Bal Rubber drempels in de strijd tegen hardrijders Oudelandsedijk Tholen Zonnig begin vierdaagse voor wandelaars in Sint Philipsland Kosten wanprestatie niet op leverancier te verhalen Tankstation Bewoners hameren al jaren op verkeersremmende maatregelen Organisatie is na dertig jaar omgezet in stichting Provincie houdt voet bij stuk: dijk Sint-Annaland blijft groen Donderdag 10 mei 2012 68e jaargang no. 26 Wattstraat 3 Tholen Scouts vervangen Natres op 4 mei Molens draaien op veertigste molendag Grondbedrijf eerste jaar bijna quitte Fietspad uitgesteld bij Oud-Vossemeer Eneco Tour stukje over Thoolse weg Krant op vrijdag Na jaren van gesteggel en ergernis over hardrijders is de Oudelandsedijk in Tholen drie rubberen drempels rijker. Waterschap Scheldestromen heeft de verkeersremmers donderdag geplaatst. Dit na overleg met de bewoners van buurtschap Het Oudeland. Zij hameren al jaren op maatregelen. Bewoners zijn tevreden, maar twijfelen of de drempels het gewenste effect opleveren. Sluiproute Metingen waterschap Landbouw In de gemeente Tholen komen er zeven AED-apparaten bij. Ook worden de huidige en niet goed functionerende opbergkasten allemaal vervangen. Voorts komt er nog dit jaar een optimale aansluiting op de meldkamer Zeeland. Om een goed werkend netwerk Hart-safe Tholen te krij gen stelde de commissie samenleving woensdag una niem de benodigde financiën beschikbaar. Wanprestatie Geen verhard pad voor fietsers en waterschap Alle bezwaarmakers ten spijt, de provincie houdt voet bij stuk wat betreft het groene karakter van het dijktra- ject Hollaerepolder-Joanna Mariapolder ten oosten van Sint-Annaland. Onder andere het waterschap Schelde stromen en de Dorpsgemeenschap Sint-Annaland pleit ten voor een verharde onderhoudsvveg aan de buitenkant van de dijk, die in het toekomst eventueel zou kunnen worden opengesteld voor fietsers. Daar wil de provincie niets van weten. Eendrachtbode, de Thoolse Courant Postbus 5, 4697 ZG Sint-Annaland Telefoon 0166-657007 b.g.g. 653474 Telefax 0166-657008 E-mail: redactie@eendrachtbode.nl advertentie@eendrachtbode.nl admin@eendrachtbode.nl Website: www.eendrachtbode.nl Het enige nieuwsblad voor de streek Tholen en Sint-Philipsland waarin opgenomen de Thoolse Courant en het Advertentieblad. Verschijnt donderdag. Bankrekening 30 30 05 556, Giro 12 44 07 Abonnement 17,75 per halfjaar, 32,00 per jaar, per post 59,75 per jaar, allemaal incasso. Losse nummers 1 Opgave advertenties voor dinsdag 16.00 uur. Advertentieprijs 0,34 plus btw per mm. Hoofdredacteur W. Heijboer. De scouts van Heenetrecht uit Tho len hebben dit jaar voor het eerst de dodenwacht verzorgd tijdens Do denherdenking in Tholen. Vanwege bezuinigingen bij defensie was de Nationale Reserve (Natres) niet be schikbaar. Wim Deurloo van het co mité 4 mei, dat de ceremonie in het Bosje in Tholen organiseert, vraagt elk jaar de inzet van de Natres aan. Hij merkte dat het deze keer stroef ging. Niet lang daarna kreeg hij het negatieve bericht van defensie. De scouting bood zichzelf vrijwillig aan, vertelt Deurloo. Hij is ook te spreken over de medewerking van de gemeente Tholen bij de organisa tie. Volgens Deurloo zijn medewer kers van de buitendienst de hele dag bezig met de voorbereidingen, zoals het plaatsen van een tribune in het park en hekken op de weg om het verkeer te regelen. Dit jaar stonden er voor het eerst ook stoelen voor het zangkoor. Lees ook pagina 3. Alle tien Thoolse molens haken za terdag in op de nationale molendag, die voor de veertigste keer wordt gehouden. De wieken draaien die dag, mits er voldoende wind is na tuurlijk, en belangstellenden kun nen er een kijkje nemen. De Jager in Oud-Vossemeer is voor het eerst in jaren te bezichtigen, ze is het af gelopen jaar gerestaureerd. Corneel Droogers draait er, hij is de klein zoon van de laatste beroepsmatige molenaar Piet Vogel. Droogers deed gisterenmiddag examen voor vrij willig molenaar, samen met Mare Polderman uit Stavenisse. Ze kre gen hun opleiding van Oscar Huis kamp en Jos Guequièrre. De molens die meedoen: De Hoop en De Verwachting in Tholen; De Jager in Oud-Vossemeer; De Kore naar in Poortvliet; De Korenbloem in Scherpenisse; De Nijverheid in Sint-Maartensdijk; de molen in Sta venisse; De Vier Winden en de stan derdmolen in Sint-Annaland; De Hoop in Sint Philipsland. De besloten vennootschap Grond exploitatie Tholen Stad heeft het eerste jaar praktisch quitte gespeeld. Er is een verlies van slechts 250 eu ro. De vennootschap, een honderd procent deelneming van de gemeen te, is gevormd voor het ontwikkelen van woningbouw in plan Vestetuin (voorheen Noord) en ten zuiden van de Molenvlietsedijk. In Vestetuin moet de gemeente nog drie woningen, twee garages en een loods in eigendom verwerven. Bur gemeester en wethouders hebben besloten om de aanwijzing wet voorkeursrecht gemeenten op de reeds verworven percelen te laten vervallen. Het fietspad langs de Molendijk, Mareweg en Hiksedijk bij Oud- Vossemeer wordt dit jaar niet meer aangelegd. Oorzaak is dat de ver werving van de benodigde grond veel tijd vergt, omdat met een groot aantal grondeigenaren onderhan deld moet worden. Het half miljoen dat voor de aanleg in de provinciale begroting was opgenomen, wordt doorgeschoven naar 2013. De Eneco Tour, ook wel de Ronde van Nederland genoemd, gaat een stukje door Tholen. Het gaat om de vijfde etappe, die op 10 augustus verreden wordt. De wielrenners starten in Hoogerheide en finishen in Bergen op Zoom. Ze worden via de Eendrachtweg (N286) van Bra bant naar Zeeland geleid. Ze steken via de Thoolse brug het Schelde- Rijnkanaal over naar de Nieuwe Postweg. Bij de verkeerslichten slaat het peloton linksaf naar de Reimerswaalseweg. De weg wordt vervolgd over de Bergse diepsluis en de Oesterdam, waarna de renners de gemeente Tholen en vervolgens de provincie weer verlaten. In verband met Hemelvaart ver schijnt de Eendrachtbode volgende week niet op donderdag maar op vrijdag. Walter en Herma Stoutjesdijk bij de eerste drempel op de Oudelandsedijk gezien vanaf TholenOp de achtergrond lopen Marina van der Rijsen, Nina Keur en Kristy van der Rijsen met hun pony. Drie drempels is volgens bewoner Walter Stoutjesdijk nog aan de ma gere kant. „Wat mij betreft, mag er nog eentje bij", zegt hij. De hinder nissen liggen niet bij de bebouwing, maar net daarbuiten. Daar is bewust voor gekozen vanwege mogelijke geluidsoverlast, zegt Kees Slabbe- koorn van het waterschap. Doel is om de Oudelandsedijk zo onaan trekkelijk mogelijk te maken voor automobilisten. Hardrijders terrori seren volgens Stoutjesdijk de buurt schap al jaren, terwijl alleen be stemmingsverkeer is toegestaan. Dat staat nadrukkelijk op een bord aan het begin van de polderweg. Evenals de maximumsnelheid: 30 km/u. Automobilisten negeren het volkomen, weet Stoutjesdijk inmid dels uit ervaring. ,Ze razen hier als gekken voorbij. Soms wel met tach tig kilometer per uur." Gevaarlijk in een buurtschap waar veel jonge kin deren wonen en spelen. Wel moet hij bekennen dat niet alleen mensen van buitenaf het gaspedaal te diep intrappen. „Helaas ook onze eigen bewoners. Jammer." De drempels moeten voorkomen dat mensen de polderweg als racebaan Waterschap Scheldestromen heeft in maart op de Oudelandse dijk twee verkeersmetingen uitgevoerd. De eerste meting vond plaats tussen de Zwarteweg en Kerkweg. Per dag kwamen daar gemiddeld 224 voertuigen voorbij. Tien procent daarvan reed 61 km/u of harder. Een tweede meting werd uitgevoerd tussen de Kerkweg en Ceresweg. Hier passeerden dagelijks 83 voertui gen. Daar reed tien procent harder dan 65 km/u. De geldende maximumsnelheid in dit gebied is 3D km/u. gebruiken. De rubberen obstakels die het waterschap donderdagoch tend heeft geplaatst, zijn 1 meter 65 breed en 2 meter lang. Eromheen slalommen is niet mogelijk. In de berm liggen varkensruggen, oftewel betonblokken. ,Je moet er altijd met minstens één wiel overheen", zegt opzichter Marco Berkey, verant woordelijk voor de plaatsing van de drempels. Dat verhaal gaat niet op voor alle auto's, zo blijkt wanneer een bestelbus komt aanrijden. Deze ervaart door de breedte nauwelijks hinder van het obstakel. Dat valt Stoutjesdijk een beetje tegen. ,Zo heeft het natuurlijk nog geen zin." Volgens het waterschap draait het dan ook om een proef. .Zijn de drempels geen succes, dan zijn ze in een paar uur weer verwijderd", zegt Berkey. Maar daar gaat het water schap in eerste instantie niet van uit. „Drempels zijn een signaal naar de weggebruiker om vaart te minderen. Het maakt mensen bewust:, hier even afremmen. Natuurlijk heb je altijd mensen die er zo hard moge lijk overheen willen rijden. Dat hou je altijd." Het schap gaat de komende maan den op de Oudelandsedijk opnieuw verkeersmetingen houden. Dat deed het eerder ook al. Wanneer, dat be palen de bewoners. Zij weten als geen ander wanneer de verkeers drukte op de weg toeneemt. Stout jesdijk denkt aan de zomerperiode. Dan maken veel mensen gebruik van de weg. als sluiproute van en naar de Oesterdam. Hij begrijpt al leen niet waarom. „De route via de Postweg, Veerweg, Cruyshoekweg is honderd meter korter dan via de Oudelandsedijk en Ceresweg. Dus waarom omrijden over een weg waar je maar dertig mag. Dat heeft toch geen enkele zin?" Zodra de drukte toeneemt, plaatst het waterschap opnieuw een kastje dat met twee linten over de weg zo wel de snelheid als de hoeveelheid verkeer per etmaal meet. De uit komsten van die meting vergelijkt de wegbeheerder met de resultaten van vóór het plaatsen van de drem pels. Blijkt dat de verkeersdrukte en snelheid zijn afgenomen, dan is de maatregel geslaagd. Zo niet, dan gaat het schap opnieuw om de tafel zitten voor een nieuwe oplossing. Die ziet het schap niet in conventio nele drempels. „Duurder en ze ver zakken", zegt Marco Berkey. „Bo vendien een belemmering voor het landbouwverkeer. Daar moet je in het buitengebied serieus rekening mee houden." De rubberplaten vor men volgens de uitvoerder geen problemen voor landbouwvoertui gen. Volgens Berkey gaat het om unieke drempels die nooit eerder in Neder land zijn gebruikt. ,Ze bestaan uit één stuk. terwijl andere rubber drempels vaak uit meerdere delen bestaan." ZIE VERDER PAGINA 5 Ruim voor zeven uur verzamelen deelnemers aan de avond wandelvierdaagse in Sint Philipsland zich maandag bij café 't Durp in de Voorstraat. Het zonnetje schijnt; prima weer voor een wandeling door de polders. Binnen staan mensen in de rij bij de inschrijftafel voor hun startkaart. 206 wandelaars melden zich, en dinsdag komen er nog zes bij. Het Thoolse wandelseizoen is begonnen. Adrie Verkerke van de organisatie is tevreden over de opkomst. „Vorig jaar waren er 204 deelnemers, dus het blijft stabiel." Wel vernieuwt het deelnemersveld zich. Ruim dertig wandelaars doen voor het eerst mee, weet Verkerke te vertellen. Het gros van de deelnemers kiest voor de route van vijf kilometer: 182. Slechts dertig wandelen er elke avond tien kilometer. Van de mogelijk heid om tevoren, maandagmiddag, in te schrijven maak ten 117 deelnemers gebruik. Maandag voert de korte route langs de Stationsstraat naar de Henriëttepolder, dinsdag gaat het richting het Schelde-Rijnkanaal en woensdag via de Oost- en de Noorddijk. Vanavond is de Oudepolder ten zuiden van de Rijksweg het wandelgebied. Vanaf het voetbalveld zal Concordia de wandelaars voor de laatste meters muzi kaal begeleiden. Elke avond is er. dankzij sponsoring, onderweg een versnapering voor de wandelaars: limona de, een stroopwafel en een appel. „We vragen altijd na drukkelijk om papiertjes en bekertjes niet overal weg te gooien." Het is de 29ste keer dat in Sint Philipsland een avond wandelvierdaagse wordt gehouden. „We bestaan dertig jaar. Maar bij de viering van het 500-jarig bestaan van het dorp is geen wandelvierdaagse gehouden omdat er al zoveel te doen was." De datum wordt altijd in overleg met de scholen in het dorp geprikt, om te voorkomen dat er activiteiten samenvallen. „En we beginnen altijd op maandag. Dan heb je donderdag de laatste avond. Want op vrijdagavond hebben mensen toch vaak iets anders te doen." De Sint Philipslandse avondwandelvierdaag.se wordt sinds jaar en dag georganiseerd onder de vlag van wan- delbond KNBLO. Op aandringen - en met steun - van die bond is het organisatiecomité dit jaar omgezet in een stichting. Je hebt dan als organisatie meer zekerheid als er eens wat op mocht doen." Cor Overbeeke is voorzitter van de stichting, Adrie Verkerke secretaris en Hennie Verkerke penningmeester. De overige bestuursleden zijn Stanny en Carolien van de Velde, Jeannet Vermeij en Mardiolien Vroegop. Huik Hoek werkgroep Hart- safe wil inhaalslag AED Bij elkaar gaat het om een bedrag van circa 30.000 euro. Een noodza kelijke investering, aldus Huib Hoek die namens de werkgroep Hart-safe Tholen gebruik maakte van het spreekrecht. „We moeten een inhaal slag maken voor de veiligheid van onze burgers." Op dit moment zijn er vijftien AED-apparaten over de gemeente verspreid, op locaties die 24 uur per dag bereikbaar zijn. Om een voiledig dekkend netwerk te krijgen, zijn er volgens Hoek zeven extra apparaten nodig. Bij hartfalen kunnen de apparaten levens redden, zei Hoek. „De eerste minuten zijn het belangrijkst." Zeker in een uitge strekt gebied als Tholen, waar de ge middelde aanrijtijd van een ambu lance zeven tot acht minuten bedraagt, gaat soms kostbare tijd verloren. De in Sint Philipsland woonachtige Hoek beschikt zelf over een AED en schetste enkele voor beelden uit de praktijk. „In één geval was ik er zeven minuten eerder dan de ambulance." De AED-apparaten worden volgens Hoek geregeld inge zet. „Op Tholen hebben we gemid deld 30 reanimaties op jaarbasis." Volgens de berekeningen zijn er in de gemeente Tholen zeven AED-ap paraten te weinig beschikbaar. Ook blijken de opbergkasten niet van de beoogde kwaliteit. Met name bij ex treme weersomstandigheden (vorst en hitte) raken de accu's van de ap paraten van slag waardoor ze niet meer betrouwbaar zijn. ZIE VERDER PAGINA 5 Het dijktraject wordt vanaf maart 2013 verbeterd. De dijk behoudt zijn groene karakter en blijft be gaanbaar voor wandelaars en voor medewerkers van het waterschap voor onderhoud en inspectie. De provincie verleent hiervoor een na- tuurverguming aan het waterschap. Dat laatste had liever een verharde onderhoudsweg gezieh. Die komt er wel, maar de steenlaag wordt be dekt met een laag grond waarop gras kan groeien. Verschillende overheden, natuuror ganisaties en belanghebbenden in de omgeving hebben eerder hun stand punt ingediend op het ontwerpbe sluit van de natuurvergunning. Ge deputeerde Sjoerd Heijning besprak de kwestie recent in een statencom missievergadering. Volgens Heij ning is het zeker dat het veel drukker wordt op de dijk dan nu het geval is, wanneer die opengesteld wordt voor fietsers. Met de huidige situatie - „Er zijn wel wat wandelaars en er rijdt wel eens iemand op een paard"- heeft hij geen probleem. „Er zijn be paalde dijkvakken waar wij het ge woon niet drukker kunnen hebben vanwege de Natuurbeschermings wet. Juist omdat dit dijkvak grenst aan een natuurgebied, een lager ge legen groengebied dat vrijwel nooit onder water staat, hebben wij ge dacht: laten wij dit nu zo laten." Heijning voegde aan zijn woorden toe dat als er na overleg een andere beslissing zou worden genomen, dit zondermeer gevolgen zou hebben voor andere dijkvakken. „We kun nen simpelweg niet overal alles openstellen." In overleg met het waterschap en Rijkswaterstaat is gekozen voor een dijk die zijn groene karakter be houdt, en toegankelijk blijft voor wandelaars en ruiters en de mede werkers van het waterschap. De aanleg houdt rekening met de bij zondere natuurwaarden in.de aan grenzende Krabbenkreek. Deze kreek is onderdeel van het Natura 2000-gebied Oosterschelde. Vogels zoeken in dit schor- en slikkencom- plex rust, voedsel en een mogelijk heid om te broeden. Belanghebbenden kunnen tot en met 21 juni bij de Raad van State beroep instellen tegen de natuurvergunning. Het document en de bijbehorende stukken liggen ter inzage bij de pro vincie Zeeland, locatie Het Groene- woud I in Middelburg. Deze week Marieke Weggenians zoekt uit of Nederlanders willen fietsen in Jutland Rien van Gorsel neemt na 26 jaar afscheid van veiling Sint-Annaland Erik Uijl leert een verbandje leggen in zorgles op basisschool De Ark EN VERDER... SGP en PvdA kritisch over de lichtmasten voor Smerdiek Fietsers trotseren de regen voor kankerbestrijding KIJK UIT MET WAT JE DENKT: VOOR JE HET WEET HEB JE HET GEZEGD Dit nummer bestaat uit 18 pagina's 1 -fi De deelnemers vertrekken via de Zuiddijk langs de molen richting de Henriëttepolder.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 1