'Schilders doen tegenwoordig
meer dan alleen schilderen'
Supermarkten in dorpen vrezen
grote supers Vestetuin Tholen
Voert de gemeente Tholen
een en hetzelfde beleid?
Inwoners Poortvliet en Oud-Vossemeer worden de dupe
Van Burgh houdt bezwaren,
ondanks 10 meter opschuiven
'Stavenisse sterke gemeenschap'
Donderdag 26 januari 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
3
Een schilder doet tegenwoordig meer dan vijfentwintig
jaar geleden. Het is niet alleen maar met een kwast een
deur verven of met een roller een muur sauzen. Begla
zing en kitwerk hoort er bij, maar goed overleg met de
bewoners of gebruikers van de te schilderen panden
evengoed. Hij moet nu van alle markten thuis zijn. Jas
per van Vliet (55) uit Sint-Annaland en Jan Elenbaas
(50) uit Poortvliet zijn van alle markten thuis, maar heb
ben de afgelopen 25 jaar ieder een eigen koers gelopen
bij Geluk Schilders in Sint Philipsland. Aan de voor
avond van de jubileumviering kijken ze terug.
Zweten
Jan Elenbaas en Jasper van Vliet schilderen kwart eeuw bij Geluk
Schuurpapier
Timmermans
Gevallen
Net zoals destijds bij het plan voor een grotere C1000 in
Sint-Annaland hebben de supermarkten uit de omliggen
de dorpen nil bezwaar aangetekend tegen de nieuwe
Cl000 en Aldi in Tholen. Er treedt door de veel grotere
supers een dusdanige verstoring op, dat de winkelvoor
zieningen in Oud-Vossemeer, Poortvliet, Sint Philips
land, Scherpenisse en Sint-Maartensdijk eronder gaan
lijden. Ook autobedrijf Adrie van Burgh uit Tholen, die
eerder een succes haalde bij de Raad van State, blijft be
zwaren houden tegen de appartementen die vlakbij zijn
bedrijf op het huidige bedrijventerrein Noord moeten ko
men. B. en w. wijzen alle bezwaren van de hand. De
raadscommissie ruimte spreekt er maandagavond om
half acht over in het gemeentehuis. Belanghebbenden
kunnen dan gebruik maken van het spreekrecht.
Ontwrichting
Moderne maat
Binnenstad beter
Stemmen
van lezers
Dove gevel moet knelpunt wegnemen
Parkeerplaatsen
Twaalf w inkels
Samen met Leen Geluk die samen
met Van Vliet het schildersbedrijf
begon. Jan Elenbaas was nog maar
zestien jaar toen hij met werken be
gon. Niet bij Geluk maar bij Jan
Noom in Scherpenisse. Daar kreeg
hij zijn opleiding. In die tijd was er
niet het hele jaar werk voor de schil
ders. In de winter zaten ze vaak
thuis. „Ik ging trouwen en zocht
vastigheid. Na zes jaar ben ik over
gestapt naar Leen. Ik heb er nooit
spijt van gehad." Elenbaas (50) is nu
ploegleider en houdt zich al zo'n
twintig jaren bezig met onderhoud.
Hij is de vaste man voor projecten
van RWS Goes Woningbouwvereni
ging die in de gemeenten Goes, Ka-
pelle en Noord-Beveland 6000 huur
woningen heeft. Hij kent de huizen
en de wijken door en door. Bij RWS
is hij het vertrouwde aanspreekpunt.
Onlangs kreeg hij een foto van een
bewoner van een van de huizen
waarop hij zelf staat. In witte over
all. Twintig jaar geleden. Meer haar
nog en nog geen grijze tinten, maar
wel met snor. Jan leerde Leen ken
nen bij aannemersbedrijf Ligtendag
in Sint Philipsland waar Leen Geluk
de schilderpoot opzette. Een van de
eerste projecten die Elenbaas zich
karr herinneren was het schilderen
van de Rozeboom in Sint Philips
land. „De huidige directeur Kees
Bosman was nog maar zestien jaar
en zat bij mij in de ploeg als leerling.
Er lag meer verf naast zijn bus dan
er in." De mannen halen met zijn
drieën anekdotes op. Dat gaat zo na
een kwart eeuw waarin lief en leed
op de werkvloer is gedeeld.
Jasper van Vliet werd door Geluk
gevraagd om bij hem te komen wer
ken. Van Vliet: „Ik werkte bij Goed
hart in Sint-Maartensdijk en bad in
1980 een huis in Sint-Annaland ge
kocht. Mijn vrouw komt uit Alm-
kerk en was vriendin van Leens
vriendin uit Werkendam. Dat wisten
we niet van elkaar."
Ze kwamen elkaar pas tegen toen
Leen in Sint Philipsland ging wonen
en bij Ligtendag ging werken. Toen
er meer werk kwam, stapte de me
taalbewerker over. In 1985 besloten
Leen en Jasper een eigen bedrijf te
beginnen. Ze richten een vennoot
schap onder firma op. De eerste klus
was het schilderen van de molen in
het dorp. Er zouden nog veel projec
ten volgen, kleine en grote en steeds
verder weg. Leen: „Er werkten toen
18 man bij Ligtendag. We zijn er
met zijn tweeën uitgestapt." In zijn
debiteurenboek vindt Geluk de eer
ste grote klus. De Fordgarage Wilton
in Leidschendam voor bouwbedrijf
Linsen: 9100 gulden. Een ander
werk uit de beginperiode was het be
jaardentehuis Sabina in Oud-Beijer-
land.
In de jaren negentig groeide Geluk
stormachtig. Dat was volgens Leen
na de 'bouwrecessie' begin jaren
tachtig, „Vanaf 1986 ging het cres
cendo. We deden veel onderhoud,
maar langzaam aan ook steeds meer
nieuwbouw. Grote bouwwerken zo
als de kerk van de Gereformeerde
Gemeente in Yerseke. Wat heb ik
daar op zitten zweten om er een reë
le prijs voor te maken." Het was nog
in de periode dat Leen nog voor
honderd procent als schilder mee
werkte. Jan herinnert zich dat nog.
„Een klein groepje van vijftien
man." Nu telt Geluk Groep honderd
personeelsleden. Het was voor Elen
baas en Van Vliet vooral de conti
nuïteit die bij Geluk gewaarborgd
was. Ook in de winter was er werk.
De allergrootste klus was de fabriek
in melkpoeder en astronautenvoe
ding in Nijmegen. Binnen in de fa
briek lagen asfaltwegen. Mensen re
den er op de fiets. Er moest 10.000
vierkante meter wand worden ge
schilderd. Jasper en Leen vonden
een spuittechniek uit met twee com-
ponentenverf die na drie uur keihard
werd. Door vaseline in de spuit te
doen. werkte het. Ze spoten 'vele
Jan Elenbaas rechtsen Jasper van Vliet jubileren bij Geluk in Sint Philipsland.
Jasper van Vliet is de man van het schilderwerk in grote gebou
wen. Als hij het werk moet verdelen tussen de schilders in zijn
ploeg, doet hij dat op de achterkant van een schuurpapiertje.
Het schuurpapier is gebleven, maar de ladders zijn bijna ver
dwenen. De schilders staan op steigers of een zogeheten trian-
gelbrug. Bovendien worden de gebouwen steeds meer afge
schermd met zeilen zodat de schilders minder last hebben van
regen en wind en het werk door kan gaan.
meters in een week.' Het was Jasper
die steeds de spuit op tijd wist te
vullen voordat het spul hard werd.
Elenbaas gaat graag goed voorbe
reid naar zijn werk. Zeker als er gro
te projecten opgestart worden. .Zor
gen dat alles er is. Tegenwoordig
heeft iedereen een mobiele telefoon.
Ze bellen wel even als er iets niet is
of als ze iets niet weten. Daar houd
ik niet zo van."
Van Vliet is in 1990 uit de v.o.f. ge
stapt. Het had onder meer te maken
met de keuze voor kerkelijk werk,
zegt hij. „Ik was wel aandeelhouder,
maar voor het aannemersschap had
ik geen gevoel. Ook niet voor com
puters." Kees Bosman had dat wel
en die ontpopte zich als uitvoerder
en leider. Er werkten toen 30 man."
Van Vliet werd overeen aantal jaren
uitgekocht. Alles in goede harmonie.
„Ik heb het nooit als een degradatie
beschouwd." Leen heeft dat ook niet
zo ervaren. De verhoudingen heb
ben er nooit onder geleden. Geluk:
„Baas-knechtverhoudingen ervaar
ik hier niet." Jan en Jasper hebben
dat gevoel ook niet. „Toch," zegt
Jan, „zijn er mensen in de ploeg die
vinden dat er een keer per week of in
de twee weken iemand moet komen
kijken op het werk." Elenbaas heeft
met veel bewoners te maken. „Het is
meer manoeuvreren dan vroeger tus
sen de andere aannemers die nog be
zig zijn. Maar we moeten ook bewo
ners tevreden stellen en van de
tevoren inlichten over het werk.
Klantgericht handelen. Ik heb er
wel eens een cursus in gedaan.
De woningbouwverenigingen vin
den dat belangrijk."
Jasper beaamt dat. „Alles moet in
zo'n kort mogelijke tijd klaar. Soms
moet je wel eens opspelen als een
cv-monteur over je pas geschilder
de trap loopt. Je komt nu niet meer
in een opgeruimde ruimte om je
werk te doen. Nu is de timmerman
er ook nog bezig." Jasper is blij dat
hij de groei van het bedrijf mee
heeft gemaakt. „We hebben samen
de sociale structuur opgebouwd. De
leerlingen van de jaren negentig
zijn nu volwassenen met eigen
teams. Maar we hebben ook al
overlijdens gehad van collega's die
nog werkten of tijdens hun pen
sioen."
Hij zit momenteel thuis. Hij reva
lideert na een tweede herniaopera
tie. Lang zitten kan hij niet, maar
hij hoopt weer aan de slag te kun
nen. Volgende week vrijdag worden
de jubilarissen gehuldigd. Dat ge
beurt in Middelburg, samen met ze
ven werknemers die 12,5 jaar in
dienst zijn.
Een ongeval ligt in een klein hoekje. Jan gleed eens uit toen hij -
net na het schaften- weer aan het werk ging om een dakkapel te
schilderen. ,,lk gooide de pot met verf in de tuin en maakte zelf
een salto en kwam ook in de tuin terecht." Schilders halen gekke
capriolen uit. Leen stond eens een keer op de schouders van Ar
jan (die op een ladder stond) om het haantje van de toren in Sint
Philipsland te kunnen schilderen. Nu ondenkbaar.
Alleen de supermarkten en apparte
menten kunnen er nog niet komen
door de uitspraak van de Raad van
State van 1 juni vorig jaar, waarbij
de bezwaren van autobedrijf Van
Burgh werden gehonoreerd. De rest
van bestemmingsplan Noord is wel
goedgekeurd en kan uitgevoerd
worden, maar juist de supermarkten
en appartementen zijn van groot be
lang. Niet alleen voor de verhuizing
van Cl000 aan de Postweg en Aldi
aan de Kotterstraat. Ook voor de
Bloemenhal aan het Slachtveld,
waarmee de gemeente afspraken
heeft gemaakt over verplaatsing.
Het gat dat ontstaan is door de uit
spraak van de Raad van State moet
nu gerepareerd worden met een
nieuw bestemmingsplan voor het
perceel Wattstraat iDat vergt weer
een procedure, dus treedt er vertra
ging op en dat komt slecht uit. „Ge
zien de grote maatschappelijke
noodzaak is er een verhoogde tijds
druk voor snelle realisatie van de
supermarkten en zorgappartemen-
ten", schrijven b. en w. aan de ge
meenteraad.
De supermarkten in de omliggende
dorpen zien de verdubbeling van de
supermarkten in Tholen echter niet
graag komen. Attent Jansen in
Poortvliet, Spar van Ommen met
vestigingen in Oud-Vossemeer,
Scherpenisse en Sint-Maartensdijk
en Spar De Berg in Sint Philipsland
vrezen voor hun bestaansrecht.
MCD De Koster in Stavenisse stond
oorspronkelijk ook bij de bezwaar
makers, want het advocatenkantoor
had nog een machtiging van het eer
dere bezwaar tegen de Cl000 Sint-
Annaland. Bij navraag door de ge
meente bleek De Koster echter
tegen grote supermarkten in Tholen
geen bezwaar te hebben.
De andere ondernemers vrezen ech
ter 'een duurzame ontwrichting van
de voorzieningencultuur in de ge
meente.' Zij vinden dat de gemeen
teraad het bestemmingsplan zo niet
moet vaststellen, maar dient te wij
zigen. Cl000 en Aldi krijgen in de
nieuwbouw gezamenlijk 2850 m2
bruto vloeroppervlak dat met een
binnenplanse afwijking op 3795 m2
kan uitkomen. De bezwaarmakers
laten bovendien meespelen, dat er
in Sint-Annaland ook al een veel
grotere C1 ()(M) komt. Als de kleine
supermarkten de dupe worden, kun
nen inwoners van de kleinere dor
pen hun dagelijkse inkopen niet
meer op een acceptabele afstand
doen.
Dat door verdubbeling van de su
permarkten in Tholen andere super
markten in de omliggende dorpen
zouden verdwijnen, is volgens b. en
w. op basis van een rechtelijke uit
spraak van 10 juni 2009 in een
soortgelijke zaak, geen belemme
ring voor uitvoering van plan Veste-
tuin. Zolang inwoners maar op een
aanvaardbare afstand van hun
woonplaats hun dagelijkse bood
schappen kunnen blijven doen.,
B. en w. vrezen geen marktversto
ring. Zij vinden - op basis van een
rapport van Bureau Ruimtelijke Or
dening uit Boxtel - dat C1000 en
Aldi naar een 'moderne maat' van
1000 tot 1200 vierkante meter bruto
vloeroppervlak moeten kunnen
groeien. „Het gemeentelijk beleid
zet wel in op behoud van basisvoor
zieningen in de kleinere dorpen,
maar vanwege de landelijke tendens
tot vergroting komt dat onder druk
te staan." De gemeente ziet geen
onwenselijke ontwikkelingen. De
belangen van de inwoners van de
omliggende dorpen worden niet ge
schonden door veel grotere super
markten in Tholen.
De bezwaarmakers voerden ook
aan, dat de bestaande supermarkten
aan de Postweg en de Kotterstraat
niet zijn wegbestemd, zodat er na de
verhuizing daar nieuwe (buurt)su-
pers zouden kunnen komen. B. en
w. wijzen op de tijdelijke vergun
ning van de C1000. Hoewel onder-
Op het terrein naast Autobedrijf Van Burgh rechts) moeten twee supermarkten met appartementen verrijzen.
nemer Jurgen Stroot het liefst aan
de Postweg wil blijven, noemen b.
en w. dat onwenselijk vanwege de
zeer nabij gelegen woningen met
overlast van parkeer- en vrachtbe
wegingen. Het gebouw van Aldi aan
de Kotterstraat is eigendom van
CI000 Vastgoed. „Het ligt niet voor
de hand dat Cl000 dit pand aan
concurrenten in gebruik zou willen
geven, maar zekerheidshalve kan
door middel van een privaatrechte
lijke overeenkomst worden veilig
gesteld dat dit pand niet opnieuw als
supermarkt wordt gebruikt." De ge
meente heeft hierover nog overleg
met Cl000 Vastgoed.dat al akkoord
is met sloop van het pand aan de
Kotterstraat als de nieuwbouw in
Vestetuin er komt.
De bezwaarmakers blijven beducht
voor overbewinkeling. Plan Veste
tuin is volgens hen in strijd met de
vereiste rechtszekerheid en zorgvul
digheid. Naast de C1000 is nu de
Duitse discountzaak Aldi gepland,
maar op termijn zou daar ook Albert
Heijn of een soortgelijke super
markt kunnen komen. De kleine su
permarkten wezen <x)k op de be
perkte bestedingsruimte van de
Tholenaren. maar b. en w. zeggen
dat de omzet per m2 winkelvloerop
pervlak op Tholen boven het lande
lijk gemiddelde van 6910 euro ligt.
Volgens onderzoek van BRO uit
Boxtel verdienen nieuwe super
markten in de stadskern - direct
aansluitend op de winkel voorzie
ningen in het centrum - de voor
keur, maar daarvoor ontbreekt de
ruimte. Het college wijst verder op
de trend naar schaalvergroting, als
mede branche- en assortimentsver
groting en -vervaging. „Voor een
rendabel functioneren is een steeds
groter vloeroppervlak nodig. Nieu
we moderne supermarkten hebben
een minimale omvang van 1400 tot
1600 m2 en discountzaken 800 tot
1000 m2. De maximaal 2850 m2 in
Vestetuin past binnen deze marges.
Hoewel vestiging in de binnenstad
de beste optie zou zijn, ontbreekt
daar de ruimte. Vestetuin - goed be
reikbaar en met voldoende pafkeer-
gelegenheid - is voor de inwoners
van Tholen volgens het college
overbrugbaar. B. en w. wijzen de
bewering van de bezwaarmakers af,
dat in Vestetuin de supermarkten
binnenplans tot 3795 m2 zouden
kunnen groeien. „Het bestemmings
plan biedt een dergelijke bevoegd
heid niet."
We schrijven de periode 19% tot
2006. De firma Bogert vecht 10 jaar
voor een een woning bij het bedrijf
aan de Schelderijnweg in Tholen.
Helaas niet mogelijk, o.a. vanwege
geluid en het ligt niet in de bebouw
de kom. Later wordt het perceel toch
binnen de bebouwde kom opgeno
men, maar nu past het niet in het be
stemmingsplan, enz. enz. Vele com
missie- en raadsvergaderingen zijn
hieraan besteed. Er waren tegen- en
<x)k vele voorstanders in de toenma
lige gemeenteraad. Verschillende
commissie- en raadsleden die toen
zo tegen waren, zitten nu nog in de
raad of zijn ondertussen wethouder
geworden.
Bogert ondernam stoute stappen,
bouwde illegaal een woning bij zijn
bedrijf en trok daar in maart 2006 in,
maar moest er 1 november 2006 uit
zijn van het college. Bijzonder
wrang vcx>r deze ondernemer en zijn
familie dat we in de Eendrachtbode
van 19 januari onder het plaatselijk
nieuws van Oud-Vossemeer lazen:
Bijbetaling woning. Een ondernemer
op het industrieterrein Klaverveld te
Oud-Vossemeer bouwt illegaal een
woning. Hierv<x>r gelden nu andere
regels: het bestemmingsplan kan wel
worden gewijzigd. De eventuele
planschade is voor de ondernemer.
Gebruikelijke procedure is niet no
dig. Hij moet wat eurootjes meer be
talen en daarmee is de kous af.
Heeft de ondernemer soms voor de
commissie- en raadsleden die zo te
gen waren bij Bogert, arbeid ver
richt? Met dien 'verstande, dat ze
moesten regelen dat hij kon blijven
zitten. Vele toenmalige tegenstan
ders van Bogert vonden het niet ver
antwoord dat men op een industrie
terrein ging wonen. Zeker niet met
kinderen. Die konden daar niet soci
aal opgroeien. De ondernemer in
Oud-Vossemeer heeft misschien
geen kinderen; mogelijk kan de wo
ning daarom wel. Kortom, de zo
veelste beleidsvoering met twee ma
ten voor dezelfde situatie. Wellicht
vragen de toenmalige voorstanders
van Bogert zich nu ook af - net als
ik - hoe dit nu kan? Alleen is voor
Bogert het doek gevallen.
Ondernemer in Oud-Vossemeer: pro
ficiat ermee. Als je kinderen hebt of
krijgt: pas op! Houdt erg in de socia
le contacten, anders komt er niets
van terecht. Bogert kan misschien
nog wel geleden schade verhalen bij
de gemeente Tholen. Zeker het pro
beren waard.
John Bogert, Poortvliet.
Hoewel stedenbouwkundig minder gewenst, moet de afstand van de 20
appartementen in Vestetuin Tholen tot autobedrijf Adrie van Burgh 30
in plaats van 20 meter worden. Juridisch wordt nu ook een 'dove gevel'
bij de nieuwbouw in het bestemmingsplan vastgelegd. De Raad van
State had vanwege het geluid een afstand van 50 meter gevraagd. Vol
gens een rapport van de Grontmij blijft het geluidsniveau bij 30 meter
binnen de maximaal toegestane 50 dBA.
Bouwfonds Ontwikkeling, wonings
tichting Stad lander en Tholen Stad
Grondexploitatie v.o.f. houden plan
Vestetuin verder recht overeind. Al
leen moet er bij Van Burgh dus een
aanpassing plaatsvinden.
De Raad van State had bij Van Burgh
30 meter aangegeven voor geur en 50
meter voor geluid tussen het autobe
drijf en de appartementen/super
markten. Uit twee gesprekken tussen
wethouder Hoek en Van Burgh is ge
bleken. dat het autobedrijf het liefst
binnen enkele jaren uitgekcx:ht wil
worden. De gemeente wil de panden
echter alleen tegen marktwaarde aan
kopen en niet de veel hogere prijzen
voor onteigening betalen, zoals auto
bedrijf Bal en landbouwmechanisa-
tiebedrijf Zandijk hebben ontvangen.
Van Burgh wil een jaar bedenktijd
over het aantxxl, maar de gemeente
wacht niet langer dan zes weken na
publicatie van het raadsbesluit. Het
blijft nu dus nog onduidelijk of het
autobedrijf opnieuw bezwaar aante
kent. De gemeente voldoet niet aan
de 50 meter vcx>r geluid zoals de
Raad van State aangaf, maar door de
zijgevel aan de oostkant van het ap
partementengebouw als dove gevel
uit te voeren, vormt dat aspect ook
geen belemmering meer, zeggen b.
en w. op basis van een onderzoek van
de Grontmij. Ook voor het autobe
drijf zijn er volgens de gemeente
geen beperkingen door de woning
bouw.
Van Burgh heeft volgens b. en w. nu
spijt dat hij in 2007 niet is ingegaan
op het aanlxxl van de gemeente om
zijn autobedrijf binnen plan Tholen
Noord te slopen. De financiële scha
de die vertraging voor de twee nieu
we supermarkten en appartementen
met zich meebrengt, levert volgens
het college geen argumenten op om
Van Burgh alsnog aan te kopen.
„Strikt genomen, is dit perceel niet
noodzakelijk voor de uitvoering van
plan Vestetuin. Vanuit een goede ver
standhouding willen wij niettemin
blijven onderzoeken, of opname van
het autobedrijf op enig moment in de
toekomst mogelijk is. Aansluitend op
de ontwikkeling van Vestetuin moet
daarvoor dan een passende bestem
ming worden gevonden. Wij willen
dit spoor van overleg met Van Burgh
over minnelijke verwerving, echter
niet van invloed laten zijn op de snel
heid van de procedure tot vaststelling
van bestemmingsplan Vestetuin."
Bij het onderzoek dat de Grontmij en
adviesbureau Witteveen Bos heb
ben ingesteld, speelt de spuitcabine
van Van Burgh een rol. Binnen 25
meter daarvan ligt (X)k het bedrijfs-
perceel Voltstraat 4.
Volgens het bestemmingsplan moet
het parkeren voor de appartementen,
de supermarkten en de andere detail
handel bovengronds, inpandig of op
het gebouw plaatsvinden. Dit op ba
sis van de norm 1,8 parkeerplaatsen
per woning, 4,5 parkeerplaatsen per
100 m2 bruto verkoop oppervlak
voor de supermarkten en 4 parkeer
plaatsen per 100 m2 voor de overige
winkels. De parkeerplaatsen voor de
appartementen komen aan de kant
van de Wattstraat en de daarvoor
te realiseren parkeerhoven. Voor
de supermarkten, andere winkels en
dienstverlende bedrijven moet op het
tegenover liggende terrein worden
geparkeerd. Dat is op de plaats van
autobedrijf Bal, dat de gemeente al
heeft aangekocht en waarvoor een
inrichtingsplan is vastgesteld. Tegen-
over Van Burgh in de Ampèrestraat
bevinden zich parkeerplaatsen op de
openbare weg. Om te voldoen aan de
parkeerbalans in plan Vestetuin zijn
deze niet nodig omdat het parkeren
in de directe nabijheid van Wattstraat
1 wordt opgelost. De bereikbaarheid
van autobedrijf Van Burgh blijft
gegarandeerd, aldus b. en w. Daar
entegen vreest de ondernemer zelf
overlast. Appartementen en een au-
toschadebedrijf binnen 30 meter, dat
gaat volgens Van Burgh niet samen.
De gemeente vindt echter.dat de wo
ningen voldoende beschermd zijn te
gen geur- en geluidsoverlast.
VERVOLG VAN WINKELS
BRO vindt dat vestiging van één of
beide supermarkten in de binnenstad
van Tholen vanuit de detailhandels
structuur geredeneerd de beste keu
ze is. Zowel de Ondernemers Ver
eniging Tholen als de Thoolse
Ondernemers Federatie zijn daar
ook voorstander van om de leven
digheid in de stadskern en het con
tact met de andere winkels te bewa
ren. In Vestetuin is er wel ruimte en
door de twee supermarkten bij el
kaar te bouwen, kunnen ze elkaar
versterken. CI000 en Aldi opereren
in een elkaar aanvullend segment
van volledig, prijsvriendelijk aan
bod tegenover de Duitse discount
zaak. De afstand van Vestetuin naar
de binnenstad is overbrugbaar, zegt
BRO. De ligging bij de haven maakt
het mogelijk om te profiteren van
het .watertoerisme, zegt het advies
bureau, hoewel de jachthaven dich
ter bij de Kaaij ligt dan bij Vestetuin.
Het bureau uit Boxtel adviseert b. en
w. om ongewenste situaties te voor
komen. „Voor een derde supermarkt
ontbreekt in Tholen marktruimte."
In Tholen bevinden zich 12 ver
kooppunten van dagelijkse artikelen
met een totale omvang van 1900 m2,
waarvan de Cl000 aan de Postweg
iets meer dan 800 m2 en de Aldi in
de Kotterstraat nog geen 500 m2 be
slaat. In het centrum is er een vrij
compleet aanbod van levensmidde
lenspeciaalzaken en een drogisterij.
Sint-Maartensdijk heeft 1350 m2
winkelvloeroppervlak in de dage
lijkse sector waarvan De Spar 400
m2 en Lidl 800 m2. Die zijn tegen
over elkaar aan de Markt gevestigd.
Verder is er een bakker, slager en
slijter. Het dagelijkse winkelaanbod
in Sint-Annaland is %5 m2, meren
deels in de Voorstraat, Havenplein/
Spuistraat. Door de beperkte schaal
en de matige plaats maakt de Cl000
(638 m2) zijn functie als trekker on
voldoende waar, aldus BRO. Het
aanbod wordt aangevuld door een
aantal levensmiddelenspeciaalzaken
(slijter, slager, bakker) en een twee
tal drogisten. De kleinere kernen be
schikken over een (kleinschalige)
supermarkt of dorpswinkel (Scher
penisse). „Dit is een belangrijke
kwaliteit", constateert het adviesbu
reau uit Boxtel. ,Jn veel kleine ker
nen elders in Zeeland en daarbuiten
is van een pakket aan dagelijkse
goederen inmiddels geen sprake
meer. De aanwezigheid van winkels
is belangrijk voor de leefbaarheid in
kleine kernen." Een bijzondere situ
atie is er volgens BRO in Stavenis
se. „Ondanks een in omvang be
perkt aanbod, realiseert dit dorp een
relatief hoge koopkrachtbinding als
gevolg van de bijzonder sterke ge
meenschapszin. Er is bovendien
sprake van recreatie met diverse
campings en bungalowparken."