Re creatie cijfers achterhalen blijkt veelal natte vingerwerk li* K F Kenniscentrum presenteert toeristische rapportage over gemeente Tholen EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 l< Ui k Kitty Provoost van het Kenniscentrum Kusttoerisme, gevestigd in de hogeschool Zeeland in Vlissingen, heeft de toeristische cijfers van Tholen in beeld gebracht. Wandelen is één van de favoriete bezigheden van de bezoekers van Tholen. AANTAL GASTEN 2010 Soort verblijf Totaal aantal Totaal aantal over- gasten Tholen nachtingen Tholen Hotels 300 Gastenverblijf/app. 73 Bed Breakfast Campings 902 Totaal 1275 560 160 100 14.947 15.767 Hoeveel toeristen komen er jaarlijks naar Tholen en wat vinden ze ervan? Om die vraag te beantwoorden, hebben de Samenwerkende Recreatie Tholen (SRT) en de gemeente Tholen onderzoek laten doen door het Kenniscentrum Kusttoerisme in Vlissingen. On derzoekster Kim Provoost ging vol enthousiasme aan de slag. „We dachten, dat moet gewoon lukken. Tho len is zo groot niet." Nu een jaar verder, ligt het rap port er. Mét cijfers. Provoost heeft er meer hinder nissen voor moeten nemen dan vooraf verwacht. „Het bleek heel lastig om cijfers te verzamelen. Som mige ondernemers hadden ze niet en niet iedereen wilde meewerken." Toch geeft het rapport volgens haar een globaal beeld van het toerisme op Tholen. De ligging aan het water wordt niet voldoende be nut volgens onderzoekster Kim Provoost. Vaste gasten Diversiteit WERKGELEGENHEID Aantal werkzame personen 2010 Tholen Toerisme en recreatie Totaal Aandeel toerisme en recreatie in totaal Zeeland Toerisme en recreatie Totaal 408 7924 5,2% 14.390 170.600 Aandeel toerisme en recreatie in totaal 8,4% Tholen trekt weinig jeugd. De gemiddelde toerist is een veertigplusser. BESTEDINGEN In de toeristische rapportage voor Zeeland blijkt dat de toerist op de Bevelanden en Tholen in 2011 het meeste uitgeeft per dag ten opzichte van toeristen in de rest van Zeeland, namelijk 34 euro ten opzichte van 29 euro gemiddeld in onze provincie. Kim Provoost vindt dat lastig te verklaren en denkt dat de oorzaak van het hoge cijfer eerder op de Bevelanden ligt dan op Tho len. Het type toerist dat Tholen bezoekt, is veelal een vaste gast en vaste gasten ge ven doorgaans minder uit dan dagjestoeris ten. In de toeristische rapportage voor Tho len is gebruikgemaakt van cijfers over 2010 en van de gegevens uit de enquête. Die ge ven een realistischer beeld. In het rapport staat dan ook dat er op de Bevelanden en Tholen in 2010 het minst wordt uitgegeven per vakantiedag, namelijk 27 euro. Uit de interviews met ondernemers blijkt dat er op Tholen nog minder wordt uitgegeven: 15 euro per persoon per vakantiedag. KRACHT VAN THOLEN ,,lk ben van mening dat 'Tholen staat voor rust en ruimte' promoten niet genoeg is. Want dat zeggen ze op de Veluwe, de Wad den en in Groningen ook. Je moet iets an ders vinden dat ook een andere doelgroep aanspreekt. Bijvoorbeeld voor duikers is er nog niet zo heel veel en ook niet voor gezin nen met kinderen", zegt onderzoekster Kim Provoost. In haar rapport schrijft ze dat de authenticiteit van Tholen uitstekend benut kan worden bij de vraag van de gast van nu en die van de toekomst. 'Het versterken van authentieke elementen en het inzetten van de kracht van de diversiteit van de ker nen zijn aanknopingspunten voor nieuwe economische ontwikkelingen.' ACCOMODATIES Hotels 4 Bed&Breakfast 7 Campings 11 Jachthavens 3 Overig (chalets) 3 Totaal 28 ACTIVITEITEN De recreatieondernemers zijn gevraagd en quêtes te verspreiden onder hun gasten. Van drie ondernemingen zijn ingevulde en quêtes ontvangen. Bij een deel daarvan zijn niet alle vragen beantwoord. Kim Provoost noemt het aantal ingevulde enquêtes niet representatief, maar heeft wel de resultaten opgenomen in het rapport. Het volgende is eruit naar voren gekomen. Tijdens een va kantie worden door de gasten verschillende activiteiten ondernomen. Er wordt op Tho len veel gewandeld (73%) en gefietst (59%). Hiernaast is het strandbezoek (68%) en tochtjes maken met de auto (59%) po pulair. Wat opvalt, is dat de activiteit zwem men maar 32% beslaat. Dit is volgens Kim Provoost merkwaardig aangezien de Oos- terschelde bij veel accommodaties op loop afstand ligt. Deze vraag is ingevuld door 22 respondenten. Vanuit de interviews met de ondernemers blijkt ook dat fietsen en wan delen als de belangrijkste activiteit gezien kunnen worden. Dit zijn voornamelijk toer- tochtjes. Verder worden er dagjes gewin keld in Bergen op Zoom of dagjes uit naar Neeltje Jans, Goes, Zierikzee, de Ooster- schelde of het Watersnoodmuseum. Som mige ondernemers geven aan dat hun gas ten vooral op Tholen blijven tijdens hun verblijf en anderen zien gasten ook de rest van Zeeland bezoeken. ESLANDMANAGER Uit interviews met zes recreatieonderne mers is gebleken dat er behoefte is aan een 'eilandmanager'. Iemand die de verbinden de factor vormt tussen alle recreatieve on dernemingen en plannen. Met de belangen groep voor toerisme en recreatie in de gemeente Tholen, de SRT, voelt niet elke ondernemer zich verbonden, zo blijkt uit het onderzoek. Vooral de grotere ondernemers voelen zich niet door de SRT vertegen woordigd. Ook is de ervaring dat het op Tholen 'iedereen voor zich' is onder de re creatieondernemers. Een oplossing zou de eilandmanager zijn. Die koppelt de initiatie ven van de ondernemers en het gemeente lijk beleid, begeleidt processen en ontwik kelingen op toeristisch recreatief gebied. Volgens het Kenniscentrum is het aan te bevelen om hieraan gekoppeld een toeris tisch recreatief platform op te richten. Dat zou de eilandmanager moeten aansturen en tevens dienen als klankbord voor de ge meente. Alle toeristische sectoren zijn hierin vertegenwoordigd. WV: VRIENDELIJK, NIET DAADKRACHTIG In het rapport is er kritiek op de WV. Het staat als volgt omschreven: „Bij alle ge sprekken is de WV naar voren gekomen. De ondernemers zijn op zich blij met een goede gastheerschapsfunctie. Echter die wordt volgens hen momenteel niet goed uitgevoerd. Het kantoor is niet geopend op de momenten dat de gast er is. Er is duide lijk behoefte aan betere afstemming van vraag en aanbod. De VW erkent dit ook, de openingstijden kunnen wellicht wat worden aangepast, maar de financiële middelen la ten een veel ruimer openstellingbeleid niet toe. Het aantal bezoekers in het kantoor aan de Markt in Sint-Maartensdijk is wel positief gestegen en de combinatie met de Oranjekamer boven is volgens de VW een goede keus. Ook kwam de VW naar voren bij samenwerking. De ondernemers zijn niet ontevreden, maar ook niet echt tevreden over de samenwerking die er met de VW is of de mogelijkheden die dat zou kunnen bieden. Het wordt soms gekwalificeerd als vriendelijk en welwillend, maar niet als daadkrachtig en ondersteunend. De VW wordt voor samenwerking ook niet als part ner naar voren geschoven." n; Toelichting (bij aantal gasten): Het overzicht is een weergave van de opgegeven aantallen van onderne mers. Er wordt geen onderscheid gemaakt in de aantal len vaste gasten en toeristische gasten. De VW verza melt zelf ook enkele cijfers en doet her en der tellingen. Met deze cijfers wil de VW de ontwikkelingen volgen. De resultaten waren nog niet beschikbaar bij de publi catie van het rapport van het Kenniscentrum. Tholen had tot nog toe geen eigen toerismecijfers. Altijd werden de gegevens samen met die van de Bevelanden gepresenteerd. Het Kennis centrum Kusttoerisme stelt jaarlijks een toeristische rap portage op voor Zeeland en maakt daarbij gebruik van de cijfers van het centraal bureau voor de statistiek (CBS), het continu vakantie onderzoek (CVO) en het werkgelegen- heidsregister Lisa. Bij de aan levering van cijfers zitten Tholen en de Bevelanden al tijd bij elkaar. „Het zijn waar schijnlijk te kleine regio's om apart te onderzoeken", ver klaart Provoost. Omdat de gemeente Tholen wil weten hoe Tholen er ten opzichte van andere regio's voor staat, is gevraagd om de cijfers te achterhalen. Die worden gebruikt voor het ver der uitwerken van het toeris tisch plan van de gemeente. Het onderzoek is uniek, zegt Provoost. Niet eerder heeft het kenniscentrum een regio zo intensief onderzocht. „Het was een hele klus, we hebben alle recreatieve bedrijven be naderd om mee te werkéfï. We kregen daarvoor een lijst van de gemeente en die hebben we afgebeld om te vragen of ze wilden meewerken. De re acties waren heel verschil lend. Best gek, want het on derzoek was van tevoren aangekondigd op een bijeen komst van de gemeente en de SRT." Provoost denkt dat één van de oorzaken de onbekendheid van het Kenniscentrum is. „Dat is natuurlijk niet zo best, want we doen het onderzoek juist voor de recreatieve sec tor. Ook bij het woord onder zoek haken er veel af." Met dezelfde vragenlijst die het CBS gebruikt, is ze toch een heel eind gekomen. Toch was er op dat moment nog geen compleet beeld van het toeris me op Tholen. „De cijfers kloppen niet helemaal. Het was voor veel ondernemers een beetje natte vingerwerk. Waar we namelijk echt tegen aan gelopen zijn, is het feit dat er heel veel vaste gasten op Tholen zijn. De recreatie ondernemers weten niet pre cies wanneer zijn vaste gasten aankomen en vertrekken om dat die vaste staanplaatsen hebben." Provoost is met haar eerste re sultaten naar de gemeente ge gaan, waar ze de problemen besprak met wethouder Kees van Dis en beleidsmedewer ker Cindy Hornstra. „Wat gaan we doen om het rapport volwaardig te maken", was de vraag die ze hen stelde. Va kantiepark de Pluimpot is on derdeel van Ardoer vakantie parken en die hebben als beleid om alle gasten achteraf een enquête te sturen. Zo kon Jeroen Knols van De Pluim pot direct de klanttevreden heid aangeven toen Provoost daarom vroeg, maar de mees te Thoolse recreatieonderne mers konden dat niet. „Ik heb daarom enquêtes gestuurd naar alle campings met de vraag of ze die aan hun gasten wilden geven. Van drie cam pings kreeg ik een ingevuld stapeltje terug." Er is op Tholen een behoorlij ke diversiteit tussen de recre atieve bedrijven qua omvang en professionaliteit, heeft Pro voost geconcludeerd. Wel zag ze bij alle recreatieve onder nemers dezelfde overeen komst. „Het bedrijfsleven is gemotiveerd en hecht abso luut waarde aan een goede toeristische beleidsvisie." Omdat het lastig bleek be paalde gegevens te achterha len, heeft Provoost besloten om bepaalde ondernemers te interviewen. Uiteindelijk heeft ze zes ondernemers on dervraagd en daarnaast een interview gehouden met de VVV en met de wethouder. Eén van de vragen in het in terview luidde: „Hoe komt het dat niet alle ondernemers cijfers willen aanleveren?" Ook werd gevraagd naar het belang van het rapport. Volgens Provoost zijn de be langrijkste conclusies dié ze heeft kunnen trekken, voort gekomen uit de interviews. Daarin heeft ze ook de verza melde gegevens kunnen voor leggen aan de geïnterviewden en hen om een verklaring ge vraagd. De meeste onderne mers herkenden zich in de ge presenteerde resultaten, maar verbaasden zich wel over het type gast dat Tholen bezoekt. Want in het rapport komt naar voren dat er veel jonge gezin nen met kinderen naar Tholen komen. Provoost verklaart dit doordat veel gegevens van De Pluimpot komen, waardoor er een vertekend beeld kan zijn ontstaan. Daar komen juist veel gezinnen met jonge kin deren. De typering van een Thoolse gast is in de meeste gevallen een veertigplusser, volgens de ondervraagden. Er is weinig jeugd. Het herha- lingsbezoek lijkt hoog en gaat vaak over van ouders op kind.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 11