Wie eenmaal heeft geproefd aan
elektrisch rijden, wil niet anders
Weinig publiek
roadshow Tholen
Kiezen met welke arm je begint
als je er één niet kan gebruiken
Houte
Wegwijzers voor toeristen
Slager (SP) kritisch over
rijden met elektrische auto
ABT afwezig
Tiende oplaadpunt elektrische auto 's bij Zeester in Gorishoek
'Fietsen moeten blijven komen'
Alle apparaten inventariseren
DÉ SPECIALIST IN
ZONNE-ENERGIE
Leerlingen De Ark uit Oud-Vossemeer krijgen les in zorg
Donderdag 10 mei 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Mijlpaal
Drie euro
Oplaadpunten
Koopman
PP1 Energy
Systems
Inventariseren
Hoe voelt het als je zelf iets hebt, en wat is belangrijk als
de ander je helpt? Over die vraag bogen de leerlingen uit
groep 6/7/8, de klas van juf Salomé Pouwelse van basis
school De Ark uit Oud-Vossemeer, zich dinsdagmiddag.
Twee ambassadeurs van ViaZorg, een organisatie die
zich bezighoudt met werk in de zorg, kwamen langs
voor een les verzorging. Het is onderdeel van een les
pakket dat ViaZorg aan scholen heeft verstrekt, genaamd
Zorgen en verzorgd worden. De kinderen kunnen aan de
hand van een leskist opdrachten maken om te ervaren
hoe het is om in de zorg te werken.
Niet morsen
Weinig gevoel
Donderdag trok er een stoet van elektrische auto's over
Tholen om het elektrisch rijden te promoten, maar Kees
Slager (SP) had liever gezien dat er in de gemeenteraad
eerst een inhoudelijke discussie over was gevoerd. Hij
zei dat in de commissie ruimte bij het bespreken van de
startnotitie over duurzaamheid. „Bij de opwekking van
de stroom in centrales gaat voor 50 procent C02 de
lucht in."
Klimaatcentrum
interieur
Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33
www.vanhouteinterieur.nl
Bij Gorishoek is donderdag landelijk het 1500ste oplaadpunt voor elek
trische auto's onthuld. Dat deed multimiljonair en duurzaam onderne
mer Ruud Koornstra in het bijzijn van lokale politici en ondernemers.
Tegelijkertijd is de laadpaal bij brasserie De Zeester het tiende stroom-
punt in de gemeente. Genoeg aanleiding voor een feestelijke rondrit
over Tholen met vijftien elektrische auto's.
In een colonne van verschillende
merken komen de elektrische auto's
over de Gorishoeksedijk aanrijden.
Voorbijgangers horen de auto's nau
welijks aankomen. Zo geruisloos
gaat het. Alleen een licht bandenge-
rol is waarneembaar. Voorop rijdt
Lies Hage in zijn blauwe Renault
Kangoo Z.E.. een elektrische bestel
auto. Hij is de eerste Tholenaar -
maar inmiddels niet meer de enige -
die zich elektrisch verplaatst. Daar
achter volgt een wel heel bijzondere
auto. Een futuristisch ogende sport
bot ide: de Fisker Karma, met achter
het stuur gemeentesecretaris Simon
Nieuwkoop. Hij geniet zichtbaar. De
auto produceert in het voorbijkomen
een sciencefictionachtig geluid. Op
vallend is dat steeds meer autofabri
kanten het elektrisch rijden omar
men. Opel. Renault, Nissan, Volvo,
Mercedes, het zijn slechts enkele
merken die een dergelijke auto in
hun programma hebben. Hoewel de
modellen onderling sterk verschillen,
blijft het vooral stil. Een brede gri
mas op de gezichten van de bestuur
ders en bijrijders verraadt dat elek
trisch rijden niet voor geitenwollen
sokken is, maar vooral heel leuk.
Wethouder Frank Hommel is, nadat
hij is uitgestapt, razend enthousiast.
Het jeugdige enthousiasme komt in
hem naar boven. „Ongelooflijk, wat
een snelheid. Iedere auto trek je er
uit." Hij komt woorden tekort om
het gevoel te beschrijven.
Het draait donderdagmiddag niet al
leen om plezier. De mannen in de
vijftien elektrische auto's hebben
een missie: het onthullen van het
vijftienhonderdste oplaadpunt in
Nederland en tegelijkertijd het tien
de in de gemeente Tholen. Voor de
stichting e-laad en de gemeente een
mijlpaal. Sinds de introductie, grof
weg twee jaar terug, stimuleert de
gemeente het elektrisch rijden. Voor
wethouder Kees van Dis is het rij
den niet nieuw. Hij maakte een aan
tal jaren terug, in de week van de
duurzaamheid, al kennis met de
Think, een elektrische stadsauto.
„Snel, geruisloos en schoon. Dat er
vaar ik nu weer. Mijn beleving uit
het verleden ontmoet mijn beleving
in het heden." Van Dis, portefeuille
houder van toerisme, recreatie, ver
keer, vervoer en openbare werken,
bombardeert het elektrisch rijden tot
hét rijden van de toekomst.
Voor ondernemers is een elektrische
auto nu al lucratief. Zij kunnen de
aanschafprijs gedeeltelijk aftrekken
(36 procent) van de nettowinst en
zijn tot 2014 vrijgesteld van fiscale
bijtelling. Een particulier heeft die
financiële voordelen niet. Die be
taalt hooguit geen wegenbelasting.
Om die reden richt de gemeente
zich in eerste instantie op de lokale
ondernemers.
Wie eenmaal heeft geproefd van
elektrisch rijden, wil niet meer an
ders. Daar weet duurzaam onderne
mer Ruud Koomstra alles van. Hij
onthulde donderdagmiddag het
tiende laadpunt en deelde zijn erva
ringen. Als 'duurzaam ondernemer'
Ruud Koornstra onthult bij Gorishoek de tiende laadpaal in de
gemeente.
werd hij enkele jaren terug uitgeno
digd in het televisieprogramma van
Pauw en Witteman. „Vooraf vroeg
de redactie van het programma:
Ruud, wat voor auto heb jij? Een
vreemde vraag. Ik kwam immers
praten over duurzaamheid, niet
over auto's. Een Lotus, antwoord
de ik. Later in het programma
kwam presentator Jeroen Pauw
daar op terug. „Ja, ja, duurzaam on
dernemer en dan Lotus rijden, zei
hij. Wat hij niet wist is dat ik 'm
voor drie euro aan het stopcontact
kon opladen." Hij kan er nog steeds
om lachen. Koornsta mag dan wel
het laadpunt onthuld hebben, zelf
heeft hij het niet nodig. Hij houdt
een stoer 'mannenpraatje' over hoe
hij het opladen van zijn auto aan
pakte in de tijd dat er nog geen
laadpaien waren. „Als ik ergens
aanbelde voor het opladen van mijn
auto, kreeg ik altijd medewerking
van de bewoners. Ik zei altijd maar
tegen de vrouw des huizes: daar
waar uw föhn in past, kan ik mijn
auto opladen." Volgens Koornstra
hét bewijs dat vrouwen wel dege
lijk van auto's houden. „Ik kreeg
die medewerking echt niet vanwege
mijn goddelijke lichaam", zegt hij
vol zelfspot. .Zonder gekheid: Jan
Peter Balkenende had jaren terug al
een vooruitziende blik. De elektri
sche auto is de toekomst. Daar kun
nen we niet meer omheen." Wel
hoopt de ondernemer dat er geen
linkse lobby ontstaat na de verkie
zingen. Want dat kan volgens hem
weieens roet in het eten gooien. Na
zijn betoog stappen de mannen in
pak terug in hun elektrische bol
ides. Op naar Sint Philipsland en
Anna Jacobapolder voor een foto
sessie.
In iedere plaats in de gemeente Tholen is een laadpaal voor elek
trische auto's. Met de paal bij Gorishoek zijn het er in totaal tien.
Daar komen er binnenkort nog twee bij. Dat heeft stichting e-laad
donderdag laten weten. Waar is nog niet bekend. Ook energiele
verancier Delta heeft plannen met laadpunten in Zeeland. Zo
heeft het bedrijf vijf snellaadpunten in de pijplijn. Eén daarvan
komt op Tholen aan een doorgaande route. Ook hiervoor geldt
dat de exacte locatie nog onbekend is. Gebruikers kunnen tot nu
toe gratis hun elektrische auto bij een laadpunt opladen. Dit gaat
in de toekomst wel veranderen. Gebruikers moeten rekenen op
24 tot 25 cent per kWh. Vergelijkbaar met de stroomprijs thuis.
Gebruikscijfers op Tholen heeft de stichting nog niet.
Mooie praatjes, geen luisteraars. Op lokale ondernemers en politici
na, bleven bezoekers weg bij de elektrische roadshow in Tholen. Die
werd gisteren gehouden op de Markt. Ook wie auto's verwachtte,
kwam bedrogen uit. Alleen autobedrijf Koese uit Sint-Annaland was
van de partij. Desalniettemin vertelde Kees van Bergen, van het Box-
telse bedrijf Ecotap, maar al te graag over zijn laadpaien.
Gebrekkige communicatie is vol
gens de ondernemer in stroompalen
de reden voor het uitblijven van pu
bliek. Hij vindt het jammer. Evenals
het feit dat er zo weinig andere on
dernemers op het evenement afko
men. Want op twee elektrische au
to's, een handvol fietsen en een stille
crossmotor na, viel er weinig te be
leven op de Markt. De roadshow
was voornamelijk een promotiestunt
voor Ecotap. Dat bedrijf ontwikkelt
en produceert laadpaien voor elek
trische voertuigen. Zowel voor fiet
sen als auto's. De palen moeten op
publieke punten komen te staan. Zo
denkt de ondernemer aan gemeente
huizen, horecagelegenheden en su
permarkten. Of zoals hij het zegt:
„Overal waar mensen langer dan
een half uur blijven." De Boxtelse
ondernemer ziet de palen dan ook
niet als volledig laadstation, maar
als bijlaadpunt. .Zie het als tijdens
een fietstocht een gebakje eten. Dat
is ook bijladen." Het paradepaardje
van de ondernemer is. zoals hij dat
zelf noemt, de benzinepomp voor
elektrisch vervoer. Daarmee wil hij
de elektrische markt veroveren.
Doel is een dekkend netwerk van
betaalde laadpunten. Want waar
concurrent E-laad de stroom gratis
aanbiedt, moet er bij Ecotap betaald
worden. „Gesubsidieerd", weet Van
Bergen. „Dat stopt een keer."
Meneer Hoeksema uit Groningen,
die met zijn txxrt in de haven van
Tholen ligt, is één van de weinige
bezoekers die middag. Hij ziet wel
toekomst in het elektrisch rijden,
maar voor zichzelf nog niet. „De ac
tieradius is nog veel te beperkt",
zegt hij. Je kunt met een volle accu
niet eens van Groningen naar Maas
tricht rijden." Hij gelooft dat het in
de toekomst wel zal veranderen.
„Maar dan moet het economisch
wel een beetje meezitten." Voorlo
pig blijft hij met zijn jacht nog maar
even dieselolie verstoken. „Ook in
de jachtwereld wordt volop geëxpe
rimenteerd met elektrische aandrij
vingen. maar dat is vooralsnog on
betaalbaar."
Door zoveel mogelijk laadpaien te
plaatsen, wil Van Bergen bijdragen
om het elektrisch rijden als alterna
tief neer te zetten voor de fossiele
brandstoffen zoals benzine en diesel.
Voor Kees van Bergen van Ecotap is de roadshow in Tholen vooral
een promotiestunt.
Campings, duiklocaties, molens,
veerpontjes, musea en de VVV zijn
binnenkort voor de toerist op Tho
len beter te vinden. Nog voor het
hoogseizoen worden borden (bruin,
met witte letters) geplaatst waarop
deze voorzieningen staan aangege
ven. De nieuwe bewegwijzering is
een initiatief van de samenwerken
de recreatiebedrijven Tholen. De
ondernemers dragen de kosten, de
gemeente steekt de helpende hand
toe zoals bij het aanvragen van ver
gunningen bij wegbeheerders.
VERVOLG VAN DREMPELS
„Daardoor kunnen ze niet verschui
ven." De verkeersremmers komen
uit Engeland. Van Haagen uit Prin
senbeek heeft ze geleverd.
De bewoners van Het Oudeland
zien grote, steile drempels over de
volle breedte van de weg niet als
oplossing. „De weg moet aantrek
kelijk blijven voor Fietsers en
scootmobielen", zegt Stoutjesdijk.
„Zeker in het weekend komen hier
veel mensen op de Fiets voorbij.
Dat moet vooral zo blijven." Als de
drempels geen oplossing zijn, ziet
hij liever verkeersplateaus.
Bewoners van Het Oudeland trok
ken vorig jaar zomer al aan de bel
vanwege verkeersoverlast. In de
cember zat het schap met de familie
Stoutjesdijk om de tafel. Samen
hebben ze gezocht naar een passen
de oplossing. De drie drempels die
vorige week zijn geplaatst zijn
daarvan het resultaat. Toch verliep
dat niet helemaal vlekkeloos. „Na
het gesprek met het waterschap
bleef het maanden stil", zegt Walter
Stoutjesdijk. „Een telefoontje van
Chris Koopman, hoofdingeland van
het waterschap en raadslid van de
gemeente Tholen, deed wonderen."
De familie spreekt vol lof over de
wijze waarop het schap uiteindelijk
gehoor heeft gegeven aan de ver
keersproblematiek. Toch plaatst hij
vraagtekens of deze specifieke
drempels wel de oplossing zijn.
„Als automobilisten er met tachtig
kilometer per uur overheen kunnen,
is het natuurlijk nog geen oplos
sing. Het is een kwestie van af
wachten. In ieder geval is het een
stap in de goede richting."
VERVOLG VAN AED
Eefke Bastianen (PvdA) en andere
leden van de commissie vonden dat
de leverancier moest worden aan
gesproken wegens wanprestatie.
Op die manier zou de extra uitgave
van 10.500 euro voor vervanging
en onderhoud van de kasten deels
kunnen worden teruggevorderd.
Volgens wethouder Jan Oudesluijs
is dat juridisch niet mogelijk. „Dat
boek is dicht. Verhaal halen heeft
geen zin." Rina Ligtendag-Quist
(CDA) drong aan op betere voor
lichting richting de burgers. „Veel
inwoners weten niet waar de appa
raten zich bevinden." Bovendien
zijn er meer mensen nodig die de
apparaten weten te bedienen, aldus
Bram van de Sande (CU). „Inves
teer daarom ook in mensen." Chris
Koopman (SGP), zelf lid van de
werkgroep Hart-safe Tholen. hikte
Ceciliaweg 2 l 4697 RV I Sint-Annaland
0166 65 43 35 I www.beoii-energysystems.nl
Advertentie l.M.
aan tegen de hoge aansluitingskos-
ten bij de meldkamer Zeeland.
Daarvoor is jaarlijks 4.800 euro no
dig. In Noord-Brabant ligt dat tarief
volgens hem beduidend lager.
„Maar het zou kosteloos moeten
zijn."
Ondanks de bedenkingen ging de
commissie over de volle breedte
akkoord met het voorstel om een
malig een krediet van 25.000 euro
beschikbaar te stellen voor de aan
schaf en vervanging van AED-ap-
paratuur. Vanaf volgend jaar wordt
er structureel een bedrag van
11.500 euro in de begroting opge- I
nomen, voor onderhoud en vervan
ging en aansluiting bij de meldka
mer. Voor dit jaar is nog 4.800 extra
nodig om de aansluiting mogelijk
te maken. Het college van b. en w.
heeft ondertussen al contact opge
nomen met de meldkamer en de
Veiligheidsregio Zeeland om te kij
ken of de aansluiting goedkoper
kan. De werkgroep Hart-safe Tho
len gaat als vervolgstap alle overige
AED-apparaten in de gemeente in
ventariseren, bijvoorbeeld bij be
drijven. sportverenigingen en ker
ken. Samen met partijen als EHBO,
Rode Kruis en Hartstichting wordt
bovendien werk gemaakt van het
werven van extra vrijwilligers om
de AED-apparaten te leren bedie
nen. Ook komen er herhalingscur
sussen voor AED-gebruikers.
Erik Uijl verbindt geconcentreerd de arm van Martijn Droogers, die deze geduldig omhoog houdt.
Wilco Dekker en Martje Goossen
werken allebei zelf in de zorg. Dek
ker als verzorgende in een verpleeg
huis en Goossen als activiteitenbege
leidster in een verzorgingstehuis. Ze
vertellen de leerlingen over hun er
varingen. Dekker: „Het mooie van in
de zorg werken is dat je steeds zoekt
naar wie die persoon is." Hij geeft
voorbeelden van dementerende ou
deren waarmee hij werkt. „Een me
vrouw die geestelijk terug is in haar
jonge jarenhebben we een pop ge
geven. Ze leeft daar helemaal van
op. Voor de familie is het wel moei
lijk, want die ziet moeder ineens met
een pop spelen. Wij proberen ieder
mens die bij ons woont in zijn waar
de te [aten."
Hij vertelt ook over een bewoner die
een denkbeeldig groentetuintje heeft.
Als Dekker bij hem binnenkomt,
speelt hij het mee en baant zich een
weg langs de muur om de groenten
niet te vertrappen. De kinderen zijn
onder de indruk en noemen spontaan
ook voorbeelden van hun ervaringen
met de zorg. Zo heeft Anna de Rooij
(10) uit groep 7 wel eens wat ge
dronken bij een brasserie in Middel-
harnis waar ze geholpen werd door
gehandicapten. „Dat klopt", zegt
Goossen. „Er zijn restaurants waar
gehandicapten werken." Nadine
Aamoudse 11uit groep 8 heeft een
neefje dat zelf zorg nodig heeft. „Hij
gaat vaak naar een zorgboerderij,
omdat hij ADHD heeft."
Dan mogen de leerlingen zelf aan de
slag met opdrachten uit de leskist. Er
zijn verschillende onderdelen en de
leerlingen werken er in groepjes aan.
Om de tien minuten wisselen de leer
lingen van onderdeel. Zo moeten ze
bij elkaar een T-shirt aantrekken,
maar degene die wordt aangekleed
kan één arm niet gebruiken. Je moet
dus nadenken. Met. welke arm begin
je. je linker- of de rechterarm?", zegt
Goossen. Een andere opdracht is el
kaar water geven uit een bekertje.
Degene die wat te drinken krijgt is
slechtziend door een wazige bril. De
kinderen mogen niet morsen. „Er
mag geen water in de nek komen,
maar ook niet in de neus", waar
schuwt Goossen.
Met diezelfde wazige brillen moeten
leerlingen proberen een vragenfor
mulier in te vullen. Er zijn er ver
schillende en de kinderen moeten er
varen door welke bril ze het beste
kunnen zien. Elkaar inzwachtelen,
een arm of een been, is ook een on
derdeel. Legoblokjes stapelen met
handschoenen aan, of schrijven met
handschoenen aan, doet de kinderen
ervaren hoe het is om weinig gevoel
in de vingers te hebben. Ook is er
een voeltas: met hun ogen dicht kun
nen kinderen raden wat er in de tas
zit en waaraan ze iets kunnen her
kennen: is het scherp, rond, hard of
zacht?
Uitvoeren beleid voor duurzaamheid duurt lang
Volgens Slager duurt het opstellen
van een beleidsplan al veel te lang.
Er wordt eerst een startnotitie opge
steld die uit moet monden in een be
leidsplan. De gemeenteraad stelt dat
in het tweede kwartaal van 2013
vast. Slager vroeg zich af of b. en w.
er wel echt voor zijn. Bij het opstel
len van het coalitieprogramma in
2010 is het voornemen vastgelegd.
„We zijn nu twee jaar verder en we
weten nog niet precies wat duur
zaamheid is." Volgens Slager wordt
het pas 2014 voordat het beleid han
den en voeten krijgt. „Het blijft bijna
vier jaar bij woorden. Kan het niet
wat vlugger?" Bram van de Sande
(CU) was het eens met Slager.
Volgens wethouder Frank Hommel
kan het niet vlugger en is het een
proces dat zorgvuldigheid vereist.
Bij het opstellen van het plan wor
den ook andere beleidskaders tegen
het licht gehouden, zoals die Euro
pees, nationaal, regionaal en provin
ciaal gelden. De andere fracties re
ageerden positiever op het opstellen
van een startnotitie. Volgens Johan
Aamoudse (SGP) is er al veel ge
beurd op het gebied van duurzaam
heid. Hij wees op de Thoolse onder
nemers die er een cursus in volgen.
Ook het waterschap kent een be
leidsstuk over duurzaamheid, zei hij.
Henk Nieuwenhuis (PvdA) was het
met Aamoudse eens: „Nu in woor-
De provincie geeft 5000 euro subsi
die voor een project om kinderen uit
het basisonderwijs kennis te laten
maken met de Zeeuwse havens en
havenbedrijven. Zeeland Port Pro
motion Council krijgt de bijdrage in
het kader van het Zeeuws jaar van
het water.
den beginnen, de daden hadden we
al." Ria Ligtendag-Quist (CDA) zag
dat er nu al meer ambitie uit sprak
dan bij het opstellen van het coalitie
programma. Ze prikkelde b. en w.
door te vragen om een voorbeeld te
stellen. Met zonnepanelen op ge
meentelijke gebouwen bijvoorbeeld.
En koelcellen met witte daken toe te
staan: „Daar heeft de welstandscom
missie niets over te zeggen." Van de
Sande vroeg b. en w. om ook de kos
ten aan te geven van het te maken
beleidsplan. En zaken uit het ge
meentelijk milieubeleid erin te ver
werken.
Hij pleitte vooreen klimaatcentrum,
waar ondernemers bij betrokken
kunnen worden om informatie uit te
wisselen. Hommel kon zich vinden
in de opstelling van de SGP. We
doen al heel veel. Veel zaken liepen
al, zoals het inzamelen van plastic.
En donderdag is de 1500ste elektri
sche laadpaal geplaatst. Nu moeten
we het gaan bundelen in beleid."
Op aandringen van Slager en Van de
Sande zegde Hommel toe eerder
met het uitvoeringsprogramma te
beginnen. Vanavond praat de ge
meenteraad er over praten omdat
Van de Sande een voorbehoud
maakte.
ABT was vorige week niet aanwe
zig in twee van de drie gemeentelij
ke adviescommissies. In de com
missies ruimte en bestuurszaken
ontbrak Han van 't Hof, maar ook
diens vervanger Hans Boulogne.
Advertentie I.M.
Een colonne van vijftien elektrische auto 's trok donderdag geruisloos door de gemeente