CHR.WCEKfiLi^5pGED.GR0nD5LAG voorHZUI^ EILAHDEn
een Gemberklont...
Candidaatstelling
Tweede Kamer.
GEMBERKLONT
5e Jaargang
WOENSDAG 22 MAART 1933
No. 416
n-\ N.V. Uitgeversmaatschappij
Eilandeii'-nieuws
Neerlands' vrijheden.
PAULA-GEMBERKLONT
N.V. PAUL C. KAISER'S BISKWIE-, KOEK
EN BESCHUITFABRIEKEN; ROTTERDAM
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE H E RVO R M D E EN GEREFO RM E ERDE PERSONEN
Daf een volk zich vele vrijheden
ververft en daarmede in voorspoed
mag voortleven, is van onschatbare
beteekenis.
Dat die vrijheden hare begren
zing moeten hebben, is voor ons
allen duidelijk, omdat het volk is
gebouwd .uit vele gezinnen, gezins
hoofden en vele individueele per
sonen.
Vrijheid heeft dus niets gemeen
met losbandigheid.
In de wordende staat is dus be
grenzing der vrijheden eerste ver-
eischte en dit is een van de moei
lijkste problemen voor elk bestuur.
Immers, wat de een als heel nor
maal en ordelijk beschouwt, zal de
ander als een ondraaglijke tyrannic
gevoelen.
En omgekeerd, wat sommigen
voor zich opeischen als hun recht
om te leven zoo zij willen naar hun
boos hart, achten anderen volstrekt
losbandigheid, die in ondergang
moet eindigen.
Het is bijna niet mogelijk hier
den juisten gedragslijn uit te stip
pelen, indien ja, indien men voor
die vrijheid geen maatstaf heeft.
Ons, in deze lage landen, is die
maatstaf echter gegeven, het on
feilbare Woord des Heeren Heeren
wijst ook hier onderdaan en over
heid de juiste plaats aan.
Calvijn ook grondde de rechten
en vrijheden des volks op des
Heeren Woord, dus had hg het
eenlg juiste richtsnoer in handen.
Indien dus ons volk de volstrekte
souveriniteit des Heeren belijdt,
heeft het zich onvoorwaardelijk aan
Diens Woord te onderwerpen. In
Nederland echter heeft men vrij
heid van vergaderen en drukpers
verworven, .mits niet in strijd met
de goede orde en de wetten des
lands" en in die wetten is van een
steunen op 's Heeren Woord niets
te vinden. Zoo zijn dus ook wij
onze maatstaf kwijt.
En nu kunnen we wat lijmen en
krammen en allerlei vage begrip
pen te hulp roepen, maar met welk
wettelijk recht beknotten wij an
deren
Wat is de goede orde
Wie maakt dat uit
Als die vragen rijzen, staat ook
onze Regeering verlegen.
Thans, na de muiterij op de vloot
is er een vleugje gekomen om com
munist en Soc. Democraat wat in
te toomen.
Straks zakt ook die ijver weer
in. Precies als in de Staten van
Zuid-Holland, waar tot 1925 een
Soc.Dem. geen Gedeputeerde mocht
worden, of zij moesten zwart op
wit verklaren geen revolutie te
maken.
Die verklaring gaven zij niet,
nooit. En in 1925 liet ,rechts" dien
eisch maar los en koos men den
heer Schaper tot Gedeputeerde.
De maatstaf is zoek.
Door de radio hitste men het
volk op, en men verbiedt het niet.
Hoe zou men ook? Wat is nu
ophitsen Wie maakt het uit?
Onze Regeering mist de kracht
om op te treden.
Nog een voorbeeld. Men gaat
aan 't Departement van Defensie
de revolutionnaire ambtenaren on
derhanden nemen, één moet er al
ontslagen zijn.
Met welk recht?
Dat zij den staat ondermijnen?
Maar dan moeten er duizenden
uitl
Dan kan men ook niet meer
boven de werkloozen ondersteuning
f 1.50 per weck betalen om de
revolutionnaire bondskas te steu
nen, die de orde van den staaf
belaagt.
Onze eisch is, dat men tot een
principieële nauwkeurig omschre
ven christelijk beleid kome en niet
hier en daar, door den druk der
omstandigheden een lootje weg
knipt.
Waar is men gebleven met de
„Christelijke" grondslagen van ons
volk?
Alles wankelt, niemand grijpt het
roer. Een principieel-christelijk uit
gangspunt is er niet. Men bazelt
wat van een gastvrij Nederland,
maar een kind ziet aankomen: als
rijp en groen dezelfde rechten
houdt, zinken we straks in revolutie
weg.
Kiezen of deelen. Men móet,
zooals nu, iedere richting vrijlaten
ageeeren en propageeren, óf wij
moeten terug naar de zegenrijke
heerschappij van 's Heeren Woord,
zooals in vroegere eeuwen.
Met halfheden, met zalfjes en
vernisjea komt onze Chiristelijke
Regeering er niet.
Wij moeten van haar waarborgen
eischen voor een Calvinistisch be
leid, nu, dadelijk, ondubbelzinnig, of
wg zinken weg.
Een van deze twee!
TWEE MUITERS.
EEN
PAUL C. KAISER'S
Een heel bijzondere koek.... een honing-
koek met gember en kruiden naar een
oud recept door Paul C. Kaiser gebakken.
Een sneetje ervan bij de koffie of voor
fijnproevers op de boterham.... de pikante
smaak bevordert de spijsverteering.
in cellophaan luchtdicht verpakt.... met
plaatjes-bon voor het Benito-boek van
/wijlen JbTi. C. Kievit. Vraagt üw winkelier 'n
en let op het Paula merk
VOOR ENGROS: K. VERMAAS ZONEN MIDDELHARNIS
53 partjjen en gto&péti 'hebüen caridi-
aaatlifsten ingeidielnia
EEN RECORDhCIJFEIR
3°-
31-
32-
33-
34-
35-
36.
37-
38.
39-
41.
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan
kondiging 10 cent per regel' Contrarten belangrijk lager
,t. I UITGAVE VAN
"J Geyertïgd te Middelhainit - Prin» Hendrikstr. 122 C. Giro I
»t
167930 PoslboxS Tel. 17
Abonnements-prljs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling;
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week^
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar.
Karel Marx en Willem van Oranje.
Op. het jongste congres der S.D.A.PJ. heeft
de voorzitter, de heer Oudegeest, in zijn
openingsrede gemeend eem vergelijkingi tiei
moeten maken tusïchen twee histprische
personen, die naar zija meening dit gemeen
hadden, dat ze beiden „muiters" waren.
Hij bedoelde den geestelijken vader van
het socialisme, den Duitschen jQod Karel
Marx, dien hij kenschetste als de .muiter,
die het proletariaat naar de vrijheid voer
de, en Prins Willem van Oranje, den grond
legger van onzea Nederlandschen Staat, die
volgens Oudegeest door den opstand tegen
Spanje en boMTgeoi^ie, da. t^ezitteinde klasse
heeft vrijgemaakt.
Wij vinden dit zoo'T! zoinderlinge vergelij
king, dat vwe er gaarne iets dieper op, wil
len ingaan.
Of is het niet gewaagd en zeer vrijmoe
dig te noemen, als Willem van Orainje, de
man, die kon getuigen, dat hij ean verbond
gemaakt had met den Po'tenijaat der Poten-
ta,ten, op één lijn gesteld wordt) met Marx
van wien de uitspraak afkomsJtjg is, dat
godsdienst opium is voor het volk?
Marx en Oranje -- grooter tegenstelling
is wellicht niet denkb:a,ar. Wie beider levens
geschiedenis leent e'n weet, waarvoor beidein
gestreden hebben, zal dit gereedelijk toe
stemmen.
Wie Willem van Oranje was, behoevös
we waarlijk niet ^e zeggen. Elk rechtgeaard
Va,derlander is met dit rijke leven op de
hoogte. Hij ,weet„ dat Oranje meti voorbij
zien van persoonlijke b'elajigen, alles', zelfs
zijn leven gaf voor de za,a.k der verdrukte
Nederlanders. Dat hij niet in de eerste
plaats streed voor sociale belangen, doch
boven alles op het oog had de vrijheid van
godsdienst en geweten, die qnder Sp.anje's
dwinglandij deerlijk in de verdrukkiing wa^
Ten gekomen. Dat al zijn handelingen ge
richt waren op de vrijma,king van Neder-
land uit geloofsvervolgmg en, tirannie. Da\
zijn kinderlijk geloof en zijn grpot vertrou
wen oipj God hem kracht gaven den strijd
te strijden ten doode t|Oe. Da;ti het het doel
zijns levens :wias, de zeven priovi|nci,ën te ma
ken tot een land, waar vrijheid .gn wel
vaart zo,u heerschen, doch bovenal geh(oor-
zaamheid aan Gods Woord. Dat hij het Ne-
derlandsche volk zag als' éón geheel -en het
daarom niet wilde verdeelen in twee vij
andige kampen, 4ie den klassefttstrijd voerep
op leven en dojod. Dat hij in ééjn woord ons
volk -wilde leiden tot de ware staa-ijkundige
en geestelijke vrijheid om tei kunnein leven
naar den eisch des Woacds.
En Marx? Deze fci i8i8 tg ^Trier gieboi:e'n
Jood ogenbaarde zich al' sj>oedig, als' een
fanatiek socialist. Samen met zijn vrieind
Engels voelde hij een fell-ei propaganda vool
zijn socialistische ideën, pc^ogde in ver-
schiUende landen p3,rtijein te kichtien op com
munistische leest geschoeid, en, riep in 1847
in het Communistisch manifest de arbeiders
aller landen op tot den strijd ()egein het ka
pitalisme. Het stuk eindigde met) de beken
de woorden: „Proletariëers aller landen,
vereenigt u. Gij hebt niets He verliezen dan
uwi ketenen eji een wereld te winnen!" Hij
stichtte in 1864 de socialistische Infernati,o-
nale en verheerlijkte den bloedigein, opsjt^nd
der Oommtme in Parij-s als! de voorbode van
de nieuwe maatschappij. Zijn studiën der
economie vatte hij samen in zijn, hoofdwerk:
Het kapiitaal, iwaarin hij den weftenschappe-
lijken grondslag legde vaji het s'ocialisme.
Op 14 Maart 1833 dus nu juist 50 jaar
geleden, stierf Mj.
Door de socialisten wiordt hij geëerd als
een profeet en daarom is het geen womder,
dat men nu zijn sterfdag' alom herdenkt.
Wat heeft deze man nu gedaatfAls iwie
het resultiaat van zijn levensactje nagaan,
dan blijkt ons, dat hiji in zijn prediking van
den klassenstrijd haat heefC gehaaid in de
harten van duizenden; dat hij door zijn aniti'
godsdienstige pp>piaganda breede sdhareP
rijpi heeft gemaakt voor het ongeloof; dal)
hij door zijn materialistische lW«reldb'eschou-^
win,g oorzaak wet;d, dat zign duiiejideQ vol
gelingen nergeins meer oog voor hadden dafl
voor de din,gen va,n dit tijdelijik leven Hij
heeft de arbeiders niet g,elukkiger, iwel
ontevreden gemaakt e» zocht de oplossiing
voor ide sociale nooden en yraagstu,kkenniet
in Gods Woord, doch in eeP steeds scherper
wordenden oorlog tegen 'heit kapitalisme.
Zijn ideaal was een zoogenaamde siociajistih
sdie maatschappij, waarin yoor kerk en
godsdienst geen plaats raecT is.
Is zulk een man nu te vergelijken met
Willem van Oranje? Wij zouden zeggeini,
waar zijn nu de punten van overeenkomst?
Oudegeest zegt het ons', ze waren beiden
„muiters." opst,andeltngen, revolutionairen.
En inderdaad, als men oppervlakkig oor
deelt, zal men zeggen: Marx heeft revolu-
tionaire partijen gesitidhr,, zelfs revolutieSi
helpen verwekken en was dus «.ein eerste
muiter. Doch ook Willem van Oranje leid.
de i mmers een opstand, hij stond tegein den
wettigen koning op en voerde een volk aan,
dat in een revolutionaire actie zich poog
de los te maken van het wettig gezag.
De vraag is maar; staan deze revoluties
wel op, één lijn?
Is de opstand van Holland tegan Spanje
in zijn wezen Qn doel te vergelijken met
de Fransche revolutie van 1789, met den
opstand der Commune in 1871, met de com
munistische revolutie in Rusland i|n 1917,
met de socialistische in Dui'tsohland in 1918
of de mislukte poging van Troelstra in
hetzelfde jaar? Het verschjl is hemelsbreed'
Zonder dit oriderwerp uitvc^erig te b'ehan-
delen, .wijzen we er alleen op, dat ojj Cal
vinistisch, dat is tevens op Bijbelsch^tiand-
Runt, de grens der gehoorzaamheid aan het
van God ingestelde gezag hierin gelegen is,
dat deze niet langer verschuldigd is, wan
neer de Overheid ons, dwiingt tegein Gods
Woord in te gaan of verhindert naar dat
Woord te leven. Dit nu was het geval mefi
onzen opstand tegen Spanje. Dat .was ,een
geloof s-, een godsdienststrij'd die niet alleef
recht, maar ook plicht was. Het was een
o-pstand, waarbij men bovenal op het oog
had de eere Gods. Kan dat van de roode
revoluties ook gezegd worden? In geenen
deele. inplaats van God te eergn, is de be
doeling Hem uit het staatkundig en maat
schappelijk leven iweg te banjieto en een
wereld te vormen, waarin, de diei>st- vaj
God verdwenisn zal zijn. Zoo staat de Cal-
vinistische revolutie der i6e eeuw in alle
opzichten lijnrecht tegenover de socialisiii-
sche en bolsjewistische revoluties der 19e
en 2oe eeuw.
En zoo is ,ook de „muiterij," van Willem
van Oranje geheel andersoortig dan die van
Marx. Or aOe punten staan deze twee man
nen zóó diametraal tegenover elkaar, dat
het van grenzenlooze brutaliteif) getuigt,
als de heer Oudegeest poogt den grooten
Zwijger te plaatsen in het gezelschap der
roode oproerkraaiers.
a» **-^-
Socialisatie en verbanniing.
Socialisatie is een stokpaard van de soci
alisten, i
Leiding van de ptoductie naar socialis
tisch plan.
Mooie woorden, echter met een werke
lijkheid als gevolg die teleurstelt.
Kapitalisme, gevloekt woord b'iji de soci
alisten. '1
Het geloof in het kapitalisme is verdwe
nen zoo oordeelde de leider van de socia
listen op hun laatste congres.
En de socialisatie moet er voor in de
plaats komen.
Dat houdt men ooi; de boeren voor, die
tracht men er ook inee te paaien. Nu is
de .werking van de'spcialisatie-idee gekö
men uit de sfeer van de voor spiegeling in
de -werkelijkheid
Socialisatie, daar heeft men nu ervaring
van. I
Tenminste in Ruslgind. Daar heeft men
staatsproductie en s'ijiatsdistribujtie. Die; er
varing y alt niet mee.s
We gelooven 'dat iedereen, ools; <de socia
list er liefst voor zoiji-passen.
De gevolgen zijn .yreeselijk. Qnbeschrijf.
lijke ellende is er het gevolg van. De boe
ren worden verbannen, gedepjoirtaelrd naar
de meest onherbergzame oosrü^ van het
groote rijk om daar in kommer en ellende
.weg te kwijnen.
MiUioeneü bij millipenen worden uit de
Russische "steden verdreveil.
Zonder middel van bestaan.
Zonder hqop die ook te verkrifgieM;
Ze worden weggedreven naar het vreese
lijke lOnbekende.
Om daar te verkommeren van jammer en
ellende.
Dat z^ de vruchten vatl de socialisatie,
iwaarmee de socialisten ook' de boeren
iwillen lokken.
Mislukking'
Mislukking hier, mislukking daar, misluk
king overal.
Mislukking allervsrege, waar men het oog
ook keert of wendt^
Zoo kan men het Optreden der socialistem
karakteriseeren.
In Rusland vatigen ze dé revolutie aan.
Ze .worden verdrongen door de commu
nisten. i
Die het land dompelen iö eeia zee van
jammer en ellende.
«Zoo hebben iwehet niet üedp^ld," moge
4a MW
U KENT TOCH
PaulC. Kaiser's
Groofe Ronde
Beschuiten, dat
zijabsschuitent
Paul C. Kaiser's
Pau/a-Bies/e»,
een fijn zand<
koekte l Paul C.
Kaiser's Java-
wafels, ieder
een lust die I
de socialist stamelen, maar de uitkom'sti
van hun reviolutie isi beschamend voor de
socialisten.
En zoo is het schier in alle landen
Frankrijk waar ze snel tot macht en in
vloed kwamen, het heeft 'haast meer regee-
ringcrlsissen dan ja dat er jaren, verloopen
zijn sedert ze tot invloed kwlameü.
Denemarken, minder ontwapend dan ons
land, dieper ellende nog dan bij ons. Zelfs
de goudbasis moest verlaten.
En Duitschland. Een veertiental jaren iwas
hun macht er groot.
Nu zijn ze op zij gezet door de nationale
beweging.
En in ons latoid.
Gelukkig mogen de gemeenten zich re
kenen waar hun invloed gering bleef.
Waar ze de lakens uitdeelen vervult de
berooide gemeentekas met zorgen.
Woorden hebben ze geHOeg. Maar als het
tot daden moet komen, dati openbaarti zich
overal de mislukking.
Het kan ook niet anders, revolutie voerti
tot mislukking en strijd voor éép klasse,
schaadt tensloHie het geheele volk.
Bij de Woensdag gehouden candidaatstel
ling voor de verkiezingen vap leden der
Tweede Kaïaer, welke op 26 April as. zul
len plaats vinden, is een recordaantal candi-
"datenlijsten ingediend. Niet minder dan 53
partijen en groepen zuUeOi bij de a.s. ver
kiezingen de stemmen van de kiezers vra.
gen. -
Ingediend werden lijste,ri door de vplgende
partijen en groepen:
I .Roomsch Katholieke Staatspartijj
2. Sociaal-Democratische Arbeiders Par.
tij.
3. Anti-Revolutionnaire Partij
4.- jChristelijk-HistoT^sche Unifc.
5. Liberale Staatspartij de "Vrijheids-
boHd"
Vrijzinnig-Democratische Bond
Staatkundig Gereformeerde Partij.
Communistische Partjj Holland
Nationale Boeren-, Tuinders- enMidh
denstand spartij.
Hervormd Gereformeerde StaatspaHtij
Christelijke Democratische Unie-
R.K. Arbeiderspartij.'
Nederlandsc'he Christelijke Arbeiders
Partij 'I
Algemeene Democratische Unie
Verbond voor Nationaal Hérs|tel
Verbond van Nationalisten!
10.
II.
12.
13-
14.
IS-
16.
17-
18.
19.
20.
21.
23.
24.
25-
26.
27.
28.
29.
40.
42.
43-
44
45-
47-
48.
49.
50.
SI-
S2-
S3-
Nederlandsc'he Fascisten Unie i^
Algemeene Neiderlandsohe Fas'cistetl i^
Bond
Onafhankelijk Socialistische Partij
Revolutionnaire Sorialistische Partij
Recht en Vrijheid
R.-K. Volkspartij
Vrije-Ghristelijke Partjj -
Partij voor den kleinen Handeldrijvett-
den en Industrieelen Middenstand.
Nationaal Verbond „Plicht^- "Orde en 1/
Recht"
Roomsch-Katholieke Democraitisdhe
Bond
Nationaal SöciaHs,tis'che Partij^:*^
Uhiverseele Partij
Opbouw en V-erbroedering
Anti-Crisispartij
Onafhankelijke Zakenlui
Lijst Triesscheijn
VolksweIvaartpart§
Volkssp^rtij Hoofd- en Handarbeiders
Bond" van Belastingbetalers'
Centraal Democratische Arbeiders'part^
Voor Algemeen Welzijn
Nieuwe Socialistische Partij
Lijst de Wit
Roomsch Katholieke Arbfeiders' Partij
Amsterdam)
Lijst Wolswinkel
(tweede partij van dezen naam te Am-
.sterdam.)
Oranje-Fascisten y
Limburgsche Federatie
Lijst Jacobs
Proletarische Groepi
Roomsch-Katholieke Bouwivalcarbei-
ders I i i
Marlctkooplui
Zuiderzeepartij
Algemeene Nederlandsdho Huutlders
Bond
Nationaal Vrijzinnige Arbeidersbelain-
gen
Algemeene Arbeiders Bond i
Algemeene Werkliedein Partij
Lijst Engels.