Onderzoek naar kwestie Rammegors In de nieuwe DAF wil ik wel tot mijn vijfenzestigste rijden Lid worden van de bond moest van je vader of van Ligtendag Huur 669,66 euro 8 7 CNV Vakmensen huldigt vijftien jubilarissen in De Wimpel Kees Kaat (63) veertig jaar chauffeur bij Meeus in Bergen op Zoom A Beleid over kunst Dorcas verzamelt ruim 400 pakketten voedsel bij Thoolse supermarkten Ruiten bushokjes in Tholen vernield moet op de schop EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 15 november 2012 3 Goei volk In de mossels Scheefhuur Recessie merkbaar met dalend aantal boodschappen Stemmen van lezers Gemeente Tholen plant 100.000 bloembollen Het was net nog geen Fluplands onderonsje vrijdag op de jubilarissenavond van CNV Vakmensen in de Wimpel in Sint Philipsland. Van de vijftien jubilarissen kwamen er maar liefst twaalf van Sint-Philipsland. Het voelde voor Jan Ligtendag, die 45 jaar kaderlid is, dan ook als een thuiswedstrijd. Na het samengaan van verschillende bonden binnen het CNV en het vergroten van de regio’s heeft hij er niet zo veel zicht meer op, zei hij. ,,Maar het voelt vanavond nog als onze afdeling.’’ Modderig Vrachtwagenchauffeur Kees Kaat uit Scherpenisse had woensdag en donderdag vrij omdat zijn vachtwagen ge keurd moest worden. ,,Dat duurt ongeveer anderhalve dag. Maar ik moest vrijdag ook maar thuis blijven, zei den ze.’’ Dat was niet voor niets. De directie van Meeus Transport uit Bergen op Zoom kwam hem en zijn vrouw Wilma in het zonnetje zetten omdat Kaat al veertig jaar in dienst is. De eerste werknemer die het zo lang aaneen gesloten heeft volgehouden. 'HS -yt Een taart voor Kees, bloemen voor Wilma. Rechts Do Meeus van het gelijknamige transportbedrijf uit Bergen op Zoom. De jubilarissen in De Wimpel met twee leden die zestig jaar lid zijn: W. ten Hove vooraan tweede van links) en J. de Jonge met rollator). VERVOLG VAN DNA VERVOLG VAN BUITENHOF tics waar de zendingen op route worden geplaatst en dezelfde dag op de internationale auto’s geladen. Dezelfde avond vertrekken ze naar de diverse bestemmingen. Recht streeks naar de klant. Met Do Meeus haalt Kaat bij de koffie en het gebak herinneringen op. Over bijzondere ritten. Over oud-collega’s. Over de vrachtwa gens zelf. Hoe ze veranderden. Van wagens met zware versnellingsbak ken tot soepele volautomaten. In Winkelend publiek heeft vrijdag en zaterdag voor ruim 400 voedsel pakketten aan boodschappen geschonken aan de Dorcas voedselactie op Tholen. Vrijwilligers stonden daarvoor twee dagen lang bij super markten op Tholen en Sint-Philipsland om boodschappenlijstjes uit te delen aan de bezoekers. De gemeente Tholen plant maandag op drie plekken honderdduizend bloembollen. Het gaat om de Luijs- terlaan in Sint Philipsland, de Mo- lenvlietsedijk in Tholen en Onder de Linden in Sint-Maartensdijk. De bloembollen beslaan in totaal 250 vierkante meter. Het bedrijf Uitten- boogaard plant de bollen machinaal. Per vierkante meter komen drie tot vierhonderd bollen. Van februari tot april staan de bollen in bloei. De bollen hebben een levensduur van vijftien tot twintig jaar. Hans Roodenburg, Sint-Annaland. Van bushokjes aan de Ten Anker- weg en de Grindweg in Tholen zijn dit weekend de zijruiten vernield. Zaterdag werd de vandalismeactie ontdekt. Het moet tussen vrijdag en zaterdag gebeurd zijn, meldt de po litie. De gemeente heeft aangifte ge daan. De schade bedraagt honder den euro’s. zijn loopbaan heeft Kaat ook wel eens schade gereden. Vaak kleine ongelukjes, maar één keer was de cabine total loss na een botsing. Overigens buiten zijn schuld. Tus sen zijn oorkonde ontbreekt dan ook de titel gouden ridder van de weg (tien jaar zonder schade rijden). Do Meeus: ,,Maar voor ons ben je dat wel, hoor. We hebben nooit klachten gehad als je onderweg was.’’ Meeus vertelt dat er veel chauffeurs van het eiland bij hem hebben gewerkt. On der anderen Leen Moerland, Jo van der Werff, Witte Overbeeke. ,,Tho- lenaren. Dat is goei volk.’’ derdste lid van de afdeling in kon den schrijven. Ik had er twee op het oog. De twee gebroeders Reijn- goudt. Alleen wisten we niet wie nu het 100ste en het 101ste lid zou wor den.’’ Dat is ook zo gebleven. Ook de broers weten het niet, zeggen ze. Ligtendag liet een foto zien uit 1987 toen de tweeling lid werd. Het ledental zou tijdens zijn actieve periode als secretaris en later als penningmeester zelfs nog groeien: van 45 naar 125 leden. Ligtendag keek er met plezier op terug. Hij deed dat niet alleen, zei hij, maar ook met anderen zoals Bram Noort- hoek en Bram van Oeveren bij wie zo’n ondernemer die nog worstelt met het Thools DNA. Hij wil wel, maar weet nog niet hoe. Tijdens de netwerkborrel na afloop van de on- dernemersavond laat hij zich graag voorlichten. Monique Boer van re clame- en promotiebureau H!p Hap pens uit Tholen springt daar gretig op in. Ze wijst Verjaal op de moge lijkheden. Spar-ondernemer Arjan van Ommen, eveneens uit Sint- Maartensdijk, weet wel raad met het Thools DNA. Hij heeft verschillen de lokale producten opgenomen in zijn assortiment. ,,En dat loopt in tijden van economisch recessie bo ven verwachting goed.” Voor ondernemers die wel iets wil len met het Thools DNA, maar nog niet weten hoe, heeft de provincie een speciale internetsite in het leven geroepen: laatzeelandzien.nl. Daar op zijn allerlei zaken te vinden die van nut kunnen zijn om een bepaald beeld van Zeeland te creëren. Ook staan op de website voorbeelden van ondernemers die daar al volop mee bezig zijn. Wethouder Peter Hoek is door het gemeentebestuur aangewezen als Thools algemeen bestuurslid van SaBeWa Zeeland, de organisatie voor samenwerking op belastingge bied. Zijn vervanger is wethouder Frank Hommel. SaBeWa wordt een uitvoerende dienst met 41 formatie plaatsen, gevestigd in Terneuzen. Met het aantal opgehaalde voedsel pakketten is de recessie merkbaar bij deze hulpactie. Vorig jaar wer den er nog zo’n 500 pakketten op gehaald, maar ook toen al was er een dalende lijn ingezet ten opzichte van eerdere inzamelingen. Coördinator Dick van de Velde uit Tholen is desondanks tevreden, want er kunnen toch weer 400 ge zinnen mee geholpen worden. In to- In de woonkamer hangen de oor kondes en certificaten die Kaat in de loop der jaren heeft gekregen. Op hij het werven van leden afkeek. ,,We hebben heel veel avonden ge had. Het was altijd gezellig.’’ Nu werd Ligtendag zelf een speldje op geprikt voor zijn 50-jarig lidmaat schap. Met vijftien jubilarissen was de avond goed bezocht, zei provinciaal coördinator Gerard Geelhoed. ,,Ge- middeld komt vijftig procent. Hier zijn er vijftien van de 22 genodig den. In Kamperland hadden we zelfs een opkomst van 75 procent. Het is een teken dat het mensen aantrekt.’’ Hoe meer zielen, hoe meer vreugd, maar volgens Geelhoed kost zo’n avond, met een warm en koud buffet, ook het een en ander. ,,Ge- lukkig is daar een potje voor.’’ Geelhoed is vrijwilliger CNV-jubila- rissen. Net als Ligtendag en Hans Boulogne uit Sint-Annaland die ook vijftig jaar lid is en voorheen actief was als bestuurder. CNV Vakmen sen is met 135.000 leden de grootste bond bij het CNV. Gevolg van een landelijke fusie van een aantal bon den: vervoer, industrie, voeding, houtindustrie, bouw- en hout en fa cilitaire dienstverlening. Er waren drie leden die zestig jaar Maar, erkent Jansen, de onzekerheid over subsidies, toeslagen en andere inkomenskwesties, is groot nu het nieuwe kabinet zijn plannen gaat uitvoeren. Jansen: ,,Er is veel ver warring over het effect van de aan- gekondigde maatregelen. Ook is er onzekerheid. Niet alleen voor toe komstige huurders, maar ook voor ons.” Want uit de plannen blijkt dat vooral huurders met een inkomen van meer 33.000 euro tenminste 1,5 procent meer huur gaan betalen. Bo ven de 43.000 euro zelfs 6,5 pro cent. En dan is de inflatie die wo ningcorporaties aan de huurders mogen doorbereken, niet meegeno men. Ook Jansen weet nog niet hoe dat precies uitpakt. Stadlander zit ook nog in het schuit jes van woningcorporatie Vestia dat door miskleunen in beleggingen een enorme schuld heeft. Daaraan moet Stadlander, vanwege de afspraken die corporaties daarover hebben ge maakt, dit jaar 1 miljoen euro bijdra gen. Volgend jaar vermoedelijk 5 miljoen. Jansen: ,,Het zijn nog plan nen, hoor. Het is nog geen besluit”, houdt hij een slag om de arm. Roosendaal. ,,Eigenlijk ben ik toen meegesleurd door collega’s.’’ Het avontuur lonkte. Mol reed namelijk op het buitenland. Zo begon Kaat aan zijn internationale ritten. Naar Parijs en Toulouse. Na drie jaar maakte hij de overstap naar Meeus. Ook weer omdat collega’s met wie hij het goed kon vinden hem voor gingen. De jubilaris vervoerde en vervoert nog steeds van alles: was machines, koekjes, rubber, suiker, maïszetmeel, koffie, plastic, papier, chemicaliën. Te veel om op te noe men. Zijn vrouw Wilma is een keer of zes van vindt. Niet onbelangrijk is dat daarbij de mening van plaatselijke politici wordt genoteerd. Ik weet ook wel dat een gemeenteraad hier over geen beslissing hoeft te nemen. Maar onze regionale politici kunnen wel een advies uitbrengen en een standpunt innemen. Dan weet de bevolking ook hoe de verschillende politieke partijen in Tholen hierover denken. Ik zal de laatste zijn die niet een democratische meerderheid in deze kwestie zal aanvaarden. Ik heb namelijk ook de indruk dat als eenmaal een topambtenaar van Rijkswaterstaat en de verantwoor- delijkje gedeputeerde Sjoerd Heij- ning (VVD) deze beslissing heeft genomen, er een geheel apparaat (ambtenaren, provinciale politici) maar één kant opkijkt, namelijk de wil van de provinciaal bestuurder. Waar is de tijd gebleven dat ambte naren en provinciale politici tegen gas gaven. Vandaar ook mijn ge dachte dat onderzoeksjournalistiek vervelende dingen voor het 'machts apparaat' boven tafel kan halen. Maar nog belangrijker is eens de mening van de plaatselijke politici in Tholen te lezen in de Eendracht- bode. Zij blijven verdacht stil onder het motto: ik ben daar toch niet ver antwoordelijk voor. mee geweest naar Frankrijk en Spanje. Ze geniet nog na. ,,In janu ari was het in Barcelona 19 graden. Zo’n warm klimaat.’’ De stad Bor deaux in het zuidwesten van Frank rijk vond ze prachtig, maar ook de Ardèche, in het zuidoosten. ,,Kees heeft er goed Frans leren spreken.’’ Volgens Kees valt dat wel mee, maar in een restaurant weet hij goed zijn bestelling te doen, zegt hij. In het transport is veel veranderd. Nu is het vooral groupagevervoer, zegt Kaat. De zendingen worden door Meeus bij de klant afgehaald. Overgeslagen bij Mepavex Logis- Het echtpaar blijkt 45 jaar te zijn ge trouwd en rond de datum dat de feestelijkheden van de trouwdag zouden plaats vinden, voltrok zich de ramp met haar man. ,,We hebben ons huwelijk een middagje her dacht”, verzucht ze. Toch wekt ze de indruk niet bij de pakken neer te zitten en vertrouwen te hebben in de komende dagen. Zo is ze blij dat ze geen meubels hoeft te kopen. ,,We zijn vijf jaar geleden naar Poortvliet verhuisd en veel spullen die we nu nog hebben, kun nen mee. Dat betekent dat ik straks eigenlijk in mijn oude huis kom. En wat we niet meer kunnen plaatsen, geven we aan de kinderen, of aan de Kringloopwinkel of pakken we in voor mensen in Polen.” Vooral de boekenkast zorgt er voor dat haar nieuwe omgeving toch vertrouwd is. Een van de appartementen die nog te huur is, is geschikt voor mensen met een handicap. De badkamer bijvoor beeld, is gebouwd om er desnoods met een scootmobiel mee naar bin nen te rijden. Een eventuele hulp kan zich daar dan ook nog ruim be wegen. Ook die woning hoeft niet meer te kosten dan die 669,66 euro en afhankelijk van het inkomen, kan daar via de belastingdienst huurtoe- slag op worden verleend. Jansen vindt dat belangstellenden zich niet moeten laten afschrikken door de huurprijs. Zijn proefbereke- ning: ,,Een alleenstaande vrouw van 67 jaar met een jaarinkomen van 15.500 euro bruto, dus AOW plus een klein pensioen, ontvangt maan delijks via de belasting een bedrag van 311 euro terug. Wel moet ze van te voren een voorlopige teruggaaf aanvragen. Daarnaast biedt een nieuwe woning zoveel voordelen op energiegebied dat die besparing ver geleken bij een oudere woning, ook van de huurprijs kan worden afge trokken.’’ Jansen verwacht overigens niet dat het Vestia-effect de hoogte van de huren gaat beïnvloeden. De finan ciële positie van de corperatie is niet ongunstig en het geleende geld om bijvoorbeeld Buitenhof te bouwen wordt afgelost met de verkoop van andere woningen. In hoeverre er bij Stadlander sprake is van scheefhuur, huurders met een inkomen waarmee ze eigenlijk in de vrije sector moeten huren dan in de sociale sector, weet Jansen niet. ,,Wij krijgen geen inzicht in de fi nanciële positie van bestaande huur ders. Bij nieuwe huurders vragen we wel om inkomensgegevens. Maar die onderwerpen spelen toch meer in de Randstad.” van het laden en lossen van stuk goed. Hij zou 34 jaar in de havens werken. Reed zelf met een man of zes, zeven in een busje naar de Maasstad. Maar ook naar de Maas vlakte toen de Amerikanen in 1991 Koeweit binnenvielen om de Ira kezen te verdrijven die het oliestaat je hadden bezet. ,,We moesten mili tair materieel dat uit Duitsland werd aangevoerd, inladen voor de opera tie Desert Storm. Ik had een speci aal toegangspasje nodig. Er moest heel veel materieel naar toe. Daar hadden we geen notie van.’’ Ten Hove kon op 56-jarige leeftijd al met prépensioen. ,,Dat lijkt vroeg, maar toen had ik wel al veertig jaar gewerkt.’’ Na zijn vroege pensione ring maakte Wim met zijn vrouw Jaantje vele reisjes. Ze gingen op wintersport naar Oostenrijk, be zochten drie keer Praag en waren ook in Berlijn vlak na Die Wende, de sloop van de muur, in 1989. Nu zorgt Wim vooral voor zijn vrouw die in een rolstoel zit. ,,Ik ben man- telzorger. Zo veel mogelijk. We zijn er om mekaar te helpen.’’ Het andere 60-jarige CNV-lid is J. de Jonge uit Nieuw-Vossemeer, af komstig uit Oosterland. Een vrouw die al zestig jaar lid is van de bond is bijzonder. De 87-jarige De Jonge was toch al 27 jaar toen ze zich aan sloot bij het CNV, vertelt ze. ,,Ik was verpleegster in Vrederust in Halste ren. Ik werkte er al twee jaar. Het was Sinterklaas die me vroeg om lid te worden. Hij was verpleger, Arjaan van de Kreeke, heette hij. Die heeft me opgegeven als lid. Hij liep door de gang en zei tegen me: ben jij al lid van de bond? Hij was toen voor zitter van de afdeling.’’ Ze heeft de bond nooit nodig gehad, zegt ze. ,,Maar ik ben altijd lid gebleven.’’ Ze werkte er van 1950 tot 1977. De eerste jaren woonde ze intern, later ging ze in Halsteren wonen. Negen jaar geleden verhuisde ze naar het zorgcentrum De Vossemeren. De jubilaris kreeg thuis aan de Lan- geweg een taart, zijn vrouw een bos bloemen. Uit handen van Do Meeus met wie Kees tijdens zijn lange loopbaan het meest te maken had. De gepensioneerde Meeus was sa men met zijn zoon en opvolger Toon Meeus en Rob van den Aarsen van het Bergse transportbedrijf naar Scherpenisse gekomen. Kees zat nu thuis op een gewone stoel en niet in zijn zetel hoog in de cabine van zijn DAF Super Space Cab van 450 PK. Want zo kennen de meesten hem. Kaat rijdt er ook graag in. ,,De Su per Space is de grootste DAF voor het vervoer binnen Europa, vertelt hij. Dit type wagen was ook de re den waarom Kaat langer bij zijn werkgever is blijven werken. ,,Toen ik zestig en zes maanden was, kon ik er uit al, met prepensioen. Ik heb toen gezegd dat ik wel wilde blijven als ik in de Super Space Cab kon rij den. Dat was goed, maar toen kwam de crisis. De transportsector zakte als een baksteen. Ik ben toch geble ven en heb twee jaar moeten wach ten tot de nieuwe truck er kwam.’’ Kaat bleef tot die tijd op zijn ‘oude vrachtwagen’ rijden. ,,Laten we maar proberen de boel draaiende te houden, hebben we gezegd. Hij was versleten. Je moet altijd maar af wachten of hij het volhoudt. Maar met een paar extra reparaties is het gelukt. Ik heb er elf jaar op gereden, 1,6 miljoen kilometer. En nu rijd ik toch in een nieuwe,’’ glundert Kees ,,Ik wil nu ook wel tot mijn vijfen zestigste blijven rijden. Als mijn ge zondheid het tenminste toelaat.’’ De chauffeur is dus erg ingenomen met zijn DAF. De cabine wordt in de vakpers geroemd. Er is veel comfort voor de chauffeur, zoals een uitschuifbaar tafeltje, veel op bergruimte, een goed bed en een nachtslot. De cabine kan van bin nenuit vergrendeld worden en dat is handig als de chauffeur moet over nachten op een desolaat parkeerter rein. De 66-jarige Toon Hage uit Tholen is vijftig jaar lid van het CNV. Hij moest lid worden van zijn vader, vertelt hij. Hij ging aan de slag bij aannemer De Korte in Tholen waar hij alle werkzaamheden deed. ,,Spe- cie maken, metselen, tegels zetten, stukadoren. Dat deed je allemaal zelf. Toen bouwde je het huis van het begin tot het helemaal afge bouwd was. Nu komen er allerlei andere mensen aan te pas. Hage werkte eerst nog bij boer Verdult. In de zomer. In de winter zat hij in de mossels bij Schot: pellen en ketels stoken. Werkend in de bouw kwam hij overal. Onder meer in Den Haag waar hij aan het nieuwe stadhuis bouwde. Maar ook in Rotterdam voor het renoveren van woningen. De laatste jaren werkt hij bij Selekt- Huis. Toen hij zestig was, kon hij met prépensioen. K. Potappel uit Oud-Vossemeer is ook zestig jaar lid. Hij was niet aan wezig. Vijftig jaar lid: Dirk Breeman uit Tholen. Een kwart eeuw lid Jan Quist, Carla Noorthoek, Bram Noorthoek, Bram van Oeveren, Rien Quist uit Sint Philipsland, Henk Quaak uit Tholen. Hij zei het met enige weemoed. En blikte terug op de bloeitijd van de afdeling van het christelijk nationaal vakverbond waar hij op Flupland zijn steentje aan bijdroeg. Een aantal leden in de zaal bevestigde dat. Zo als de tweelingbroers Leen en Adrie Reijngoudt die beiden een speldje kregen omdat ze een kwart eeuw lid van de bond zijn. ,,Als we op straat liepen en we kwamen Jan tegen dan vroeg hij elke keer of we al lid van de bond waren geworden,’’ vertelt Leen. De tactiek miste zijn uitwer king niet. Ligtendag stond er zelf ook even bij stil. ,,Voor ons was het mooiste moment toen we het hon- een paar staat dat hij 1 miljoen kilo meter heeft gereden. ,,Vijftien jaar geleden was dat nog iets bijzonders. Tegenwoordig is dat normaal.’’ Hij kreeg er een gouden horloge bij om dat hij toen ook 25 jaar in dienst was en mocht samen met zijn vrouw Wilma een dagje naar de vrachtwa gen Rai in Amsterdam. Gemiddeld rijdt een chauffeur acht jaar op een vrachtwagen. Kaat moet goed gaan tellen op hoeveel vracht wagens hij in zijn leven al heeft ge reden. De van oorsprong uit Sint- Maartensdijk afkomstige Kaat komt op zo’n negen verschillende. Voor dat hij zijn rijbewijs had, werkte hij bij Adrie Langejan in de smalstad. ,,Ik zat op een laadschop om peejen te laden op de Haven.’’ De suiker bieten werden toen nog in het najaar door de boeren op de Haven ge bracht en, nadat de vrachten gewo gen waren, op grote hopen gestort. Voor het vervoer naar de suikerfa brieken werden ze in vrachtwagens geladen. Het was een slikkerige be doening, herinnert Kaat zich: ,,De modder lag bij de mensen in de dak goot.’’ Omdat het werk gebonden was aan het seizoen - alleen in de bietencampage - zocht Kees naar een andere werkgever. Hij was ook nog een poosje bijrijder bij trans portbedrijf Van Poortvliet en was betrokken bij de aanleg van indus trieterreinen in het Zuid-Limburgse Kerkrade. Met zijn rijbewijs op zak, vergrootte Kees zijn kansen aan zienlijk. Hij kon terecht bij trans portbedrijf Bijl in zijn woonplaats. Hij vervoerde van alles, maar vooral landbouwproducten: suikerbieten, nieuwe aardappelen die hij naar af nemers in Amsterdam bracht, graan voor de firma Koopman, maar ook kunstmest. ,,In die tijd reed je de schuren van de boeren vol. Ook de kunstmestloods in Sint-Maartens- dijk. Kunstmest zat toen allemaal nog in zakken van vijftig kilo. Als chauffeur moest je die allemaal aan geven. Zakken met erwten wogen 75 tot 80 kilo.’’ Was het in het voor jaar pootgoed, in het najaar vervoer de hij kolen naar de klanten thuis die ze in hun schuurtje opsloegen. Toen hij twintig was, verhuisde Kaat naar transportbedrijf Mol in Zonder mij helemaal achter de har de opmerkingen over de 'Zeeuwse milieu farizeeërs' van Cees Boogert in de vorige Eendrachtnode te stel len, meen ik dat de kwestie Ramme- gors wel nadere onderzoeksjourna listiek verdient van een van de vele regionale media. Niet onbelangrijk, ook politiek ge zien, is of de Rammegors zijn huidi ge (zoetwater-) cultuur moet hou den of weer terug moet naar een kostbare miljoenen verslindende zoutwatercultivering. Ik zie op klei nere schaal ook wat overeenkom sten met de landelijke beroering over de Hedwigepolder. Een groot deel van de bevolking van Tholen is zeer tevreden over de huidige zoetwaternatuur van de Rammegors, begrijp ik. Ik deel die mening. Zeker als ik er een paar keer per week vlak langs rijd en zie hoe prachtig dat gebied is gewor den. Autoriteiten doen net of het bij de bezwaarmakers om een ijsbaantje gaat dat hooguit enkele dagen per jaar wordt gebruikt. In een onderzoeksverhaal duikt een verslaggever in wat de bevolking in de 'tuin'van de gemeente Tholen er- Het bevorderen van kunst in de openbare ruimte heeft volgens de SGP zijn beste tijd gehad. In een tijd van schaarste is het volgens Rien Klippel de vraag of het nog wel verantwoord is om de euro die vrijkomt voor kunst bij grondver- kopen daarvoor te bestemmen. Er zit twee ton in de pot. Die opge bouwde reserve zou wat de SGP betreft terug kunnen vloeien in de grondexpoitatie. ,,Er is nu geen tijd voor luxe dingen. Nu even niet.’’ Jack Werkman (VVD) wilde weten wat de SGP nog meer verstond on der luxe dingen. Volgens Klippel betreft dat niet alleen het uitstellen van nieuwe kunstwerken. (Er komt mogelijk een kunstwerk bij het te bouwen woonservicecentrum in Scherpenisse). Ook het vervangen van straatmeubilair (onder meer bordjes) hoeft niet als het bestaan de nog goed is. Werkman: ,,Kunst is toch ook voor de leefbaarheid?’’ Klippel: ,,We kunnen ook zonder leven.’’ taal verwacht Dorcas bijna 50.000 voedselpakketten binnen te krijgen op de hoofdvestiging in Andijk. De ze week worden in Goes van het in gezamelde voedsel in Zeeland pak ketten samengesteld en zullen de eerste 20.000 pakketten voor kerst op de plaats van bestemming aan komen. Het voedsel wordt verstrekt aan de allerarmsten en alleenstaande men sen in Oost-Europa. Ook gaan pak ketten naar oudere mensen in die re gio die nauwelijks pensioen hebben en na aftrek van huur- en energiere kening er onvoldoende geld over blijft om voedsel te kopen. Begrij pelijk is dat een voedselpakket hier meer dan welkom is. lid zijn van het CNV. De 76-jarige Wim ten Hove uit Anna Jacobapol- der moest lid worden van zijn vader, vertelt hij. ,,Als je ging werken, moest je lid worden van de bond.’’ Wim was zestien jaar en kwam eerst in de landbouw terecht. Bij een koeienboer. Na de Ramp werkte hij mee aan het herstel van de dijken. ,,Want als alles onder water staat, kun je op het land niks doen.’’ Toen de dijken waren hersteld, koos Ten Hove voor de havens in Rotterdam. Zoals zo velen in die tijd toen er steeds minder werk in de landbouw was als gevolg van de mechanisatie. In Rotterdam maakte hij wel roerige tijden mee. De havenarbeiders leg den regelmatig het werk neer als er geen overeenstemming werd bereikt met de werkgevers over het loon. ,,Als er werd gestaakt, dan kostte dat kapitalen. Bij een wilde staking kon je niet bij je werk komen. Alles was afgezet. De bonden sloten zich er niet bij aan. Je had dan ook geen in komen. Later werd dat door de bond betaald. De bond was heel belang rijk.’’ Ten Hove kreeg vooral met contai nervervoer te maken. Na de periode Tijdens de ondernemersavond in het gemeentehuis vertelde Moerland hoe hij met zijn restaurant en hotel invulling geeft aan de begrippen: rust, ruimte en traditie. Hij doet niets liever dan zijn gasten vertellen over de historie en wijzen op wat er te zien is vanuit ‘t Veerhuis. ,,Dan zeg ik: ,,kijk, daar ligt Sint-Anna- land en aan de overkant van het wa ter zie je Schouwen-Duiveland.” Ook gebruikt de restauranthouder lokale producten in de bereiding van zijn gerechten. Volgens Kalver- boer, van het Zeeuwse DNA-team, moet je als ondernemer zorgen dat je niet inwisselbaar bent. ,,Zorg dat je uniek bent.” Maar hoe doe je dat? Dat is de vraag waar veel onderne mers in de zaal mee worstelen. ,,Met veel bombarie vertellen hoe goed je bent, werkt niet. Niet in Zeeland. Dus zorg dat iemand an ders het vertelt.” Arnold Verjaal uit Sint-Maartens- dijk van Electro World Verjaal is i^t i i -■ I I J

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 3