Houte Windmolens leveren eind 2013 55 duizend huishoudens energie Rotonde Bram Groenewegeweg veiliger door nieuwe belijning 'Speel beheerst, spaar je krachten, wantje moet nog heel de dag' 'Weer met Henk is genieten van liefde en teleurstelling' ZLTO bij VVD Herinrichting windpark Kreekraks luizen in volle gang Donderdag 8 november 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 „Ik hink op twee gedachten en daardoor loop ik mank." Nilgün Yerli 's spagaat tussen Nederland en Turkije wordt steeds groter voor de Turks - Nederlandse cabare tière. Haar voorstelling Weer met Henk in Haestinge in Sint-Maartensdijk gaf volgens bezoeker Jeanne Kettele rij uit Tholen een schitterend voorbeeld hoe de alloch toon zich moet voelen. Een recensie van haar hand. interieur Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Waterschap brengt markering aan en verlaagt snelheid naar 60 km Visuele drempels Regelaars Twintig vrachtwagens De bouw van het nieuwe windmolenpark op en rondom de Kreekraksluizen bij Rilland is in volle gang. Eind 2013 moeten 31 windmolens met een hoogte van 80 meter 55.000 huishoudens voorzien van stroom. De driebladige turbines leveren acht tot tien keer meer energie dan de 26 oude turbines. Die zijn onlangs ver scheept naar Uruguay. 77 olifanten Hoger Meer windenergie Concordia Sint Philipsland houdt play-in vanwege 110-jarig bestaan Uiteenlopend Te hard Nieuwe gezichten Concordia in rosso Stil staan Jeanne Kettelerij bezoekt voorstelling Nilgiin Yerli „Waar is de liefde tussen mensen uit verschillende landen? Wij als Nederlanders?", zegt Yerli. Wij zin gen staande het Wilhelmus en Nilgün Yerli vraagt of we ook het tweede couplet kennen. We zingen het zesde! Wat weten wij te zeggen over de Marokkaan, de Turk, de Griek en de Argentijn? In de zaal waren geen allochtonen en Nilgün was blij dat wij voor haar gekomen waren. Daarom zongen we, ook staande, het Turkse volkslied. Dat blijkt te beginnen met de woorden wees niet bang. Liefde, aandacht en interesse in el kaar was de rode draad in haar voorstelling. Haar huwelijksrelatie met Henk was niet meer zo span nend. Ze verloor zich in de Bou- quetreeks en ontdekte de verhalen met Eva. De illusie in die verhalen wordt steeds groter. Nilgün las steeds een stukje uit de reeks voor. Treffend waren de vijf tiger jaren, afbeeldingen uit de boekjes die op een groot scherm ge toond werden. Zo was de sfeer compleet. Die sfeer werd ook prachtig passievol door pianist Wim Veenhof weergegeven. De ja renlange samenwerking tussen hem en Nilgün Yerli was duidelijk merk baar. Een mooi samenspel. Uiteindelijk gaven alle bekende thema's uit de Bouquetreeks, zoals reizen, mooie auto's en stoere man nen ontmoeten, geen nieuwe spirit aan haar relatie met Henk. Een illu sie werd een desillusie. Nilgün Yerli laat ons in haar voor stelling Weer met Henk genieten van liefde en teleurstelling, verge ving en vertrouwen. Stichting Uit op Tholen heeft met Nilgün Yerli weer een topartiest naar Tholen ge haald, besluit Jeanne Kettelerij. tijdens de gemeenteraadsverkiezin gen van 2014. Bram Verhage is specialist van de ZLTO, op het ge bied van ruimtelijke ordening, mi lieu en bouwen. Hij spreekt over het thema nieuwe economische dra gers in het buitengebied waarna er gelegenheid is voor discussie en het stellen van vragen. Verder kiezen de leden een nieuw bestuurslid, want er is een bestuursfunctie vaca nt en is er aandacht voor een leden werfactie. Advertentie I.M. De verkiezingsuitslag en de land bouw zijn de twee onderwerpen waarover de leden van de VVD Tholen zich dinsdagavond 20 no vember gaan buigen. De partij houdt die avond om acht uur leden vergadering in dorpshuis de Wim pel in Sint Philipsland. Er wordt ge keken naar de lokale resultaten van de Tweede Kamerverkiezingen en de doelstelling om winst te behalen De rotonde op de kruising Bram Groenewegeweg, Zwarteweg, Enge- laarsdijk en Paasdijkweg in Poortvliet is opnieuw ingericht. Water schap Scheldestromen heeft de belijning vernieuwd en de snelheid om laag gebracht naar 60 kilometer per uur. Dat moet de verkeersveiligheid op de rotonde ten goede komen. Uit onderzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid (ROVZ) blijkt dat op de rotonde relatief veel ongelukken gebeuren. Voor het wa terschap de aanleiding om daar iets dan te veranderen. Donderdag is met het verwijderen van de oude belij ning begonnen. Toen zijn ook de ge- strate midden geleiders verwijderd. Maandag is de nieuwe wegmarke ring aangebracht. Die bestaat uit zo geheten visuele drempels. Dat zijn strepen die een drempel suggereren. Nieuwe lijnen zorgen ervoor dat de weg smaller lijkt. ..Het dwingt weg gebruikers naar het midden van de weg", zegt toezichthouder Marco Minderhoud van waterschap Schel destromen. „Dat moet mensen af schrikken." Op alle vier de uitvals wegen van de rotonde is de snelheid omlaag gebracht van 80 naar 60 ki lometer per uur. Ook dat is vanwege de veiligheid, stelt Minderhoud. Naast de lagere maximum snelheid en de nieuwe belijning, kreeg ook de betonrand van de rotonde een nieuw verflaagje. Vanwege een klacht van een bewoner over ge luidshinder is ook de beton-asfal- taansluiting op de Paasdijkweg ver beterd. Aannemer Dura Vermeer uit Klundert heeft het werk uitgevoerd. De Bram Groenewegeweg, Zwarte weg, Engelaarsdijk en Paasdijkweg zijn tijdens de werkzaamheden niet afgesloten geweest. Verkeersrege laars hebben het verkeer in goede banen geleid. Het waterschap zet re gelaars in wanneer een omleidings route niet mogelijk is. „Dat was hier het geval", zegt Minderhoud. draaien ze. Alleen niet altijd op vol le kracht. Volgens de berekeningen van Eneco moeten de nieuwe mo lens 2500 van de 8760 uren in een jaar onder vollast kunnen draaien. De voorbereidingen voor de bouw van het windmolenpark is in volle gang. Hoofdaannemer BAM is be zig met de funderingen. Begin vol gend jaar worden de molens ge plaatst. Dat gaat gepaard met Een windturbine weegt 307,8 ton. Dat is het gewicht van 77 Afri kaanse olifanten. Als de witte reuzen overeind staan hebben ze een hoogte van 130 meter (de wieken meegerekend). Alleen de mast van de molen is al bijna net zo hoog als de Peperbus in Bergen op Zoom. Voor het aansluiten van alle molens is 31 kilo meter elektriciteitskabel nodig. De lengte van de snelweg van Rilland naar Roosendaal. Over die snelweg rijden begin volgend jaar tientallen vrachtwagens die materiaal aanleveren. Voor een molen zijn twintig vrachtwagens nodig. De lengte van die vracht wagens is indrukwekkend: twaalf personenauto's lang. Het waterschap past niet alleen de belijning en maximum snelheid op de rotonde aan, maar verbetert ook de overgang tussen de betonplaten en het asfalt. Dit na herhaaldelijk klagen van een buurtbewoner over geluidsoverlast. Het park is een initiatief van ener giebedrijven Delta, Eneco, Schelde- wind en Winvast. Delta en Eneco hebben vrijdag in een gebouw aan de Oostelijke Schelderijnweg in Rilland de plannen toegelicht. Het plan omvat de bouw van 31 wind turbines. Elf aan de westkant van het sluizencomplex, zeven aan de oostelijke zijde en nog eens dertien ten zuiden van de A58. Daar ston den tot nu toe geen molens. Het park heeft een capaciteit van 77,5 megawatt, genoeg voor 55.000 huishoudens. De molens leveren acht tot tien keer meer energie dan de 26 oude turbines. Daarmee vol doet het project aan de wensen van het Rijk. dat voor de komende jaren inzet op meer duurzame energie. Grootste verschil met de uit 1995 daterende turbines is de hoogte. De nieuwe exemplaren, van het merk Nordex, zijn met een masthoogte van tachtig meter twee keer zo hoog. Ook het formaat van de wie ken is toegenomen. Van 20 naar 49 meter. Daarmee komt de wiekhoog- te op 130 meter. Belangrijker dan de hoogte is het oppervlak van de ro tor, legt Frans de Jong. projectont wikkelaar van Eneco uit. Dat is bij de nieuwe molens zes keer zo groot. Een ander verschil is dat de nieuwe windmolens drie wieken hebben, te gen de oude twee. Een van de voor delen daarvan is dat ze iets stiller zijn, omdat een molen met drie wie ken beter in balans draait, dan een molen met twee bladen. De nieuwe molens schoppen het tot 2,5 mega watt per molen. Vijf keer zoveel als de oude exemplaren. Dat de nieuwe turbines veel m eer stroom kunnen produceren dan de oude, komt niet alleen doordat ze groter zijn. Het is ook te danken aan toepassing van moderne technieken. Zo zijn de nieuwe molens uitgerust met elek- worden per schip vanuit Rostock (Duitsland) aangeleverd in de ha vens van Antwerpen en Vlissingen. De bouw van het windmolenpark kost om en nabij de 100 miljoen eu ro. Daar staat op basis van de huidi ge stroomprijs een geschatte op brengst van vijftien miljoen euro per jaar tegenover. De investerdeers krijgen geen subsidie op de bouw, maar wel een toeslag op de stroom prijs. Die ligt momentele op ander halve cent per kWh. De totale stroomproductie van het park ligt zo rond de 200 miljoen kWh. De wind molens moeten volgend jaar rond deze tijd draaien. Dan is het park bij de Kreekraksluizen het op drie na grootste windmolenpark van Neder land. Alleen in Eemshaven in Noordoost-Groningen en in Zee- wolde in Flevoland staan meer mo lens. Van de 26 oude windmolens zijn er 23 verkocht aan Uruguay. Daar gaan ze dienst doen in een windmolenpark. Twee andere mo lens zijn als oud-ijzer verkocht en één is geschonken aan het indus trieel museum in Sluiskil. De Jong van Eneco verwacht dat de komende jaren niet zozeer de aan tallen, maar juist de opbrengst uit windenergie een enorme vlucht zal nemen. „Veel energiebedrijven ver vangen de huidige molens door exemplaren met een hogere op brengst." Volgens nationale doel stellingen moet Nederland in 2015 op 4000 megawatt windenergie per jaar zitten. Momenteel ligt de op brengst op 2200. Dat is grofweg 4,5 procent van het totale elektriciteits verbruik in Nederland. In 2020 moet dat percentage zijn gestegen tot dertig procent. 120 Thoolse muzikanten hebben zaterdag meegedaan aan het play-in concert ter gelegenheid van het II0-jarig bestaan van Concordia Sint Philipsland. In ppii dati 7Pvcn mir/ii'Lstnk ken uit ie hnof'H leren Vnnr rlie iinnsive is de nlav-in het hewiis dat mimek is het nati7 In één dag zeven muziekstukken uit je hoofd leren. Voor die opgave stonden zaterdagochtend 120 Thoolse muzikanten. Ze deden mee aan het play-in concert, georganiseerd door muziekvereniging Concordia Sint Philipsland. I)at werd gehouden vanwege het 110-jarig bestaan van de vereniging. Er werd geoefend in dorpshuis De Wimpel en ba sisschool De Luyster in Sint Philipsland. De gymzaal zat afgeladen vol trompettisten, slagwerkers en saxo fonisten. Honderdtwintig in totaal. Het merendeel jongeren. Zowel meiden als jongens. Het zijn de le den van vijf verschillende muziek verenigingen die de gemeente telt. Walter Siol. dirigent van Concordia Sint Philipsland begeleidt de Thoolse muzikanten tijdens de re petities. „Speel beheerst, spaar je krachten, want je moet nog heel de dag", zei hij na het eerste nummer. In totaal duurden de repetities zes uur. Tot vrijdag was het voor de muzi kanten een verrassing welke mu« ziekstukken ze gingen spelen. „Dat is heel het idee van een play-in", zei Wim Quak van Concordia Sint Philipsland. „Niet weten wat je gaat spelen, daarin zit de uitda ging." Het muzikaal programma was zeer uiteenlopend. Van film muziek, pop tot klassiek. Op het programma stonden zeven muziek stukken: De brure mars, Trumpet fiësta. Around the world in 80 days. How to train your dragon, Without you. The King across the water en A land of make believe. „Voor de meeste muzikanten onbe kende stukken", aldus Quak. Hij bepaalde samen met Bram Boon, Walter Siol, Jan Everaeras en Dim Verkerke de muziek. Wanneer de muzikanten Without you spelen krijgt Quak spontaan kippenvel „Dat klonk meteen zo mooi, zo zuiver", zei hij. „Onvoor stelbaar hoe goed iedereen op el kaar is ingespeeld." Volgens Quak is de play-in het bewijs dat muziek maken in een vereniging helemaal van deze tijd is. De filmische mu ziek van Around the world in 80 days, een muziekstuk van vijf pagi na's, sleept je helemaal mee. „Technisch is het een heel inge wikkeld stuk." Na een half uur spe len breekt Walter Siol in. „Jongens, meiden, het gaat nog veel te hard. Hou het rustig. Verdeel je energie." Het enthousiasme spat er af. Zeker bij het nummer Trumpet fiësta. De deelnemers van de play-in zijn afkomstig van alle vijf de korpsen in de gemeente. De verdeling is volgens Quak evenredig. Zo tussen de twintig en vijfentwintig leden per korps. „Het hadden er maxi maal 223 kunnen zijn", zegt hij. „Met 120 zitten we net over de helft. Helemaal niet verkeerd." Het is tien jaar geleden dat een muziek vereniging op Tholen een play-in heeft georganiseerd. Het eerste wat Walter Siol opviel was het aantal nieuwe gezichten. .Zeker 70 pro cent is nieuw. Wat leuk." Na ruim anderhalf uur onafgebroken spelen is het pauze. Koen Bomas (22) uit Sint Philipsland vindt het gewel dig. „Niets mooiers dan samen mu ziek maken. Het klinkt echt gewel dig." Tussen zeven en acht uur 's avonds vond de uitvoering van het concert plaats in het dorpshuis. „De uitvoering is door het publiek ontzettend goed ontvangen", zei Mieke Kot na afloop. .Zeker voor herhaling vatbaar." Eind deze maand, op vrijdag 30 november en zaterdag I december houdt Concordia Sint Philipsland nog een concert: Concordia in ros so. Schoolkinderen zingen met de fanfare het nummer Another Brick in the Wall van Pink Floyd. Zater dag zingen solisten de sterren van de hemel: Ester van der Linde, Ma rian Tichem. Emmelien Kot, Sylvia Nell, Lex Lebeau. Jasper Quist, Lyon Verhees en Nico Droogers doen een solo op gitaar. Verder komt er een kwartet de tromba- dours. Dat zijn spelers van de Ko ninklijke Luchtmacht. De voorver koop van dit concert start 16 november bij de Spar en Zus Zo. In april zijn de 26 oude windmolens gedemonteerd, 23 krijgen een nieuw leven in Uruguay, Zuid-Amerika. voorkomen. Vanzelfsprekend staan de molens ook bij onderhoudswerk zaamheden stil. „Maar dat proberen we zoveel mogelijk bij weinig wind te doen", zei Schutte. Dat windmo lens vaker stilstaan dan draaien is volgens Frans de Jong absolute kol der. „Negentig procent van de tijd bijzondere transporten over de A58. Voor de bouw van een molen zijn zeker twintig vrachtwagens nodig. Alleen de mast bestaat al uit vier de len van ieder twintig meter. Vanwe ge het ontbreken van een laad- en loshaven in de Kreekraksluizen gaat het transport over de weg. De delen tronica die ervoor zorgt dat de stand van de wieken zich automatisch aanpast aan verandering van de windsnelheid en windrichting. „Daardoor benutten ze de wind veel beter dan de oude molens", aldus bouwcoördinator André Schutte. Maar net als de oude molens staan de nieuwe straks ook weieens stil. Windkracht 3 is voldoende om te kunnen draaien. Bij een lagere windsnelheid staan de molens stil. Andersom geldt dat bij windkracht 9 of meer de molens zichzelf auto matisch uitschakelen om schade te iüUiïiWitffKaNi Op en rondom het terrein van de Kreekkraksluizen wordt volop gewerkt aan de funderingen van de 31 windmolensOp de achtergrond het Spui kanaal en de Oesterdam.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 11