Bal
Rubber drempels in de strijd tegen
hardrijders Oudelandsedijk Tholen
Zonnig begin vierdaagse voor
wandelaars in Sint Philipsland
Kosten wanprestatie niet
op leverancier te verhalen
Tankstation
Bewoners hameren al jaren op verkeersremmende maatregelen
Organisatie is na dertig jaar omgezet in stichting
Provincie houdt voet bij stuk:
dijk Sint-Annaland blijft groen
Donderdag 10 mei 2012
68e jaargang no. 26
Wattstraat 3
Tholen
Scouts vervangen
Natres op 4 mei
Molens draaien op
veertigste molendag
Grondbedrijf eerste
jaar bijna quitte
Fietspad uitgesteld
bij Oud-Vossemeer
Eneco Tour stukje
over Thoolse weg
Krant op vrijdag
Na jaren van gesteggel en ergernis over hardrijders is de
Oudelandsedijk in Tholen drie rubberen drempels rijker.
Waterschap Scheldestromen heeft de verkeersremmers
donderdag geplaatst. Dit na overleg met de bewoners
van buurtschap Het Oudeland. Zij hameren al jaren op
maatregelen. Bewoners zijn tevreden, maar twijfelen of
de drempels het gewenste effect opleveren.
Sluiproute
Metingen waterschap
Landbouw
In de gemeente Tholen komen er zeven AED-apparaten
bij. Ook worden de huidige en niet goed functionerende
opbergkasten allemaal vervangen. Voorts komt er nog dit
jaar een optimale aansluiting op de meldkamer Zeeland.
Om een goed werkend netwerk Hart-safe Tholen te krij
gen stelde de commissie samenleving woensdag una
niem de benodigde financiën beschikbaar.
Wanprestatie
Geen verhard pad voor fietsers en waterschap
Alle bezwaarmakers ten spijt, de provincie houdt voet
bij stuk wat betreft het groene karakter van het dijktra-
ject Hollaerepolder-Joanna Mariapolder ten oosten van
Sint-Annaland. Onder andere het waterschap Schelde
stromen en de Dorpsgemeenschap Sint-Annaland pleit
ten voor een verharde onderhoudsvveg aan de buitenkant
van de dijk, die in het toekomst eventueel zou kunnen
worden opengesteld voor fietsers. Daar wil de provincie
niets van weten.
Eendrachtbode, de Thoolse Courant
Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland
Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474
Telefax 0166-657008
E-mail: redactie@eendrachtbode.nl
advertentie@eendrachtbode.nl
admin@eendrachtbode.nl
Website: www.eendrachtbode.nl
Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen
en Sint-Philipsland waarin opgenomen de
Thoolse Courant en het Advertentieblad.
Verschijnt donderdag.
Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07
Abonnement 17,75 per halfjaar, 32,00 per
jaar, per post 59,75 per jaar, allemaal incasso.
Losse nummers 1
Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur.
Advertentieprijs 0,34 plus btw per mm.
Hoofdredacteur W. Heijboer.
De scouts van Heenetrecht uit Tho
len hebben dit jaar voor het eerst de
dodenwacht verzorgd tijdens Do
denherdenking in Tholen. Vanwege
bezuinigingen bij defensie was de
Nationale Reserve (Natres) niet be
schikbaar. Wim Deurloo van het co
mité 4 mei, dat de ceremonie in het
Bosje in Tholen organiseert, vraagt
elk jaar de inzet van de Natres aan.
Hij merkte dat het deze keer stroef
ging. Niet lang daarna kreeg hij het
negatieve bericht van defensie. De
scouting bood zichzelf vrijwillig
aan, vertelt Deurloo. Hij is ook te
spreken over de medewerking van
de gemeente Tholen bij de organisa
tie. Volgens Deurloo zijn medewer
kers van de buitendienst de hele dag
bezig met de voorbereidingen, zoals
het plaatsen van een tribune in het
park en hekken op de weg om het
verkeer te regelen. Dit jaar stonden
er voor het eerst ook stoelen voor
het zangkoor.
Lees ook pagina 3.
Alle tien Thoolse molens haken za
terdag in op de nationale molendag,
die voor de veertigste keer wordt
gehouden. De wieken draaien die
dag, mits er voldoende wind is na
tuurlijk, en belangstellenden kun
nen er een kijkje nemen. De Jager
in Oud-Vossemeer is voor het eerst
in jaren te bezichtigen, ze is het af
gelopen jaar gerestaureerd. Corneel
Droogers draait er, hij is de klein
zoon van de laatste beroepsmatige
molenaar Piet Vogel. Droogers deed
gisterenmiddag examen voor vrij
willig molenaar, samen met Mare
Polderman uit Stavenisse. Ze kre
gen hun opleiding van Oscar Huis
kamp en Jos Guequièrre.
De molens die meedoen: De Hoop
en De Verwachting in Tholen; De
Jager in Oud-Vossemeer; De Kore
naar in Poortvliet; De Korenbloem
in Scherpenisse; De Nijverheid in
Sint-Maartensdijk; de molen in Sta
venisse; De Vier Winden en de stan
derdmolen in Sint-Annaland; De
Hoop in Sint Philipsland.
De besloten vennootschap Grond
exploitatie Tholen Stad heeft het
eerste jaar praktisch quitte gespeeld.
Er is een verlies van slechts 250 eu
ro. De vennootschap, een honderd
procent deelneming van de gemeen
te, is gevormd voor het ontwikkelen
van woningbouw in plan Vestetuin
(voorheen Noord) en ten zuiden van
de Molenvlietsedijk.
In Vestetuin moet de gemeente nog
drie woningen, twee garages en een
loods in eigendom verwerven. Bur
gemeester en wethouders hebben
besloten om de aanwijzing wet
voorkeursrecht gemeenten op de
reeds verworven percelen te laten
vervallen.
Het fietspad langs de Molendijk,
Mareweg en Hiksedijk bij Oud-
Vossemeer wordt dit jaar niet meer
aangelegd. Oorzaak is dat de ver
werving van de benodigde grond
veel tijd vergt, omdat met een groot
aantal grondeigenaren onderhan
deld moet worden. Het half miljoen
dat voor de aanleg in de provinciale
begroting was opgenomen, wordt
doorgeschoven naar 2013.
De Eneco Tour, ook wel de Ronde
van Nederland genoemd, gaat een
stukje door Tholen. Het gaat om de
vijfde etappe, die op 10 augustus
verreden wordt. De wielrenners
starten in Hoogerheide en finishen
in Bergen op Zoom. Ze worden via
de Eendrachtweg (N286) van Bra
bant naar Zeeland geleid. Ze steken
via de Thoolse brug het Schelde-
Rijnkanaal over naar de Nieuwe
Postweg. Bij de verkeerslichten
slaat het peloton linksaf naar de
Reimerswaalseweg. De weg wordt
vervolgd over de Bergse diepsluis
en de Oesterdam, waarna de renners
de gemeente Tholen en vervolgens
de provincie weer verlaten.
In verband met Hemelvaart ver
schijnt de Eendrachtbode volgende
week niet op donderdag maar op
vrijdag.
Walter en Herma Stoutjesdijk bij de eerste drempel op de Oudelandsedijk gezien vanaf TholenOp de achtergrond lopen Marina van der
Rijsen, Nina Keur en Kristy van der Rijsen met hun pony.
Drie drempels is volgens bewoner
Walter Stoutjesdijk nog aan de ma
gere kant. „Wat mij betreft, mag er
nog eentje bij", zegt hij. De hinder
nissen liggen niet bij de bebouwing,
maar net daarbuiten. Daar is bewust
voor gekozen vanwege mogelijke
geluidsoverlast, zegt Kees Slabbe-
koorn van het waterschap. Doel is
om de Oudelandsedijk zo onaan
trekkelijk mogelijk te maken voor
automobilisten. Hardrijders terrori
seren volgens Stoutjesdijk de buurt
schap al jaren, terwijl alleen be
stemmingsverkeer is toegestaan.
Dat staat nadrukkelijk op een bord
aan het begin van de polderweg.
Evenals de maximumsnelheid: 30
km/u. Automobilisten negeren het
volkomen, weet Stoutjesdijk inmid
dels uit ervaring. ,Ze razen hier als
gekken voorbij. Soms wel met tach
tig kilometer per uur." Gevaarlijk in
een buurtschap waar veel jonge kin
deren wonen en spelen. Wel moet
hij bekennen dat niet alleen mensen
van buitenaf het gaspedaal te diep
intrappen. „Helaas ook onze eigen
bewoners. Jammer."
De drempels moeten voorkomen dat
mensen de polderweg als racebaan
Waterschap Scheldestromen heeft in maart op de Oudelandse
dijk twee verkeersmetingen uitgevoerd. De eerste meting vond
plaats tussen de Zwarteweg en Kerkweg. Per dag kwamen daar
gemiddeld 224 voertuigen voorbij. Tien procent daarvan reed 61
km/u of harder. Een tweede meting werd uitgevoerd tussen de
Kerkweg en Ceresweg. Hier passeerden dagelijks 83 voertui
gen. Daar reed tien procent harder dan 65 km/u. De geldende
maximumsnelheid in dit gebied is 3D km/u.
gebruiken. De rubberen obstakels
die het waterschap donderdagoch
tend heeft geplaatst, zijn 1 meter 65
breed en 2 meter lang. Eromheen
slalommen is niet mogelijk. In de
berm liggen varkensruggen, oftewel
betonblokken. ,Je moet er altijd met
minstens één wiel overheen", zegt
opzichter Marco Berkey, verant
woordelijk voor de plaatsing van de
drempels. Dat verhaal gaat niet op
voor alle auto's, zo blijkt wanneer
een bestelbus komt aanrijden. Deze
ervaart door de breedte nauwelijks
hinder van het obstakel. Dat valt
Stoutjesdijk een beetje tegen. ,Zo
heeft het natuurlijk nog geen zin."
Volgens het waterschap draait het
dan ook om een proef. .Zijn de
drempels geen succes, dan zijn ze in
een paar uur weer verwijderd", zegt
Berkey. Maar daar gaat het water
schap in eerste instantie niet van uit.
„Drempels zijn een signaal naar de
weggebruiker om vaart te minderen.
Het maakt mensen bewust:, hier
even afremmen. Natuurlijk heb je
altijd mensen die er zo hard moge
lijk overheen willen rijden. Dat hou
je altijd."
Het schap gaat de komende maan
den op de Oudelandsedijk opnieuw
verkeersmetingen houden. Dat deed
het eerder ook al. Wanneer, dat be
palen de bewoners. Zij weten als
geen ander wanneer de verkeers
drukte op de weg toeneemt. Stout
jesdijk denkt aan de zomerperiode.
Dan maken veel mensen gebruik
van de weg. als sluiproute van en
naar de Oesterdam. Hij begrijpt al
leen niet waarom. „De route via de
Postweg, Veerweg, Cruyshoekweg
is honderd meter korter dan via de
Oudelandsedijk en Ceresweg. Dus
waarom omrijden over een weg
waar je maar dertig mag. Dat heeft
toch geen enkele zin?"
Zodra de drukte toeneemt, plaatst
het waterschap opnieuw een kastje
dat met twee linten over de weg zo
wel de snelheid als de hoeveelheid
verkeer per etmaal meet. De uit
komsten van die meting vergelijkt
de wegbeheerder met de resultaten
van vóór het plaatsen van de drem
pels. Blijkt dat de verkeersdrukte en
snelheid zijn afgenomen, dan is de
maatregel geslaagd. Zo niet, dan
gaat het schap opnieuw om de tafel
zitten voor een nieuwe oplossing.
Die ziet het schap niet in conventio
nele drempels. „Duurder en ze ver
zakken", zegt Marco Berkey. „Bo
vendien een belemmering voor het
landbouwverkeer. Daar moet je in
het buitengebied serieus rekening
mee houden." De rubberplaten vor
men volgens de uitvoerder geen
problemen voor landbouwvoertui
gen.
Volgens Berkey gaat het om unieke
drempels die nooit eerder in Neder
land zijn gebruikt. ,Ze bestaan uit
één stuk. terwijl andere rubber
drempels vaak uit meerdere delen
bestaan."
ZIE VERDER PAGINA 5
Ruim voor zeven uur verzamelen deelnemers aan de avond wandelvierdaagse in Sint Philipsland zich maandag
bij café 't Durp in de Voorstraat. Het zonnetje schijnt; prima weer voor een wandeling door de polders. Binnen
staan mensen in de rij bij de inschrijftafel voor hun startkaart. 206 wandelaars melden zich, en dinsdag komen
er nog zes bij. Het Thoolse wandelseizoen is begonnen.
Adrie Verkerke van de organisatie is tevreden over de
opkomst. „Vorig jaar waren er 204 deelnemers, dus het
blijft stabiel." Wel vernieuwt het deelnemersveld zich.
Ruim dertig wandelaars doen voor het eerst mee, weet
Verkerke te vertellen. Het gros van de deelnemers kiest
voor de route van vijf kilometer: 182. Slechts dertig
wandelen er elke avond tien kilometer. Van de mogelijk
heid om tevoren, maandagmiddag, in te schrijven maak
ten 117 deelnemers gebruik.
Maandag voert de korte route langs de Stationsstraat
naar de Henriëttepolder, dinsdag gaat het richting het
Schelde-Rijnkanaal en woensdag via de Oost- en de
Noorddijk. Vanavond is de Oudepolder ten zuiden van
de Rijksweg het wandelgebied. Vanaf het voetbalveld zal
Concordia de wandelaars voor de laatste meters muzi
kaal begeleiden. Elke avond is er. dankzij sponsoring,
onderweg een versnapering voor de wandelaars: limona
de, een stroopwafel en een appel. „We vragen altijd na
drukkelijk om papiertjes en bekertjes niet overal weg te
gooien."
Het is de 29ste keer dat in Sint Philipsland een avond
wandelvierdaagse wordt gehouden. „We bestaan dertig
jaar. Maar bij de viering van het 500-jarig bestaan van
het dorp is geen wandelvierdaagse gehouden omdat er al
zoveel te doen was." De datum wordt altijd in overleg
met de scholen in het dorp geprikt, om te voorkomen dat
er activiteiten samenvallen. „En we beginnen altijd op
maandag. Dan heb je donderdag de laatste avond. Want
op vrijdagavond hebben mensen toch vaak iets anders te
doen."
De Sint Philipslandse avondwandelvierdaag.se wordt
sinds jaar en dag georganiseerd onder de vlag van wan-
delbond KNBLO. Op aandringen - en met steun - van
die bond is het organisatiecomité dit jaar omgezet in een
stichting. Je hebt dan als organisatie meer zekerheid als
er eens wat op mocht doen." Cor Overbeeke is voorzitter
van de stichting, Adrie Verkerke secretaris en Hennie
Verkerke penningmeester. De overige bestuursleden zijn
Stanny en Carolien van de Velde, Jeannet Vermeij en
Mardiolien Vroegop.
Huik Hoek werkgroep Hart- safe wil inhaalslag AED
Bij elkaar gaat het om een bedrag
van circa 30.000 euro. Een noodza
kelijke investering, aldus Huib Hoek
die namens de werkgroep Hart-safe
Tholen gebruik maakte van het
spreekrecht. „We moeten een inhaal
slag maken voor de veiligheid van
onze burgers." Op dit moment zijn
er vijftien AED-apparaten over de
gemeente verspreid, op locaties die
24 uur per dag bereikbaar zijn. Om
een voiledig dekkend netwerk te
krijgen, zijn er volgens Hoek zeven
extra apparaten nodig. Bij hartfalen
kunnen de apparaten levens redden,
zei Hoek. „De eerste minuten zijn
het belangrijkst." Zeker in een uitge
strekt gebied als Tholen, waar de ge
middelde aanrijtijd van een ambu
lance zeven tot acht minuten
bedraagt, gaat soms kostbare tijd
verloren. De in Sint Philipsland
woonachtige Hoek beschikt zelf over
een AED en schetste enkele voor
beelden uit de praktijk. „In één geval
was ik er zeven minuten eerder dan
de ambulance." De AED-apparaten
worden volgens Hoek geregeld inge
zet. „Op Tholen hebben we gemid
deld 30 reanimaties op jaarbasis."
Volgens de berekeningen zijn er in
de gemeente Tholen zeven AED-ap
paraten te weinig beschikbaar. Ook
blijken de opbergkasten niet van de
beoogde kwaliteit. Met name bij ex
treme weersomstandigheden (vorst
en hitte) raken de accu's van de ap
paraten van slag waardoor ze niet
meer betrouwbaar zijn.
ZIE VERDER PAGINA 5
Het dijktraject wordt vanaf maart
2013 verbeterd. De dijk behoudt
zijn groene karakter en blijft be
gaanbaar voor wandelaars en voor
medewerkers van het waterschap
voor onderhoud en inspectie. De
provincie verleent hiervoor een na-
tuurverguming aan het waterschap.
Dat laatste had liever een verharde
onderhoudsweg gezieh. Die komt er
wel, maar de steenlaag wordt be
dekt met een laag grond waarop
gras kan groeien.
Verschillende overheden, natuuror
ganisaties en belanghebbenden in de
omgeving hebben eerder hun stand
punt ingediend op het ontwerpbe
sluit van de natuurvergunning. Ge
deputeerde Sjoerd Heijning besprak
de kwestie recent in een statencom
missievergadering. Volgens Heij
ning is het zeker dat het veel drukker
wordt op de dijk dan nu het geval is,
wanneer die opengesteld wordt voor
fietsers. Met de huidige situatie -
„Er zijn wel wat wandelaars en er
rijdt wel eens iemand op een paard"-
heeft hij geen probleem. „Er zijn be
paalde dijkvakken waar wij het ge
woon niet drukker kunnen hebben
vanwege de Natuurbeschermings
wet. Juist omdat dit dijkvak grenst
aan een natuurgebied, een lager ge
legen groengebied dat vrijwel nooit
onder water staat, hebben wij ge
dacht: laten wij dit nu zo laten."
Heijning voegde aan zijn woorden
toe dat als er na overleg een andere
beslissing zou worden genomen, dit
zondermeer gevolgen zou hebben
voor andere dijkvakken. „We kun
nen simpelweg niet overal alles
openstellen."
In overleg met het waterschap en
Rijkswaterstaat is gekozen voor een
dijk die zijn groene karakter be
houdt, en toegankelijk blijft voor
wandelaars en ruiters en de mede
werkers van het waterschap. De
aanleg houdt rekening met de bij
zondere natuurwaarden in.de aan
grenzende Krabbenkreek. Deze
kreek is onderdeel van het Natura
2000-gebied Oosterschelde. Vogels
zoeken in dit schor- en slikkencom-
plex rust, voedsel en een mogelijk
heid om te broeden.
Belanghebbenden kunnen tot en met
21 juni bij de Raad van State beroep
instellen tegen de natuurvergunning.
Het document en de bijbehorende
stukken liggen ter inzage bij de pro
vincie Zeeland, locatie Het Groene-
woud I in Middelburg.
Deze week
Marieke Weggenians
zoekt uit of Nederlanders
willen fietsen in Jutland
Rien van Gorsel neemt
na 26 jaar afscheid van
veiling Sint-Annaland
Erik Uijl leert een
verbandje leggen in zorgles
op basisschool De Ark
EN VERDER...
SGP en PvdA kritisch
over de lichtmasten
voor Smerdiek
Fietsers trotseren
de regen voor
kankerbestrijding
KIJK UIT MET WAT
JE DENKT: VOOR JE
HET WEET HEB JE
HET GEZEGD
Dit nummer bestaat uit
18 pagina's 1
-fi
De deelnemers vertrekken via de Zuiddijk langs de molen richting de Henriëttepolder.