OOOOOOOO Voordat Setallander vertrekt, kijkt hij altijd op de buienradar Houte Adrie Lindhoud maakt een helikoptervlucht boven eiland Revo neemt vervoer WMO-regiotaxi over Gemeente geen partij project zonne-energie Op de pedalen Vandalen in voetbalkooi van der Zande Martin van der Klooster fietst 140.000 kilometer in twintig jaar Vrijwilligers voor palliatieve zorg Donderdag 19 juli 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 11 Een regenbui, tegenwind, hagel of juist extreme hitte. Ie dere dag kun je voor jezelf een smoes bedenken om niet met de fiets naar het werk te gaan. Martin van der Kloos ter (51) uit Sint-Annaland heeft ruim twintig jaar terug de knop omgedraaid. Dagelijks fietst hij een kleine vijf tig kilometer van en naar zijn werk in Bergen op Zoom. Zomeren winter. „Fietsen is verslavend." FIETSWEETJES Lekke banden Calorieën verbruik Kans op regen Fietspad in kilometers Aantal fietsen per inwoner Route ALTIJD OP DE FIETS Oesterdam Revo Taxi uit Bergen op Zoom neemt in opdracht van Taxicentrale Renesse (TCR) per augustus het regiotaxi- vervoer op Tholen voor zijn rekening. Dat maakt het sa menwerkingsverband Regiotaxi-Oosterschelde bekend in een brief aan haar gebruikers. Daarmee eindigt voor Van Hoek uit Rilland het regiotaxi vervoer op het eiland. interieur Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Een helikopterrondvlucht boven het eiland Tholen. Dat is wat Adrie Lindhoud uit Scherpenisse voor zijn 85ste verjaardag van zijn familie kreeg. De vlucht begon in Zierikzee. Op verzoek van Adrie vloog de piloot richting Stavenisse. De rode heli zette koers naar Sint-Maartens dijk en deed vervolgens Scherpenisse aan. Daar cirkelde de piloot enkele malen boven de Westkerkseweg, waar Adrie al 58 jaar woont. Na het maken van luchtfoto's vloog de piloot naar het geboortehuis van de 85-jarige in de Weihoek. Ook de boerderij van de familie Van der Klooster werd begroet. Schoonzoon Theo stond uitbun dig te zwaaien. Via Sint-Annaland, waar de meeste kin deren en kleinkinderen van Adrie wonen, vloog de heli kopter terug naar Zierikzee. De verjaardag werd 's avonds afgesloten met een hapje en een drankje in aan wezigheid van familie, vrienden en bekenden. Winkeliers praten over overstromingen Uw tweewielerspecialist TWEEWIELERSERVICE Kilometertarief stijgt van 18 naar 25 cent Bedrijf wil informatieavond in woners S. Tholen. Lange, rechte wegen en kronkelige dijken. Overal oneindige vergezichten over het polderland. Fietsend door de polder is het iedere keer weer de vraag: is het hoog, of is het laag water. Tholen, fietseiland bij uitstek. Tegen de wind in beuken. Met de wind in de rug, suizen. De één op de racefiets, de ander naar het werk. Altijd is het ontspannend, gezond en zelfs verslavend. Een serie Thoolse fietsverhalen. Martin, teamleider bij Bruynzeel Keukens, doet het niet voor het geld of een beter milieu. ..Dat is een mooie bijkomstigheid", zegt hij. Toch heeft hij uitgerekend wat hij in twintig jaar met de fiets heeft bespaard: achttienduizend euro. „Natuurlijk klopt dat bedrag niet", zegt hij. „Benzine was goedkoper, een fiets kost geld en heeft onder houd nodig." Toch denkt Van der Klooster dat hij aardig in de buurt komt met zijn berekening. Hij ba seert zijn rekensom op gemiddeld zevenduizend fietski lometers per jaar, afgezet tegen zijn auto die ie dere tien kilometer één liter benzine consumeert. Een Volvo 940. Toch is geld nooit de reden geweest, want Martin rijdt graag auto. Zijn condi tie is dat wel. „Met een kantoor baan beweeg je gewoon onvoldoen de", zegt hij. In 1990 draaide hij de knop om. De auto bleef thuis. Mar tin sprong op de fiets. Van zijn zwager nam hij een race fiets over. Niet zomaar één. Een Bij een lichaamsgewicht van zeventig kilo en een snelheid van 20 kilometer per uur, verbruikt een fietser 140 calorieën per kwartier. Om een slagroomgebakje eraf te rijden moet je 20 minuten fietsen, voor een cola 9 minuten en een biertje 11 minuten. Een frietje mét kost 43 minuten op de trappers. Het regent zes procent van de tijd. Als je altijd zou fietsen betekent dat 1 op de 16 fietsritten. Maar de meeste mensen fietsen bijvoorbeeld 's nachts niet. Dus, hoewel een stevige regenbui op de fiets natuurlijk geen pretje is, is de kans daarop niet al te groot. Nederland telt ruim 18.000 kilometer fietspad, waarvan een deel speciaal voor recreatieve doeleinden is aangelegd. Nederland 1,1; Denemarken 0,8; Duitsland 0,8; Noorwegen 0,7; Zweden 0,7; Japan 0,6; Zwitserland 0,5; België 0,5; Italië 0,5; Verenigde Staten 0,5. Niet alleen de afgelopen twintig jaar, ook vroeger reed Martin altijd op de fiets. Zomer en winter. Weer en wind. Samen met de tweeling Iman en Johan van de Repe, Theo den Engelsman en zijn eigen tweelingbroer Huib fietste hij vier jaar naar de lts in Sint-Maartensdijk. „Reuze gezellig onderweg", zegt hij. „Er is een foto van ons gemaakt, op de Ring in Sint-Annaland." Later ging Martin naar de mts. „Antonie Keldermans", zegt hij. Daar ging hij samen heen met de vier Setallanders. „De eerste twee jaar met de bus. In het derde jaar reed ik mee met het busje van Van Vossen. Het laatste jaar met de auto." lichtblauwe Jan Janssen. „Nog met versnellingshandels op de schuine buis", zegt hij. Lang heeft hij daar niet op gefietst. Hooguit een jaar of twee. „Geen spatbord en veel lekke banden met die racefietsbandjes." De koersfiets maakte plaats voor een zogeheten hybridefiets van Ga zelle. „Gekocht bij Dirk Bruynzeel hier in het dorp." Ook met die fiets reed Martin geregeld lek. „Antilek- banden had je nog niet",zegt hij. De Gazelle maakte na vier jaar plaats voor een gele Giant. „Wat viel de kwaliteit van die fiets le gen". zegt hij. „Vooral de wielen. Na een maand sprongen de spaken in het achterwiel." De afgelopen elf jaar rijdt Martin alleen nog Ko- ga. „Dat is kwaliteit." Pech heeft hij zelden. Of het moet heel af en toe een lekke band zijn. „Maar dat kun je de fiets niet aanrekenen." Wel zorgt Martin voor goed onder houd. Dat doet hij niet zelf. Jaar lijks brengt hij zijn fiets voor on derhoud naar de fietsenmaker in Oud-Vossemeer. „Tandwielen en ketting gaan een jaar mee", zegt hij. „Buitenbanden zo'n vier tot vijfduizend kilometer." Die ver vangt hij zelf. Hoewel Martin zel den pech heeft, gaat hij niet van huis zonder gereedschap. Een spa- kenspanner, kettingpons, doosje plakgereedschap en binnenband behoren tot zijn standaard uilrus ting. Een fietscomputer heeft hij niet. „Niet meer", zegt hij. „Die dingen gaan om de haverklap stuk. Of de batterijen zijn leeg." Toch houdt hij zijn kilometers bij. Op in ternet. Sinds 1999 voert hij zijn fietskilometers in op www.fietsen- scoort.nl. een website van de Ne derlandse fietsersbond. „Die site geeft aan wat je jaarlijks bespaart." Hoe Martin naar zijn werk fietst hangt van één belangrijke factor af: de wind. „Met zuidwestenwind rijd ik via Poortvliet weg. Anders via Oud-Vossemeer." Qua afstand maakt het weinig uit. „Het is om en nabij" de 23 kilometer", zegt hij. Een enkele reis kost hem gemid deld een uur. „Met tegenwind iets langer." De route via Oud-Vosse meer heeft zijn voorkeur. Beter fietspad, zegt Martin. „Nadeel is de Hiksedijk, Mareweg, Molendijk (N656). Daar ligt geen fietspad en rijd je tussen de auto's." Onderweg maakt de Setallander van alles mee. „Laatst was ik het dorp nog niet uit of er steekt bij de Langeweg een hert over. Gewoon tussen de bebouwing." Martin rijdt iedere ochtend even na zessen weg. Hij geniet van de serene rust. Of van de grondmist die in de Wei- hoek boven hel land hangt. „Schit terend", zegt hij. Een nadeel van het met de fiets naar het werk gaan kan hij simpel weg niet bedenken. „Vroeg opstaan doe ik altijd, of ik nu moet werken of niet." Voordat de Setallander op de fiets stapt, kijkt hij altijd even naar de buienradar op internet. „En hoe de wind staat. Niet dat het uit maakt, want trappen moet je toch." Bang voor een nat pak is hij niet. „Veel mensen gaan niet met de fiets naar het werk omdat ze bang zijn doorweekt aan te komen. Het overkomt mij zelden. Behalve de laatste weken. Wat een snert weer." Eenmaal op zijn werk duikt hij on der de douche. „Een uitkomst", zegt hij. Schone kleren heeft Martin in een kast hangen. „Een paar keer per week neem ik wat nieuws mee. Gewoon in de fietstas." De Setal lander fietst negen van de tien keer alleen van en naar het werk. „Hier in het dorp zijn meer mannen die met de fiets naar Bergen rijden", zegt hij. „Maar die beginnen later met werken." Heel af en toe fietst er weieens iemand mee. Ook komt Martin geregeld dezelfde mensen Iman van de RepeMartin van der Klooster, twee jongens uit het dorp die niet in dezelfde klas zaten: Henk Dijkema en Dirk Westdorp, Johan van de Repe, Theo den Engelsman en Huib van der Klooster (v.l.n.r.). Samen fietsten ze naar de lts in Sint-Maartensdijk. Martin van der Klooster kijkt voor hij vertrekt altijd naar de buienradar op internet en de windrichting. Aan de hand daarvan bepaalt hij zijn route: over Oud-Vossemeer of over Poortvliet. Die eerste heeft zijn voorkeur, vanwege de goede kwaliteit van het fietspad. tegen. Dan groet hij even. „Fietsen schept een band." Zijn er dan echt geen momenten dat Martin de fiets laat staan? .Zel den", zegt hij. „Alleen als de regen met bakken uit de lucht komt. Dan stap ik echt niet op de fiets." Met de auto naar het werk geeft hem geen goed gevoel. „Als ik dan 's middags die fietsers zie rijden, denk ik vaak: was ik ook maar op de fiets gegaan. Fietsen werkt ge woon verslavend." Martin heeft de keuze uit twee verschillende fiet sen. Allebei van het merk Koga. De een met vijfjaar ervaring, de ander een jaar. De fiets met het rechte stuur is zijn zomerfiets. „Een race fiets met spatborden", zegt hij. „Weegt ongeveer negen kilo." In de winter blijft deze fiets binnen. „Te smalle bandjes. Dat rijdt niet fijn." De fiets met de naam Light de luxe op de bovenhuis is zijn winterfiets. „Door de bredere ban den net wat comfortabeler." Beide fietsen heeft hij aangeschaft via het fietsplan van zijn werk. „Eens in de drie jaar kan ik met belasting voordeel een fiets kopen", zegt hij. „Tot een bedrag van 750 euro." De rest legt hij zelfbij. Zo'n fervent fietser moet wel een racefiets of mountainbike hebben, zou je denken. „Als ik vrijdagmid dag 250 kilometer achter de rug heb. is het mooi geweest. Dan heb ik geen behoefte meer om nog een rondje te maken op de racefiets." Staat de wind gunstig, dan fietst Martin nog weieens naar huis via de Oesterdam. „Alleen met zuid oosten wind", zegt hij. „Dat is 40 kilometer." Wel maakt hij in het weekend geregeld met zijn vrouw tochtjes over Walcheren en Schou wen. „Dan gaan de fietsen op de fietsendrager." Recreatief fietst hij zo'n duizend kilometer per jaar. Zo was hij laatst nog in Drenthe, waar zijn vrouw twee keer per jaar schil derlessen volgt. „Via het fiets- knooppuntennetwerk had ik een route uitgestippeld van tachtig kilo meter." Naast een nieuwe vervoerder gaat ook het kilometertarief omhoog van 18 naar 25 cent. Boven de 2000 km per jaar gaan WMO-regiotaxige- bruikers 1,30 euro per kilometer betalen. Opvragen van het aantal gemaakte kilometers kan vanaf 15 september. Betalen van taxiritten kan vanaf I augustus op twee ma nieren: contant bij de chauffeur of op rekening. Betalen via automati sche incasso is niet meer mogelijks. Gebruikers die vaste ritten willen blijven maken, moeten deze op nieuw opgeven bij de vervoerscen- trale. Regiotaxigebruikers zijn per brief op de hoogte gebracht van de wijzigingen. De stichting Vrijwilligers Palliatieve Terminale Zorg (VPTZ) West-Bra bant Tholen zoekt nieuwe vrijwil ligers in vijf regio's, waaronder Tho len. De vrijwilligers zijn betrokken mensen, die worden geschoold om zieke mensen in hun laatste levensfa se en hun mantelzorgers te onder steunen. Wanneer iemand te horen krijgt, dat zijn naaste niet meer beter kan worden en nog wel enige tijd te leven- heeft, is die persoon ineens mantelzorger geworden. Meer dan driekwart van de Nederlanders wil het liefst thuis sterven. In huis voelt men zich vertrouwd, kan het gewone leven zoveel mogelijk d(x)rgaan, zijn de drempels het laagst om familie en vrienden te zien. Vol goede moed is de mantelzorger, die 24 uur per dag en 7 dagen in de week naast de zieke staat. De mantelzorger weet wat de zieke prettig vindt, wat hem of haar bezighoudt, waaraan de zieke be hoefte heeft. Maar de combinatie van het gezinsleven, zorg en werk kan een zware wissel trekken op het leven van de mantelzorger. Vrijwilli gers kunnen verlichting bieden door op regelmatige basis taken van de mantelzorger over te nemen. Zij ge ven de mantelzorger de kans even te ontspannen, de accu op te laden en in moeilijke ogenblikken te steunen. Meer info bij regiocoördinator Ellen van der Weijde, tel. 06-51498069 of email info@vptz-westbrabanttho- lcn.nl. Advertentie I.M. Het bedrijf Alfatech b.v. met vestigingen in Amersfoort en Barendrecht wil Tholenaren warm maken voor zonne-energie. Het bedrijf heeft aan de gemeente gevraagd er een informatieavond over te organiseren. B. en w. zijn bereid daar aan mee te werken. De informatieavond is maar één on derdeel van het project. Alfatech is een holding waarvan Alfatech Ener gy een onderdeel is. Het bedrijf wil volgens b. en w. de inwoners inzicht geven in zonne-energie, de mogelijk heden hiervan en het rendement. De vraag aan de gemeente was of ze het initiatief wilde steunen. B. en w. vin den het belangrijk om onpartijdig te blijven en geen verbinding aan te gaan met een commerciële partij. Wel heeft de gemeente signalen ge kregen dat er veel behoefte is bij in woners aan informatie over moge lijkheden voor duurzame oplossingen in en rond het huis. Bijvoorbeeld door de zeer succesvolle meer-met- minder regeling waarbij het rijk. pro vincie of gemeenten subsidie verle nen. "Daarom hebben b. en w. besloten om, in het kader van duur zaamheid, faciliterend medewerking te verlenen aan de organisatie van de informatieavond die dixir marktpar tijen georganiseerd wordt.' Het' net van de voetbalkooi in Sint- Maartensdijk is afgelopen weekend vernield. De vandalen moeten tus sen zaterdagmorgen acht uur en maandagmorgen acht uur hebben huisgehouden op het speelterrein aan de Sport laan. Er is aangifte ge daan van de vernieling. Winkeliers zijn door de provincie en de veiligheidsregio uitgenodigd om mee te denken over een nieuwe opzet voor een overstromingscam pagne. Daarvoor wordt aanstaande woensdag (25 juli) om zeven uur 's avonds een bijeenkomst gehouden in het Van der Valkhotel in Goes. Samen met ondernemers willen provincie en veiligheidsregio een bewustwordingscampagne ontwik kelen die specifiek antwoord geeft op hun vragen. Aan de hand van een 'levensecht' overstromingssce nario wordt het gesprek aangegaan hoe de detailhandel benaderd en betrokken wil worden wanneer een overstroming dreigt. De bijeen komst is onderdeel van het project Flood Aware en heeft tot doel dat de detailhandel zich snel herstelt na een overstroming. Winkeliers kun nen zich tot 24 juli aanmelden via floodaware@zeeland.nl. Kalisbuurt 53 4698 CP Oud-Vossemeer tel. 0166-672481 info@tweewielerservice.com www.tweewielerservice.com Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 11