Wie eenmaal heeft geproefd aan elektrisch rijden, wil niet anders Weinig publiek roadshow Tholen Kiezen met welke arm je begint als je er één niet kan gebruiken Houte Wegwijzers voor toeristen Slager (SP) kritisch over rijden met elektrische auto ABT afwezig Tiende oplaadpunt elektrische auto 's bij Zeester in Gorishoek 'Fietsen moeten blijven komen' Alle apparaten inventariseren DÉ SPECIALIST IN ZONNE-ENERGIE Leerlingen De Ark uit Oud-Vossemeer krijgen les in zorg Donderdag 10 mei 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Mijlpaal Drie euro Oplaadpunten Koopman PP1 Energy Systems Inventariseren Hoe voelt het als je zelf iets hebt, en wat is belangrijk als de ander je helpt? Over die vraag bogen de leerlingen uit groep 6/7/8, de klas van juf Salomé Pouwelse van basis school De Ark uit Oud-Vossemeer, zich dinsdagmiddag. Twee ambassadeurs van ViaZorg, een organisatie die zich bezighoudt met werk in de zorg, kwamen langs voor een les verzorging. Het is onderdeel van een les pakket dat ViaZorg aan scholen heeft verstrekt, genaamd Zorgen en verzorgd worden. De kinderen kunnen aan de hand van een leskist opdrachten maken om te ervaren hoe het is om in de zorg te werken. Niet morsen Weinig gevoel Donderdag trok er een stoet van elektrische auto's over Tholen om het elektrisch rijden te promoten, maar Kees Slager (SP) had liever gezien dat er in de gemeenteraad eerst een inhoudelijke discussie over was gevoerd. Hij zei dat in de commissie ruimte bij het bespreken van de startnotitie over duurzaamheid. „Bij de opwekking van de stroom in centrales gaat voor 50 procent C02 de lucht in." Klimaatcentrum interieur Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Bij Gorishoek is donderdag landelijk het 1500ste oplaadpunt voor elek trische auto's onthuld. Dat deed multimiljonair en duurzaam onderne mer Ruud Koornstra in het bijzijn van lokale politici en ondernemers. Tegelijkertijd is de laadpaal bij brasserie De Zeester het tiende stroom- punt in de gemeente. Genoeg aanleiding voor een feestelijke rondrit over Tholen met vijftien elektrische auto's. In een colonne van verschillende merken komen de elektrische auto's over de Gorishoeksedijk aanrijden. Voorbijgangers horen de auto's nau welijks aankomen. Zo geruisloos gaat het. Alleen een licht bandenge- rol is waarneembaar. Voorop rijdt Lies Hage in zijn blauwe Renault Kangoo Z.E.. een elektrische bestel auto. Hij is de eerste Tholenaar - maar inmiddels niet meer de enige - die zich elektrisch verplaatst. Daar achter volgt een wel heel bijzondere auto. Een futuristisch ogende sport bot ide: de Fisker Karma, met achter het stuur gemeentesecretaris Simon Nieuwkoop. Hij geniet zichtbaar. De auto produceert in het voorbijkomen een sciencefictionachtig geluid. Op vallend is dat steeds meer autofabri kanten het elektrisch rijden omar men. Opel. Renault, Nissan, Volvo, Mercedes, het zijn slechts enkele merken die een dergelijke auto in hun programma hebben. Hoewel de modellen onderling sterk verschillen, blijft het vooral stil. Een brede gri mas op de gezichten van de bestuur ders en bijrijders verraadt dat elek trisch rijden niet voor geitenwollen sokken is, maar vooral heel leuk. Wethouder Frank Hommel is, nadat hij is uitgestapt, razend enthousiast. Het jeugdige enthousiasme komt in hem naar boven. „Ongelooflijk, wat een snelheid. Iedere auto trek je er uit." Hij komt woorden tekort om het gevoel te beschrijven. Het draait donderdagmiddag niet al leen om plezier. De mannen in de vijftien elektrische auto's hebben een missie: het onthullen van het vijftienhonderdste oplaadpunt in Nederland en tegelijkertijd het tien de in de gemeente Tholen. Voor de stichting e-laad en de gemeente een mijlpaal. Sinds de introductie, grof weg twee jaar terug, stimuleert de gemeente het elektrisch rijden. Voor wethouder Kees van Dis is het rij den niet nieuw. Hij maakte een aan tal jaren terug, in de week van de duurzaamheid, al kennis met de Think, een elektrische stadsauto. „Snel, geruisloos en schoon. Dat er vaar ik nu weer. Mijn beleving uit het verleden ontmoet mijn beleving in het heden." Van Dis, portefeuille houder van toerisme, recreatie, ver keer, vervoer en openbare werken, bombardeert het elektrisch rijden tot hét rijden van de toekomst. Voor ondernemers is een elektrische auto nu al lucratief. Zij kunnen de aanschafprijs gedeeltelijk aftrekken (36 procent) van de nettowinst en zijn tot 2014 vrijgesteld van fiscale bijtelling. Een particulier heeft die financiële voordelen niet. Die be taalt hooguit geen wegenbelasting. Om die reden richt de gemeente zich in eerste instantie op de lokale ondernemers. Wie eenmaal heeft geproefd van elektrisch rijden, wil niet meer an ders. Daar weet duurzaam onderne mer Ruud Koomstra alles van. Hij onthulde donderdagmiddag het tiende laadpunt en deelde zijn erva ringen. Als 'duurzaam ondernemer' Ruud Koornstra onthult bij Gorishoek de tiende laadpaal in de gemeente. werd hij enkele jaren terug uitgeno digd in het televisieprogramma van Pauw en Witteman. „Vooraf vroeg de redactie van het programma: Ruud, wat voor auto heb jij? Een vreemde vraag. Ik kwam immers praten over duurzaamheid, niet over auto's. Een Lotus, antwoord de ik. Later in het programma kwam presentator Jeroen Pauw daar op terug. „Ja, ja, duurzaam on dernemer en dan Lotus rijden, zei hij. Wat hij niet wist is dat ik 'm voor drie euro aan het stopcontact kon opladen." Hij kan er nog steeds om lachen. Koornsta mag dan wel het laadpunt onthuld hebben, zelf heeft hij het niet nodig. Hij houdt een stoer 'mannenpraatje' over hoe hij het opladen van zijn auto aan pakte in de tijd dat er nog geen laadpaien waren. „Als ik ergens aanbelde voor het opladen van mijn auto, kreeg ik altijd medewerking van de bewoners. Ik zei altijd maar tegen de vrouw des huizes: daar waar uw föhn in past, kan ik mijn auto opladen." Volgens Koornstra hét bewijs dat vrouwen wel dege lijk van auto's houden. „Ik kreeg die medewerking echt niet vanwege mijn goddelijke lichaam", zegt hij vol zelfspot. .Zonder gekheid: Jan Peter Balkenende had jaren terug al een vooruitziende blik. De elektri sche auto is de toekomst. Daar kun nen we niet meer omheen." Wel hoopt de ondernemer dat er geen linkse lobby ontstaat na de verkie zingen. Want dat kan volgens hem weieens roet in het eten gooien. Na zijn betoog stappen de mannen in pak terug in hun elektrische bol ides. Op naar Sint Philipsland en Anna Jacobapolder voor een foto sessie. In iedere plaats in de gemeente Tholen is een laadpaal voor elek trische auto's. Met de paal bij Gorishoek zijn het er in totaal tien. Daar komen er binnenkort nog twee bij. Dat heeft stichting e-laad donderdag laten weten. Waar is nog niet bekend. Ook energiele verancier Delta heeft plannen met laadpunten in Zeeland. Zo heeft het bedrijf vijf snellaadpunten in de pijplijn. Eén daarvan komt op Tholen aan een doorgaande route. Ook hiervoor geldt dat de exacte locatie nog onbekend is. Gebruikers kunnen tot nu toe gratis hun elektrische auto bij een laadpunt opladen. Dit gaat in de toekomst wel veranderen. Gebruikers moeten rekenen op 24 tot 25 cent per kWh. Vergelijkbaar met de stroomprijs thuis. Gebruikscijfers op Tholen heeft de stichting nog niet. Mooie praatjes, geen luisteraars. Op lokale ondernemers en politici na, bleven bezoekers weg bij de elektrische roadshow in Tholen. Die werd gisteren gehouden op de Markt. Ook wie auto's verwachtte, kwam bedrogen uit. Alleen autobedrijf Koese uit Sint-Annaland was van de partij. Desalniettemin vertelde Kees van Bergen, van het Box- telse bedrijf Ecotap, maar al te graag over zijn laadpaien. Gebrekkige communicatie is vol gens de ondernemer in stroompalen de reden voor het uitblijven van pu bliek. Hij vindt het jammer. Evenals het feit dat er zo weinig andere on dernemers op het evenement afko men. Want op twee elektrische au to's, een handvol fietsen en een stille crossmotor na, viel er weinig te be leven op de Markt. De roadshow was voornamelijk een promotiestunt voor Ecotap. Dat bedrijf ontwikkelt en produceert laadpaien voor elek trische voertuigen. Zowel voor fiet sen als auto's. De palen moeten op publieke punten komen te staan. Zo denkt de ondernemer aan gemeente huizen, horecagelegenheden en su permarkten. Of zoals hij het zegt: „Overal waar mensen langer dan een half uur blijven." De Boxtelse ondernemer ziet de palen dan ook niet als volledig laadstation, maar als bijlaadpunt. .Zie het als tijdens een fietstocht een gebakje eten. Dat is ook bijladen." Het paradepaardje van de ondernemer is. zoals hij dat zelf noemt, de benzinepomp voor elektrisch vervoer. Daarmee wil hij de elektrische markt veroveren. Doel is een dekkend netwerk van betaalde laadpunten. Want waar concurrent E-laad de stroom gratis aanbiedt, moet er bij Ecotap betaald worden. „Gesubsidieerd", weet Van Bergen. „Dat stopt een keer." Meneer Hoeksema uit Groningen, die met zijn txxrt in de haven van Tholen ligt, is één van de weinige bezoekers die middag. Hij ziet wel toekomst in het elektrisch rijden, maar voor zichzelf nog niet. „De ac tieradius is nog veel te beperkt", zegt hij. Je kunt met een volle accu niet eens van Groningen naar Maas tricht rijden." Hij gelooft dat het in de toekomst wel zal veranderen. „Maar dan moet het economisch wel een beetje meezitten." Voorlo pig blijft hij met zijn jacht nog maar even dieselolie verstoken. „Ook in de jachtwereld wordt volop geëxpe rimenteerd met elektrische aandrij vingen. maar dat is vooralsnog on betaalbaar." Door zoveel mogelijk laadpaien te plaatsen, wil Van Bergen bijdragen om het elektrisch rijden als alterna tief neer te zetten voor de fossiele brandstoffen zoals benzine en diesel. Voor Kees van Bergen van Ecotap is de roadshow in Tholen vooral een promotiestunt. Campings, duiklocaties, molens, veerpontjes, musea en de VVV zijn binnenkort voor de toerist op Tho len beter te vinden. Nog voor het hoogseizoen worden borden (bruin, met witte letters) geplaatst waarop deze voorzieningen staan aangege ven. De nieuwe bewegwijzering is een initiatief van de samenwerken de recreatiebedrijven Tholen. De ondernemers dragen de kosten, de gemeente steekt de helpende hand toe zoals bij het aanvragen van ver gunningen bij wegbeheerders. VERVOLG VAN DREMPELS „Daardoor kunnen ze niet verschui ven." De verkeersremmers komen uit Engeland. Van Haagen uit Prin senbeek heeft ze geleverd. De bewoners van Het Oudeland zien grote, steile drempels over de volle breedte van de weg niet als oplossing. „De weg moet aantrek kelijk blijven voor Fietsers en scootmobielen", zegt Stoutjesdijk. „Zeker in het weekend komen hier veel mensen op de Fiets voorbij. Dat moet vooral zo blijven." Als de drempels geen oplossing zijn, ziet hij liever verkeersplateaus. Bewoners van Het Oudeland trok ken vorig jaar zomer al aan de bel vanwege verkeersoverlast. In de cember zat het schap met de familie Stoutjesdijk om de tafel. Samen hebben ze gezocht naar een passen de oplossing. De drie drempels die vorige week zijn geplaatst zijn daarvan het resultaat. Toch verliep dat niet helemaal vlekkeloos. „Na het gesprek met het waterschap bleef het maanden stil", zegt Walter Stoutjesdijk. „Een telefoontje van Chris Koopman, hoofdingeland van het waterschap en raadslid van de gemeente Tholen, deed wonderen." De familie spreekt vol lof over de wijze waarop het schap uiteindelijk gehoor heeft gegeven aan de ver keersproblematiek. Toch plaatst hij vraagtekens of deze specifieke drempels wel de oplossing zijn. „Als automobilisten er met tachtig kilometer per uur overheen kunnen, is het natuurlijk nog geen oplos sing. Het is een kwestie van af wachten. In ieder geval is het een stap in de goede richting." VERVOLG VAN AED Eefke Bastianen (PvdA) en andere leden van de commissie vonden dat de leverancier moest worden aan gesproken wegens wanprestatie. Op die manier zou de extra uitgave van 10.500 euro voor vervanging en onderhoud van de kasten deels kunnen worden teruggevorderd. Volgens wethouder Jan Oudesluijs is dat juridisch niet mogelijk. „Dat boek is dicht. Verhaal halen heeft geen zin." Rina Ligtendag-Quist (CDA) drong aan op betere voor lichting richting de burgers. „Veel inwoners weten niet waar de appa raten zich bevinden." Bovendien zijn er meer mensen nodig die de apparaten weten te bedienen, aldus Bram van de Sande (CU). „Inves teer daarom ook in mensen." Chris Koopman (SGP), zelf lid van de werkgroep Hart-safe Tholen. hikte Ceciliaweg 2 l 4697 RV I Sint-Annaland 0166 65 43 35 I www.beoii-energysystems.nl Advertentie l.M. aan tegen de hoge aansluitingskos- ten bij de meldkamer Zeeland. Daarvoor is jaarlijks 4.800 euro no dig. In Noord-Brabant ligt dat tarief volgens hem beduidend lager. „Maar het zou kosteloos moeten zijn." Ondanks de bedenkingen ging de commissie over de volle breedte akkoord met het voorstel om een malig een krediet van 25.000 euro beschikbaar te stellen voor de aan schaf en vervanging van AED-ap- paratuur. Vanaf volgend jaar wordt er structureel een bedrag van 11.500 euro in de begroting opge- I nomen, voor onderhoud en vervan ging en aansluiting bij de meldka mer. Voor dit jaar is nog 4.800 extra nodig om de aansluiting mogelijk te maken. Het college van b. en w. heeft ondertussen al contact opge nomen met de meldkamer en de Veiligheidsregio Zeeland om te kij ken of de aansluiting goedkoper kan. De werkgroep Hart-safe Tho len gaat als vervolgstap alle overige AED-apparaten in de gemeente in ventariseren, bijvoorbeeld bij be drijven. sportverenigingen en ker ken. Samen met partijen als EHBO, Rode Kruis en Hartstichting wordt bovendien werk gemaakt van het werven van extra vrijwilligers om de AED-apparaten te leren bedie nen. Ook komen er herhalingscur sussen voor AED-gebruikers. Erik Uijl verbindt geconcentreerd de arm van Martijn Droogers, die deze geduldig omhoog houdt. Wilco Dekker en Martje Goossen werken allebei zelf in de zorg. Dek ker als verzorgende in een verpleeg huis en Goossen als activiteitenbege leidster in een verzorgingstehuis. Ze vertellen de leerlingen over hun er varingen. Dekker: „Het mooie van in de zorg werken is dat je steeds zoekt naar wie die persoon is." Hij geeft voorbeelden van dementerende ou deren waarmee hij werkt. „Een me vrouw die geestelijk terug is in haar jonge jarenhebben we een pop ge geven. Ze leeft daar helemaal van op. Voor de familie is het wel moei lijk, want die ziet moeder ineens met een pop spelen. Wij proberen ieder mens die bij ons woont in zijn waar de te [aten." Hij vertelt ook over een bewoner die een denkbeeldig groentetuintje heeft. Als Dekker bij hem binnenkomt, speelt hij het mee en baant zich een weg langs de muur om de groenten niet te vertrappen. De kinderen zijn onder de indruk en noemen spontaan ook voorbeelden van hun ervaringen met de zorg. Zo heeft Anna de Rooij (10) uit groep 7 wel eens wat ge dronken bij een brasserie in Middel- harnis waar ze geholpen werd door gehandicapten. „Dat klopt", zegt Goossen. „Er zijn restaurants waar gehandicapten werken." Nadine Aamoudse 11uit groep 8 heeft een neefje dat zelf zorg nodig heeft. „Hij gaat vaak naar een zorgboerderij, omdat hij ADHD heeft." Dan mogen de leerlingen zelf aan de slag met opdrachten uit de leskist. Er zijn verschillende onderdelen en de leerlingen werken er in groepjes aan. Om de tien minuten wisselen de leer lingen van onderdeel. Zo moeten ze bij elkaar een T-shirt aantrekken, maar degene die wordt aangekleed kan één arm niet gebruiken. Je moet dus nadenken. Met. welke arm begin je. je linker- of de rechterarm?", zegt Goossen. Een andere opdracht is el kaar water geven uit een bekertje. Degene die wat te drinken krijgt is slechtziend door een wazige bril. De kinderen mogen niet morsen. „Er mag geen water in de nek komen, maar ook niet in de neus", waar schuwt Goossen. Met diezelfde wazige brillen moeten leerlingen proberen een vragenfor mulier in te vullen. Er zijn er ver schillende en de kinderen moeten er varen door welke bril ze het beste kunnen zien. Elkaar inzwachtelen, een arm of een been, is ook een on derdeel. Legoblokjes stapelen met handschoenen aan, of schrijven met handschoenen aan, doet de kinderen ervaren hoe het is om weinig gevoel in de vingers te hebben. Ook is er een voeltas: met hun ogen dicht kun nen kinderen raden wat er in de tas zit en waaraan ze iets kunnen her kennen: is het scherp, rond, hard of zacht? Uitvoeren beleid voor duurzaamheid duurt lang Volgens Slager duurt het opstellen van een beleidsplan al veel te lang. Er wordt eerst een startnotitie opge steld die uit moet monden in een be leidsplan. De gemeenteraad stelt dat in het tweede kwartaal van 2013 vast. Slager vroeg zich af of b. en w. er wel echt voor zijn. Bij het opstel len van het coalitieprogramma in 2010 is het voornemen vastgelegd. „We zijn nu twee jaar verder en we weten nog niet precies wat duur zaamheid is." Volgens Slager wordt het pas 2014 voordat het beleid han den en voeten krijgt. „Het blijft bijna vier jaar bij woorden. Kan het niet wat vlugger?" Bram van de Sande (CU) was het eens met Slager. Volgens wethouder Frank Hommel kan het niet vlugger en is het een proces dat zorgvuldigheid vereist. Bij het opstellen van het plan wor den ook andere beleidskaders tegen het licht gehouden, zoals die Euro pees, nationaal, regionaal en provin ciaal gelden. De andere fracties re ageerden positiever op het opstellen van een startnotitie. Volgens Johan Aamoudse (SGP) is er al veel ge beurd op het gebied van duurzaam heid. Hij wees op de Thoolse onder nemers die er een cursus in volgen. Ook het waterschap kent een be leidsstuk over duurzaamheid, zei hij. Henk Nieuwenhuis (PvdA) was het met Aamoudse eens: „Nu in woor- De provincie geeft 5000 euro subsi die voor een project om kinderen uit het basisonderwijs kennis te laten maken met de Zeeuwse havens en havenbedrijven. Zeeland Port Pro motion Council krijgt de bijdrage in het kader van het Zeeuws jaar van het water. den beginnen, de daden hadden we al." Ria Ligtendag-Quist (CDA) zag dat er nu al meer ambitie uit sprak dan bij het opstellen van het coalitie programma. Ze prikkelde b. en w. door te vragen om een voorbeeld te stellen. Met zonnepanelen op ge meentelijke gebouwen bijvoorbeeld. En koelcellen met witte daken toe te staan: „Daar heeft de welstandscom missie niets over te zeggen." Van de Sande vroeg b. en w. om ook de kos ten aan te geven van het te maken beleidsplan. En zaken uit het ge meentelijk milieubeleid erin te ver werken. Hij pleitte vooreen klimaatcentrum, waar ondernemers bij betrokken kunnen worden om informatie uit te wisselen. Hommel kon zich vinden in de opstelling van de SGP. We doen al heel veel. Veel zaken liepen al, zoals het inzamelen van plastic. En donderdag is de 1500ste elektri sche laadpaal geplaatst. Nu moeten we het gaan bundelen in beleid." Op aandringen van Slager en Van de Sande zegde Hommel toe eerder met het uitvoeringsprogramma te beginnen. Vanavond praat de ge meenteraad er over praten omdat Van de Sande een voorbehoud maakte. ABT was vorige week niet aanwe zig in twee van de drie gemeentelij ke adviescommissies. In de com missies ruimte en bestuurszaken ontbrak Han van 't Hof, maar ook diens vervanger Hans Boulogne. Advertentie I.M. Een colonne van vijftien elektrische auto 's trok donderdag geruisloos door de gemeente

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 5