OOOOOOOO
Voordat Setallander vertrekt,
kijkt hij altijd op de buienradar
Houte
Adrie Lindhoud maakt een
helikoptervlucht boven eiland
Revo neemt vervoer
WMO-regiotaxi over
Gemeente geen partij
project zonne-energie
Op de pedalen
Vandalen in
voetbalkooi
van der Zande
Martin van der Klooster fietst 140.000 kilometer in twintig jaar
Vrijwilligers voor palliatieve zorg
Donderdag 19 juli 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
11
Een regenbui, tegenwind, hagel of juist extreme hitte. Ie
dere dag kun je voor jezelf een smoes bedenken om niet
met de fiets naar het werk te gaan. Martin van der Kloos
ter (51) uit Sint-Annaland heeft ruim twintig jaar terug
de knop omgedraaid. Dagelijks fietst hij een kleine vijf
tig kilometer van en naar zijn werk in Bergen op Zoom.
Zomeren winter. „Fietsen is verslavend."
FIETSWEETJES
Lekke banden
Calorieën verbruik
Kans op regen
Fietspad in kilometers
Aantal fietsen per inwoner
Route
ALTIJD OP DE FIETS
Oesterdam
Revo Taxi uit Bergen op Zoom neemt in opdracht van
Taxicentrale Renesse (TCR) per augustus het regiotaxi-
vervoer op Tholen voor zijn rekening. Dat maakt het sa
menwerkingsverband Regiotaxi-Oosterschelde bekend
in een brief aan haar gebruikers. Daarmee eindigt voor
Van Hoek uit Rilland het regiotaxi vervoer op het eiland.
interieur
Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33
www.vanhouteinterieur.nl
Een helikopterrondvlucht boven het eiland Tholen. Dat
is wat Adrie Lindhoud uit Scherpenisse voor zijn 85ste
verjaardag van zijn familie kreeg. De vlucht begon in
Zierikzee. Op verzoek van Adrie vloog de piloot richting
Stavenisse. De rode heli zette koers naar Sint-Maartens
dijk en deed vervolgens Scherpenisse aan. Daar cirkelde
de piloot enkele malen boven de Westkerkseweg, waar
Adrie al 58 jaar woont. Na het maken van luchtfoto's
vloog de piloot naar het geboortehuis van de 85-jarige in
de Weihoek. Ook de boerderij van de familie Van der
Klooster werd begroet. Schoonzoon Theo stond uitbun
dig te zwaaien. Via Sint-Annaland, waar de meeste kin
deren en kleinkinderen van Adrie wonen, vloog de heli
kopter terug naar Zierikzee. De verjaardag werd 's
avonds afgesloten met een hapje en een drankje in aan
wezigheid van familie, vrienden en bekenden.
Winkeliers praten over overstromingen
Uw tweewielerspecialist
TWEEWIELERSERVICE
Kilometertarief stijgt van 18 naar 25 cent
Bedrijf wil informatieavond in woners
S.
Tholen. Lange, rechte wegen en kronkelige dijken.
Overal oneindige vergezichten over het polderland.
Fietsend door de polder is het iedere keer weer de
vraag: is het hoog, of is het laag water. Tholen,
fietseiland bij uitstek. Tegen de wind in beuken. Met de
wind in de rug, suizen. De één op de racefiets, de ander
naar het werk. Altijd is het ontspannend, gezond en
zelfs verslavend. Een serie Thoolse fietsverhalen.
Martin, teamleider bij Bruynzeel
Keukens, doet het niet voor het
geld of een beter milieu. ..Dat is
een mooie bijkomstigheid", zegt
hij. Toch heeft hij uitgerekend wat
hij in twintig jaar met de fiets heeft
bespaard: achttienduizend euro.
„Natuurlijk klopt dat bedrag niet",
zegt hij. „Benzine was goedkoper,
een fiets kost geld en heeft onder
houd nodig." Toch denkt Van der
Klooster dat hij aardig in de buurt
komt met zijn berekening. Hij ba
seert zijn rekensom op gemiddeld
zevenduizend fietski lometers per
jaar, afgezet tegen zijn auto die ie
dere tien kilometer één liter benzine
consumeert. Een Volvo 940. Toch is
geld nooit de reden geweest, want
Martin rijdt graag auto. Zijn condi
tie is dat wel. „Met een kantoor
baan beweeg je gewoon onvoldoen
de", zegt hij. In 1990 draaide hij de
knop om. De auto bleef thuis. Mar
tin sprong op de fiets.
Van zijn zwager nam hij een race
fiets over. Niet zomaar één. Een
Bij een lichaamsgewicht van zeventig kilo en een
snelheid van 20 kilometer per uur, verbruikt een
fietser 140 calorieën per kwartier. Om een
slagroomgebakje eraf te rijden moet je 20 minuten
fietsen, voor een cola 9 minuten en een biertje 11
minuten. Een frietje mét kost 43 minuten op de
trappers.
Het regent zes procent van de tijd. Als je altijd zou
fietsen betekent dat 1 op de 16 fietsritten. Maar de
meeste mensen fietsen bijvoorbeeld 's nachts niet.
Dus, hoewel een stevige regenbui op de fiets
natuurlijk geen pretje is, is de kans daarop niet al te
groot.
Nederland telt ruim 18.000 kilometer fietspad,
waarvan een deel speciaal voor recreatieve
doeleinden is aangelegd.
Nederland 1,1; Denemarken 0,8; Duitsland 0,8;
Noorwegen 0,7; Zweden 0,7; Japan 0,6;
Zwitserland 0,5; België 0,5; Italië 0,5; Verenigde
Staten 0,5.
Niet alleen de afgelopen twintig jaar, ook vroeger
reed Martin altijd op de fiets. Zomer en winter. Weer
en wind. Samen met de tweeling Iman en Johan
van de Repe, Theo den Engelsman en zijn eigen
tweelingbroer Huib fietste hij vier jaar naar de lts in
Sint-Maartensdijk. „Reuze gezellig onderweg", zegt
hij. „Er is een foto van ons gemaakt, op de Ring in
Sint-Annaland." Later ging Martin naar de mts.
„Antonie Keldermans", zegt hij. Daar ging hij
samen heen met de vier Setallanders. „De eerste
twee jaar met de bus. In het derde jaar reed ik mee
met het busje van Van Vossen. Het laatste jaar met
de auto."
lichtblauwe Jan Janssen. „Nog met
versnellingshandels op de schuine
buis", zegt hij. Lang heeft hij daar
niet op gefietst. Hooguit een jaar of
twee. „Geen spatbord en veel lekke
banden met die racefietsbandjes."
De koersfiets maakte plaats voor
een zogeheten hybridefiets van Ga
zelle. „Gekocht bij Dirk Bruynzeel
hier in het dorp." Ook met die fiets
reed Martin geregeld lek. „Antilek-
banden had je nog niet",zegt hij.
De Gazelle maakte na vier jaar
plaats voor een gele Giant. „Wat
viel de kwaliteit van die fiets le
gen". zegt hij. „Vooral de wielen.
Na een maand sprongen de spaken
in het achterwiel." De afgelopen
elf jaar rijdt Martin alleen nog Ko-
ga. „Dat is kwaliteit." Pech heeft
hij zelden. Of het moet heel af en
toe een lekke band zijn. „Maar dat
kun je de fiets niet aanrekenen."
Wel zorgt Martin voor goed onder
houd. Dat doet hij niet zelf. Jaar
lijks brengt hij zijn fiets voor on
derhoud naar de fietsenmaker in
Oud-Vossemeer. „Tandwielen en
ketting gaan een jaar mee", zegt
hij. „Buitenbanden zo'n vier tot
vijfduizend kilometer." Die ver
vangt hij zelf. Hoewel Martin zel
den pech heeft, gaat hij niet van
huis zonder gereedschap. Een spa-
kenspanner, kettingpons, doosje
plakgereedschap en binnenband
behoren tot zijn standaard uilrus
ting. Een fietscomputer heeft hij
niet. „Niet meer", zegt hij. „Die
dingen gaan om de haverklap stuk.
Of de batterijen zijn leeg." Toch
houdt hij zijn kilometers bij. Op in
ternet. Sinds 1999 voert hij zijn
fietskilometers in op www.fietsen-
scoort.nl. een website van de Ne
derlandse fietsersbond. „Die site
geeft aan wat je jaarlijks bespaart."
Hoe Martin naar zijn werk fietst
hangt van één belangrijke factor af:
de wind. „Met zuidwestenwind rijd
ik via Poortvliet weg. Anders via
Oud-Vossemeer." Qua afstand
maakt het weinig uit. „Het is om en
nabij" de 23 kilometer", zegt hij.
Een enkele reis kost hem gemid
deld een uur. „Met tegenwind iets
langer." De route via Oud-Vosse
meer heeft zijn voorkeur. Beter
fietspad, zegt Martin. „Nadeel is
de Hiksedijk, Mareweg, Molendijk
(N656). Daar ligt geen fietspad en
rijd je tussen de auto's."
Onderweg maakt de Setallander
van alles mee. „Laatst was ik het
dorp nog niet uit of er steekt bij de
Langeweg een hert over. Gewoon
tussen de bebouwing." Martin rijdt
iedere ochtend even na zessen weg.
Hij geniet van de serene rust. Of
van de grondmist die in de Wei-
hoek boven hel land hangt. „Schit
terend", zegt hij.
Een nadeel van het met de fiets
naar het werk gaan kan hij simpel
weg niet bedenken. „Vroeg opstaan
doe ik altijd, of ik nu moet werken
of niet." Voordat de Setallander op
de fiets stapt, kijkt hij altijd even
naar de buienradar op internet. „En
hoe de wind staat. Niet dat het uit
maakt, want trappen moet je toch."
Bang voor een nat pak is hij niet.
„Veel mensen gaan niet met de
fiets naar het werk omdat ze bang
zijn doorweekt aan te komen. Het
overkomt mij zelden. Behalve de
laatste weken. Wat een snert weer."
Eenmaal op zijn werk duikt hij on
der de douche. „Een uitkomst",
zegt hij. Schone kleren heeft Martin
in een kast hangen. „Een paar keer
per week neem ik wat nieuws mee.
Gewoon in de fietstas." De Setal
lander fietst negen van de tien keer
alleen van en naar het werk. „Hier
in het dorp zijn meer mannen die
met de fiets naar Bergen rijden",
zegt hij. „Maar die beginnen later
met werken." Heel af en toe fietst er
weieens iemand mee. Ook komt
Martin geregeld dezelfde mensen
Iman van de RepeMartin van der Klooster, twee jongens uit het
dorp die niet in dezelfde klas zaten: Henk Dijkema en Dirk
Westdorp, Johan van de Repe, Theo den Engelsman en Huib van der
Klooster (v.l.n.r.). Samen fietsten ze naar de lts in Sint-Maartensdijk.
Martin van der Klooster kijkt voor hij vertrekt altijd naar de buienradar op internet en de windrichting. Aan de hand daarvan bepaalt hij
zijn route: over Oud-Vossemeer of over Poortvliet. Die eerste heeft zijn voorkeur, vanwege de goede kwaliteit van het fietspad.
tegen. Dan groet hij even. „Fietsen
schept een band."
Zijn er dan echt geen momenten
dat Martin de fiets laat staan? .Zel
den", zegt hij. „Alleen als de regen
met bakken uit de lucht komt. Dan
stap ik echt niet op de fiets." Met
de auto naar het werk geeft hem
geen goed gevoel. „Als ik dan 's
middags die fietsers zie rijden,
denk ik vaak: was ik ook maar op
de fiets gegaan. Fietsen werkt ge
woon verslavend." Martin heeft de
keuze uit twee verschillende fiet
sen. Allebei van het merk Koga. De
een met vijfjaar ervaring, de ander
een jaar. De fiets met het rechte
stuur is zijn zomerfiets. „Een race
fiets met spatborden", zegt hij.
„Weegt ongeveer negen kilo." In
de winter blijft deze fiets binnen.
„Te smalle bandjes. Dat rijdt niet
fijn." De fiets met de naam Light
de luxe op de bovenhuis is zijn
winterfiets. „Door de bredere ban
den net wat comfortabeler." Beide
fietsen heeft hij aangeschaft via het
fietsplan van zijn werk. „Eens in
de drie jaar kan ik met belasting
voordeel een fiets kopen", zegt hij.
„Tot een bedrag van 750 euro." De
rest legt hij zelfbij.
Zo'n fervent fietser moet wel een
racefiets of mountainbike hebben,
zou je denken. „Als ik vrijdagmid
dag 250 kilometer achter de rug
heb. is het mooi geweest. Dan heb
ik geen behoefte meer om nog een
rondje te maken op de racefiets."
Staat de wind gunstig, dan fietst
Martin nog weieens naar huis via
de Oesterdam. „Alleen met zuid
oosten wind", zegt hij. „Dat is 40
kilometer." Wel maakt hij in het
weekend geregeld met zijn vrouw
tochtjes over Walcheren en Schou
wen. „Dan gaan de fietsen op de
fietsendrager." Recreatief fietst hij
zo'n duizend kilometer per jaar. Zo
was hij laatst nog in Drenthe, waar
zijn vrouw twee keer per jaar schil
derlessen volgt. „Via het fiets-
knooppuntennetwerk had ik een
route uitgestippeld van tachtig kilo
meter."
Naast een nieuwe vervoerder gaat
ook het kilometertarief omhoog van
18 naar 25 cent. Boven de 2000 km
per jaar gaan WMO-regiotaxige-
bruikers 1,30 euro per kilometer
betalen. Opvragen van het aantal
gemaakte kilometers kan vanaf 15
september. Betalen van taxiritten
kan vanaf I augustus op twee ma
nieren: contant bij de chauffeur of
op rekening. Betalen via automati
sche incasso is niet meer mogelijks.
Gebruikers die vaste ritten willen
blijven maken, moeten deze op
nieuw opgeven bij de vervoerscen-
trale. Regiotaxigebruikers zijn per
brief op de hoogte gebracht van de
wijzigingen.
De stichting Vrijwilligers Palliatieve
Terminale Zorg (VPTZ) West-Bra
bant Tholen zoekt nieuwe vrijwil
ligers in vijf regio's, waaronder Tho
len. De vrijwilligers zijn betrokken
mensen, die worden geschoold om
zieke mensen in hun laatste levensfa
se en hun mantelzorgers te onder
steunen. Wanneer iemand te horen
krijgt, dat zijn naaste niet meer beter
kan worden en nog wel enige tijd te
leven- heeft, is die persoon ineens
mantelzorger geworden. Meer dan
driekwart van de Nederlanders wil
het liefst thuis sterven. In huis voelt
men zich vertrouwd, kan het gewone
leven zoveel mogelijk d(x)rgaan, zijn
de drempels het laagst om familie en
vrienden te zien. Vol goede moed is
de mantelzorger, die 24 uur per dag
en 7 dagen in de week naast de zieke
staat. De mantelzorger weet wat de
zieke prettig vindt, wat hem of haar
bezighoudt, waaraan de zieke be
hoefte heeft. Maar de combinatie
van het gezinsleven, zorg en werk
kan een zware wissel trekken op het
leven van de mantelzorger. Vrijwilli
gers kunnen verlichting bieden door
op regelmatige basis taken van de
mantelzorger over te nemen. Zij ge
ven de mantelzorger de kans even te
ontspannen, de accu op te laden en in
moeilijke ogenblikken te steunen.
Meer info bij regiocoördinator Ellen
van der Weijde, tel. 06-51498069
of email info@vptz-westbrabanttho-
lcn.nl.
Advertentie I.M.
Het bedrijf Alfatech b.v. met vestigingen in Amersfoort en Barendrecht
wil Tholenaren warm maken voor zonne-energie. Het bedrijf heeft aan
de gemeente gevraagd er een informatieavond over te organiseren. B.
en w. zijn bereid daar aan mee te werken.
De informatieavond is maar één on
derdeel van het project. Alfatech is
een holding waarvan Alfatech Ener
gy een onderdeel is. Het bedrijf wil
volgens b. en w. de inwoners inzicht
geven in zonne-energie, de mogelijk
heden hiervan en het rendement. De
vraag aan de gemeente was of ze het
initiatief wilde steunen. B. en w. vin
den het belangrijk om onpartijdig te
blijven en geen verbinding aan te
gaan met een commerciële partij.
Wel heeft de gemeente signalen ge
kregen dat er veel behoefte is bij in
woners aan informatie over moge
lijkheden voor duurzame oplossingen
in en rond het huis. Bijvoorbeeld
door de zeer succesvolle meer-met-
minder regeling waarbij het rijk. pro
vincie of gemeenten subsidie verle
nen. "Daarom hebben b. en w.
besloten om, in het kader van duur
zaamheid, faciliterend medewerking
te verlenen aan de organisatie van de
informatieavond die dixir marktpar
tijen georganiseerd wordt.'
Het' net van de voetbalkooi in Sint-
Maartensdijk is afgelopen weekend
vernield. De vandalen moeten tus
sen zaterdagmorgen acht uur en
maandagmorgen acht uur hebben
huisgehouden op het speelterrein
aan de Sport laan. Er is aangifte ge
daan van de vernieling.
Winkeliers zijn door de provincie
en de veiligheidsregio uitgenodigd
om mee te denken over een nieuwe
opzet voor een overstromingscam
pagne. Daarvoor wordt aanstaande
woensdag (25 juli) om zeven uur 's
avonds een bijeenkomst gehouden
in het Van der Valkhotel in Goes.
Samen met ondernemers willen
provincie en veiligheidsregio een
bewustwordingscampagne ontwik
kelen die specifiek antwoord geeft
op hun vragen. Aan de hand van
een 'levensecht' overstromingssce
nario wordt het gesprek aangegaan
hoe de detailhandel benaderd en
betrokken wil worden wanneer een
overstroming dreigt. De bijeen
komst is onderdeel van het project
Flood Aware en heeft tot doel dat
de detailhandel zich snel herstelt na
een overstroming. Winkeliers kun
nen zich tot 24 juli aanmelden via
floodaware@zeeland.nl.
Kalisbuurt 53 4698 CP Oud-Vossemeer tel. 0166-672481
info@tweewielerservice.com www.tweewielerservice.com
Advertentie I.M.