CHDWEEKBIADopGED.GR0nD31AG vöönDiZlilD-HOLLÊriZEEUWSCHE EILAnDEM EERSTE BLAD STICHTELIJKE OVERDENKING 6e JaarganjJ ZATERDAG 26 MEI 1934 No. 535 N.V. Uitgeversmaatschappij «Eilanden-meuws 'WÖA hoort hij malsche sla MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN ng I ek I Dit nummer bestaat uit 2 bladen Waferbeken vlieten af uif mijne oogen, omdat zij uwe wet niet onderhouden. Ps. 119 136 Er is wellicht geen eeuw, welke, die waarin wij leven evenaart ten aanzien van al de manieren waarop het Atheïsme van het menschelijk hart zich openbaart. Want de zetel van het Atheïsme is het hart De dwaas zegt in zijn hart: ,F,r is geen God Laten wij zien op welke wijze het Atheïsme zich kan vertoonen en zich ook werkelijk vertoont. Door het verschrikkelijke, vervloek te en lasterlijke z weren, hetwelk een verachting van den naam Gods is. En wanneer kwam dit ooit me. nigvuldiger voor onder ons volk? Door het smaden van den Geest Gods. Wellicht is dit de bijzonde, re zonde des volks te dezen dage; zoodat haarsgelijke niet is gekend of gehoord bij eenigvolk onder de zon. Door het spotten met al het Hei lige met de Heilige Schrift, met al les wat eerbied voor God en vree- ze Gods vertoond, zoodat iemand die door hetgeen hij doet durft be lijden dat hy God vreest, zich tot eene bespotting maakt. i-Ve^acht'ng «sn nl de "wjjarscfeuwis-»! gen der Voorzienigheid Gods. Nooit had een volk meer waarschuwingen van Gods voorzienigheid, maarnooit werden ze ook meer versmaad. Is het Atheïsme en zijne uitvloei sels als: valsche Godsdienst en ver achting van alle geordende eere- dienst de hoofdzonde tegen de eer ste tafel der wet, de hoofdzonde te gen de tweede tafel der wet is: zede loosheid. Zien we hoe het daarmede gesteld is dan zou het een onbe. gonnen werk zijn de zonden na te gaan die onder ons heerschen: ver drukking, cnkuischheid, zinnelijk heid, egoïsme, die alle in den hoog- sten graad woeden en heerschen onder het volk. Ik maak hiervan melding als een zaak die door ons voor den Heere beweend moet worden te dezen da ge en wij behoorden geroerd te zijn bij de overweging ervan. Bij deze groote macht en heer schappij der zonde onder het ge- heele volk komt nog een vreemde en onuitsprekelijke zorgeloosheid. Toen de oordeelen Gods: de wereld oorlog, de griep en andere waar schuwingen des hemels over ons waren, toen was er een kleine ont waking, gelijk iemand die vooreen oogenblik ontwaakt uit een vasten slaap, zijn hoofd opheft en zijn oo- gen uitwrijft. Maar ik kan dit zeg gen dat het nu bijna veertig jaren is sedert God mij bekwaamde om iets op te merken in de wereld, en voor zoover ik weet zag ik dit volk nooit in dien staat van zorgeloosheid, als waarin het te dezen dage is. Want ook in vroeger tijden waren er ge durig waarschuwingen dat God een twist had met het volk en zij die eenige vreeze Gods bezaten spraken hierover met elkander; en zagen en bevonden dat hunne waarschuwingen niet vergeefs wa ren. Naar nu is hier een algemeene zorgeloosheid. Men klaagt over verdrukkingen, gebrek, armoede en dergelijke maar blyft zorgeloos onder de slaande hand Gods. En deze zorgeloosheid heeft ons allen aangetast, ook zeifs de kerke Gods. Dit zijn feiten. En nu is de vraag hoe w^ daar persoonlijk tegenover staan. Het zjjn de zonden van booze menschen en het zijn de zonden der vervolgers van Gods volk en dergelijke; en wat gaan ze ons aan Zoo zegt men. Maar de psalmist van den ouden dag ziide; Waterbeken vlieten af uit mijne oogen omdat zij uwe wet niet onderhielden. En gij weet dat God gewisselijk een bijzonder stempel drukt op hen, die niet maar vrij zijn van de gruwelen dezer eeuw, maar op hen, die treuren over de gruv;elen die in ons mid den zijn. Wij zullen er niet mede kunnen volstaan dat wij vrij zijn van die gruwelen, tenzij wij bevonden wor den daarover te treuren. Het ware te wenschen dat wij het aangezicht Gods zochten, opdat Hij ons van deze dingen een dieper besef mocht geven dan wij bezitten. De naam van God wordt gelasterd, de Geest van God wordt gesmaad, een vloed van ongerechtigheid stort zich uit over het land onzer ge boorte, over het ettdeel van Chris.- tus, over een volk, hetwelk, den Gereformeerden godsdienst belijdt alles gaat achteruit,—alles kwijnt. Onbewimpeld wil en moet ik er kennen tot mijne eigene schande dat ik hierin grootelijks schuldig sta, dat ik niet zoo gevoelig ge weest ben voor de gruwelen van het volk, dat ik er over treurde en miö deswege verootmoedigde gelijk het behoorde geweest te zijn. i^n ieder zal wel doen zijn hart te onder zoeken en na te gaan hoe het ge steld is: of deze dingen hem inder daad aangegrepen hebben dan wel of hg niet gedacht heeft dat alles zichzelf wèl is. De zorgeloosheid die op de natie is, is droevig, en ik moet zeggen dat ik geen weg of geen middel zie waar door hef volk van deze zorgeloos heid zou kunnen bevrijd worden. De overheid is niet gewillig en de bediening des Woords niet bij machte van deze zorgeloosiieid te bevrijden, zoodat het een zorgeloos heid schijnt te zijn door God ge zonden om het volk ten gericht te leiden nadat de middelen ter ge nezing ons te doen ontwaken ter zijde zijn gesteld. En indien het oordeel komt langs den eenen of anderen weg welke ook, zullen wig bevinden dat wQ zelf daarin betrokken zijn. Wie zal den dag zijner toekomst verdragen (Mal. 3 2) Wij zullen wèl doen, den staat der kerke Gods en onzen eigen toestand bii onszelven te overwegen. Ik behoef u niet te zeggen hoe het in de wereld gesteld is; maar dit kan ik zeggen dat naar mijne be vatting, de belangstelling in Chris tus en het Ëvaagelie sedert eeuwen niet zoo hard achteruitging, als in deze dagen. loen het Evangelie eerst werd ge plant en gebracht in de wereld kon de duivel de Kerk niet tot hare afval brengen binnen den tijd van zes- tot achthonderd jaren en dat langzanierhand. Sedert den tijd der Reformatie, nam de Kerk geduren de omstreeks zeventig jaren in bloei toe zij bleef op ééne hoog te gedurende een gelijk tijdsverloop en sedert dien tijd is zij altijd ach teruit gegaan, geslonken in alle plaatsen, hare kracht neemt aiE, hare vrede wordt weggenomen en overal schijnt ontbinding voor de deur te staan. Hoe is het gesteld met de kerk van Christus in deze natie. Inder daad, het schijnt mij toe ik moet het erkennen dat er een groote achteruitgang is in de kerke Christi in ons land. Dat wat men noemt: ijver voor God is bijna geheel te loor gegaan. Sommigen onzer hebben bijna vergeten dat er iets bestaat, als de zaak van Christus in de wereld. Wij, die hebben geroepen en gebeden met betrekking tot die zaak en die haar op het hart droe* gen zijn werkloos neer gaan zitten in onzen engen kring, en hebben bijna vergeten wat hei iseenwerk- zamen ijver te hebben met betrek king tot de ordii.antiën Gods overeenkomstig den zegel dien God van ons vordert. Onse eerste lief dehoe is zij bekoeld I De hoog schatting van de ordinantiën van Christus en de gem^ enschap met Zijn volk tof stichting--hoe koud zijn wij geworden te,r> aanzien van deze dingenHoe w 'xnig gaat de kerkelijke gemeenst;,{«ap ons fer harte, welke sommigen zich herin neren uit de dagen, toen ze waar lijk de vreugde onzer ziele was! Waarlijk, wij hebben reden om ons geroep tot God te doen opklimmen, opdat Hij moge wederkeeren en Zijne Kerk bezoeken en eenen nieu wen, frisschen en levenwekkenden geest over haar uifgi-rfen opdat wij nief onder de machï van dit ver val geraken en komen tot vor- melijkheid en God zich van ons terugtrekt eü ons verlaat, hetgeen Hij, naar hef schijnt waarlijk op het punt is te doen. Daarom, lafen wij ons voor God verootmoedigen opdat Hij op bij zondere wijze den Geest des levens der kracht en der heiligheid onder ons doe herleven dat het hem be hagen moge de dienaren der Kerk te helpen tof hef volbrengen van hun plicht en niet toe te lafen dat ze geraken in e>inige verachfe- ring in genade en gaven die hen ongeschikt zouden ruaken voor het bedienen van hun f nbt tot opbou wing der kerk; dat •r^ij hun ook geven moge zich te ♦'sf^thtea ,en op lijkheid met befrek'Wug tot de oe fening der gaven in hunne bedie ning en dat Hij zorg voor ons moge dragen, als wij in gevaar zijn om tot deze dingen te vervallen. Laten wij bidden daf wij mogen bewerkt worden door den Geest van God en verlevendigd door de genade Gods bij alles wat wij doen. Hebben sommigen bijzondere ge vallen met betrekking fof verzoe kingen, beproevingen en zwarighe den? Wij mochten ze op onze har ten dragen tof den Heere. De Heere helpe ons om de kwaal van ons eigen hart te kennen en om bekwaamd te worden bij den Heere (e pleiten om genade en barm hartigheid tof onze hulpe in eiken fgdvan noodl De heerlijkste sla zonder slaolie is als een keuken zonder fornuis! Bij sla hoort slaolie, bij malsche sla de fijnste slaolie: Saladine. Kies bij den groenteboer het beste: heerlijke, jonge zomer-sla en bij den kruidenier óók het beste: Saladine! GOUDZEGEL 80 CENT - GROENZEGEL 65 CENT - ROODZEGEL 50 CENT Voornaamste inhoud; niEuws Ml Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dieoet- aanvrigen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boefc-aan- kondlglng 10 cent per regel' Contracten belangJflk lager tt UiTüAVfc. Van. Geveotigd te Middelharnii - Piin» Hendtilcrtr. 122 C. Giro 167930 Poatbox 8 Tel. 17 Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar De frontverandenng der S.D.A.P. Destijds bespraken we in een driestar de frontverandering der S.D.A.P. ten congres* se in Utrecht op de jongste Paaschdagen. We wezen er op dat evenwel de socialistic sche partij revolutionair is en blijft, wel moet blijven krachtens haar geschiedenis en program. Daarbij wezen we er op hoe nu dubbel oppassen eigenlijk de boodschap is, immers het oude spreekwoord is niet voor niets „Als de vos de passie (vrede) preekt, boer pas op Uw ganzen". Dat de aard der partij niet veranderd is bleek dezer dagen nog treffend in haar hoofdorgaan „Het Volk." Daarin kwam een artikel voor 'waarin haar waren aard weer eens bleek. Het ging over een buitenlandsche zaak. Derhalve behoefde het socialistische orgaan niet in te binden, naar ze zeker meende. In Frankrijk was een algemeene staking uitge* broken. Geen economische oorzaken waren er voor. Het was een zuivere revolutionaire sta= king. Een staking met een uitsluitend politiek' doel. Niet ter -verkrijging van democratic sche instellingen, want daarin verheugt Frankrijk zich al vele tientallen jaren. Een zuivere revolutionaire staking. En die wordt door het hoofdorgaan van de socialisten hoogelijk geprezen. Men ziet het de roode vos kan wel zijn haren maar geenszins zijn streken verliezen. Ze is en blijft een revolutionaire partij, ondanks haar frontverandering, waar ze des te gevaarlijker door geworden is. Verkeerde eenheid. Men spreekt tegenwoordig vaak over de huidige regeering als over een nationale regeering. Daarmee wordt dan bedoeld, dat deze regeering in de eerste plaats steunt op den breeden basis van vijf staatkundige par* tijen en wil het -dan in de tweede plaats doen voorkomen als zou deze regeering een regeeriug zijn overeenkomstig de nooden van den tijd, m.a.w. een zoodanige regeering /}:ormin? w.'ïsraan jvist in dezen tijd be< lioefte bestaat. Nu is inderdaad de basis, van deze regee* ring zeer breed. Maar of ze ook hecht en sterk is? Allerminst Eigenlijk kan er goed beschouwd zelfs niet van eenigerlei basis gesproken worden. Een blik in de programs der verschillende partijen .toont dat genoegzaam duidelijk aan. Al heeft de kabinetsformateur gemeend de liberalen en vrijzinnigecdemocraten er bij te moeten halen, daar is allerminst meegezegd, dat aan de regeering een basis is verleend. En zoo er al van een basis gesproken zou kunnen worden, dan is dat toch zeker een basis waaraan elk hooger beginsel ontbreekt. En een zoodanige basis is toch allerminst ge* schikt voor ons land, het land der Re* formatie. Nationaal kan het kabinet toch allerminst worden genoemd. Dezer dagen is een vergadering gehouden te Wassenaar waar de toireede grondslag der Regeering werd gemanifesteerd. Een gemeenschappelijke vergadering van vijf verschillende plaatselijke kiesvereenigingen. A.R. C.H., R.K., V.B., en V.D. vergaderden gemeenschappelijk. Wat een breedheid van opvatting. Maar helaas wat een volslagen gemis aan beginsel. Om iets te noemen het openen len sluiten der vergadering. Zooals dat onder Christenen gebruikelijk ais. Nagelaten vanwege de breedheid. Dus een vergadering waar God en Zijn Woord buiten gehouden w*erd. Wel breed, maar beginselloos en uitermate verwerpelijk. Een breedheid gekocht tot den prijs van het beginsel. De vrijzinnigheid met name de N.R.C, is hoog met deze vergaderi.ng ingenomen en besluit een hooggestemd hoofdartikel met „Moge het daarmeee uit* gestrooide zaad vruchten dragen." Als de vrijzinnigheid prijst dan is men principieel op verkeerd gebied. Maar daar heeft men nu zoo geen oog meer voor. Op het beginsel van het gezelschap let men zoo niet als het maar groot is. En toch noemt men zich Calvinistisch. Ca'.vijn was kieskeuriger, op het gezelschap. De vergadering te Wassenaar demonstreert een verkeerde eenheid, een eenheid die ér lang reeds is, die voedsel vindt in den neo» Calvinistischen neutralen staat. De vergadering legt getuigenis af dat men lang reeds staat op vrijzinnig terrein met den godsdienstloozen staat. De vergadering te Wassenaar laat zien hoe ver de beginselverzaking reeds is voortge* schreden. Een eenheid, een verkeerde, in de loslating van de heilige beginselen van Gods Woord. Iets, anders is noodig. Inzonderheid voor deze benarde tijden. Niet een breed be* ginsel, dat is het beginsel van de wereld, maar' een diep beginsel, het principe van Gods getuigenis. De banier van Gods Woord. Wordt die hoog verheven, dan passen de anderen, Roomschen en Vrijzinnigen, er wel" voor. Dan kan men niet roemen op een breede basisj maar heeft men wel een hechte, een duurzame basis, die het ge» weid der eeuwen kan doorstaan en redding sdhenken kan uit der tijden nood. Twee bondsdagen. Eenige weken geleden vergaderde te Utrecht de Gereformeerde Bond onder voor* zitterschap van Ds. van Grieken. Behalve een referaat van Ds. Woelderink over de Afscheiding en de jaatyeirslagen,. die alle -S"'fuisid£n van een. stevi.qa fina^ncieele basj.<; der vereeniging, kwam bij ,de rondvraag, het hoofdmoment van den dag aan de orde, n.l. de bespreking over de studenten te Utrecht' die op kosten van het Studie* fonds van den Bond studeeren. Prof. Vis* scher had er in het Geref. Weekblad over geklaagd, dat de gereformeerde studenten, die finantieele relaties met den Bond heb>= ben, de colleges van den Bondsprofessor zoo slecht volgden, en dat het voorkomt, dat ook moderne studenten worden ge* ^teulhd. Uiteraard wilde 'de vergadering hierover gaarne ingelicht worden. De heer Koote uil Middelharnis stelde hieromtrent een aantal vragen, terwijl meerderen uit de vergadering, o.a. Ds. Pop om opheldering vroegen. Het Hoofdbestuur en de Commis* sie voor het Studiefonds deelden mede,, dat het inderdaad wel eens voorkomt, dat een student van geref. huize modern of ethisch wordt. Er wordt echter strenge keur toege*; past en deze zal nog verscherpt worden, ter* wijl de studenten hebben moeten beloven, de colleges van prof. V. trouw te zullen volgen. Een commissie zal benoemd worden om deze zaak te onderzoeken, terwijl er ook meer contract tusschen het H.B. en de beide hoogleeraren Visscher en Severijn zal komen. Inderdaad is het wel noodig scherp toe te zien welke studenten straks als predi* kant de Geref. gemeenten in de Hervorm* de kerk zullen dienen. „Wij hebben," zoo sprak prof. Visscher, „gebrek aan ware Die* naren des Woords en niet aan mannen, die slechts een toga aaahebben." ARTIKELEN: UIT HET KIJKVENSTER Uithuizigheid. Een huis zonder boeken. De frontverandering der S.D.A.P.; Verkeer* de eenheid; De Herv. en de A.R. Partij. Twee Bondsdagen. (Scherpe gezegdens van Prof. Visscher tegenover de A.R.=Partij.) Brieven uit hel Thoolsche Land. De festiviteiten te Scherp>enisse. Ingezonden Stukken: „De Raadsverslagen" Algem. Vergadering Landbouwonderwijs op Flakkee. Rede van den heer Smits. Raadsvergadering te Sommelsdijk. Het 25sjarig bestaan van hei Watersdiap „de Dijkring Flakkee." Binnenland: Een droeve lijst verkeersongec vallen. ,V!e^eetavoudiging der Crisis' wetgeving. Buitenland: Ontiettende brand in Chicago. Treinramp in Barcelona.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1934 | | pagina 1