Ijzersterke klompen j DE FRUITHAL A. MANS Plaatselijk Nieuws Uit het Kijkvenster De Hervormden en de A.-R. partij Uit het eiland Tholen f T£LEF. gOP J Druiven - Tomaten - Komkom- mers - Asperges. IN DE FRUITHAL DE LEKKERSTE BLOEMKOOL Groote sortetring versche groenten HOENDERPARK-EIEREN scherp cóaiurreerende prijzen. KOOPT U BIJ DUBB. RING SOMiWELSDlJK Opi' Hemelvaartsdag had, eveneens te Utrecht, de bondsdag plaats van den Bond van Herv. Geref. Jongelingsvereenigingen onder leiding van Ds. Lans. De verslagen getuigden van gestadige groei. Het ledental klom tot 3058 en finantieele zorgen zijn er niet. Ds. Klüsener hield e»n rede over „Nationaal^Socialisme en Calvinisme," waar== in hij de eerste strooming aan scherpe prin^" cipieële critiek onderwierp én ze ten eenene male afwees. De hoofdmoot der vergadering bestond uit een rede van prof. Visscher over het onderwerp: 18341934, het eeuwi' feest der Afscheiding. Op de hem eigen, ma«' gistrale wijze, schoon gestyleerd, schetste hij historisch het ontstaan der afscheiding, de invloed der Synodale Organisatie op het kerkelijk leven en vergeleek hij de toe" standen van toen en nu,. In het slot van zijn rede betrok hij ook 'de A.R. partij in verband met het kerkelijk vraagstuk en stelde hij haar in gebreke, doordat zij de politiek van Groen ten eenenmale verloor chend heeft. De A.R.^partij, zijnde de poli; tieke partij der Geref. gezindheid, heeft op het voetspoor van Groen voor het recht dezer gezindheid te strijden. De gescheidenen kennen geen kerkelijk vraagstuk meer! „In hei land der scheiding zijn de zangers weinigen, die aan Babels rivieren weenen. Zelfgenoegzaam lieten zij los het onvergan: keiijk recht op de belijdenis der kerk, haar door staatsgeweld ontnomen." Zoo stelt prof. V. de A.R. partij in ge* breke, niets meer te doen voor de vrijma* king der Herv. Kerk. „Indien zij het vol» gen dezer goddelijke roeping weigeren blijft, omdat het in het gestoelte der eere aange= namer is dan in het gewoel van den. strijd, dan heeft de A.R. partij met haar roeping haar wezen verloren, dan zou zij eigenlijk slechts een soort liberalisme vertegenwoordig gen. Wat zouden wij, Herv. Geref. dan van haa? nog te wachten hebben?" Vermoedelijk zal deze rede wel weer veel stof doen opwaaien in A.R. kringen. In« tusschen blijkt eruit, dat de aanvallen van Herv. zijde op de A.R. partij steeds scher»' per katakter aannemen, zoodat een con* flict niet kan uitblijven. Uithuizigheid boeken. Een huis zonder Uit het venster ziende, bemerk ik, dat vele menschen zich met ijdele dingen ver» maken en dat zij uithuizig worden. De ijdelheid is ons in 't hart geboren en wordt niet weinig gevoed door de smakelooze radio^kost en de uithuizigheid leert men Waarnemer, die gaarne met allen vrede houdt, kan toch niet ontkomen aan den in* druk, dat er in vroeger eeuw meer geeste* lijk leven in Gods Kerk was dan nu. 't Scheen toen nog heel gewoon - te zijn, dat geleerde predikanten en professoren zich onder 't arme volk van God lieten vinden. Denk aan Voetius, en aan den Ouderling J. "Vermeer, Ook had men toen meer liefde tot elkander en meer eerbied voor den dominé. En hoe manhaftig streed men voor de Waarheid, zooals de vaderen die in 1618 en 1619 beleden! Ach, mocht diezelfde Geest toch wederkeeren om de kerk tot één te brengen, daar mocht wel een gedurig gebeci ivoor opgaan tot God. En komt ge wel eens in Rotterdam? Wan* del 'dan eens door den Oppert, die oude straat, uitkomend bij den St. Laurenstoren. Welnu, daar vonden voorbijgangers in 1709 den godzaligen en geleerden Wilhel* mus a Brakel op een stoep zitten, hij was op weg naar de Kerk om te prediken, maar hij kon niet meer, door ouderdom en zwak' te gansch verteerd in dienst van den Koning der Kerk. En hoor dienzelfden Godsgezant op zijn sterfbed; ;als hij de gemeenschap met alle heiligen in gansch de Kerk geniet dan zingt hij een psalm in 't latijn, zeker, om door die t^al, die de Kerk van Oude tijden afvoert, die Gemeenschap uit te drukken. Zoo is hij in de vreugde zijns Heeren ingegaan, om daar een nieuw lied met al de gezahgden aan te heffen! En als Waarnemer van dat alles leest en het in zijn verband beziet, dan ontstaat het verlangen uit dien rijken schat van het verleden ook weer aan anderen uit te dee* len. 't Wordt wel niet actueel, (d.i. „van dezen tijd") dat geschrijf, maar de zaak zelve is niettemin 't schrijven en lezen waard. Over Jacobus Koelman is den Waarne* mer een uitvoerig levensbericht in handen gekomen (en hij geeft het niet meer uit handen) 't Is een proefschrift over Koelman van Dr. A. F. Krull, den Hervormden Predikant te Rotterdam. Daarover later meer. WAARNEMER Geen stem, noch opmerking. Scherpenisse heeft feest gevierd. Door den Gemeenteraad is in meerder* heid besloten ,de kermis af te schaffen, doch een verkapte kermis, zij het niet zoo uitge' breid i s nu gehouden. Een verordening waarbij het geven van de jeugd opzettelijk, door reisgezelschappen en de jeugdherbergen die men opricht, j dansmuziek verboden is, wacht reeds eenige Men schijnt elkander in den huiselijken kring maanden op goedkeuring uit den Haag. De wind was dus in de zeilen, feest* vieren en dansen waren nog geoorloofd, en Scherpenisse heeft gedanst. Geen café of herberg was er, of het was prop en prop vol. Op Maandag tweede* en Dinsdag derde niets meer te kunnen geven. Daardoor raakt ook het lezen op den achtergrond, men heeft er geen tijd en geen cent meer voor over. Bijgevolg blijven de hoofden leeg en zijn de harten alleen bezet met alles wat geen nut doet. De huizen zijn veelal zonder boeken. Ik schreef daar Iaat* stélijk over en moet dat nog even ver* volgen. In onze kringen is de „Oude Schrijver" nog wel in eere. Den Waarnemer trof het wel eens, dat ook zij die nog veel in de oude theologische boeken lezen, zich over sommige behandelde zaken geen juist oordeel kunnen vormen. Dat komt hier* vandaan, dat men niet weet in weiken tijd de schrijver leefde en zoo men al een jaartal kent, weet men nog niet hoe de tij*- den toen waren. Daar hebt ge weer het nut van de kennis van onze geschiedenis. Zeker is de Waarnemer oiibekwaam dit euvel te herstellen, al ben ik van 't soort, dat ik nooit een boek lees zonder eerst de voorrede ervan rustig te lezen. Kent men de tijdsomstandigheden van een schrij* ver, dan kan er een verrassend licht op zijn Wooirden en bedoelingen vallen. Daar hebt ge b.v. Jacobus Koelman. Hij schreef véle boeken en vertaalde er veel uit het Engelsch. Ook is hij afgezet als Pre* dikant, daar hij geen formuheren wilde gebruiken. Daarnaast: Justus Vermeer, ouderling der Kerk in Utrecht en advocaat, wiens Bid* en Dankdagpredikatiën onder ons zeer geliefd zijn (d.w.z. door de kenners!) 'k Noem nog een naam: Voetius, de groote God* geleerde van Utrecht. Ds. Jodocus Lodesteijn, de Godgewijde predikant en zanger. Voorts Th. a Brakel W. a Brakel, Abr. Hellebroek, Jac. Frulj* tier. Alle mannen van naam onder het oude Sion des Heeren. Ge kunt de werken van elk hunner schoon vinden op zich* zelf, maar nog meer waardeer ik deze man* nen als ik weet dat zij elkanders tijdge» nooten waren en als ik het eene levensbe* richt eens naast het andere leg en daaruit mag vernemen van hoe godzaligen wandel zij waren en ook, dat zij elkander terdege gekend hebben. Ik zie in gedachten den ver* maarden geleerde, den gezegenden Hoog* iberaar Voetius door Utrecht stappen om zich te begeven naar de moeder van Justus Vermeer, diegezelschap hield. Te mid* den der eenvoudige vromen zit een Voetius groot in de Godgeleerdheid, tot buiten Europa gekend, klein in de beleving van de Gods* en zelfkennis. Justus Vermeer ging bij hem ter studie. En in tijden dat de Remonstrantie in de Kerk het hoofd begon op te steken, arriveerde daar in dat huis ook de balling, van alles berooid, de knecht des Heeren, Koelman, die uit zijn ge* meente Sluis verjaagd was om zijn recht* zinnnigheid. Die als een wild dier door de Overheid werd nagejaagd. Op Kerstdag van 1676 liet de Overheid van Rotterdam hem als een hond de stad uitjagen, omdat hij ,gezelschap" hield. Over 't ijs van de 'Maas vlucht Koelman nu op Utrecht aan, ver* kleumd en arm, als een landlooper gaat hij voort. Van dien Koelman moet de Waar* nemer U een volgende maal zoo de Heere wil nader berichten. Maar, er is een klein bezwaar. Sommigen willen liever niet hoo* ren hoe het in vroeger eeuw in de Kerk was. 't Is nu net zoo, zeggen zjï- Maar Pinksterdag ,ey.en na den middag wisselde het e ene 'walsje na het andere zich af, tot s nachts één uur toe. Het vuurwerk, hetwelk ongeveer een halt uur duurde, was Dinsdag het slot van het programma, behalve natuurlijk nog een paar uur „bal na." De inwoners van Scherpenisse, alsmede die uit de omliggende plaatsen, hebben hun hart opgehaald. Het eiland Tholen lijdt ook ernstig onder de crisis, maar geen nood. Als een mensch, altijd in de narigheid zit mag men weleens wat hebben. Geen geld om zich het noodige aan te schaffen, geen geld om de gemaakte schul* den te betalen, maar wel geld voor feest vieren. Helaas, te midden van de oordeelen, geen stem, noch opmerking. Wat men zaait, zal men ook maaien. Niet alleen Scherpenisse, maar ook St. Maartensdijk heeft het zijne er toe bijge* dragen om de feestvreugde op Pinkstermaan* dag te verhoogen. Hoe moet het St. Maartensdijk's herder en leeraar niet droef te moede zijn, wanneer hij aanschouwt, dat het zoo orthodoxe plaatsje zoo los en ongebonden is in de uitleving. Hebben dan zijn ernstige en- ge« trouwe vermaningen in het geheel geen in* gang meer? Gelukkig wel, maar niet zoo overwegend, dat zij het stempel drukken op het dagelijksche leven der bevolking. Daar* voor heeft de kanker te ver doorgevreten. De bevolking van het eiland Tholen is overwegend orthodox, maar heeft helaas Gods Woord los gelaten. Het is daardoor afgeweken van de zui* verheid der Waarheid en zonder het te bedoelen, vervallen tot die secte, die leer van de onmacht des menschen ten goede, misbruiken tot vrijheid om naar het vleesch te leven. Daartoe moet men noodwendig geraken, als Gods Woord wordt losgelaten. Zie het in de huisgezjnnen, waar de ligging der ouders is, dat 's Heeren geboden, nu ja, wel goed zijn, maar ze zijn uitwendig, doch wat de mensch ondervindt dat is het echte, het ware, of het met het Woord overeenkomt of niet. Een der kenmerken van de ware ziels* bevinding is juist een heilige en diepe in* druk van de Majesteit Gods, waaruit vloeit een groote eerbied voor hetgeen de Heere in Zijn Woord zegt. Dan is de mensch niet wijzer dan de Heere. Acht het eene gedeelte van Gods Woord niet van bijzondere, en het andere van minder waarde, ja zoo geringschatend zelfs als of het overbodig is. Neen, die ziel die voor God mag bukken, acht van* wege de Majesteit, den geheelen Bijbel, Gods Woord, vooral als de Heere doet zien, hoe het leven overeenkomstig de ge* boden Gods, strekt tot eere Gods en tot zaligheid der ziele, waarvan de vruchten mede strekken tot welzijn van het lichaam en de onderlinge samenleving. Een mensch die over het afwijken van Gods geboden Ii eigen huis, in kerk, school, staat en maatschappij niet veroot* moedigd is, maar dat alles beschouwd, als uitwendig, waar ïonder de werking van Gods Geest toch niets aan te doen is, leeft in een ontzettende; wangestalte, wordt groot in eigen oogen, is :(iergens mee te voldoen en trekt zich uiteindelijk in zelfgenoeg* zaamheid terug toet een boekje in een hoekje, en laat,, 'alles buiten hem rijp wor* den voor het eeuwig verderf. Daartegen zal een mensch die de breuke van eigen ^art kent, en de doorwerking daarvan zie f op alle terrein des levens, zich gedurig vóór den Heere verootmoedigen en in Gods kracht de hand aan den ploeg slaan, h>m te doen wat zijne hand vindt om te doen. Want de strijd tusschen vleesch en geest, is niet alleen voor het hart, maar strekt zich uit tot alle terrein des levens. „Alles wat adem heeft, love den Heere" Dit is de leer der Heilige Schrift verde* digt door onze godzalige oudvaders zooals Smytegelt, Hellebroek, Comrie, Brakel, v. d. Groe en vele andere. De droeve toestanden op het zoo rechtsche Tholen waarbij satan hoogtij viert, zijn een vruchtgevolg van het loslaten van het Woord des Heeren. De leeraars, kerkeraden en particuliere kinderen Gods hebben niet op de wacht gestaan. De hand aan den ploeg. Het verval op Tholen is verbazend groot. Leefde Israël niet nauw bij het Woord des Heeren, de tempeldienst kwam in verval. Is ook Scherpenisse daarvan niet het be* wijs? Voor enkele {jaren, had de kleine kerk, (Geref. Gem.) zelfs niet eens een ker* keraad meer. Zijn er kinderen Gods, die zulke toe* standen ter harte gaan, voor hun is er dan iv eel werk.- Dit moet van binnen uit aanvangen, yoor den Heere in de schuld. Mag men eigen schuld voor het aangezicht des Heeren be* lijden, dan zal dit uitwerken, dat men poogt ook in eigen huis met liefde te re* tormeeren, met de kinderen mede te leven, ze niet maar als onbekeerden te beschou* wen, maar als eigen vleesch en bloed lief te hebben, hun nooden te kennen en ze te helpen dragen, en ze als onherboren zaad, op te dragen aan de rommelende ingewanden van Gods eeuwige liefde en ontferming. Zouden dan de nieuwsbladen welke iede* ren Maandag vol staan met sport en nog* eens sport, o p Zondag gespeeld, of waarin zedenkwetsende of met Gods Woord spot* tende feuilletons voorkomen zooveel ingang vinden in de huisgezinnen? Ook op dit gebied is het te Tholen in en indroevig gesteld. In de kerk zal men staan naar eén getiouwe vervulling der ambten, opdat het Woord Gods zuiver bediend en de ge* meente in die leer opgebouwd wordt. Getrouwe kerkeraden zullen in samenwer* king net de ouders^^'goed chrisfelijk onder* ■yvijs zoeken voo; de' i^ugd, opdat hetgeen .T! kmi-, '~yV. in -' Titechisatie geleei;d wordt, op school niet-worde afgebroken. Zie hoe getrouw hierin -onze Dordtsche vade* ren waren wier godsvrucht toch algemeene achting geniet. (Dordtsche Kerkenorde.) Ook op politiek gebied zal men elkander zoeken, en naar veteischte van den tijd, met elkander samen komen en die dingen bespreken, die strekken op het burgerlijk terrein, tot erkenning van Gods geboden en tot welzijn der gemeente. Niet bij verwaarloozing, maar bij een getrouw betrachten van 's Heeren ordinan* tien, zal een huisgezin, kerk, school en ge* meente, voorspoedig zijn. Wie is er bereid om in deze, zijne hand den Heere te vullen, die zie in ootmoe* dige afhanging van den zegen des Heeren niet om maar hetgeen achter is, maar sla hoe moeilijk ook, en hoeveel strijd er ook aan verbonden is, de hand aan den ploeg, de vruchten zullen niet achter blijven, al mag het jaren duren. telijk stelsel, waarin Ket idee van dit artikel denen omkleed, doch behoeft niet te zijn geheel is belichaamd, gaf nog niemand. gezegeld Het moet bij den Burgemeester ter We zagen, dat op grond van de kern* gedachte van art. 36, geëischt moet worden, dat de Staat Christelijk zij. De Hervorm* den \3lXi Gereformeerde belijdenis hebben nog het onverkorte artikel, evenals de Chris* telijk Gereformeerden en de Gereformeerde Gemeenten. Deze drie takken der Geref. gezindheid erkennen daarmee de juistheid van het beginseli door onze vaderen in dit artikel neergelegd. Dit wil evenwel niet zeg* gen, dat men in de practische uitlegging 1 eengebracht worden, ervan één lijn trekt, verre van dat. Ds. Op deze wijze zot Paarom is gedachtenwisseling over deze ma^ terie erg moeilijk en onbevredigend. Men redeneert meest langs elkaar heen, terwijl men over de draagwijdte van sommige zin* sneden het ook lang niet tens is. De kerkelijk Gereformeerden hebben, naar men weet, 21 woorden uit het artikel ge* schrapt, n.l. „om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsbTien godsdienst, om het rijk des Antichristgronde te werpen, omdat zij op de Synode van Utrecht in 1905 van meening waren, dat deze woorden streden met de Schrift en alzoo, daar de Belijdenis mét de Schrift in overeenstem* ming moet zijn en daaraan ondergeschikt is, het niet tot de taak van de Overheid gerekend kan worden, wat hier van haar wordt geraagd. Nu hangt het er natuurlijk maar van af, hoe men deze woorden uit* legt. De Gereformeerden hebben ze ver* staan in haar scherp*rigoristische beteekenis, en daar zij bovendien in de noodzakelijk*; heid verkeerden om het program der A.R.* partij in o vereenstemming te brengen met de Belijdenis of omgekeerd, koos men- de laatste weg en beperkte daarmee de taak der Over* heid op het gebied van het geestelijk leven des volks. Wij kunnen de handelwijze der Geref. Kerken niet goedkeuren, omdat de ampu* tatie van art. 36 voortkwam uit de voorop* gezette idee, die door Dr. Kuijper was neer* gelegd in zijn Program van 1878, zijn toelichting daarop ;en in, zijn artikelen in de Heraut over de Gemeene Gratie. .De Hervormde*Anti*RevoIutionairèn onder lei* ding van prof. Visscher zijn van meening, dat dit artikel niet zonder meer gewijzigd kan worden; dat de staatstheorie van Dr. Kuijper niet bevredigt, dat mogelijk de formuleering van het artikel niet geheel juist is, doch dat de kerngedachte ervan, n.l. de Christelijke Staat, behouden dient te wor* den. Daarom dient aan een definitieve op* lossing van dit vraagstuk een diepgaande wetenschappelijke studie vooraf te gaan, waarbij het zoowel van den theologischen, den juridiscben, den kerkdijken als den politieken kant moet worden benaderd. Het ligt niet op onzen weg, in het kader van deze artikelenserie uitvoerige beschou* wingen over art. 36 zelf te gaan houden. Er is buitengewoon veel over geschreven en gesproken, zoowel van de zijde der vóór* als der tegenstanders, zoodat het onmogelijk is, daarop in dit verband in te gaan. Wel moeten -«'e vaststellen, dat door de wijzi* ging der Belijdenis door de Gereformeer* den een zeer onbevredigende toestand is ontstaan in de A.R. partij. De situatie im* mers is als volgt: Gereformeerden A.R. gewijzigd Herv. Geref. A.R. ongewijzigd Chr Geref. \R. ongewijzigd Allen hebben politiek hetielfde program. doch de belijdenis is verschillend. En aangezien het politieke program een uit* werking is van het staatkundig artikel der Geloofsbelijdenis, kan het niet anders of er ontstaat een vraagstuk voor de Herv. en Chr. Gereformeerden, wier godsdienstige en politieke belijdenis niet ovére'énStemmen. Toen indertijd de Chr. Geref. Synode uitsprak, dat zij art. 36 onverkort accep; teerde, werd de meéning verkondigd, dat nu geen enkel lid der Chr. Geref. Kerk meer A.R. z ou kunnen zijn. Daartegenover beweert men vaii A.R.*zijde gaarne, dat er geen tegenstelling tusschen Program en Be* lijdenis is, doch waarom hebben dan de Geref. Kerken art. 36 verkort? Zij voel* den die tegenstelling wel en veranderden daarom hun belijdenis. De oplossing van het vraagstuk moet langs wetenschappelijke weg gevonden worden. Daarom vroegen de Herv. A.R. een studie* commissie. Het is echter zeer de vraag, of deze nog effect zou sorteeren. Bij de Geref. is bet neo*calvinistische staatssy* steera al zoodanig gemeengoed geworden,, dat een compromis met degenen, die zich niet op dit standpunt stellen, niet alleen ongewenscht, doch ook onmogelijk moet worden geacht. Het zou daarom veel be* ter zijn, indien de Hervormde Gerefor* meerden zelf een studiecommissie institu* eerden, die met voorstellen kwam zoowel aangaande de Belijdenis als het Program. In* dien hieromtrent behoorlijke eenstemmig* heid kon worden gevonden, zouden de Herv. A.R. hun politiek standpunt kunnen- bepalen en kon ook tevens de verhouding tot de A.R.*partij, wat dit principe betreft, worden vastgesteld. Bij het onderzoek van het vraagstuk moet men niet uitgaan van het program, ook niet van de belijdenis, maar van de Schrift. Vastgesteld moet worden, wat de H.S. leert over het ambt der Overheid. De belij* denis moet daarmee in overeenstemming zijn. Is ze dat niet of blijkt de formuleering minder gelukkig, dan is wijziging geoor* loofd en zelfs plicht. En met de Belij* denis moet dan het politiek program over* secretarie worden ingediend. Bij den correspondent der arbeidsbe. middeling zijn 96 personen als werkloos in, geschreven, waarvan 48 landarbeiders Aan de kaai zijn aangebracht en per scheepsgelegenheid verzonden naar den Haag 57,500 kilo aardappelen, In de op 23 Mei gehouden vergade, ring van stemgerechtigde mgeianden van de polders, loozende op de haven van Som, melsdijk, werd door de ingelanden van den Kverdlna polder tot bestuurslid gekozen dhr. I. Born. Uitslag van de postduivenwedstrijd door de P.V „Reisduif' van Zaterdag 19 JWei vanuit Mons. Afstand 146 KM. losgelaten 12 uur, aankomst Ie duif 1 uur 46 min. 5 sec. Ie, 2e, 6e prijs E de Lint; 3e, 8e, lie prijs D. Kardux; 4e, 7e, 16e prijs J. v tck 5e en 9e prijs C Smit. Aan he( examen dat te Vlaardingen in de Vlaardingen in de Visscherijschool wordt afgenomen ter verkrijging van een cer tificaat ter visscheiij hebben Woensdagmid, middag 8 visschers uit deze gemeente deel genomen. De geslaagden zijn M. Taaie, G. jongejan, H, Groen, Fl. v. d. Nieuwendijk, C. Kattestaart, H. Dubbeld, J, Krijger en H. A. van den Hoek. Deze week ontving de fa, J, J, Nipius alhier, van de Commissie der Poppenten, toonstelling, welke te den Haag voor de T.B.C. bestrijding is gehouden, bericht dat door de jury dier tentoonstelling, de pop, welke is vervaardigd op het atelier van de firma Ni. pius en die voorstelde een Flakkeesche vrouw, een eervolle vermelding is toegekend. Vanwege de Gew Landbouw.Crisisor ganisatie zal tusschen 14 Mei en 1 Juni een algemeene inventarisatie gehouden worden van land- en tuinbouw. Onder deze telling vallen a len, zoowel natuurlijke als recShts, personen, die als georganiseerden zijn of moe ten worden aangesloten bij een crisis-orga, nisatie of die kippen voor den verkoop van eieren of meer dan één schaap houden. Te, yens zal gelegenheid worden gegeven tot het indienen van een aanvrage tot toelating als georganiseerde bij een gewestelijke Landbouw Crisisorganisatie fW'« ""«hrr^ <^tsr« «^to^ «^r« «i^^-S <i^^« ">w»>«ito-.<^r« SOMMELSDIJK "-^- ->- Door den l^enringsdienst van waren ia het keurJngsgebied Dortdrecht zijn gedurende het Ie kwartaal 1934 de volgende werkzaam, heden In deze gemeente verricht Aantai inspecties van winkels' pakhuizen, bakkerijen, enz. 29 Aantal genomen monsters melk 57. Aantal genomen monsters van an, dere waren18 Aantal waarschuwingen aan fabrikanten of verkoopers toegezonden 4. Vorige week stonden bij den agent der arbeidsbemiddeling dezer gemeente ingeschre, ven65 landarbeiders, 5 havenarbeiders, 3 landbouwersknechts, 2 timmerlieden, 2 schil, ders, 2 losse werklieden, 1 opperman. 1 pak, huisknecht, 1 betonwerker, 1 smid 1 chauf, feur, 1 machinist groote vaart en een kan, toorbediende. Hiervan waren l.i. Zaterdag werkloos40 personen. Tegen twee ingezetenen uit deze ge, meente is alhier proces—verbaal opgemaakt, omdat hun fiets niet was voorzien van een geldig rijwielbelasfingmerk. De slager IJ. Nelis had het ongeluk dat hij door een varken in zijn hand werd gebeten, Eenige dagen later begon deze dusdanig op te zetten, dat hij zich onder geneeskundige hulp moest stellen. Deze constateerde bloed, vergiftiging. Lingbeek is van meening, dat art. 36 een landskerk .vraagt, welke dan volgens hem de Hervormde Kerk zou moeten zijn, ter* wijl b.v .Ds. Kersten ,die ook sterk de nadruk legt op art. 36, op grond ervan voorstander van een vrije kerk meent te kunnen zijn. De Confessioneelen eischen met art. 36 in de hand staatssubsidie voor de kerk, de .anderen wijzen deze juist af, Ook zal de opvatting in het algemeen van dit artikel onder de diverse leidende per* soonlijkheden sterk uiteenloopen. De con* fessioneele ds. Lingbeek, de Gereformeerde prof. Visscher, de Chr. Geref. ds. van der Zaai en ds. Kersten hebben ongetwijfeld in dit opzicht min of meer uiteenloopende ideeën. Op grond van publicaties en rede; voeringen kan echter worden geconstateerd, dat niemand hunner een welsluitend conse* üuent doorgedacht systeem, gebouwd op art. 36, tot dusver nog aan de hand heeft ge* daan. Men bepaalt zich er meestal toe in algemeene bewoordingen instemming te be* tuigen met het onverkorte artikel en op grond ervan de één of andere maatregel van de Regeerjng te vragen, doch een staatsrech» zou eenheid gebracht kun* nen w-orden tusschen de Hervormde Gere* formeerden op dit zeer belangrijk punt, een genheid, die van meer belang ons lijkt dan die met de neo*calvinistische heeren der A.R.*partij, die een staatkunde voeren. Welke practisch heel weinig verschilt van de neutraliteitsidée der liberale politiek. (Wordt Vervolgd) MIDDELHARNIS Door de gemeente-politie en de rijks- commies is Zaterdag j.l. tegen 17 personen proces-verbaal opgemaakt, die niet voorzien waren van een rijwielbelastingplaatje. De weduwe D, Blok had het ongeluk te vallen en haar been te breken. Medische hulp moest worden ingeroepen. Door B. en W, is bekend gemaakt dat ter gem. secretarie voor ieder ter inzage ligt, de uitspraken inzake vrijstelling van dienst, plicht. Tegen deze uitspraken kan ieder tot den tienden dag na de bekendmaking in be, roep komen met een verzoekschrift met re. DIRKSLAND De lighal bij het ziekenhuis alhier is deze week Dinsdag in gebruik genomen. Een zoontje van dhr. IVIP, had het ongeluk buiten deze gemeente met de fiets in een sloot te rijden en zich daarbij zooda- nig te;bezeeren dat hij moest wordenthuisge- bracht en medische hulp noodzakelijk was Gevonden voorwerpen: een damesrij- wieL inlichtingen bij de gemeentepolitie. HERKINGEN Ter gemeentesecretarie is vanaf heden Juni a.s, door 6. en W. ter visie gelegd, de herziene lijst van inkwartiering Inlichtingen omtrent bezwaren kunnen aldaar worden ver kregen. Door het bestuur van het Chr Mannen- zangkoor (directeur P. v. Mourik) alhier is aan B.en W. een aanvraag ingediend om een lokaliteit voor het houden harer repetitie's. Maandag 2 de Pinksterdag arriveerde alhier in den laten avond per veerboot een troep pa.S8agiers Een hunner geraakte bij de landing in de z g.n. Spuibak waaruit hij bij tijds door een zijner makkers werd gegrepen. Meteen nat pak kon hij de reis naar het na burige D. voortzetten. Zij die hebben vergaten opgave te doen van hun landbouwgewassen, worden in hun eigen belang geraden dit verzuim vöör 1 Juni te herstellen bij den secr, der land bouwcrisisorganisatie. Bij den correspondent der arbeidsbe middeling te dezer plaats staan thans nog 21 werkzoekenden ingeschreven,

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 2