Thoolse transportbedrijven staan onder zeer zware druk l«y 'Dankzij de elektrische fiets kunnen we onze kleinzoon weer bijhouden' Afzet minder bij warm weer Op de pedalen Smash '76 begint met tien teams aan tafeltenniscompetitie Chauffeurs uit voormalig Oostblok en dure dieselolie oorzaak ymiiG Donderdag 23 augustus 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Herenploeg enige Zeeuwen in hoofdklasse Tafeltennisclub Smash'76 uit Sint-Annaland start de competitie met tien teams, namelijk zes senioren- en vier jeugdteams. Het eerste herenteam is ingedeeld in de hoofdklasse B en moet veel kilometers gaan maken. In het vorige seizoen wist het team zich te handhaven in de ze klasse, de hoogste klasse van de afdeling Zuidwest van de tafeltennisbond NTTB. Acht aanmeldingen eren vrijwilligers Economische malaise, concurrentie uit het voor malig Oostblok, hoge brandstofprijzen en flinter dunne winstmarges. De transportsector staat onder zware druk. Thoolse trans portbedrijven sluiten ge dwongen ontslagen op ter mijn niet uit. „De markt raakt overspoelt door chauffeurs uit Polen, Hongarije en Bulgarije die het voor de helft minder doen", zegt Rinus de Groen van het gelijknami ge transportbedrijf uit Tho- len. „Je wint het alleen nog op kwaliteit." Knokken Concurrentie Niet maatgevend Reserves Invitatie Tholen. Lange, rechte wegen en kronkelige dijken. Overal oneindige vergezichten over het polderland. Fietsend door de polder is het iedere keer weer de vraag; is het hoog, of is het laag water. Tholen, fietseiland bij uitstek. Tegen de wind in beuken. Met de wind in de rug, suizen. De één voor ontspanning, de ander naar het werk. Altijd is het ontspannend, gezond en zelfs verslavend. Een serie Thoolse fietsverhalen. TRAPONDERSTEUNING Het echtpaar Lanooy heeft een elektrische fiets van het Franse merk Peugeot. De accu is op de bagagedrager gemonteerd. Een elektromotor in de naaf van het voorwiel zorgt voor de aandrijving. Wanneer de fietser stopt met trappen, stopt ook de trapondersteuning. Op het stuur zit een schakelaar waarmee je de mate van ondersteuning kunt bepalen. Die bestaat uit drie standen. Hoe meer ondersteuning, hoe sneller de accu leeg is. Led lampjes geven een indicatie hoe vol de accu nog is. Verder hebben de fietsen in de achternaaf zeven versnellingen. Het gewicht is 26,5 kilo. „Een stuk zwaarder dan onze gewone fietsen", zegt Jan. „Toch merk je daar in de praktijk weinig van. Alleen als je 'm op moet tillen. Maar dat komt zelden voor." Fluitenkruid Eigenlijk was hij er nog niet aan toe. Een elektrische fiets is voor oude mensen, vond hij. Inmiddels weet Jan Lanooy (81) uit Scherpenisse beter. Samen met zijn vrouw Mieneke kocht hij dit voorjaar een elektrische fiets. „Het is een verademing", zegt Mieneke die wat kortademig is. „Dit hadden we jaren eerder moeten doen. Nu kunnen we onze kleinzoon Jan Pieter (18) weer bijhouden." Jan en Mieneke Lanooy uit Scherpenisse verbreden hun horizon Gestrand Wat is het toch een schitterend eilandDat hebben wij Jaap de Jong links) en Edwin Geuze vormen samen de directie van Geuze Transport uit Sint-Annaland. 'Je moet je klant een totaalplaatje kunnen bieden.' Voetbal programma Donderdag 23 augustus uur Noad 2-Bruse B. 2(beker) 18.45 WHS 2-Zwaluwe 2(beker) 18.45 Klundcrt 2-Thol. Boys 2(beker) 18.45 Zaterdag 25 augustus uur Thol. Boys-MZVC(beker) 15.00 Smerdiek-Vogelwaarde(beker) 15.00 SPS-Koewacht(beker) 14.30 Stavenisse-Wemeldinge(beker) 14.30 AZVV-WHS(beker) 14.30 Apollo-Noad(beker) 14.30 Smerdiek da ,-Saestrum( beker) 15.00 IJzendijke-Smerdiek da. 2(beker) 14.30 Rillandia-Smerdiek da. 3(beker) 11.00 Noad 2-Yerseke 2(beker) 14.30 WHS 2-Klundert 2(beker) 14.30 Zwaluwe 2-Thol. Boys 2(beker) 12.00 Thol. Boys 3-SPS 2(beker) 14.30 Smerdiek 2-Rimboe 2( beker) 12.30 WHS 3-Kruiningen 3(beker) 13.30 Duiveland 3-Noad 3(beker) 14.30 SPS 3-Alliance 4(beker) 14.30 Zondag 26 augustus uur Vosmeer-Sluiskil(beker) 14.30 Marjola Girls-Vosmeer da.(beker) 11.00 Dinsdag 28 augustus uur Thol. Boys-Halsteren(vr.) 19.00 Fendert 6-Thol. Boys 5 20.00 Voetbal uitslagen Beker: Vosmeer-Stavenisse 1-0. Noad- Moc 2-1, Victoria-WHS 4-2, Heinkens- zand-Thol. Boys 4-2, Brouwershaven- Smerdiek 1-6, SSV-Noad 5-1, WHS-Dauwendaele 0-3, Thol. Boys- Axel 0-3, Stavenisse-Sluiskil 0-7, Smer- diek-Luctor 0-2, Wemeldinge-Vosmeer 5-1, Hulsterloo-SPS 1-2, SPS-SVD SVD teruggetrokken, Smerdiek da. 2-Oostka- pel le 2 4-1TholBoys 2-WHS 2 0-3 Oefenvoetbal: Smerdiek-Galatasaray A1 0-2, Steenbergen-TholBoys 1 -0, Vo smeer-Stavenisse 5-3, SPS-WHS 1-5, Duiveland 3-Smerdiek 2 2-3, SPS 2- Kruisland 2 1-4, Stellendam 2-WHS 2 8- O.Thol. Boys 2-Meto 2 6-6, DIA 2-Thol. Boys 2 3-1, Vosmeer 2-NVS 2 1-13, Vo smeer da.-BVV 2-1. Voor de twaalfde keer reikt de ge meente erevermeldingen uit aan Thoolse vrijwilligers. Tot 1 oktober kan iedereen kandidaten nomineren, en de gemeente roept op om dat ook te doen (formulieren zijn te vinden op de website). Op dit moment zijn er vier aanmeldingen binnen voor de groep vrijwilligers, drie voor de vrij williger van het jaar en één voor de vrijwilliger van de toekomst. Deze laatste 'prijs' kon vorig jaar door een gebrek aan aanmeldingen al niet worden toegekend. De erevermel dingen worden uitgereikt tijdens de vrijwilligersavond, op vrijdag 23 november. Het thema van die avond is 'veranderingen in de zorg', en daar is ook de informatiemarkt op afgestemd die wordt ingericht. Een kleine dertig procent van de lo gistieke bedrijven zag in de eerste drie maanden van dit jaar de winst dalen. En dat aandeel groeit sinds medio 2011 ieder kwartaal. Steeds meer transportbedrijven hebben moeite het hoofd boven water te houden. In het laatste kwartaal van 2011 sloten zestig ondernemers de deuren. In de omgeving kwamen grote bedrijven als Nedesco (Ril land) en Partner Logistics (Bergen op Zoom) in grote moeilijkheden. Vooral de internationale handel heeft last van goedkopere, buiten landse transportbedrijven. De Groen kan dat niet anders dan beamen. Hij vervoert onder andere landbouwma chines naar Groot Brittannië. „Van de 300 vrachtwagens die van Calais naar Dover varen, hebben er twintig een Nederlands nummerbord", zegt hij. „De rest heeft witte platen. Bul garen, Roemenen, Polen en Letten. Dat was voordat ze bij de Europese Unie kwamen wel anders." Hij kan het de bedrijven die chauffeurs uit lage loonlanden in schakelen niet eens kwalijk nemen. „Ze kosten nog niet de helft", zegt hij. .Je bent stom als je het niet doet. Maar voor Nederlandse trans portbedrijven is het wel hard knok ken." De Groen peinst er niet over om chauffeurs uit het voormalig Oostblok in dienst te nemen. Hij weet dat collega-transporteurs dat wel doen. „Dan verziek je de markt pas echt." Het transportbedrijf uit Tholen heeft alleen chauffeurs uit de regio in dienst. Voornamelijk jongens van het eiland. „Ik zie het als mijn zorgplicht om ze zo lang mogelijk in dienst te houden. Maar makkelijk is het zeker niet. Door de hoge loonkosten zijn onze marges flinterdun." De gestegen dieselolie prijzen komen daar nog eens bo venop. De Groen heeft elf vracht wagens in gebruik. Wekelijks goed voor een slordige 15.000 liter die sel. Met cursussen zuinig rijden voor het personeel, probeert hij de brandstofkosten enigszins binnen de perken te houden. „Met veel te genwind of heuvelachtig terrein is het lastig." Over de gestegen brand stofkosten maakt De Groen zich nog het minst druk. „Daar heeft heel de sector mee te maken", zegt hij. Maatregelen tegen de teruglo pende inkomsten heeft de transpor teur nog niet genomen. „Het is een kwestie van blijven investeren in materieel en mensen", zegt hij. .Alleen dan blijf je de concurrentie voor." Ook voor Edwin Geuze van het ge lijknamige transportbedrijf uit Sint- Annaland blijft de situatie penibel. „Het is niet best", zegt hij. „De prij zen staan onder druk." Geuze ver voert zowel in binnen- en buiten land producten voor de bouw als ag rarische markt. Op internationale ritten ondervindt Geuze meer con currentie dan op lokale ritten. „Als het op de prijs aankomt, kunnen wij niet tegen chauffeurs uit Oost-Euro pa op", zegt hij. „Dat is een feit. Wat wij wel kunnen, is kwaliteit le veren. Afspraken nakomen. Op tijd leveren." En daar schort het volgens de Setallander bij de concurrentie uit het voormalig Oostblok nog wel eens aan. Op binnenlandse ritten is de concur rentiestrijd veel minder hevig. „We zijn eiland georiënteerd", zegt Geu ze. We rijden veel voor Thoolse be drijven. Vaak korte ritten. Transpor teurs uit landen als Polen richten zich meer op de lange afstanden. Wat dat betreft zitten we niet in el- kaars vaarwater." Naast vervoer doet Geuze ook in opslag van goe deren. „Voor verschillende klanten nemen wij de complete distributie uit handen. Het is belangrijk dat je als transporteur meer doet dan al leen vervoeren. Je moet de klant een totaalplaatje kunnen bieden." Iemand die geen hinder heeft van de crisis en chauffeurs uit Oost-Europa is Gerard van den Doel uit Poort vliet. Hij rijdt samen met zijn zoon Arie (22) en Cees Jansen (71) op Polen. Naar een uienverwekend be drijf, zo'n elfhonderd kilometer rij den. „Mijn situatie is niet echt maatgevend", zegt hij. „Ik doe het transport voor ons familiebedrijf." Wel hoort Van den Doel langs alle kanten dat het slecht gaat in de transportwereld. Zo kent hij bedrij ven in de regio die de overstap maakten naar Poolse chauffeurs. „Daar komen ze vroeg of laat van terug", zegt hij. „Als het om kwali teit gaat, blijven Nederlanders sa men met Denen bovenaan staan." Wat de Poortvlietenaar wel merkt, zijn de gestegen brandstofkosten. „Ik heb twee vrachtwagens", zegt hij. „De één wat ouder dan de ander. Die gebruikt op een retourtje Polen 80 liter meer. Reken dat maar eens uit op jaarbasis. Scheelt zo zeven tot achtduizend euro op 220.000 kilo meter. En dan heb ik het nog niet gehad over de verplichte maut (kilo meterheffing) in Duitsland." Bij on ze oosterburen geldt een kilometer- tax voor vrachtwagens. De hoogte daarvan is afhankelijk van hoe schoon de motor is. Hoe schoner, hoe lager de kilometerprijs. Van den Doel: „Met een vrachtwagen die voldoet aan de Euro3 emissie-eisen betaal je 20,5 cent per kilometer. Terwijl een Euro5 vrachtwagen 15,5 cent kost.Tel uitje winst." Het Smashteam is de enige Zeeuw se ploeg in deze poule. Van de ze ven tegenstanders komen er vijf uit Oost-Brabant. De tegenstan ders zijn: Taverbo/Sabo 2 (Boxtel), TTCV Herwaarden 3 (Veghel), Ire ne 2 (Tilburg), Wanzl/Belcrum 2 (Breda), ATTC '77 1 (Aarle-Rix- tel). Never Despair 2 ('s-Hertogen- bosch) en Bergeijk 2. De opstelling is ongewijzigd. In de basis staan Merijn van der Klooster. Remco Vroegop, Anné van Dijke en Harm Westdorp. De routiniers Christian van 't Hof en Johan Snoep zijn reserve. De tegenstand lijkt enorm zwaar en Smash zal weer moeten gaan knokken voor behoud. ATTC en Taverbo/Sabo zijn de pro movendi en daar zal Smash zich op moeten richten. Het tweede team komt uit in de der de klasse, het derde in de vierde klasse, en het vierde en vijfde team komen beide in de vijfde klasse uit. Er is een nieuw zesde seniorenteam, dat uit gaat komen in de zesde klas se. De spelers zijn Gertjan v.d. Berg, Christel Vroegop. Lonneke den En gelsman, Eldert Besseling, Erik Mientjes en Jan Hendrikx. Hendrikx De afzet van aardappelen op de vei ling in Sint-Annaland is mondjes maat. Het warme weer van de afge lopen week is daar debet aan. De aanvoer van de piepers in kistjes loopt voor dit seizoen op zijn eind. Er wordt meer bulk aangeboden voor de wasserij en de kleinverpak- king. Woensdag 22 augustus: Doré 32- 35,Frieslander 17, Nicola 19-20. Ei genheimer 20, Bintje 16, Bildstar 20-21, Grandeur 16, bonken 33-34, kriel 32. Aanvoer 36 ton. debuteert in competitieverband. V.d. Berg, Vroegop en Den Engelsman komen over vanuit de jeugd. In het vijfde team is Smash '76 blij met de terugkeer van Ellen Hage na een verblijf in het buitenland. Het eerste jeugdteam gaat in de tweede klasse junioren spelen. Spe lers: Bennie van Poortvliet, Leonti- ne en Johan Aamoudse en Joost van Dijke. Zij zijn ingedeeld in een Zeeuwse poule met twee teams uit Middelburg. Het derde en het vierde jeugdteam zijn nieuw. De volgende spelers gaan hun de buut maken: Rens v.d. Doel, Kees Andriesse en Pieter de Rooij in het derde team (vijfde klasse junioren); Mario Elenbaas, Hans van Eenen- naam en de gebroeders Anthonie en Jelle Verkx>p in het vierde (aspiran ten vierde klasse). De competitie gaat in het weekend van 14/15 september van start. He ren 1 start dan met een thuiswed strijd tegen TTCV Herwaarden 3. Op zaterdag 8 september organiseert Smash '76 eerst het jaarlijkse invita- tietoernooi in sportzaal De Welle- vaete aan de Hoenderweg. Een open toernooi voor competitiespe lers: jeugd en senioren. Dit jaar al weer de 26e editie. Er worden dan zo'n 100 spelers uit de regio ver wacht met ook een afvaardiging uit België en Woerden. Dinsdag 21 augustus: Doré 32-35, Première 16, Frieslander 16-17, Ni- cola 21Eigenheimer 21Bildstar 21, bonken 30-33, drielingen 7. Aanvoer 45 ton. Maandag 20 augustus: Doré 32- 35, Frieslander 16-17, Nicoia 22, Ei genheimer 21, Bildtstar 20-21, bon ken 33, kriel 42-53. Aanvoer 46 ton. Vrijdag 17 augustus: Frieslander 16, Nicola 22, Eigenheimer 20. Bin tje 16, Bildtstar 21, bonken 33. Aan voer 75 ton. Donderdag 16 augustus: Doré 32, Frieslander 16-18. Nicola 21-23, Ei genheimer 22. Bintje 16, Bildtstar 20-21, Grandeur 15, bonken 32-34, drielingen 7. kriel 50. Aanvoer 73 ton. oooooooo museum De Meestoof in Sint-An naland. „Daar kunnen we nu met de fiets heen." Hoewel de twee geboren en getogen zijn op het eiland, hebben ze de pol derlandschap herontdekt. Jan komt oorspronkelijk uit Sint-Annaland. Mieneke uit de polder bij Scherpe- nisse. Jarenlang woonden ze in Friesland. Later in Oud-Beijerland waar Jan adjunct-directeur was van een technische school. Inmiddels wonen ze zeventien jaar in Scherpe- nisse. „Wat is het toch een schitte rend eiland", zegt Mieneke. Jk be sef het iedere keer weer, als we fietsen. Vooral in het voorjaar, met al dat fluitenkruid langs de kant van de weg. Schitterend. Nee, voor mooie plaatjes hoef je echt niet ver weg. Alleen jammer dat het weer tot nu toe niet echt mee zat." Tijdens de fietstochten over het eiland nemen de twee regelmatig hun verrekijker mee. Zo ook tijdens de fietstocht met kleinzoon Jan Pieter. „Het was zo helder dat ik vanaf de dijk bij Sta- venisse kon zien dat er een file voor de Zeelandbrug stond", zegt hij. De student geniet tijdens zijn verblijf op Tholen volop van de natuur. Zelf woont hij in Den Haag. ..Daar is het wat fietsen betreft minder ideaal", zegt hij. Zolang het goed weer blijft zijn Jan en Mieneke van plan om er regelma tig met de fiets opuit te trekken. Mieneke: „Het lijkt me leuk om vol gende maand vanuit Gorishoek met het pontje over te steken naar Yerse- ke", zegt ze. „Dat deden we vroeger vaker." Jan mengt zich in het ge sprek. „Maar dan moet de wind niet aanwakkeren. Weetje nog.de vorige keer. Toen waaide het zo hard, dat ie niet terug ging. En dan is Scherpe- nisse ineens erg ver weg." De accu van de elektrische fiets zit verwerkt in de bagagedrager. Een accu opladen neemt acht tot tien uur in beslag en gaat via het stopcontact. Mieneke (links) en Jan Lanooy rechtskunnen hun kleinzoon Jan Pieter (midden) sinds de aanschaf van de elektrische fiets weer met gemak bijhouden. we een proefrit gemaakt door Ber gen op Zoom." Beviel'ontzettend goed, zegt Mieneke. „We hebben de fietsen meteen besteld." Twee dagen voor Koninginnedag werden de fiet sen thuis afgeleverd door een bedrijf uit Enschede. Jan heeft een heren model, Mieneke een damesuitvoe ring. Jan daarover: „Ik kan gelukkig mijn been nog over het zadel slaan." Veel kilometers hebben de Jan en Mieneke nog niet gemaakt. „We hebben de accu vijf keer opgela den", zegt Jan. „Met een volle accu kun je ongeveer zestig kilometer fietsen. Dus reken maar uit, hcx>guit 300 kilometer. Waarschijnlijk is het zelfs iets minder." De actieradius.de afstand die je met een volle accu kunt fietsen, hangt van veel factoren af. Eén daarvan is de mate van on dersteuning. De fietsen van Jan en Mieneke hebben drie standen: 15, 20 en 25. Die cij fers refereren aan de snelheid. Jan: „Op de hoogste stand halen we die zestig kilometer bij lange na niet. Maakt ook niet uit. Heel lange af standen fietsen wij toch niet." Een keer is het echtpaar gestrand met een lege accu. „Bij Gorishoek", zegt Jan. „Eerst gaf die van Mieneke de geest. Een paar honderd meter later die van mij. Het kwam niet als een verrassing, hoor." Jan wijst naar de led-lampjes op het stuur. Die geven aan hoe vol de accu nog is. „In de handleiding stond dat je de fiets de eerste keren helemaal leeg moet rij den. Dat is beter voor de accu. Dus dat hebben we gedaan." Ook zonder meest luxueuze elektrische fietsen gekocht die er op de markt zijn. .Je hebt tegenwoordig fietsen met een actieradius van tachtig tot honderd kilometer", zegt Jan. „Sommige mensen maken een hele studie van de aankoop. Die plui zen echt alle details niet gedaan. Het gaat ons om af en toe een ritje hierover het eiland. Op vakantie nemen we de fietsen zel den mee." Waar het echtpaar bij de aanschaf van de fietsen wel aan heeft gedacht, is het milieu. .Je pakt nu minder snel de auto", zegt Mieneke die regelmatig boodschap pen doet in Sint-Maartensdijk. Ook zijn ze beiden suppoost in streek- trapondersteuning viel het fietsen nog niet tegen. Althans voor Jan. Mieneke had er meer moeite mee. „Dan merk je ineens hoeveel onder steuning je krijgt." Thuis ging de fiets, zoals Mieneke dat noemt, aan het infuus. „Na acht a tien uur laden is de accu weer vol." Jan en Mieneke hebben niet de Jan, Mieneke en Jan Pieter hebben net over het eiland gefietst. „Niet heel ver, hoor", zegt Mieneke. „Een kilometer of dertig. We zijn richting Stavenisse gefietst. Het is prachtig op het eiland. Overal zijn de boeren op het land bezig." Maar het mooL ste vindt Mieneke nog wel het feit dat ze haar kleinzoon Jan Pieter weer kan bijhouden. De student be gint in september aan het conserva torium en verblijft zomers enkele weken bij zijn grootouders in Scher penisse. „Een aantal jaren moest hij altijd op oma wachten. Dat hoeft nu niet meer." Het echtpaar heeft lang getwijfeld over de aanschaf van een fiets met trapondersteuning. „Een aantal jaren terug zijn we gaan kijken", zegt Mieneke. „Voor mij alleen. Jan zag er weinig in." Op advies van fietsen maker Gerrit Larooy uit Scherpenis se hebben Jan en Mieneke de aan koop uitgesteld. Je moet allebei zo'n fiets kopen, of helemaal niet, zei hij. Ze stelden de aankoop uit. Totdat het onderwerp dit voorjaar opnieuw ter sprake kwam. „Bij toeval liepen we bij de ANWB tegen deze fietsen aan", zegt Jan. Hij wijst in de rich ting van de fietsen. „Meteen hebben Met dit kastje op het stuur bepaal je de mate van trapondersteuning Die bestaat uit drie standen. Led-lampjes geven aan hoe vol de accu nog is.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 13