CHR.WCEKfiLi^5pGED.GR0nD5LAG voorHZUI^ EILAHDEn een Gemberklont... Candidaatstelling Tweede Kamer. GEMBERKLONT 5e Jaargang WOENSDAG 22 MAART 1933 No. 416 n-\ N.V. Uitgeversmaatschappij Eilandeii'-nieuws Neerlands' vrijheden. PAULA-GEMBERKLONT N.V. PAUL C. KAISER'S BISKWIE-, KOEK EN BESCHUITFABRIEKEN; ROTTERDAM MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE H E RVO R M D E EN GEREFO RM E ERDE PERSONEN Daf een volk zich vele vrijheden ververft en daarmede in voorspoed mag voortleven, is van onschatbare beteekenis. Dat die vrijheden hare begren zing moeten hebben, is voor ons allen duidelijk, omdat het volk is gebouwd .uit vele gezinnen, gezins hoofden en vele individueele per sonen. Vrijheid heeft dus niets gemeen met losbandigheid. In de wordende staat is dus be grenzing der vrijheden eerste ver- eischte en dit is een van de moei lijkste problemen voor elk bestuur. Immers, wat de een als heel nor maal en ordelijk beschouwt, zal de ander als een ondraaglijke tyrannic gevoelen. En omgekeerd, wat sommigen voor zich opeischen als hun recht om te leven zoo zij willen naar hun boos hart, achten anderen volstrekt losbandigheid, die in ondergang moet eindigen. Het is bijna niet mogelijk hier den juisten gedragslijn uit te stip pelen, indien ja, indien men voor die vrijheid geen maatstaf heeft. Ons, in deze lage landen, is die maatstaf echter gegeven, het on feilbare Woord des Heeren Heeren wijst ook hier onderdaan en over heid de juiste plaats aan. Calvijn ook grondde de rechten en vrijheden des volks op des Heeren Woord, dus had hg het eenlg juiste richtsnoer in handen. Indien dus ons volk de volstrekte souveriniteit des Heeren belijdt, heeft het zich onvoorwaardelijk aan Diens Woord te onderwerpen. In Nederland echter heeft men vrij heid van vergaderen en drukpers verworven, .mits niet in strijd met de goede orde en de wetten des lands" en in die wetten is van een steunen op 's Heeren Woord niets te vinden. Zoo zijn dus ook wij onze maatstaf kwijt. En nu kunnen we wat lijmen en krammen en allerlei vage begrip pen te hulp roepen, maar met welk wettelijk recht beknotten wij an deren Wat is de goede orde Wie maakt dat uit Als die vragen rijzen, staat ook onze Regeering verlegen. Thans, na de muiterij op de vloot is er een vleugje gekomen om com munist en Soc. Democraat wat in te toomen. Straks zakt ook die ijver weer in. Precies als in de Staten van Zuid-Holland, waar tot 1925 een Soc.Dem. geen Gedeputeerde mocht worden, of zij moesten zwart op wit verklaren geen revolutie te maken. Die verklaring gaven zij niet, nooit. En in 1925 liet ,rechts" dien eisch maar los en koos men den heer Schaper tot Gedeputeerde. De maatstaf is zoek. Door de radio hitste men het volk op, en men verbiedt het niet. Hoe zou men ook? Wat is nu ophitsen Wie maakt het uit? Onze Regeering mist de kracht om op te treden. Nog een voorbeeld. Men gaat aan 't Departement van Defensie de revolutionnaire ambtenaren on derhanden nemen, één moet er al ontslagen zijn. Met welk recht? Dat zij den staat ondermijnen? Maar dan moeten er duizenden uitl Dan kan men ook niet meer boven de werkloozen ondersteuning f 1.50 per weck betalen om de revolutionnaire bondskas te steu nen, die de orde van den staaf belaagt. Onze eisch is, dat men tot een principieële nauwkeurig omschre ven christelijk beleid kome en niet hier en daar, door den druk der omstandigheden een lootje weg knipt. Waar is men gebleven met de „Christelijke" grondslagen van ons volk? Alles wankelt, niemand grijpt het roer. Een principieel-christelijk uit gangspunt is er niet. Men bazelt wat van een gastvrij Nederland, maar een kind ziet aankomen: als rijp en groen dezelfde rechten houdt, zinken we straks in revolutie weg. Kiezen of deelen. Men móet, zooals nu, iedere richting vrijlaten ageeeren en propageeren, óf wij moeten terug naar de zegenrijke heerschappij van 's Heeren Woord, zooals in vroegere eeuwen. Met halfheden, met zalfjes en vernisjea komt onze Chiristelijke Regeering er niet. Wij moeten van haar waarborgen eischen voor een Calvinistisch be leid, nu, dadelijk, ondubbelzinnig, of wg zinken weg. Een van deze twee! TWEE MUITERS. EEN PAUL C. KAISER'S Een heel bijzondere koek.... een honing- koek met gember en kruiden naar een oud recept door Paul C. Kaiser gebakken. Een sneetje ervan bij de koffie of voor fijnproevers op de boterham.... de pikante smaak bevordert de spijsverteering. in cellophaan luchtdicht verpakt.... met plaatjes-bon voor het Benito-boek van /wijlen JbTi. C. Kievit. Vraagt üw winkelier 'n en let op het Paula merk VOOR ENGROS: K. VERMAAS ZONEN MIDDELHARNIS 53 partjjen en gto&péti 'hebüen caridi- aaatlifsten ingeidielnia EEN RECORDhCIJFEIR 3°- 31- 32- 33- 34- 35- 36. 37- 38. 39- 41. Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan kondiging 10 cent per regel' Contrarten belangrijk lager ,t. I UITGAVE VAN "J Geyertïgd te Middelhainit - Prin» Hendrikstr. 122 C. Giro I »t 167930 PoslboxS Tel. 17 Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling; Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week^ Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar. Karel Marx en Willem van Oranje. Op. het jongste congres der S.D.A.PJ. heeft de voorzitter, de heer Oudegeest, in zijn openingsrede gemeend eem vergelijkingi tiei moeten maken tusïchen twee histprische personen, die naar zija meening dit gemeen hadden, dat ze beiden „muiters" waren. Hij bedoelde den geestelijken vader van het socialisme, den Duitschen jQod Karel Marx, dien hij kenschetste als de .muiter, die het proletariaat naar de vrijheid voer de, en Prins Willem van Oranje, den grond legger van onzea Nederlandschen Staat, die volgens Oudegeest door den opstand tegen Spanje en boMTgeoi^ie, da. t^ezitteinde klasse heeft vrijgemaakt. Wij vinden dit zoo'T! zoinderlinge vergelij king, dat vwe er gaarne iets dieper op, wil len ingaan. Of is het niet gewaagd en zeer vrijmoe dig te noemen, als Willem van Orainje, de man, die kon getuigen, dat hij ean verbond gemaakt had met den Po'tenijaat der Poten- ta,ten, op één lijn gesteld wordt) met Marx van wien de uitspraak afkomsJtjg is, dat godsdienst opium is voor het volk? Marx en Oranje -- grooter tegenstelling is wellicht niet denkb:a,ar. Wie beider levens geschiedenis leent e'n weet, waarvoor beidein gestreden hebben, zal dit gereedelijk toe stemmen. Wie Willem van Oranje was, behoevös we waarlijk niet ^e zeggen. Elk rechtgeaard Va,derlander is met dit rijke leven op de hoogte. Hij ,weet„ dat Oranje meti voorbij zien van persoonlijke b'elajigen, alles', zelfs zijn leven gaf voor de za,a.k der verdrukte Nederlanders. Dat hij niet in de eerste plaats streed voor sociale belangen, doch boven alles op het oog had de vrijheid van godsdienst en geweten, die qnder Sp.anje's dwinglandij deerlijk in de verdrukkiing wa^ Ten gekomen. Dat al zijn handelingen ge richt waren op de vrijma,king van Neder- land uit geloofsvervolgmg en, tirannie. Da\ zijn kinderlijk geloof en zijn grpot vertrou wen oipj God hem kracht gaven den strijd te strijden ten doode t|Oe. Da;ti het het doel zijns levens :wias, de zeven priovi|nci,ën te ma ken tot een land, waar vrijheid .gn wel vaart zo,u heerschen, doch bovenal geh(oor- zaamheid aan Gods Woord. Dat hij het Ne- derlandsche volk zag als' éón geheel -en het daarom niet wilde verdeelen in twee vij andige kampen, 4ie den klassefttstrijd voerep op leven en dojod. Dat hij in ééjn woord ons volk -wilde leiden tot de ware staa-ijkundige en geestelijke vrijheid om tei kunnein leven naar den eisch des Woacds. En Marx? Deze fci i8i8 tg ^Trier gieboi:e'n Jood ogenbaarde zich al' sj>oedig, als' een fanatiek socialist. Samen met zijn vrieind Engels voelde hij een fell-ei propaganda vool zijn socialistische ideën, pc^ogde in ver- schiUende landen p3,rtijein te kichtien op com munistische leest geschoeid, en, riep in 1847 in het Communistisch manifest de arbeiders aller landen op tot den strijd ()egein het ka pitalisme. Het stuk eindigde met) de beken de woorden: „Proletariëers aller landen, vereenigt u. Gij hebt niets He verliezen dan uwi ketenen eji een wereld te winnen!" Hij stichtte in 1864 de socialistische Infernati,o- nale en verheerlijkte den bloedigein, opsjt^nd der Oommtme in Parij-s als! de voorbode van de nieuwe maatschappij. Zijn studiën der economie vatte hij samen in zijn, hoofdwerk: Het kapiitaal, iwaarin hij den weftenschappe- lijken grondslag legde vaji het s'ocialisme. Op 14 Maart 1833 dus nu juist 50 jaar geleden, stierf Mj. Door de socialisten wiordt hij geëerd als een profeet en daarom is het geen womder, dat men nu zijn sterfdag' alom herdenkt. Wat heeft deze man nu gedaatfAls iwie het resultiaat van zijn levensactje nagaan, dan blijkt ons, dat hiji in zijn prediking van den klassenstrijd haat heefC gehaaid in de harten van duizenden; dat hij door zijn aniti' godsdienstige pp>piaganda breede sdhareP rijpi heeft gemaakt voor het ongeloof; dal) hij door zijn materialistische lW«reldb'eschou-^ win,g oorzaak wet;d, dat zign duiiejideQ vol gelingen nergeins meer oog voor hadden dafl voor de din,gen va,n dit tijdelijik leven Hij heeft de arbeiders niet g,elukkiger, iwel ontevreden gemaakt e» zocht de oplossiing voor ide sociale nooden en yraagstu,kkenniet in Gods Woord, doch in eeP steeds scherper wordenden oorlog tegen 'heit kapitalisme. Zijn ideaal was een zoogenaamde siociajistih sdie maatschappij, waarin yoor kerk en godsdienst geen plaats raecT is. Is zulk een man nu te vergelijken met Willem van Oranje? Wij zouden zeggeini, waar zijn nu de punten van overeenkomst? Oudegeest zegt het ons', ze waren beiden „muiters." opst,andeltngen, revolutionairen. En inderdaad, als men oppervlakkig oor deelt, zal men zeggen: Marx heeft revolu- tionaire partijen gesitidhr,, zelfs revolutieSi helpen verwekken en was dus «.ein eerste muiter. Doch ook Willem van Oranje leid. de i mmers een opstand, hij stond tegein den wettigen koning op en voerde een volk aan, dat in een revolutionaire actie zich poog de los te maken van het wettig gezag. De vraag is maar; staan deze revoluties wel op, één lijn? Is de opstand van Holland tegan Spanje in zijn wezen Qn doel te vergelijken met de Fransche revolutie van 1789, met den opstand der Commune in 1871, met de com munistische revolutie in Rusland i|n 1917, met de socialistische in Dui'tsohland in 1918 of de mislukte poging van Troelstra in hetzelfde jaar? Het verschjl is hemelsbreed' Zonder dit oriderwerp uitvc^erig te b'ehan- delen, .wijzen we er alleen op, dat ojj Cal vinistisch, dat is tevens op Bijbelsch^tiand- Runt, de grens der gehoorzaamheid aan het van God ingestelde gezag hierin gelegen is, dat deze niet langer verschuldigd is, wan neer de Overheid ons, dwiingt tegein Gods Woord in te gaan of verhindert naar dat Woord te leven. Dit nu was het geval mefi onzen opstand tegen Spanje. Dat .was ,een geloof s-, een godsdienststrij'd die niet alleef recht, maar ook plicht was. Het was een o-pstand, waarbij men bovenal op het oog had de eere Gods. Kan dat van de roode revoluties ook gezegd worden? In geenen deele. inplaats van God te eergn, is de be doeling Hem uit het staatkundig en maat schappelijk leven iweg te banjieto en een wereld te vormen, waarin, de diei>st- vaj God verdwenisn zal zijn. Zoo staat de Cal- vinistische revolutie der i6e eeuw in alle opzichten lijnrecht tegenover de socialisiii- sche en bolsjewistische revoluties der 19e en 2oe eeuw. En zoo is ,ook de „muiterij," van Willem van Oranje geheel andersoortig dan die van Marx. Or aOe punten staan deze twee man nen zóó diametraal tegenover elkaar, dat het van grenzenlooze brutaliteif) getuigt, als de heer Oudegeest poogt den grooten Zwijger te plaatsen in het gezelschap der roode oproerkraaiers. a» **-^- Socialisatie en verbanniing. Socialisatie is een stokpaard van de soci alisten, i Leiding van de ptoductie naar socialis tisch plan. Mooie woorden, echter met een werke lijkheid als gevolg die teleurstelt. Kapitalisme, gevloekt woord b'iji de soci alisten. '1 Het geloof in het kapitalisme is verdwe nen zoo oordeelde de leider van de socia listen op hun laatste congres. En de socialisatie moet er voor in de plaats komen. Dat houdt men ooi; de boeren voor, die tracht men er ook inee te paaien. Nu is de .werking van de'spcialisatie-idee gekö men uit de sfeer van de voor spiegeling in de -werkelijkheid Socialisatie, daar heeft men nu ervaring van. I Tenminste in Ruslgind. Daar heeft men staatsproductie en s'ijiatsdistribujtie. Die; er varing y alt niet mee.s We gelooven 'dat iedereen, ools; <de socia list er liefst voor zoiji-passen. De gevolgen zijn .yreeselijk. Qnbeschrijf. lijke ellende is er het gevolg van. De boe ren worden verbannen, gedepjoirtaelrd naar de meest onherbergzame oosrü^ van het groote rijk om daar in kommer en ellende .weg te kwijnen. MiUioeneü bij millipenen worden uit de Russische "steden verdreveil. Zonder middel van bestaan. Zonder hqop die ook te verkrifgieM; Ze worden weggedreven naar het vreese lijke lOnbekende. Om daar te verkommeren van jammer en ellende. Dat z^ de vruchten vatl de socialisatie, iwaarmee de socialisten ook' de boeren iwillen lokken. Mislukking' Mislukking hier, mislukking daar, misluk king overal. Mislukking allervsrege, waar men het oog ook keert of wendt^ Zoo kan men het Optreden der socialistem karakteriseeren. In Rusland vatigen ze dé revolutie aan. Ze .worden verdrongen door de commu nisten. i Die het land dompelen iö eeia zee van jammer en ellende. «Zoo hebben iwehet niet üedp^ld," moge 4a MW U KENT TOCH PaulC. Kaiser's Groofe Ronde Beschuiten, dat zijabsschuitent Paul C. Kaiser's Pau/a-Bies/e», een fijn zand< koekte l Paul C. Kaiser's Java- wafels, ieder een lust die I de socialist stamelen, maar de uitkom'sti van hun reviolutie isi beschamend voor de socialisten. En zoo is het schier in alle landen Frankrijk waar ze snel tot macht en in vloed kwamen, het heeft 'haast meer regee- ringcrlsissen dan ja dat er jaren, verloopen zijn sedert ze tot invloed kwlameü. Denemarken, minder ontwapend dan ons land, dieper ellende nog dan bij ons. Zelfs de goudbasis moest verlaten. En Duitschland. Een veertiental jaren iwas hun macht er groot. Nu zijn ze op zij gezet door de nationale beweging. En in ons latoid. Gelukkig mogen de gemeenten zich re kenen waar hun invloed gering bleef. Waar ze de lakens uitdeelen vervult de berooide gemeentekas met zorgen. Woorden hebben ze geHOeg. Maar als het tot daden moet komen, dati openbaarti zich overal de mislukking. Het kan ook niet anders, revolutie voerti tot mislukking en strijd voor éép klasse, schaadt tensloHie het geheele volk. Bij de Woensdag gehouden candidaatstel ling voor de verkiezingen vap leden der Tweede Kaïaer, welke op 26 April as. zul len plaats vinden, is een recordaantal candi- "datenlijsten ingediend. Niet minder dan 53 partijen en groepen zuUeOi bij de a.s. ver kiezingen de stemmen van de kiezers vra. gen. - Ingediend werden lijste,ri door de vplgende partijen en groepen: I .Roomsch Katholieke Staatspartijj 2. Sociaal-Democratische Arbeiders Par. tij. 3. Anti-Revolutionnaire Partij 4.- jChristelijk-HistoT^sche Unifc. 5. Liberale Staatspartij de "Vrijheids- boHd" Vrijzinnig-Democratische Bond Staatkundig Gereformeerde Partij. Communistische Partjj Holland Nationale Boeren-, Tuinders- enMidh denstand spartij. Hervormd Gereformeerde StaatspaHtij Christelijke Democratische Unie- R.K. Arbeiderspartij.' Nederlandsc'he Christelijke Arbeiders Partij 'I Algemeene Democratische Unie Verbond voor Nationaal Hérs|tel Verbond van Nationalisten! 10. II. 12. 13- 14. IS- 16. 17- 18. 19. 20. 21. 23. 24. 25- 26. 27. 28. 29. 40. 42. 43- 44 45- 47- 48. 49. 50. SI- S2- S3- Nederlandsc'he Fascisten Unie i^ Algemeene Neiderlandsohe Fas'cistetl i^ Bond Onafhankelijk Socialistische Partij Revolutionnaire Sorialistische Partij Recht en Vrijheid R.-K. Volkspartij Vrije-Ghristelijke Partjj - Partij voor den kleinen Handeldrijvett- den en Industrieelen Middenstand. Nationaal Verbond „Plicht^- "Orde en 1/ Recht" Roomsch-Katholieke Democraitisdhe Bond Nationaal SöciaHs,tis'che Partij^:*^ Uhiverseele Partij Opbouw en V-erbroedering Anti-Crisispartij Onafhankelijke Zakenlui Lijst Triesscheijn VolksweIvaartpart§ Volkssp^rtij Hoofd- en Handarbeiders Bond" van Belastingbetalers' Centraal Democratische Arbeiders'part^ Voor Algemeen Welzijn Nieuwe Socialistische Partij Lijst de Wit Roomsch Katholieke Arbfeiders' Partij Amsterdam) Lijst Wolswinkel (tweede partij van dezen naam te Am- .sterdam.) Oranje-Fascisten y Limburgsche Federatie Lijst Jacobs Proletarische Groepi Roomsch-Katholieke Bouwivalcarbei- ders I i i Marlctkooplui Zuiderzeepartij Algemeene Nederlandsdho Huutlders Bond Nationaal Vrijzinnige Arbeidersbelain- gen Algemeene Arbeiders Bond i Algemeene Werkliedein Partij Lijst Engels.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1933 | | pagina 1