CriDV^EKBi/^SpGm.GD0nD5IA6vöönDlZUID-H0LLEnZJE^^ Gemeenteraad e Jaargang WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1930 No. 153 N.V. Uitgeversmij. „Eilanden-nieuws" Calvinisme en Neo Calvinisme EEN SCHANDVLEK Op en om het Binnenhof MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst- aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan- kondiging 10 cent per regel' Contracten belangrijk lager UITGAVE VAN: Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week. Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar 9. Iets over de Sacramenten. Hebben we in ons voorgaand art. aangetoond, dat Dr. Kuijper geleerd heeft dat het Sacrament iets geven kan wat het Woord niet kan geven, het tweede waar we nu over gaan handelen, is het verschil punt over de werking van het sa crament. Op een punt zijn wij het dien aangaande met Dr. Kuijper eens, n.l. dat het sacrament ziet op het geloof. Wanneer hij dan ook schrijft in „Voor een distel een Mirt", dat in een wereld zonder geloof voor het Sacrament geen plaats is, dan stemmen we dat volkomen toe. Maar als het er dan op aan komt hoe we het geloof met de Sacra menten in verband moeten bren gen, dan komen wc weer voor een belangrQk verschil. Zoo we later hopen te zien, is het sacrament werkzaam omtrent het geloof, om dat te versterken. Maar nu ligt het voor de hand, dat er nooit van geloofsversferking sprake kan zijn, indien er geen ge loof is, of dat het geloof niet werk zaam is. Daarom is het sacrament zonder fJeloof niets, en is voor de gebrui ker van hef sacrament het geloof tdsch. W'" zjjnlf^fif f^''^; roerend eens naetur.r <<ij schryti: Maar op dit punt is het juist weer dat Dr. Kuijper zichzelven tegen spreekt, en in botsing komt met de Heilige Schrift en de oude Ge reformeerde theologen. We zullen dat in de volgende art. aantoonen. Eerst zullen we zien wat Dr. Kuijper er van leert. Deze meent dat het sacrament altijd het van God verordineerde middel is, afgezien om het geloof te sterken. Dat wil zeggen, afgezien of de geloovige het merkt of ge waar wordt, het sacrament altijd een versterkende kracht tot uit werking heeft voor den uitverko ren zondaar. In zijn boekje „Voor een Distel een Mirt" schrijft hij: En op diezelfde bladz. (6) En op blz. 34 van hetzelfde werk je: Overduidelijk dus, wordt ons uit deze zinsneden voorgesteld hoe Dr. Kuijper zich de werking van hef sacrament Voorstelt en nog leert door zijne geschriften. We kunnen ons niet anders dan verwonderen over zulk een leer. Het eerste waartegen we bezwaar maken is, dat de Heere in elk Sac rament een actie uit den hemel verbindt. Wel heeft Calvijn de stellige waar heid uitgesproken dat Christus naar Zijn genade en Geest in het sacra ment tegenwoordig is; maar dan altijd voor hef Bewustzijn van het geloof. Volgens Dr, Kuijper behoeft dat niet. In ieder sacrament werkt de Heere alfoos, en zonder er iets van te ontwaren of te merken, geniet de geloovige onder het heilig sac rament. Zander er zich rekenschap van te kunnen geven, werkt hef sacrament overweldigend en sterk, zoodat er een onbewust gevoel in het hart komt dat Jezus nabij is. Zonder f e merken, wordt dezon« daar met versche olie uit den he mel overgoten. Hier hebben we een der zwakke punten in de leer van Dr. Kuijper. Het gevoelig geloofsleven wordt hier verlaagd tof een zaak die niet gemerkt wordt. Het is dan ook goed te begrij pen dat deze leer gretig door den naam-Christen verslonden wordt. Het is echter de vraag of zulk een ^f^rmH^C^Us^ xil pers der waarheid kan doorstaan. Altea4'A^«ï>*f Ge- reformeerd zijn, zullen er zïch geenszins mee kunnen vereenigen. "VtAétais deze leer zou hef sacra ment voor den geloovige altijd een geleiding zijn, waarlangs de Heere een daad of werking tof sjtand brengt. Afgezien van de geestelijke ge steldheid van den mensch die aan het sacrament deelneemt, gaat er dan altijd een versterking van uit. Hoe meer dus hef sacrament ge bruikt wordt hoe sterker hef ge loof wordt. Dat Dr. Kuijper deze meening geheel was toegedaan bewijst het volgende uit zijn boekje „Voor een Distel een Mirt" We stemmen gaarne toe, dat in die dagen de ware Christenen ge- loofshelden waren. Maar het is toch al te dwaas, om voor te stel len, dat het groote geloof in die dagen er was door het gebruik der sacramenten. Ons dunkt dat Dr. Kuijper in bovenstaande dat zelf weerspreekt Hij zegt immers, dat zij riepen om het sacrament. Er was dus waarachtige, geeste lijke behoefte. Het ging dus niet buiten hun be wustheid of opmerkzaamheid om. Gelijk een hongerige of dorstige roept, zoo riepen zij om geestelijk voedsel tot versterking van hun ge loof. Volgens Dr. Kuijper is die honger en dorst niet noodig. Al merkt men het niet, honger of geen honger, behoefte of geen behoefte, het sacrament heeft dan toch een versterkende kracht. De verslapping van hef geestelijk leven wordt door Dr. Kuijper dan ook toegeschreven aan hef vermin derde gebruik der sacramenten. Daarom worden de Nee-Calvinis ten aan het werk gezet. Men moet het geloof niet werke loos laten rusten in de binnenka mer der ziel. Men moet zich meer inspannen, Men moet het geloof meer ge bruiken. Dan is er meer behoefte aan het sacrament. Deze on-Gereformeerde faal lezen we in de geschriften der Neo-Cal- vinisten. Hoe kan een kind Gods, die van genade alleen moet leven, zich met zulke dingen vereenigen? De ware geloovige wordt met weemoed vervuld, als hij in deze dagen hoort, dat schier allen, die onder de Neo-Calvinisfen daartoe de bevoegdheid hebben, aan den disch des Avondmaals aanzitten. Zonder acht te geven op de ern stige waarschuwing van Gods Woord om toch hef Heilige te ontzien, wordt hetzelve met de voeten ver treden, Dat is het gevolg van de schrik kelijke dwaling, dat hef sacrament ook onbewust, zonder dat men hef merkt, een versterkende kracht heeft. We zullen nog niet zeggen wat Gods Woord en CalVijn er van zegt, maar hier eerst vragen: waf blijft er ten slotte van-hef geloof over al» men hef niet ir\erkf of gevoeld"} Waf een doodeJ gevoeïlooze ge dachten moet zulk een Avondmaals- ganger wel in zijnjharf hebben, als hii alleen de uifw|endige teekenen ziet, maar van de ^eeSfëïijke kracht niets merkf. Is op de zulken .jVet woord ^aa Jesaja niel van <"•-•• '"^'^7 (Ie":: 29 Waf een troosteiooze leer ten op zichte van de sacramenten heeft alzoo het Neo-Calvinisme. Geen troost immers kan het ware kind Gods hebben, voor hij merkt en ervaart, dat hij de genade van Christus deelachtig is. Niet altijd mag iliij dat ondervin den onder de bediening der sacra menten, maar alleen dan, wanneer de Heere zelt door Zijnen Heili gen Geest het in ^e ziel toepast. Daarom onders:heidt deze het Heilige, en neemi ter dege nota van de ernstige wiarschuwing van Paulus UIT DE PERS. Extra trein op Zondag voor het heidendom. In (De Wekker* van 8 Aug. schrijft Prof. Wisse: Zondag 3 Augustus. Dit zal een s:handvlek blijven in de gesctiiedenis vai ons land. Dan rijdt een extra trein naar Ommen Extra-treinen op Zondag zijn altjd schandvlekken. Maar ditmaal ginsch bijzonder. Op 3 Augustus was er in Ommen „iels te doen" Daar vergaderce het Ster-j^n^p, Ontstaan uit de Orde vaj^|e;i.Siér. Een heidensche vereenlgfiHps'nieh Een tak van de theosop^BF^esfre) Die orde is sen vert bijgeloovig gewoilen ongelaövigeS735ê meenen, dat de Wereld een Wereld- leeraar zal ontvan.'en; een soort valschen Messias. Hij is er al. Hij heet Krishiamurti. Een jonge ma; uit Engelsch-Indië. Hij verbeeldt jch dat in hem (schan delijk om te zegden I) Christus ander maal in het vleesh is verschenen. Hij zou de weeld een verlossings boodschap hebben te brengen. Al wat hij dienaangaande aan zijn bijgeloovige aanhangers (duizenden) reeds heeft verkondigd, is opgewarm de eeuwenoude Buddhistische en pan theïstische bespiegeling. Niets anders. Een door en door godslasterlijk ge doe derhalve. Echt „voornaam* heidendom. Deze meneer zou nu Zondag 3 Aug. in dat kamp te Ommen spreken. Met 't oog op een en ander is er nu in Nederland een extra trein op dien Zondag ingelegd. Overal stond het aangekondigd. Is 't niet walgelijk.? In het Christelijk Nederland, onder goedkeuring eener zich min ol meer voor Christelijk uitgevende Regeering worden op den dag des Heeren extra- treinen ingelegd om ons volk, de zonen der martelaren voor de waarheid die naar de godzaligheid is, in gelegenheid te sfeilen voor een „koopje" te gaan naar een samenkomst van modern heidendom: om daar een valschen „Messias* te gaan beluisteren. Inplaals dat de Regeering zulke hei- dendom-propaganda in een Christelijk land verbiedt (dat was meer redelijk dan wat nu geschiedt) zal er nu een extra trein loopen, om den levenden waarachtigen Christus der Schriften openlijk te hoonen. Wij protesteeren in den naam van den levenden God en Zijn Christus tegen deze schandelijke, God-onteerende, Christus, verwerpende en ook onze historie en chrislennaam bevlekkende ongerechtigheid in Nederland. Onze GS-iristen-mannen In de Kamer ra&t^'^m stern^wel verheffeja, vermoed ik. En hl ,'iaï ons KÊÜiieawen met wèi- ke „politieke* smoesjes dit weer goed gepraat moet v/orden. Maar God laat zich niet bedriegen. En zal het zoeken. Want gerechtigheid verhoogt een volk, maar de zonde is een schandvlek der natiën. O, Nederland, volk ea Overheid, hoe zijt ge aan het zinken 1 Inmiddels spreken Gods oordeelen. O, land, land, land, och dat gij hoorde des Heeren Woord. VRAGEN VAN KAMERLEDEN INVOER VAN GRANEN. Het Tweede Kamerlid Braaf heeft den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw gevraagd of de Minister bereid is te overwegen ter bescherming van den Neder- landschen landbouw, om den in voer van gerst en rogge uit Rus land en van tarwe uit Argentinië stop te zetten, omdat wij met die landen toch geen noemenswaardige andere handelsrelaties hebben en Rusland zelfs weigert om destijds geleende gelden te erkennen, en of de Minister mogelijk onoverko melijke bezwaren van dien maat regel aan de Kamer wil meedeelen. Ongevallenwetgeving Wijziging Ongevallen- en Land. en Tutn. bottwongevatlenwet. Het ligt in het voornemen van de regeering de wijziging van de Ongevallenwet 1921 en de Land en Tuinbouwongevallenwet 1922 strekkende tof verhooging van hef i>^drag der tijdelijke uitkeeringen tot 80 pet. van het dagloon ing te doen treden op 16 ïgustus a.s. Vergadering van den raad der gemeente Nieuwe Tonge op Vrij dag 8 Aug. 1930, des namiddags 2 uur o.t, Afwezig de heer van Vliet. De Voorzitter, de Edelachtb. Heer Burgemeester Sterk, opent de vergade ring met gebed en laat de notulen lezen die onveranderd worden vastgesteld. Ingekomen stukken: Schrijven van de Vereen. Nederl. Dierenbescherming, inhoudende aan vraag om in de bouwverordeningeeni ge verbeleringen aan te brengen bij de exploitatie van vee. Wordt voor kennisgeving aangeno men. Verzoek van A. Grootenboer om ontheffing hondenbelastiag. Wordt ver leend. Besloten wordt den schoolsehoon- houder op zijn aanvraag de jaarwedde met f 25.- te verhoogen, inzake het schoonhouden van het nieuwe 8ste lokaal. De jaarwedde beloopt thans f 575.— Verzoek van den heer Iz. de Wille tot vermindering van schoolgeld, in verband met zijn lagere inkomsten. Wordt hem verleend. Schrijven van den Minister van Fi nanciën, dat per inwoner f 4.19 moet worden betaald, volgens de wet van 15 Juni 1929; Schrijven van den Directeur der Gem Posterijen en Telegrafie, dat geen rede nen aanwezig zijn, ^tot het plaatsen van diverse postbussen. De Voorz. deelt mede, dat aantee? kening is gehouden van de geposte stukken, welke uitwijzen, dat geen re denen tof verdere uitbreiding van post bussen bestaan. -Ter inaege ligt verslag Keuringsdienst van vvareii, waaruit blijkt dat voor 'de gemeente te betalen is een bedrag van 127641. ingevolge hét Wegenplan (aan eïën Molendijk) deelt de Voorzitter mede, dat in overweging wordt genomen geen kiinkeroesirating aan te leggen, maar asphalt, waardoor een bedrag van f 5000.- mlnder wordt begroot. Een asphaltweg wordt 10 jaar gegarandeerd. Dhr. van Nieuwenhuizen vraagt of hierover reeds overleg is gepleegd met Ged. Staten: De Voorz. zegt, dat dit is geschiedt, maar dat daarvan tot heden niets is vernomen. Spreker zegt verder dat hij het stuk betreffende dit wegenplan, den raadsleden zal laten circuleeren. Verder wordt mededeeling gedaan, dat Ged. Staten de aanvraag inzake het gymnastieklokaal hebben uitgesteld. 3. Benoeming leden commissies tot nazien der rekening en begrooting der gemeente en het Algemeen Armbe stuur. Tot nazien rekening voor de gemeen te worden aangewezen de heeren van Nieuwenhuize en van Vliet en voor het Algemeen Armbestuur de heeren Nelis- se en van Alphen. 4. Benoeming waarnemend ambte naar van den Burgelijken stand. De Voorz. zegt, dat er 2 moeten worden benoemd. Voor de eerste be noeming staan op voordracht de hee ren Burgem. Sterk en B. van den Broek. Eerstgenoemde wordt met alge- meene stemmen gekozen. Voor de tweede benoeming staan op voordracht de heeren J. C.van Nieuwenhuize en D. M. C. Prmce. Tot 3 malen toe wordt gestemd en telkens staken de stemmen (3—3).Ten slotte wordt geloot, waaruit blijkt, dat de heer van Nieuwenhuize was benoemd die deze benoeming aannam. In besloten zitting wordt besproken de benoeming van een Onderwijzeres, Na heropening blijkt gestemd te zijn met algemeene stemmen Mej. L. Swee- rus van Vlissingen. In deze besloten zitting, welke plm. een uur duurde, was ook besproken het uitgeven van 13 plaatsjes voor Landarbeiders. De Voorz. deelde mede, dat hier voor een bedrag van f 46800.— zou worden disponibel gesteld. Dhr. van Nieuwenhuize stelt In de rondvraag, of het besprokene in de vorige raadsvergadering over het gasbedrijf ter kennis van „Mabeg* is gebracht. De Voorz. antwoordt hierop, dat hiervan mededeeling is gedaan. Dan sluiting. niEuws Gevestigd te MIDDELHARNIS Gironummer 15620 Postbor 7 «Allesïi doQï ht(i ._ett het iv. ■>-' ,men^ vat op U e:i heb! gij met lietsa- .crament gemeenschap." (Alleen Ket sacrament maakt hierop een (Uitzondering. Niet in dien zin, alsof elk .kind van God onder het genieten van „het sacrament op het eigen oogenblik „onifoaren kon, dat en op wat wijs Je- „zus uit den hemel op hem inwerkte, HReeds den kinderdoop weerspreekt dit. (Of hoe zou zuik een wicht van weinig dagen ontwaren kunnen wat innerlijk „in zijn ziel geschiedt? „Ook weet een kind Tan God van ,meer dan één Avondmaal, dat hij ver- (liet zender iets ontwaard of gemerkt ,te hebben. En het zou toch een al te „treurige leer zijn, zo* men zeggen ging „dat deswege zulk een Avondmaal zon- „der vrucht bleef, of zulk een Doop ,geen waarde had. „Neen heel iets anders is bedoeld „Dit, dat er ten zeerste in elk sacra- ,,ment een actie, een merking van Chris- „tus uit den hemel is. Dat dus het sa' „erament van Doop of Avondmaal naar „zijn Ordinantie op aarde wordt u\tge- „richt, zich aan dit bedrijf op aarde „altooa aansluit een bedrijf in den hemel „En wel zulk een bedrijf, dat de Chris- „tus uit dien hemel door Zijn Heiligen „Geest een daad volbrengt in het hart „van hem, die het sacrament van Doop „of Avondmaal ontvangt. nEn hiervan nu is de indruk ook bij de- (genen, dit er zich geen rekenschap van fXueet ie geven, zoo overweldigend en sterk, (dat men onbewust gevoelt, Jezus nooit „meer nabij te zijn geweest dan onder het (Sacrament." „Onder het Sacrament wordt hel kind va» (God, o»k al merkt hytelf het niet altoos, (Weer met versche olie overgoten". „Vandaar, dal de eerste Christenen, (Wier strijd zoo ontzettend en wier leven ,.zoo ongelooflijk gespannen was, alle „dag om het sacrament riepen. En van- (daar ook, dat in de dagen der Refor- „matle de vraag naar het sacrament (niet eens per jaar, maar gedurig, weer „algemeen werd voor Doop en \vond- (maal beide, elk op zijn eigen manier". r'fïet ■•i> I <£nïoo ,i ann.i een "Kc^.r^g üroüBiï, en .di -, iiij eet iriaar „als hij ontwaakt, zoo ie zijne ziel ledig, „of gelijk als <7anneer een dorstige „droonit, en ziei Mj drinkt, maar aU hij „ontwaakt zie, zoal is hij nog mat en „zijne ziel is begeerig." „Die onwaardigli;i: eet en drinkt, die ,,eet en drinkt ziciizelf een oordeel." CW'ordt Vervolgd,)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1930 | | pagina 1