'Leuk dat eerlijke producten nu ook in andere winkels liggen' BirB i T Houte Mitchel: 'De tegenstanders zitten op een damclub en wij niet' 'Door in gesprek te gaan ontstaat vaak winst voor beide partijen' 'Als ondernemer ontkom je niet meer aan internet' Wereldwinkel Tholen in twee decennia met tijd meegegaan DÉ SPECIALIST IN ZONNE-ENERGIE Tien optredens voor talentenjacht Donderdag 15 maart 2012 THOOLSE COURANT 15 „Een prachtige winkel." Joost Muurling is enthousiast over de Wereldwinkel. Voor het eerst in jaren is hij zater dag, met zijn vrouw, terug op Tholen. Muurling nam destijds het initiatief voor de Wereldwinkel. „Het vierde lustrum, daar wilde ik bij zijn", zegt hij. Samen met Els Schrauwen, bestuurslid van het eerste uur, onthult hij een tegel met een toepasselijke tekst erop. Dertig vrijwilligers Utopie De leegstand in de dorpen gaat niet vanzelf over na de crisis. Dat zegt Tjeu Paffen van de Kamer van Koophan del Zuidwest Nederland. Hij hield in Meulvliet een be toog gehouden over het 'nieuwe winkelen' voor de leden van de Thoolse Ondernemers Federatie (TOF). „Wil je als ondernemer in de toekomst een goede boterham ver dienen, dan ontkom je niet aan een internetwinkel." Consument hecht ook aan persoonlijk contact Systems Vissers en jagers Service Verdiepen interieur Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Die Heenetrecht voor het eerst Zeeuws kampioen schooldammen Haarlemmerzet Strijdlust Halve finale Harriëtte van Luijken uit Tholen is mediator, coach en trainer Wereld Winkel Tholen Twintig jaar Werelwinkel in Tholen wil het bestuur niet zomaar voorbij laten gaan. Groene en witte ballon nen rond de deur. en versiering in de winkel, maken zaterdag duide lijk dat er iets te vieren valt. Vrij willigers en oud-vrijwilligers zijn uitgenodigd. In de winkel aan de Kerkstraat is in plakboeken en op vellen papier te zien wat er de afge lopen jaren aan activiteiten is ont plooid om een eerlijke handel te promoten. Joost Muurling. die te genwoordig in Soest woont en pas toraal werker is, bladert er nog eens in om terug te kijken. Zijn sociale bevlogenheid als chris ten was destijds de drijfveer om een Thoolse Wereldwinkel te willen op richten, vertelt hij. Concreet wat willen doen voor de naaste in de Derde Wereld. „De handen uit de mouwen steken jn de naam van Je zus Christus." Muurling herinnert zich de contacten met wethouder Versluys. De winkel begon in maart 1992 in de Stoofstraat en kreeg een subsidie van de gemeente. Die is la ter afgebouwd, mede in het kader van de bezuinigingen. Huidig voor zitter Ben Schoonen vindt dat op zich goed. ,Je moet je zelf kunnen bedruipen." In november 2000 verhuisde de Wereldwinkel naar de Bakstraat, in juni 2003 naar het huidige onderko men in de Kerkstraat. Daarmee zit ze écht in het centrum. Het assorti ment werd uitgebreid met sieraden en cadeau-artikelen. Maar juist die non-foodproducten vinden de laat ste jaren minder aftrek. „Een ge volg van de economische crisis", meent secretaris Els Schrauwen. „De omzet van de food stijgt nog steeds." Naast koffie, thee en cho colade zijn tegenwoordig ook oos terse woksauzen en kruidenpasta's populair. „We zijn als winkel zeker met onze tijd meegegaan", zegt Schoonen. Met dertig vrijwilligers is er op dit moment een behoorlijke groep mensen actief bij de Wereldwinkel, die ook wordt gesteund door een twintigtal donateurs. Steun die be langrijk is, want de Wereldwinkel heeft al die jaren voortdurend op de kosten moeten letten. Zo is er twee jaar geleden uit financieel oogpunt voor gekozen om niet mee te gaan met de nieuwe landelijke huisstijl, maar er zelf een te ontwikkelen. Els Schrauwen vertelt dat het ves tigen van nieuwe winkels in de Kerkstraat ook positief werkt op de aanloop in de Wereldwinkel. Ze on derscheidt twee groepen klanten: mensen die uit ideële overwegingen producten komen kopen, en men sen die weten dat er leuke dingen in de winkel te vinden zijn. De ca deau-artikelen worden tegenwoor dig aangepast aan het seizoen. En er is een hoek met tweedehands boeken, wat pure winst oplevert voor de winkel. „Er is een grote sprong gemaakt, alles gaat veel professioneler dan vroeger. Er moet ook veel meer geregeld worden, het is commerciëler geworden." Elke vrijwilliger heeft zo zijn eigen re denen om zich voor de Wereldwin kel in te zetten, en dat zijn lang niet altijd meer de idealen die de men sen van het eerste uur hadden. Wethouder Jan Oudesluijs bena drukt met name het werk van de vrijwilligers. Maar hij zegt ook dat de strijd voor eerlijke producten er een blijft van deze tijd. En hij ver telt iets over het ontstaan van het fenomeen wereldwinkel, eind jaren zestig. De wethouder stempelt de eerste kortingskaart af die in ver band met de lustrumviering is geïntroduceerd. Klanten krijgen bij elke besteedde vijf euro een stem pel. Een volle kaart (20 stempels) geeft recht op twintig procent kor ting op de aankoop van een non food artikel naar keuze. Daarnaast is er een actie met symbolische voedselpakketten, waarvan de aan koopprijs met vijftig procent wordt verhoogd en dit bedrag rechtstreeks naar een goed doel gaat. Schoonen bedankt de groep die de lustrumviering heeft voorbereid. Martine Alleijn uit Halsteren had tevoren iedereen verwelkomd. „Welke winkel bestaat er tegen woordig nog twintig jaar?" stelde ze daarbij. Op naar de 25 jaar, zegt voorzitter Schoonen. „Eigenlijk zouden we overbodig moeten zijn. Maar het is een utopie om te den ken dat er over vijfjaar overal eer lijke handel zal zijn." "Els Schrau wen ziet dat de boodschap van de Wereldwinkel navolging krijgt. „Het is leuk om te zien dat tegen woordig ook in andere winkels eer lijke producten te koop zijn." Vrijwilligers en oud-vrijwilligers van de Wereldwinkel Tholen. Het koop- en winkelgedrag van de consument verandert ingrijpend. „De tijd dat de consument vanzelf sprekend naar de winkel komt is definitief voorbij", zegt Paffen. Die uitspraak geldt met name voor elek tronica en vrijetijdsartikelen. „Con sumenten doen steeds meer interne taankopen. Naar verwachting be steden consumenten dit jaar elf mil jard euro online. Goed voor twaalf procent van het totaal aantal verko pen in de detailhandel. Die aantal len nemen de komende jaren alleen maar toe." Hij gooit er nog wat cij fers tegenaan over het internetge bruik in Nederland. „Eenennegen tig procent van de huishoudens heeft tegenwoordig verbinding met het wereldwijde web. En gemid- CeciliawegZ I 4697 RV I Slnt-Annaland 0166 - 6543 35 i www.bcon-energysystems.nl de ld besteden we twaalf uur per week 'surfend' op internet. Als win kelier is het belangrijk te weten wie jouw klant is en waar hij naar op zoek is." Paffen onderscheidt twee soorten winkeliers: vissers en jagers. „Vis sers blijven wachten totdat de klant toehapt, terwijl jagers precies we ten wat de klant wil." Een onderne mer met een internetwinkel is vol gens de KvK-man zo'n jager. „Deze beschikt over allerlei be langrijke klantgegevens: van naam en adresgegevens tot de producten die een klant ooit heeft gekocht. Dat maakt het eenvoudig om het aanbod van je winkel af te stemmen op je klanten." Hij vraagt het pu bliek wie van de ondernemers een internetwinkel heeft. Het blijft op vallend stil. Het resultaat: niemand. Toch voert Nederland in Europa de koppositie als het gaat om internet aankopen. Zeventig procent van de bevolking koopt, al dan niet fre quent, op internet. „Gemak is voor 54 procent van de mensen de voor naamste reden voor online aanko pen, gevolgd door een lagere prijs (43 procent)", zegt hij. „Factoren als snelheid en de mogelijkheid om dag en nacht een bestelling te plaat sen spelen ook een rol." Er zijn ook tal van redenen te bedenken om juist niet op internet te kopen. Paf fen: „Zo kun je via internet nog steeds niet voelen of ruiken. Dat is dan ook meteen de voornaamste re den van consumenten om hun aan koop in een fysieke winkel te doen." Is het doek voor de detailhandel zonder internetwinkel dan officieel gevallen? Dat is volgens de KvK'er iets te kort door de bocht. „Fysieke winkels blijven altijd bestaan, maar niet in deze vorm. Het product staat niet langer centraal. De consument weet al lang en breed wat hij wil en voor welke prijs. Belangrijk is de ervaring of beleving in de winkel. En niet onbelangrijk: het persoon lijk contact en de service. Want daar schort het bij internetbedrijven vaak nog aan. Daar kun je als on dernemer je voordeel mee doen." Toch wil hij voorop stellen dat je als winkelier in deze tijd zeker niet meer je ogen kunt sluiten voor het internet. „Tal van grote concerns hebben de kracht van het internet de afgelopen jaren ruimschoots on derschreven." Diezelfde kansen lig gen er wat hem betreft voor de klei nere winkeliers. Als voorbeeld noemt Paffen een winkel waar klanten op internet hun product kunnen bestellen en vervolgens moeten afhalen in de winkel. „Op die manier vergrootje als winkelier de kans op impulsaankopen", zegt hij. „Je trekt je klanten haast letter lijk over de drempel." Paffen on derstreept nogmaals het belang van persoonlijk contact. „De klant ver wacht het ook. Geef je daar geen gehoor aan, dan ben je de klant on herroepelijk kwijt. Het is dan nog maar de vraag of ie terug komt." Ondernemers die serieus overwe gen een webwinkel te starten doen er volgens Paffen goed aan om zich daar vooraf goed in te verdiepen. „Het is niet iets wat je er zomaar in een halfuurtje bij doet. Ook is het een flinke investering. Kosten die je als kleine ondernemer misschien niet snel zult terugverdienen. Daar om is het handig om van elkaar te weten of er interesse is. Zo kun je de kosten voor de ontwikkeling de len. Dat bespaart geld." Paffen begrijpt dat de stap naar een internetwinkel voor sommige on dernemers een brug te ver is. „Het hoeft niet altijd veel geld te kos ten", zegt hij. „Maak gebruik van social media zoals Facebook. Dat is gratis aandacht voor je bedrijf of producten. In Sint-Aiinaland zit een ondernemer die niet anders doet. En zorg dat je vindbaar bent in zoekmachines zoals Google." De Kamer van Koophandel roept de winkeliers op om het zogenaam de 'nieuwe winkelen' vooral als een kans te zien en niet als bedreiging. na Advertentie I.M. i De talentenjacht Tholen's got Talent van de jongerenraad Tholen (Joth) telt tien optredens. De Joth heeft de inschrijving nu gesloten. De deelne mers hebben zich solo of met een groep aangemeld voor het evene ment op zaterdag 31 maart in de Vossenkuil in Oud-Vossemeer. Aan staande zaterdag worden de deelne mers in de Vossenkuil voorbereid op hun optreden door twee profes sionele coaches. Dat zijn acteur en dramadocent Martijn Hendricks en zangdocente Ester van der Linden. Zij helpen de deelnemers zich straks optimaal te presenteren voor de driekoppige jury. De toegang tot de talentenjacht, die op 31 maart om acht uur 's avonds begint, is gratis, wel geldt een vol is vol beleid. De presentatie is in handen van twee jongerenraadsleden. De categorieën waarin wordt opgetreden zijn dans, acrobatiek, muziek, cabaret en zang. De Joth houdt op 22 maart een openbare vergadering^, Mitchel Ponse (11), Bart Gijzen (11), Vilthuirsan Muthukumaru (11) en Romy Hubers (12) van basisschool Die Heenetrecht uit Oud-Vossemeer hebben woensdag het Zeeuws kampioenschap schooldammen gewon nen. Daarmee heeft het Vosscmeerse damteam zich geplaatst voor de halve finale. Nooit eerder werd een damteam van Die Heenetrecht Zeeuws kampioen. ,A1 jaren eindigen we in de top vijf', zegt juf Carolien Fase. Woens dag was het in Lewedorp dan toch raak. De Vossemeerders waren de leerlingen van de Julianaschool uit 's-Gravenpolder te slim af. Ook voor het damteam van basisschool Ter Tolne uit Tholen was er een po diumplaats. Dat eindigde als derde. De vier basisscholieren uit groep acht namen het op tegen drie andere Zeeuwse damteams. Het resultaat: twee keer winst, één keer gelijkspel. Na de poulewedstrijden volgden de kruisfinales waar Vossemeer lijn recht tegenover basisschool Ter Tol ne uit Tholen stond. Een Thoolse confrontatie met winst voor Die Heenetrecht. De eindstand: 6-2. Ro my, Bart, Vilthuirsan en Mitchel hadden zich daarmee geplaatst voor de finale waar ze het opnamen tegen het damteam van de Julianaschool uit 's Gravenpolder. „Behoorlijk spannend", zegt Mitchel. „De te genstanders zitten op een damclub en wij niet." Wel kreeg het Vosse- meerse team voorafgaand aan het Zeeuwse kampioenschap school dammen extra damlessen van André Kousemaker. „De scheidsrechter tijdens het Thools kampioenschap dammen", zegt Bart. „Hij heeft ons een paar extra 'zetten' geleerd, zoals de Haarlemmerzet." Op school hebben de vier klasgeno ten veel geoefend. Voor en na schooltijd en zelfs de pauzes wer den opgeofferd. Het was allemaal niet voor niets, want ze wonnen. Daarmee hebben de Vossemeerse dammers zich geplaatst voor de lan delijke halve finale op 12 mei. „Waar dat is, weten we nog niet", zei Bart. De overwinning hebben Mitchel, Bart, Romy en Vilthuirsan gevierd bij McDonald's in Goes. „Samen met het damteam van Ter Tolne", zegt Bart. „Dat was ontzettend ge zellig." Juf Carolien beaamt het. „De onderlinge sfeer was tijdens heel het toernooi erg goed." De volgende dag op school kregen de Vossemeerse leerlingen een stuk chocola met een brief erbij, afkom stig van juf Carolien Stevense. Op het briefje stond het volgende: „Ik erken dat jullie de beste zijn, op naar 12 mei. dan hebben wij weer een kans." Fase legt uit: Juf Caro lien Stevense heeft een zoontje op Ter Tolne, ze heeft dus dubbele be langen." De vier basisscholieren van Die Heenetrecht kunnen er wel om lachen. Mitchel: „Ze snappen het niet, hè. Het is juist andersom. Op 12 mei hebben wij weer een kans om ze in te maken." Het is duidelijk. De strijdlust zit er nog goed in. In totaal staan er acht Zeeuwse damteams in de landelijke halve fi nale schooldammen. Die finale is onderverdeeld in twee niveaus. Uit de Welpenklasse (groep 5 en 6) mo gen drie teams naar de halve finale. Hier was de uitslag als volgt: 1. Louise de Colignyschool, Vlissin- gen, 2. Theo Thijssenschool, Vliss- ingen, 3. De Wissel, Vlissingen. Uit de pupil lenklasse (groep 7 en 8) gaan vijf teams naar de halve finale. De uitslag: 1. Die Heenetrecht, Oud-Vossemeer, 2. Julianaschool 1 's-Gravenpolder, 3. Ter Tolne, Tho len, 4. Julianaschool 2, 's-Graven polder, 5. Louise de Colignyschool, Vlissingen. De winnaars van de lan delijke halve finale op 12 mei gaan door naar de finale op zaterdag 9 ju ni in het Friese Opeinde. Mitchel heeft goede hoop voor de halve fi nale. „We gaan er keihard tegen aan." Een burenruzie over de plaats van een schuurtje. In conflict met een collega op de werkvloer, of omgaan met een echtscheiding. Waar men sen leven en werken ontstaan conflicten. Miscommunicatie en verkeer de aannames zijn slechts enkele oorzaken. Een juridische procedure vaak het gevolg. Zelden leidt dat tot aanvaardbare oplossingen voor beide partijen. „Mediation doet dat wel", zegt Harriëtte van Luijken, NMI Registermediator aan de Botermarkt in Tholen. Zonder het verleden te negeren staat bij mediation het heden en de ge wenste toekomst centraal. „En daar in zit meteen het grote verschil met de juridische benadering", zegt ze. „Als mediator ben ik de regisseur van de oplossing die mijn cliënten samen gaan vinden. Ik stel vragen, reik ideeën aan en houd mensen een spiegel voor. Dan ontstaat vaak van zelf het inzicht, waardoor juridische procedures niet nodig zijn." Conflicten ontstaan overal. Op de werkvloer, in een huwelijk, relatie of op bestuurlijk niveau, bijvoorbeeld tussen gemeenten en inwoners. „Naar de rechter stappen voor je ge lijk is een mogelijkheid. Maar men sen streven vaak enkel en alleen hun eigen doel na. Het gevolg: een pro cedure die soms jaren kan duren. Bovendien gaat het bij conflicten niet altijd om juridisch gelijk. Men sen willen hun verhaal kwijt. Als mediator luister ik naar beide stand punten." Van Luijken onderzoekt hoe de relatie tussen beide partijen er in de toekomst uit kan zien. „Door in gesprek te gaan, ontstaat vaak winst voor beide partijen. En dat is precies waar mediation op ge richt is." Ze stelt dat er gemiddeld drie tot vier gesprekken van ander half uur nodig zijn om tot een oplos sing te komen. „Uiteraard afhanke lijk van het probleem", zegt ze. „Het allerbelangrijkste is dat mensen met elkaar bepalen hoe het eindresultaat er uit ziet en dat geeft een oplossing waar beide partijen ook in de toe komst tevreden over kunnen zijn." Van Luijken richt zich met name op echtscheidingen, arbeidsconflicten en conflicten tussen bedrijven, ge meenten en overheden. Daarbij heeft ze geheimhoudingsplicht. „Vertrouwen en veiligheid is de ba sis", zegt ze. „Ook is mediation nooit verplicht. Het geschiedt altijd op vrijwillige basis." Als voorbeeld geeft ze een echtscheiding. Juri disch gezien heeft degene die voor de kinderen zorgt twaalf jaar recht op alimentatie. Toch zijn er genoeg vrouwen (en ook mannen) die na de scheiding helemaal niet zitten te wachten op het geld van hun ex- partner. Ze willen onafhankelijk zijn. Door passende afspraken te maken, voorkom je conflicten in een later stadium. (Advertentie LM.) Bij Harriëtte van Luijken staat niyt het verleden, maar de toekomst centraal. De winnaars van het Zeeuwse kampioenschap schooldammen: vooraan Vilthuirsan Muthukumaru met mascotte 'Vetje', daarnaast Mitchel Ponse. Achter zitten Bart Gijzen en Romy Hubers.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 15