Ultieme poging om overleg te hervatten over parkeerterrein Oud-Hollandse spelletjes op jaarmarkt Eenmaal, andermaal, verkocht op verkoping in Poortvliet Steiger Slikleggers geen opstapje voor jachthaven In 2015 keuze voor een zoet of zout Zoommeer Zuinig met Zeeuws DNA Raad voert discussie over wat ze met binnenstad Tholen wil Verkoping brengt 6500 euro op voor Hersteld Hervormde kerk Donderdag 21 juni 2012 EENDRACH ÏBODE, DE THOOLSE COURANT Na de zomervakantie, maar vóór de behandeling van de begroting, discussieert de gemeenteraad over de ontwik keling van de Thoolse binnenstad in relatie tot de ont wikkelingen in Vestetuin. „De binnenstad is uit het mas- terplan gehaald en op een laag pitje gezet. Maar dat is geen oplossing", zei CU-raadslid Jaap Hage. CU en VVD vinden elkaar in amendement Het aanleggen van een steiger voor de leden van water sportvereniging De Slikleggers in Sint Philipsland mag geen opstapje zijn voor meer recreatie. Daar waarschuw de de fractie van de SGP maandagavond voor in de com missie ruimte. De aanleg van de steiger kan gecombi neerd worden met de dijkversterking. De Slikleggers gaan het zelf bekostigen. SGP beducht voor recreatie in Sint Philipsland Voorzitter chauffeurs Henk den Haan reikt wethouder Van Dis de hand De chauffeursvereniging Flupland-Tholen en de ge meente gaan weer rond de tafel. De verhoudingen wa ren sterk bekoeld. Maandag maakte voorzitter Henk den Haan van de vereniging in de commissie ruimte een ge baar naar wethouder Kees van Dis en schudde hem de hand. De impasse lijkt daarmee te zijn doorbroken. Toch zal er nog het nodige water door de Krabbenkreek moeten stromen wil het tot een bevredigend eindresul taat komen. Lijvig dossier Niet haatdragend Heel vaak klonk er zaterdagmiddag 'eenmaal, ander maal, verkocht!' op het terrein van tuincentrum Heijboer in Poortvliet. De Hersteld Hervormde Gemeente organi seerde daar een verkoping. De opbrengst, een slordige 6500 euro gaat naar de kerk, zegt Jan de Graaf. Het Zeeuwse provinciebestuur vindt dat een zout Volke- rak-Zoommeer perspectief biedt voor diverse ontwikke lingen. Maar tegelijkertijd wil het college dat de zoetwa tervoorziening voor de landbouw gewaarborgd blijft, mocht tot verzilting worden besloten. De keuze is uitge steld tot 2015. Veiling 11 De toekomst van de Thoolse binnen stad baart de CU al langer zorgen. De partij is bang dat de ontwikke ling van Vestetuin (het gebied tussen de Grindweg en de Eendrachtweg) een negatief effect zal hebben op de stadskern. Met name het vestigen van supermarkten en verswinkels in het noordelijke deel van het plan. zal naar de mening van de CU ten koste gaan van de levendigheid in de stadskern. De verbinding die tussen beide gebieden gemaakt zou worden ziet de partij niet direct, maar zou ze wel in samenhang willen ontwikke len. Annie Vogelaar (SP) vroeg wel ke mogelijkheden de CU ziet. „Er worden winkels verplaatst. En grote winkelketens - zoals Hema, Gall Gall - komen echt niet naar Tho len", aldus Jaap Hage. „Daarom willen we een discussie over wat we met de binnenstad willen." Bert van Eenennaam (SGP) wilde weten of er al niet voldoende aandacht is in het lopende beleid. Volgens Hage is dat niet zo. „De binnenstad is uit het masterplan gehaald en op een laag pitje gezet. Maar dat is geen oplos sing." In een amendement noemde de CU het uitstel zelfs onverantwoord. De fractie wilde de ontwikkeling van de binnenstad meenemen in de ge meentebegroting voor 2013 en de volgende jaren. Maar dat ontraadde wethouder Jan Oudesluijs. „Inder daad is de binnenstad uit het master plan gehaald. Maar de ontwikkelin gen staan niet stil. We willen het toeristische karakter van Tholen ont wikkelen. Dus is er een en ander gaande." Oudesluijs zei verder, dat collega-wethouder Frank Hommel met succes werkt aan het vinden van middenstanders die zich in de bin nenstad vestigen. Na een schorsing kwam Gre Boel- houwers-Stigter (VVD) met een mondeling amendement op het CU- amendement. „U wilt richting de be grotingsbehandeling een discussie over de binnenstad. Als u dat be doelt, ben ik bereid de voorgestelde wijzing over te nemen", reageerde Hage. De tekst werd zodanig aange past, dat er stond dat de gemeente raad vóór het vaststellen van de be groting 2013 de ontwikkeling van de binnenstad in relatie tot de ontwikke lingen in Vestetuin bediscussieert. „Het zit hem vtx>ral in het bediscus siëren met elkaar", stelde Oudesluijs vast. Hij nam het amendement over, en zei dat burgemeester en wethou ders binnenkort een evaluatie van de binnenstad behandelen. Die wil het college, na de zomervakantie, aan de commissie voorleggen als onderleg ger voor de te voeren discussie. Henk Geluk (SGP) was ingenomen met het feit dat de aanleg van de stei ger gecombineerd wordt met de dijk versterking. En vond het dan ook be ter dat de bootjes voortaan afgemeerd liggen op het slik. „Geen fraai gezicht." Maar hij wees er op dat de gemeenteraad in 2003 heeft afgesproken dat de ontwikkeling van de recreatie op 'nul procent' was ge steld. „Deze ontwikkeling zien we daar niet mee in lijn lopen. Is dit aan- leidng voor meer recreatie? Namens ABT vroeg Han van 't Hof zich af wat de scheiding is tussen de slikleg gers en de recreatieve scheepvaart. Jaap Hage (CU) was benieuwd of er een plan was v<x>r een 'recreatieve variant.' Gert-Jan Boudeling (CDA) was lovend: „Een buitengewoon ini tiatief." Volgens wethouders Cees van Dis is in het plan niet voorzien in een twee de of derde steiger. De beroepsvaart meert af aan de ntx>rdkant en daar hoeft de komende 10, 15 tot 20 jaar niets aan de kadewand gedaan te worden, zei hij. Wel aan de zuidkant waar stortsteen wordt aangebracht. Volgens Van Dis liggen er geen plan nen voor uitbreiding van de stei gers. „Er ligt een uitspraak van de gemeenteraad om de recreatie in Sint Philipsland niet te bevorderen. Mochten er plannen komen dan is het aan u om daar een besluit over te nemen." De Slikleggers gaan huur betalen aan de gemeente v<x)r het ge bruik van de haven. Het tarief moet nog worden vastgesteld. Secretaris Peter van de Velde deelt papieren uit aan alle fracties in de commissie ruimte. De leden van de commissie riepen op om in een 'ultieme poging' de zaak weer vlot te trekken. In maart lietan de chauffeurs weten dat ze het niet eens zijn met de voorstellen om naar een alternatief parkeerterrein op zoek te gaan. De gemeente wil in alle woonkernen een parkeerverbod voor vrachtwagens instellen. De Fluplandse chauffeurs voelen zich in de kou gezet. Ze begrijpen niet dat ze zelf een oplossing moeten zoe ken. Ze staan al jaren op het haven plateau en volgens hen zijn er geen klachten over overlast. Secretaris Peter van de Velde herhaalde dat maandag nog maar eens naar aanlei ding van de brief die de gemeente aan de chauffeurs stuurde. Daarin zijn onder meer de kosten op een rij tje gezet van de aanleg van parkeer terrein door de gemeente en van een aan te leggen terrein op een land- bouwperceel. Dat laatste zou voor de chauffeurs veel goedkoper zijn, maar ook daar hebben de chauffeurs voorlopig geen oren naar. „We heb ben niets te verliezen. Als het moet gaan we naar de Raad van State, dreigde Van de Velde. Ook nu weer laakten de chauffeurs de houding van de wethouder. „U kent ons niet. U heeft de hakken in het zand ge zet." Ook zou er te weinig overleg zijn geweest. Wel bood Van de Velde een aantal mogelijkheden voor par keerterreinen aan. Daarin worden bijvoorbeeld Tholen en Oud-Vosse- meeren Sint-Maartensdijk en Scher- penisse gecombineerd. Ook zijn ze bereid te gaan betalen voor een plek op een parkeerterrein maar 'geen maandsalaris per jaar.' Van Dis noemde het een lijvig dos sier. Maar liet ook weten dat 'als het college zou reageren op de chauffeurs zoals de chauffeurs re ageren op het college, de chauffeurs al lang het overleg hadden afgebro ken'. Hij erkende dat er verschil van mening is, maar herinnerde eraan dat tot het instellen van een parkeer verbod door de gemeenteraad is be sloten. „Toen het bekend werd heb ben zich ondernemers gemeld die terreinen aanboden dicht bij de woonkernen. Daar is veelvuldig over gesproken met de chauffeurs. We hebben een buitengewone in spanning gedaan om mee te wer ken." Alle fracties pleitten voor hervat ten van het overleg, maar de in steek verschilde. Gert-Jan Boude ling (CDA) noemde het zoeken naar een oplossing de verantwoordelijk heid van de eigenaren en de chauffeurs. Met de gemeente in een ondersteunende rol. Han van 't Hof (ABT) stelde voor om uit de impas se te komen, maar als het niet zou lukken, dan de bal weer bij de ge meenteraad te leggen. Hij zei begrip te hebben voor de chauffeurs: „De gemeente heeft gezegd dat ze de kern uitmoeten en dan maar zien waar ze naar toe moeten." Boven dien zijn de vrachtwagens al weg als de mensen hun ogen nog dicht heb ben, meende hij. Hij vond ook dat de gemeente de gelegenheid geeft om te klagen en dat er zo 'een klachten- bank' is ontstaan. Maar Anco Fase (VVD) zei dat de wagens er ook in het weekend staan. Hij verbaasde zich over de manier waarop de chauffeurs hun ongenoegen uitten: „Met weinig respect. Het wordt een emotioneel verbaal gevecht." Jaap Hage (CU) bekroop het gevoel dat de standpunten verharden. Hij zag zeker ook een uitdaging voor onder nemers die parkeerruimte willen verhuren. Kees Slager (SP) kreeg spontaan ap plaus van de zeven chauffeurs op de publieke tribune toen hij zei dat de gemeente een prijs met de onderne mers had afgesproken van 2000 euro per jaar. En dat de gemeente wel fa ciliteiten voor toeristen bekostigd, maar niet voor zijn eigen chauffeurs. Hij vond dat er meer tijd nodig was om tot een oplossing te komen. „Gedoog de chauffeurs tot Sint-Jut- temis." Johan Aarnoudse (SGP) stelde vast dat het overleg was geës caleerd. Ook hij riep op weer rond de tafel te gaan. „Kom dan met een voorstel zodat iedere fractie zijn me ning geeft." Henk Nieuwenhuis (Pv dA) vond dat er 'geen hakken in het zand moesten worden gezet, maar water bij de wijn moest worden ge daan.' Volgens Van Dis er al in 2003 door de chauffeurs al gevraagd om een oplossing te zoeken voor het parke ren. Hij liet weten dat er nog steeds een gesprek mogelijk is. „Ik ben niet rancuneus of haatdragend. Maar het gaat ook om de manier waarop er gesproken wordt." Volgens hem moet Slager zich beter inlezen. „Er is geen sprake van een vastgestelde prijs voor de chauf feurs. Het was een voorstel van een ondernemer." De commissie putte weer hoop uit de reactie van Van Dis. Slager bleef kritisch. Hij vond dat de gemeente zich wel inspande om met ondernemers naar een op lossing te zoeken, maar niet met de agrariërs. „Ga in godsnaam rond de tafel zitten. Die jongens hebben zelf allerlei mogelijkheden om het zelf te doen. Ze kunnen voor een prikje aan betonplaten komen. Er moet wel een wil zijn." Aan het slot van de bespreking vroeg Henk den Haan of hij nog een half minuutje het woord mocht voe ren. Volgens voorzitter Rien Klippel kon dat niet. maar de commissie stemde er in toe. Den Haan zei dat het in de aanloop 'verbazingwek kende momenten' had gekend. Maar dat hij bereid was om met de ge meente verder te gaanOm dat uit te drukken vroeg hij de hand van Van Dis te mogen drukken. En zo ge schiedde. Schoenen, boeken, groente, fruit, verse vis, cd's en kinderkleding. Wat was er zaterdagmiddag eigenlijk niet te koop op de jaarmarkt van de Gereformeerde Gemeente in Tholen. Zelfs tweedehands auto's schitterden in het zonnetje op het terrein van de Kehobothkerk. Het thema van de jaarmarkt was oude ambachten. Dames gekleed in Zeeuwse klederdracht zaten achter het spinnewiel en kinderen speel den Oud-Hollandse spelletjes, zoals hamertje tik. Bij de jeugd gaat Leon Akershoek om half een met vier slagen aan de leiding. Hij maakt kans op een snoepzak. Heel druk was het rond dat tijdstip niet meer. „Tussen tien en elf uur was het een stuk drukker", zegt André Heij- boer, meester van de jongensclub. Hij staat bij het spijkerslaan, vlak bij de ingang van het kerkgebouw. Daar gaat Adriaan Zwagemaker opnieuw voor de overwinning. „Weer vijf keer", zegt hij met enige te leurstelling in zijn stem. Een paar meter achter hem maken twee meisjes een ritje op een pony. Zowel voor jong als oud was er volop vermaak tijdens de jaarmarkt. De opbrengst van de jaarmarkteu ro, gaat naar de aflossing van de kerk, de zendingscommissie en de jeugdbond. ■j 'Ji Grote diversiteit aan spullen op verkoping in Poortvliet. Iemand die daar zeker aan heeft bij gedragen is Tini Hage. Hij verkocht vanaf een oplegger de meest uiteen lopende spullen. „Een kinderfiets, wie biedt?", sprak hij de menigte toe door de microfoon. Jacob Vos hol, die voor hem stond, stak het fietsje hoog in de lucht. „Niemand interesse?" Het publiek zwijgt en wacht geduldig op het volgende dat onder de hamer gaat. Duidelijk meer interesse is er voor een oud servies. Achttien euro is het start bod. Een paar handen gaan de lucht in. „Twintig euro. Wie biedt meer dan twintig euro." Nog één hand gaat aarzelend de lucht in. „Twee- en-twintig euro eenmaal, twee-en- twintig euro andermaal", roept Ha ge. „Verkocht!" Niet alleen per opbod, ook bij de tientallen kraam pjes verwisselen spullen van eige naar. Soms zelfs nog nieuw in de verpakking. Volgens Peter Potter stonden de eerste koopjesjagers om negen uur al voor het hek. „Het lijkt wel alsof ze ieder jaar eerder ko men", zegt hij. Samen met zijn vrouw Léanne zorgt hij voor vertier met pluggen raden en latje zagen. „Het latje moet precies 78 gram we gen", zegt hij. „Probeer dat maar eens." Uw verslaggever komt dicht in de buurt: 70 gram. Ook aan de kinderen heeft de organisatie ge dacht. Kinderen kunnen zich gewa pend met stoepkrijt uitleven op een met krijtlak bespoten auto of plaats nemen op een heuse mini-kraan. Ondertussen lopen vaders en moe ders met tassen vol vers fruit, kaas, noten en andere lekkernijen over het terrein. Op de Paasdijkweg staan de auto's tot aan Woonboulevard Poortvliet achter elkaar. Zelfs daar is de stem van Hage nog hoorbaar. Een rollator voor 25 euro tettert er door de luidsprekers. Dit jaar zou Den Haag beslissen of het Volkerak-Zoommeer van zoet weer zout moet worden. Maar dat is uitgesteld. In plaats daarvan stelt het Rijk de komende jaren een structuurvisie op voor de gecombi neerde waterbekkens Grevelingen en Volkerak-Zoommeer. Die visie én de Deltabeslissing zoetwater strategie moeten in 2015 een keuze De provincie ziet, in verband met de gestegen kosten, af van het ma ken van een 56 pagina's tellend boekwerk over het Zeeuwse DNA. Het past niet langer binnen de be groting. Bovendien is Middelburg tot het inzicht gekomen dat de gemeentelijke publieksversie het DNA van de betreffende gemeente 'meer dan voldoende' weergeeft. Tholen heeft zo'n gemeentelijk DNA-project uitgevoerd en krijgt van de provincie achtduizend euro subsidie. Daarvan is 5600 euro be doeld voor het maken van de ge noemde publieksversie (24 pagi na's), duizend euro voor advisering van vijf bedrijven die meedoen aan een proefproject. 1200 euro voor een workshop voor bestuurlijk Tho len en 200 euro voor het ontwerpen van ansichtkaarten. Provincie: zout bekken met Grevelingen biedt kansen mogelijk maken voorde toekomsti ge ontwikkeling van de bekkens. Gedeputeerde staten zijn positief over de gewijzigde aanpak, laten ze weten op vragen van de CDA-sta- tenfractie. 'De afgelopen tijd is dui delijk geworden dat de ontwikke ling van Grevelingen en Volkerak- Zoommeer het best in nauwe sa menhang plaatsvindt.'Drie keuzes staan daarin centraal: het al dan niet inrichten van de Grevelingen voor extra rivierwaterberging; het al dan niet terugbrengen van (beperkt) ge tij op de Grevelingen; het al dan niet zout maken van het Volkerak- Zoommeer. Zowel bestuurlijk als maatschappe lijk staat volgens g.s. het waarbor gen van een zoetwatervoorziening voor de landbouw in de hele zuid westelijke delta niet ter discussie. De gezamenlijke Thoolse veilingen zijn daar minder zeker van. Zij schreven eerder dit jaar een brief aan het waterschap, waarin het be lang van zoetwater voor de kwali teit van de agrarische producten werd benadrukt. Zouden de telers - en daardoor de veiling - niet meer aan de eisen kunnen voldoen die marktpartijen stellen, dan wordt het lastig om de concurrentie aan te gaan. Het voortbestaan van de vei ling en zou daarmee op het spel ko men te staan. Een zout, en ecologisch gezond, Volkerak-Zoommeer biedt naar de mening van g.s. perspectief in zo wel economische zin als voor de leefomgeving. 'De schelpdiervisse rij krijgt extra areaal, het schonere water biedt meer kansen tot recre atie. de scheepvaart profiteert van het opheffen van vertragende zoet- zoutschuttingen in de Krammer sluizen. en de alternatieve zoetwa tervoorziening biedt een hoger serviceniveau voor de landbouw.' Mocht de verzilting niet doorgaan door bezuinigingen bij het Rijk, dan verkleint dat het perspectief op herstel van estuariene waarden in de Grevelingen en de Oosterschel- de, aldus gedeputeerde staten.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 11