Meeste chauffeurs van eiland, met hart voor de landbouw H SFor Ite&bofagr J. van Leiisen V. MET BLUEKENS TRUCK EN BUS BESPAAR JE TUT 10%! Mestdistributie Billy the shit uit Poortvliet vervoert jaarlijks 350.000 ton mest Donderdag 15 maart 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 23 Zwart en drie witte strepen. Wie kent ze niet, de vrachtwagens van mestdistributiebedrijf J. van Leijsen uit Poortvliet. Beter bekend als 'billy the shit'. En dat is precies wat het bedrijf doet: mest vervoeren. Jaar lijks driehonderdvijftigduizend ton. Hoofdzakelijk varkensmest. „Goed voor de bemesting van ongeveer 25.000 hectare landbouwgrond", zegt eigenaar Joop van Leijsen (46). Aardappelen Hij haalt de bruine massa vol met natuurlijke mineralen op bij tientallen varkens- en koei- enboeren in Zeeland, de Zuid-Hollandse eilan den en West-Brabant, om het vervolgens af te leveren bij akkerbouwers in de regio. Dat doet Van Leijsen niet zelf. Dagelijks zijn er elf vracht wagenchauffeurs voor hem onderweg. Jaarlijks rijden zij een slordige honderdtwintig duizend kilometer. Allemaal in dezelfde bekende zwarte vrachtwagens. Boven de vooruit staat bij één van de auto's in witte letters 'billy the shit'. De bijnaam van het Poortvlietse bedrijf. De van oorsprong Brabantse mestintermediair staat aan het begin van het mestseizoen. Dat loopt steevast van 1 februari tot 1 augustus en is vastgesteld door het ministerie van Economi sche Zaken, Landbouw en Innovatie. „De druk ste periode van het jaar", zegt Van Leijsen. „Nu de vorst weer uit de grond is, nemen de moge lijkheden voor bemesten weer toe. Dat kunnen Joop van Leijsen is naast mestdistributeur ook akkerbouwer. we duidelijk merken."Toch gaat het mestbedrijf dit jaar wat merken van de economische crisis. „Slechte bedrijfsresultaten in zowel de varkens houderijen en akkerbouw in combinatie met stijgende brandstof- en bandenkosten, leiden ertoe dat de rendementen onder druk staan", zegt hij. „Als mesthandelaar staan we tussen de veehouderijen en akkerbouw in, we zijn van el kaar afhankelijk." Hoewel het economisch reces zijn weerslag heeft op de handel, ondervindt Van Leijsen de meeste hinder van de wet- en regelgeving. Boeren gebruiken de mest om gewassen optimaal te laten groeien. Overma tig gebruik van mest - zowel dierlijke mest als kunstmest - heeft als negatief neveneffect schade aan het milieu. Te hoge fosfaat- en stik stofgehaltes zorgen er voor dat de kwaliteit van het drinkwater in gevaar komt. Om die reden is en wordt de wet- en regelgeving rondom het gebruik van mest keer op keer aangescherpt. Het gebruik in Nederland is geregeld middels vastgestelde gebruiksnormen. „Doordat de overheid deze normen steeds bijstelt, is het bij na onmogelijk de mest in geproduceerde vorm aan akkerbouwers leveren", zegt hij. „De mest voldoet dan niet aan de fosfaatgebruiksnorm." Afgelopen jaar is Van Leijsen de mest gaan bewerken om beter aan de wettelijke normen te kunnen voldoen. Dat product brengt Van Leijsen op de markt onder de naam Optimest. „Vergelijkbaar met een melkproduct als Opti- mel maar dan voor de grond", zegt hij. Voor het produceren van deze mest maakt Van Leijsen gebruik van een mestcentrifuge. Deze zorgt voor twee producten: vloeibare Optimest en vaste droge mest. Dat laatste is volgens Van Le ijsen een zeer geconcentreerde massa en alleen verwerkt toepaspaar. „In Frankrijk is het goed plaatsbaar", zegt hij. Klanten heeft hij overal in Dertien medewerkers van mestdistributeur Van Leijsen op een rij, uiterst links Joop van Leijsen en zijn vrouw Henriëtte. de regio Zeeland, Zuid-Holland en West-Bra bant, maar nog altijd hoofdzakelijk op Tholen en Sint-Philipsland. Met twintig koeien in een stal, vijfentwintig hec tare land met suikerbieten, vroege aardappelen en droogbloemen is hoe hij bijna dertig jaar gele den samen met zijn vrouw Henriëtte begon. Van Leijsen, afkomstig uit het Brabantse Raamsdonk, verhuisde in 1983 naar de Pelleweg in Poortvliet. „De bedrijfsactiviteiten groeiden dusdanig dat ik keuzes moest maken", zegt hij. Hij had in de beginperiode net geïnvesteerd in mestopslag. Dat diende enkel en alleen voor eigen gebruik. Ondertussen groeide de vraag naar mest en op slag daarvan. „En zo is het balletje gaan rollen", zegt hij. „De koeien en droogbloemen gingen de deur uit. Wat bleef was mestopslag en de teelt van vroege aardappelen en suikerbieten." Begin jaren negentig nam de vraag naar dierlijke mest een enorme vlucht. Naarmate de vraag groeide, investeerde Van Leijsen in personeel en materi eel. Inmiddels telt het mestdistributiebedrijf vijf tien medewerkers, waarvan elf chauffeurs. „Het merendeel jongens van het eiland met hart voor de landbouw", zegt hij. „De meesten werken hier al tien tot zeventien jaar. Peter van de Schee was de eerste vaste medewerker. Hij werkt hier ze ventien jaar. Marnix Heijboer uit Sint-Annaland, de rechterhand van Joop, begon ruim twintig jaar geleden met het inpakken van droogbloe men en aanvegen van de schuur. „Nu is hij al weer tien jaar in vaste dienst als bedrijfsleider." Aangezien de mestdistributie en akkerbouw sei zoensgebonden zijn, onderneemt Van Leij-sen nog een aantal nevenactiviteiten. Met berege nen, spitzaaien en onderhoud aan het materieel houdt hij zijn werknemers het hele jaar door be zig. Van Leijsen is een man die graag iets doet voor de samenleving. Zo heeft hij een aantal ja ren terug een touringcar aangeschaft. Deze stelt hij tegen een geringe vergoeding beschikbaar aan verenigingen of goede doelen. Daarnaast wil Joop afrekenen met het probleem van slik op de weg tijdens oogstwerkzaamheden. Om die reden verhuurt hij zogenaamde 'slikkarre- tjes'. Het gaat om voormalige aanhangwagens van Rijkswaterstaat, gebruikt bij wegwerkzaam heden. Die heeft hij opgekocht en omgebouwd. Nu dienen ze als wegafzetting bij slik op de weg. „Ontstaat er door slik op de weg een ongeluk, dan ben je als vervuiler verantwoordelijk. Op deze simpele manier kun je een hoop ellende besparen." De karretjes zijn door eenieder te ge bruiken. Bluekens Truck en Bus biedt in samenwerking met Volvo Trucks een uitgebreid trainingsprogramma dat voldoet aan de EU-richtlijn 2003/59/EG (codè 95, verplichte nascholing beroepschauffeurs). Door de trainingen te volgen kan maar liefst 5-10% bespaard worden op het brandstofverbruik. Kortom: de chauffeursopleiding van Bluekens en Volvo Trucks is een rendabele investering. Er zijn zes modules, die afhankelijk van het soort training theorie combineren met praktische oefeningen. Ze zijn afgestemd op het dagelijkse werk van de chauffeur. Het hele cursusprogramma kan aangepast worden aan de behoeften van uw transportbedrijf. Zuinig rijden Veiligheid Transport en wetgeving Persoonlijke gezondheid en eerste hulp Lading zekeren en criminaliteitspreventie BBS-training Bluekens Truck en Bus Roosendaal Gewenten 51 4704 RE Roosendaal Tel.: 088 006 98 40 VOLVO

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 23