. Ru»
^erford, die professor, was, was door
Koelman bijzonder geliefd. In de ver»
taalde brieven van Rutherford laat Ds.
K. zich aldus over hem uit.
Zijne manier van leven in alle godzalig»
beid en heiligen wandel, maakte hem lief
aan alle liefhebbers der heiligheid. Hij was
een rechte Johannes de Dooper, geheel één
roepende stem- Een stem in zijn kleeding
gebaren en omgang in zijn leven en in
zijn dood. Meende men dezen man te
kunnen binden, in zijne banden ondeïs»
vond hij veel van de heerlijke, onver»
mengde vermakelijkheden, die zulk een
vroolijkheid in het hart stellen, dat zij al
de verborgen droefheid, die er in is uit»
drijft en de ziel zingen doet terwijl zij
met uiterlijke zwarigheden omringd is. En
verder: weinig voor zijn dood, na een
flauwte zeide hijnu gevoel ik, ik geloof...
ik geniet.... ik verheug mijik weid op.
Manna, ik heb der Engelen spijs! Mijn
oogen zullen mijn Verlosser zien....' ik ont^»
slaap in Christus en als ik opwaak zal
ik verzadigd worden met Zijn beeld. Zijn
allerlaatste woorden waren: Heerlijkheid,
heerlijkheid, woont in Immanuëlsland!"
Dat waren Koelman's vrienden.
Nu gaat Waarnemer D.V. een slot hierop
maken. Want deze Ds. Koelman houdt
mij van 't venster af.
WAARNEMER
SPORTPARK MIDDELHARNIS
Zaterdagmiddag zal het nieuwe sportpark
officieel worden geopend.
Naar wij vernamen, heeft de Burg€mees=<
ter w'elke was verzocht, deze openingSi»
plechtigheid te verrichten, geoordeeld hier»
aan niet te kunnen voldoen.
Dit juichen wij toe.
Gelet op het feit, dat ook te Middelbare
nis op Zondag wordt gevoefbald, kan en mag
geen enkel belijdend protestant, hieraan
eenige medewerking verleenen. Hierover valt
niet te redeneeren, want 's Heeren Woord
en de belijdenisgeschriften spreken over
sport op Zondag Txdke duidelijke taal,
dat hieraan geen anderen uitleg kan gege»
ven worden.
Bovendien is de wijze waarop de sport
in het sportpark zal worden beoefend, ook
niet sympathiek. Het zal blijken, dat als
de wedstrijden opgang maken, de beoefe»
ning eene inspanning, jnplaats van ontspan»
ning zal worden.
Is dat niet een droevige onderscheiding,
wanneer iemands hoogste en voornaam»
stc prestatie en bezigheid in zijn leven is,
dat hij van een groep menschen
„het hardste fietsen kan."
Flakkee is door dit sportpark niet rijker
maar wel armer geworden.
Voor ouders van Christelijken huize is
hierdoor hun roeping weer zwaarder ge»
wiorden, want het toezicht dient ver»
scherpt.
Ouders, laat uwe kinderen hiermede in
geen enkel opzicht van doen hebben, ook
niet het schijnbaar onschuldig kijken. La»
ter kunt gij ze er niet meer vandaan hou»
den als gij het zoudt willen.
Jongens en Meisjes van Christelijken hui»
ze, overeenkomstig uw doop en belijdenis
moogt e n kunt gij ook nimmer Uzelf hier»
mede inlaten.
Wat men ook van U zegge, hier behoort
de scheidshjn zichtbaar te wezen.
's Heeren otdinantiën staan hier op het
spel.
Verkrijgbaar bij:
A. L. VERBRUGGE
Middelharnis
Een dictatoriale Burgemeester,
In de vergadering van Stellendam, waarvan
men het verslag in dit nummer kan aantref»
fen, kwam de heer RIEMENS terug op de
behandeling, die hij ter vorige zitting van
den voorzitter ondervonden had. 'Dez(e
had hem, terwijl hij bij het agandapunt:
Wijziging der F.mgo»statuten, eenige opmer»
kingen wilde gaan maken over de gewij»;
zigde artikelen, 'direct het woord ontnomen,
omdat hij buiten de orde geweest zou zijn.
De heer Riemens protesteerde hiertegen ter
vorige zitting en meende thans, dat de notu»
len niet geheel juist waren. De voorzitter
bleef bij zijn meening, dat de heer Riemens
buijen de orde was en derhalve terecht het
woord ontnomen haicj.
Wij kunnen dit optreden van den burge»
meester niet goedkeuren. Volgens het reg»
lement van Orde dat geen der raadsle»
den kende omdat men in Stellendam dit
Reglement nooit aan de leden van den
Raad heeft uitgereikt, was niet de spreker,
doch de Voorzitter buiten de orde. In art.
13 toch staat: „Indien een spreker geheel af<
wijkt van het onderwerp, dat in beraadsla»
ging is, wordt dit hem door dten Voorzitter
onder het oog gebracht en hij tot de orde
teruggeroepen. Indien de spreker dan nog
voortgaat zich een afwijking te veroorloven
kan hem door den Voorzitter over het in
behandeling zijnde onderwerp gedurende
de geheele vergadering het Woord worden
ojitnomen."
Hieruit blijkt duidelijk, dat de voorzitter
injdien ide heer Riemens buiten de orde
was, hem dit eerst onder het oog had moe»
ten brengen en hem tot de orde had moe»
ten terugroepen. In geen geval had hij hem
direct het woord mogen ontnemen. Daarom
ging de burgemeester reeds hierom zijn
bevoegdheid te buiten en is er voor den
heer Riemens alleszins aanleiding ,zich over
deze behandeling bij den Commissaris te be»
klagen.
Trouwens, de burgemeester kon den heer
Riemens ,die nog niet zoo heel lang raads»
lid is, wel overblubffen,. maar we geloot
ven, dat niet ieder zich dit had laten welge"
vallen. Had de voorzitter een geroutineerd
N«dtrland<cli /^Smaakloos ouwel-omhulsel ora
f/odüt» 't poeder. Ge proeii daardoor
^i^*é. 7n ^lit^an naar Kinnpn.
niets. Ze glijden naar binnen.
'Per 12 siuks slechts 50 oentr
Volgens recept van Apotheker Ovmonf
Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met
bijslag voor Omzeb'belasting.
politicus voor zich gehad, dan zou hij di»
reet bakzeil hebben moeten halen.
De heer Riemens was echter niet buiten öe
oude. Hij had de ongev/ijzigde artikelen
voorgelezen en wilde aan de wijzigingen
beginnen, toen hem het Woord ontnomen
werd. De burgemeester wist nog niet eens,
wat hij daarvan zeggen zoul En toch was
hij buiten de orde!
Als men weet, hoe in de Tweede Ka'
mer sprekers, die buiten het onderwerp
omgaan, eerst een verzoek krijgen om tot
het onderwerp zich te bepalen, dan tot de
oridei worden geroepen en slechts in zeer
ernstige gevallen het woord wordt ontiu»
men, dan krijgt men van dit burgemeesterlijk
optreden een zeer onaangename indruk.
Het is o.i. slechts uit twee factoren te
klaren. Ten eerste werkten de papieren,
die 'de heer Riemens voor zich had, al
prikkelend op den Voorzitter, die liefst
niet heeft, dat de raadsleden materiaal bij
zich hebben. En ten tweede schijnen de
burgemeesters breede besprekingen over de
Emgo en de Waterleiding ongaarne te hoo^»
ren en moet de invloed der raden tot een
minimum, worden gereduceerd, opdat de
hunne tot een maximum kan worden opge»
voerd.
Wij wijzen op deze op zichzelf niet zoo
gewichtige kwestie, omdat 6et vrije woord
voor de raadsleden als een kostelijk' goed
dient te worden gehandhaafd en een soort
fascistisch optreden der burgemeesters met
kracht moet worden tegengegaan.
UIT HET KIJKVENSTER: Ds. Koelman
«n zijn Vrienden. i
Van een dictatoriale Burgemeester.
Toch dictator w>nder „fascisme"?
Het Sportpark te Middelharnis.
Gemeenteraadsvergaderingen van Oude Ton»
ge, Stellendam en Den Bommel.
De Veerdienst Galatheesche Haven (OoIt«
gensiplaat) en Dintelsas. Een gemeente»
raadsvergadering te Dinteloord. Een adres van
d« A.N.W.B. en de K.N.A.C. aan Ged'.
Staten van ZuidsHolIand.
Dooidelijke Ongelukken.