'Schilders doen tegenwoordig meer dan alleen schilderen' Supermarkten in dorpen vrezen grote supers Vestetuin Tholen Voert de gemeente Tholen een en hetzelfde beleid? Inwoners Poortvliet en Oud-Vossemeer worden de dupe Van Burgh houdt bezwaren, ondanks 10 meter opschuiven 'Stavenisse sterke gemeenschap' Donderdag 26 januari 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 3 Een schilder doet tegenwoordig meer dan vijfentwintig jaar geleden. Het is niet alleen maar met een kwast een deur verven of met een roller een muur sauzen. Begla zing en kitwerk hoort er bij, maar goed overleg met de bewoners of gebruikers van de te schilderen panden evengoed. Hij moet nu van alle markten thuis zijn. Jas per van Vliet (55) uit Sint-Annaland en Jan Elenbaas (50) uit Poortvliet zijn van alle markten thuis, maar heb ben de afgelopen 25 jaar ieder een eigen koers gelopen bij Geluk Schilders in Sint Philipsland. Aan de voor avond van de jubileumviering kijken ze terug. Zweten Jan Elenbaas en Jasper van Vliet schilderen kwart eeuw bij Geluk Schuurpapier Timmermans Gevallen Net zoals destijds bij het plan voor een grotere C1000 in Sint-Annaland hebben de supermarkten uit de omliggen de dorpen nil bezwaar aangetekend tegen de nieuwe Cl000 en Aldi in Tholen. Er treedt door de veel grotere supers een dusdanige verstoring op, dat de winkelvoor zieningen in Oud-Vossemeer, Poortvliet, Sint Philips land, Scherpenisse en Sint-Maartensdijk eronder gaan lijden. Ook autobedrijf Adrie van Burgh uit Tholen, die eerder een succes haalde bij de Raad van State, blijft be zwaren houden tegen de appartementen die vlakbij zijn bedrijf op het huidige bedrijventerrein Noord moeten ko men. B. en w. wijzen alle bezwaren van de hand. De raadscommissie ruimte spreekt er maandagavond om half acht over in het gemeentehuis. Belanghebbenden kunnen dan gebruik maken van het spreekrecht. Ontwrichting Moderne maat Binnenstad beter Stemmen van lezers Dove gevel moet knelpunt wegnemen Parkeerplaatsen Twaalf w inkels Samen met Leen Geluk die samen met Van Vliet het schildersbedrijf begon. Jan Elenbaas was nog maar zestien jaar toen hij met werken be gon. Niet bij Geluk maar bij Jan Noom in Scherpenisse. Daar kreeg hij zijn opleiding. In die tijd was er niet het hele jaar werk voor de schil ders. In de winter zaten ze vaak thuis. „Ik ging trouwen en zocht vastigheid. Na zes jaar ben ik over gestapt naar Leen. Ik heb er nooit spijt van gehad." Elenbaas (50) is nu ploegleider en houdt zich al zo'n twintig jaren bezig met onderhoud. Hij is de vaste man voor projecten van RWS Goes Woningbouwvereni ging die in de gemeenten Goes, Ka- pelle en Noord-Beveland 6000 huur woningen heeft. Hij kent de huizen en de wijken door en door. Bij RWS is hij het vertrouwde aanspreekpunt. Onlangs kreeg hij een foto van een bewoner van een van de huizen waarop hij zelf staat. In witte over all. Twintig jaar geleden. Meer haar nog en nog geen grijze tinten, maar wel met snor. Jan leerde Leen ken nen bij aannemersbedrijf Ligtendag in Sint Philipsland waar Leen Geluk de schilderpoot opzette. Een van de eerste projecten die Elenbaas zich karr herinneren was het schilderen van de Rozeboom in Sint Philips land. „De huidige directeur Kees Bosman was nog maar zestien jaar en zat bij mij in de ploeg als leerling. Er lag meer verf naast zijn bus dan er in." De mannen halen met zijn drieën anekdotes op. Dat gaat zo na een kwart eeuw waarin lief en leed op de werkvloer is gedeeld. Jasper van Vliet werd door Geluk gevraagd om bij hem te komen wer ken. Van Vliet: „Ik werkte bij Goed hart in Sint-Maartensdijk en bad in 1980 een huis in Sint-Annaland ge kocht. Mijn vrouw komt uit Alm- kerk en was vriendin van Leens vriendin uit Werkendam. Dat wisten we niet van elkaar." Ze kwamen elkaar pas tegen toen Leen in Sint Philipsland ging wonen en bij Ligtendag ging werken. Toen er meer werk kwam, stapte de me taalbewerker over. In 1985 besloten Leen en Jasper een eigen bedrijf te beginnen. Ze richten een vennoot schap onder firma op. De eerste klus was het schilderen van de molen in het dorp. Er zouden nog veel projec ten volgen, kleine en grote en steeds verder weg. Leen: „Er werkten toen 18 man bij Ligtendag. We zijn er met zijn tweeën uitgestapt." In zijn debiteurenboek vindt Geluk de eer ste grote klus. De Fordgarage Wilton in Leidschendam voor bouwbedrijf Linsen: 9100 gulden. Een ander werk uit de beginperiode was het be jaardentehuis Sabina in Oud-Beijer- land. In de jaren negentig groeide Geluk stormachtig. Dat was volgens Leen na de 'bouwrecessie' begin jaren tachtig, „Vanaf 1986 ging het cres cendo. We deden veel onderhoud, maar langzaam aan ook steeds meer nieuwbouw. Grote bouwwerken zo als de kerk van de Gereformeerde Gemeente in Yerseke. Wat heb ik daar op zitten zweten om er een reë le prijs voor te maken." Het was nog in de periode dat Leen nog voor honderd procent als schilder mee werkte. Jan herinnert zich dat nog. „Een klein groepje van vijftien man." Nu telt Geluk Groep honderd personeelsleden. Het was voor Elen baas en Van Vliet vooral de conti nuïteit die bij Geluk gewaarborgd was. Ook in de winter was er werk. De allergrootste klus was de fabriek in melkpoeder en astronautenvoe ding in Nijmegen. Binnen in de fa briek lagen asfaltwegen. Mensen re den er op de fiets. Er moest 10.000 vierkante meter wand worden ge schilderd. Jasper en Leen vonden een spuittechniek uit met twee com- ponentenverf die na drie uur keihard werd. Door vaseline in de spuit te doen. werkte het. Ze spoten 'vele Jan Elenbaas rechtsen Jasper van Vliet jubileren bij Geluk in Sint Philipsland. Jasper van Vliet is de man van het schilderwerk in grote gebou wen. Als hij het werk moet verdelen tussen de schilders in zijn ploeg, doet hij dat op de achterkant van een schuurpapiertje. Het schuurpapier is gebleven, maar de ladders zijn bijna ver dwenen. De schilders staan op steigers of een zogeheten trian- gelbrug. Bovendien worden de gebouwen steeds meer afge schermd met zeilen zodat de schilders minder last hebben van regen en wind en het werk door kan gaan. meters in een week.' Het was Jasper die steeds de spuit op tijd wist te vullen voordat het spul hard werd. Elenbaas gaat graag goed voorbe reid naar zijn werk. Zeker als er gro te projecten opgestart worden. .Zor gen dat alles er is. Tegenwoordig heeft iedereen een mobiele telefoon. Ze bellen wel even als er iets niet is of als ze iets niet weten. Daar houd ik niet zo van." Van Vliet is in 1990 uit de v.o.f. ge stapt. Het had onder meer te maken met de keuze voor kerkelijk werk, zegt hij. „Ik was wel aandeelhouder, maar voor het aannemersschap had ik geen gevoel. Ook niet voor com puters." Kees Bosman had dat wel en die ontpopte zich als uitvoerder en leider. Er werkten toen 30 man." Van Vliet werd overeen aantal jaren uitgekocht. Alles in goede harmonie. „Ik heb het nooit als een degradatie beschouwd." Leen heeft dat ook niet zo ervaren. De verhoudingen heb ben er nooit onder geleden. Geluk: „Baas-knechtverhoudingen ervaar ik hier niet." Jan en Jasper hebben dat gevoel ook niet. „Toch," zegt Jan, „zijn er mensen in de ploeg die vinden dat er een keer per week of in de twee weken iemand moet komen kijken op het werk." Elenbaas heeft met veel bewoners te maken. „Het is meer manoeuvreren dan vroeger tus sen de andere aannemers die nog be zig zijn. Maar we moeten ook bewo ners tevreden stellen en van de tevoren inlichten over het werk. Klantgericht handelen. Ik heb er wel eens een cursus in gedaan. De woningbouwverenigingen vin den dat belangrijk." Jasper beaamt dat. „Alles moet in zo'n kort mogelijke tijd klaar. Soms moet je wel eens opspelen als een cv-monteur over je pas geschilder de trap loopt. Je komt nu niet meer in een opgeruimde ruimte om je werk te doen. Nu is de timmerman er ook nog bezig." Jasper is blij dat hij de groei van het bedrijf mee heeft gemaakt. „We hebben samen de sociale structuur opgebouwd. De leerlingen van de jaren negentig zijn nu volwassenen met eigen teams. Maar we hebben ook al overlijdens gehad van collega's die nog werkten of tijdens hun pen sioen." Hij zit momenteel thuis. Hij reva lideert na een tweede herniaopera tie. Lang zitten kan hij niet, maar hij hoopt weer aan de slag te kun nen. Volgende week vrijdag worden de jubilarissen gehuldigd. Dat ge beurt in Middelburg, samen met ze ven werknemers die 12,5 jaar in dienst zijn. Een ongeval ligt in een klein hoekje. Jan gleed eens uit toen hij - net na het schaften- weer aan het werk ging om een dakkapel te schilderen. ,,lk gooide de pot met verf in de tuin en maakte zelf een salto en kwam ook in de tuin terecht." Schilders halen gekke capriolen uit. Leen stond eens een keer op de schouders van Ar jan (die op een ladder stond) om het haantje van de toren in Sint Philipsland te kunnen schilderen. Nu ondenkbaar. Alleen de supermarkten en apparte menten kunnen er nog niet komen door de uitspraak van de Raad van State van 1 juni vorig jaar, waarbij de bezwaren van autobedrijf Van Burgh werden gehonoreerd. De rest van bestemmingsplan Noord is wel goedgekeurd en kan uitgevoerd worden, maar juist de supermarkten en appartementen zijn van groot be lang. Niet alleen voor de verhuizing van Cl000 aan de Postweg en Aldi aan de Kotterstraat. Ook voor de Bloemenhal aan het Slachtveld, waarmee de gemeente afspraken heeft gemaakt over verplaatsing. Het gat dat ontstaan is door de uit spraak van de Raad van State moet nu gerepareerd worden met een nieuw bestemmingsplan voor het perceel Wattstraat iDat vergt weer een procedure, dus treedt er vertra ging op en dat komt slecht uit. „Ge zien de grote maatschappelijke noodzaak is er een verhoogde tijds druk voor snelle realisatie van de supermarkten en zorgappartemen- ten", schrijven b. en w. aan de ge meenteraad. De supermarkten in de omliggende dorpen zien de verdubbeling van de supermarkten in Tholen echter niet graag komen. Attent Jansen in Poortvliet, Spar van Ommen met vestigingen in Oud-Vossemeer, Scherpenisse en Sint-Maartensdijk en Spar De Berg in Sint Philipsland vrezen voor hun bestaansrecht. MCD De Koster in Stavenisse stond oorspronkelijk ook bij de bezwaar makers, want het advocatenkantoor had nog een machtiging van het eer dere bezwaar tegen de Cl000 Sint- Annaland. Bij navraag door de ge meente bleek De Koster echter tegen grote supermarkten in Tholen geen bezwaar te hebben. De andere ondernemers vrezen ech ter 'een duurzame ontwrichting van de voorzieningencultuur in de ge meente.' Zij vinden dat de gemeen teraad het bestemmingsplan zo niet moet vaststellen, maar dient te wij zigen. Cl000 en Aldi krijgen in de nieuwbouw gezamenlijk 2850 m2 bruto vloeroppervlak dat met een binnenplanse afwijking op 3795 m2 kan uitkomen. De bezwaarmakers laten bovendien meespelen, dat er in Sint-Annaland ook al een veel grotere C1 ()(M) komt. Als de kleine supermarkten de dupe worden, kun nen inwoners van de kleinere dor pen hun dagelijkse inkopen niet meer op een acceptabele afstand doen. Dat door verdubbeling van de su permarkten in Tholen andere super markten in de omliggende dorpen zouden verdwijnen, is volgens b. en w. op basis van een rechtelijke uit spraak van 10 juni 2009 in een soortgelijke zaak, geen belemme ring voor uitvoering van plan Veste- tuin. Zolang inwoners maar op een aanvaardbare afstand van hun woonplaats hun dagelijkse bood schappen kunnen blijven doen., B. en w. vrezen geen marktversto ring. Zij vinden - op basis van een rapport van Bureau Ruimtelijke Or dening uit Boxtel - dat C1000 en Aldi naar een 'moderne maat' van 1000 tot 1200 vierkante meter bruto vloeroppervlak moeten kunnen groeien. „Het gemeentelijk beleid zet wel in op behoud van basisvoor zieningen in de kleinere dorpen, maar vanwege de landelijke tendens tot vergroting komt dat onder druk te staan." De gemeente ziet geen onwenselijke ontwikkelingen. De belangen van de inwoners van de omliggende dorpen worden niet ge schonden door veel grotere super markten in Tholen. De bezwaarmakers voerden ook aan, dat de bestaande supermarkten aan de Postweg en de Kotterstraat niet zijn wegbestemd, zodat er na de verhuizing daar nieuwe (buurt)su- pers zouden kunnen komen. B. en w. wijzen op de tijdelijke vergun ning van de C1000. Hoewel onder- Op het terrein naast Autobedrijf Van Burgh rechts) moeten twee supermarkten met appartementen verrijzen. nemer Jurgen Stroot het liefst aan de Postweg wil blijven, noemen b. en w. dat onwenselijk vanwege de zeer nabij gelegen woningen met overlast van parkeer- en vrachtbe wegingen. Het gebouw van Aldi aan de Kotterstraat is eigendom van CI000 Vastgoed. „Het ligt niet voor de hand dat Cl000 dit pand aan concurrenten in gebruik zou willen geven, maar zekerheidshalve kan door middel van een privaatrechte lijke overeenkomst worden veilig gesteld dat dit pand niet opnieuw als supermarkt wordt gebruikt." De ge meente heeft hierover nog overleg met Cl000 Vastgoed.dat al akkoord is met sloop van het pand aan de Kotterstraat als de nieuwbouw in Vestetuin er komt. De bezwaarmakers blijven beducht voor overbewinkeling. Plan Veste tuin is volgens hen in strijd met de vereiste rechtszekerheid en zorgvul digheid. Naast de C1000 is nu de Duitse discountzaak Aldi gepland, maar op termijn zou daar ook Albert Heijn of een soortgelijke super markt kunnen komen. De kleine su permarkten wezen <x)k op de be perkte bestedingsruimte van de Tholenaren. maar b. en w. zeggen dat de omzet per m2 winkelvloerop pervlak op Tholen boven het lande lijk gemiddelde van 6910 euro ligt. Volgens onderzoek van BRO uit Boxtel verdienen nieuwe super markten in de stadskern - direct aansluitend op de winkel voorzie ningen in het centrum - de voor keur, maar daarvoor ontbreekt de ruimte. Het college wijst verder op de trend naar schaalvergroting, als mede branche- en assortimentsver groting en -vervaging. „Voor een rendabel functioneren is een steeds groter vloeroppervlak nodig. Nieu we moderne supermarkten hebben een minimale omvang van 1400 tot 1600 m2 en discountzaken 800 tot 1000 m2. De maximaal 2850 m2 in Vestetuin past binnen deze marges. Hoewel vestiging in de binnenstad de beste optie zou zijn, ontbreekt daar de ruimte. Vestetuin - goed be reikbaar en met voldoende pafkeer- gelegenheid - is voor de inwoners van Tholen volgens het college overbrugbaar. B. en w. wijzen de bewering van de bezwaarmakers af, dat in Vestetuin de supermarkten binnenplans tot 3795 m2 zouden kunnen groeien. „Het bestemmings plan biedt een dergelijke bevoegd heid niet." We schrijven de periode 19% tot 2006. De firma Bogert vecht 10 jaar voor een een woning bij het bedrijf aan de Schelderijnweg in Tholen. Helaas niet mogelijk, o.a. vanwege geluid en het ligt niet in de bebouw de kom. Later wordt het perceel toch binnen de bebouwde kom opgeno men, maar nu past het niet in het be stemmingsplan, enz. enz. Vele com missie- en raadsvergaderingen zijn hieraan besteed. Er waren tegen- en <x)k vele voorstanders in de toenma lige gemeenteraad. Verschillende commissie- en raadsleden die toen zo tegen waren, zitten nu nog in de raad of zijn ondertussen wethouder geworden. Bogert ondernam stoute stappen, bouwde illegaal een woning bij zijn bedrijf en trok daar in maart 2006 in, maar moest er 1 november 2006 uit zijn van het college. Bijzonder wrang vcx>r deze ondernemer en zijn familie dat we in de Eendrachtbode van 19 januari onder het plaatselijk nieuws van Oud-Vossemeer lazen: Bijbetaling woning. Een ondernemer op het industrieterrein Klaverveld te Oud-Vossemeer bouwt illegaal een woning. Hierv<x>r gelden nu andere regels: het bestemmingsplan kan wel worden gewijzigd. De eventuele planschade is voor de ondernemer. Gebruikelijke procedure is niet no dig. Hij moet wat eurootjes meer be talen en daarmee is de kous af. Heeft de ondernemer soms voor de commissie- en raadsleden die zo te gen waren bij Bogert, arbeid ver richt? Met dien 'verstande, dat ze moesten regelen dat hij kon blijven zitten. Vele toenmalige tegenstan ders van Bogert vonden het niet ver antwoord dat men op een industrie terrein ging wonen. Zeker niet met kinderen. Die konden daar niet soci aal opgroeien. De ondernemer in Oud-Vossemeer heeft misschien geen kinderen; mogelijk kan de wo ning daarom wel. Kortom, de zo veelste beleidsvoering met twee ma ten voor dezelfde situatie. Wellicht vragen de toenmalige voorstanders van Bogert zich nu ook af - net als ik - hoe dit nu kan? Alleen is voor Bogert het doek gevallen. Ondernemer in Oud-Vossemeer: pro ficiat ermee. Als je kinderen hebt of krijgt: pas op! Houdt erg in de socia le contacten, anders komt er niets van terecht. Bogert kan misschien nog wel geleden schade verhalen bij de gemeente Tholen. Zeker het pro beren waard. John Bogert, Poortvliet. Hoewel stedenbouwkundig minder gewenst, moet de afstand van de 20 appartementen in Vestetuin Tholen tot autobedrijf Adrie van Burgh 30 in plaats van 20 meter worden. Juridisch wordt nu ook een 'dove gevel' bij de nieuwbouw in het bestemmingsplan vastgelegd. De Raad van State had vanwege het geluid een afstand van 50 meter gevraagd. Vol gens een rapport van de Grontmij blijft het geluidsniveau bij 30 meter binnen de maximaal toegestane 50 dBA. Bouwfonds Ontwikkeling, wonings tichting Stad lander en Tholen Stad Grondexploitatie v.o.f. houden plan Vestetuin verder recht overeind. Al leen moet er bij Van Burgh dus een aanpassing plaatsvinden. De Raad van State had bij Van Burgh 30 meter aangegeven voor geur en 50 meter voor geluid tussen het autobe drijf en de appartementen/super markten. Uit twee gesprekken tussen wethouder Hoek en Van Burgh is ge bleken. dat het autobedrijf het liefst binnen enkele jaren uitgekcx:ht wil worden. De gemeente wil de panden echter alleen tegen marktwaarde aan kopen en niet de veel hogere prijzen voor onteigening betalen, zoals auto bedrijf Bal en landbouwmechanisa- tiebedrijf Zandijk hebben ontvangen. Van Burgh wil een jaar bedenktijd over het aantxxl, maar de gemeente wacht niet langer dan zes weken na publicatie van het raadsbesluit. Het blijft nu dus nog onduidelijk of het autobedrijf opnieuw bezwaar aante kent. De gemeente voldoet niet aan de 50 meter vcx>r geluid zoals de Raad van State aangaf, maar door de zijgevel aan de oostkant van het ap partementengebouw als dove gevel uit te voeren, vormt dat aspect ook geen belemmering meer, zeggen b. en w. op basis van een onderzoek van de Grontmij. Ook voor het autobe drijf zijn er volgens de gemeente geen beperkingen door de woning bouw. Van Burgh heeft volgens b. en w. nu spijt dat hij in 2007 niet is ingegaan op het aanlxxl van de gemeente om zijn autobedrijf binnen plan Tholen Noord te slopen. De financiële scha de die vertraging voor de twee nieu we supermarkten en appartementen met zich meebrengt, levert volgens het college geen argumenten op om Van Burgh alsnog aan te kopen. „Strikt genomen, is dit perceel niet noodzakelijk voor de uitvoering van plan Vestetuin. Vanuit een goede ver standhouding willen wij niettemin blijven onderzoeken, of opname van het autobedrijf op enig moment in de toekomst mogelijk is. Aansluitend op de ontwikkeling van Vestetuin moet daarvoor dan een passende bestem ming worden gevonden. Wij willen dit spoor van overleg met Van Burgh over minnelijke verwerving, echter niet van invloed laten zijn op de snel heid van de procedure tot vaststelling van bestemmingsplan Vestetuin." Bij het onderzoek dat de Grontmij en adviesbureau Witteveen Bos heb ben ingesteld, speelt de spuitcabine van Van Burgh een rol. Binnen 25 meter daarvan ligt (X)k het bedrijfs- perceel Voltstraat 4. Volgens het bestemmingsplan moet het parkeren voor de appartementen, de supermarkten en de andere detail handel bovengronds, inpandig of op het gebouw plaatsvinden. Dit op ba sis van de norm 1,8 parkeerplaatsen per woning, 4,5 parkeerplaatsen per 100 m2 bruto verkoop oppervlak voor de supermarkten en 4 parkeer plaatsen per 100 m2 voor de overige winkels. De parkeerplaatsen voor de appartementen komen aan de kant van de Wattstraat en de daarvoor te realiseren parkeerhoven. Voor de supermarkten, andere winkels en dienstverlende bedrijven moet op het tegenover liggende terrein worden geparkeerd. Dat is op de plaats van autobedrijf Bal, dat de gemeente al heeft aangekocht en waarvoor een inrichtingsplan is vastgesteld. Tegen- over Van Burgh in de Ampèrestraat bevinden zich parkeerplaatsen op de openbare weg. Om te voldoen aan de parkeerbalans in plan Vestetuin zijn deze niet nodig omdat het parkeren in de directe nabijheid van Wattstraat 1 wordt opgelost. De bereikbaarheid van autobedrijf Van Burgh blijft gegarandeerd, aldus b. en w. Daar entegen vreest de ondernemer zelf overlast. Appartementen en een au- toschadebedrijf binnen 30 meter, dat gaat volgens Van Burgh niet samen. De gemeente vindt echter.dat de wo ningen voldoende beschermd zijn te gen geur- en geluidsoverlast. VERVOLG VAN WINKELS BRO vindt dat vestiging van één of beide supermarkten in de binnenstad van Tholen vanuit de detailhandels structuur geredeneerd de beste keu ze is. Zowel de Ondernemers Ver eniging Tholen als de Thoolse Ondernemers Federatie zijn daar ook voorstander van om de leven digheid in de stadskern en het con tact met de andere winkels te bewa ren. In Vestetuin is er wel ruimte en door de twee supermarkten bij el kaar te bouwen, kunnen ze elkaar versterken. CI000 en Aldi opereren in een elkaar aanvullend segment van volledig, prijsvriendelijk aan bod tegenover de Duitse discount zaak. De afstand van Vestetuin naar de binnenstad is overbrugbaar, zegt BRO. De ligging bij de haven maakt het mogelijk om te profiteren van het .watertoerisme, zegt het advies bureau, hoewel de jachthaven dich ter bij de Kaaij ligt dan bij Vestetuin. Het bureau uit Boxtel adviseert b. en w. om ongewenste situaties te voor komen. „Voor een derde supermarkt ontbreekt in Tholen marktruimte." In Tholen bevinden zich 12 ver kooppunten van dagelijkse artikelen met een totale omvang van 1900 m2, waarvan de Cl000 aan de Postweg iets meer dan 800 m2 en de Aldi in de Kotterstraat nog geen 500 m2 be slaat. In het centrum is er een vrij compleet aanbod van levensmidde lenspeciaalzaken en een drogisterij. Sint-Maartensdijk heeft 1350 m2 winkelvloeroppervlak in de dage lijkse sector waarvan De Spar 400 m2 en Lidl 800 m2. Die zijn tegen over elkaar aan de Markt gevestigd. Verder is er een bakker, slager en slijter. Het dagelijkse winkelaanbod in Sint-Annaland is %5 m2, meren deels in de Voorstraat, Havenplein/ Spuistraat. Door de beperkte schaal en de matige plaats maakt de Cl000 (638 m2) zijn functie als trekker on voldoende waar, aldus BRO. Het aanbod wordt aangevuld door een aantal levensmiddelenspeciaalzaken (slijter, slager, bakker) en een twee tal drogisten. De kleinere kernen be schikken over een (kleinschalige) supermarkt of dorpswinkel (Scher penisse). „Dit is een belangrijke kwaliteit", constateert het adviesbu reau uit Boxtel. ,Jn veel kleine ker nen elders in Zeeland en daarbuiten is van een pakket aan dagelijkse goederen inmiddels geen sprake meer. De aanwezigheid van winkels is belangrijk voor de leefbaarheid in kleine kernen." Een bijzondere situ atie is er volgens BRO in Stavenis se. „Ondanks een in omvang be perkt aanbod, realiseert dit dorp een relatief hoge koopkrachtbinding als gevolg van de bijzonder sterke ge meenschapszin. Er is bovendien sprake van recreatie met diverse campings en bungalowparken."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 3