'Soms moetje concluderen dat een auto total-loss is' Met stip het beste verzekeringspakket Re inecars Artwin Otte uit Scherpenisse is schade-expert bij de ZLM Kijk ook eens op WWW.EENDRACHTBODE.NL Total-loss Staat uw auto er niet bij? Laat het ons weten! www.citroenvanbeek.nl Donderdag 4 oktober 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 17 Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan iedereen overkomen. Je hebt even je aandacht niet op de weg en dan gebeurt het: je botst tegen je voorligger. Artwin Otte (31uit Scherpenisse ziet dagelijks het resultaat van die onoplettendheid. Hij is schade-expert bij ZLM verzekeringen en stelt de schade vast. „Ik beoordeel schades aan alles dat rolt", zegt hij. „Van auto's en fietsen tot landbouwvoertuigen en campers." Op afstand Claims dalen Fraude 'Kleine schades worden mede door de crisis minder snel geclaimd' rS Zanddreef 4 4693 RS Poortvliet Tel. 06-41546552/ 06-21612266 E-mail: relinecars@gmail.com Artwin neemt de schades in Zeeland en West- Brabant voor zijn rekening. Zo bezoekt hij da gelijks bedrijven en particulieren op het eiland Tholen en Sint-Philipsland. De Tholenaar is één van de zeven schade-experts die ZLM in dienst heeft. Zijn doelstelling is klanten zo snel mogelijk informeren over de schade. Het liefst binnen twee dagen. „Niet altijd goed nieuws", zegt hij. „Soms kun je niet anders concluderen dan dat een auto total-loss is." In dat geval zijn de herstelkosten hoger dan het verschil tussen de dagwaarde en de restwaarde van het voer tuig. Die kosten bestaan hoofdzakelijk uit drie delen, vertelt Artwin. „Onderdelen, arbeidsloon en spuitwerk." Voor het vast stellen van schades aan motorvoertuigen wordt gebruik gemaakt van het rekenprogramma Audatex. Een enorme digitale kaartenbak met per automerk en model alle onderdelen en daarbij behorende prijzen. „Het systeem berekent precies de totale kosten van het schadeherstel." Mocht een voertuig in eerste instantie total-loss worden verklaard en de eigenaar wil de schade toch hersteld hebben, dan kan in overleg met de reparateur de auto op een alternatieve manier hersteld worden. Bijvoorbeeld door het monteren van gebruikte onderdelen. Artwin ziet dagelijks heel wat schades de revue passeren. „De afgelopen maanden is het relatief rustig", zegt hij. „Als de dagen korter worden en het weer slechter, nemen de schades toe." Niet alle schades gaat hij persoonlijk af. Een deel be oordeelt Artwin vanachter zijn bureau, aan de hand van detailfoto's en een berekening van het schadebedrijf. „Op afstand een schade be oordelen kan alleen als de schade overzichtelijk is", zegt hij. De oorzaak moet dan duidelijk zijn. Als voorbeeld noemt hij een aanrijding met een paaltje. In alle andere gevallen - zoals bij total-loss ver klaringen - gaat Artwin het voertuig zelf be kijken. Zo staat hij donderdagochtend bij een zwarte Volkswagen Polo die de avond ervoor een aanrijding heeft gehad op de Oesterdam. Linksvoor zit de auto in de kreukels. Die heeft een flinke tik gehad, concludeert Artwin. Eerst inspecteert hij de binnenkant. Hij opent het por tier en controleert de gordels. Die werken, is zijn conclusie. Ook de airbag zit nog in het stuur. Ver der stelt hij vast hoe luxe de auto is uitgevoerd. „Deze heeft geen airco, alleen cruise control. Dat soort factoren zijn medebepalend voor de dag waarde van een auto." Hetzelfde geldt voor kras sen en deuken. „Ik bekijk de algehele staat en stel dan de waarde vast." Voor de waardebepa ling maakt hij regelmatig gebruikt van autosites als Autotrack.nl. „Dergelijke websites geven een goede indicatie van de huidige vraagprijzen." Toch zijn het niet alleen auto's die hij taxeert. „Ik zie van alles voorbij komen", zegt hij. „Eigenlijk alles met wielen. Van fietsen, brommers en scoo ters tot landbouwvoertuigen, campers en cara vans. Dat maakt het werk afwisselend. Artwin komt behalve in autobedrijven en bij schadeher- stellers ook bij particulieren over de vloer. Veelal klanten van de verzekeraar waar hij voor werkt. Maar ook de schade van een tegenpartij die zelf geen all-risk verzeke- ring heeft, neemt hij op. Volgens de scha de-expert is het aan tal claims de afgelo pen jaren gedaald. Daar zijn volgens hem meerdere oorzaken voor. „Kleine schades worden minder snel geclaimd. Komt mede door de crisis. En fabrikanten maken auto's steeds veiliger door elektronische hulpmiddelen zoals parkeersensoren." Als laatste oorzaak noemt hij de wegen die veiliger worden. Niet alle verzekerden gaan even eerlijk om met het indienen van schadeclaims, weet Artwin uit ervaring. „Je moet altijd kritisch blijven." Eén van de belangrijkste zaken uit mijn werk is de toedracht van de aanrijding controleren. Argwaan krijgt de schade-expert wanneer een verzekerde een schade aan de bumper indient en tegelijkertijd schade op het dak wil claimen. „Dubbele claims komen nog weieens voor", zegt hij. „Je moet dan altijd nagaan of die schades gelijktijdig ontstaan zijn." Artwin rap porteert de onderzoeksresultaten aan de scha- debehandelaar die de claim verder gaat beoor- delen. „Als iemand bewust fraudeert, en wij kunnen dat be wijzen, dan heeft de verzekeraar het recht om de verzekerde te royeren." Erg vaak komt dat volgens hem niet voor. „Zeeuwen zijn over het algemeen eerlijk, maar je hebt altijd mensen die het onderste uit de kan willen. Daar moet je extra alert op zijn." Een auto kan op twee manieren total-loss zijn: economisch en technisch. In het laatste geval kan of mag de schade niet hersteld worden. Bijvoorbeeld bij ernstige water- of brandschade. Een auto is economisch total-loss als het financieel niet meer rendabel is om de schade te herstellen. Dit is het geval als de re paratiekosten hoger zijn dan het verschil in waarde van de auto direct vóór het ongeval en direct na het ongeval. Voorbeeld: dagwaarde auto is 15.000 euro. Na ongeval is de restwaarde 5.000 euro. Het verschil: 10.000 euro. Bij hogere reparatiekosten (boven 10.000 euro) loont het niet om te repareren, de auto is dan economisch total-loss. Opel Astra 1.6-16V Airco Bj. 2001 Km-stand: 240.000 Prijs: 1.950,00 Oudenbosch: Tel. 0165-313944 RoosendaahTel. 0165-552688 Bergen op Zoom: Tel. 0164-242050 Vlissingen (Rrtthem|:Tel. 0118-629955 Uw officieie Citroen dealer voor West-Brabant en Zeeland. Schade-expert Artwin Otte stelt de schade vast aan een Volkswagen Polo die eerder die nacht een aanrijding heeft gehad.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 17