Meeste chauffeurs van eiland,
met hart voor de landbouw
H
SFor Ite&bofagr
J. van Leiisen V.
MET BLUEKENS TRUCK EN BUS BESPAAR JE TUT 10%!
Mestdistributie
Billy the shit uit Poortvliet vervoert jaarlijks 350.000 ton mest
Donderdag 15 maart 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
23
Zwart en drie witte strepen. Wie kent ze niet, de vrachtwagens van mestdistributiebedrijf J. van Leijsen
uit Poortvliet. Beter bekend als 'billy the shit'. En dat is precies wat het bedrijf doet: mest vervoeren. Jaar
lijks driehonderdvijftigduizend ton. Hoofdzakelijk varkensmest. „Goed voor de bemesting van ongeveer
25.000 hectare landbouwgrond", zegt eigenaar Joop van Leijsen (46).
Aardappelen
Hij haalt de bruine massa vol met natuurlijke
mineralen op bij tientallen varkens- en koei-
enboeren in Zeeland, de Zuid-Hollandse eilan
den en West-Brabant, om het vervolgens af te
leveren bij akkerbouwers in de regio. Dat doet
Van Leijsen niet zelf. Dagelijks zijn er elf vracht
wagenchauffeurs voor hem onderweg. Jaarlijks
rijden zij een slordige honderdtwintig duizend
kilometer. Allemaal in dezelfde bekende zwarte
vrachtwagens. Boven de vooruit staat bij één
van de auto's in witte letters 'billy the shit'. De
bijnaam van het Poortvlietse bedrijf.
De van oorsprong Brabantse mestintermediair
staat aan het begin van het mestseizoen. Dat
loopt steevast van 1 februari tot 1 augustus en
is vastgesteld door het ministerie van Economi
sche Zaken, Landbouw en Innovatie. „De druk
ste periode van het jaar", zegt Van Leijsen. „Nu
de vorst weer uit de grond is, nemen de moge
lijkheden voor bemesten weer toe. Dat kunnen
Joop van Leijsen is naast mestdistributeur ook akkerbouwer.
we duidelijk merken."Toch gaat het mestbedrijf
dit jaar wat merken van de economische crisis.
„Slechte bedrijfsresultaten in zowel de varkens
houderijen en akkerbouw in combinatie met
stijgende brandstof- en bandenkosten, leiden
ertoe dat de rendementen onder druk staan",
zegt hij. „Als mesthandelaar staan we tussen de
veehouderijen en akkerbouw in, we zijn van el
kaar afhankelijk." Hoewel het economisch reces
zijn weerslag heeft op de handel, ondervindt
Van Leijsen de meeste hinder van de wet- en
regelgeving. Boeren gebruiken de mest om
gewassen optimaal te laten groeien. Overma
tig gebruik van mest - zowel dierlijke mest
als kunstmest - heeft als negatief neveneffect
schade aan het milieu. Te hoge fosfaat- en stik
stofgehaltes zorgen er voor dat de kwaliteit van
het drinkwater in gevaar komt. Om die reden is
en wordt de wet- en regelgeving rondom het
gebruik van mest keer op keer aangescherpt.
Het gebruik in Nederland is geregeld middels
vastgestelde gebruiksnormen. „Doordat de
overheid deze normen steeds bijstelt, is het bij
na onmogelijk de mest in geproduceerde vorm
aan akkerbouwers leveren", zegt hij. „De mest
voldoet dan niet aan de fosfaatgebruiksnorm."
Afgelopen jaar is Van Leijsen de mest gaan
bewerken om beter aan de wettelijke normen
te kunnen voldoen. Dat product brengt Van
Leijsen op de markt onder de naam Optimest.
„Vergelijkbaar met een melkproduct als Opti-
mel maar dan voor de grond", zegt hij. Voor het
produceren van deze mest maakt Van Leijsen
gebruik van een mestcentrifuge. Deze zorgt
voor twee producten: vloeibare Optimest en
vaste droge mest. Dat laatste is volgens Van Le
ijsen een zeer geconcentreerde massa en alleen
verwerkt toepaspaar. „In Frankrijk is het goed
plaatsbaar", zegt hij. Klanten heeft hij overal in
Dertien medewerkers van mestdistributeur Van Leijsen op een rij, uiterst links Joop van Leijsen en zijn vrouw Henriëtte.
de regio Zeeland, Zuid-Holland en West-Bra
bant, maar nog altijd hoofdzakelijk op Tholen
en Sint-Philipsland.
Met twintig koeien in een stal, vijfentwintig hec
tare land met suikerbieten, vroege aardappelen
en droogbloemen is hoe hij bijna dertig jaar gele
den samen met zijn vrouw Henriëtte begon. Van
Leijsen, afkomstig uit het Brabantse Raamsdonk,
verhuisde in 1983 naar de Pelleweg in Poortvliet.
„De bedrijfsactiviteiten groeiden dusdanig dat
ik keuzes moest maken", zegt hij. Hij had in de
beginperiode net geïnvesteerd in mestopslag.
Dat diende enkel en alleen voor eigen gebruik.
Ondertussen groeide de vraag naar mest en op
slag daarvan. „En zo is het balletje gaan rollen",
zegt hij. „De koeien en droogbloemen gingen de
deur uit. Wat bleef was mestopslag en de teelt
van vroege aardappelen en suikerbieten." Begin
jaren negentig nam de vraag naar dierlijke mest
een enorme vlucht. Naarmate de vraag groeide,
investeerde Van Leijsen in personeel en materi
eel. Inmiddels telt het mestdistributiebedrijf vijf
tien medewerkers, waarvan elf chauffeurs. „Het
merendeel jongens van het eiland met hart voor
de landbouw", zegt hij. „De meesten werken hier
al tien tot zeventien jaar. Peter van de Schee was
de eerste vaste medewerker. Hij werkt hier ze
ventien jaar. Marnix Heijboer uit Sint-Annaland,
de rechterhand van Joop, begon ruim twintig
jaar geleden met het inpakken van droogbloe
men en aanvegen van de schuur. „Nu is hij al
weer tien jaar in vaste dienst als bedrijfsleider."
Aangezien de mestdistributie en akkerbouw sei
zoensgebonden zijn, onderneemt Van Leij-sen
nog een aantal nevenactiviteiten. Met berege
nen, spitzaaien en onderhoud aan het materieel
houdt hij zijn werknemers het hele jaar door be
zig. Van Leijsen is een man die graag iets doet
voor de samenleving. Zo heeft hij een aantal ja
ren terug een touringcar aangeschaft. Deze stelt
hij tegen een geringe vergoeding beschikbaar
aan verenigingen of goede doelen. Daarnaast
wil Joop afrekenen met het probleem van slik
op de weg tijdens oogstwerkzaamheden. Om
die reden verhuurt hij zogenaamde 'slikkarre-
tjes'. Het gaat om voormalige aanhangwagens
van Rijkswaterstaat, gebruikt bij wegwerkzaam
heden. Die heeft hij opgekocht en omgebouwd.
Nu dienen ze als wegafzetting bij slik op de weg.
„Ontstaat er door slik op de weg een ongeluk,
dan ben je als vervuiler verantwoordelijk. Op
deze simpele manier kun je een hoop ellende
besparen." De karretjes zijn door eenieder te ge
bruiken.
Bluekens Truck en Bus biedt in samenwerking met Volvo Trucks een uitgebreid trainingsprogramma dat voldoet aan de
EU-richtlijn 2003/59/EG (codè 95, verplichte nascholing beroepschauffeurs). Door de trainingen te volgen kan maar
liefst 5-10% bespaard worden op het brandstofverbruik. Kortom: de chauffeursopleiding van Bluekens en Volvo Trucks
is een rendabele investering.
Er zijn zes modules, die afhankelijk van het soort training theorie combineren met praktische oefeningen. Ze zijn
afgestemd op het dagelijkse werk van de chauffeur. Het hele cursusprogramma kan aangepast worden aan de behoeften
van uw transportbedrijf.
Zuinig rijden
Veiligheid
Transport en wetgeving
Persoonlijke gezondheid en eerste hulp
Lading zekeren en criminaliteitspreventie
BBS-training
Bluekens Truck en Bus Roosendaal Gewenten 51 4704 RE Roosendaal Tel.: 088 006 98 40
VOLVO