ben je niet geschikt voor dit werk’ liedje, wat vertellen en een sketch’ nieuwjaarsbijiage ’Als mensenleed je niets doet, ’Ik neig naar een beetje kleinkunst HAAK C wl KB Juwelier Kees van Koeveringe (51) kwart eeuw ambulance chauffeur Vincent van Woerkom uit Scherpenisse droomt van eigen theatershow (iïifiïilhn Xl 1& Vrijdag 28 december 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 I 1200 ritten Fusies Minoes De tijd Jopie Meerman, december 2012 De tijd nam alles mee, de goede en de kwade dingen. Gelukkig ook die laatste en wat blijft zijn de herinneringen. Ik mag niet klagen, denkt ze. Ze pakt haar post, die op de tafel ligt te wachten. Gekregen lieve wensen voor het nieuwe jaar proberen nu de diefstal van de jaren te verzachten. De klok tikt langzaam weg naar het einde van het jaar. Een hele rij met kaarten hangt te pronken aan de muur. Ze zit voor ’t raam en denkt aan vroeger, aan het vuur waaruit ze leefde. Ze kon zoveel, ze was nooit moe, ze was nooit klaar. Nu duurt de dag zo lang, de zusters zijn wel lief. Maar ach, ze hebben nauwelijks tijd om even bij te praten. Ze vraagt weleens naar hun gezin, en naar hun verdere doen en laten. Zelf wil ze graag vertellen, maar de tijd, dat is een dief. Vincent van Woerkom uit Scherpenisse heeft een droom: een eigen theatervoorstelling. ,,Een one man show”, zegt de 18-jarige theaterstudent uit Scherpenis se. Op dit moment loopt hij stage bij een theatergroep, waarmee hij door het land toert met een kindervoorstel ling, genaamd Peter Pan was hier. Hij heeft nog een jaar te gaan voor hij zijn vierjarige mbo-opleiding aan de theaterschool in Rotterdam heeft afgerond. Dan moet hij zien te overleven in de wereld van cultuur en vermaak. Iets terugdoen Vliegen Boodschap Verantwoordelijkheid Kindervoorstelling Agressie DE THOOLSE COUBANT Als inwoners uit de gemeente Tholen een ambulance no dig hebben, is de kans groot dat Kees van Koeveringe (51) achter het stuur zit. Dinsdag 1 januari is hij 25 jaar in dienst als ambulancechauffeur. Onderweg maakt hij veel mee. Van dodelijke ongevallen tot aangrijpende ver halen van familieleden. ,,Als mensenleed je niets doet, ben je niet geschikt voor dit werk.” Afwisseling 3 11 i T' I I f 1 1 •r 5' .W I I l ij ur lö41' het nieuwe verstand voorrang geven.” drukte door jongeren die vuurwerk afsteken. „Hopelijk blijft het aantal I De ruim twee meter lange Vincent (rechts) moet als indiaan Grote Panter op stelten lopen. Tijdens repetities is hij een keer bijna gevallen. Vincent van Woerkom speelt meerdere rollen in de voorstelling Peter Pan was hier. Onder andere de piraat Starkey (links). Foto’s: Phile Deprez. Het is donderdagmiddag. In de winkel is het topdrukte. Iedereen komt nog even postzegels en enve loppen kopen voor de kerstkaarten. Of een horloge ter reparatie weg brengen. Want ook daar is Van Koeveringe in thuis. Hij is, samen met zijn vrouw Tiny, eigenaar van juwelier en kantoorboekhandel Van der Maarl-Walhout aan de Markt in Sint-Maartensdijk. Maar het meren deel van zijn tijd brengt hij door achter het stuur van een Mercedes Sprinter met zwaailichten, de am- bulancewagen. Daar is hij 25 jaar geleden mee begonnen. ,,Ik wilde iets terugdoen voor de maatschap pij”, zegt hij. Hij komt in contact met het Rode Kruis, die eind jaren tachtig de ambulancedienst op Tho- len coördineert. ,,Ze konden wel een chauffeur gebruiken”, zegt Van Koeveringe. ,,Zodoende ben ik aan de slag gegaan.” De eerste jaren is het meer hobby dan werk. ,,Als de pieper ging was ik weg. Dan nam mijn Tiny het werk over. Gemid deld zo’n drie dagen in de week. Later kwamen daar dagen bij. De ambulance stond altijd paraat in de Noordpoort, hier honderd meter vandaan.” Geen Mercedes zoals te genwoordig, maar een omgebouw- Vincent is geboren in Schiedam, maar verhuisde ongeveer tien jaar geleden met zijn ouders Hans en Karin van Woerkom en zijn broers David en Dennis naar Scherpenisse waar ze camping De Zeester hadden overgenomen. Daar zijn de theate raspiraties boven komen drijven. ,,Als er iets te doen was op de cam ping, deed ik altijd mee. Ik trad op bij de playbackshow of ik stond te goochelen. Altijd al stond ik graag in het middelpunt van de belangstel ling. En ik doe nog mee als er een evenement is op de camping. Ik heb nu wel het gevoel dat mensen vaker speciaal voor mij komen en zich af vragen wat ik deze keer ga laten zien.” Het artistieke komt vast van de Opel Senator. Later een Omega. ,,Fijne auto’s”, zegt Kees. Zijn eerste ervaring voor een wat groter publiek was met de musical Minoes, een project van het jeugd- en jongerenwerk van de gemeente Tholen. ,,Ik deed daaraan mee op advies van vrienden. Die zeiden dat het echt wat voor mij was. Ik vond het zo leuk, dat ik meer met theater wilde.” Hij vertelt dat de stichting MusicalXpres in Poortvliet toen net begon met theaterlessen geven en daar schreef hij zich in. ,,Ik deed au ditie voor Robin Hood op een dag In 1997 fuseert de ambulance dienst met Goeree Overflakkee. Ze gaan verder onder de naam Delta- Noord. Twee jaar later, in 1999, gaat dat over in ambulancedienst Bevelanden. ,,De aansturing gaat over en weer”, zegt Van Koeverin- ge. ,,Er is in die tijd veel onzeker heid over het voortbestaan van de ambulancedienst op Tholen. Bra bant wou ons in Steenbergen heb ben. Gelukkig is het nooit zover gekomen.” Nu is de ambulance in zijn ouders, zegt hij. De theaterge- voelens niet. ,,Mijn ouders hebben nul ervaring met toneel”, grapt hij. handen van vervoersbedrijf Con- nexxion, waar ook de busdienst deel van uitmaakt. Het gebied waar Kees actief is, beslaat niet al- dat ik me eigenlijk helemaal niet goed voelde.” Het maakte niet uit, hij kreeg de rol van Kleine Jan. ,,Ze vonden dat wel bij me passen, om dat ik zo lang ben. Ik ben twee me ter en vierenhalve centimeter lang.” Voor zijn studie woont hij nu tijde lijk in Schiedam, maar hij komt nog regelmatig naar Scherpenisse, al is het maar om wat bij te verdienen. Hij werkt namelijk in brasserie De Zeester, op de dijk voor zijn huis. Nu heeft hij het druk bij MAX, de theatergroep waarbij hij sinds een maand stage loopt. De afgelopen weken heeft hij zijn dagen gevuld met repeteren. En op de dag dat wij hem spreken, nu precies acht dagen geleden, heeft hij de voorstelling voor het eerst voor publiek opge voerd. Dat was heel spannend, zegt Vincent. ,,Tot nu toe is er nog niets misgegaan.” Vincent heeft tijdens de opvoering ook ervaren wat toneel met mensen doet. ,,Vandaag zijn er kinderen ko men kijken die nog nooit in het theater waren geweest. Het is dan mooi om te zien hoe ze worden meegetrokken in het verhaal en den ken dat Peter Pan écht vliegt. Ze zien helemaal niet dat iemand hem aan een touw omhoog trekt.” Hij heeft een grote verantwoorde lijkheid in deze voorstelling, want hij heeft naast meerdere rollen ook verschillende taken achter de scher men. ,,Ik loop samen met een klas genoot stage en we zijn met ons er bij met zijn negenen. Ik speel piraat bij kapitein Haak, een indiaan en dan weer een krokodil. Ik doe van alles, ook in de techniek, want in de voorstelling wordt ook gevlogen. Mijn klasgenoot en ik moeten aan een touw trekken om Peter Pan te laten vliegen. We zijn een beetje de zwarte pieten van Sinterklaas, de knechtjes, maar zo wordt er niet naar ons gekeken. Ik heb niet echt een hoofdrol, maar daar wordt geen onderscheid in gemaakt bij MAX.” Bij zijn rol als indiaan wordt zijn Na nog een paar oefenvoorstellin gen, zogeheten try outs, is het gezel schap inmiddels het land in getrok ken en staat Vincent zo’n vijf keer in de week, soms twee keer op een dag, op het podium. ,,Het is wel een grote zaalproductie, maar we staan niet in de grote theaters, zoals Car ré. We zijn namelijk geen Joop van den Ende productie en niet echt commercieel. Je kunt het een beetje vergelijken met de filmwereld. Je hebt blockbusters, films die voor het grote geld worden gemaakt, net zo als musicals. En je hebt arthouse films, waar meer een verhaal wordt verteld, maar waar vaker een wat kleiner publiek op af komt. Ik vind dat onze voorstelling daar een beet je tussen hangt.” De bezuinigingen op cultuur zijn vervagen de grenzen.” Hij gaat nooit alleen, maar altijd met een verpleegkundige op een melding af. Dat is de standaard bezetting. lengte nog eens extra benadrukt doordat hij op stelten staat. Hij ver telt dat hij een keer bijna is geval len. Meldingen komen via de meldka mer binnen op zijn pieper. ,,Samen ga je op het incident af. Dat kan van alles zijn. Van een auto-onge- vaak onderwerp van gesprek voor Vincent. ,,Het komt op school ook vaak aan de orde. Veel mensen denken dat dit een hobbyopleiding is, theater doe je erbij, naast je werk. Daar ben ik het niet mee eens. Er moet toch ook entertain ment zijn, het kan toch niet alleen maar draaien om leven en werken? Bovendien kan een voorstelling ook een boodschap vertellen, bij voorbeeld dat het slecht gaat in de wereld. Daar kunnen mensen iets mee doen. Ook in Peter Pan zit een boodschap. Peter Pan wordt oud, maar wil graag jong zijn. Dat gaat eigenlijk over iedereen. Iedereen wil graag jong zijn, maar dat kan niet. Daarom moet je van je leven genieten en doen wat je wil, net als Peter Pan. Sommigen lopen na de voorstelling met een grote glimlach de zaal uit. Dat is iets dat gestimu leerd moet worden, daar moet je toch niet op gaan bezuinigen?” Mensen laten lachen. Daarin ligt volgens Vincent zijn kracht. ,,Ik houd van sketches, korte scènes. Hoewel levens redden zijn taak is, zul je Van Koeveringe nooit be trappen op gevaarlijk rijgedrag. Ook niet als achterin zijn ambu lance iemand op sterven ligt. Zelfs dan niet. ,,Je hebt nog altijd de verantwoordelijkheid voor jezelf, je collega en andere weggebrui kers”, zegt hij. Dat wil niet zeggen dat de Smurdiekenaar nooit het gaspedaal vloert. Integendeel. Bij spoedgevallen overschrijdt hij weldegelijk de maximumsnelheid. Maar hooguit met 40 kilometer per uur. Zoals laatst, bij de steek partij in Tholen. Jaarlijks volgt Kees trainingen, waaronder een verplichte rijvaardigheidscursus. ,,Goed kunnen sturen is een ver eiste”, zegt hij. ,,We oefenen zo wel op de openbare weg als op een slipbaan, zoals die van de Rijks dienst voor het wegverkeer in Le lystad.” Een ongeluk heeft hij nog nooit gehad. ,,Je moet altijd je Mensen laten genieten van een leu ke avond en ze ook nog iets educa tiefs meegeven.” Welke richting hij precies op wil, weet hij nog niet. ,,Ik ben me aan het oriënteren, maar ik neig naar een beetje klein kunst. Een liedje zingen, wat ver tellen en een sketch. Zoals De Vliegende Panters doen. Ik denk dat daar ook mijn kracht ligt.” Eerst moet hij nog wat ervaring op- Vincent van Woerkom reist samen met theatergroep MAX, die per 1 januari verder gaat onder de naam MAAS, langs diverse schouwburgen en andere podia met de voorstelling Peter Pan was hier. Omdat het een kindervoorstelling is, wordt die meest al ’s middags opgevoerd. Vincent is tot en met zondag te zien in theater De Gouvernestraat in Rotterdam, vervolgens speelt hij van 3 tot en met 6 januari en van 15 tot en met 24 februari in jeugdtheater de Krakeling in Amsterdam, 12 en 13 januari in Theater aan het Spui in Den Haag, op 27 januari in de Toneel schuur in Haarlem, op 1 februari in de Leidse Schouwburg in Leiden, op 3 februari in theater De Stoep in Spijkenisse, op 9 en 10 februari in theater de Veste in Delft en op 10 maart is de laat ste voorstelling in het Zaantheater in Zaandam. In de afgelopen 24 jaar is er los van de apparatuur en de auto’s niet zo heel veel veranderd. ,,Wel is de agressie richting ambulancepersoneel toegenomen”, zegt Kees. ,,Vaak jon geren, tijdens het uitgaan. Meestal blijft het bij verbaal geweld, zoals in timidaties.” Ook mensen met psychi sche problemen vallen de ambulan cebroeders soms lastig. ,,Maar die mensen kun je het niet kwalijk ne men. Jongeren wel. Die moeten beter weten.” Als het echt uit de hand loopt, schakelt Kees de politie in. ,,Gelukkig is dat nog niet vaak nodig geweest.” Hij werkt veel samen met de andere twee hulpdiensten; de brandweer en politie. ,,Je ondersteunt elkaar. Zo vragen wij assistentie van de brand weer bij een beknelling of bij het til len van een zwaar persoon. Want aan een man of vrouw van 150 kilo, waag ik me niet. En in risicogevallen, zoals bij de steekpartij in Tholen, wachten we eerst op goedkeuring van de poli tie. Veiligheid staat voorop.” dnmnt Kees ploft neer in een zetel aan het raam. Achter hem staat een vierkan te kooi, zeker anderhalve meter hoog. Daarin een papegaai. Een bonte. Het verendek rood, geel en groen. Het beest kwettert en schreeuwt aan één stuk. Of duwt met zijn snavel tegen een belletje. Ondertussen gaat om de haverklap de bel van de winkel. Een wirwar aan geluiden. Kees lijkt niet onder de indruk. ,,Nu ophouden”, com mandeert hij de vogel. Het beest houdt zijn snavel. luk tot eenbevalling.” Onderweg maakt hij veel mee. Van dodelijke ongevallen tot aangrij pende verhalen van familieleden. Een ongeluk dat hij nooit is verge ten is het vliegtuigongeval in de Krabbenkreek tussen Sint-Anna- land en Sint Philipsland. ,,Dat was op een zondagmiddag. Ik was thuis. Ineens gaat de pieper met de melding: vliegtuigcrash Zuiddijk, Sint Philipsland. Meer wisten we niet. Wat er dan door je heen gaat, is niet te beschrijven. Er spookt van alles door je hoofd. Is het een Boeing 747 of een zweefvliegtuig. Dat maakt nogal wat uit. Eenmaal op de Krabbenkreekdam kregen we de melding dat het om een sportvliegtuig ging. Dat lag ergens op het slik aan de kant van Sint- Annaland. Dus wij terug en via de Sluispolderweg. Ter plaatse bleken alle vier inzittenden te zijn omge komen.” Maar meer nog dan de ongelukken, blijven bij Kees voor al de verhalen bij van familieleden die naast hem meerijden naar het ziekenhuis. ,,Je krijgt soms ontroe rende verhalen te horen. Soms ook schokkend. Daar moet je tegen kunnen.” leen Tholen en Sint Philipsland. Ook Halsteren, Steenbergen en Bergen op Zoom horen tot zijn do mein. ,,Als er assistentie nodig is, Donderdagavond heeft hij piket dienst. Van elf uur ’s avonds tot acht uur ’s morgens. Uren die hij doorbrengt op de ambulancepost in Poortvliet. Een grijsgebouw op het nieuwe parkeerterrein aan de ach terzijde van Woonboulevard Poort vliet. Gemiddeld slaapt hij daar zo’n vijf tot acht nachten per maand. Verder heeft hij nog acht dagdiensten. ,,Veel mensen denken dat het een parttimebaan is, of vrij willigerswerk. Dat is een misver stand.” Kees werkt tachtig procent. De rest van zijn tijd spendeert hij in zijn eigen zaak. ,,Het is erg afwis selend”, zegt hij. ,,De ene dag ver koop je een horloge, de andere nacht red je een leven.” Kees heeft niet altijd zoveel uren gemaakt. ,,Tot 2001 was het hooguit drie da gen in de week”, zegt hij. ,,Maar het was steeds moeilijker te combi neren met het werk in de winkel. In dat jaar heb ik de knoop doorgehakt en besloten om me volledig in te zetten als ambulancechauffeur. Want het is geen beroep dat je er zomaar bij doet.” De ambulancepost op Tholen be staat tegenwoordig uit drie chauffeurs en vijf verpleegkundi gen. Samen maken ze jaarlijks 1200 ritten. Dat waren er in de be ginjaren hooguit 400. ,,Ons werk is veranderd”, zegt Kees. ,,Vroeger deden we alleen de spoedritten. Nu rijden we zoveel mogelijk. Zo ver voeren we bijna dagelijks mensen van en naar het ziekenhuis. De zo geheten b-ritten, oftewel: besteld vervoer. Dat is bijvoorbeeld wan neer een huisarts voor zijn cliënt een afspraak maakt.” Donderdag nacht heeft Kees het niet druk ge had. ,,Over drukte valt niets te zeg gen. Soms krijg je heel de avond geen melding. Dan staat de pieper roodgloeiend. Het is hollen of stil staan.” Wel verwacht hij rond de jaarwisseling meer drukte. ,,Jonge- ren die vuurwerk afsteken, dat zorgt ieder jaar weer voor nieuwe slacht offers. Hopelijk blijft het dit jaar beperkt.” doen, zoals nu. ,,Teksten uit je hoofd leren, puur en alleen theater, daar leer ik ook veel van.” Voor nu is zijn doel om zijn opleiding af te maken en daarna op zoek te gaan naar werk. Een beetje maakt hij zich daar wel zorgen om. ,,Als je echt heel goed bent, lukt het wel om werk te krijgen. Ik zal er in elk geval mijn uiterste best voor doen.” Kees van Koeveringe verwacht rond de jaarwisseling meer slachtoffers beperkt.” r vc-'o-j - L j v 1

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 15