2012
DE THOOLSE COURANT
Schipper f OAZ
VERKIEZING FAMILIEBEDRIJF VAN HET JAAR
Rabobank
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Centrum
Familiebedrijf
Oosterschelde
gemeente Tholen
kim
BUDELPACK POORTVLIET B.V.
'WAT WE VERPAKKEN IS HEEL DIVERS'
TIMEK BOUWMANAGEMENT
'WE MAKEN NU EEN MAQUETTE OP DE COMPUTER'
SIMPELE INGREEP
KAN VERSCHIL MAKEN
Donderdag 14 juni 2012
7
uan het
organisatie
van lokale
accountants, bedrijfs- en organisatie adviseurs
www.ondernemendoejesamen.nl
Zeeland is topscoorder op het gebied van familiebedrijven en Tholen levert daar
aan een belangrijke bijdrage. Dat blijkt uit dit inmiddels royaal gevulde vak met
foto's van Thoolse familiebedrijven. De belangstelling om mee te doen aan deze
rubriek is groot. Familiebedrijven komen de economische crisis relatief gezien
goed door en zorgen daarmee voor stabiliteit van de Thoolse economie.
Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van twee bekende familiebedrijven die
deelnemen aan de verkiezing Thools Familiebedrijf van het jaar 2012.
Deze verkiezing is een initiatief van de NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), het
Centrum van het Familiebedrijf en de Eendrachtbode. De jury bestaat uit burge
meester W. Nuis (voorzitter), mr. A.A.J. Schot (notaris), mr. D.P. Gunst (Schipper/
OAZ) en A. de Korte (directeur Rabobank Oosterschelde). Zij gaan de bedrijven
beoordelen aan de hand van criteria zoals familiaal karakter, innovativiteit, duur
zaamheid, klanttevredenheid en toekomstvisie.
Later worden alle verhalen gebundeld in een prachtig boek en zal tijdens een
speciale verkiezingsavond de winnaar bekend worden gemaakt.
We wensen u veel leesplezier.
Wim Heijboer, uitgever Eendrachtbode
De gemeente Tholen hecht veel belang aan de
Thoolse bedrijvigheid en draagt daarom ook de
familiebedrijven een warm hart toe - www.tholen.nl
r,
W
Groeien door nieuwe markten aan te boren en andere bedrijven over te nemen. Dat zijn de ambities van
Budelpack in de komende jaren. Directeur Peter Nieuwkerk van het internationale verpakkingsbedrijf aan de
Paasdijkweg in Poortvliet werkt samen met het personeel, met vertrouwen in de toekomst.
De 39-jarige Nieuwkerk is de derde generatie in het familiebedrijf dat groot is geworden in het verpakken van pro
ducten. Vanaf 1971 in het Brabantse Budel, vanaf 1973 in Poortvliet. Eerst enkel voorverpakte artikelen, zoals snack-
repen en Lego, sinds 1981 ook de 'naakte' producten zelf. Nieuwkerk: „We kennen vele verschillende verpakkingen
voor vloeistoffen en vaste stoffen. Doosjes, flessen, tubes, pakjes en zakjes. Heel divers. En dat is ook onze kracht."
Voorbeelden? Honig Familiegerechten, hagelslag van Venz en De Ruijter, Stimorol kauwgum, Maltesers van Mars,
Calvé-dressing en sauzen van Knorr. De lijst is lang. Buiten Nederland is Wrigley een belangrijke klant, met het merk
Orbit één van de grootste merken kauwgum in de wereld. Jaarlijks worden zo'n 300 miljoen producten verpakt bij
Budelpack. En wie de invoering van de euro in 2002 nog helder voor de geest staat: Budelpack mocht van de over
heid alle Nederlandse munten fraai verpakken. Tien jaar verder staat Nieuwkerk voor weer nieuwe uitdagingen. Als
opdrachtgevers zijn in de voedingssector niet alleen de A-merken van belang. „Ook de supermarktorganisaties en
out of home (pompstations, kiosken) zijn gigantisch belangrijk geworden." Budelpack is bezig om ook agrarische
producten te gaan verpakken. „Of we nu hagelslag of fruit verpakken, de kennis hebben we er voor in huis."
Nieuwkerk noemt dat de bedrijfsmatige kant. De andere kant is de maatschappelijke. Voor beiden zijn vijf kernwaar
den benoemd: Beter, Benaderbaar, Bezieling, Bescheiden en Betrouwbaar. „De meeste B's spreken voor zichzelf,
maar dat we 'Bescheiden' als kernwaarde hebben benoemd, is bijzonder. Het kenmerkt een Tholenaar: we zijn heel
trots op wat we doen, maar we kloppen ons niet op de borst." Sinds 2,5 jaar werken ongeveer 30 Tholenaren van
de sociale werkplaats Betho in Poortvliet. „Tot volle tevredenheid. Er is ruimte voor meer." Daarnaast zijn er plan
nen om groene stroom op te wekken door het plaatsen van zonnepanelen op de daken. In alle bedrijfshallen zijn
energiebesparende programma's uitgevoerd. Niet alleen uit idealisme, maar ook om de kosten te reduceren. Hard
nodig in deze roerige economische tijden. Budelpack is, na het verkopen in 2007 van 12 fabrieken in andere landen
van Europa, teruggekeerd naar de kern van het familiebedrijf: de focus op de lange termijn, zegt Peter die in 2004
in dienst kwam. „Een honderd procent vrije keuze." In 2007 werd hij mede-eigenaar, in 2010 algemeen directeur. Dit
jaar neemt hij het belang van zijn vader André Nieuwkerk over.
Peter Nieuwkerk.
Budelpack Poortvliet B.V., Paasdijkweg 15, Poortvliet
Paul Timmermans vergelijkt het moderne bouwen graag met Lego. Het is net zo eenvoudig en iedereen snapt
het, zegt hij. „Bij Lego zit altijd een bouwtekeningetje. Nu maken we met software een maquette op de com
puter. Daar kan de opdrachtgever dan op reageren."
Timek Bouwmanagement zit sinds 2010 in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Stevinweg in Tholen. Brains in buil
ding staat voor verstand van bouwen. „Management is een zakelijk woord. Het neigt naar de zakelijke markt, maar
we zetten evengoed een dakkapel op een woonhuis. Als je dat goed begeleidt, dan heeft de klant er geen omkijken
naar." Timmermans illustreert het met een trechter. De klant er boven met zijn wensen, het huis of het bedrijfsge
bouw eronder als eindresultaat. Daartussen is de trechter gevuld met lagen: haalbaarheid, ontwerp, vergunning,
prijsvorming, bouwteam. Uitmondend in een contract. „Het is heel belangrijk dat alles van tevoren goed is afgespro
ken. Iemand die iets laat bouwen, doet dat maar één of twee keer in zijn leven. Het gaat nogal eens fout in de bouw.
En dat willen we voor zijn. Dat is management."
Kenmerkend voor Paul (45) is dat hij bij het ontwerp van een gebouw kijkt naar de houdbaarheidsdatum: „Hoe ziet
een loods of een dakkapel er na tien jaar uit? Als je er meer aandacht aan besteedt, dan ga je er ook beter voor
zorgen." Daarom werkt hij graag samen met architecten, zoals Buro MA.AN uit Rotterdam. Hij draagt ze, indien mo
gelijk, bij de opdrachtgever aan. Voorbeelden? Het bedrijfspand van constructiebedrijf Van Beek in Sint-Annaland,
de nieuwe loods van jachtwerf Van Duivendijk in Tholen.
Paul noemt het panden met een verhaal. „Je bent wél met de gebouwde omgeving bezig. Mensen kijken er elke
dag tegenaan. Simpele ingrepen in het ontwerp kunnen het verschil maken zonder dat het meteen duurder wordt.
Dat wil ik laten zien."
Timmermans begon in 2001 voor zichzelf, nadat hij bij verschillende bedrijven in den lande ervaring had opgedaan.
Grote projecten: supermarkten, vrieshuizen, winkelcentra, kantoren, magazijnen. Moest daarvoor veel reizen. Was
vooral uitvoerder, maar miste het directe contact met de opdrachtgevers. Betrok in 2002 het oude stadhuis in Tho
len. Mooie plek, maar onzichtbaar. Dat is nu aan de Stevinweg volstrekt anders: „Ik lift mee op de naamsbekendheid
van Salus." Zijn vrouw Esther doet de administratie. Het bureau telt drie medewerkers, Wim van Dijke, Bas Suurland
en Vincent van der Male. Ze maken gebruik van de nieuwste 'intelligente' software. Op het beeldscherm kan Timek
met de opdrachtgever een wandeling maken door het ontwerp en meteen wijzigingen aanbrengen. „Daar ligt voor
mij de toekomst in de bouw."
Bas Suurland, Paul Timmermans en Wim van Dijke (v.l.n.r.).
Timek Bouwmanagement, Stevinweg 1, Tholen.