Ultieme poging om overleg te
hervatten over parkeerterrein
Oud-Hollandse spelletjes op jaarmarkt
Eenmaal, andermaal, verkocht
op verkoping in Poortvliet
Steiger Slikleggers geen opstapje voor jachthaven
In 2015 keuze voor een zoet of zout Zoommeer
Zuinig met Zeeuws DNA
Raad voert discussie over wat ze met binnenstad Tholen wil
Verkoping brengt 6500 euro op voor Hersteld Hervormde kerk
Donderdag 21 juni 2012
EENDRACH ÏBODE, DE
THOOLSE COURANT
Na de zomervakantie, maar vóór de behandeling van de
begroting, discussieert de gemeenteraad over de ontwik
keling van de Thoolse binnenstad in relatie tot de ont
wikkelingen in Vestetuin. „De binnenstad is uit het mas-
terplan gehaald en op een laag pitje gezet. Maar dat is
geen oplossing", zei CU-raadslid Jaap Hage.
CU en VVD vinden elkaar in amendement
Het aanleggen van een steiger voor de leden van water
sportvereniging De Slikleggers in Sint Philipsland mag
geen opstapje zijn voor meer recreatie. Daar waarschuw
de de fractie van de SGP maandagavond voor in de com
missie ruimte. De aanleg van de steiger kan gecombi
neerd worden met de dijkversterking. De Slikleggers
gaan het zelf bekostigen.
SGP beducht voor recreatie in Sint Philipsland
Voorzitter chauffeurs Henk den Haan reikt wethouder Van Dis de hand
De chauffeursvereniging Flupland-Tholen en de ge
meente gaan weer rond de tafel. De verhoudingen wa
ren sterk bekoeld. Maandag maakte voorzitter Henk den
Haan van de vereniging in de commissie ruimte een ge
baar naar wethouder Kees van Dis en schudde hem de
hand. De impasse lijkt daarmee te zijn doorbroken.
Toch zal er nog het nodige water door de Krabbenkreek
moeten stromen wil het tot een bevredigend eindresul
taat komen.
Lijvig dossier
Niet haatdragend
Heel vaak klonk er zaterdagmiddag 'eenmaal, ander
maal, verkocht!' op het terrein van tuincentrum Heijboer
in Poortvliet. De Hersteld Hervormde Gemeente organi
seerde daar een verkoping. De opbrengst, een slordige
6500 euro gaat naar de kerk, zegt Jan de Graaf.
Het Zeeuwse provinciebestuur vindt dat een zout Volke-
rak-Zoommeer perspectief biedt voor diverse ontwikke
lingen. Maar tegelijkertijd wil het college dat de zoetwa
tervoorziening voor de landbouw gewaarborgd blijft,
mocht tot verzilting worden besloten. De keuze is uitge
steld tot 2015.
Veiling
11
De toekomst van de Thoolse binnen
stad baart de CU al langer zorgen.
De partij is bang dat de ontwikke
ling van Vestetuin (het gebied tussen
de Grindweg en de Eendrachtweg)
een negatief effect zal hebben op de
stadskern. Met name het vestigen
van supermarkten en verswinkels in
het noordelijke deel van het plan. zal
naar de mening van de CU ten koste
gaan van de levendigheid in de
stadskern. De verbinding die tussen
beide gebieden gemaakt zou worden
ziet de partij niet direct, maar zou ze
wel in samenhang willen ontwikke
len. Annie Vogelaar (SP) vroeg wel
ke mogelijkheden de CU ziet. „Er
worden winkels verplaatst. En grote
winkelketens - zoals Hema, Gall
Gall - komen echt niet naar Tho
len", aldus Jaap Hage. „Daarom
willen we een discussie over wat we
met de binnenstad willen." Bert van
Eenennaam (SGP) wilde weten of er
al niet voldoende aandacht is in het
lopende beleid. Volgens Hage is dat
niet zo. „De binnenstad is uit het
masterplan gehaald en op een laag
pitje gezet. Maar dat is geen oplos
sing."
In een amendement noemde de CU
het uitstel zelfs onverantwoord. De
fractie wilde de ontwikkeling van de
binnenstad meenemen in de ge
meentebegroting voor 2013 en de
volgende jaren. Maar dat ontraadde
wethouder Jan Oudesluijs. „Inder
daad is de binnenstad uit het master
plan gehaald. Maar de ontwikkelin
gen staan niet stil. We willen het
toeristische karakter van Tholen ont
wikkelen. Dus is er een en ander
gaande." Oudesluijs zei verder, dat
collega-wethouder Frank Hommel
met succes werkt aan het vinden van
middenstanders die zich in de bin
nenstad vestigen.
Na een schorsing kwam Gre Boel-
houwers-Stigter (VVD) met een
mondeling amendement op het CU-
amendement. „U wilt richting de be
grotingsbehandeling een discussie
over de binnenstad. Als u dat be
doelt, ben ik bereid de voorgestelde
wijzing over te nemen", reageerde
Hage. De tekst werd zodanig aange
past, dat er stond dat de gemeente
raad vóór het vaststellen van de be
groting 2013 de ontwikkeling van de
binnenstad in relatie tot de ontwikke
lingen in Vestetuin bediscussieert.
„Het zit hem vtx>ral in het bediscus
siëren met elkaar", stelde Oudesluijs
vast. Hij nam het amendement over,
en zei dat burgemeester en wethou
ders binnenkort een evaluatie van de
binnenstad behandelen. Die wil het
college, na de zomervakantie, aan de
commissie voorleggen als onderleg
ger voor de te voeren discussie.
Henk Geluk (SGP) was ingenomen
met het feit dat de aanleg van de stei
ger gecombineerd wordt met de dijk
versterking. En vond het dan ook be
ter dat de bootjes voortaan
afgemeerd liggen op het slik. „Geen
fraai gezicht." Maar hij wees er op
dat de gemeenteraad in 2003 heeft
afgesproken dat de ontwikkeling van
de recreatie op 'nul procent' was ge
steld. „Deze ontwikkeling zien we
daar niet mee in lijn lopen. Is dit aan-
leidng voor meer recreatie? Namens
ABT vroeg Han van 't Hof zich af
wat de scheiding is tussen de slikleg
gers en de recreatieve scheepvaart.
Jaap Hage (CU) was benieuwd of er
een plan was v<x>r een 'recreatieve
variant.' Gert-Jan Boudeling (CDA)
was lovend: „Een buitengewoon ini
tiatief."
Volgens wethouders Cees van Dis is
in het plan niet voorzien in een twee
de of derde steiger. De beroepsvaart
meert af aan de ntx>rdkant en daar
hoeft de komende 10, 15 tot 20 jaar
niets aan de kadewand gedaan te
worden, zei hij. Wel aan de zuidkant
waar stortsteen wordt aangebracht.
Volgens Van Dis liggen er geen plan
nen voor uitbreiding van de stei
gers. „Er ligt een uitspraak van de
gemeenteraad om de recreatie in
Sint Philipsland niet te bevorderen.
Mochten er plannen komen dan is
het aan u om daar een besluit over te
nemen." De Slikleggers gaan huur
betalen aan de gemeente v<x)r het ge
bruik van de haven. Het tarief moet
nog worden vastgesteld.
Secretaris Peter van de Velde deelt papieren uit aan alle fracties in de commissie ruimte.
De leden van de commissie riepen
op om in een 'ultieme poging' de
zaak weer vlot te trekken. In maart
lietan de chauffeurs weten dat ze het
niet eens zijn met de voorstellen om
naar een alternatief parkeerterrein
op zoek te gaan. De gemeente wil in
alle woonkernen een parkeerverbod
voor vrachtwagens instellen. De
Fluplandse chauffeurs voelen zich in
de kou gezet. Ze begrijpen niet dat
ze zelf een oplossing moeten zoe
ken. Ze staan al jaren op het haven
plateau en volgens hen zijn er geen
klachten over overlast. Secretaris
Peter van de Velde herhaalde dat
maandag nog maar eens naar aanlei
ding van de brief die de gemeente
aan de chauffeurs stuurde. Daarin
zijn onder meer de kosten op een rij
tje gezet van de aanleg van parkeer
terrein door de gemeente en van een
aan te leggen terrein op een land-
bouwperceel. Dat laatste zou voor
de chauffeurs veel goedkoper zijn,
maar ook daar hebben de chauffeurs
voorlopig geen oren naar. „We heb
ben niets te verliezen. Als het moet
gaan we naar de Raad van State,
dreigde Van de Velde. Ook nu weer
laakten de chauffeurs de houding
van de wethouder. „U kent ons niet.
U heeft de hakken in het zand ge
zet." Ook zou er te weinig overleg
zijn geweest. Wel bood Van de Velde
een aantal mogelijkheden voor par
keerterreinen aan. Daarin worden
bijvoorbeeld Tholen en Oud-Vosse-
meeren Sint-Maartensdijk en Scher-
penisse gecombineerd. Ook zijn ze
bereid te gaan betalen voor een plek
op een parkeerterrein maar 'geen
maandsalaris per jaar.'
Van Dis noemde het een lijvig dos
sier. Maar liet ook weten dat 'als
het college zou reageren op de
chauffeurs zoals de chauffeurs re
ageren op het college, de chauffeurs
al lang het overleg hadden afgebro
ken'. Hij erkende dat er verschil van
mening is, maar herinnerde eraan
dat tot het instellen van een parkeer
verbod door de gemeenteraad is be
sloten. „Toen het bekend werd heb
ben zich ondernemers gemeld die
terreinen aanboden dicht bij de
woonkernen. Daar is veelvuldig
over gesproken met de chauffeurs.
We hebben een buitengewone in
spanning gedaan om mee te wer
ken."
Alle fracties pleitten voor hervat
ten van het overleg, maar de in
steek verschilde. Gert-Jan Boude
ling (CDA) noemde het zoeken naar
een oplossing de verantwoordelijk
heid van de eigenaren en de
chauffeurs. Met de gemeente in een
ondersteunende rol. Han van 't Hof
(ABT) stelde voor om uit de impas
se te komen, maar als het niet zou
lukken, dan de bal weer bij de ge
meenteraad te leggen. Hij zei begrip
te hebben voor de chauffeurs: „De
gemeente heeft gezegd dat ze de
kern uitmoeten en dan maar zien
waar ze naar toe moeten." Boven
dien zijn de vrachtwagens al weg als
de mensen hun ogen nog dicht heb
ben, meende hij. Hij vond ook dat de
gemeente de gelegenheid geeft om
te klagen en dat er zo 'een klachten-
bank' is ontstaan. Maar Anco Fase
(VVD) zei dat de wagens er ook in
het weekend staan. Hij verbaasde
zich over de manier waarop de
chauffeurs hun ongenoegen uitten:
„Met weinig respect. Het wordt een
emotioneel verbaal gevecht." Jaap
Hage (CU) bekroop het gevoel dat
de standpunten verharden. Hij zag
zeker ook een uitdaging voor onder
nemers die parkeerruimte willen
verhuren.
Kees Slager (SP) kreeg spontaan ap
plaus van de zeven chauffeurs op de
publieke tribune toen hij zei dat de
gemeente een prijs met de onderne
mers had afgesproken van 2000 euro
per jaar. En dat de gemeente wel fa
ciliteiten voor toeristen bekostigd,
maar niet voor zijn eigen chauffeurs.
Hij vond dat er meer tijd nodig was
om tot een oplossing te komen.
„Gedoog de chauffeurs tot Sint-Jut-
temis." Johan Aarnoudse (SGP)
stelde vast dat het overleg was geës
caleerd. Ook hij riep op weer rond
de tafel te gaan. „Kom dan met een
voorstel zodat iedere fractie zijn me
ning geeft." Henk Nieuwenhuis (Pv
dA) vond dat er 'geen hakken in het
zand moesten worden gezet, maar
water bij de wijn moest worden ge
daan.'
Volgens Van Dis er al in 2003 door
de chauffeurs al gevraagd om een
oplossing te zoeken voor het parke
ren. Hij liet weten dat er nog steeds
een gesprek mogelijk is. „Ik ben niet
rancuneus of haatdragend. Maar het
gaat ook om de manier waarop er
gesproken wordt."
Volgens hem moet Slager zich beter
inlezen. „Er is geen sprake van een
vastgestelde prijs voor de chauf
feurs. Het was een voorstel van een
ondernemer." De commissie putte
weer hoop uit de reactie van Van
Dis. Slager bleef kritisch. Hij vond
dat de gemeente zich wel inspande
om met ondernemers naar een op
lossing te zoeken, maar niet met de
agrariërs. „Ga in godsnaam rond de
tafel zitten. Die jongens hebben zelf
allerlei mogelijkheden om het zelf te
doen. Ze kunnen voor een prikje aan
betonplaten komen. Er moet wel een
wil zijn."
Aan het slot van de bespreking
vroeg Henk den Haan of hij nog een
half minuutje het woord mocht voe
ren. Volgens voorzitter Rien Klippel
kon dat niet. maar de commissie
stemde er in toe. Den Haan zei dat
het in de aanloop 'verbazingwek
kende momenten' had gekend. Maar
dat hij bereid was om met de ge
meente verder te gaanOm dat uit te
drukken vroeg hij de hand van Van
Dis te mogen drukken. En zo ge
schiedde.
Schoenen, boeken, groente, fruit, verse vis, cd's en kinderkleding.
Wat was er zaterdagmiddag eigenlijk niet te koop op de jaarmarkt
van de Gereformeerde Gemeente in Tholen. Zelfs tweedehands auto's
schitterden in het zonnetje op het terrein van de Kehobothkerk. Het
thema van de jaarmarkt was oude ambachten. Dames gekleed in
Zeeuwse klederdracht zaten achter het spinnewiel en kinderen speel
den Oud-Hollandse spelletjes, zoals hamertje tik. Bij de jeugd gaat
Leon Akershoek om half een met vier slagen aan de leiding. Hij maakt
kans op een snoepzak. Heel druk was het rond dat tijdstip niet meer.
„Tussen tien en elf uur was het een stuk drukker", zegt André Heij-
boer, meester van de jongensclub. Hij staat bij het spijkerslaan, vlak
bij de ingang van het kerkgebouw. Daar gaat Adriaan Zwagemaker
opnieuw voor de overwinning. „Weer vijf keer", zegt hij met enige te
leurstelling in zijn stem. Een paar meter achter hem maken twee
meisjes een ritje op een pony. Zowel voor jong als oud was er volop
vermaak tijdens de jaarmarkt. De opbrengst van de jaarmarkteu
ro, gaat naar de aflossing van de kerk, de zendingscommissie en de
jeugdbond.
■j 'Ji
Grote diversiteit aan spullen op verkoping in Poortvliet.
Iemand die daar zeker aan heeft bij
gedragen is Tini Hage. Hij verkocht
vanaf een oplegger de meest uiteen
lopende spullen. „Een kinderfiets,
wie biedt?", sprak hij de menigte
toe door de microfoon. Jacob Vos
hol, die voor hem stond, stak het
fietsje hoog in de lucht. „Niemand
interesse?" Het publiek zwijgt en
wacht geduldig op het volgende dat
onder de hamer gaat. Duidelijk
meer interesse is er voor een oud
servies. Achttien euro is het start
bod. Een paar handen gaan de lucht
in. „Twintig euro. Wie biedt meer
dan twintig euro." Nog één hand
gaat aarzelend de lucht in. „Twee-
en-twintig euro eenmaal, twee-en-
twintig euro andermaal", roept Ha
ge. „Verkocht!" Niet alleen per
opbod, ook bij de tientallen kraam
pjes verwisselen spullen van eige
naar. Soms zelfs nog nieuw in de
verpakking. Volgens Peter Potter
stonden de eerste koopjesjagers om
negen uur al voor het hek. „Het lijkt
wel alsof ze ieder jaar eerder ko
men", zegt hij. Samen met zijn
vrouw Léanne zorgt hij voor vertier
met pluggen raden en latje zagen.
„Het latje moet precies 78 gram we
gen", zegt hij. „Probeer dat maar
eens." Uw verslaggever komt dicht
in de buurt: 70 gram. Ook aan de
kinderen heeft de organisatie ge
dacht. Kinderen kunnen zich gewa
pend met stoepkrijt uitleven op een
met krijtlak bespoten auto of plaats
nemen op een heuse mini-kraan.
Ondertussen lopen vaders en moe
ders met tassen vol vers fruit, kaas,
noten en andere lekkernijen over het
terrein. Op de Paasdijkweg staan
de auto's tot aan Woonboulevard
Poortvliet achter elkaar. Zelfs daar
is de stem van Hage nog hoorbaar.
Een rollator voor 25 euro tettert er
door de luidsprekers.
Dit jaar zou Den Haag beslissen of
het Volkerak-Zoommeer van zoet
weer zout moet worden. Maar dat is
uitgesteld. In plaats daarvan stelt
het Rijk de komende jaren een
structuurvisie op voor de gecombi
neerde waterbekkens Grevelingen
en Volkerak-Zoommeer. Die visie
én de Deltabeslissing zoetwater
strategie moeten in 2015 een keuze
De provincie ziet, in verband met
de gestegen kosten, af van het ma
ken van een 56 pagina's tellend
boekwerk over het Zeeuwse DNA.
Het past niet langer binnen de be
groting. Bovendien is Middelburg
tot het inzicht gekomen dat de
gemeentelijke publieksversie het
DNA van de betreffende gemeente
'meer dan voldoende' weergeeft.
Tholen heeft zo'n gemeentelijk
DNA-project uitgevoerd en krijgt
van de provincie achtduizend euro
subsidie. Daarvan is 5600 euro be
doeld voor het maken van de ge
noemde publieksversie (24 pagi
na's), duizend euro voor advisering
van vijf bedrijven die meedoen aan
een proefproject. 1200 euro voor
een workshop voor bestuurlijk Tho
len en 200 euro voor het ontwerpen
van ansichtkaarten.
Provincie: zout bekken met Grevelingen biedt kansen
mogelijk maken voorde toekomsti
ge ontwikkeling van de bekkens.
Gedeputeerde staten zijn positief
over de gewijzigde aanpak, laten ze
weten op vragen van de CDA-sta-
tenfractie. 'De afgelopen tijd is dui
delijk geworden dat de ontwikke
ling van Grevelingen en Volkerak-
Zoommeer het best in nauwe sa
menhang plaatsvindt.'Drie keuzes
staan daarin centraal: het al dan niet
inrichten van de Grevelingen voor
extra rivierwaterberging; het al dan
niet terugbrengen van (beperkt) ge
tij op de Grevelingen; het al dan
niet zout maken van het Volkerak-
Zoommeer.
Zowel bestuurlijk als maatschappe
lijk staat volgens g.s. het waarbor
gen van een zoetwatervoorziening
voor de landbouw in de hele zuid
westelijke delta niet ter discussie.
De gezamenlijke Thoolse veilingen
zijn daar minder zeker van. Zij
schreven eerder dit jaar een brief
aan het waterschap, waarin het be
lang van zoetwater voor de kwali
teit van de agrarische producten
werd benadrukt. Zouden de telers -
en daardoor de veiling - niet meer
aan de eisen kunnen voldoen die
marktpartijen stellen, dan wordt het
lastig om de concurrentie aan te
gaan. Het voortbestaan van de vei
ling en zou daarmee op het spel ko
men te staan.
Een zout, en ecologisch gezond,
Volkerak-Zoommeer biedt naar de
mening van g.s. perspectief in zo
wel economische zin als voor de
leefomgeving. 'De schelpdiervisse
rij krijgt extra areaal, het schonere
water biedt meer kansen tot recre
atie. de scheepvaart profiteert van
het opheffen van vertragende zoet-
zoutschuttingen in de Krammer
sluizen. en de alternatieve zoetwa
tervoorziening biedt een hoger
serviceniveau voor de landbouw.'
Mocht de verzilting niet doorgaan
door bezuinigingen bij het Rijk,
dan verkleint dat het perspectief op
herstel van estuariene waarden in
de Grevelingen en de Oosterschel-
de, aldus gedeputeerde staten.