'Tweetalig leek me een
daging'
Myrthe wil rechercheur worden,
Roelof heeft nog geen flauw idee
roncouj
Sophie Droogendijk 17) uit Sint-Annaland
Tweeling Pol (15) uit Tholen gaat eigen weg
Provincie Zeeland stemt beleid
onderwijs en economie op elkaar af
Donderdag 19 januari 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
13
Sophie Droogendijk is een bolleboos te noemen. De 17-jarige Sint-
Annalandse gaat namelijk in maar liefst negen vakken examen doen.
Ze volgt tweetalig gymnasiumonderwijs aan 't Rijks in Bergen op
Zoom. Nu, in de zesde klas, krijgt ze alle lessen weer in het Neder
lands, want in die taal wordt het examen afgenomen, maar tot en
met het derde jaar waren alle lessen, inclusief de lesstof in het Engels.
Uitgezonderd de vakken Nederlands en wiskunde.
Ministerie
Roelof Pol wil waarschijnlijk naar de universiteit.
Zij wil bij de politie. Hij weet nog absoluut niet wat hij wil gaan doen.
Van de 15-jarige tweeling Myrthe en Roelof Pol uit Tholen gaan zus en
broer ieder hun eigen weg. Ze zitten dan ook niet in dezelfde klas of
op dezelfde school. Roelof zit in de vierde klas van het gymnasium op
het Juvenaat in Bergen op Zoom. Myrthe doet het derde jaar van het
vmbo gemengde leerweg (gl) op het Prinsentuin in Halsteren over.
Pittig
Grote stad
Myrthe Pol wil bij de politie en anders verpleegkundige worden.
Sophie Droogendijk uit Sint-Annaland doet gymnasiumexamen in negen vakken en gaat na haar examen als
model aan de slag.
De Onderwijsagenda, de beleidsnota van de provincie Zee
land voor het onderwijs, wordt integraal opgepakt met de
nieuwe economische agenda voor 2012 tot 2015. Om goed,
kwalitatief en inspirerend onderwijs te kunnen bieden is het
van belang dat de opleidingen in relatie worden gebracht
met economische ontwikkelingen, vinden gedeputeerde
staten. De huidige beleidsnota voor onderwijs liep tot en met
2011. Gedeputeerde George van Heukelom heeft provinciale
staten voorgesteld om de looptijd te verlengen in afwachting
van de nieuw vast te stellen economische agenda.
Westerpoort vmbo
haalt voldoende
Ruggengraat
scholengemeenschap voor
atheneumhavo en vmbo tl
Tuinderspad 6
461 3 CA Bergen op Zoom
tel. 0164 241 050
www.roncalli-boz.nl
„Tweetalig onderwijs leek me een uitdaging", zegt
ze als reden voor die keuze. „Bovendien wordt alles
alleen maar internationaler. Zelfs op internet zie je
steeds meer alles in het Engels en vervolgstudies,
vooral de masteropleidingen, zijn bijna ook alle
maal in het Engels. Sophie heeft voor 't Rijks ge
kozen om de sfeer. „En allebei mijn ouders hebben
erop gezeten." Ze vindt het leuk om zich te verdie
pen in andere culturen en daarbij komt de Engelse
taal vaak ook goed van pas. Ze is al veel in het bui
tenland geweest met haar school. In de eerste klas
al ging ze naar Londen, voor een uitwisseling met
een Engelse school.
Ook is ze in Oxford geweest, en bij het Europees
parlement in Brussel. „Ik heb een handje mogen
geven aan meneer Van Rompuy, toen was net be
kend dat hij voorzitter was van de Europese raad."
Haar schoolreis ging naar Griekenland en in de
vijfde klas deed ze mee aan debatwedstrijden voor
het Europees jeugdparlement. Haar school deed
met zes leerlingen mee, waaronder zij, Frank Heij-
■sboer en Ruben Bastiaansen uit Tholen. Ze werden
vierde in de nationale ronde bij het ministerie van
buitenlandse zaken in Den Haag. „Daar mocht ik
nog spreken in de zaal waar alle buitenlandse gas
ten worden ontvangen. We kregen daarna nog
een uitnodiging voor een internationaal forum in
Regensburg in Duitsland. Dan kom je bij mensen
uit allerlei landen terecht."
Overigens heeft Sophie al in de tweede klas leren
debatteren. „Ik deed mee aan de junior speaking
contest. Ik mocht mee naar de landelijke ronde in
Zwijndrecht. Daar moest je spreken over het on
derwerp me and my technology. Dat werd onder
andere gejureerd door mensen uit het Europees
parlement."
Sophie doet het profiel natuur en techniek, omdat
ze daar alle kanten mee op kan, maar moest daar
voor het vak Duits laten vallen. Dat vond ze zo jam-
mer dat ze ervoor koos om het er maar weer bij te
doen zonder lessen te volgen, want die passen niet
in haar rooster. Dat gaat goed, want ze heeft alle
maal zevens en achten. Alleen voor natuurkunde
staat ze een 5,5. Ze doet straks een extra examen
als aanvulling, het ib-examen (internationaal bac
calaureaat). „Dat is een examen met internationaal
aanzien. Het examen wordt ook wereldwijd op het
zelfde moment afgenomen en dat is voor mij in de
meivakantie."
Sophie houdt wel van reizen. „Ik wil wel graag de
wijde wereld in." Als vervolgopleiding zat ze te
denken aan international business administration,
waarbij ze leert zaken doen voor internationale be
drijven. Ze heeft met 't Rijks al een kijkje mogen ne
men bij internationale bedrijven zoals Shell en Ge
neral Electrics (nu Sabic). Maar haar studieplannen
moeten voorlopig even wijken vooreen andere uit
daging. Vorig jaar werd ze tijdens een schoolreisje,
vanwege een uitwisseling met Ierse leerlingen, in
Amsterdam aangesproken door een modellenbu
reau. „Ik werd, zeg maar, gescout." Sophie heeft er
veel met haar ouders over gesproken. Die vonden
dat ze het best kon proberen. De agent zei dan ook
dat er meestal maar weinig meisjes overbleven.
Van de 40 vaak maar twee. Sophie viel in de smaak
bij de bureaus.
Ze heeft haar eerste opdracht al achter de rug en
heeft nu een jaarcontract aangeboden gekregen
voor internationaal modellenwerk. „Dit is een
unieke kans en die wil ik nu met beide handen
aangrijpen." Dat betekent dat ze zich na haar diplo
ma-uitreiking meteen moet melden in Parijs. Ze wil
kijken of het wat voor haar is. Zo niet, dan gaat ze
gewoon aan de studie.
Roelof volgt het profiel natuur en gezondheid met
als extra vak economie. „Het is één van de breed
ste pakketten." Toen hij moest gaan kiezen voor
het voortgezet onderwijs, wist hij meteen dat het
een school in de buurt zou worden. „Ik had vwo-
advies gekregen." Daarom kwam hij bij het Juvenaat
terecht. „Het is een kleinschalige school met 450
leerlingen. Daardoor ken je iedereen van gezicht.
Dat vind ik wel prettig. Ik heb ook op het Roncalli
gekeken, maar daarbij moet je veel zelf plannen. Ik
heb op montessorischool De Kraal gezeten en weet
daardoor dat ik geen harde werker ben. Mijn ouders
gaven me het advies beter niet voor het Roncalli te
kiezen, 't Rijks viel meteen af, want dat vond ik een
te grote school."
Roelof heeft geen spijt van zijn keuze. „Het is een
gezellige school, maar het gymnasium is wel een
pittige opleiding. Als je je best doet en er plezier in
hebt, is het prima te doen. Het nadeel is wel dat ik
heel veel moet leren."
Hij is nog niet zo bezig met een vervolgopleiding.
„Daar moet ik de komende twee jaar nog naar gaan
kijken." Ooit had hij wel een idee. „Als kind wilde ik
architect worden. Maar dat gaat niet, omdat ik geen
wiskunde B heb. Ook heb ik van anderen gehoord
dat die opleiding veel technisch tekenen inhoudt.
Het is niet zomaar van, teken eens iets leuks. Boven
dien vind ik wiskunde niet één van de leukste vak
ken.
Bij een hbo-voorlichtingsavond op het Roncalli
heeft hij wel al een paar leuke vervolgopleidingen
gezien. „Maar niet meteen van, dat wil ik later gaan
doen. Ik heb bijvoorbeeld bij aquatische ecotechno-
logie gekeken, omdat mijn vader in de waterbouw
zit. Ik vond het leuk om te kijken wat het inhield."
Waarschijnlijk wil Roelof wat verder kijken dan het
hbo. „Ik denk eerlijk gezegd dat ik wel naar de uni
versiteit wil. Dat lijkt me wel leuk. Maar ik weet echt
nog niet wat ik dan wil gaan studeren. Ik neem de
tijd om daar naar te kijken."
Myrthe Pol weet al van kleins af aan dat ze bij de po
litie wil. „Het is wel even veranderd in juf, maar nu is
het toch weer politie geworden."Op advies van haar
moeder is ze dan ook niet naar het vmbo op het
Westerpoort in Tholen gegaan, wat praktisch in hun
achtertuin is, maar naar Halsteren. „Ga maar lek
ker fietsen, dat is goed voor je lijf", zei haar moeder
tegen haar. Elke dag fietst ze nu in zo'n 35 minuten
naar school.
Om toegelaten te worden op de politieacademie,
moet ze een sport- en een taaltest afleggen. Myrthe
doet naast haar dagelijkse fietstocht verder niet aan
sport. „Wel doe ik altijd mee aan gym op school."
Om zich voor te bereiden op de test, heeft ze een
keer aan de gymleraar gevraagd of die een parcours
wilde uitzetten, net als bij de politieschool. Myrthe
legde het parcours af, maar kwam net een paar se
conden te laat over de eindstreep. Er staat namelijk
een maximum tijd voor de politietest. „Maar die
paar seconden kan ik nog verbeteren", denkt Myr
the.
„Mijn einddoel is rechercheur worden. Misdaden
onderzoeken en proberen de dader te vinden." Dat
spreekt haar wel aan. „Het komt ook wel doordat ik
dat gezien heb op tv. Maar daar worden zaken bin
nen twee dagen opgelost. In de praktijk is dat wel
anders."
Het liefst wil ze naar de politieacademie in Den
Haag, hoewel er dichterbij, in Breda, ook een school
is. „Je moet tijdens de opleiding ook stage lopen. In
Den Haag zijn er zoveel politiebureaus, dan kun je
gelijk daar stage gaan lopen. Den Haag is een grote
stad en ik denk dat je daar wel wat kunt leren."
Om zich ook te oriënteren op wat er nog meer is', is
Myrthe op een mbo-avond gaan kijken. „Ik had me
expres niet ingeschreven voor de voorlichting van
de politieopleiding. Maar aan het eind van de avond-
heb ik gevraagd of ik er toch maar wel mocht gaan
kijken. Toen wist ik meteen dat ik dat het leukste
vond." Haar tweede optie is verpleegkundige wor
den. „Maar daar moetje ook rekenen voor hebben,
dus dat is wel zwaar." Want Myrthe houdt net als
haar tweelingbroer Roelof niet zo van wiskunde. Ze
vindt wiskunde en rekenen maar moeilijk.
Het Westerpoort in Tholen haalt een voldoende qua schoolpres
taties. Dat blijkt uit het onderzoek van dagblad Trouw naar de
schoolprestaties. Die baseert haar gegevens op die van de on
derwijsinspectie, maar heeft ze ook verfijnd, volgens het blad. Er
wordt namelijk een breder oordeel getrokken dan alleen voldoen
de of onvoldoende en er wordt gekeken naar de scores van één
jaar in plaats van drie jaar. De vmbo basis en vmbo gemengd the
oretisch krijgen een 6 en de kaderopleiding scoort zelfs een 8. Het
Calvijn college uit Tholen komt minder goed uit het onderzoek,
dat krijgt een 5. Er waren 3 vakken op het eindexamen waarvoor
de leerlingen gemiddeld onder de zes scoorden. Daarentegen
doen de havo en de vwo-afdeling van de reformatorische school,
die in Goes is gevestigd, het wel goed: een 6 voor beide. Opmerke
lijk is dat het vwo van het Calvijn college in een ander onderzoek
juist als één van de beste uit de bus komt. Dat blijkt uit het onder
zoek van weekblad Elsevier naar de beste scholen, waarbij ook de
gegevens van de onderwijsinspectie de basis vormen. In het Else-
vieronderzoek eindigt het Calvijncollege met de vwo-opleiding op
de eerste plek en met havo als tweede van het land.
Dat onderwijs een goede interactie met het
bedrijfsleven heeft, is één van de voorwaar
den voor een goede economie, staat in het
voorstel. „De uitwisseling van kennis en kun
de tussen onderwijs en ondernemers leidt
daarbij tot nieuwe economische impulsen."
Provinciale staten heeft in juli 2011 ermee
ingestemd dat het nieuwe onderwijsbeleid
integraal wordt opgepakt met de nieuwe
economische agenda. „De beleidsambities
met betrekking tot het onderwijs zullen in
de toekomst meer dan voorheen worden
gerelateerd aan de doelstellingen en ambi
ties van het economisch beleid." De econo
mische agenda wordt in de loop van dit jaar
aan provinciale staten voorgelegd.
Volgens gs heeft onderwijs een tweeledige
doelstelling: bijdragen aan de ontplooiing
en ontwikkeling van jongeren enerzijds, en
anderzijds om jongeren voor te bereiden op
de arbeidsmarkt en om een bijdrage te leve
ren aan de economische ontwikkeling van
de samenleving.
Het provinciaal beleid richt zich op de twee
de doelstelling, omdat onderwijs en econo
mie nauw met elkaar verweven zijn. Er lig
gen relaties op het gebied van arbeidsmarkt,
kennisontwikkeling, vestigingsfactor voor
bedrijven en jongeren en werkgever. Voor de
arbeidsmarkt leidt onderwijs nieuwe werk
nemers op en onderwijs traint werkenden.
Van onderwijsinstellingen worden steeds va
ker verwacht dat zij ook kennis leveren voor
het bedrijfsleven (kennisontwikkeling). Aan
wezigheid van onderwijs is een vestigings
factor voor bedrijven en trekt ook jongeren
naar de regio. Arbeid zorgt dat ze ook blijven.
Het onderwijs is ook werkgever, het zorgt in
de regio voor werk voor ruim 8500 mensen.
De provincie richt haar beleid niet op on
derwijskundige aangelegenheden, maar wil
juist partijen stimuleren en prikkelen om
met elkaar in contact te komen. Daarmee
kunnen nieuwe relaties en verbindingen met
elkaar worden aahgegaan. Dit wordt de rug
gengraat van het onderwijsveld genoemd.
Projecten en activiteiten in het kader van het
provinciale onderwijsbeleid staan altijd met
elkaar in verbinding.
De provincie heeft vijf thema's benoemd
voqr de onderwijsagenda: kwaliteit en re
sultaten van het onderwijs; de leerling cen
traal; aansluiting en samenwerking; werken
en leren; ontplooiing en ontwikkeling. Aan
elk thema zijn één of meerdere concrete
ambities verbonden die door projecten ge
realiseerd worden. Om de onderwijsagenda
te kunnen uitvoeren in 2012 is 400.000 euro
gereserveerd.