CHDWECK5LADÖpGED.GnonDSLA6 vöÖRDlZUID-H0LLiriZEEUW3CHE CIIAMDEn F |ai J.SBACH VELO wat een pijn! AKKER.aCHEIS EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING Jaargang ZATERDAG 16 JUNI 1934 No. 541 N.V. Uitgeversmaatschappij ^.Eilanden-nieuws" S p roeten v e rdelger, is cn blijft: SPRUTOL. Uit het Kijkvenster MEDEWERKING VAN VQ ORAANSTAANDE HERVORMDE EN GE REFORMEElRDE PERSONEN MET Dit nummef bestaat uit 2 bladen stroomen des Levenden Wafers. Die in Mij geboft, gélijketwijs de Schrift zegt. stroomen des le venden waters zullen uit zijnen buik vloeien. Joh. 7 38. Het feesf der Loofhutten, trok de bevolking van heinde en ver naar Jeruzalem, zoodaf de voorho ven des Tempels vervuld waien met een feestvierende menigte. In 't verborgen was Jezus ook op gegaan. Op den laatsten of grooten dag van het feest, dat herinnerde aan de woestijnreis, toen men in ten ten of hutten moest wonen, was Hij ook onder de schare. Op dien dag daalden de dienstdoende Priesters met een gouden kruik de trappen naar de bron Siloah af, om haar met water te vullen onder het uit spreken van deze woorden; ,En gij- lieden zult water scheppen met vreugde uit de fonteinen des heils.. Na de terugkeer der Priesters had onder instemming des volks het z. g. plengoffer plaats. In zilveren schalen werd het uit de gouden kruik gegoten, daarna bij het altaar uitgestort, vermoede lijk ter herinnering aan het water uit de steenrots, dat het volk in de wildernis gevolgd was. Misschien heeft Jezus deze plech tigheid bijgewoond, en was dit de aanleiding om de schare te wijzen op de levenswerkelijkheid, die in Hem voor hun stond. .Zoo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke. Die in Mij ge looft, gelijkerwijs de Schrift zegt, stroomen des levenden waters zul len uit zijnen buik vloeien! En wilt gij weten de bedoeling dezer woorden? Johannes licht die toe, door een nadere verklaring: ,En dit zeide Hij van den Geest, denwelken ontvangen zouden, die in Hem gelooven, want de Heilige Geest was nog niet, overmits Jezus nog niet verheerlijkt was." De beeld spraak van water wordt menigmaal in de Schrift gebruikt om er de Ga ven des H. Geestes mee aan te dui den. In Ezechiëls visioen springen de al dieper wordende wateren van onder den dorpel des Huizes, om overal een bloeiend leven te doen uitspruiten. Levend water; hierbij wordt Gods Geest vergeleken. El ke doode zondaar, die door dit Wa ter wordt aangeraakt, wordt levend. Het is de levendmakende, vernieu wende kracht des Geestes, die elk mensch tot de zaligheid noodig heeft. Zonder de bewerking des Hei ligen Geestes blijft de mensch dood in zonden en misdaden. Zonder de ze bearbeiding zal er bij aan en voortgang nooit een roepen om ge nade geboren worden. Hebben wij dit levend water in ons? Gelooven wij in Hem, die voor de zijnen een oorzaak der eeuwige zaligheid ge worden is? Gelooven, ja, maar dan zooals de Schrift ons leert. Als een hulpelooze tot Hem gevlo den, die zal Hi^ ten redder zijn. Levend: maar ook stroomend wa ter zegt Christus: zal uit Zijnen buik vloeien, welk een onderscheid tusschen leven en dood water. Het stilstaande water in put of plas, het vloeit niet, het wordt niet verfrischf, het wordt tenslotte een stinkende poel. Maar nu daar tegenover vergele ken het water der rivieren of bron- £en. Ge ziet een en al beweging', et bruist, ja, het leeft, en nooit is er stilstand in waai te nemen. Het stroomt. Zoo is Gods Geest de stuwende kracht in het leven van Gods volk. Eenmaal levend gemaakt houdt hij ze vast bij de hand en stuurt ze voort op den Weg des levens. Voort om hef pad der zonde te verlaten, de begeerlijkheden te ont vlieden, Voorts om in gebed en sme king 's Heeren aangezicht te zoe ken. Ja> om straks geleid te worden als een ontdekte, gansch ontbloote zondaar, bij wien geen gerechtig heden gevonden worden, tof Hem, wiens volheid genade voor genade geschonken wordt. Welk een schaften worden door Gods Geest hef Sion Gods geëigend verzoening en vrede, gerechtig heid en heiligheidtroost, kracht hulp, bijstand; in èèn woord alle vruchten van zijn zoen- en kruisverdiensfe. Dit mag nu nooit een bezit zijn om er in zelfgenoegzaamheid van te genieten. Neen, hef moet weer vloeien en stroomen. Ook anderen moet worden verkondigd hef groo- te Heil der Zaligheid Gods volk moet getuigen van d^e Groote Lkfde, die ook hun uif genade geschon ken is. Immers hoe velen zfln nog vervreemd van dat ware geluk. En gij mijne lezer, hoe staaf hef met u? Kent Gij de levendmaken de kracht des Geestes? Of woelt de macht der zonde nog ongestoord in u Is hef u nog geen droefheid ge worden, tegen zulk een Goedertie ren God gezondigd te hebben? Kies nog heden wiengQ dienen zultl Heden, en niet morgen I En hebt gij de krachtige werking des Heiligen Geestes leerén kennen.? Welk een wonder! De Heere was het, die naar u vroeg. Hij maakte u levend, Hij leidden, verzorgde u. Hij betoonde in uw leven: ,lk heb u liefgehad met een eeuwige lief del" Daarom kwam ook de Zone Gods, in onze natuur, ons in alles ge lijk geworden, uitgenomen de zon den. Hij maakt alles wel. De Hee re alleen de eere! Zijn goede Geest leide ons in een effen land. Hier is het land der ruste niet. Nog een weinig tij ds, hier in dit tranendal, waar de stroom des Gees tes nog niet ten volle genoten kan worden. Tof op Gods tijd, hef ten deele zal worden volmaakt. B. (O) K. Zeg mij Uw naaml - Mi}n naam, SPROETENBEZITTER, Abonneert U op dit blad! SIGAREN KWALITEIT Neem daar nu toch eens een paar "AKKERTJES" voor en tot Uw ver bazing en welbehagen zal de pyn verdwijnen, wanl AKKER-C ACHëTS helpen uitstekend bij Rheumatiek, Rheumatische zenuwpijn, Lendenpijn Spit, Spierpijn, Gevatte Koude, enz. I "AKKERTJES" Voornaamste inhoud doet uw wasch snel goed billijk laat tijd en lust voor uw gezin Advertentie-prijs 20 cent per regel. RecUmes 40 et; Dlenst- «anvr«gen en -laBbledingea via 1—6 regels 80 et.; Boek-aaa- kondlglng 10 cent per regel' - Gontraetea belangJijk lager UITGAVE VAN GevMtigd te Midaelharni. - Piin. Hendiik«tr. 122 C. Giro 167930 Poitbox 8 -• Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bl] vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 galden per jaar Nog eens Ds. Koelman En Ds. van Velzen De formulieren en de feestdagen. Koelman's boeken en Koelman's vrienden. Indien men de handelingen en bedoelin* gen onzer oude theologen en hunne pre"» dikatiën recht verstaan wil, is ook noodig hen te zien in den tijd waarin zij leefden. Dat b.v. Jacobus Koelman zoo heftig tegen de formulieren ageerde was niet, omdat h ij^et met den i nhoud der formulieren niet eens zou zijn, o neen. Juist omdat hij de formulieren de neerslag achtte van de zuivere religie,, van de juiste verhouding van 's Heeren volk tot den Heere, wilde hij niet dat zij maar gedachtenloos door slordige belijders werden gepreveld of door de predikanten gebruikt werden omdat zij niet „hartelijk uit de borst konden spreken of bidden" Koelman gebruikte de formulier ren niet, doch verbond zich zakelijk het zelfde te spreken wat de formulieren in» hielden en menig magistraatspersoon, die niet door haat verblind was, moest erken* nen, dat het bij Koelman's dienst stichtelijk toeging. Toch is deze ijveraar en reformat teur door stokerij der politieke heeren in Sluis en door den haat der Collega's in de kerken, uit zijn ambt gezet, ja uit Zee» land verbannen. Ook inzake het sabbatvieren was onze K. een strenge meester. Maai had hij geen ge<= lijk? Hij keurde de ChrJstehjke feestdagen af, maar waarom? Omdat men de Z.onda^ gen ontwijdde door beroep en handsel* drijven, en van de feestdagen een Zondag wilde maken. Dat was de eer van Koel=' mans Koning te na'. Hij;! toornde tegen de zofide en wees er op, .4at er zelfs Hoogi» leeraren waren benoemd, .die den studen:» ten leerden, dat het vierde Gebod maai „ceremonieel" was, dus .lalleen voor Israël bestemd. Eer gij. Overheid en Classis, aldus Koelman, mijn gezelschappen veAiedt, is het beter dat gij op de Academie let, waar den jongen dominé's het slangenvergif wordt voorgezet! Maar Ds. K. moest en zou er onder, geen Th. a Brakol, of Jocodus Lo= densteijn of Voetius konden het verhin»' deren. Ja, toen de sche's'mg door de Sta== ten van Zeeland op 't lajatste oogenblik was voorkomen, brachten 2 heeren uit Sluis het geval „toevallig" ter sprake bij de Hoog» mogenden in Den Haagj De zaak werd op» nieuw aangespannen en'Ds. K. moest ^wij» ken. Zelfs een bezoek van hem aan den Stadhouder bracht geen- hulp. De invloed der dominé's en hooge ambtenaren was te groot. Precies in 1837, na de scheiding, toen Ds. v. Velzen ter" classis kwam met een bezwaarschrift tegeit de Synode. Toen was het bij den vroolijken classismaaltijd, dat hij aan de collega's öm hulp vroeg voor zijn bezwaarschrift, maar zij, de dienaren des Heeren, dreigden van" Velzen van de trap te werpen; hij vluchtte uit die ver* gadering. Een hem onbekend predikant had hem te voren verklapt, dat het mis zou loopen, en bleef in v. Velzen's nabijheicl, om, als het moest, hemMnet de vuisten te verdedigen. Ds. Koelman en Ds. ;v. Velzen, al leef* den ze ruim 150 jaar na elkander, deden eenzelfde droeve ervariiig op. Onze Koelman wasvaardig met den mond en de pen. Een 37»tal werken heeft hij geschreven en circa 19 uit het Engelsch vertaald. Uit zijne boeken k'ent gij den man. Buitengewoon fijn zijn de onder« scheidingen die hij in het zieleleven der vromen weet te ontdekken, steeds weer den zondaar .in .de allei der ootmoed voerende, opdat God op 't hoogst verheer» lijkt wordt. Ja, hij was de vriend des Brui» degoms, die de bruid tot het huwelijk wist te bewegen. Geen wonder dat zijne werken zoo vaak herdrukt zijn en op de gezel» schappen en elders zooveel zegen brachten. Nu valt er meteen licht over de vraag, waarom men in Holland zooveel vertaalde werken van Engelsdie Godgeleerden vindt. In Holland was tegen de Remonstranten een feilen strijd gestreden om de waarheid op haar zuiver fundament te bevestigen. Sterk trad "in die jaren de dogmatiek, de leerstellige waarheid op den voorgrond. O, zeker zij was geadeld door de bevinding der vromen, maar toch had deze strijd, hoe kon het anders, iets geroofd van de uit» sluitende genieting en beschouwing der tee» dere levensgemeenschap met God. In Schots land was die strijd nog niet geweest. En zoo ademden de werken uit Schotland nog een zoeter, inniger geest der bevinding dan in Holland. En onzt Koelman, die vaak in Vlissingen kwam, ontmoette daar vele Schotsche predikanten, op hunne doorreis; hij was met hen ook in briefwisseling. En wel zóó vielen zij over en weer in elkanders geest ,dat de Engelschen hun werk wel eens aan Koelman lieten lezen, eer het zelfs in Engeland gedrukt werd. Guthry, .^.uther» ford, Hugo Binning en vele andere Schotten waren Koelmans zielevrienden Sam. Ru» ^erford, die professor, was, was door Koelman bijzonder geliefd. In de ver» taalde brieven van Rutherford laat Ds. K. zich aldus over hem uit. Zijne manier van leven in alle godzalig» beid en heiligen wandel, maakte hem lief aan alle liefhebbers der heiligheid. Hij was een rechte Johannes de Dooper, geheel één roepende stem- Een stem in zijn kleeding gebaren en omgang in zijn leven en in zijn dood. Meende men dezen man te kunnen binden, in zijne banden ondeïs» vond hij veel van de heerlijke, onver» mengde vermakelijkheden, die zulk een vroolijkheid in het hart stellen, dat zij al de verborgen droefheid, die er in is uit» drijft en de ziel zingen doet terwijl zij met uiterlijke zwarigheden omringd is. En verder: weinig voor zijn dood, na een flauwte zeide hijnu gevoel ik, ik geloof... ik geniet.... ik verheug mijik weid op. Manna, ik heb der Engelen spijs! Mijn oogen zullen mijn Verlosser zien....' ik ont^» slaap in Christus en als ik opwaak zal ik verzadigd worden met Zijn beeld. Zijn allerlaatste woorden waren: Heerlijkheid, heerlijkheid, woont in Immanuëlsland!" Dat waren Koelman's vrienden. Nu gaat Waarnemer D.V. een slot hierop maken. Want deze Ds. Koelman houdt mij van 't venster af. WAARNEMER SPORTPARK MIDDELHARNIS Zaterdagmiddag zal het nieuwe sportpark officieel worden geopend. Naar wij vernamen, heeft de Burg€mees=< ter w'elke was verzocht, deze openingSi» plechtigheid te verrichten, geoordeeld hier» aan niet te kunnen voldoen. Dit juichen wij toe. Gelet op het feit, dat ook te Middelbare nis op Zondag wordt gevoefbald, kan en mag geen enkel belijdend protestant, hieraan eenige medewerking verleenen. Hierover valt niet te redeneeren, want 's Heeren Woord en de belijdenisgeschriften spreken over sport op Zondag Txdke duidelijke taal, dat hieraan geen anderen uitleg kan gege» ven worden. Bovendien is de wijze waarop de sport in het sportpark zal worden beoefend, ook niet sympathiek. Het zal blijken, dat als de wedstrijden opgang maken, de beoefe» ning eene inspanning, jnplaats van ontspan» ning zal worden. Is dat niet een droevige onderscheiding, wanneer iemands hoogste en voornaam» stc prestatie en bezigheid in zijn leven is, dat hij van een groep menschen „het hardste fietsen kan." Flakkee is door dit sportpark niet rijker maar wel armer geworden. Voor ouders van Christelijken huize is hierdoor hun roeping weer zwaarder ge» wiorden, want het toezicht dient ver» scherpt. Ouders, laat uwe kinderen hiermede in geen enkel opzicht van doen hebben, ook niet het schijnbaar onschuldig kijken. La» ter kunt gij ze er niet meer vandaan hou» den als gij het zoudt willen. Jongens en Meisjes van Christelijken hui» ze, overeenkomstig uw doop en belijdenis moogt e n kunt gij ook nimmer Uzelf hier» mede inlaten. Wat men ook van U zegge, hier behoort de scheidshjn zichtbaar te wezen. 's Heeren otdinantiën staan hier op het spel. Verkrijgbaar bij: A. L. VERBRUGGE Middelharnis Een dictatoriale Burgemeester, In de vergadering van Stellendam, waarvan men het verslag in dit nummer kan aantref» fen, kwam de heer RIEMENS terug op de behandeling, die hij ter vorige zitting van den voorzitter ondervonden had. 'Dez(e had hem, terwijl hij bij het agandapunt: Wijziging der F.mgo»statuten, eenige opmer» kingen wilde gaan maken over de gewij»; zigde artikelen, 'direct het woord ontnomen, omdat hij buiten de orde geweest zou zijn. De heer Riemens protesteerde hiertegen ter vorige zitting en meende thans, dat de notu» len niet geheel juist waren. De voorzitter bleef bij zijn meening, dat de heer Riemens buijen de orde was en derhalve terecht het woord ontnomen haicj. Wij kunnen dit optreden van den burge» meester niet goedkeuren. Volgens het reg» lement van Orde dat geen der raadsle» den kende omdat men in Stellendam dit Reglement nooit aan de leden van den Raad heeft uitgereikt, was niet de spreker, doch de Voorzitter buiten de orde. In art. 13 toch staat: „Indien een spreker geheel af< wijkt van het onderwerp, dat in beraadsla» ging is, wordt dit hem door dten Voorzitter onder het oog gebracht en hij tot de orde teruggeroepen. Indien de spreker dan nog voortgaat zich een afwijking te veroorloven kan hem door den Voorzitter over het in behandeling zijnde onderwerp gedurende de geheele vergadering het Woord worden ojitnomen." Hieruit blijkt duidelijk, dat de voorzitter injdien ide heer Riemens buiten de orde was, hem dit eerst onder het oog had moe» ten brengen en hem tot de orde had moe» ten terugroepen. In geen geval had hij hem direct het woord mogen ontnemen. Daarom ging de burgemeester reeds hierom zijn bevoegdheid te buiten en is er voor den heer Riemens alleszins aanleiding ,zich over deze behandeling bij den Commissaris te be» klagen. Trouwens, de burgemeester kon den heer Riemens ,die nog niet zoo heel lang raads» lid is, wel overblubffen,. maar we geloot ven, dat niet ieder zich dit had laten welge" vallen. Had de voorzitter een geroutineerd N«dtrland<cli /^Smaakloos ouwel-omhulsel ora f/odüt» 't poeder. Ge proeii daardoor ^i^*é. 7n ^lit^an naar Kinnpn. niets. Ze glijden naar binnen. 'Per 12 siuks slechts 50 oentr Volgens recept van Apotheker Ovmonf Bovengenoemde prijs wordt verhoogd met bijslag voor Omzeb'belasting. politicus voor zich gehad, dan zou hij di» reet bakzeil hebben moeten halen. De heer Riemens was echter niet buiten öe oude. Hij had de ongev/ijzigde artikelen voorgelezen en wilde aan de wijzigingen beginnen, toen hem het Woord ontnomen werd. De burgemeester wist nog niet eens, wat hij daarvan zeggen zoul En toch was hij buiten de orde! Als men weet, hoe in de Tweede Ka' mer sprekers, die buiten het onderwerp omgaan, eerst een verzoek krijgen om tot het onderwerp zich te bepalen, dan tot de oridei worden geroepen en slechts in zeer ernstige gevallen het woord wordt ontiu» men, dan krijgt men van dit burgemeesterlijk optreden een zeer onaangename indruk. Het is o.i. slechts uit twee factoren te klaren. Ten eerste werkten de papieren, die 'de heer Riemens voor zich had, al prikkelend op den Voorzitter, die liefst niet heeft, dat de raadsleden materiaal bij zich hebben. En ten tweede schijnen de burgemeesters breede besprekingen over de Emgo en de Waterleiding ongaarne te hoo^» ren en moet de invloed der raden tot een minimum, worden gereduceerd, opdat de hunne tot een maximum kan worden opge» voerd. Wij wijzen op deze op zichzelf niet zoo gewichtige kwestie, omdat 6et vrije woord voor de raadsleden als een kostelijk' goed dient te worden gehandhaafd en een soort fascistisch optreden der burgemeesters met kracht moet worden tegengegaan. UIT HET KIJKVENSTER: Ds. Koelman «n zijn Vrienden. i Van een dictatoriale Burgemeester. Toch dictator w>nder „fascisme"? Het Sportpark te Middelharnis. Gemeenteraadsvergaderingen van Oude Ton» ge, Stellendam en Den Bommel. De Veerdienst Galatheesche Haven (OoIt« gensiplaat) en Dintelsas. Een gemeente» raadsvergadering te Dinteloord. Een adres van d« A.N.W.B. en de K.N.A.C. aan Ged'. Staten van ZuidsHolIand. Dooidelijke Ongelukken.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1