2012 Schipper Rabobank VERKIEZING FAMILIEBEDRIJF VAN HET JAAR Donderdag 4 oktober 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT ■Bi MEESTE WERK BIJ DE KLANTEN THUIS Centrum Familiebedrijf gemeente Tholen 'OEFENING DOEN WE ZO REALISTISCH MOGELIJK 'BINNEN MEER SFEER CREËREN IS MOOI WERK Bosters van Wezel, Molenweg 29, Oud-Vossemeer. Schildersbedrijf de Rijke, Kaaistraat 1, Sint-Maartensdijk Familiebedrijven zorgen in Nederland voor bijna de helft van de werkgelegen heid en ongeveer 35% van het bruto nationaal product. Daarmee zijn zij een belangrijk onderdeel van onze economie. Juist in deze economische crisis is het instandhouden van familiebedrijven van groot belang. Ook op Tholen en Sint- Philipsland, waar ze voor een flinke werkgelegenheid zorgen. Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van twee bekende familiebedrijven die deelnemen aan de verkiezing Thools Familiebedrijf van het jaar 2012. Deze verkiezing is een initiatief van de NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), het Centrum van het Familiebedrijf en de Eendrachtbode. De jury bestaat uit burge meester W. Nuis (voorzitter), mr. A.A.J. Schot (notaris), mr. D.P. Gunst (Schipper/ OAZ) en A. de Korte (directeur Rabobank Oosterschelde). Zij gaan de bedrijven beoordelen aan de hand van criteria zoals familiaal karakter, innovativiteit, duur zaamheid, klanttevredenheid en toekomstvisie. Later worden alle verhalen gebundeld in een prachtig boek en zal tijdens een speciale verkiezingsavond op woensdag 28 november de winnaar bekend wor den gemaakt. Familiebedrijf van hetpaar We wensen u veel leesplezier. Wim Heijboer, uitgever Eendrachtbode accountants, bedrijfs- en organisatie adviseurs www.ondernemendoejesamen.nl De gemeente Tholen hecht veel belang aan de Thoolse bedrijvigheid en draagt daarom ook de familiebedrijven een warm hart toe - www.tholen.nl BOSTERS VAN WEZEL B.V. Veiligheid. Daar draait het allemaal om bij Bosters van Wezel in Oud-Vossemeer. Al bijna veertig jaar timmert het bedrijf aan de weg met de verkoop en inspectie van brandblustoestellen, later is daar het opleiden aan toegevoegd van mensen die hulp kunnen verlenen bij ongelukken en calamiteiten. Het begon in 1975 aan de Dorpsweg met de verkoop en het onderhoud van brandblussers en het geven van advies. Het bedrijf groeide vooral in de jaren negentig, toen door de Arbo-wet de eisen rond veiligheid op kantoor, in de fabriek en op school werden aangescherpt. Directeur Koos Bosters: „Ik wilde meer en wil mensen graag wat leren. We waren een van de eerste opleidingscentra in Nederland. Met lokalen die op de praktijk zijn ingericht. We konden echte vuurhaarden maken." In de bedrijfsloods worden allerlei situaties zo realistisch mogelijk nagebootst. Een slaapkamer met een baby in een ledikant waar brand uitbreekt. Een keuken waar de vlam in de pan slaat. Een straatje waar een scooter op een bouwsteiger botst. Vaak worden ook Lotusslachtoffers ingezet (mensen die opge leid zijn om slachtoffer te spelen) om het zo echt mogelijk te doen lijken. Bosters en zijn instructeurs geven onder meer EHBO, reanimatie, bedrijfshulpverlening en VCA (veiligheid checklist aannemerij), inclusief alle herhalingsles- sen. Maar ook advies over het opzetten van ontruimingsplannen. Het is voor Koos Bosters (50) zijn lust en zijn leven. Jaarlijks komen er 1500 tot 2000 cursisten. „We werken met groepen van 12 tot 16 mensen. Niet meer. Die kun je alle aandacht geven. Daar ligt onze kracht." Soms wordt een cursus op locatie gegeven. Een ontruiming bij brand bijvoorbeeld in een groot centrum voor kinderopvang. „Hoe breng je de kinderen zo snel mogelijk naar buiten en hoe vang je ze daar op." Ook beroepschauffeurs die hun vakbekwaamheid moeten aantonen (code 95) kunnen bij Bosters terecht. De andere pijler onder het bedrijf is Elon Brandbeveiliging. Bosters van Wezel levert brandblussers, EHBO-koffers en brand slanghaspels voor bedrijven en instellingen in Zuidwest-Nederland, en onderhoudt ze: io'n 35.000 tot 40.000 eenhe den. Vijf monteurs rijden de klanten af. Koos verzorgt ook zogeheten toolboxmeetings. Bijeenkomsten met perso neelsleden van een bedrijf om problemen op het gebied van veiligheid te bespreken. Of om ze bij te praten over de gewijzigde wet- en regelgeving. Zijn vrouw Henny (46) doet de boekhouding en een deel van de planning, en vangt 's avonds de monteurs op. Het was zijn moeder Annie (71) die het bedrijf in 1975 oprichtte. In een schuurtje aan de Dorpsweg. Haar man Willem (75) verkocht de brandblussers en onderhield ze. In 1994 verhuisde het bedrijf naar het bedrijventerrein. In 2000 werd het uitgebreid met het opleidingscentrum. „We groeien nog ieder jaar." Koos, Henny, Jannie en Willem Bosters (v.l.n.r.) SCHILDERSBEDRIJF DE RIJKE MIMA SIGMA De winkel van Schildersbedrijf de Rijke aan de Kaaistraat in Sint-Maartensdijk is om door een ringetje te halen Binnen heel modern, buiten is met gevoel voor traditie de omlijsting van de etalage in oude stijl terugge bracht. Vakmanschap is de rode draad in het familiebedrijf dat sinds 1958 bestaat. Antal de Rijke (38) is de derde generatie die zijn stempel drukt op het bedrijf. Hij werkt samen met zijn vader Jaap (64) en zijn moeder Ria de Rijke-van Beveren (60) die in de winkel staat en de etalage inricht. Met de aanpassing van de winkel in 2007 liep De Rijke al vooruit op de veranderingen die in de verfbranche op stapel stonden, zegt Antal. „Vanaf 2010 moesten vluchtige stoffen in de verf verminderd zijn. Verven hebben een andere samenstelling gekre gen. Veranderingen waar je de klant op attent maakt. We hebben er speciaal een computergestuurde mengmachine voor aangeschaft." De machine wordt door de schilders zelf gebruikt om verf op kleur te brengen, maar ook voor de klanten die in de winkel om een bus verf komen. De Rijke is een klein bedrijf. Jaap: „We doen waar we sterk in zijn. We zijn nog traditionele huisschilders." De Rijke richt zich op de particuliere markt, maar werkt ook voor bedrijven en overheidsinstellingen. Het meeste werk is echter bij de klanten thuis. Schilderwerk binnen en buiten, beglazing en behangen. Vooral het verfraaien van een interieur is voor Antal een uitdaging. „Binnen meer sfeer creëren is heel mooi werk. Er zijn veel combinaties mogelijk met muurverf en behang. Van klassiek tot modern." In de winkel zijn niet alleen alle basisverven aanwezig. De klant kan er ook terecht voor het uitzoeken van behang, kwasten, schuurpa pier en stopverf. „Maar we gaan ook bij de klanten langs om advies te geven en ze te begeleiden. Ook de doe-het- zelver." Het contact met de klanten is heel direct. Zeker bij particulieren. Als het werk eenmaal is uitgevoerd, gaat de schilder altijd nog even langs. „Dat wordt zeer op prijs gesteld," zegt Jaap. „Die extra zorg levert vaak weer nieuwe klanten op." Antal en Jaap gaan samen op karwei, Ria doet de winkel. Zij was modinette, maar leerde al doende. De grondlegger was Toon de Rijke. Hij kwam bij schilder Jan van den Hoek als leerjongen in dienst. Hij zou er 27 jaar blijven. Op zijn 55ste besloot hij voor zichzelf te beginnen. Met de werkplaats achter het woonhuis aan de Oostsingel. Toen er in de jaren zestig veel huurwoningen werden gebouwd, vormde hij met Piet Lindhout en Jan van de Rhee een combinatie. Die tijden zijn voorbij. Jaap trad in de voetsporen van zijn vader met wie hij tot 1983 samenwerkte. In 1979 werd het pand aan de Kaaistraat betrokken, een jaar later de werkplaats erachter. Antal behaalde alle benodigde diploma's en is sinds 2000 vennoot. Antal, Jaap en Ria de Rijke (v.l.n.r.).

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 7