Droom schipper Mare Duijzer komt uit met aankoop Dusama Wij feliciteren Mare buijzer met de busama en wensen hem een behouden vaart F ORANJE Gespecialiseerd in de binnenvaart R. LUGTHART ZN Tel. 078 - 61 22 500 Scheepsmakelaar: Spitsvaren is een manier van leven VERZEKERINGEN wi3 wensen het ms dusama een behouden vaart am v/d kolk dinteloord www.bsdintel.nl T r a d i n Mare heel veel succes met je nieuwe aanwinst! SCHEEPSREPARATIE, US- EN CONSTRUCTIEBEDRIJF Europese Logistieke dienstverlening en vervoer over water Wij hebben de boegschroef alsmede de generatorset geleverd en geplaatst. Tevens verzorgden wij de complete inbouw. Wij wensen MS Dusama en de heer Duijzer een behouden vaart! Donderdag 27 september 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Mare Duijzer (26) uit Sint-Annaland is sinds kort eige naar van een spits. Een vrachtschip van ruim 38 meter lang en iets meer dan vijf meter breed. Het schip is ge bouwd in 1956 en is gespecialiseerd in de vaart van- en naar Frankrijk. Voor de nieuwe eigenaar van de Dusama (MArc SAmuel DUijzer), zoals het schip werd gedoopt, is een droom werkelijkheid geworden. Hond gaat mee Duik in spaarpot Manier van leven te www.oranje-verzekeringen.nl g-Service.nl Handelsmij.-Import-Export jffrc Schieman Vof Nemo scheepvaart BV. Spuiboulevard 392 3311 GR Dordrecht 31.786.321.270 info@elv-transport.com www.elv-transport.com Mare Duijzer pakt het touw waaraan de doopfles vast zit- Bij de doop weigert de champagnefles te breken. Mare Duijzer met de vorige eigenaar, de familie van Gent. Een spits is een type schip dat met zijn specifieke afmetingen net in de vele honderden Franse sluizen past, luidt de meest gangbare definitie. Soms moet het wrijfhout, een stuk hout dat tussen wal en schip wordt gehouden om beschadigingen te voorkomen, binnenboord worden gehaald. Zo smal is de sluis soms. Ook kan het zijn dat het schip aan een ketting door een ondiep water wordt getrokken of dat een schip bij het Belgische plaatsje Thieu in een scheepslift vaart om ruim 73 meter hoger weer in het water terecht te komen. Zaterdag was de geluksdag voor Duijzer. Veel familieleden, vrienden en bekenden, zongen hem op de scheepswerf in Dinteloord toe nadat hij zijn schip met champagne had gedoopt en wensten hem succes, maar vooral een behouden vaart. De nieuwe schipper voer eerde/ op een vrachtschip in loondienst. Maar het was zijn grootste wens om ooit als zelfstandig schipper te gaan va ren. En dan het liefst op een spits. ,.Het is een handzaam schip en je mag er alleen op varen. Het is al heel lang een grote wens," is een van zijn motieven. Wel gaat zijn hond mee. Binnen zijn vakgebied is er veel beweging. Dat het aantal spitsen in de beroepsvaart afneemt door pen sionering van de schippers, concur rentie en sterk variabele vrachtprij zen, was voor Duijzer geen reden om zijn plannen te laten varen. „Ik ga er van uit dat er ook in de toe komst voldoende werk voor me is. Volgens mij is er altijd werk op Frankrijk. Óf van Nederland naar Frankrijk, of van Frankrijk naar hier, er is altijd wel iets te vervoe ren." Om daar toch enigszins zeker van te zijn, is hij aangesloten bij de ELV. De Europese Logistieke Ver- voerscooperatie. Dat is een samen werkingsverband van Belgische-, Duitse-, Franse- en Nederlandse binnenvaartondernemingen. De ELV in Dordrecht, waar circa 70 spitsschippers bij zijn aangeslo ten, kan onder meer zorgen voor planning, bevrachting, verlading, overslag, douaneformaliteiten en verzekeringen. Duijzer beaamt dat het eigen baas zijn financiële risico's met zich meebrengt. Zelf geniet hij in de fa milie- en kennissenkring de reputa tie van iemand die het geld niet over de balk smijt en dat werpt nu zijn vruchten af. Een duik in de spaarpot en overleg met een bank, zorgden voor voldoende geld om het schip te kopen. ,Jk heb eerst een paar jaar gespaard. Want ik zorg eerst dat ik geld heb voordat ik wat koop." Toch gaan banken niet over een nacht ijs", is zijn ervaring. Hij trok de bank over de streep met een goed ondernemersplan en een dui delijk onderbouwd financierings plan. Niet alleen de bank wilde zeker heid, ook Duijzer zelf kocht niet de eerste de beste spits die hij tegen kwam. Hij keek in Dinteloord naar de Vite. Naar de Syndicus in Rot terdam. In Terneuzen bekeek hij de Lidi. In Gouda de Celeritas en de Tarania in Maasbracht. „Het werd de Lidi. Het schip van Lidi en Piet van Gent. Ik was eigenlijk gelijk verliefd op dat schip. Wat ik wilde, zat er op en er aan. Niet helemaal compleet, maar dat is voor mij eer der een voordeel dan een nadeel. Nu kan ik zaken naar eigen inzicht inrichten. Zoals het inbouwen van een kopschroef. Dat is een ver plichting, net als een tweede top licht en een tachograaf. Ik mag va ren tussen 6.00 uur en 22.00 uur. Twaalf uur achtereen. De tacho graaf registreert dat, net als bij een vrachtwagen." Deze wëek, zo verwacht de nieuwe schipper, is de spits gereed en wordt er gevaren. „Ik blijf eerst in Nederland. Even wennen en zo. Nee, ik weet nog niet wat ik in het ruim krijg. Dat is een verrassing." Hoeveel spitsen er nog precies va ren, weet Johan Verdoorn niet. Ver doorn, directeur van Suratho Scheepvaartonderneming in Rotter dam, is specialist op het gebied van dit scheepstype en verkocht de toenmalige Lidi aan Duijzer. Dat de vloot elk jaar afneemt, staat voor hem wel vast. Niet alleen omdat schippers met pensioen gaan, maar ook omdat deze schepen worden omgebouwd tot woonschip, passa giersschip of zelfs tot discotheek. Toch telt de beroepsvaart naar schatting nog steeds tussen de 85 en 100 spitsen. „De eigenaar van een spits zal nooit miljonair worden", vermoedt hij. ,Je kunt van het inko men goed leven. Maar het gaat niet alleen om het geld. Het is ook een manier van leven. Je vaart door prachtige natuurgebieden. En Mare is een jonge ondernemer. Die ziet er ook brood in." Dat neemt niet weg dat de vracht prijzen onder druk staanDat zie je volgens Verschoor vooral bij de grote binnenvaartschepen. „Als het eens wat moeilijker gaat, kun je be ter de lasten van een klein schip dra gen dan wanneer je een miljoen in een groot schip hebt geïnvesteerd. Met een klein schip overleef je ge makkelijker." Volgens Hans Schippers van de ver- voerscoöperatie is het vrachtaanbod op dit moment redelijk tot goed. „Vanuit Nederland naar Frankrijk gaat het vooral om staalproducten, kolen en bauxiet en andersom veel granen voor de veevoeder- en voe dingsindustrie. De vrees voor de mogelijke aanleg van een nieuw breed kanaal, het Vestigingsadres: Industrieweg 18, 4794 SN Heijningen Postadres: Oude Heijningsedijk 165, 4794 RE Heijningen. Tel. 0167-522924 Fax 0167-524572 mob. 06-22701941 Seine-Noordkanaal tussen de Schel de en de Seine, is even weggeëbd,. De aanleg zou een strop zijn voor schepen die zijn gespecialiseerd in het varen op kleine en ondiepe wa teren. „Maar de financiering van dat kanaal kost vijf miljard euro. En met de nieuwe regering worden vraagtekens bij de uitvoering gezet. Er zit een flink gat in de begroting." Grootste concurrent voor het vracht vervoer blijft volgens hem het ver voer over de weg. „Maar voor schippers zoals Mare Duijzer is er nog steeds een redelijke boterham te verdienen." Mare Duijzer: Met een klein schip overleef je gemakkelijker." Onderlinge Verzekering van Schepen U.A. Algemene e-mail: info@trading-service.nl Service inkoop e-mail service@trading-service.nl Verkoop e-mail: sale@trading-service.nl Postadres: Postbus 117, 5490 AC Sint-Oedenrode Verkoop: 06 53698187 Tel: 0413 420410 Fax nr.: 0413 420152 In en Verkoop van: Pompen Generators Benzine Motoren Generators Diésel (netovername) Onderdelen Generators Marine Motoren Generator onderdelen. Accessoires Wij wensen Mare Duijzer met motorschip ms. Dusama een behouden vaart Generators op maat speciaal voor de scheepvaart ADMlN Amstelstraat 15 4535 CE Terneuzen Tel: 0115 631162 Gsm. 06 13323546 D I Gsm: 06-44291212 t Fax: 0115-742058 email: cpschiemantazeelandnet.nl Johan Verdoorn A Postbus 33177.3005 ED Rotterdam Nederland T: +31 653349599 E: johari@riemo-srte.eu I; nttp://wvvw.nemo-site,eu '«"tTST - Bemiddeling, aar- en vorkopen int transporten van alle soorten schepen «-v

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 13