CriDV^EKBi/^SpGm.GD0nD5IA6vöönDlZUID-H0LLEnZJE^^
Gemeenteraad
e Jaargang
WOENSDAG 13 AUGUSTUS 1930
No. 153
N.V. Uitgeversmij. „Eilanden-nieuws"
Calvinisme en
Neo Calvinisme
EEN SCHANDVLEK
Op en om het Binnenhof
MET MEDEWERKING VAN VOORAANSTAANDE HERVORMDE EN GEREFORMEERDE PERSONEN
Advertentie-prijs 20 cent per regel. Reclames 40 et; Dienst-
aanvragen en -aanbiedingen van 1—6 regels 80 et.; Boek-aan-
kondiging 10 cent per regel' Contracten belangrijk lager
UITGAVE VAN:
Abonnements-prijs 85 cent per 3 maanden bij vooruitbetaling
Verschijnt lederen Woensdag en Zaterdag 2 maal per week.
Afzonderlijke nummers 5 cent. Buitenland 8 gulden per jaar
9.
Iets over de Sacramenten.
Hebben we in ons voorgaand
art. aangetoond, dat Dr. Kuijper
geleerd heeft dat het Sacrament
iets geven kan wat het Woord niet
kan geven, het tweede waar we nu
over gaan handelen, is het verschil
punt over de werking van het sa
crament.
Op een punt zijn wij het dien
aangaande met Dr. Kuijper eens,
n.l. dat het sacrament ziet op het
geloof.
Wanneer hij dan ook schrijft in
„Voor een distel een Mirt", dat in
een wereld zonder geloof voor
het Sacrament geen plaats is, dan
stemmen we dat volkomen toe.
Maar als het er dan op aan komt
hoe we het geloof met de Sacra
menten in verband moeten bren
gen, dan komen wc weer voor een
belangrQk verschil.
Zoo we later hopen te zien, is
het sacrament werkzaam omtrent
het geloof, om dat te versterken.
Maar nu ligt het voor de hand,
dat er nooit van geloofsversferking
sprake kan zijn, indien er geen ge
loof is, of dat het geloof niet werk
zaam is.
Daarom is het sacrament zonder
fJeloof niets, en is voor de gebrui
ker van hef sacrament het geloof
tdsch. W'" zjjnlf^fif f^''^; roerend eens
naetur.r <<ij schryti:
Maar op dit punt is het juist weer
dat Dr. Kuijper zichzelven tegen
spreekt, en in botsing komt met
de Heilige Schrift en de oude Ge
reformeerde theologen.
We zullen dat in de volgende
art. aantoonen. Eerst zullen we zien
wat Dr. Kuijper er van leert.
Deze meent dat het sacrament
altijd het van God verordineerde
middel is, afgezien om het geloof
te sterken. Dat wil zeggen, afgezien
of de geloovige het merkt of ge
waar wordt, het sacrament altijd
een versterkende kracht tot uit
werking heeft voor den uitverko
ren zondaar.
In zijn boekje „Voor een Distel
een Mirt" schrijft hij:
En op diezelfde bladz. (6)
En op blz. 34 van hetzelfde werk
je:
Overduidelijk dus, wordt ons uit
deze zinsneden voorgesteld hoe Dr.
Kuijper zich de werking van hef
sacrament Voorstelt en nog leert
door zijne geschriften.
We kunnen ons niet anders dan
verwonderen over zulk een leer.
Het eerste waartegen we bezwaar
maken is, dat de Heere in elk Sac
rament een actie uit den hemel
verbindt.
Wel heeft Calvijn de stellige waar
heid uitgesproken dat Christus naar
Zijn genade en Geest in het sacra
ment tegenwoordig is; maar dan
altijd voor hef Bewustzijn van het
geloof.
Volgens Dr, Kuijper behoeft dat
niet. In ieder sacrament werkt de
Heere alfoos, en zonder er iets van
te ontwaren of te merken, geniet
de geloovige onder het heilig sac
rament.
Zander er zich rekenschap van te
kunnen geven, werkt hef sacrament
overweldigend en sterk, zoodat er
een onbewust gevoel in het hart
komt dat Jezus nabij is.
Zonder f e merken, wordt dezon«
daar met versche olie uit den he
mel overgoten.
Hier hebben we een der zwakke
punten in de leer van Dr. Kuijper.
Het gevoelig geloofsleven wordt
hier verlaagd tof een zaak die niet
gemerkt wordt.
Het is dan ook goed te begrij
pen dat deze leer gretig door den
naam-Christen verslonden wordt.
Het is echter de vraag of zulk een
^f^rmH^C^Us^ xil pers der waarheid
kan doorstaan. Altea4'A^«ï>*f Ge-
reformeerd zijn, zullen er zïch
geenszins mee kunnen vereenigen.
"VtAétais deze leer zou hef sacra
ment voor den geloovige altijd een
geleiding zijn, waarlangs de Heere
een daad of werking tof sjtand
brengt.
Afgezien van de geestelijke ge
steldheid van den mensch die aan
het sacrament deelneemt, gaat er
dan altijd een versterking van uit.
Hoe meer dus hef sacrament ge
bruikt wordt hoe sterker hef ge
loof wordt.
Dat Dr. Kuijper deze meening
geheel was toegedaan bewijst het
volgende uit zijn boekje „Voor een
Distel een Mirt"
We stemmen gaarne toe, dat in
die dagen de ware Christenen ge-
loofshelden waren. Maar het is
toch al te dwaas, om voor te stel
len, dat het groote geloof in die
dagen er was door het gebruik der
sacramenten.
Ons dunkt dat Dr. Kuijper in
bovenstaande dat zelf weerspreekt
Hij zegt immers, dat zij riepen om
het sacrament.
Er was dus waarachtige, geeste
lijke behoefte.
Het ging dus niet buiten hun be
wustheid of opmerkzaamheid om.
Gelijk een hongerige of dorstige
roept, zoo riepen zij om geestelijk
voedsel tot versterking van hun ge
loof.
Volgens Dr. Kuijper is die honger
en dorst niet noodig.
Al merkt men het niet, honger
of geen honger, behoefte of geen
behoefte, het sacrament heeft dan
toch een versterkende kracht.
De verslapping van hef geestelijk
leven wordt door Dr. Kuijper dan
ook toegeschreven aan hef vermin
derde gebruik der sacramenten.
Daarom worden de Nee-Calvinis
ten aan het werk gezet.
Men moet het geloof niet werke
loos laten rusten in de binnenka
mer der ziel.
Men moet zich meer inspannen,
Men moet het geloof meer ge
bruiken.
Dan is er meer behoefte aan het
sacrament.
Deze on-Gereformeerde faal lezen
we in de geschriften der Neo-Cal-
vinisten.
Hoe kan een kind Gods, die van
genade alleen moet leven, zich met
zulke dingen vereenigen?
De ware geloovige wordt met
weemoed vervuld, als hij in deze
dagen hoort, dat schier allen, die
onder de Neo-Calvinisfen daartoe
de bevoegdheid hebben, aan den
disch des Avondmaals aanzitten.
Zonder acht te geven op de ern
stige waarschuwing van Gods Woord
om toch hef Heilige te ontzien,
wordt hetzelve met de voeten ver
treden,
Dat is het gevolg van de schrik
kelijke dwaling, dat hef sacrament
ook onbewust, zonder dat men hef
merkt, een versterkende kracht
heeft.
We zullen nog niet zeggen wat
Gods Woord en CalVijn er van zegt,
maar hier eerst vragen: waf blijft
er ten slotte van-hef geloof over
al» men hef niet ir\erkf of gevoeld"}
Waf een doodeJ gevoeïlooze ge
dachten moet zulk een Avondmaals-
ganger wel in zijnjharf hebben, als
hii alleen de uifw|endige teekenen
ziet, maar van de ^eeSfëïijke kracht
niets merkf.
Is op de zulken .jVet woord ^aa
Jesaja niel van <"•-•• '"^'^7 (Ie"::
29
Waf een troosteiooze leer ten op
zichte van de sacramenten heeft
alzoo het Neo-Calvinisme.
Geen troost immers kan het ware
kind Gods hebben, voor hij merkt
en ervaart, dat hij de genade van
Christus deelachtig is.
Niet altijd mag iliij dat ondervin
den onder de bediening der sacra
menten, maar alleen dan, wanneer
de Heere zelt door Zijnen Heili
gen Geest het in ^e ziel toepast.
Daarom onders:heidt deze het
Heilige, en neemi ter dege nota
van de ernstige wiarschuwing van
Paulus
UIT DE PERS.
Extra trein op Zondag voor het
heidendom.
In (De Wekker* van 8 Aug. schrijft
Prof. Wisse:
Zondag 3 Augustus.
Dit zal een s:handvlek blijven in de
gesctiiedenis vai ons land.
Dan rijdt een extra trein naar Ommen
Extra-treinen op Zondag zijn altjd
schandvlekken.
Maar ditmaal ginsch bijzonder.
Op 3 Augustus was er in Ommen
„iels te doen"
Daar vergaderce het Ster-j^n^p,
Ontstaan uit de Orde vaj^|e;i.Siér.
Een heidensche vereenlgfiHps'nieh
Een tak van de theosop^BF^esfre)
Die orde is sen vert
bijgeloovig gewoilen ongelaövigeS735ê
meenen, dat de Wereld een Wereld-
leeraar zal ontvan.'en; een soort valschen
Messias.
Hij is er al.
Hij heet Krishiamurti.
Een jonge ma; uit Engelsch-Indië.
Hij verbeeldt jch dat in hem (schan
delijk om te zegden I) Christus ander
maal in het vleesh is verschenen.
Hij zou de weeld een verlossings
boodschap hebben te brengen.
Al wat hij dienaangaande aan zijn
bijgeloovige aanhangers (duizenden)
reeds heeft verkondigd, is opgewarm
de eeuwenoude Buddhistische en pan
theïstische bespiegeling. Niets anders.
Een door en door godslasterlijk ge
doe derhalve.
Echt „voornaam* heidendom.
Deze meneer zou nu Zondag 3 Aug.
in dat kamp te Ommen spreken.
Met 't oog op een en ander is er nu
in Nederland een extra trein op dien
Zondag ingelegd.
Overal stond het aangekondigd.
Is 't niet walgelijk.?
In het Christelijk Nederland, onder
goedkeuring eener zich min ol meer
voor Christelijk uitgevende Regeering
worden op den dag des Heeren extra-
treinen ingelegd om ons volk, de zonen
der martelaren voor de waarheid die
naar de godzaligheid is, in gelegenheid
te sfeilen voor een „koopje" te gaan
naar een samenkomst van modern
heidendom: om daar een valschen
„Messias* te gaan beluisteren.
Inplaals dat de Regeering zulke hei-
dendom-propaganda in een Christelijk
land verbiedt (dat was meer redelijk
dan wat nu geschiedt) zal er nu een
extra trein loopen, om den levenden
waarachtigen Christus der Schriften
openlijk te hoonen.
Wij protesteeren in den naam van den
levenden God en Zijn Christus tegen
deze schandelijke, God-onteerende,
Christus, verwerpende en ook onze
historie en chrislennaam bevlekkende
ongerechtigheid in Nederland.
Onze GS-iristen-mannen In de Kamer
ra&t^'^m stern^wel verheffeja, vermoed
ik. En hl ,'iaï ons KÊÜiieawen met wèi-
ke „politieke* smoesjes dit weer goed
gepraat moet v/orden.
Maar God laat zich niet bedriegen.
En zal het zoeken.
Want gerechtigheid verhoogt een
volk, maar de zonde is een schandvlek
der natiën.
O, Nederland, volk ea Overheid, hoe
zijt ge aan het zinken 1
Inmiddels spreken Gods oordeelen.
O, land, land, land, och dat gij hoorde
des Heeren Woord.
VRAGEN VAN
KAMERLEDEN
INVOER VAN GRANEN.
Het Tweede Kamerlid Braaf heeft
den Minister van Binnenlandsche
Zaken en Landbouw gevraagd of
de Minister bereid is te overwegen
ter bescherming van den Neder-
landschen landbouw, om den in
voer van gerst en rogge uit Rus
land en van tarwe uit Argentinië
stop te zetten, omdat wij met die
landen toch geen noemenswaardige
andere handelsrelaties hebben en
Rusland zelfs weigert om destijds
geleende gelden te erkennen, en
of de Minister mogelijk onoverko
melijke bezwaren van dien maat
regel aan de Kamer wil meedeelen.
Ongevallenwetgeving
Wijziging Ongevallen- en Land. en Tutn.
bottwongevatlenwet.
Het ligt in het voornemen van
de regeering de wijziging van de
Ongevallenwet 1921 en de Land
en Tuinbouwongevallenwet 1922
strekkende tof verhooging van hef
i>^drag der tijdelijke uitkeeringen
tot 80 pet. van het dagloon
ing te doen treden op 16
ïgustus a.s.
Vergadering van den raad der
gemeente Nieuwe Tonge op Vrij
dag 8 Aug. 1930, des namiddags
2 uur o.t,
Afwezig de heer van Vliet.
De Voorzitter, de Edelachtb. Heer
Burgemeester Sterk, opent de vergade
ring met gebed en laat de notulen lezen
die onveranderd worden vastgesteld.
Ingekomen stukken:
Schrijven van de Vereen. Nederl.
Dierenbescherming, inhoudende aan
vraag om in de bouwverordeningeeni
ge verbeleringen aan te brengen bij de
exploitatie van vee.
Wordt voor kennisgeving aangeno
men.
Verzoek van A. Grootenboer om
ontheffing hondenbelastiag. Wordt ver
leend.
Besloten wordt den schoolsehoon-
houder op zijn aanvraag de jaarwedde
met f 25.- te verhoogen, inzake het
schoonhouden van het nieuwe 8ste
lokaal. De jaarwedde beloopt thans
f 575.—
Verzoek van den heer Iz. de Wille
tot vermindering van schoolgeld, in
verband met zijn lagere inkomsten.
Wordt hem verleend.
Schrijven van den Minister van Fi
nanciën, dat per inwoner f 4.19 moet
worden betaald, volgens de wet van
15 Juni 1929;
Schrijven van den Directeur der Gem
Posterijen en Telegrafie, dat geen rede
nen aanwezig zijn, ^tot het plaatsen van
diverse postbussen.
De Voorz. deelt mede, dat aantee?
kening is gehouden van de geposte
stukken, welke uitwijzen, dat geen re
denen tof verdere uitbreiding van post
bussen bestaan.
-Ter inaege ligt verslag Keuringsdienst
van vvareii, waaruit blijkt dat voor 'de
gemeente te betalen is een bedrag van
127641.
ingevolge hét Wegenplan (aan eïën
Molendijk) deelt de Voorzitter mede, dat
in overweging wordt genomen geen
kiinkeroesirating aan te leggen, maar
asphalt, waardoor een bedrag van f 5000.-
mlnder wordt begroot. Een asphaltweg
wordt 10 jaar gegarandeerd.
Dhr. van Nieuwenhuizen vraagt of
hierover reeds overleg is gepleegd met
Ged. Staten:
De Voorz. zegt, dat dit is geschiedt,
maar dat daarvan tot heden niets is
vernomen. Spreker zegt verder dat hij
het stuk betreffende dit wegenplan, den
raadsleden zal laten circuleeren.
Verder wordt mededeeling gedaan,
dat Ged. Staten de aanvraag inzake
het gymnastieklokaal hebben uitgesteld.
3. Benoeming leden commissies tot
nazien der rekening en begrooting der
gemeente en het Algemeen Armbe
stuur.
Tot nazien rekening voor de gemeen
te worden aangewezen de heeren van
Nieuwenhuize en van Vliet en voor het
Algemeen Armbestuur de heeren Nelis-
se en van Alphen.
4. Benoeming waarnemend ambte
naar van den Burgelijken stand.
De Voorz. zegt, dat er 2 moeten
worden benoemd. Voor de eerste be
noeming staan op voordracht de hee
ren Burgem. Sterk en B. van den
Broek. Eerstgenoemde wordt met alge-
meene stemmen gekozen.
Voor de tweede benoeming staan
op voordracht de heeren J. C.van
Nieuwenhuize en D. M. C. Prmce.
Tot 3 malen toe wordt gestemd en
telkens staken de stemmen (3—3).Ten
slotte wordt geloot, waaruit blijkt, dat
de heer van Nieuwenhuize was benoemd
die deze benoeming aannam.
In besloten zitting wordt besproken
de benoeming van een Onderwijzeres,
Na heropening blijkt gestemd te zijn
met algemeene stemmen Mej. L. Swee-
rus van Vlissingen.
In deze besloten zitting, welke plm.
een uur duurde, was ook besproken
het uitgeven van 13 plaatsjes voor
Landarbeiders.
De Voorz. deelde mede, dat hier
voor een bedrag van f 46800.— zou
worden disponibel gesteld.
Dhr. van Nieuwenhuize stelt In de
rondvraag, of het besprokene in de vorige
raadsvergadering over het gasbedrijf
ter kennis van „Mabeg* is gebracht.
De Voorz. antwoordt hierop, dat
hiervan mededeeling is gedaan.
Dan sluiting.
niEuws
Gevestigd te MIDDELHARNIS Gironummer 15620 Postbor 7
«Allesïi doQï ht(i ._ett het iv. ■>-'
,men^ vat op U e:i heb! gij met lietsa-
.crament gemeenschap."
(Alleen Ket sacrament maakt hierop een
(Uitzondering. Niet in dien zin, alsof elk
.kind van God onder het genieten van
„het sacrament op het eigen oogenblik
„onifoaren kon, dat en op wat wijs Je-
„zus uit den hemel op hem inwerkte,
HReeds den kinderdoop weerspreekt dit.
(Of hoe zou zuik een wicht van weinig
dagen ontwaren kunnen wat innerlijk
„in zijn ziel geschiedt?
„Ook weet een kind Tan God van
,meer dan één Avondmaal, dat hij ver-
(liet zender iets ontwaard of gemerkt
,te hebben. En het zou toch een al te
„treurige leer zijn, zo* men zeggen ging
„dat deswege zulk een Avondmaal zon-
„der vrucht bleef, of zulk een Doop
,geen waarde had.
„Neen heel iets anders is bedoeld
„Dit, dat er ten zeerste in elk sacra-
,,ment een actie, een merking van Chris-
„tus uit den hemel is. Dat dus het sa'
„erament van Doop of Avondmaal naar
„zijn Ordinantie op aarde wordt u\tge-
„richt, zich aan dit bedrijf op aarde
„altooa aansluit een bedrijf in den hemel
„En wel zulk een bedrijf, dat de Chris-
„tus uit dien hemel door Zijn Heiligen
„Geest een daad volbrengt in het hart
„van hem, die het sacrament van Doop
„of Avondmaal ontvangt.
nEn hiervan nu is de indruk ook bij de-
(genen, dit er zich geen rekenschap van
fXueet ie geven, zoo overweldigend en sterk,
(dat men onbewust gevoelt, Jezus nooit
„meer nabij te zijn geweest dan onder het
(Sacrament."
„Onder het Sacrament wordt hel kind va»
(God, o»k al merkt hytelf het niet altoos,
(Weer met versche olie overgoten".
„Vandaar, dal de eerste Christenen,
(Wier strijd zoo ontzettend en wier leven
,.zoo ongelooflijk gespannen was, alle
„dag om het sacrament riepen. En van-
(daar ook, dat in de dagen der Refor-
„matle de vraag naar het sacrament
(niet eens per jaar, maar gedurig, weer
„algemeen werd voor Doop en \vond-
(maal beide, elk op zijn eigen manier".
r'fïet ■•i>
I <£nïoo ,i ann.i een
"Kc^.r^g üroüBiï, en .di -, iiij eet iriaar
„als hij ontwaakt, zoo ie zijne ziel ledig,
„of gelijk als <7anneer een dorstige
„droonit, en ziei Mj drinkt, maar aU hij
„ontwaakt zie, zoal is hij nog mat en
„zijne ziel is begeerig."
„Die onwaardigli;i: eet en drinkt, die
,,eet en drinkt ziciizelf een oordeel."
CW'ordt Vervolgd,)