'Soms moetje concluderen
dat een auto total-loss is'
Met stip het beste
verzekeringspakket
Re inecars
Artwin Otte uit Scherpenisse is schade-expert bij de ZLM
Kijk ook eens op WWW.EENDRACHTBODE.NL
Total-loss
Staat uw auto er niet bij?
Laat het ons weten!
www.citroenvanbeek.nl
Donderdag 4 oktober 2012
EENDRACHTBODE, DE
THOOLSE COURANT
17
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan iedereen overkomen. Je hebt even je aandacht niet op de
weg en dan gebeurt het: je botst tegen je voorligger. Artwin Otte (31uit Scherpenisse ziet dagelijks het
resultaat van die onoplettendheid. Hij is schade-expert bij ZLM verzekeringen en stelt de schade vast. „Ik
beoordeel schades aan alles dat rolt", zegt hij. „Van auto's en fietsen tot landbouwvoertuigen en campers."
Op afstand
Claims dalen
Fraude
'Kleine schades worden mede door
de crisis minder snel geclaimd'
rS
Zanddreef 4 4693 RS Poortvliet
Tel. 06-41546552/ 06-21612266
E-mail: relinecars@gmail.com
Artwin neemt de schades in Zeeland en West-
Brabant voor zijn rekening. Zo bezoekt hij da
gelijks bedrijven en particulieren op het eiland
Tholen en Sint-Philipsland. De Tholenaar is
één van de zeven schade-experts die ZLM in
dienst heeft. Zijn doelstelling is klanten zo snel
mogelijk informeren over de schade. Het liefst
binnen twee dagen. „Niet altijd goed nieuws",
zegt hij. „Soms kun je niet anders concluderen
dan dat een auto total-loss is." In dat geval zijn
de herstelkosten hoger dan het verschil tussen
de dagwaarde en de restwaarde van het voer
tuig. Die kosten bestaan hoofdzakelijk uit drie
delen, vertelt Artwin. „Onderdelen, arbeidsloon
en spuitwerk." Voor het vast stellen van schades
aan motorvoertuigen wordt gebruik gemaakt
van het rekenprogramma Audatex. Een enorme
digitale kaartenbak met per automerk en model
alle onderdelen en daarbij behorende prijzen.
„Het systeem berekent precies de totale kosten
van het schadeherstel." Mocht een voertuig in
eerste instantie total-loss worden verklaard en
de eigenaar wil de schade toch hersteld hebben,
dan kan in overleg met de reparateur de auto
op een alternatieve manier hersteld worden.
Bijvoorbeeld door het monteren van gebruikte
onderdelen.
Artwin ziet dagelijks heel wat schades de revue
passeren. „De afgelopen maanden is het relatief
rustig", zegt hij. „Als de dagen korter worden en
het weer slechter, nemen de schades toe." Niet
alle schades gaat hij persoonlijk af. Een deel be
oordeelt Artwin vanachter zijn bureau, aan de
hand van detailfoto's en een berekening van
het schadebedrijf. „Op afstand een schade be
oordelen kan alleen als de schade overzichtelijk
is", zegt hij. De oorzaak moet dan duidelijk zijn.
Als voorbeeld noemt hij een aanrijding met een
paaltje.
In alle andere gevallen - zoals bij total-loss ver
klaringen - gaat Artwin het voertuig zelf be
kijken. Zo staat hij donderdagochtend bij een
zwarte Volkswagen Polo die de avond ervoor
een aanrijding heeft gehad op de Oesterdam.
Linksvoor zit de auto in de kreukels. Die heeft
een flinke tik gehad, concludeert Artwin. Eerst
inspecteert hij de binnenkant. Hij opent het por
tier en controleert de gordels. Die werken, is zijn
conclusie. Ook de airbag zit nog in het stuur. Ver
der stelt hij vast hoe luxe de auto is uitgevoerd.
„Deze heeft geen airco, alleen cruise control. Dat
soort factoren zijn medebepalend voor de dag
waarde van een auto." Hetzelfde geldt voor kras
sen en deuken. „Ik bekijk de algehele staat en
stel dan de waarde vast." Voor de waardebepa
ling maakt hij regelmatig gebruikt van autosites
als Autotrack.nl. „Dergelijke websites geven een
goede indicatie van de huidige vraagprijzen."
Toch zijn het niet alleen auto's die hij taxeert. „Ik
zie van alles voorbij komen", zegt hij. „Eigenlijk
alles met wielen. Van fietsen, brommers en scoo
ters tot landbouwvoertuigen, campers en cara
vans. Dat maakt het werk afwisselend. Artwin
komt behalve in autobedrijven en bij schadeher-
stellers ook bij particulieren over de vloer. Veelal
klanten van de verzekeraar waar hij voor werkt.
Maar ook de schade van een tegenpartij die zelf
geen all-risk verzeke-
ring heeft, neemt hij
op. Volgens de scha
de-expert is het aan
tal claims de afgelo
pen jaren gedaald.
Daar zijn volgens
hem meerdere oorzaken voor. „Kleine schades
worden minder snel geclaimd. Komt mede door
de crisis. En fabrikanten maken auto's steeds
veiliger door elektronische hulpmiddelen zoals
parkeersensoren." Als laatste oorzaak noemt hij
de wegen die veiliger worden.
Niet alle verzekerden gaan even eerlijk om met
het indienen van schadeclaims, weet Artwin
uit ervaring. „Je moet altijd kritisch blijven."
Eén van de belangrijkste zaken uit mijn werk
is de toedracht van de aanrijding controleren.
Argwaan krijgt de schade-expert wanneer
een verzekerde een schade aan de bumper
indient en tegelijkertijd schade op het dak wil
claimen. „Dubbele claims komen nog weieens
voor", zegt hij. „Je moet dan altijd nagaan of die
schades gelijktijdig ontstaan zijn." Artwin rap
porteert de onderzoeksresultaten aan de scha-
debehandelaar die de claim verder gaat beoor-
delen. „Als iemand
bewust fraudeert, en
wij kunnen dat be
wijzen, dan heeft de
verzekeraar het recht
om de verzekerde
te royeren." Erg vaak
komt dat volgens hem niet voor. „Zeeuwen zijn
over het algemeen eerlijk, maar je hebt altijd
mensen die het onderste uit de kan willen. Daar
moet je extra alert op zijn."
Een auto kan op twee manieren total-loss zijn: economisch en technisch. In het laatste geval kan of mag
de schade niet hersteld worden. Bijvoorbeeld bij ernstige water- of brandschade. Een auto is economisch
total-loss als het financieel niet meer rendabel is om de schade te herstellen. Dit is het geval als de re
paratiekosten hoger zijn dan het verschil in waarde van de auto direct vóór het ongeval en direct na het
ongeval. Voorbeeld: dagwaarde auto is 15.000 euro. Na ongeval is de restwaarde 5.000 euro. Het verschil:
10.000 euro. Bij hogere reparatiekosten (boven 10.000 euro) loont het niet om te repareren, de auto is dan
economisch total-loss.
Opel Astra 1.6-16V
Airco
Bj. 2001
Km-stand: 240.000
Prijs: 1.950,00
Oudenbosch: Tel. 0165-313944
RoosendaahTel. 0165-552688
Bergen op Zoom: Tel. 0164-242050
Vlissingen (Rrtthem|:Tel. 0118-629955
Uw officieie Citroen dealer voor West-Brabant en Zeeland.
Schade-expert Artwin Otte stelt de schade vast aan een Volkswagen Polo die eerder die nacht een aanrijding heeft gehad.