'Werken aan versterken eigen
dijk geeft veel meer voldoening'
RENAULT KOESE
kxüi
Gemeente moet alert zijn
op bewaken van kwaliteit
www.renaultkoese.nl
CO
CO
6.900
8.450
7.950
10.450
8.950
20.450
Rijklaar j
Waterverhalen
1
ONZE VESTIGINGEN
L
O
RENAULT CLIO ACTIE
mm®
Donderdag 5 juli 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Veertien voetbalvelden basaltblokken, 52 schepen van
2500 ton vol grind, 130.000 duizend vierkante meter on
dertapijt en veertig kilo graszaad per hectare. Dat zijn de
ingrediënten voor de dijkversterking bij Stavenisse. Een
traject van 5,2 kilometer. Aannemerscombinatie AVK/De
Klerk is inmiddels over de helft. Het deel bij camping
Stavenisse is gereed. Wat rest, is het dijkvak tussen West-
havendam en de Scheldsevveg en ten zuiden van de
Kerk weg.
Basaltblokken
Lange dagen voor Weedorp, Hage en Van den Öergh bij ötdvenieee
Goed eten
Eigen dijk
Dijktrajecten
Superstorm
Indicatie Awbz
en Wmo gesplitst
Winst Vroonstede
ruim 2 miljoen
Molenmuseum
opent in Tholen
Dividend BNG
31 mille minder
1.2-15V 5-DRS COLLECTION
Incl. Lm velgen, Airco, Cruise control, ge
tint glas, Elektrisch pakket, enz.
RUIM 3000,- VOORDEEL
Welstandscommissie somber over nieuwbouw
Door de economische teruggang komt de kwaliteit van bouwplan
nen die bij de gemeente Tholen worden ingediend onder druk te
staan. Dat wordt vooral veroorzaakt door het feit dat in nieuwe plan
nen de woningen dichter op elkaar worden gebouwd en het ambitie
niveau teruggeschroefd wordt. In het jaarverslag over 2011 vraagt de
welstandscommissie de gemeente daar alert op te zijn.
Pluimveestal
Zeeland is land in zee. Het zijn de woorden van Karla
Peijs, de Zeeuwse commissaris van de koningin. De
provincie heeft 2012 uitgeroepen tot het Zeeuws Jaar
van het Water. Bij water denk je aan de zee, bij de zee
aan vissen, varen en duiken. Maar er is meer. Water kan
zout zijn, maar ook zoet, vervuild of gezuiverd. Water
biedt kansen, maar kan ook een bedreiging zijn.
We willen facetten van water en zaken die met water
te maken hebben, belichten. Waar komt water in voor?
Wat kun je ermee? En wat doet het? Het hele jaar
door vindt u in deze krant verhalen rondom water.
Waterverhalen.
Gekke dingen is projectleider Paul
Jeremiasse uit Wemeldinge niet te
gengekomen. Wel heeft hij zich ver
baasd over de kwaliteit van de oude
dijkbekleding. „Die was nodig aan
vervanging toe", concludeert hij.
„En dat is zacht uitgedrukt." Jere
miasse is verantwoordelijk voor de
uitvoering van de werkzaamheden.
Dagelijks controleert hij het werk
van de dertig a vijfendertig dijkwer
kers. Op 2 april is de ploeg begon
nen aan het ruim vijf kilometer lan
ge dijktraject. De zuidwestkant, ter
hoogte van camping Stavenisse, was
als eerste aan de beurt. Vanwege de
recreatie, verklaart de projectleider.
Dat deel is klaar. Alleen het gras
moet nog groeien. Voor de dijkre-
creant is de toegang tot de Ooster-
schelde na de dijkversterking verbe
terd. Daar zorgen vier watertrappen
voor.
Momenteel zijn de dijkwerkers vo
lop bezig aan de dijk tussen de West-
havendam (strandje) en de Scheldse-
weg. Een traject van twee kilometer.
Daar vervangen ze de bestaande
dijkbekleding. De haringmanblok-
ken maken plaats voor basaltblok
ken. Jeremiasse legt uit hoe de dijk
is opgebouwd. „Het begint met een
waterremmende onderlaag. Die be
staat uit een textieldoek met een laag
fijn materiaal: grind, lavastenen en
hoogovenslakken. Die laag is onge
veer een halve meter dik. Basalt
blokken van 35 centimeter hoog
sluiten het geheel af. Tot slot wordt
de voet van de dijk, het gedeelte on
der de waterlijn, afgesloten met een
laag asfalt." Vanaf het strandje komt
een nieuw, geasfalteerd onderhouds-
pad over de kruin dat deels openge
steld wordt voor fietsers. Het loopt
d(x>r tot aan de Westnol en sluit daar
aan op de bestaande binnendijkse
weg die verhard wordt. De rest van
de geasfalteerde onderhoudsweg
buitendijks (vanaf de Westnol)
wordt niet toegankelijk voor fietsers.
Er komt een hek. Camping Stavenis
se bepleitte tijdens de inspraakronde
Voor Kees Wesdorp is er niets mooiers dan werken aan zijn eigen dijk.
om er grond op aan te brengen en er
gras in te zaaien voor de recreanten,
maar dat verzoek wordt niet gehono
reerd.
Na 15 juli beginnen de dijkwerkers
aan het laatste dijkvak ten zuiden
van de Kerkweg. Een dijkvak van
mtïÉiir
Ar ie van den Bergh is tractorchauffeur.
één kilometer langs de schorren.
„Vanwege het broedseizoen mogen
we daar nu niet komen", zegt Jere
miasse. Hij laat de kaart van de
werkzaamheden zien. „Als we met
dit tempt) dix)rgaan, zijn we voor het
stormseizoen op I oktober klaar."
Weken van zeventig uur vormen
geen uitzondering. „Half zes begin
nen, negen uur naar huis", zegt uit
voerder Jaap Wcststrate uit Kruinin-
gen. „Er zijn weken geweest dat we
om half vijf begonnen. Dat is wel
erg vroeg. Gelukkig krijgen we goed
eten."
De mannen schuiven een aantal ke
ren in de week aan tafel bij Thea
Menheere van camping Stavenisse.
Daar eten ze wat de pot schaft.
„Vanavond spaghetti", zegt Westrate
tegen Jeremiasse.
Overlast heeft de campinghoudster
amper ervaren. „In de polder is het
oppassen voor vrachtwagenchauf
feurs. die denderen gewoon door",
zegt Menheere. „Als je daar reke
ning mee houdt, is er niets aan de
hand." Ook haar campinggasten
hebben weinig hinder ondervonden
van de werkzaamheden. „Een enke
ling heb ik horen zeggen dat ze
wakker zijn geworden van het la
waai. Veel campinggasten vinden
het juist interessant en gaan een
kijkje nemen." Annuleringen of
minder aanmeldingen heeft Men
heere niet gehad. „De werkzaamhe
den vonden grotendeels voor het
campingseizoen plaats." De cam
pinghoudster spreekt met niets dan
lof over de uitvoerder als de op
drachtgever. „Het is echt een verbe
tering", zegt ze. „De Oosterschelde
is een stuk toegankelijker geworden
door de nieuwe dijkbekleding en de
watertrappen. Alleen het gras ont
breekt nog."
De dijkwerkers komen uit heel Zee
land. Van Schouwen-Duiveland,
Reimerswaal. Beveland tot Tholen.
Kees Wesdorp uit Stavenisse is één
van de drie Tholenaren. Hij bege
leidt de grondwerkers en kraanma
chinisten. „Het is zwaar, maar dank
baar werk", zegt hij. Het feit dat hij
aan de dijk bij zijn eigen dorp
werkt, draagt daar zeker aan bij.
„Dat zie je iedere keer terug en
geeft veel meer voldoening dan
In 2014 wordt het dijkvak
tussen Stavenisse en Sint-
Maartensdijk, vanaf de Nieu-
weweg (ter hoogte van de
Poesdreef tot aan de Noord-
polder) aangepakt. Andere
dijktrajecten waar Zeewerin
gen dit jaar actief is, zijn het
zuidelijk deel van de Oester-
dam, de dijk bij Walsoorden
in Zeeuws-Vlaanderen, het
dijktraject bij de Wilhelmina-
polder, de Oostelijke Sloe-
havendam bij de haven van
Vlissingen en de Roggen-
plaat ten noorden van Neel-
tje Jans.
werk elders. En wie kan nu zeggen
dat hij aan zijn eigen dijk heeft ge
werkt. Dat maak je hooguit een of
twee keer in je leven mee." De Sta-
venissenaar werkt samen met
plaatsgenoot Arie van den Bergh en
Kees Hage uit Scherpenisse. Hage
is kraanmachinist. Van den Bergh
tractorchauffeur. Hij rijdt heen en
weer met grind, zand en betonblok
ken. „Niets leuker dan met mensen
van het eiland aan je eigen dijk wer
ken", zegt Van den Bergh terwijl hij
grind tussen de basaltblokken veegt.
„De werksfeer is ontzettend goed.
Allemaal harde werkers." Uitvoer
der Jaap Westrate beaamt dat. „Het
zijn geen timmerlieden die om vier
uur het werk neerleggen. Deze man
nen gaan gewoon door."
De dijk rondom Stavenisse is één
van de zeven dijktrajecten die pro
jectbureau Zeeweringen dit jaar on
derhanden neemt. De dijken moeten
een superstorm kunnen trotseren die
theoretisch eens in de vierduizend
jaar voorkomt. Beginjaren negentig
bleek dat veel dijken niet aan die eis
voldeden. Tijdens een fikse storm
met zware golfslagen konden de
stenen of betonblokken loslaten. De
steenbekleding was te licht. Hoewel
er nooit sprake is geweest van ge
vaar, is dit de aanleiding geweest
om in 1997 projectbureau Zeewe
ringen op te richten. Een samenwer
kingsverband tussen Rijkswaters
taat en waterschap Scheldestromen.
In 2015 moet Zeeweringen 325 ki
lometer dijkbekleding hebben ver
sterkt. Voor dit totale project is 900
miljoen euro gereserveerd.
Kees Hage is kraanmachinist.
Naast het Centrum indicatiestelling
zorg (CIZ) voor zaken die vallen
onder de Algemene wet bijzondere
ziektekosten, is er voortaan MO-
zaak dat aanvragen beoordeelt ten
behoeve van de Wet maatschappe
lijke ondersteuning (Wmo). Tholen
sluit daarvoor met MOzaak een
contract. Tot de splitsing is besloten
door het ministerie, het gevolg van
een verkeerd bevonden bedrijfsvoe
ring. MOzaak staat de gemeente ter
zijde bij het indiceren van huishou
delijke hulp en voorzieningen in het
kader van de Wmo, de maaltijd
voorziening. en invalidenparkeer
plaatsen en -kaarten.
De nieuwbouw in Vroonstede in
Sint-Annaland heeft de gemeente tot
nu toe mim twee miljoen euro opge
bracht. De gemeenteraad stelde don
derdag de herziene grondexploita
tieberekening vast voor het
bestemmingsplan Vroonstede. De
gemeente was er van uitgegaan dat
het plan in 2016 afgerond zou zijn.
Dat is vanwege de economische cri
sis niet haalbaar gebleken. De datum
wordt nu verschoven naar 1 januari
2018. Daarmee wordt de raming van
uitgeven inkomsten meer gespreid.
Er wordt rekening gehouden met
een kostenstijging van twee procent.
Ondanks dat er weinig gebouwd
wordt, is de verwachte opbrengst
nog gunstig. Ingeschat op 3,7 mil
joen euro in 2018. In 2011 bedroeg
de winst 230.000 euro. Voor het hele
plan kreeg de gemeente tot nu toe
2.120.000 euro in het laatje. De
grondprijzen bedragen er 161 euro
per m2 voor de sociale huursector
en starterswoningen, 212 euro per
m2 voor de vrije sector.
Jan en Iza van Gorsel openen op
vrijdag 27 juli een klein molenmu
seum in molen De Verwachting in
Tholen. Het herbergt een collectie
schaalmodellen van molens, zo'n 40
stuks, boeken over molens, ansicht
kaarten, pentekeningen en meer. Het
zijn producten van een verwoedt
molenliefhebber, die de collectie in
40 jaar heeft verworven. Zijn naam
wordt op de 27ste bekend gemaakt.
De familie Van Gorsel noemt het
museumpje een aanwinst voor de
stad Tholen en hoopt op deze ma
nier meer publiek naar de molen in
de Venkelstraat te trekken.
Tholen krijgt van de Bank Neder
landse Gemeenten 31,2 mille min
der dividend dan in de begroting
voor 2012 was geraamd. BNG
keert, daartoe gedwongen door Eu
ropese regelgeving, maar de helft
van de nettowinst uit. Dat betekent
1,15 euro per aandeel, de helft van
wat over 2010 werd betaald. Voor
Tholen komt het dividend uit op
38.750 euro. BNG had een netto
winst van 256 miljoen euro, slechts
één miljoen minder dan in 2010.
THOLEN Slabbecoomweg 50 I Tel. 0166 - 60 05 00
SINT-ANNALAND Veilingwegl5 I Tel. 0166 - 65 36 25
RENAULT SOMMELSDIJK
RENAULT CLI0
1.2- lóv 5drs Special Line
Sperwer 2a I Tel. 0187 - 61 16 62
RENAULT CLI0
1.2- lóv 3drs Special Line
RENAULT CLI0
TCe 100 5drs Dynamique S
RENAULT CLIO
1.5 dCi Automaat 5 drs Dynamique S
04/2008, 57.900 km
RENAULT CLI0
1.2-lóv Estate Corporate Spot
't
11/2009, 62.522 km
07/2007, 74.932 km
01/2008, 73.516 km
04/2008, 70.202 km
PEUGEOT BOXER
L4/H2 2.2 HDi 150 pk
06/2012, 100 km EXCL BTW
Bruinisse
ee
Sommelsdij"k\
*Middelharnis
Oucte-Tongè-
Sint-Annaland
X
k\x\sH
ÉIS
J Halster.
Tholen
Het aantal adviesaanvragen leek zich vorig
jaar landelijk enigszins te stabiliseren ten
opzichte van 2010, maar in het najaar zette
zich een daling in. Er werden uiteindelijk
18 procent minder aanvragen ingediend.
De verwachting voor de bouw blijven voor
dit jaar somber. 'Globaal kan worden ge
steld dat gemiddeld één jaar nadat een plan
geadviseerd is, het uitvoeringsgereed is.
Daarna volgt de uitvoering. Doordat het
aantal adviesaanvragen is teruggelopen en
deze trend nog niet gekeerd is, verwacht
de commissie dat ook in 2013 de bouw
nog niet hersteld zal zijn.'
Vorig jaar heeft de welstandscommissie
189 aanvragen beoordeeld. De meeste
konden de toets der kritiek doorstaan: 178.
Negen waren strijdig met het welstandsbe-
leid dat door de gemeenteraad is vastge
steld. Twee aanvragen werden aangehou
den. Elf plannen twee of drie keer
voorgelegd. Dat gebeurde na het aanpas
sen van het plan. Ze werden allemaal posi
tief geadviseerd.
Voordat een officiële vergunning wordt
aangevraagd, worden plannen vaak van te
voren bij de commissie besproken. Van dit
zogenaamde vooroverleg werd 144 keer
gebruik gemaakt. In twintig gevallen wer
den er monsters (kleur en materiaal) van
het te gebruiken bouwmateriaal getoond
(zoals stenen, dakpannen, damwanden,
dakplaten). In totaal ontving de commissie
76 bezoekers om over hun plan te praten.
De commissie kreeg elf keer te maken met
clandestiene bouw.
Het merendeel van de plannen betreft ver
bouwingen. 'De aanvrager die zijn huis
niet kan verkopen, maakt gebruik van de
lage rente om het huis op te knappen en uit
te breiden.'
De commissie bestond vorig jaar uit Mar
co Onrust, Ton Jansen en burgerlid Jan
Geluk.
Vorig jaar zijn b. en w. één keer afgeweken
van het advies van de welstand. Het betrof
de bouw van een pluimveestal aan de Ho-
geweg 2 in Sint- Philipsland. De commis
sie adviseerde negatief over het toepassen
van lichtgrijze dakplaten. B. en w. hebben
toen 'vanuit maatschappelijk oogpunt de
duurzaamheid zwaarder laten wegen" en
de platen toegestaan.
Dit jaar doet zich hetzelfde voor met een
aanvraag van een pluimveehouder aan de
Kerkweg in Stavenisse. Ook die wil licht
grijze dakplaten. Ook nu is de commissie
er tegen. De aanvrager heeft vanaf januari
te maken met twee nieuwe architecten in
de commissie. Onrust en Jansen zijn na
zes jaar opgevolgd door Anthonie Diele-
man en Gerard Vermeulen. Met de klank
bordgroep is in 2011 geen overleg ge
weest.
De commissie is groot voorstander van re
gelmatig contact met de overige afdelin
gen van de gemeente die te maken hebben
met 'het beheer en de ontwikkeling van de
gemeente.' 'Bestaande of nieuwe initiatie
ven kunnen zo vroegtijdig voorbesproken
worden, met bijvoorbeeld de gemeentelij
ke stedenbouwkundige.' De commissie
vergadert om de veertien dagen. Vorig jaar
in de Slavenissekamer, nu in de kamer van
Sint-Philipsland.