Parkeren is door de geringe
afmetingen iedere keer een feest
RENAULT KOESE
O
NIEUWE WERKPLAATS
O
O
O
CO
O
CO
www.renaultkoese.nl
13.450
11.950
13.950
14.950
19.950
9.950
16.750
19.950
14.950
14.950
O,
S,
O,
O,
Verslaggever van de Eendrachtbode rijdt week lang in Twizy
SUPER AANBIEDING
NIEUW!
r.CTï.s/TM J 336,
Donderdag 26 april 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
19
Even compleet de gebaande paden verlaten. Nee, niet met een terreinauto. Dit rare ding, dat lijkt op een
auto uit de nieuwste sciencefiction film, is de Renault Twizy. Een elektrisch aangedreven voertuig met
een identiteitsprobleem. Want wat is het nu: een auto of een scooter? De redactie van de Eendrachtbode
ging er mee op pad en zocht het uit.
Minimalistisch
Claustrofobisch
Conclusie
li
RENAULT CLI0
RENAULT CLIO
RENAULT GRAND MODUS
DACIA DUSTER
RENAULT GRAND SCENIC
RENAULT KANGOO
06/2010, 49.998 km
RENAULT LAGUNA
RENAULT K0LE0S
08/2010, 36.853 km
RENAULT MEGANE ESTATE
11/2010, 36.014 km
RENAULT MEGANE ESTATE
03/2008, 82.303 km
03/2009, 69.062 km
Oude-Tongè^
01/2009, 42.399 km
03/2010, 66.982 km
Sint-Arytófand
Slabbecoomweg 50 I 4691 RZ Tholen
#;Yerseke
Openingstijden:
ma t/m vr 08:00 tot 17:00
za 09:00 tot 12:00
(onlinenlal* banden
0P=0P
11/2010, 47.506 km
Renault Twingo Collection
PROFILE TYRECEMTER €381,-
0P=0P
euromaster 312,
Een auto kun je het nauwelijks noemen. Het
i$ meer een overdekte bromscooter, maar dan
met vier wielen. En dat is het ook, als je de versie
neemt die begrensd is tot 45 km/u. Een brom
fietsrijbewijs (AM) is dan voldoende. Wij laten
die versie voor wat het is en nemen plaats in de
'gewone'Twizy. Daarmee kun je met de wind in
de rug 80 km/u aantikken en is een autorijbe
wijs (B) een vereiste. Renault claimt dat je met
beide varianten een afstand van honderd kilo
meter elektrisch kunt rijden. Een theoretische
id. De praktijk leert dat de Twizy het na
1 zeventig kilometer voor gezien houdt. Op-
jen gaat via een gewoon huis-tuin-en-keuken
stopcontact en neemt ongeveer drieënhalf uur
in beslag. Zorg wel datje op maximaal drie me
ter van het elektriciteitspunt kunt komen. Zo
lang is het snoer namelijk.
Verwacht geen eigenschappen die je van een
normale auto gewend bent. De Twizy is Spar
taans. Deuren, verwarming, stuur- en rembe-
krachtiging of elektronische hulpmiddelen
als ESP en ABS ontbreken. De enige vorm van
veiligheid is een plofzak (airbag) in het stuur
en een vierpunts gordel. Toch claimt Renault
dat de Twizy uiterst veilig is. Zo fungeren de ver
naar achter geplaatste wielen als stootkussens
bij een aanrijding. Ons testexemplaar heeft als
enige optie twee omhoogslaande plastic vleu
geldeuren zonder zijruiten. Daarmee doet de
Het opladen van de Twizy gaat met een drie meter lang snoer dat verstopt zit
onder een afdekplaatje aan de voorkant van de auto. Links daarvan zit het
ruitensproeierreservoir.
Twizy even denken aan een Lamborghini. Neem
plaats op het kleine kunststof stoeltje en je bent
die vergelijking snel vergeten. Het was Renault
met de vleugeldeuren vooral te doen om prakti
sche redenen: zelfs in de smalste parkeervakken
kun je uitstappen.
Tijd om achter het stuur te kruipen. Met een
lengte van ruim twee meter gaat dat net. De
kunststof stoel is alleen in lengterichting ver
plaatsbaar en zit hard. De bestuurder kijkt uit
op een uiterst elementair dashboard. De be
langrijkste knoppen zit links naast het stuur.
Daarmee bepaal je of de Twizy voor- of achter
uit gaat. Ruitenwisser, knipperlichten, claxon en
boordcomputer bedien je met de hendels aan
de stuurkolom. Net zoals in iedere andere mo
derne auto. Een autoradio ontbreekt. Wel zitten
er luidsprekers in het dak. Eigenaren van een
Twizy kunnen hun muziek, bijvoorbeeld vanaf
hun mobiele telefoon, draadloos afspelen.
Genoeg over de eigenschappen. Rijden met
Renaults kleinste gaat kinderlijk eenvoudig.
Draai de contactsleutel om, wacht totdat het
groene GO-lampje in het display gaat branden
en het ding komt geruisloos tot leven. Druk op
de D-knop, geef gas en licht zoemend kom je
in beweging. Opmerkelijk krachtig accelereert
de Twizy in één ruk naar de topsnelheid van 80
km/u. Net voldoende om op provinciale wegen
met het verkeer mee te kunnen. Niet meer dan
dat. Hoewel het wettelijk is toegestaan om de
snelweg op te gaan, is dat geen aanrader. Daar
voor kom je simpelweg snelheid te kort. Het
wagentje voelt zich meer thuis in de stad of het
dorp. Daar heeft Renault de Twizy ook voor be
doeld. Uiterst wendbaar manoeuvreer je door
de smalste straatjes. Het onderstel is ontworpen
door de sportafdeling van Renault en dat merk
je. Zowel in negatieve als in positieve zin. Over
hellen in bochten doet ie nauwelijks en sturen
gaat uiterst precies. Tot dusver niets dan lof.
Maar wat is de Twizy hard geveerd en gedempt.
Op klinkerwegen trillen de vullingen bijna uit
je kiezen. Ongewoon oncomfortabel voor een
Franse auto. Die zijn van oudsher vaak op com
fort afgestemd. Waar de Twizy in uitblinkt is de
wendbaarheid. De draaicirkel is met 6,4 meter
enorm klein. Parkeren is mede daardoor iedere
keer een feest. Zeker als een parkeervak voor
andere auto's net te klein is. Met een lengte van
2,34 meter kun je de elektrische Renault bijna
overal kwijt. Gaat het niet in de lengte, dan kun
je'm nog altijd overdwars parkeren.
Hoewel de Twizy in vergelijking met een Smart
ForTwo een dwerg is, biedt het autootje toch
plaats aan twee personen. Die zitten niet naast,
maar achter elkaar zoals op een motorfiets. Ach
terin kruipen vergt wel enige lenigheid. De stoel
kan niet naar voren klappen. Eenmaal achterin
legt de passagier de benen langs de voorstoel.
Zelfs lange mensen (1,90 meter plus) passen
achterin. Meerijden geeft echter wel een geheel
nieuwe dimensie aan het begrip claustrofobie.
Dat is tegelijkertijd de reden waarom Renault
gekozen heeft voor deuren zonder ramen. De
eerste weken van april blijkt die keuze toch een
nadeel. Want hoewel je al rijdend in de regen re
delijk droog blijft, is de bestuurdersstoel na een
pittige bui vaak nat. Onderwater lopen doet de
Twizy niet. Gaten in de bodem zorgen dat het
regenwater een weg naar buiten vindt. Een an
der nadeel is de tocht. Bij temperaturen onder
de tien graden zijn een das, handschoenen en
een regenpak geen overbodige luxe maar bit
tere noodzaak. Daarmee daalt de praktische
bruikbaarheid van dit olijk ogende autootje.
Anderzijds is het de goedkoopst mogelijke ma
nier om elektrisch te rijden. Een Twizy 45 kost
7.790 euro, een Twizy 80 doet 8.490 euro. Wel
komt daar een maandelijkse huurprijs van 50
euro voor het accupakket bovenop. Daar staat
tegenover: geen wegenbelasting.
Auto of geen auto, Renault brengt elektrisch
rijden binnen handbereik van een grote groep
mensen. Het ontbreekt dan wellicht aan com
fort en luxe, het is wel een veel veiligere manier
van verplaatsen dan met een scooter. Jammer is
wel dat de Fransozen niet gekozen hebben voor
zijruiten. Desondanks is het een echte nekken-
draaier. Mensen kijken, lachen en lopen nieuws
gierig om het wagentje heen. Renault zet een
uniek product in de markt en dat is lef hebben in
een tijd dat autofabrikanten voornamelijk ano
nieme koekblikken produceren. „Het is de auto
van de toekomst", zei een klein jongetje op een
step die aandachtig naar de Twizy keek. Mis
schien is dat nog wel de beste conclusie.
THOLEN Slabbecoomweg 50 I
SINT-ANNALAND Veilingweg 15 I
RENAULT SOMMELSDIJK Sperwer 2a I
1.5 dCi Parisienne WB-VRIJ
Tel. 0166 - 60 05 00
Tel. 0166 - 65 36 25
Tel. 0187 - 61 16 62
Estate 1.2 16v Collection
TCE 100 Dynamique
1.6 16v Laureate
TCE 130 Celsium 7-pers
1.6 16v Privilege
2.0 16v Dynamqiue
2.5 16v Dynamique
1.6-lóv 110 Dynamique
1.5 dCi Selection Business
J
Bruinisse
ierikzee
X
0166-600500
Kapelle
14 inch
4 banden compleet
incl montage,
balanceren en BTW
voor
Ook geschikt voor bedrijfsauto's
actie alleen geldig voor deze banden maat.
Hier kosten de banden:
Incl Airco, Radio Renault, Elektrisch j
pakket in hip wit.
Meerprijs andere kleur 195,- tot 495,-. i