Parkeren is door de geringe afmetingen iedere keer een feest RENAULT KOESE O NIEUWE WERKPLAATS O O O CO O CO www.renaultkoese.nl 13.450 11.950 13.950 14.950 19.950 9.950 16.750 19.950 14.950 14.950 O, S, O, O, Verslaggever van de Eendrachtbode rijdt week lang in Twizy SUPER AANBIEDING NIEUW! r.CTï.s/TM J 336, Donderdag 26 april 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 19 Even compleet de gebaande paden verlaten. Nee, niet met een terreinauto. Dit rare ding, dat lijkt op een auto uit de nieuwste sciencefiction film, is de Renault Twizy. Een elektrisch aangedreven voertuig met een identiteitsprobleem. Want wat is het nu: een auto of een scooter? De redactie van de Eendrachtbode ging er mee op pad en zocht het uit. Minimalistisch Claustrofobisch Conclusie li RENAULT CLI0 RENAULT CLIO RENAULT GRAND MODUS DACIA DUSTER RENAULT GRAND SCENIC RENAULT KANGOO 06/2010, 49.998 km RENAULT LAGUNA RENAULT K0LE0S 08/2010, 36.853 km RENAULT MEGANE ESTATE 11/2010, 36.014 km RENAULT MEGANE ESTATE 03/2008, 82.303 km 03/2009, 69.062 km Oude-Tongè^ 01/2009, 42.399 km 03/2010, 66.982 km Sint-Arytófand Slabbecoomweg 50 I 4691 RZ Tholen #;Yerseke Openingstijden: ma t/m vr 08:00 tot 17:00 za 09:00 tot 12:00 (onlinenlal* banden 0P=0P 11/2010, 47.506 km Renault Twingo Collection PROFILE TYRECEMTER €381,- 0P=0P euromaster 312, Een auto kun je het nauwelijks noemen. Het i$ meer een overdekte bromscooter, maar dan met vier wielen. En dat is het ook, als je de versie neemt die begrensd is tot 45 km/u. Een brom fietsrijbewijs (AM) is dan voldoende. Wij laten die versie voor wat het is en nemen plaats in de 'gewone'Twizy. Daarmee kun je met de wind in de rug 80 km/u aantikken en is een autorijbe wijs (B) een vereiste. Renault claimt dat je met beide varianten een afstand van honderd kilo meter elektrisch kunt rijden. Een theoretische id. De praktijk leert dat de Twizy het na 1 zeventig kilometer voor gezien houdt. Op- jen gaat via een gewoon huis-tuin-en-keuken stopcontact en neemt ongeveer drieënhalf uur in beslag. Zorg wel datje op maximaal drie me ter van het elektriciteitspunt kunt komen. Zo lang is het snoer namelijk. Verwacht geen eigenschappen die je van een normale auto gewend bent. De Twizy is Spar taans. Deuren, verwarming, stuur- en rembe- krachtiging of elektronische hulpmiddelen als ESP en ABS ontbreken. De enige vorm van veiligheid is een plofzak (airbag) in het stuur en een vierpunts gordel. Toch claimt Renault dat de Twizy uiterst veilig is. Zo fungeren de ver naar achter geplaatste wielen als stootkussens bij een aanrijding. Ons testexemplaar heeft als enige optie twee omhoogslaande plastic vleu geldeuren zonder zijruiten. Daarmee doet de Het opladen van de Twizy gaat met een drie meter lang snoer dat verstopt zit onder een afdekplaatje aan de voorkant van de auto. Links daarvan zit het ruitensproeierreservoir. Twizy even denken aan een Lamborghini. Neem plaats op het kleine kunststof stoeltje en je bent die vergelijking snel vergeten. Het was Renault met de vleugeldeuren vooral te doen om prakti sche redenen: zelfs in de smalste parkeervakken kun je uitstappen. Tijd om achter het stuur te kruipen. Met een lengte van ruim twee meter gaat dat net. De kunststof stoel is alleen in lengterichting ver plaatsbaar en zit hard. De bestuurder kijkt uit op een uiterst elementair dashboard. De be langrijkste knoppen zit links naast het stuur. Daarmee bepaal je of de Twizy voor- of achter uit gaat. Ruitenwisser, knipperlichten, claxon en boordcomputer bedien je met de hendels aan de stuurkolom. Net zoals in iedere andere mo derne auto. Een autoradio ontbreekt. Wel zitten er luidsprekers in het dak. Eigenaren van een Twizy kunnen hun muziek, bijvoorbeeld vanaf hun mobiele telefoon, draadloos afspelen. Genoeg over de eigenschappen. Rijden met Renaults kleinste gaat kinderlijk eenvoudig. Draai de contactsleutel om, wacht totdat het groene GO-lampje in het display gaat branden en het ding komt geruisloos tot leven. Druk op de D-knop, geef gas en licht zoemend kom je in beweging. Opmerkelijk krachtig accelereert de Twizy in één ruk naar de topsnelheid van 80 km/u. Net voldoende om op provinciale wegen met het verkeer mee te kunnen. Niet meer dan dat. Hoewel het wettelijk is toegestaan om de snelweg op te gaan, is dat geen aanrader. Daar voor kom je simpelweg snelheid te kort. Het wagentje voelt zich meer thuis in de stad of het dorp. Daar heeft Renault de Twizy ook voor be doeld. Uiterst wendbaar manoeuvreer je door de smalste straatjes. Het onderstel is ontworpen door de sportafdeling van Renault en dat merk je. Zowel in negatieve als in positieve zin. Over hellen in bochten doet ie nauwelijks en sturen gaat uiterst precies. Tot dusver niets dan lof. Maar wat is de Twizy hard geveerd en gedempt. Op klinkerwegen trillen de vullingen bijna uit je kiezen. Ongewoon oncomfortabel voor een Franse auto. Die zijn van oudsher vaak op com fort afgestemd. Waar de Twizy in uitblinkt is de wendbaarheid. De draaicirkel is met 6,4 meter enorm klein. Parkeren is mede daardoor iedere keer een feest. Zeker als een parkeervak voor andere auto's net te klein is. Met een lengte van 2,34 meter kun je de elektrische Renault bijna overal kwijt. Gaat het niet in de lengte, dan kun je'm nog altijd overdwars parkeren. Hoewel de Twizy in vergelijking met een Smart ForTwo een dwerg is, biedt het autootje toch plaats aan twee personen. Die zitten niet naast, maar achter elkaar zoals op een motorfiets. Ach terin kruipen vergt wel enige lenigheid. De stoel kan niet naar voren klappen. Eenmaal achterin legt de passagier de benen langs de voorstoel. Zelfs lange mensen (1,90 meter plus) passen achterin. Meerijden geeft echter wel een geheel nieuwe dimensie aan het begrip claustrofobie. Dat is tegelijkertijd de reden waarom Renault gekozen heeft voor deuren zonder ramen. De eerste weken van april blijkt die keuze toch een nadeel. Want hoewel je al rijdend in de regen re delijk droog blijft, is de bestuurdersstoel na een pittige bui vaak nat. Onderwater lopen doet de Twizy niet. Gaten in de bodem zorgen dat het regenwater een weg naar buiten vindt. Een an der nadeel is de tocht. Bij temperaturen onder de tien graden zijn een das, handschoenen en een regenpak geen overbodige luxe maar bit tere noodzaak. Daarmee daalt de praktische bruikbaarheid van dit olijk ogende autootje. Anderzijds is het de goedkoopst mogelijke ma nier om elektrisch te rijden. Een Twizy 45 kost 7.790 euro, een Twizy 80 doet 8.490 euro. Wel komt daar een maandelijkse huurprijs van 50 euro voor het accupakket bovenop. Daar staat tegenover: geen wegenbelasting. Auto of geen auto, Renault brengt elektrisch rijden binnen handbereik van een grote groep mensen. Het ontbreekt dan wellicht aan com fort en luxe, het is wel een veel veiligere manier van verplaatsen dan met een scooter. Jammer is wel dat de Fransozen niet gekozen hebben voor zijruiten. Desondanks is het een echte nekken- draaier. Mensen kijken, lachen en lopen nieuws gierig om het wagentje heen. Renault zet een uniek product in de markt en dat is lef hebben in een tijd dat autofabrikanten voornamelijk ano nieme koekblikken produceren. „Het is de auto van de toekomst", zei een klein jongetje op een step die aandachtig naar de Twizy keek. Mis schien is dat nog wel de beste conclusie. THOLEN Slabbecoomweg 50 I SINT-ANNALAND Veilingweg 15 I RENAULT SOMMELSDIJK Sperwer 2a I 1.5 dCi Parisienne WB-VRIJ Tel. 0166 - 60 05 00 Tel. 0166 - 65 36 25 Tel. 0187 - 61 16 62 Estate 1.2 16v Collection TCE 100 Dynamique 1.6 16v Laureate TCE 130 Celsium 7-pers 1.6 16v Privilege 2.0 16v Dynamqiue 2.5 16v Dynamique 1.6-lóv 110 Dynamique 1.5 dCi Selection Business J Bruinisse ierikzee X 0166-600500 Kapelle 14 inch 4 banden compleet incl montage, balanceren en BTW voor Ook geschikt voor bedrijfsauto's actie alleen geldig voor deze banden maat. Hier kosten de banden: Incl Airco, Radio Renault, Elektrisch j pakket in hip wit. Meerprijs andere kleur 195,- tot 495,-. i

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 19