2012 DE THOOLSE COURANT Schipper f OAZ VERKIEZING FAMILIEBEDRIJF VAN HET JAAR Rabobank EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Centrum Familiebedrijf Oosterschelde gemeente Tholen kim BUDELPACK POORTVLIET B.V. 'WAT WE VERPAKKEN IS HEEL DIVERS' TIMEK BOUWMANAGEMENT 'WE MAKEN NU EEN MAQUETTE OP DE COMPUTER' SIMPELE INGREEP KAN VERSCHIL MAKEN Donderdag 14 juni 2012 7 uan het organisatie van lokale accountants, bedrijfs- en organisatie adviseurs www.ondernemendoejesamen.nl Zeeland is topscoorder op het gebied van familiebedrijven en Tholen levert daar aan een belangrijke bijdrage. Dat blijkt uit dit inmiddels royaal gevulde vak met foto's van Thoolse familiebedrijven. De belangstelling om mee te doen aan deze rubriek is groot. Familiebedrijven komen de economische crisis relatief gezien goed door en zorgen daarmee voor stabiliteit van de Thoolse economie. Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van twee bekende familiebedrijven die deelnemen aan de verkiezing Thools Familiebedrijf van het jaar 2012. Deze verkiezing is een initiatief van de NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), het Centrum van het Familiebedrijf en de Eendrachtbode. De jury bestaat uit burge meester W. Nuis (voorzitter), mr. A.A.J. Schot (notaris), mr. D.P. Gunst (Schipper/ OAZ) en A. de Korte (directeur Rabobank Oosterschelde). Zij gaan de bedrijven beoordelen aan de hand van criteria zoals familiaal karakter, innovativiteit, duur zaamheid, klanttevredenheid en toekomstvisie. Later worden alle verhalen gebundeld in een prachtig boek en zal tijdens een speciale verkiezingsavond de winnaar bekend worden gemaakt. We wensen u veel leesplezier. Wim Heijboer, uitgever Eendrachtbode De gemeente Tholen hecht veel belang aan de Thoolse bedrijvigheid en draagt daarom ook de familiebedrijven een warm hart toe - www.tholen.nl r, W Groeien door nieuwe markten aan te boren en andere bedrijven over te nemen. Dat zijn de ambities van Budelpack in de komende jaren. Directeur Peter Nieuwkerk van het internationale verpakkingsbedrijf aan de Paasdijkweg in Poortvliet werkt samen met het personeel, met vertrouwen in de toekomst. De 39-jarige Nieuwkerk is de derde generatie in het familiebedrijf dat groot is geworden in het verpakken van pro ducten. Vanaf 1971 in het Brabantse Budel, vanaf 1973 in Poortvliet. Eerst enkel voorverpakte artikelen, zoals snack- repen en Lego, sinds 1981 ook de 'naakte' producten zelf. Nieuwkerk: „We kennen vele verschillende verpakkingen voor vloeistoffen en vaste stoffen. Doosjes, flessen, tubes, pakjes en zakjes. Heel divers. En dat is ook onze kracht." Voorbeelden? Honig Familiegerechten, hagelslag van Venz en De Ruijter, Stimorol kauwgum, Maltesers van Mars, Calvé-dressing en sauzen van Knorr. De lijst is lang. Buiten Nederland is Wrigley een belangrijke klant, met het merk Orbit één van de grootste merken kauwgum in de wereld. Jaarlijks worden zo'n 300 miljoen producten verpakt bij Budelpack. En wie de invoering van de euro in 2002 nog helder voor de geest staat: Budelpack mocht van de over heid alle Nederlandse munten fraai verpakken. Tien jaar verder staat Nieuwkerk voor weer nieuwe uitdagingen. Als opdrachtgevers zijn in de voedingssector niet alleen de A-merken van belang. „Ook de supermarktorganisaties en out of home (pompstations, kiosken) zijn gigantisch belangrijk geworden." Budelpack is bezig om ook agrarische producten te gaan verpakken. „Of we nu hagelslag of fruit verpakken, de kennis hebben we er voor in huis." Nieuwkerk noemt dat de bedrijfsmatige kant. De andere kant is de maatschappelijke. Voor beiden zijn vijf kernwaar den benoemd: Beter, Benaderbaar, Bezieling, Bescheiden en Betrouwbaar. „De meeste B's spreken voor zichzelf, maar dat we 'Bescheiden' als kernwaarde hebben benoemd, is bijzonder. Het kenmerkt een Tholenaar: we zijn heel trots op wat we doen, maar we kloppen ons niet op de borst." Sinds 2,5 jaar werken ongeveer 30 Tholenaren van de sociale werkplaats Betho in Poortvliet. „Tot volle tevredenheid. Er is ruimte voor meer." Daarnaast zijn er plan nen om groene stroom op te wekken door het plaatsen van zonnepanelen op de daken. In alle bedrijfshallen zijn energiebesparende programma's uitgevoerd. Niet alleen uit idealisme, maar ook om de kosten te reduceren. Hard nodig in deze roerige economische tijden. Budelpack is, na het verkopen in 2007 van 12 fabrieken in andere landen van Europa, teruggekeerd naar de kern van het familiebedrijf: de focus op de lange termijn, zegt Peter die in 2004 in dienst kwam. „Een honderd procent vrije keuze." In 2007 werd hij mede-eigenaar, in 2010 algemeen directeur. Dit jaar neemt hij het belang van zijn vader André Nieuwkerk over. Peter Nieuwkerk. Budelpack Poortvliet B.V., Paasdijkweg 15, Poortvliet Paul Timmermans vergelijkt het moderne bouwen graag met Lego. Het is net zo eenvoudig en iedereen snapt het, zegt hij. „Bij Lego zit altijd een bouwtekeningetje. Nu maken we met software een maquette op de com puter. Daar kan de opdrachtgever dan op reageren." Timek Bouwmanagement zit sinds 2010 in het bedrijfsverzamelgebouw aan de Stevinweg in Tholen. Brains in buil ding staat voor verstand van bouwen. „Management is een zakelijk woord. Het neigt naar de zakelijke markt, maar we zetten evengoed een dakkapel op een woonhuis. Als je dat goed begeleidt, dan heeft de klant er geen omkijken naar." Timmermans illustreert het met een trechter. De klant er boven met zijn wensen, het huis of het bedrijfsge bouw eronder als eindresultaat. Daartussen is de trechter gevuld met lagen: haalbaarheid, ontwerp, vergunning, prijsvorming, bouwteam. Uitmondend in een contract. „Het is heel belangrijk dat alles van tevoren goed is afgespro ken. Iemand die iets laat bouwen, doet dat maar één of twee keer in zijn leven. Het gaat nogal eens fout in de bouw. En dat willen we voor zijn. Dat is management." Kenmerkend voor Paul (45) is dat hij bij het ontwerp van een gebouw kijkt naar de houdbaarheidsdatum: „Hoe ziet een loods of een dakkapel er na tien jaar uit? Als je er meer aandacht aan besteedt, dan ga je er ook beter voor zorgen." Daarom werkt hij graag samen met architecten, zoals Buro MA.AN uit Rotterdam. Hij draagt ze, indien mo gelijk, bij de opdrachtgever aan. Voorbeelden? Het bedrijfspand van constructiebedrijf Van Beek in Sint-Annaland, de nieuwe loods van jachtwerf Van Duivendijk in Tholen. Paul noemt het panden met een verhaal. „Je bent wél met de gebouwde omgeving bezig. Mensen kijken er elke dag tegenaan. Simpele ingrepen in het ontwerp kunnen het verschil maken zonder dat het meteen duurder wordt. Dat wil ik laten zien." Timmermans begon in 2001 voor zichzelf, nadat hij bij verschillende bedrijven in den lande ervaring had opgedaan. Grote projecten: supermarkten, vrieshuizen, winkelcentra, kantoren, magazijnen. Moest daarvoor veel reizen. Was vooral uitvoerder, maar miste het directe contact met de opdrachtgevers. Betrok in 2002 het oude stadhuis in Tho len. Mooie plek, maar onzichtbaar. Dat is nu aan de Stevinweg volstrekt anders: „Ik lift mee op de naamsbekendheid van Salus." Zijn vrouw Esther doet de administratie. Het bureau telt drie medewerkers, Wim van Dijke, Bas Suurland en Vincent van der Male. Ze maken gebruik van de nieuwste 'intelligente' software. Op het beeldscherm kan Timek met de opdrachtgever een wandeling maken door het ontwerp en meteen wijzigingen aanbrengen. „Daar ligt voor mij de toekomst in de bouw." Bas Suurland, Paul Timmermans en Wim van Dijke (v.l.n.r.). Timek Bouwmanagement, Stevinweg 1, Tholen.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 7