'Op een gegeven moment denk je alleen nog maar in het Engels' 'Ik ben nogal een kleine uitvinder, altijd wel met aparte dingen bezig' Wild is het heerlijkste scharrelvlees in de pan JLievensberg Donderdag 16 februari 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Besneeuwde bergen. Janita Kosten (21) uit Sint Philips- land had ze nog nooit gezien. Het had ook niet haar voorkeur. Liever ging ze naar Indonesië. Die plannen gingen op het laatste moment niet door. Het werd voor de student aan de pabo-lerarenopleiding een stage in Ca nada. Chilliwack om precies te zijn. Drie maanden stond ze voor de klas, deed onderzoek naar het christelijk on derwijs en genoot van de ongerepte natuur. Emigranten Bijbelverhalen Composiet Janita Kosten uit Sint Philipsland liep stage op een school in Canada Heimwee Minder stress Adrie Pijnen uit Tholen bouwt mee aan duurzaam jacht ZeeZilt40 Vacuüminjectie Stemmen van lezers Zorgen om proef met biobedfilter varkens Coöperatie Nek uitsteken fziekenhuis dinsdag 21 februari (Carnavalsdinsdag) www.lievensbergziekenhuis.nl Voor veel studenten is- een stage in het buitenland een droom. Maar voor Janita was het verplichte kost. Niet dat ze er geen zin in had. Integen deel. De voorbereiding ging alleen niet helemaal volgens de planning. „Mijn voorkeur ging uit naar Indo nesië. Het onderwijs is daar veel minder goed geregeld. In dat land kun je als leerkracht nog echt iets be tekenen voor de kinderen." Keerzij de is dat de infrastructuur op de ver schillende eilanden onderling sterk verschilt. Zo ontbrak het aan een in ternet- of telefoonverbinding voor contact met het thuisfront. Dat was voor Janita toch wel een vereiste. De plannen voor een stage in Indonesië belandden daardoor in de prullenbak. Maar de tijd tikte d(x>r. De Flupland- se had nog zes weken om een stage plaats te regelen. Haalde ze dat niet. dan liep ze onherroepelijk studiever traging op. Dat was wel het laatste waarop ze zat te wachten. Klasge noot Marina Morree kwam met het verlossend antwoord. „Ga je mee naar Canada, vroeg ze. Daar heb ik niet lang over getwijfeld. Simpelweg omdat ik geen tijd had om me nog maals te verdiepen in een stageplaats in een ander land." Achteraf heeft de pabo-studente geen moment spijt gehad van haar keuze. „Marina had alles uitgezocht: van de vliegreis tot de school en het verblijf." Het enige wat ze hoefde te doen was haar spullen pakken en in het vliegtuig stappen. Op donderdag 3 november 2011 was het zover. Voor het eerst in haar leven verliet Janita het Europese continent. Der tien uur later stond ze in Vancouver, in het zuidwesten van Canada. „Overal waar je keek, zag ik be sneeuwde bergen. Die had ik nog nooit gezien." Janita keek haar ogen uit. Wat haar direct opviel was dat al les zo groot is. „Huizen, auto's, kan toorgebouwen. Het is allemaal im mens. En dan te bedenken dat het in de Amerikaanse steden allemaal nog een stuk groter is." De Fluplandse verbleef samen met haar studiege noot Marina bij een gastgezin in Chilliwack, een middelgrote stad (70.000 inwoners), honderd kilome ter ten oosten van Vancouver. Een stad met een grote groep (nakome lingen) van Nederlandse emigranten die na de Tweede Wereldoorlog en watersnoodramp massaal naar Cana da vertrokken. Veel van hen zijn lid van de Gereformeerde Gemeente. Deze telt dferi 'kleine negenhonderd leden. Zo ook de familie Bisschop. het gastgezin waar Janita en Marina verblijven. „Oorspronkelijk komen ze uit Staphorst", zegt Janita. Het verblijf bij het gezin was voor de Fluplandse alleen al een beleving. „Drie maanden heb ik van het boe renleven kunnen proeven. Zo heb ik een keer om vijf uur 's morgens de koeien gemolken. Dat was een erva ring op zich. Erg leuk om een keer te doen." Haar verblijf in Canada draai de natuurlijk niet om koeien melken en meehelpen in de boerderij. Dan had ze wel een andere opleiding ge daan. De vierdejaars pabo-studente aan de Driestar Flogeschool in Gouda werd al snél in het diepe gegooid. „Dan sta je daar ineens voor class one and two van de Mount Cheam Christian School (MCCS). Lesgeven in het Engels. Bijbelverhalen voorlezen in het Engels. Best spannend en be hoorlijk wennen. Regelmatig dacht ik bij het voorlezen: 'hoe ga ik dit nu weer uitspreken.' Af en toe hoorde ik de kinderen zeggen: 'she talks weird' öf 'she has a funny accent'. Gelukkig rekenen kinderen je daar niet op af. Voor vertrek heeft Janita zoveel mo gelijk gedaan om haar Engels te ver beteren. Zo volgde ze een Cam-- bridge cursus en kreeg les van een 'native speaker'. Toch leerde ze nog het meest in de praktijk. „Als je heel de dag gedwongen wordt Engels te praten, dan gaat het op den duur van zelf. Op een gegeven moment denk je alleen nog maar in het Engels." Het meest bijgebleven is haar les aardrijkskunde. „Ik vertelde dat Ne derland onder de zeespiegel ligt. De kinderen konden het bijna niet gelo ven. De volgende dag komt er een jongetje naar me toe en zegt: Juf, het moet toch wel heel eng zijn om daar te wonen." Janita stond gedurende haar stage niet alleen voor de klas. Haar stage stond immers in het teken van onder zoek. „Officieel moest ik maar tien lessen geven, maar dat zijn er. wel meer geworden." De tijd dat ze niet voor de klas stond, besteedde Janita aan haar onderzoek. Dat ging over hoe de school het christelijk onder wijs in de praktijk brengt. Ze pluisde de schoolgids van voor tot achter uit, deelde vragenlijsten uit aan docenten en observeerde. Een conclusie heeft ze nog niet. Wel viel haar op dat leer krachten de Bijbelverhalen heel fei telijk vertellen. „Wij betrekken de kinderen veel meer bij het verhaal. Ook bij het bidden merkte ik dat. Dat werd op volwassen niveau gedaan. Eigenlijk is hij geen seriebouwer. Maar voor deze boot maakt jachtbou wer Adrie Pijnen uit Tholen een uitzondering. Het motorjacht Zee- Zilt40 moet het duurzaamste plezierjacht worden dat er op dit moment bestaat. Ontwerper Ludo van Well en zijn vrouw Dimp Nelemans uit Middelburg hebben Pijnen gevraagd mee te doen met hun project. Er zijn meerdere Zeeuwse ondernemers bij de bouw van de ZeeZilt be trokken. Op dit moment acht. Als alles rond is, wordt de boot in de loods van Pijnen aan de Slabbecoornweg in Tholen gebouwd. Pijnen was direct enthousiast. „Als ondernemer in de watersport moetje je kunnen onderscheiden. Dit is een ecoschip en eco is hot." De Zee- Zilt40 is met zijn 12 meter lengte de grotere en duurzamere opvolger van de ZeeZilt30. Dat is een ook een ontwerp van Van Well. Het is gericht op de stoppende zeiler. Volgens Ne lemans en Van Well is er namelijk een markt onder de zeilbooteigena ren van 50-plus. Zij vinden dat alles erop wijst dat die doelgroep de over stap maakt van zeilboot naar motor jacht. En dat deze mensen, naast an dere eisen, een voorkeur hebben voor toepassing van energiezuinige en natuurvriendelijke oplossingen voor de voortstuwing van een schip. De techniek staat niet stil en daarom wordt de Zeezilt40 uitgerust met de nieuwste mogelijkheden voor ener giebesparing. Zelf spreken de ont werpers niet over een duurzaam, maar een ecologisch schip. „Dat past beter bij het concept omdat wij niet alleen qua voortstuwing hybri de toepassen maar zelfs als bouw materiaal bamboe willen gebruiken. En voor het minimaal brandstofge- bruik natuurlijke oliën, zoals bij voorbeeld zonnebloemolie", zegt Dimp Nelemans. „We willen bijna alles elimineren wat niet milieu vriendelijk is. In de jachtbouw is zoiets nog nooit gebeurd." Het hele dak van de boot wordt voorzien van meerdere zonnecollec toren en er komen twee windpropel- lors op. Ook krijgt het schip een hy bride elektromotor en een steunzeil. Daarmee wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van windenergie. Een kite is optioneel. Het schip gaat op de hybride motor varen en haalt daarbij 10 tot 12 knopen en met de kite (al leen op de wind) haalt het schip mi nimaal 6 knopen. Vanwege de techniek die Pijnen toe past, wordt de boot ook lichter van gewicht. Dat is zijn specialiteit. ..Ze zochten iemand die verstand heeft van composiet en innovatie." Pijnen heeft zich toegespitst op het bouwen van boten met een romp van com posiet. Dat is een samenstelling van verschillende materialen. Bij Pijnen is dat een combinatie van glasvezel met Amerikaans pvc-schuim en epoxyhars. „We kijken of we een nog ecologischer product kunnen gebruiken, zoals bamboe." De ZeeZilt30. waarbij Pijnen niet betrokken was, heeft een romp van multiplex, maar dat is volgens Pij nen zwaarder dan zijn composiet. „Bij een lichtere boot heb je ook minder pk's in je motor nodig en bovendien ga je harder." Pijnen ver telt dat hij nog nooit een boot met een polyester heeft gebouwd. „Po lyester is een chemisch proces en dat geeft een enorme stank. Ik ge bruik liever zoveel mogelijk natuur lijke producten." Volgens Pijnen zijn er wel al ecoboten van staal en polyester, maar nog geen van een composiet. Het project ZeeZilt40 is een concept De halve Nederlandse enclave die in Chilliwack woont heeft een krahhel achtergelaten op de Canadese vlag die Janita Kosten als aandenken mee naar huis nam. terwijl je de kinderen veel meer be trekt als je het vereenvoudigt. Dat is voor verbetering vatbaar. Verder is het een prima school met een duide lijke structuur." Janita vindt het jammer dat ze niet echt iets heeft kunnen betekenen in Canada. „Dat was ook de reden waarom mijn voorkeur uitging naar Indonesië. Daar doe je er echt toe als leerkracht. In Canada loopt alles toch wel gesmeerd. Een Nederlandse leer kracht meer of minder, maakt daar niet het verschil." Los daarvan heeft de Fluplandse een geweldige tijd ge had in Canada. „Tijdens de kerst hebben we Vancouver verkend, kerstmarkten bezocht en genoten van de ongerepte natuur. Er lag ontzet tend veel sneeuw. Zeker een halve meter. En op het koudst was het overdag min twintig. Toch is dat niet extreem koud-, want in het noorden vroor het soms- veertig graden." Heimwee heeft Janita niet gehad. „Daar heb ik simpelweg geen tijd voor gehad. Ik had het veel te druk met lessen voorbereiden en aan mijn scriptie werken." Contact met het thuisfront onderhield de studente via Skype, een computerprogramma waarmee je gratis kunt telefoneren. Maar even naar haar vriend bellen was er niet bij. Je zit met een tijds verschil van negen uur. Een gesprek moet je dus vooraf goed afspreken." De enige momenten dat ze naar huis verlangde was 22 december op haar verjaardag en met kerstmis. „Toen miste ik mijn vriend en familie." Hoewel de cultuurverschillen tussen Canada en Nederland minimaal zijn, verbaasde Janita zich over de manier waarop Canadezen oud en nieuw vieren. „Dat vieren ze daar bijna niet. Sowieso gaat er geen vuurwerk de lucht in. Dat is illegaal in Canada. En veel mensen gaan om tien uur al naar bed. Niet echt gezellig, dus." Op de vraag of ze haar stage over zou doen, twijfelt ze even. „Het is een hele ervaring. In een korte tijd leer je ontzettend veel. Ook heb ik gezien dat het leven niet zo stressvol hoeft te zijn als hier in Nederland. Canadezen zijn niet zo gehaast. Komt het vandaag niet af, dan maar morgen. Erg fijn." Wat Janita ver baasde was het aantal Nederlanders dat in Chilliwack woont. „Het is één grote Nederlandse enclave", zegt ze. Ze ontmoette er niemand uit de ge meente Tholen. Maar wel twee kos ters uit Bruinisse. „Die begonnen ge lijk in het Zeeuws te praten. Dat schept meteen een band. Leuk is dat." Alle Nederlanders die ze in die drie maanden ontmoette hebben een krabbel achtergelaten op de Canade se vlag. Trots laat ze hem zien. „Maar dat is niet het enige dat ik heb meegenomen, hoor. Mijn koffer zat op de terugweg vol cadeaus." Ondanks dat haar stage er op zit. is de pabo-studente nog niet klaar met haar opleiding. „Ik moet nog een ho stage (leraar in opleiding) doen. Die stage duurt 108 dagdelen en is de ul tieme beproeving voor het leraar schap. Een stageadres heeft Janita nog niet gevonden. „Te druk met het afronden van mijn scriptie", zegt ze. „En ik ben pas twee weken terug uit Canada, dus veel tijd om te zoeken heb ik nog niet gehad." Tijdens de lio-stage wordt er verwacht dat ze een klas volledig zelfstandig kan runnen. „Dat betekent niet alleen les geven. maar ook toetsen nakijken, rapporten maken en oudergesprek- ken aangaan." Ze is er niet bang voor. „Als ik het nu niet kan, kan ik het nooit." Wel vraagt ze zich af of ze snel een vaste baan zal vinden. „Het aantal banen in het basisonder wijs is erg beperkt. Je moet echt ge luk hebben dat je direct vast werk vindt." Jachtbouwer Adrie Pijnen gaat in zijn loods in Tholen het meest ecologische jacht van het moment bouwen. Op de achtergrond medewerker Roy Smits, die ook zal meehelpen aan het project ZeeZilt40. Waterlijnmodel van de ZeeZilt 40ft. De romp van de ZeeZilt40 wordt voorzien van twee zogeheten lifttunnels over de lengte van de romp. Adrie Pijnen: „Die verlopen van hoogte ten opzichte van de waterlijn. Door deze lifttunnels gaat het bootje iets harder. Hij gaat namelijk iets omhoog en daarmee kan hij één tot anderhalve knoop harder. waar elke deelnemer zijn innovatie ve licht over laat schijnen. Dat zijn op dit moment acht Zeeuwse onder nemers en twee uit Stellendam. „We komen een keer in de maand samen in Brouwershaven." Daar sparren de partners in het project over duur zame toepassingen in het ontwerp. De boot is al volledig uitgetekend door Van Well. Wel is het de vraag of de ZeeZilt40 ooit gebouwd wordt. „Het is maar net: komt het van de grond? Is er geld voor? En is er belangstelling voor?", zegt Pij nen. Dimp Nelemans is bezig met het aanvragen van subsidies voor het project en fondsenwerving. Pij nen is positief. „Ik denk dat het schip er over een jaar is. De 61-jarige Pijnen woont in Ber gen op Zoom. „Maar omdat ik met mijn bedrijf in Tholen zit, ben ik een Zeeuwse ondernemer. Ze zoch ten een bouwer en dan kom ik in zicht." Voor Pijnen is dat logisch, want hij is naar eigen zeggen heel goed in wat hij doet. „Ik word vaak bij een probleem geroepen. Ik help ook elk jaar een zonnebootteam van de TU Delft. En pas kwam er een jongen van de universiteit van Sout hampton zes weken bij mij stage lo pen. Ondanks dat ik een klein be drijf ben. weten ze me zelfs in En geland te vinden." Hij heeft van zijn hobby zijn be roep gemaakt. Zeilliefhebber Pijnen werkte eerst op een ingenieursbu reau, maar hij vond dat zijn werk te weinig uitdaging had. Twintig jaar geleden begon hij met het bouwen van jachten. „Ik heb eerst met staal gebouwd, maar dat vind ik minder duurzaam dan composiet." Hij maakt er een sport van om steeds verder te kijken, steeds iets nieuws te ontwikkelen. „Er is altijd wel iets dat beter kan." Zo heeft hij al diverse malen voor kleine projecten een zogeheten ZIGZAG-subsidie ontvangen. Die wordt door de stichting Zeeuwse In novatie Groep toegekend aan onder nemers met innovatieve oplossin gen. Pijnen ontving vorig jaar die subsidie voor zijn toepassing van vacuüminjectietechniek voor het aanbrengen van hars in de scheeps romp. „Ik ben nogal een kleine uit vinder. Ik ben altijd wel met aparte dingen bezig, maar je moet wel door iemand op het spoor gezet worden." Zo had Pijnen wel al eens gehoord van vacuüminjectie, maar hij vond dat het nog beter kon. Hij vertelt dat hij vaker proeven doet in zijn loods. „Ik heb eigenlijk een klein laborato rium." Pijnen deed de proef op een grote werktafel die hij op zijn kant kon zetten. „In principe maak je een hele grote plastic zak om de boot en daarin lopen slangetjes naar een harsvat. Ik heb zelf een vacuüm- pomp gebouwd. De romp van het schip zuigt zich vol via het vacuüm systeem. Daardoor hoefje niet met de hand te harsen. In een uurtje zit de boot vol. Je hebt wel een voorbe reiding van een paar dagen, maar anders was je een week of twee a Graag wil ik reageren op de in de Eendrachtbode van vorige week ge plaatste brieven van R. van Driel en mevrouw Du Fossé: Zo ongeveer vanaf mijn geboorte ben ik intensief bezig met en betrok ken bij de jacht op Tholen en Sint Philipsland. Ik voel me dan ook per soonlijk aangevallen door de schrijf sels van R. van Driel en mevrouw Dominique du Fossé. Iedereen die ooit de moeite heeft ge nomen om een moment stil te staan in de polder, en een groepje jagers te bekijken die aan het jagen zijn zal meteen twee dingen opmerken: ten eerste, jagen is 99% van de tijd met het wild en de natuur bezig zijn, en 1% van de tijd schieten. Ten tweede zal iedere leek direct kunnen consta teren dat de bewering van Van Driel dat er ongeveer evenveel dieren zwaar aangeschoten achtergelaten worden om te creperen als dat er daadwerkelijk gedood en bemach tigd worden, klinkklare onzin is. Uit welk wc-eend-onderzoek deze gege vens komen, wil ik niet eens weten. Wat alle andere vragen van Van Driel betreft: je kan pas een mening ergens over vormen, als je in ieder geval een basale feitenkennis van het onderwerp hebt. Deze basale kennis ontbreekt, gezien de vragen, overduidelijk. Tik Faunabeheer Een heid Zeeland in op google en je ziet direct dat dit een provinciaal orgaan is waar alle belanghebbenden, (o.a. Staatsbosbeheer en Stichting het Zeeuws Landschap) in vertegen woordigd zijn. Zeker geen pro- jachtclubje dus. Dit is kennis die je via internet in vijf minuten op kan doen. maar ja, het is natuurlijk altijd leuker om ongefundeerd en lekker populistisch op een kleine groep mensen in te hakken.. Dan mevrouw Du Fossé. Iemand van de Partij voor de Dieren die een ander ervan beschuldigt op de emo ties van mensen in te spelen, gekker moet het echt niet worden in dit land. Zij beweert dat wij jagers de polders van Tholen kaal hebben ge schoten. Ik zou haar willen uitnodi gen een keer een rondje door die polders te maken met mij. Ze zal dan zien dat de polders van Tholen absoluut wemelen van het wild, ster ker nog, dat wij in onze regio de hoogste wildstand van Nederland hebben. Nogmaals, simpele feiten, mensen. Verder ben ik het behoorlijk beu om steeds maar weer in de verdediging te moeten tegen dit soort ongefun deerde stemmingmakerij. Ik ben er trots op jager te zijn en ik sta volle dig achter alles wat ik doe in het veld. en leg het graag uit aan ieder een die er werkelijk in geïnteres seerd is. Wildbeheer kost heel veel tijd en moeite. Als je dit door profes sionals zou laten doen (wat een on der jachthaters veelgehoorde opmer king is) zou dit de belastingbetaler vele en nog eens vele miljoenen per jaar gaan kosten. Nu wordt deze tijd en het benodigde geld geïnvesteerd door een kleine groep zeer betrok ken en deskundige mensen. Het eni ge dat zij daar voor terug krijgen, is wat plezier en gezelligheid onder el kaar en regelmatig een heerlijk stuk wild in de pan. Is dat verkeerd? Wild is het perfecte scharrelvlees en de Nederlandse jager 'oogst' jaarlijks een duurzaam te verantwoorden deel daarvan, zodat de liefhebber ervan kan genieten. Niks mis mee toch? Jeroen Quist, Amsterdam. Het is nog steeds niet duidelijk waarom het biobedfilter bij de var kenshouderij aan de Noormansweg in Poortvliet niet goed werkt. Er zijn kinderziektes, maar die zijn nog niet opgelost, bleek donderdag avond in de gemeenteraad. Hans Boulogne (ABT) informeerde nog maar eens naar de proef met het filter die de, stank moet reduceren. De lucht uit de stallen wordt door een bak met houtsnippers gevoerd. „Het baart ons zorgen. Zeker nu zo'n biobedfilter ook toegepast zal worden in de nieuw te bouwen stal van Welvaarts aan de Bitterhoekse- weg." Boulogne wilde weten welke stap pen er ondernomen worden om de kinderziektes eruit te krijgen. Wet houder Kees van Dis antwoordde dat dit nog steeds wordt onderzocht, met betrokkene en deskundigen. „Het is nog niet te zeggen wanneer het is opgelost. Zo gauw dat bekend is, zal u daarover informeren." Theo Korevaar (SP) wilde weten of b. en w. in willen gaan op een ver zoek van de stichting Varkens Nee om overleg te voeren over de kwes tie. Van Dis zegde toe dat toe. Ook zal met de klankbordgroep worden gesproken. Boulogne merkte nog op dat de mi lieuvergunning voor Welvaarts al is verstrekt, 'terwijl het biobedfilter niet goed werkt'. Hij wilde weten of de gemeente de vergunning dan niet moet bijstellen, maar de wethouder gaat ervan uit dat de problemen op gelost zullen worden. „We blijven optimistisch." 2012 is het internationale Jaar van de Coöperatie. Voor het bou wen van het duurzame motorjacht ZeeZilt40 wordt ook een coö peratie gevormd. Om in aanmerking te komen voor subsidies zijn er minimaal tien deelnemers nodig in de coöperatie. Zo heeft de regering een zogeheten IPC-regeling om duurzame projecten te ondersteunen. In het geval van ZeeZilt wordt een bedrijf coöperatie gevormd. Dit is een samenwerkingsopzet waarbij de coöperatie voor de leden inkoop en diensten ver zorgt. De leden gaan een contract aan met de coöperatie om het schip op een zo efficiënt mogelijke manier (in tijd voor ontwerp, ontwikkeling en aanlevering/investering van materialen) te bou wen. De eerste bouw van ZeeZilt 40 in coöperatief verband be treft een prototype. Het plan is om dit prototype binnen een jaar gerealiseerd te hebben. drie met de hand aan het rollen." De jachtbouwer vindt ook dat deze techniek een beter resultaat geeft. „Het laminaat is hoogwaardiger en je hebt geen luchtinsluiting." Pijnen bouwt normaalgesproken al leen boten op verzoek van een parti culier. Elke boot is uniek, zegt hij. Ieder jacht heeft zijn eigen ontwerp. „Ik doe geen seriebouw." De Thool- se bouwer zegt dat hij alles in huis heeft om een complete boot te ma ken. Je hebt veel disciplines nodig bij het bouwen van een boot. Je moet een bouwer hebben voor de romp, het dek, het interieur, het in bouwen van de techniek, zoals elek triciteit en water, schilderwerk, pla muren en het maken van de kiel. Ik bouw van de tekening naar een compleet schip." Hij zegt dat hij voldoende werk heeft. „Seriebouwers liggen plat, maar ik kom om in het werk." Op dit moment werken er vijf jongens bij Pijnen, waaronder zijn beoogd op volger Roy Smits uit het Belgische Essen. Pijnen vertelt dat zijn groot ste probleem het werven van perso neel is. „Er zijn tegenwoordig maar weinig jongens die dit vak willen Ie ren." Hij is niet bang dat hij zonder werk komt te zitten, maar wel dat hij handen tekort komt. „Als de Zee- Zilt40 gaat lopen, heb ik een pro bleem: geen capaciteit." Dat laatste valt volgens Nelemans wel mee. „Met een grote groep ondernemers zoals die we in de coöperatie, die ge vormd wordt voor het project, bij de hand hebben, is dat geen obstakel. Want we doen het samen." Volgens Pijnen kan het met de Zee- ,Zilt40 twee kanten op. „Het wordt een hit of het wordt niks. Je hebt ook nog te maken met meerdere personen. Die moeten er wel alle maal mee bezig blijven." Bang dat de ZeeZilt wordt ingehaald door de techniek, waardoor het niet het duurzaamste schip is, is Pijnen niet. Je moet als ondernemer wel finan cieel je nek uitsteken om dit van de grond te krijgen. Een ander moet nog maar kijken of hij dat ook kan." L!.;«r5ttfry zijn alle poliklinische afdelingen gesloten, met uitzondering van de afdeling spoedeisende hulp. Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 3