'Werken aan versterken eigen dijk geeft veel meer voldoening' RENAULT KOESE kxüi Gemeente moet alert zijn op bewaken van kwaliteit www.renaultkoese.nl CO CO 6.900 8.450 7.950 10.450 8.950 20.450 Rijklaar j Waterverhalen 1 ONZE VESTIGINGEN L O RENAULT CLIO ACTIE mm® Donderdag 5 juli 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Veertien voetbalvelden basaltblokken, 52 schepen van 2500 ton vol grind, 130.000 duizend vierkante meter on dertapijt en veertig kilo graszaad per hectare. Dat zijn de ingrediënten voor de dijkversterking bij Stavenisse. Een traject van 5,2 kilometer. Aannemerscombinatie AVK/De Klerk is inmiddels over de helft. Het deel bij camping Stavenisse is gereed. Wat rest, is het dijkvak tussen West- havendam en de Scheldsevveg en ten zuiden van de Kerk weg. Basaltblokken Lange dagen voor Weedorp, Hage en Van den Öergh bij ötdvenieee Goed eten Eigen dijk Dijktrajecten Superstorm Indicatie Awbz en Wmo gesplitst Winst Vroonstede ruim 2 miljoen Molenmuseum opent in Tholen Dividend BNG 31 mille minder 1.2-15V 5-DRS COLLECTION Incl. Lm velgen, Airco, Cruise control, ge tint glas, Elektrisch pakket, enz. RUIM 3000,- VOORDEEL Welstandscommissie somber over nieuwbouw Door de economische teruggang komt de kwaliteit van bouwplan nen die bij de gemeente Tholen worden ingediend onder druk te staan. Dat wordt vooral veroorzaakt door het feit dat in nieuwe plan nen de woningen dichter op elkaar worden gebouwd en het ambitie niveau teruggeschroefd wordt. In het jaarverslag over 2011 vraagt de welstandscommissie de gemeente daar alert op te zijn. Pluimveestal Zeeland is land in zee. Het zijn de woorden van Karla Peijs, de Zeeuwse commissaris van de koningin. De provincie heeft 2012 uitgeroepen tot het Zeeuws Jaar van het Water. Bij water denk je aan de zee, bij de zee aan vissen, varen en duiken. Maar er is meer. Water kan zout zijn, maar ook zoet, vervuild of gezuiverd. Water biedt kansen, maar kan ook een bedreiging zijn. We willen facetten van water en zaken die met water te maken hebben, belichten. Waar komt water in voor? Wat kun je ermee? En wat doet het? Het hele jaar door vindt u in deze krant verhalen rondom water. Waterverhalen. Gekke dingen is projectleider Paul Jeremiasse uit Wemeldinge niet te gengekomen. Wel heeft hij zich ver baasd over de kwaliteit van de oude dijkbekleding. „Die was nodig aan vervanging toe", concludeert hij. „En dat is zacht uitgedrukt." Jere miasse is verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden. Dagelijks controleert hij het werk van de dertig a vijfendertig dijkwer kers. Op 2 april is de ploeg begon nen aan het ruim vijf kilometer lan ge dijktraject. De zuidwestkant, ter hoogte van camping Stavenisse, was als eerste aan de beurt. Vanwege de recreatie, verklaart de projectleider. Dat deel is klaar. Alleen het gras moet nog groeien. Voor de dijkre- creant is de toegang tot de Ooster- schelde na de dijkversterking verbe terd. Daar zorgen vier watertrappen voor. Momenteel zijn de dijkwerkers vo lop bezig aan de dijk tussen de West- havendam (strandje) en de Scheldse- weg. Een traject van twee kilometer. Daar vervangen ze de bestaande dijkbekleding. De haringmanblok- ken maken plaats voor basaltblok ken. Jeremiasse legt uit hoe de dijk is opgebouwd. „Het begint met een waterremmende onderlaag. Die be staat uit een textieldoek met een laag fijn materiaal: grind, lavastenen en hoogovenslakken. Die laag is onge veer een halve meter dik. Basalt blokken van 35 centimeter hoog sluiten het geheel af. Tot slot wordt de voet van de dijk, het gedeelte on der de waterlijn, afgesloten met een laag asfalt." Vanaf het strandje komt een nieuw, geasfalteerd onderhouds- pad over de kruin dat deels openge steld wordt voor fietsers. Het loopt d(x>r tot aan de Westnol en sluit daar aan op de bestaande binnendijkse weg die verhard wordt. De rest van de geasfalteerde onderhoudsweg buitendijks (vanaf de Westnol) wordt niet toegankelijk voor fietsers. Er komt een hek. Camping Stavenis se bepleitte tijdens de inspraakronde Voor Kees Wesdorp is er niets mooiers dan werken aan zijn eigen dijk. om er grond op aan te brengen en er gras in te zaaien voor de recreanten, maar dat verzoek wordt niet gehono reerd. Na 15 juli beginnen de dijkwerkers aan het laatste dijkvak ten zuiden van de Kerkweg. Een dijkvak van mtïÉiir Ar ie van den Bergh is tractorchauffeur. één kilometer langs de schorren. „Vanwege het broedseizoen mogen we daar nu niet komen", zegt Jere miasse. Hij laat de kaart van de werkzaamheden zien. „Als we met dit tempt) dix)rgaan, zijn we voor het stormseizoen op I oktober klaar." Weken van zeventig uur vormen geen uitzondering. „Half zes begin nen, negen uur naar huis", zegt uit voerder Jaap Wcststrate uit Kruinin- gen. „Er zijn weken geweest dat we om half vijf begonnen. Dat is wel erg vroeg. Gelukkig krijgen we goed eten." De mannen schuiven een aantal ke ren in de week aan tafel bij Thea Menheere van camping Stavenisse. Daar eten ze wat de pot schaft. „Vanavond spaghetti", zegt Westrate tegen Jeremiasse. Overlast heeft de campinghoudster amper ervaren. „In de polder is het oppassen voor vrachtwagenchauf feurs. die denderen gewoon door", zegt Menheere. „Als je daar reke ning mee houdt, is er niets aan de hand." Ook haar campinggasten hebben weinig hinder ondervonden van de werkzaamheden. „Een enke ling heb ik horen zeggen dat ze wakker zijn geworden van het la waai. Veel campinggasten vinden het juist interessant en gaan een kijkje nemen." Annuleringen of minder aanmeldingen heeft Men heere niet gehad. „De werkzaamhe den vonden grotendeels voor het campingseizoen plaats." De cam pinghoudster spreekt met niets dan lof over de uitvoerder als de op drachtgever. „Het is echt een verbe tering", zegt ze. „De Oosterschelde is een stuk toegankelijker geworden door de nieuwe dijkbekleding en de watertrappen. Alleen het gras ont breekt nog." De dijkwerkers komen uit heel Zee land. Van Schouwen-Duiveland, Reimerswaal. Beveland tot Tholen. Kees Wesdorp uit Stavenisse is één van de drie Tholenaren. Hij bege leidt de grondwerkers en kraanma chinisten. „Het is zwaar, maar dank baar werk", zegt hij. Het feit dat hij aan de dijk bij zijn eigen dorp werkt, draagt daar zeker aan bij. „Dat zie je iedere keer terug en geeft veel meer voldoening dan In 2014 wordt het dijkvak tussen Stavenisse en Sint- Maartensdijk, vanaf de Nieu- weweg (ter hoogte van de Poesdreef tot aan de Noord- polder) aangepakt. Andere dijktrajecten waar Zeewerin gen dit jaar actief is, zijn het zuidelijk deel van de Oester- dam, de dijk bij Walsoorden in Zeeuws-Vlaanderen, het dijktraject bij de Wilhelmina- polder, de Oostelijke Sloe- havendam bij de haven van Vlissingen en de Roggen- plaat ten noorden van Neel- tje Jans. werk elders. En wie kan nu zeggen dat hij aan zijn eigen dijk heeft ge werkt. Dat maak je hooguit een of twee keer in je leven mee." De Sta- venissenaar werkt samen met plaatsgenoot Arie van den Bergh en Kees Hage uit Scherpenisse. Hage is kraanmachinist. Van den Bergh tractorchauffeur. Hij rijdt heen en weer met grind, zand en betonblok ken. „Niets leuker dan met mensen van het eiland aan je eigen dijk wer ken", zegt Van den Bergh terwijl hij grind tussen de basaltblokken veegt. „De werksfeer is ontzettend goed. Allemaal harde werkers." Uitvoer der Jaap Westrate beaamt dat. „Het zijn geen timmerlieden die om vier uur het werk neerleggen. Deze man nen gaan gewoon door." De dijk rondom Stavenisse is één van de zeven dijktrajecten die pro jectbureau Zeeweringen dit jaar on derhanden neemt. De dijken moeten een superstorm kunnen trotseren die theoretisch eens in de vierduizend jaar voorkomt. Beginjaren negentig bleek dat veel dijken niet aan die eis voldeden. Tijdens een fikse storm met zware golfslagen konden de stenen of betonblokken loslaten. De steenbekleding was te licht. Hoewel er nooit sprake is geweest van ge vaar, is dit de aanleiding geweest om in 1997 projectbureau Zeewe ringen op te richten. Een samenwer kingsverband tussen Rijkswaters taat en waterschap Scheldestromen. In 2015 moet Zeeweringen 325 ki lometer dijkbekleding hebben ver sterkt. Voor dit totale project is 900 miljoen euro gereserveerd. Kees Hage is kraanmachinist. Naast het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) voor zaken die vallen onder de Algemene wet bijzondere ziektekosten, is er voortaan MO- zaak dat aanvragen beoordeelt ten behoeve van de Wet maatschappe lijke ondersteuning (Wmo). Tholen sluit daarvoor met MOzaak een contract. Tot de splitsing is besloten door het ministerie, het gevolg van een verkeerd bevonden bedrijfsvoe ring. MOzaak staat de gemeente ter zijde bij het indiceren van huishou delijke hulp en voorzieningen in het kader van de Wmo, de maaltijd voorziening. en invalidenparkeer plaatsen en -kaarten. De nieuwbouw in Vroonstede in Sint-Annaland heeft de gemeente tot nu toe mim twee miljoen euro opge bracht. De gemeenteraad stelde don derdag de herziene grondexploita tieberekening vast voor het bestemmingsplan Vroonstede. De gemeente was er van uitgegaan dat het plan in 2016 afgerond zou zijn. Dat is vanwege de economische cri sis niet haalbaar gebleken. De datum wordt nu verschoven naar 1 januari 2018. Daarmee wordt de raming van uitgeven inkomsten meer gespreid. Er wordt rekening gehouden met een kostenstijging van twee procent. Ondanks dat er weinig gebouwd wordt, is de verwachte opbrengst nog gunstig. Ingeschat op 3,7 mil joen euro in 2018. In 2011 bedroeg de winst 230.000 euro. Voor het hele plan kreeg de gemeente tot nu toe 2.120.000 euro in het laatje. De grondprijzen bedragen er 161 euro per m2 voor de sociale huursector en starterswoningen, 212 euro per m2 voor de vrije sector. Jan en Iza van Gorsel openen op vrijdag 27 juli een klein molenmu seum in molen De Verwachting in Tholen. Het herbergt een collectie schaalmodellen van molens, zo'n 40 stuks, boeken over molens, ansicht kaarten, pentekeningen en meer. Het zijn producten van een verwoedt molenliefhebber, die de collectie in 40 jaar heeft verworven. Zijn naam wordt op de 27ste bekend gemaakt. De familie Van Gorsel noemt het museumpje een aanwinst voor de stad Tholen en hoopt op deze ma nier meer publiek naar de molen in de Venkelstraat te trekken. Tholen krijgt van de Bank Neder landse Gemeenten 31,2 mille min der dividend dan in de begroting voor 2012 was geraamd. BNG keert, daartoe gedwongen door Eu ropese regelgeving, maar de helft van de nettowinst uit. Dat betekent 1,15 euro per aandeel, de helft van wat over 2010 werd betaald. Voor Tholen komt het dividend uit op 38.750 euro. BNG had een netto winst van 256 miljoen euro, slechts één miljoen minder dan in 2010. THOLEN Slabbecoomweg 50 I Tel. 0166 - 60 05 00 SINT-ANNALAND Veilingwegl5 I Tel. 0166 - 65 36 25 RENAULT SOMMELSDIJK RENAULT CLI0 1.2- lóv 5drs Special Line Sperwer 2a I Tel. 0187 - 61 16 62 RENAULT CLI0 1.2- lóv 3drs Special Line RENAULT CLI0 TCe 100 5drs Dynamique S RENAULT CLIO 1.5 dCi Automaat 5 drs Dynamique S 04/2008, 57.900 km RENAULT CLI0 1.2-lóv Estate Corporate Spot 't 11/2009, 62.522 km 07/2007, 74.932 km 01/2008, 73.516 km 04/2008, 70.202 km PEUGEOT BOXER L4/H2 2.2 HDi 150 pk 06/2012, 100 km EXCL BTW Bruinisse ee Sommelsdij"k\ *Middelharnis Oucte-Tongè- Sint-Annaland X k\x\sH ÉIS J Halster. Tholen Het aantal adviesaanvragen leek zich vorig jaar landelijk enigszins te stabiliseren ten opzichte van 2010, maar in het najaar zette zich een daling in. Er werden uiteindelijk 18 procent minder aanvragen ingediend. De verwachting voor de bouw blijven voor dit jaar somber. 'Globaal kan worden ge steld dat gemiddeld één jaar nadat een plan geadviseerd is, het uitvoeringsgereed is. Daarna volgt de uitvoering. Doordat het aantal adviesaanvragen is teruggelopen en deze trend nog niet gekeerd is, verwacht de commissie dat ook in 2013 de bouw nog niet hersteld zal zijn.' Vorig jaar heeft de welstandscommissie 189 aanvragen beoordeeld. De meeste konden de toets der kritiek doorstaan: 178. Negen waren strijdig met het welstandsbe- leid dat door de gemeenteraad is vastge steld. Twee aanvragen werden aangehou den. Elf plannen twee of drie keer voorgelegd. Dat gebeurde na het aanpas sen van het plan. Ze werden allemaal posi tief geadviseerd. Voordat een officiële vergunning wordt aangevraagd, worden plannen vaak van te voren bij de commissie besproken. Van dit zogenaamde vooroverleg werd 144 keer gebruik gemaakt. In twintig gevallen wer den er monsters (kleur en materiaal) van het te gebruiken bouwmateriaal getoond (zoals stenen, dakpannen, damwanden, dakplaten). In totaal ontving de commissie 76 bezoekers om over hun plan te praten. De commissie kreeg elf keer te maken met clandestiene bouw. Het merendeel van de plannen betreft ver bouwingen. 'De aanvrager die zijn huis niet kan verkopen, maakt gebruik van de lage rente om het huis op te knappen en uit te breiden.' De commissie bestond vorig jaar uit Mar co Onrust, Ton Jansen en burgerlid Jan Geluk. Vorig jaar zijn b. en w. één keer afgeweken van het advies van de welstand. Het betrof de bouw van een pluimveestal aan de Ho- geweg 2 in Sint- Philipsland. De commis sie adviseerde negatief over het toepassen van lichtgrijze dakplaten. B. en w. hebben toen 'vanuit maatschappelijk oogpunt de duurzaamheid zwaarder laten wegen" en de platen toegestaan. Dit jaar doet zich hetzelfde voor met een aanvraag van een pluimveehouder aan de Kerkweg in Stavenisse. Ook die wil licht grijze dakplaten. Ook nu is de commissie er tegen. De aanvrager heeft vanaf januari te maken met twee nieuwe architecten in de commissie. Onrust en Jansen zijn na zes jaar opgevolgd door Anthonie Diele- man en Gerard Vermeulen. Met de klank bordgroep is in 2011 geen overleg ge weest. De commissie is groot voorstander van re gelmatig contact met de overige afdelin gen van de gemeente die te maken hebben met 'het beheer en de ontwikkeling van de gemeente.' 'Bestaande of nieuwe initiatie ven kunnen zo vroegtijdig voorbesproken worden, met bijvoorbeeld de gemeentelij ke stedenbouwkundige.' De commissie vergadert om de veertien dagen. Vorig jaar in de Slavenissekamer, nu in de kamer van Sint-Philipsland.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 13