2012
Rabobank
VERKIEZING FAMILIEBEDRIJF VAN HET JAAR
Donderdag 24 mei 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Centrum
Familiebedrijf
gemeente Tholen
cneiai
'DROGISTERIJ EN POSTKANTOOR VERSTERKEN ELKAAR
'EEN BRIL IS EEN ACCESSOIRE GEWORDEN
D.I.O, Drogisterij Maja, Ring 2, Sirit-Anrialand
Zeeland is topscoorder op het gebied van familiebedrijven en Tholen levert daar
aan een belangrijke bijdrage. Dat blijkt uit dit inmiddels royaal gevulde vak met
foto's van Thoolse familiebedrijven. De belangstelling om mee te doen aan deze
rubriek is groot. Familiebedrijven komen de economische crisis relatief gezien
goed door en zorgen daarmee voor stabiliteit van de Thoolse economie.
Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van twee bekende familiebedrijven die
deelnemen aan de verkiezing Thools Familiebedrijf van het jaar 2012.
Deze verkiezing is een initiatief van de NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), het
Centrum van het Familiebedrijf en de Eendrachtbode. De jury bestaat uit burge
meester W. Nuis (voorzitter), mr. A.A.J. Schot (notaris), mr. D.P. Gunst (Schipper/
OAZ) en A. de Korte (directeur Rabobank Oosterschelde). Zij gaan de bedrijven
beoordelen aan de hand van criteria zoals familiaal karakter, innovativiteit, duur
zaamheid, klanttevredenheid en toekomstvisie.
uan het
Later worden alle verhalen gebundeld in een prachtig boek en zal tijdens een
speciale verkiezingsavond de winnaar bekend worden gemaakt.
We wensen u veel leesplezier.
Wim Heijboer, uitgever Eendrachtbode
accountants, bedrijfs- en organisatie adviseurs
www.ondernemendoejesamen.nl
De gemeente Tholen hecht veel belang aan de
Thoolse bedrijvigheid en draagt daarom ook de
familiebedrijven een warm hart toe - www.tholen.nl
D.I.O. DROGISTERIJ MAJA
Groot is de winkel niet, maar wel uniek. In D.I.O. Drogisterij Maja aan de Ring in Sint-Annaland is een postkan
toor gevestigd met bankfunctie. Het enige op het eiland. Wie om tandpasta komt, kan er ook geld opnemen
of het kentekenbewijs van zijn auto over laten schrijven.
„Op weinig vierkante meters winkelvloer kunnen we heel veel aanbieden," zegt ondernemer Maja Westdorp-Slager
(46). Ze wijst op het assortiment drogisterijartikelen voor gezicht, huid en haar. Tandpasta, make-up, parfums, vitami
nen, toiletartikelen, snoep. Te veel om op te noemen. Daarnaast zijn er geneesmiddelen. Pijnstillers, hoestdranken
en middelen voor likdoorns, huidirritatie of spierpijn. De winkel maakt deel uit van de D.I.O. Drogisterij-inkooporga
nisatie. „Artikelen die niet in voorraad zijn, kunnen wij altijd bestellen. Binnen een week kan de klant ze hier afhalen.
Zonder extra kosten", zegt Maja. „Drogisterij en postkantoor versterken elkaar. Ik geloof niet dat er zoveel mannen
in de winkel zouden komen als het postkantoor er niet was. De drempel is daardoor lager. Hier komen alle genera
ties over de vloer. Alle rangen en standen. Het bestellen via internet heeft een grote vlucht genomen. Dat is op het
postkantoor te merken. Mensen laten hier hun bestelling afleveren of komen zelf een pakket brengen voor verzen
ding. De stenen winkel blijft belangrijk."Vooral mensen van buitenaf staan er versteld van als 'ze zien wat er in de
kleine winkel te krijgen is en welke post- en banlrzaken er nog mogelijk zijn. Het is de charme van de winkel. Maja's
hart ligt echter bij de drogisterij, zegt ze. „Dat doe ik het liefst. Advies geven aan klanten over geneesmiddelen. Het
contact met de mensen."
Toch was het niet vanzelfsprekend dat ze zelfstandig ondernemer zou worden. Na haar opleiding tot apothekersas
sistente werkte ze in een apotheek in Bergen op Zoom. „Ik kwam hier in de winkel bij Piet en Hanna van 't Hof en
toen kwam zomaar ter sprake of ze de winkel niet wilden overdoen. Dat wilden ze. Ik zag het wel zitten, terwijl ik
helemaal niet uit een ondernemersfamilie kom." Ze haalde haar ondernemersdiploma en nam in 1990, twee jaar na
haar huwelijk met Kees Westdorp, de winkel met bovenwoning over. „Ik doe het nog steeds met plezier." Aanvanke
lijk alleen een drogisterij, vanaf 1995 ook het postkantoor dat tien jaar later bijna werd omgezet in een servicepunt.
Het leidde zelfs tot vragen in de Tweede Kamer. „Nooit verwacht dat het kon blijven, maar we zijn er wel blij mee."
Haar dochter Nancy (19) helpt mee op zaterdag en in de vakanties. En haar vader Toon Slager komt elke donderdag
artikelen 'prijzen' als de bestelling is bezorgd. „Hij wil er niks voor hebben, maar ik geef hem altijd een zakje drop
mee."
Maja, Kees en Nancy Westdorp (v.l.n.r).
BEN VAN DER HEIDEN HOREN ZIEN
Een bril is tegenwoordig niet alleen maar functioneel. Het is nu goed zien en er goed uitzien. Het oog wil ook
wat, zegt eigenaar Gerrit Atres van Ben van der Heiden Zien Horen aan de Markt in Tholen.
„Een bril is een accessoire geworden," vertelt Gerrit (42), die elk jaar van brilmontuur wisselt. Alle medewerkers
lopen met de nieuwste modellen op. Het montuur als modeartikel. De collectie is er groot en heel divers. Kinderen
kunnen bijvoorbeeld uit een paar honderd modellen kiezen. Maar voorop staat de oogcorrectie. De glazen worden
bij Ben van der Heiden geslepen en eventueel gepolijst. Of het nu om contactlenzen gaat of om brillenglazen. Voor
een leesbril, een zonnebril, een sportbril, een computerbril of een zwembril. Aangepast aan de omstandigheden
of levensstijl. Sportief of gekleed, opvallend of juist rustig; de bril moet bij je passen. „Kleur en stijl zijn belangrijker
geworden. Omdat er zoveel modellen zijn, vragen mensen wel vaker om advies. Wat staat me wel en wat niet? Dat
persoonlijke contact met de klant is het leuke van de winkel." Het advies blijft niet beperkt tot monturen. Ben van
der Heiden begeleidt bijvoorbeeld ook klanten vooreen laserbehandeling aan de ogen. „Tenminste als de ogen
gezond zijn."
Sinds twee jaar is de zaak gevestigd in het pand op de hoek van de Markt en de Oudelandsestraat. Een toploca
tie. Atres zat er eerst tegenover, vanaf 1994. Maar groeide daar uit zijn jasje. Hij begon in 1988 als opticien in de
vestiging van Ben van der Heiden in Halsteren. Kwam zes jaar later naar Tholen. De plaats die hij al kende omdat
hij er de christelijke mavo had gevolgd. „Mijn vader had een juweliers- en optiekzaak in Dinteloord. Ik had altijd al
belangstelling voor de optiek." De stap naar Tholen was logisch: „We hadden in Halsteren al veel klanten van hier.
Om ze optimaal te bedienen zijn we er dichter naar toe gegaan." Bovendien groeide Tholen. Vooral de stad Tholen.
„Toen we hier kwamen, waren er ruim 5000 inwoners. Nu tegen de 8000." Atres schatte de groeikansen goed in.
Nu is er veel meer ruimte voor de collectie en het adviseren en helpen van de klanten. Er zijn nu twee oogmeet-
kamers. De inrichting is eigentijds: met beeldschermen, achtergrondmuziek en zelfs geur. „Beleving is belangrijk
geworden. Klanten moeten iets te zien en te doen hebben. We bieden zelfs wifi aan."
Na de verhuizing kon Ben van der Heiden de service voor mensen met gehoorproblemen uitbreiden. „We hebben
alles, van oordopjes tot gehoorbescherming op de werkvloer. Tegenwoordig kunnen de hoorapparaatjes zelfs gepro
grammeerd worden. Afgesteld op het geluid van de televisie of de telefoon, maar ook voor mensen die in een koor
zingen." Gerrits vrouw Marjon (39) doet de administratie en 'alles er omheen'. Met een eigentijdse bril op.
Jan Straten, Gerrit en Marjon Atres (v.l.n.r.).