Droom schipper Mare Duijzer komt uit met aankoop Dusama
Wij feliciteren Mare buijzer met de busama
en wensen hem een behouden vaart
F
ORANJE
Gespecialiseerd
in de
binnenvaart
R. LUGTHART ZN
Tel. 078 - 61 22 500
Scheepsmakelaar: Spitsvaren is een manier van leven
VERZEKERINGEN
wi3 wensen het ms dusama
een behouden vaart
am v/d kolk dinteloord
www.bsdintel.nl
T r a d i n
Mare heel veel succes
met je nieuwe aanwinst!
SCHEEPSREPARATIE, US- EN CONSTRUCTIEBEDRIJF
Europese
Logistieke dienstverlening
en
vervoer over water
Wij hebben de boegschroef alsmede de generatorset geleverd en geplaatst.
Tevens verzorgden wij de complete inbouw.
Wij wensen MS Dusama en de heer Duijzer een behouden vaart!
Donderdag 27 september 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13
Mare Duijzer (26) uit Sint-Annaland is sinds kort eige
naar van een spits. Een vrachtschip van ruim 38 meter
lang en iets meer dan vijf meter breed. Het schip is ge
bouwd in 1956 en is gespecialiseerd in de vaart van- en
naar Frankrijk. Voor de nieuwe eigenaar van de Dusama
(MArc SAmuel DUijzer), zoals het schip werd gedoopt,
is een droom werkelijkheid geworden.
Hond gaat mee
Duik in spaarpot
Manier van leven
te
www.oranje-verzekeringen.nl
g-Service.nl
Handelsmij.-Import-Export
jffrc Schieman Vof
Nemo scheepvaart BV.
Spuiboulevard 392
3311 GR Dordrecht
31.786.321.270
info@elv-transport.com
www.elv-transport.com
Mare Duijzer pakt het touw waaraan de doopfles vast zit-
Bij de doop weigert de champagnefles te breken. Mare Duijzer met de vorige eigenaar, de familie van Gent.
Een spits is een type schip dat met
zijn specifieke afmetingen net in de
vele honderden Franse sluizen past,
luidt de meest gangbare definitie.
Soms moet het wrijfhout, een stuk
hout dat tussen wal en schip wordt
gehouden om beschadigingen te
voorkomen, binnenboord worden
gehaald. Zo smal is de sluis soms.
Ook kan het zijn dat het schip aan
een ketting door een ondiep water
wordt getrokken of dat een schip bij
het Belgische plaatsje Thieu in een
scheepslift vaart om ruim 73 meter
hoger weer in het water terecht te
komen.
Zaterdag was de geluksdag voor
Duijzer. Veel familieleden, vrienden
en bekenden, zongen hem op de
scheepswerf in Dinteloord toe nadat
hij zijn schip met champagne had
gedoopt en wensten hem succes,
maar vooral een behouden vaart.
De nieuwe schipper voer eerde/ op
een vrachtschip in loondienst. Maar
het was zijn grootste wens om ooit
als zelfstandig schipper te gaan va
ren. En dan het liefst op een spits.
,.Het is een handzaam schip en je
mag er alleen op varen. Het is al
heel lang een grote wens," is een
van zijn motieven. Wel gaat zijn
hond mee.
Binnen zijn vakgebied is er veel
beweging. Dat het aantal spitsen in
de beroepsvaart afneemt door pen
sionering van de schippers, concur
rentie en sterk variabele vrachtprij
zen, was voor Duijzer geen reden
om zijn plannen te laten varen. „Ik
ga er van uit dat er ook in de toe
komst voldoende werk voor me is.
Volgens mij is er altijd werk op
Frankrijk. Óf van Nederland naar
Frankrijk, of van Frankrijk naar
hier, er is altijd wel iets te vervoe
ren." Om daar toch enigszins zeker
van te zijn, is hij aangesloten bij de
ELV. De Europese Logistieke Ver-
voerscooperatie. Dat is een samen
werkingsverband van Belgische-,
Duitse-, Franse- en Nederlandse
binnenvaartondernemingen.
De ELV in Dordrecht, waar circa
70 spitsschippers bij zijn aangeslo
ten, kan onder meer zorgen voor
planning, bevrachting, verlading,
overslag, douaneformaliteiten en
verzekeringen.
Duijzer beaamt dat het eigen baas
zijn financiële risico's met zich
meebrengt. Zelf geniet hij in de fa
milie- en kennissenkring de reputa
tie van iemand die het geld niet
over de balk smijt en dat werpt nu
zijn vruchten af. Een duik in de
spaarpot en overleg met een bank,
zorgden voor voldoende geld om
het schip te kopen. ,Jk heb eerst
een paar jaar gespaard. Want ik
zorg eerst dat ik geld heb voordat ik
wat koop."
Toch gaan banken niet over een
nacht ijs", is zijn ervaring. Hij trok
de bank over de streep met een
goed ondernemersplan en een dui
delijk onderbouwd financierings
plan.
Niet alleen de bank wilde zeker
heid, ook Duijzer zelf kocht niet de
eerste de beste spits die hij tegen
kwam. Hij keek in Dinteloord naar
de Vite. Naar de Syndicus in Rot
terdam. In Terneuzen bekeek hij de
Lidi. In Gouda de Celeritas en de
Tarania in Maasbracht. „Het werd
de Lidi. Het schip van Lidi en Piet
van Gent. Ik was eigenlijk gelijk
verliefd op dat schip. Wat ik wilde,
zat er op en er aan. Niet helemaal
compleet, maar dat is voor mij eer
der een voordeel dan een nadeel.
Nu kan ik zaken naar eigen inzicht
inrichten. Zoals het inbouwen van
een kopschroef. Dat is een ver
plichting, net als een tweede top
licht en een tachograaf. Ik mag va
ren tussen 6.00 uur en 22.00 uur.
Twaalf uur achtereen. De tacho
graaf registreert dat, net als bij een
vrachtwagen."
Deze wëek, zo verwacht de nieuwe
schipper, is de spits gereed en
wordt er gevaren. „Ik blijf eerst in
Nederland. Even wennen en zo.
Nee, ik weet nog niet wat ik in het
ruim krijg. Dat is een verrassing."
Hoeveel spitsen er nog precies va
ren, weet Johan Verdoorn niet. Ver
doorn, directeur van Suratho
Scheepvaartonderneming in Rotter
dam, is specialist op het gebied van
dit scheepstype en verkocht de
toenmalige Lidi aan Duijzer. Dat
de vloot elk jaar afneemt, staat voor
hem wel vast. Niet alleen omdat
schippers met pensioen gaan, maar
ook omdat deze schepen worden
omgebouwd tot woonschip, passa
giersschip of zelfs tot discotheek.
Toch telt de beroepsvaart naar
schatting nog steeds tussen de 85 en
100 spitsen. „De eigenaar van een
spits zal nooit miljonair worden",
vermoedt hij. ,Je kunt van het inko
men goed leven. Maar het gaat niet
alleen om het geld. Het is ook een
manier van leven. Je vaart door
prachtige natuurgebieden. En Mare
is een jonge ondernemer. Die ziet er
ook brood in."
Dat neemt niet weg dat de vracht
prijzen onder druk staanDat zie je
volgens Verschoor vooral bij de
grote binnenvaartschepen. „Als het
eens wat moeilijker gaat, kun je be
ter de lasten van een klein schip dra
gen dan wanneer je een miljoen in
een groot schip hebt geïnvesteerd.
Met een klein schip overleef je ge
makkelijker."
Volgens Hans Schippers van de ver-
voerscoöperatie is het vrachtaanbod
op dit moment redelijk tot goed.
„Vanuit Nederland naar Frankrijk
gaat het vooral om staalproducten,
kolen en bauxiet en andersom veel
granen voor de veevoeder- en voe
dingsindustrie.
De vrees voor de mogelijke aanleg
van een nieuw breed kanaal, het
Vestigingsadres:
Industrieweg 18, 4794 SN Heijningen
Postadres:
Oude Heijningsedijk 165, 4794 RE Heijningen.
Tel. 0167-522924 Fax 0167-524572
mob. 06-22701941
Seine-Noordkanaal tussen de Schel
de en de Seine, is even weggeëbd,.
De aanleg zou een strop zijn voor
schepen die zijn gespecialiseerd in
het varen op kleine en ondiepe wa
teren. „Maar de financiering van dat
kanaal kost vijf miljard euro. En
met de nieuwe regering worden
vraagtekens bij de uitvoering gezet.
Er zit een flink gat in de begroting."
Grootste concurrent voor het vracht
vervoer blijft volgens hem het ver
voer over de weg. „Maar voor
schippers zoals Mare Duijzer is er
nog steeds een redelijke boterham te
verdienen."
Mare Duijzer: Met een klein schip overleef je gemakkelijker."
Onderlinge Verzekering van Schepen U.A.
Algemene e-mail:
info@trading-service.nl
Service inkoop e-mail
service@trading-service.nl
Verkoop e-mail:
sale@trading-service.nl
Postadres:
Postbus 117, 5490 AC Sint-Oedenrode
Verkoop:
06 53698187
Tel:
0413 420410
Fax nr.:
0413 420152
In en Verkoop van: Pompen
Generators Benzine Motoren
Generators Diésel (netovername) Onderdelen
Generators Marine Motoren
Generator onderdelen. Accessoires
Wij wensen Mare Duijzer met
motorschip ms. Dusama
een behouden vaart
Generators op maat
speciaal voor de
scheepvaart
ADMlN
Amstelstraat 15 4535 CE Terneuzen Tel: 0115 631162
Gsm. 06 13323546 D I Gsm: 06-44291212 t
Fax: 0115-742058 email: cpschiemantazeelandnet.nl
Johan Verdoorn
A Postbus 33177.3005 ED Rotterdam Nederland
T: +31 653349599
E: johari@riemo-srte.eu
I; nttp://wvvw.nemo-site,eu '«"tTST -
Bemiddeling, aar- en vorkopen int transporten van
alle soorten schepen «-v