Thoolse transportbedrijven
staan onder zeer zware druk
l«y
'Dankzij de elektrische fiets kunnen
we onze kleinzoon weer bijhouden'
Afzet minder bij warm weer
Op de pedalen
Smash '76 begint met tien
teams aan tafeltenniscompetitie
Chauffeurs uit voormalig Oostblok en dure dieselolie oorzaak
ymiiG
Donderdag 23 augustus 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Herenploeg enige Zeeuwen in hoofdklasse
Tafeltennisclub Smash'76 uit Sint-Annaland start de
competitie met tien teams, namelijk zes senioren- en
vier jeugdteams. Het eerste herenteam is ingedeeld in de
hoofdklasse B en moet veel kilometers gaan maken. In
het vorige seizoen wist het team zich te handhaven in de
ze klasse, de hoogste klasse van de afdeling Zuidwest
van de tafeltennisbond NTTB.
Acht aanmeldingen
eren vrijwilligers
Economische malaise,
concurrentie uit het voor
malig Oostblok, hoge
brandstofprijzen en flinter
dunne winstmarges. De
transportsector staat onder
zware druk. Thoolse trans
portbedrijven sluiten ge
dwongen ontslagen op ter
mijn niet uit. „De markt
raakt overspoelt door
chauffeurs uit Polen,
Hongarije en Bulgarije die
het voor de helft minder
doen", zegt Rinus de
Groen van het gelijknami
ge transportbedrijf uit Tho-
len. „Je wint het alleen nog
op kwaliteit."
Knokken
Concurrentie
Niet maatgevend
Reserves
Invitatie
Tholen. Lange, rechte wegen en kronkelige dijken.
Overal oneindige vergezichten over het polderland.
Fietsend door de polder is het iedere keer weer de
vraag; is het hoog, of is het laag water. Tholen,
fietseiland bij uitstek. Tegen de wind in beuken. Met de
wind in de rug, suizen. De één voor ontspanning, de
ander naar het werk. Altijd is het ontspannend, gezond
en zelfs verslavend. Een serie Thoolse fietsverhalen.
TRAPONDERSTEUNING
Het echtpaar Lanooy heeft een elektrische fiets van
het Franse merk Peugeot. De accu is op de
bagagedrager gemonteerd. Een elektromotor in de
naaf van het voorwiel zorgt voor de aandrijving.
Wanneer de fietser stopt met trappen, stopt ook de
trapondersteuning. Op het stuur zit een schakelaar
waarmee je de mate van ondersteuning kunt
bepalen. Die bestaat uit drie standen. Hoe meer
ondersteuning, hoe sneller de accu leeg is. Led
lampjes geven een indicatie hoe vol de accu nog is.
Verder hebben de fietsen in de achternaaf zeven
versnellingen. Het gewicht is 26,5 kilo. „Een stuk
zwaarder dan onze gewone fietsen", zegt Jan. „Toch
merk je daar in de praktijk weinig van. Alleen als je
'm op moet tillen. Maar dat komt zelden voor."
Fluitenkruid
Eigenlijk was hij er nog niet aan toe. Een elektrische
fiets is voor oude mensen, vond hij. Inmiddels weet Jan
Lanooy (81) uit Scherpenisse beter. Samen met zijn
vrouw Mieneke kocht hij dit voorjaar een elektrische
fiets. „Het is een verademing", zegt Mieneke die wat
kortademig is. „Dit hadden we jaren eerder moeten
doen. Nu kunnen we onze kleinzoon Jan Pieter (18) weer
bijhouden."
Jan en Mieneke Lanooy uit Scherpenisse verbreden hun horizon
Gestrand
Wat is het toch een
schitterend eilandDat hebben wij
Jaap de Jong links) en Edwin Geuze vormen samen de directie van Geuze Transport uit Sint-Annaland. 'Je moet je klant een totaalplaatje
kunnen bieden.'
Voetbal
programma
Donderdag 23 augustus uur
Noad 2-Bruse B. 2(beker) 18.45
WHS 2-Zwaluwe 2(beker) 18.45
Klundcrt 2-Thol. Boys 2(beker) 18.45
Zaterdag 25 augustus uur
Thol. Boys-MZVC(beker) 15.00
Smerdiek-Vogelwaarde(beker) 15.00
SPS-Koewacht(beker) 14.30
Stavenisse-Wemeldinge(beker) 14.30
AZVV-WHS(beker) 14.30
Apollo-Noad(beker) 14.30
Smerdiek da ,-Saestrum( beker) 15.00
IJzendijke-Smerdiek da. 2(beker) 14.30
Rillandia-Smerdiek da. 3(beker) 11.00
Noad 2-Yerseke 2(beker) 14.30
WHS 2-Klundert 2(beker) 14.30
Zwaluwe 2-Thol. Boys 2(beker) 12.00
Thol. Boys 3-SPS 2(beker) 14.30
Smerdiek 2-Rimboe 2( beker) 12.30
WHS 3-Kruiningen 3(beker) 13.30
Duiveland 3-Noad 3(beker) 14.30
SPS 3-Alliance 4(beker) 14.30
Zondag 26 augustus uur
Vosmeer-Sluiskil(beker) 14.30
Marjola Girls-Vosmeer da.(beker) 11.00
Dinsdag 28 augustus uur
Thol. Boys-Halsteren(vr.) 19.00
Fendert 6-Thol. Boys 5 20.00
Voetbal
uitslagen
Beker: Vosmeer-Stavenisse 1-0. Noad-
Moc 2-1, Victoria-WHS 4-2, Heinkens-
zand-Thol. Boys 4-2, Brouwershaven-
Smerdiek 1-6, SSV-Noad 5-1,
WHS-Dauwendaele 0-3, Thol. Boys-
Axel 0-3, Stavenisse-Sluiskil 0-7, Smer-
diek-Luctor 0-2, Wemeldinge-Vosmeer
5-1, Hulsterloo-SPS 1-2, SPS-SVD SVD
teruggetrokken, Smerdiek da. 2-Oostka-
pel le 2 4-1TholBoys 2-WHS 2 0-3
Oefenvoetbal: Smerdiek-Galatasaray
A1 0-2, Steenbergen-TholBoys 1 -0, Vo
smeer-Stavenisse 5-3, SPS-WHS 1-5,
Duiveland 3-Smerdiek 2 2-3, SPS 2-
Kruisland 2 1-4, Stellendam 2-WHS 2 8-
O.Thol. Boys 2-Meto 2 6-6, DIA 2-Thol.
Boys 2 3-1, Vosmeer 2-NVS 2 1-13, Vo
smeer da.-BVV 2-1.
Voor de twaalfde keer reikt de ge
meente erevermeldingen uit aan
Thoolse vrijwilligers. Tot 1 oktober
kan iedereen kandidaten nomineren,
en de gemeente roept op om dat ook
te doen (formulieren zijn te vinden
op de website). Op dit moment zijn
er vier aanmeldingen binnen voor de
groep vrijwilligers, drie voor de vrij
williger van het jaar en één voor de
vrijwilliger van de toekomst. Deze
laatste 'prijs' kon vorig jaar door een
gebrek aan aanmeldingen al niet
worden toegekend. De erevermel
dingen worden uitgereikt tijdens de
vrijwilligersavond, op vrijdag 23
november. Het thema van die avond
is 'veranderingen in de zorg', en
daar is ook de informatiemarkt op
afgestemd die wordt ingericht.
Een kleine dertig procent van de lo
gistieke bedrijven zag in de eerste
drie maanden van dit jaar de winst
dalen. En dat aandeel groeit sinds
medio 2011 ieder kwartaal. Steeds
meer transportbedrijven hebben
moeite het hoofd boven water te
houden. In het laatste kwartaal van
2011 sloten zestig ondernemers de
deuren. In de omgeving kwamen
grote bedrijven als Nedesco (Ril
land) en Partner Logistics (Bergen
op Zoom) in grote moeilijkheden.
Vooral de internationale handel
heeft last van goedkopere, buiten
landse transportbedrijven. De Groen
kan dat niet anders dan beamen. Hij
vervoert onder andere landbouwma
chines naar Groot Brittannië. „Van
de 300 vrachtwagens die van Calais
naar Dover varen, hebben er twintig
een Nederlands nummerbord", zegt
hij. „De rest heeft witte platen. Bul
garen, Roemenen, Polen en Letten.
Dat was voordat ze bij de Europese
Unie kwamen wel anders."
Hij kan het de bedrijven die
chauffeurs uit lage loonlanden in
schakelen niet eens kwalijk nemen.
„Ze kosten nog niet de helft", zegt
hij. .Je bent stom als je het niet
doet. Maar voor Nederlandse trans
portbedrijven is het wel hard knok
ken." De Groen peinst er niet over
om chauffeurs uit het voormalig
Oostblok in dienst te nemen. Hij
weet dat collega-transporteurs dat
wel doen. „Dan verziek je de markt
pas echt." Het transportbedrijf uit
Tholen heeft alleen chauffeurs uit
de regio in dienst. Voornamelijk
jongens van het eiland. „Ik zie het
als mijn zorgplicht om ze zo lang
mogelijk in dienst te houden. Maar
makkelijk is het zeker niet. Door de
hoge loonkosten zijn onze marges
flinterdun." De gestegen dieselolie
prijzen komen daar nog eens bo
venop. De Groen heeft elf vracht
wagens in gebruik. Wekelijks goed
voor een slordige 15.000 liter die
sel. Met cursussen zuinig rijden
voor het personeel, probeert hij de
brandstofkosten enigszins binnen
de perken te houden. „Met veel te
genwind of heuvelachtig terrein is
het lastig." Over de gestegen brand
stofkosten maakt De Groen zich
nog het minst druk. „Daar heeft
heel de sector mee te maken", zegt
hij. Maatregelen tegen de teruglo
pende inkomsten heeft de transpor
teur nog niet genomen. „Het is een
kwestie van blijven investeren in
materieel en mensen", zegt hij.
.Alleen dan blijf je de concurrentie
voor."
Ook voor Edwin Geuze van het ge
lijknamige transportbedrijf uit Sint-
Annaland blijft de situatie penibel.
„Het is niet best", zegt hij. „De prij
zen staan onder druk." Geuze ver
voert zowel in binnen- en buiten
land producten voor de bouw als ag
rarische markt. Op internationale
ritten ondervindt Geuze meer con
currentie dan op lokale ritten. „Als
het op de prijs aankomt, kunnen wij
niet tegen chauffeurs uit Oost-Euro
pa op", zegt hij. „Dat is een feit.
Wat wij wel kunnen, is kwaliteit le
veren. Afspraken nakomen. Op tijd
leveren." En daar schort het volgens
de Setallander bij de concurrentie
uit het voormalig Oostblok nog wel
eens aan.
Op binnenlandse ritten is de concur
rentiestrijd veel minder hevig. „We
zijn eiland georiënteerd", zegt Geu
ze. We rijden veel voor Thoolse be
drijven. Vaak korte ritten. Transpor
teurs uit landen als Polen richten
zich meer op de lange afstanden.
Wat dat betreft zitten we niet in el-
kaars vaarwater." Naast vervoer
doet Geuze ook in opslag van goe
deren. „Voor verschillende klanten
nemen wij de complete distributie
uit handen. Het is belangrijk dat je
als transporteur meer doet dan al
leen vervoeren. Je moet de klant een
totaalplaatje kunnen bieden."
Iemand die geen hinder heeft van de
crisis en chauffeurs uit Oost-Europa
is Gerard van den Doel uit Poort
vliet. Hij rijdt samen met zijn zoon
Arie (22) en Cees Jansen (71) op
Polen. Naar een uienverwekend be
drijf, zo'n elfhonderd kilometer rij
den. „Mijn situatie is niet echt
maatgevend", zegt hij. „Ik doe het
transport voor ons familiebedrijf."
Wel hoort Van den Doel langs alle
kanten dat het slecht gaat in de
transportwereld. Zo kent hij bedrij
ven in de regio die de overstap
maakten naar Poolse chauffeurs.
„Daar komen ze vroeg of laat van
terug", zegt hij. „Als het om kwali
teit gaat, blijven Nederlanders sa
men met Denen bovenaan staan."
Wat de Poortvlietenaar wel merkt,
zijn de gestegen brandstofkosten.
„Ik heb twee vrachtwagens", zegt
hij. „De één wat ouder dan de ander.
Die gebruikt op een retourtje Polen
80 liter meer. Reken dat maar eens
uit op jaarbasis. Scheelt zo zeven tot
achtduizend euro op 220.000 kilo
meter. En dan heb ik het nog niet
gehad over de verplichte maut (kilo
meterheffing) in Duitsland." Bij on
ze oosterburen geldt een kilometer-
tax voor vrachtwagens. De hoogte
daarvan is afhankelijk van hoe
schoon de motor is. Hoe schoner,
hoe lager de kilometerprijs. Van den
Doel: „Met een vrachtwagen die
voldoet aan de Euro3 emissie-eisen
betaal je 20,5 cent per kilometer.
Terwijl een Euro5 vrachtwagen 15,5
cent kost.Tel uitje winst."
Het Smashteam is de enige Zeeuw
se ploeg in deze poule. Van de ze
ven tegenstanders komen er vijf
uit Oost-Brabant. De tegenstan
ders zijn: Taverbo/Sabo 2 (Boxtel),
TTCV Herwaarden 3 (Veghel), Ire
ne 2 (Tilburg), Wanzl/Belcrum 2
(Breda), ATTC '77 1 (Aarle-Rix-
tel). Never Despair 2 ('s-Hertogen-
bosch) en Bergeijk 2.
De opstelling is ongewijzigd. In de
basis staan Merijn van der Klooster.
Remco Vroegop, Anné van Dijke
en Harm Westdorp. De routiniers
Christian van 't Hof en Johan Snoep
zijn reserve. De tegenstand lijkt
enorm zwaar en Smash zal weer
moeten gaan knokken voor behoud.
ATTC en Taverbo/Sabo zijn de pro
movendi en daar zal Smash zich op
moeten richten.
Het tweede team komt uit in de der
de klasse, het derde in de vierde
klasse, en het vierde en vijfde team
komen beide in de vijfde klasse uit.
Er is een nieuw zesde seniorenteam,
dat uit gaat komen in de zesde klas
se. De spelers zijn Gertjan v.d. Berg,
Christel Vroegop. Lonneke den En
gelsman, Eldert Besseling, Erik
Mientjes en Jan Hendrikx. Hendrikx
De afzet van aardappelen op de vei
ling in Sint-Annaland is mondjes
maat. Het warme weer van de afge
lopen week is daar debet aan. De
aanvoer van de piepers in kistjes
loopt voor dit seizoen op zijn eind.
Er wordt meer bulk aangeboden
voor de wasserij en de kleinverpak-
king.
Woensdag 22 augustus: Doré 32-
35,Frieslander 17, Nicola 19-20. Ei
genheimer 20, Bintje 16, Bildstar
20-21, Grandeur 16, bonken 33-34,
kriel 32. Aanvoer 36 ton.
debuteert in competitieverband. V.d.
Berg, Vroegop en Den Engelsman
komen over vanuit de jeugd. In het
vijfde team is Smash '76 blij met de
terugkeer van Ellen Hage na een
verblijf in het buitenland.
Het eerste jeugdteam gaat in de
tweede klasse junioren spelen. Spe
lers: Bennie van Poortvliet, Leonti-
ne en Johan Aamoudse en Joost van
Dijke. Zij zijn ingedeeld in een
Zeeuwse poule met twee teams uit
Middelburg. Het derde en het vierde
jeugdteam zijn nieuw.
De volgende spelers gaan hun de
buut maken: Rens v.d. Doel, Kees
Andriesse en Pieter de Rooij in het
derde team (vijfde klasse junioren);
Mario Elenbaas, Hans van Eenen-
naam en de gebroeders Anthonie en
Jelle Verkx>p in het vierde (aspiran
ten vierde klasse).
De competitie gaat in het weekend
van 14/15 september van start. He
ren 1 start dan met een thuiswed
strijd tegen TTCV Herwaarden 3.
Op zaterdag 8 september organiseert
Smash '76 eerst het jaarlijkse invita-
tietoernooi in sportzaal De Welle-
vaete aan de Hoenderweg. Een
open toernooi voor competitiespe
lers: jeugd en senioren. Dit jaar al
weer de 26e editie. Er worden dan
zo'n 100 spelers uit de regio ver
wacht met ook een afvaardiging uit
België en Woerden.
Dinsdag 21 augustus: Doré 32-35,
Première 16, Frieslander 16-17, Ni-
cola 21Eigenheimer 21Bildstar
21, bonken 30-33, drielingen 7.
Aanvoer 45 ton.
Maandag 20 augustus: Doré 32-
35, Frieslander 16-17, Nicoia 22, Ei
genheimer 21, Bildtstar 20-21, bon
ken 33, kriel 42-53. Aanvoer 46 ton.
Vrijdag 17 augustus: Frieslander
16, Nicola 22, Eigenheimer 20. Bin
tje 16, Bildtstar 21, bonken 33. Aan
voer 75 ton.
Donderdag 16 augustus: Doré 32,
Frieslander 16-18. Nicola 21-23, Ei
genheimer 22. Bintje 16, Bildtstar
20-21, Grandeur 15, bonken 32-34,
drielingen 7. kriel 50. Aanvoer 73
ton.
oooooooo
museum De Meestoof in Sint-An
naland. „Daar kunnen we nu met de
fiets heen."
Hoewel de twee geboren en getogen
zijn op het eiland, hebben ze de pol
derlandschap herontdekt. Jan komt
oorspronkelijk uit Sint-Annaland.
Mieneke uit de polder bij Scherpe-
nisse. Jarenlang woonden ze in
Friesland. Later in Oud-Beijerland
waar Jan adjunct-directeur was van
een technische school. Inmiddels
wonen ze zeventien jaar in Scherpe-
nisse. „Wat is het toch een schitte
rend eiland", zegt Mieneke. Jk be
sef het iedere keer weer, als we
fietsen. Vooral in het voorjaar, met al
dat fluitenkruid langs de kant van de
weg. Schitterend. Nee, voor mooie
plaatjes hoef je echt niet ver weg.
Alleen jammer dat het weer tot nu
toe niet echt mee zat." Tijdens de
fietstochten over het eiland nemen
de twee regelmatig hun verrekijker
mee. Zo ook tijdens de fietstocht
met kleinzoon Jan Pieter. „Het was
zo helder dat ik vanaf de dijk bij Sta-
venisse kon zien dat er een file voor
de Zeelandbrug stond", zegt hij. De
student geniet tijdens zijn verblijf op
Tholen volop van de natuur. Zelf
woont hij in Den Haag. ..Daar is het
wat fietsen betreft minder ideaal",
zegt hij.
Zolang het goed weer blijft zijn Jan
en Mieneke van plan om er regelma
tig met de fiets opuit te trekken.
Mieneke: „Het lijkt me leuk om vol
gende maand vanuit Gorishoek met
het pontje over te steken naar Yerse-
ke", zegt ze. „Dat deden we vroeger
vaker." Jan mengt zich in het ge
sprek. „Maar dan moet de wind niet
aanwakkeren. Weetje nog.de vorige
keer. Toen waaide het zo hard, dat ie
niet terug ging. En dan is Scherpe-
nisse ineens erg ver weg."
De accu van de elektrische fiets zit verwerkt in de bagagedrager.
Een accu opladen neemt acht tot tien uur in beslag en gaat via het
stopcontact.
Mieneke (links) en Jan Lanooy rechtskunnen hun kleinzoon Jan Pieter (midden) sinds de aanschaf van de elektrische fiets weer met
gemak bijhouden.
we een proefrit gemaakt door Ber
gen op Zoom." Beviel'ontzettend
goed, zegt Mieneke. „We hebben de
fietsen meteen besteld." Twee dagen
voor Koninginnedag werden de fiet
sen thuis afgeleverd door een bedrijf
uit Enschede. Jan heeft een heren
model, Mieneke een damesuitvoe
ring. Jan daarover: „Ik kan gelukkig
mijn been nog over het zadel slaan."
Veel kilometers hebben de Jan en
Mieneke nog niet gemaakt. „We
hebben de accu vijf keer opgela
den", zegt Jan. „Met een volle accu
kun je ongeveer zestig kilometer
fietsen. Dus reken maar uit, hcx>guit
300 kilometer. Waarschijnlijk is het
zelfs iets minder." De actieradius.de
afstand die je met een volle accu
kunt fietsen, hangt van veel factoren
af. Eén daarvan is de mate van on
dersteuning. De fietsen van Jan en
Mieneke hebben drie standen: 15,
20 en 25. Die cij
fers refereren aan
de snelheid. Jan:
„Op de hoogste
stand halen we die
zestig kilometer
bij lange na niet.
Maakt ook niet uit. Heel lange af
standen fietsen wij toch niet." Een
keer is het echtpaar gestrand met een
lege accu. „Bij Gorishoek", zegt
Jan. „Eerst gaf die van Mieneke de
geest. Een paar honderd meter later
die van mij. Het kwam niet als een
verrassing, hoor." Jan wijst naar de
led-lampjes op het stuur. Die geven
aan hoe vol de accu nog is. „In de
handleiding stond dat je de fiets de
eerste keren helemaal leeg moet rij
den. Dat is beter voor de accu. Dus
dat hebben we gedaan." Ook zonder
meest luxueuze elektrische fietsen
gekocht die er op de markt zijn. .Je
hebt tegenwoordig fietsen met een
actieradius van tachtig tot honderd
kilometer", zegt Jan. „Sommige
mensen maken een
hele studie van de
aankoop. Die plui
zen echt alle details
niet gedaan. Het
gaat ons om af en
toe een ritje hierover het eiland. Op
vakantie nemen we de fietsen zel
den mee." Waar het echtpaar bij de
aanschaf van de fietsen wel aan
heeft gedacht, is het milieu. .Je
pakt nu minder snel de auto", zegt
Mieneke die regelmatig boodschap
pen doet in Sint-Maartensdijk. Ook
zijn ze beiden suppoost in streek-
trapondersteuning viel het fietsen
nog niet tegen. Althans voor Jan.
Mieneke had er meer moeite mee.
„Dan merk je ineens hoeveel onder
steuning je krijgt." Thuis ging de
fiets, zoals Mieneke dat noemt, aan
het infuus. „Na acht a tien uur laden
is de accu weer vol."
Jan en Mieneke hebben niet de
Jan, Mieneke en Jan Pieter hebben
net over het eiland gefietst. „Niet
heel ver, hoor", zegt Mieneke. „Een
kilometer of dertig. We zijn richting
Stavenisse gefietst. Het is prachtig
op het eiland. Overal zijn de boeren
op het land bezig." Maar het mooL
ste vindt Mieneke nog wel het feit
dat ze haar kleinzoon Jan Pieter
weer kan bijhouden. De student be
gint in september aan het conserva
torium en verblijft zomers enkele
weken bij zijn grootouders in Scher
penisse. „Een aantal jaren moest hij
altijd op oma wachten. Dat hoeft nu
niet meer."
Het echtpaar heeft lang getwijfeld
over de aanschaf van een fiets met
trapondersteuning. „Een aantal jaren
terug zijn we gaan kijken", zegt
Mieneke. „Voor mij alleen. Jan zag
er weinig in." Op advies van fietsen
maker Gerrit Larooy uit Scherpenis
se hebben Jan en Mieneke de aan
koop uitgesteld. Je moet allebei zo'n
fiets kopen, of helemaal niet, zei hij.
Ze stelden de aankoop uit. Totdat het
onderwerp dit voorjaar opnieuw ter
sprake kwam. „Bij toeval liepen we
bij de ANWB tegen deze fietsen
aan", zegt Jan. Hij wijst in de rich
ting van de fietsen. „Meteen hebben
Met dit kastje op het stuur bepaal je de mate van trapondersteuning
Die bestaat uit drie standen. Led-lampjes geven aan hoe vol de accu
nog is.