2012
DE THOOLSE COURANT
Schipper f OAZ
Rabobank De gemeente Tholen hecht veel belang aan de
VERKIEZING FAMILIEBEDRIJF VAN HET JAAR
'AUTO'S WEER MOOI MAKEN GEEFT VOLDOENING'
'MET ALLE KLANTEN EEN GOEDE BAND OPBOUWEN'
Donderdag 16 februari 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
7
ER WORDT JE
VEEL WERK GEGUND
SFEER VAN OUDE JONGENS
KRENTENBROOD
gemeente Tholen
AUTOSCHADE BUIJS
Centrum
Familiebedrijf
Oosterschelde
HAIRSTYLINGSHOP LEEN RIJSTENBIL
H f'? s j i -:f - '1
ik
11 "w*zffii&y,-',t&\m -
Autoschade Buijs, Energieweg 25, Tholen.
EEMHEhTIBDe
Hairstylingshop Leen Rijstenbil, Molenstraat 31, Oud-Vossemeer.
We wensen u veel leesplezier.
Op deze pagina kunt u de verhalen lezen van twee bekende familiebedrijven die
deelnemen aan de verkiezing Thools Familiebedrijf van het jaar 2012.
Deze verkiezing is een initiatief van de NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers), het
Centrum van het Familiebedrijf en de Eendrachtbode. De jury bestaat uit burge
meester W. Nuis (voorzitter), mr. A.A.J. Schot (notaris), mr. D.P. Gunst (Schipper/
OAZ) en A. de Korte (directeur Rabobank Oosterschelde). Zij gaan de bedrijven
beoordelen aan de hand van criteria zoals familiaal karakter, innovativiteit, duur
zaamheid, klanttevredenheid en toekomstvisie.
Later dit jaar worden alle verhalen gebundeld in een prachtig boek en zal tijdens
een speciale verkiezingsavond de winnaar bekend worden gemaakt.
Wilt u ook deelnemen aan de verkiezing, neem gerust contact met ons op.
Familiebedrijven staan centraal op deze pagina. Wie hiervoor in aanmerking wil
komen, moet voldoen aan tenminste twee van drie criteria die het Centrum van
het Familiebedrijf heeft aangegeven: 1. meer dan 50% van het bedrijf is in han
den van een enkele familie 2. een familie heeft beslissende bevoegdheden in
zake bedrijfsvoering en opvolging 3. een meerderheid of tenminste twee leden
van de leiding van de onderneming, zijn afkomstig uit éérvfamilie.
Gert-Jan Buijs en Marianne Buijs-Priem uit Stavenisse begonnen in 2007 met z'n tweeën in Tholen een au-
toschadebedrijf. Het was een avontuur, maar vooral hard werken. In vijfjaar groeide het bedrijf gestaag. Ze
willen verder groeien.
Het is een heel druk bestaan, vertelt Gert-Jan Buijs (29) terwijl hij net uit een bespreking komt. Dat het hectisch zou
worden toen hij voor zichzelf begon, had hij wel verwacht. Het bedrijf is dit jaar aan zijn eerste lustrum toe. Buijs kan
al terugblikken. „Je start bij nul. Nu zijn we met vijf personen. Het is mooi wat we hebben opgebouwd."
Met de werkplaats en het kantoor aan de Energieweg vielen ze in een gespreid bedje. In het pand hadden al enkele
autoschadebedrijven gezeten. De inboedel was nog compleet. Met twee bruggen, een spuitcabine, kantoor. Alles
stond er nog. Marianne (29), die anderhalve dag per week de administratie doet en de telefoon opneemt, stond er
van te kijken. „Het was echt uniek dat we de complete inventaris konden overnemen."
Buijs herstelt auto's voor particulieren en verzekeringsmaatschappijen. Doet de complete afhandeling. Klanten
krijgen gratis een vervangende auto bij schadereparatie. En tien jaar garantie op het spuiten. Sinds 1 februari is Buijs
lid van de Focwa. Een flinke stap voorwaarts, zegt hij. „Ze stellen eisen aan apparatuur, scholing, inrichting en uitstra
ling. Voor verzekeringsmaatschappijen geeft dit een stukje vertrouwen. Het is een kwaliteitskeurmerk."
Gert-Jan werkte na de lts en de mts als monteur en schadehersteller bij verschillende bedrijven. Grote en kleine.
Deed het uitvoerende werk. Miste het directe contact met de klanten. „Dat is de reden dat ik voor mezelf wilde be
ginnen. Ik wil niet alleen repareren, maar ook directe binding met de klanten. Dat geeft veel meer voldoening."
Autoschade Buijs heeft veel klanten op Tholen. Gert-Jan komt uit Sint Philipsland, Marianne uit Stavenisse. Ze ken
nen veel mensen. Ze hebben vertrouwen opgebouwd. Bovendien merken ze dat klanten trouw zijn. „Er wordt je veel
werk gegund," zegt Marianne. Maar dat is niet genoeg. Klanten moeten ook tevreden zijn als ze hun auto weer heel
komen ophalen. „Kwaliteit en service bieden. Mensen bellen, contact houden, netjes zijn. Dat is belangrijk", zegt ze.
Buijs bestrijkt een gebied van 25 kilometer in de omtrek. Zestig procent is werk voor verzekeringsmaatschappijen,
veertig procent is particulier. Gert-Jan: „Deukje eruit halen, bumperhoekje herstellen of spuiten." Ook al maakt hij
lange dagen, Buijs geniet van het werk: „Een lelijke auto weer mooi maken, dat geeft voldoening. Het is een uitda
ging. En geen dag is hetzelfde."
Gert-Jan en Marianne Buijs.
accountants, bedrijfs- en organisatie adviseurs
www.ondernemendoejesamen.nl
organisatie
van lokale
uan het
Thoolse bedrijvigheid en draagt daarom ook de
familiebedrijven een warm hart toe - www.tholen.nl
Als achtjarige jongen kwam hij al in de kapperszaak van zijn oom Adrie Everaers in Sint-Philipsland. Het bleek
een inspirerende omgeving voor Leen Rijstenbil. Nu is de 63-jarige Vossemeerder al bijna een half eeuw heren
kapper.
Wilma Rijstenbil, Daniëlle van Kuijk en Leen Rijstenbil v.l.n.r.
\?flZiKy m
Op zijn tiende zeepte hij al klanten in bij Frans Hommel in Oud-Vossemeer. „Dat was nog echt barbierswerk. De
mannen kwamen zich laten scheren." Rijstenbil mocht het geld uit de fooienpot houden. Hij begreep al vroeg dat
er geld mee te verdienen was. Op zijn veertiende begon hij bij Henk Duine in Sint-Maartensdijk. „Er zijn daar nog
steeds mensen die me kennen." Hij zou er acht jaar blijven. Haalde zijn diploma's en maakte de overstap naar Roo
sendaal. De stad waar hij ook andere mensen leerde knippen: dokters, artiesten, bankiers. „Ik keek ertegenop. Tot
dat een van hen tegen me zei dat iedereen zijn gaven heeft. Ik leerde met allerlei mensen omgaan" In 1980 begon
hij voor zichzelf. „Er was op het eiland behoefte aan een salon die gelijk was aan wat ik in de stad gewend was."
Het werd een heren- en damessalon. Aan de Molenstraat waar hij de buurtsuper van A&O verbouwde. Een jaar later
kwam Adrie Zwagemaker om de dames te knippen, Leen bleef de herenkapper. Van werknemer werd hij werkgever.
„Maar dat heb ik nooit zo gevoeld. Het is hier een sfeer van oude jongens krentenbrood."
Leen bleef bij zijn stiel. Een rasechte herenkapper die het met iedereen kan vindep, zegt hij. Van de dominee tot
prins carnaval. „Je probeert met alle klanten een goede band op te bouwen. Dat ze zich, na een kwartier in de stoel
te hebben gezeten, prettig voelen."
Volgens Rijstenbil heeft een kapper een speciale relatie met zijn klant. „Ik zit aan iemands hoofd. Mensen begin
nen te vertellen, maar ze moeten het gevoel hebben dat het niet verder verteld wordt. Ik hoor heel veel. Dat is het
mooie van ons vak."
De opening van de kapsalon werd door burgemeester Baerends gedaan. Na een grondige verbouwing, vele jaren
later, was het de beurt aan burgemeester Van der Munnik. Dat was niet voor niets, het waren zijn klanten. Samen met
zijn vrouw Wilma woont Leen boven de zaak. In de woonkamer staat de kaptafel van zijn oom Adrie. Grote spiegels,
marmeren kast, twee wastafels. Een museumstuk.
Rijstenbil noemt zich een regiokapper. Behalve van Tholen komen de klanten ook uit West-Brabant. Maar alleen op
afspraak. „Mensen weten wanneer ze aan de beurt zijn. Tijd is kostbaar tegenwoordig. Maar in het begin keken ze
er vreemd tegenaan: je bent toch geen dokter, zeiden ze." Rijstenbil geniet nog elke dag van zijn vak. „Ik ben iedere
dag dankbaar dat ik het werk mag doen."
V