Ijzersterke klompen
j DE FRUITHAL
A. MANS
Plaatselijk Nieuws
Uit het Kijkvenster
De Hervormden en de
A.-R. partij
Uit het eiland Tholen
f T£LEF. gOP J
Druiven - Tomaten - Komkom-
mers - Asperges.
IN DE FRUITHAL
DE LEKKERSTE
BLOEMKOOL
Groote sortetring versche groenten
HOENDERPARK-EIEREN
scherp cóaiurreerende
prijzen.
KOOPT U BIJ
DUBB. RING SOMiWELSDlJK
Opi' Hemelvaartsdag had, eveneens te
Utrecht, de bondsdag plaats van den Bond
van Herv. Geref. Jongelingsvereenigingen
onder leiding van Ds. Lans. De verslagen
getuigden van gestadige groei. Het ledental
klom tot 3058 en finantieele zorgen zijn
er niet. Ds. Klüsener hield e»n rede over
„Nationaal^Socialisme en Calvinisme," waar==
in hij de eerste strooming aan scherpe prin^"
cipieële critiek onderwierp én ze ten eenene
male afwees. De hoofdmoot der vergadering
bestond uit een rede van prof. Visscher
over het onderwerp: 18341934, het eeuwi'
feest der Afscheiding. Op de hem eigen, ma«'
gistrale wijze, schoon gestyleerd, schetste hij
historisch het ontstaan der afscheiding, de
invloed der Synodale Organisatie op het
kerkelijk leven en vergeleek hij de toe"
standen van toen en nu,. In het slot van
zijn rede betrok hij ook 'de A.R. partij in
verband met het kerkelijk vraagstuk en
stelde hij haar in gebreke, doordat zij de
politiek van Groen ten eenenmale verloor
chend heeft. De A.R.^partij, zijnde de poli;
tieke partij der Geref. gezindheid, heeft op
het voetspoor van Groen voor het recht
dezer gezindheid te strijden. De gescheidenen
kennen geen kerkelijk vraagstuk meer!
„In hei land der scheiding zijn de zangers
weinigen, die aan Babels rivieren weenen.
Zelfgenoegzaam lieten zij los het onvergan:
keiijk recht op de belijdenis der kerk, haar
door staatsgeweld ontnomen."
Zoo stelt prof. V. de A.R. partij in ge*
breke, niets meer te doen voor de vrijma*
king der Herv. Kerk. „Indien zij het vol»
gen dezer goddelijke roeping weigeren blijft,
omdat het in het gestoelte der eere aange=
namer is dan in het gewoel van den. strijd,
dan heeft de A.R. partij met haar roeping
haar wezen verloren, dan zou zij eigenlijk
slechts een soort liberalisme vertegenwoordig
gen. Wat zouden wij, Herv. Geref. dan van
haa? nog te wachten hebben?"
Vermoedelijk zal deze rede wel weer veel
stof doen opwaaien in A.R. kringen. In«
tusschen blijkt eruit, dat de aanvallen van
Herv. zijde op de A.R. partij steeds scher»'
per katakter aannemen, zoodat een con*
flict niet kan uitblijven.
Uithuizigheid
boeken.
Een huis zonder
Uit het venster ziende, bemerk ik, dat
vele menschen zich met ijdele dingen ver»
maken en dat zij uithuizig worden. De
ijdelheid is ons in 't hart geboren en wordt
niet weinig gevoed door de smakelooze
radio^kost en de uithuizigheid leert men
Waarnemer, die gaarne met allen vrede
houdt, kan toch niet ontkomen aan den in*
druk, dat er in vroeger eeuw meer geeste*
lijk leven in Gods Kerk was dan nu. 't
Scheen toen nog heel gewoon - te zijn, dat
geleerde predikanten en professoren zich
onder 't arme volk van God lieten vinden.
Denk aan Voetius, en aan den Ouderling
J. "Vermeer, Ook had men toen meer liefde
tot elkander en meer eerbied voor den
dominé.
En hoe manhaftig streed men voor de
Waarheid, zooals de vaderen die in 1618
en 1619 beleden! Ach, mocht diezelfde
Geest toch wederkeeren om de kerk tot
één te brengen, daar mocht wel een gedurig
gebeci ivoor opgaan tot God.
En komt ge wel eens in Rotterdam? Wan*
del 'dan eens door den Oppert, die oude
straat, uitkomend bij den St. Laurenstoren.
Welnu, daar vonden voorbijgangers in
1709 den godzaligen en geleerden Wilhel*
mus a Brakel op een stoep zitten, hij was
op weg naar de Kerk om te prediken, maar
hij kon niet meer, door ouderdom en zwak'
te gansch verteerd in dienst van den Koning
der Kerk. En hoor dienzelfden Godsgezant
op zijn sterfbed; ;als hij de gemeenschap
met alle heiligen in gansch de Kerk geniet
dan zingt hij een psalm in 't latijn, zeker,
om door die t^al, die de Kerk van Oude
tijden afvoert, die Gemeenschap uit te
drukken.
Zoo is hij in de vreugde zijns Heeren
ingegaan, om daar een nieuw lied met al
de gezahgden aan te heffen!
En als Waarnemer van dat alles leest en
het in zijn verband beziet, dan ontstaat
het verlangen uit dien rijken schat van het
verleden ook weer aan anderen uit te dee*
len. 't Wordt wel niet actueel, (d.i. „van
dezen tijd") dat geschrijf, maar de zaak
zelve is niettemin 't schrijven en lezen
waard.
Over Jacobus Koelman is den Waarne*
mer een uitvoerig levensbericht in handen
gekomen (en hij geeft het niet meer uit
handen) 't Is een proefschrift over Koelman
van Dr. A. F. Krull, den Hervormden
Predikant te Rotterdam. Daarover later meer.
WAARNEMER
Geen stem, noch opmerking.
Scherpenisse heeft feest gevierd.
Door den Gemeenteraad is in meerder*
heid besloten ,de kermis af te schaffen, doch
een verkapte kermis, zij het niet zoo uitge'
breid i s nu gehouden.
Een verordening waarbij het geven van
de jeugd opzettelijk, door reisgezelschappen
en de jeugdherbergen die men opricht, j dansmuziek verboden is, wacht reeds eenige
Men schijnt elkander in den huiselijken kring maanden op goedkeuring uit den Haag.
De wind was dus in de zeilen, feest*
vieren en dansen waren nog geoorloofd,
en Scherpenisse heeft gedanst. Geen café
of herberg was er, of het was prop en
prop vol.
Op Maandag tweede* en Dinsdag derde
niets meer te kunnen geven. Daardoor
raakt ook het lezen op den achtergrond,
men heeft er geen tijd en geen cent meer
voor over. Bijgevolg blijven de hoofden
leeg en zijn de harten alleen bezet met
alles wat geen nut doet. De huizen zijn
veelal zonder boeken. Ik schreef daar Iaat*
stélijk over en moet dat nog even ver*
volgen.
In onze kringen is de „Oude Schrijver"
nog wel in eere. Den Waarnemer trof
het wel eens, dat ook zij die nog veel in
de oude theologische boeken lezen, zich
over sommige behandelde zaken geen juist
oordeel kunnen vormen. Dat komt hier*
vandaan, dat men niet weet in weiken
tijd de schrijver leefde en zoo men al een
jaartal kent, weet men nog niet hoe de tij*-
den toen waren. Daar hebt ge weer het
nut van de kennis van onze geschiedenis.
Zeker is de Waarnemer oiibekwaam dit
euvel te herstellen, al ben ik van 't soort,
dat ik nooit een boek lees zonder eerst
de voorrede ervan rustig te lezen. Kent
men de tijdsomstandigheden van een schrij*
ver, dan kan er een verrassend licht op zijn
Wooirden en bedoelingen vallen.
Daar hebt ge b.v. Jacobus Koelman. Hij
schreef véle boeken en vertaalde er veel
uit het Engelsch. Ook is hij afgezet als Pre*
dikant, daar hij geen formuheren wilde
gebruiken.
Daarnaast: Justus Vermeer, ouderling der
Kerk in Utrecht en advocaat, wiens Bid* en
Dankdagpredikatiën onder ons zeer geliefd
zijn (d.w.z. door de kenners!) 'k Noem
nog een naam: Voetius, de groote God*
geleerde van Utrecht.
Ds. Jodocus Lodesteijn, de Godgewijde
predikant en zanger. Voorts Th. a Brakel
W. a Brakel, Abr. Hellebroek, Jac. Frulj*
tier. Alle mannen van naam onder het
oude Sion des Heeren. Ge kunt de werken
van elk hunner schoon vinden op zich*
zelf, maar nog meer waardeer ik deze man*
nen als ik weet dat zij elkanders tijdge»
nooten waren en als ik het eene levensbe*
richt eens naast het andere leg en daaruit
mag vernemen van hoe godzaligen wandel
zij waren en ook, dat zij elkander terdege
gekend hebben. Ik zie in gedachten den ver*
maarden geleerde, den gezegenden Hoog*
iberaar Voetius door Utrecht stappen om
zich te begeven naar de moeder van Justus
Vermeer, diegezelschap hield. Te mid*
den der eenvoudige vromen zit een Voetius
groot in de Godgeleerdheid, tot buiten
Europa gekend, klein in de beleving van
de Gods* en zelfkennis. Justus Vermeer
ging bij hem ter studie. En in tijden dat
de Remonstrantie in de Kerk het hoofd
begon op te steken, arriveerde daar in dat
huis ook de balling, van alles berooid, de
knecht des Heeren, Koelman, die uit zijn ge*
meente Sluis verjaagd was om zijn recht*
zinnnigheid. Die als een wild dier door de
Overheid werd nagejaagd. Op Kerstdag van
1676 liet de Overheid van Rotterdam hem
als een hond de stad uitjagen, omdat hij
,gezelschap" hield. Over 't ijs van de 'Maas
vlucht Koelman nu op Utrecht aan, ver*
kleumd en arm, als een landlooper gaat hij
voort. Van dien Koelman moet de Waar*
nemer U een volgende maal zoo de Heere
wil nader berichten. Maar, er is een klein
bezwaar. Sommigen willen liever niet hoo*
ren hoe het in vroeger eeuw in de Kerk
was. 't Is nu net zoo, zeggen zjï- Maar
Pinksterdag ,ey.en na den middag wisselde
het e ene 'walsje na het andere zich af, tot
s nachts één uur toe.
Het vuurwerk, hetwelk ongeveer een
halt uur duurde, was Dinsdag het slot
van het programma, behalve natuurlijk nog
een paar uur „bal na."
De inwoners van Scherpenisse, alsmede
die uit de omliggende plaatsen, hebben
hun hart opgehaald.
Het eiland Tholen lijdt ook ernstig
onder de crisis, maar geen nood.
Als een mensch, altijd in de narigheid
zit mag men weleens wat hebben.
Geen geld om zich het noodige aan te
schaffen, geen geld om de gemaakte schul*
den te betalen, maar wel geld voor feest
vieren.
Helaas, te midden van de oordeelen,
geen stem, noch opmerking.
Wat men zaait, zal men ook maaien.
Niet alleen Scherpenisse, maar ook St.
Maartensdijk heeft het zijne er toe bijge*
dragen om de feestvreugde op Pinkstermaan*
dag te verhoogen.
Hoe moet het St. Maartensdijk's herder
en leeraar niet droef te moede zijn, wanneer
hij aanschouwt, dat het zoo orthodoxe
plaatsje zoo los en ongebonden is in de
uitleving. Hebben dan zijn ernstige en- ge«
trouwe vermaningen in het geheel geen in*
gang meer? Gelukkig wel, maar niet zoo
overwegend, dat zij het stempel drukken op
het dagelijksche leven der bevolking. Daar*
voor heeft de kanker te ver doorgevreten.
De bevolking van het eiland Tholen is
overwegend orthodox, maar heeft helaas
Gods Woord los gelaten.
Het is daardoor afgeweken van de zui*
verheid der Waarheid en zonder het te
bedoelen, vervallen tot die secte, die leer
van de onmacht des menschen ten goede,
misbruiken tot vrijheid om naar het vleesch
te leven.
Daartoe moet men noodwendig geraken,
als Gods Woord wordt losgelaten. Zie het
in de huisgezjnnen, waar de ligging der
ouders is, dat 's Heeren geboden, nu ja,
wel goed zijn, maar ze zijn uitwendig,
doch wat de mensch ondervindt dat is het
echte, het ware, of het met het Woord
overeenkomt of niet.
Een der kenmerken van de ware ziels*
bevinding is juist een heilige en diepe in*
druk van de Majesteit Gods, waaruit vloeit
een groote eerbied voor hetgeen de Heere
in Zijn Woord zegt.
Dan is de mensch niet wijzer dan de
Heere. Acht het eene gedeelte van Gods
Woord niet van bijzondere, en het andere
van minder waarde, ja zoo geringschatend
zelfs als of het overbodig is. Neen, die
ziel die voor God mag bukken, acht van*
wege de Majesteit, den geheelen Bijbel,
Gods Woord, vooral als de Heere doet
zien, hoe het leven overeenkomstig de ge*
boden Gods, strekt tot eere Gods en tot
zaligheid der ziele, waarvan de vruchten
mede strekken tot welzijn van het lichaam
en de onderlinge samenleving.
Een mensch die over het afwijken van
Gods geboden Ii eigen huis, in kerk,
school, staat en maatschappij niet veroot*
moedigd is, maar dat alles beschouwd, als
uitwendig, waar ïonder de werking van
Gods Geest toch niets aan te doen is, leeft
in een ontzettende; wangestalte, wordt groot
in eigen oogen, is :(iergens mee te voldoen
en trekt zich uiteindelijk in zelfgenoeg*
zaamheid terug toet een boekje in een
hoekje, en laat,, 'alles buiten hem rijp wor*
den voor het eeuwig verderf.
Daartegen zal een mensch die de breuke
van eigen ^art kent, en de doorwerking
daarvan zie f op alle terrein des levens, zich
gedurig vóór den Heere verootmoedigen en
in Gods kracht de hand aan den ploeg
slaan, h>m te doen wat zijne hand vindt
om te doen.
Want de strijd tusschen vleesch en geest,
is niet alleen voor het hart, maar strekt zich
uit tot alle terrein des levens.
„Alles wat adem heeft, love den Heere"
Dit is de leer der Heilige Schrift verde*
digt door onze godzalige oudvaders zooals
Smytegelt, Hellebroek, Comrie, Brakel, v.
d. Groe en vele andere.
De droeve toestanden op het zoo rechtsche
Tholen waarbij satan hoogtij viert, zijn
een vruchtgevolg van het loslaten van het
Woord des Heeren. De leeraars, kerkeraden
en particuliere kinderen Gods hebben niet
op de wacht gestaan.
De hand aan den ploeg.
Het verval op Tholen is verbazend groot.
Leefde Israël niet nauw bij het Woord des
Heeren, de tempeldienst kwam in verval.
Is ook Scherpenisse daarvan niet het be*
wijs? Voor enkele {jaren, had de kleine
kerk, (Geref. Gem.) zelfs niet eens een ker*
keraad meer.
Zijn er kinderen Gods, die zulke toe*
standen ter harte gaan, voor hun is er
dan iv eel werk.-
Dit moet van binnen uit aanvangen, yoor
den Heere in de schuld. Mag men eigen
schuld voor het aangezicht des Heeren be*
lijden, dan zal dit uitwerken, dat men
poogt ook in eigen huis met liefde te re*
tormeeren, met de kinderen mede te leven,
ze niet maar als onbekeerden te beschou*
wen, maar als eigen vleesch en bloed lief
te hebben, hun nooden te kennen en ze
te helpen dragen, en ze als onherboren zaad,
op te dragen aan de rommelende ingewanden
van Gods eeuwige liefde en ontferming.
Zouden dan de nieuwsbladen welke iede*
ren Maandag vol staan met sport en nog*
eens sport, o p Zondag gespeeld, of waarin
zedenkwetsende of met Gods Woord spot*
tende feuilletons voorkomen zooveel ingang
vinden in de huisgezinnen?
Ook op dit gebied is het te Tholen in
en indroevig gesteld.
In de kerk zal men staan naar eén
getiouwe vervulling der ambten, opdat het
Woord Gods zuiver bediend en de ge*
meente in die leer opgebouwd wordt.
Getrouwe kerkeraden zullen in samenwer*
king net de ouders^^'goed chrisfelijk onder*
■yvijs zoeken voo; de' i^ugd, opdat hetgeen
.T! kmi-, '~yV. in -' Titechisatie geleei;d
wordt, op school niet-worde afgebroken. Zie
hoe getrouw hierin -onze Dordtsche vade*
ren waren wier godsvrucht toch algemeene
achting geniet. (Dordtsche Kerkenorde.)
Ook op politiek gebied zal men elkander
zoeken, en naar veteischte van den tijd,
met elkander samen komen en die dingen
bespreken, die strekken op het burgerlijk
terrein, tot erkenning van Gods geboden en
tot welzijn der gemeente.
Niet bij verwaarloozing, maar bij een
getrouw betrachten van 's Heeren ordinan*
tien, zal een huisgezin, kerk, school en ge*
meente, voorspoedig zijn.
Wie is er bereid om in deze, zijne hand
den Heere te vullen, die zie in ootmoe*
dige afhanging van den zegen des Heeren
niet om maar hetgeen achter is, maar sla
hoe moeilijk ook, en hoeveel strijd er ook
aan verbonden is, de hand aan den ploeg,
de vruchten zullen niet achter blijven, al
mag het jaren duren.
telijk stelsel, waarin Ket idee van dit artikel denen omkleed, doch behoeft niet te zijn
geheel is belichaamd, gaf nog niemand. gezegeld Het moet bij den Burgemeester ter
We zagen, dat op grond van de kern*
gedachte van art. 36, geëischt moet worden,
dat de Staat Christelijk zij. De Hervorm*
den \3lXi Gereformeerde belijdenis hebben
nog het onverkorte artikel, evenals de Chris*
telijk Gereformeerden en de Gereformeerde
Gemeenten. Deze drie takken der Geref.
gezindheid erkennen daarmee de juistheid
van het beginseli door onze vaderen in dit
artikel neergelegd. Dit wil evenwel niet zeg*
gen, dat men in de practische uitlegging 1 eengebracht worden,
ervan één lijn trekt, verre van dat. Ds. Op deze wijze zot
Paarom is gedachtenwisseling over deze ma^
terie erg moeilijk en onbevredigend. Men
redeneert meest langs elkaar heen, terwijl
men over de draagwijdte van sommige zin*
sneden het ook lang niet tens is.
De kerkelijk Gereformeerden hebben, naar
men weet, 21 woorden uit het artikel ge*
schrapt, n.l. „om te weren en uit te roeien
alle afgoderij en valsbTien godsdienst, om
het rijk des Antichristgronde te werpen,
omdat zij op de Synode van Utrecht in
1905 van meening waren, dat deze woorden
streden met de Schrift en alzoo, daar de
Belijdenis mét de Schrift in overeenstem*
ming moet zijn en daaraan ondergeschikt
is, het niet tot de taak van de Overheid
gerekend kan worden, wat hier van haar
wordt geraagd. Nu hangt het er natuurlijk
maar van af, hoe men deze woorden uit*
legt. De Gereformeerden hebben ze ver*
staan in haar scherp*rigoristische beteekenis,
en daar zij bovendien in de noodzakelijk*;
heid verkeerden om het program der A.R.*
partij in o vereenstemming te brengen met de
Belijdenis of omgekeerd, koos men- de laatste
weg en beperkte daarmee de taak der Over*
heid op het gebied van het geestelijk leven
des volks.
Wij kunnen de handelwijze der Geref.
Kerken niet goedkeuren, omdat de ampu*
tatie van art. 36 voortkwam uit de voorop*
gezette idee, die door Dr. Kuijper was neer*
gelegd in zijn Program van 1878, zijn
toelichting daarop ;en in, zijn artikelen in
de Heraut over de Gemeene Gratie. .De
Hervormde*Anti*RevoIutionairèn onder lei*
ding van prof. Visscher zijn van meening,
dat dit artikel niet zonder meer gewijzigd
kan worden; dat de staatstheorie van Dr.
Kuijper niet bevredigt, dat mogelijk de
formuleering van het artikel niet geheel juist
is, doch dat de kerngedachte ervan, n.l. de
Christelijke Staat, behouden dient te wor*
den. Daarom dient aan een definitieve op*
lossing van dit vraagstuk een diepgaande
wetenschappelijke studie vooraf te gaan,
waarbij het zoowel van den theologischen,
den juridiscben, den kerkdijken als den
politieken kant moet worden benaderd.
Het ligt niet op onzen weg, in het kader
van deze artikelenserie uitvoerige beschou*
wingen over art. 36 zelf te gaan houden.
Er is buitengewoon veel over geschreven en
gesproken, zoowel van de zijde der vóór*
als der tegenstanders, zoodat het onmogelijk
is, daarop in dit verband in te gaan. Wel
moeten -«'e vaststellen, dat door de wijzi*
ging der Belijdenis door de Gereformeer*
den een zeer onbevredigende toestand is
ontstaan in de A.R. partij. De situatie im*
mers is als volgt:
Gereformeerden A.R. gewijzigd
Herv. Geref. A.R. ongewijzigd
Chr Geref. \R. ongewijzigd
Allen hebben politiek hetielfde program.
doch de belijdenis is verschillend. En
aangezien het politieke program een uit*
werking is van het staatkundig artikel der
Geloofsbelijdenis, kan het niet anders of er
ontstaat een vraagstuk voor de Herv. en
Chr. Gereformeerden, wier godsdienstige en
politieke belijdenis niet ovére'énStemmen.
Toen indertijd de Chr. Geref. Synode
uitsprak, dat zij art. 36 onverkort accep;
teerde, werd de meéning verkondigd, dat
nu geen enkel lid der Chr. Geref. Kerk
meer A.R. z ou kunnen zijn. Daartegenover
beweert men vaii A.R.*zijde gaarne, dat er
geen tegenstelling tusschen Program en Be*
lijdenis is, doch waarom hebben dan de
Geref. Kerken art. 36 verkort? Zij voel*
den die tegenstelling wel en veranderden
daarom hun belijdenis.
De oplossing van het vraagstuk moet langs
wetenschappelijke weg gevonden worden.
Daarom vroegen de Herv. A.R. een studie*
commissie. Het is echter zeer de vraag, of
deze nog effect zou sorteeren. Bij de
Geref. is bet neo*calvinistische staatssy*
steera al zoodanig gemeengoed geworden,,
dat een compromis met degenen, die zich
niet op dit standpunt stellen, niet alleen
ongewenscht, doch ook onmogelijk moet
worden geacht. Het zou daarom veel be*
ter zijn, indien de Hervormde Gerefor*
meerden zelf een studiecommissie institu*
eerden, die met voorstellen kwam zoowel
aangaande de Belijdenis als het Program. In*
dien hieromtrent behoorlijke eenstemmig*
heid kon worden gevonden, zouden de
Herv. A.R. hun politiek standpunt kunnen-
bepalen en kon ook tevens de verhouding
tot de A.R.*partij, wat dit principe betreft,
worden vastgesteld.
Bij het onderzoek van het vraagstuk moet
men niet uitgaan van het program, ook
niet van de belijdenis, maar van de Schrift.
Vastgesteld moet worden, wat de H.S. leert
over het ambt der Overheid. De belij*
denis moet daarmee in overeenstemming zijn.
Is ze dat niet of blijkt de formuleering
minder gelukkig, dan is wijziging geoor*
loofd en zelfs plicht. En met de Belij*
denis moet dan het politiek program over*
secretarie worden ingediend.
Bij den correspondent der arbeidsbe.
middeling zijn 96 personen als werkloos in,
geschreven, waarvan 48 landarbeiders
Aan de kaai zijn aangebracht en per
scheepsgelegenheid verzonden naar den Haag
57,500 kilo aardappelen,
In de op 23 Mei gehouden vergade,
ring van stemgerechtigde mgeianden van de
polders, loozende op de haven van Som,
melsdijk, werd door de ingelanden van den
Kverdlna polder tot bestuurslid gekozen dhr.
I. Born.
Uitslag van de postduivenwedstrijd
door de P.V „Reisduif' van Zaterdag 19 JWei
vanuit Mons. Afstand 146 KM. losgelaten 12
uur, aankomst Ie duif 1 uur 46 min. 5 sec.
Ie, 2e, 6e prijs E de Lint; 3e, 8e, lie prijs
D. Kardux; 4e, 7e, 16e prijs J. v tck 5e
en 9e prijs C Smit.
Aan he( examen dat te Vlaardingen
in de Vlaardingen in de Visscherijschool
wordt afgenomen ter verkrijging van een cer
tificaat ter visscheiij hebben Woensdagmid,
middag 8 visschers uit deze gemeente deel
genomen. De geslaagden zijn M. Taaie, G.
jongejan, H, Groen, Fl. v. d. Nieuwendijk, C.
Kattestaart, H. Dubbeld, J, Krijger en H. A.
van den Hoek.
Deze week ontving de fa, J, J, Nipius
alhier, van de Commissie der Poppenten,
toonstelling, welke te den Haag voor de T.B.C.
bestrijding is gehouden, bericht dat door de
jury dier tentoonstelling, de pop, welke is
vervaardigd op het atelier van de firma Ni.
pius en die voorstelde een Flakkeesche vrouw,
een eervolle vermelding is toegekend.
Vanwege de Gew Landbouw.Crisisor
ganisatie zal tusschen 14 Mei en 1 Juni een
algemeene inventarisatie gehouden worden
van land- en tuinbouw. Onder deze telling
vallen a len, zoowel natuurlijke als recShts,
personen, die als georganiseerden zijn of moe
ten worden aangesloten bij een crisis-orga,
nisatie of die kippen voor den verkoop van
eieren of meer dan één schaap houden. Te,
yens zal gelegenheid worden gegeven tot het
indienen van een aanvrage tot toelating als
georganiseerde bij een gewestelijke Landbouw
Crisisorganisatie
fW'« ""«hrr^ <^tsr« «^to^ «^r« «i^^-S <i^^«
">w»>«ito-.<^r«
SOMMELSDIJK "-^-
->- Door den l^enringsdienst van waren ia
het keurJngsgebied Dortdrecht zijn gedurende
het Ie kwartaal 1934 de volgende werkzaam,
heden In deze gemeente verricht
Aantai inspecties van winkels' pakhuizen,
bakkerijen, enz. 29 Aantal genomen monsters
melk 57. Aantal genomen monsters van an,
dere waren18 Aantal waarschuwingen aan
fabrikanten of verkoopers toegezonden 4.
Vorige week stonden bij den agent der
arbeidsbemiddeling dezer gemeente ingeschre,
ven65 landarbeiders, 5 havenarbeiders, 3
landbouwersknechts, 2 timmerlieden, 2 schil,
ders, 2 losse werklieden, 1 opperman. 1 pak,
huisknecht, 1 betonwerker, 1 smid 1 chauf,
feur, 1 machinist groote vaart en een kan,
toorbediende. Hiervan waren l.i. Zaterdag
werkloos40 personen.
Tegen twee ingezetenen uit deze ge,
meente is alhier proces—verbaal opgemaakt,
omdat hun fiets niet was voorzien van een
geldig rijwielbelasfingmerk.
De slager IJ. Nelis had het ongeluk dat hij
door een varken in zijn hand werd gebeten,
Eenige dagen later begon deze dusdanig op
te zetten, dat hij zich onder geneeskundige
hulp moest stellen. Deze constateerde bloed,
vergiftiging.
Lingbeek is van meening, dat art. 36 een
landskerk .vraagt, welke dan volgens hem
de Hervormde Kerk zou moeten zijn, ter*
wijl b.v .Ds. Kersten ,die ook sterk de
nadruk legt op art. 36, op grond ervan
voorstander van een vrije kerk meent te
kunnen zijn. De Confessioneelen eischen
met art. 36 in de hand staatssubsidie voor
de kerk, de .anderen wijzen deze juist af,
Ook zal de opvatting in het algemeen van
dit artikel onder de diverse leidende per*
soonlijkheden sterk uiteenloopen. De con*
fessioneele ds. Lingbeek, de Gereformeerde
prof. Visscher, de Chr. Geref. ds. van der
Zaai en ds. Kersten hebben ongetwijfeld in
dit opzicht min of meer uiteenloopende
ideeën. Op grond van publicaties en rede;
voeringen kan echter worden geconstateerd,
dat niemand hunner een welsluitend conse*
üuent doorgedacht systeem, gebouwd op art.
36, tot dusver nog aan de hand heeft ge*
daan. Men bepaalt zich er meestal toe in
algemeene bewoordingen instemming te be*
tuigen met het onverkorte artikel en op grond
ervan de één of andere maatregel van de
Regeerjng te vragen, doch een staatsrech»
zou eenheid gebracht kun*
nen w-orden tusschen de Hervormde Gere*
formeerden op dit zeer belangrijk punt,
een genheid, die van meer belang ons lijkt
dan die met de neo*calvinistische heeren
der A.R.*partij, die een staatkunde voeren.
Welke practisch heel weinig verschilt van
de neutraliteitsidée der liberale politiek.
(Wordt Vervolgd)
MIDDELHARNIS
Door de gemeente-politie en de rijks-
commies is Zaterdag j.l. tegen 17 personen
proces-verbaal opgemaakt, die niet voorzien
waren van een rijwielbelastingplaatje.
De weduwe D, Blok had het ongeluk
te vallen en haar been te breken. Medische
hulp moest worden ingeroepen.
Door B. en W, is bekend gemaakt dat
ter gem. secretarie voor ieder ter inzage ligt,
de uitspraken inzake vrijstelling van dienst,
plicht. Tegen deze uitspraken kan ieder tot
den tienden dag na de bekendmaking in be,
roep komen met een verzoekschrift met re.
DIRKSLAND
De lighal bij het ziekenhuis alhier is
deze week Dinsdag in gebruik genomen.
Een zoontje van dhr. IVIP, had het
ongeluk buiten deze gemeente met de fiets
in een sloot te rijden en zich daarbij zooda-
nig te;bezeeren dat hij moest wordenthuisge-
bracht en medische hulp noodzakelijk was
Gevonden voorwerpen: een damesrij-
wieL inlichtingen bij de gemeentepolitie.
HERKINGEN
Ter gemeentesecretarie is vanaf heden
Juni a.s, door 6. en W. ter visie gelegd,
de herziene lijst van inkwartiering Inlichtingen
omtrent bezwaren kunnen aldaar worden ver
kregen.
Door het bestuur van het Chr Mannen-
zangkoor (directeur P. v. Mourik) alhier is
aan B.en W. een aanvraag ingediend om een
lokaliteit voor het houden harer repetitie's.
Maandag 2 de Pinksterdag arriveerde
alhier in den laten avond per veerboot een
troep pa.S8agiers Een hunner geraakte bij de
landing in de z g.n. Spuibak waaruit hij bij
tijds door een zijner makkers werd gegrepen.
Meteen nat pak kon hij de reis naar het na
burige D. voortzetten.
Zij die hebben vergaten opgave te
doen van hun landbouwgewassen, worden in
hun eigen belang geraden dit verzuim vöör
1 Juni te herstellen bij den secr, der land
bouwcrisisorganisatie.
Bij den correspondent der arbeidsbe
middeling te dezer plaats staan thans nog 21
werkzoekenden ingeschreven,