'Tweetalig leek me een daging' Myrthe wil rechercheur worden, Roelof heeft nog geen flauw idee roncouj Sophie Droogendijk 17) uit Sint-Annaland Tweeling Pol (15) uit Tholen gaat eigen weg Provincie Zeeland stemt beleid onderwijs en economie op elkaar af Donderdag 19 januari 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 13 Sophie Droogendijk is een bolleboos te noemen. De 17-jarige Sint- Annalandse gaat namelijk in maar liefst negen vakken examen doen. Ze volgt tweetalig gymnasiumonderwijs aan 't Rijks in Bergen op Zoom. Nu, in de zesde klas, krijgt ze alle lessen weer in het Neder lands, want in die taal wordt het examen afgenomen, maar tot en met het derde jaar waren alle lessen, inclusief de lesstof in het Engels. Uitgezonderd de vakken Nederlands en wiskunde. Ministerie Roelof Pol wil waarschijnlijk naar de universiteit. Zij wil bij de politie. Hij weet nog absoluut niet wat hij wil gaan doen. Van de 15-jarige tweeling Myrthe en Roelof Pol uit Tholen gaan zus en broer ieder hun eigen weg. Ze zitten dan ook niet in dezelfde klas of op dezelfde school. Roelof zit in de vierde klas van het gymnasium op het Juvenaat in Bergen op Zoom. Myrthe doet het derde jaar van het vmbo gemengde leerweg (gl) op het Prinsentuin in Halsteren over. Pittig Grote stad Myrthe Pol wil bij de politie en anders verpleegkundige worden. Sophie Droogendijk uit Sint-Annaland doet gymnasiumexamen in negen vakken en gaat na haar examen als model aan de slag. De Onderwijsagenda, de beleidsnota van de provincie Zee land voor het onderwijs, wordt integraal opgepakt met de nieuwe economische agenda voor 2012 tot 2015. Om goed, kwalitatief en inspirerend onderwijs te kunnen bieden is het van belang dat de opleidingen in relatie worden gebracht met economische ontwikkelingen, vinden gedeputeerde staten. De huidige beleidsnota voor onderwijs liep tot en met 2011. Gedeputeerde George van Heukelom heeft provinciale staten voorgesteld om de looptijd te verlengen in afwachting van de nieuw vast te stellen economische agenda. Westerpoort vmbo haalt voldoende Ruggengraat scholengemeenschap voor atheneumhavo en vmbo tl Tuinderspad 6 461 3 CA Bergen op Zoom tel. 0164 241 050 www.roncalli-boz.nl „Tweetalig onderwijs leek me een uitdaging", zegt ze als reden voor die keuze. „Bovendien wordt alles alleen maar internationaler. Zelfs op internet zie je steeds meer alles in het Engels en vervolgstudies, vooral de masteropleidingen, zijn bijna ook alle maal in het Engels. Sophie heeft voor 't Rijks ge kozen om de sfeer. „En allebei mijn ouders hebben erop gezeten." Ze vindt het leuk om zich te verdie pen in andere culturen en daarbij komt de Engelse taal vaak ook goed van pas. Ze is al veel in het bui tenland geweest met haar school. In de eerste klas al ging ze naar Londen, voor een uitwisseling met een Engelse school. Ook is ze in Oxford geweest, en bij het Europees parlement in Brussel. „Ik heb een handje mogen geven aan meneer Van Rompuy, toen was net be kend dat hij voorzitter was van de Europese raad." Haar schoolreis ging naar Griekenland en in de vijfde klas deed ze mee aan debatwedstrijden voor het Europees jeugdparlement. Haar school deed met zes leerlingen mee, waaronder zij, Frank Heij- ■sboer en Ruben Bastiaansen uit Tholen. Ze werden vierde in de nationale ronde bij het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag. „Daar mocht ik nog spreken in de zaal waar alle buitenlandse gas ten worden ontvangen. We kregen daarna nog een uitnodiging voor een internationaal forum in Regensburg in Duitsland. Dan kom je bij mensen uit allerlei landen terecht." Overigens heeft Sophie al in de tweede klas leren debatteren. „Ik deed mee aan de junior speaking contest. Ik mocht mee naar de landelijke ronde in Zwijndrecht. Daar moest je spreken over het on derwerp me and my technology. Dat werd onder andere gejureerd door mensen uit het Europees parlement." Sophie doet het profiel natuur en techniek, omdat ze daar alle kanten mee op kan, maar moest daar voor het vak Duits laten vallen. Dat vond ze zo jam- mer dat ze ervoor koos om het er maar weer bij te doen zonder lessen te volgen, want die passen niet in haar rooster. Dat gaat goed, want ze heeft alle maal zevens en achten. Alleen voor natuurkunde staat ze een 5,5. Ze doet straks een extra examen als aanvulling, het ib-examen (internationaal bac calaureaat). „Dat is een examen met internationaal aanzien. Het examen wordt ook wereldwijd op het zelfde moment afgenomen en dat is voor mij in de meivakantie." Sophie houdt wel van reizen. „Ik wil wel graag de wijde wereld in." Als vervolgopleiding zat ze te denken aan international business administration, waarbij ze leert zaken doen voor internationale be drijven. Ze heeft met 't Rijks al een kijkje mogen ne men bij internationale bedrijven zoals Shell en Ge neral Electrics (nu Sabic). Maar haar studieplannen moeten voorlopig even wijken vooreen andere uit daging. Vorig jaar werd ze tijdens een schoolreisje, vanwege een uitwisseling met Ierse leerlingen, in Amsterdam aangesproken door een modellenbu reau. „Ik werd, zeg maar, gescout." Sophie heeft er veel met haar ouders over gesproken. Die vonden dat ze het best kon proberen. De agent zei dan ook dat er meestal maar weinig meisjes overbleven. Van de 40 vaak maar twee. Sophie viel in de smaak bij de bureaus. Ze heeft haar eerste opdracht al achter de rug en heeft nu een jaarcontract aangeboden gekregen voor internationaal modellenwerk. „Dit is een unieke kans en die wil ik nu met beide handen aangrijpen." Dat betekent dat ze zich na haar diplo ma-uitreiking meteen moet melden in Parijs. Ze wil kijken of het wat voor haar is. Zo niet, dan gaat ze gewoon aan de studie. Roelof volgt het profiel natuur en gezondheid met als extra vak economie. „Het is één van de breed ste pakketten." Toen hij moest gaan kiezen voor het voortgezet onderwijs, wist hij meteen dat het een school in de buurt zou worden. „Ik had vwo- advies gekregen." Daarom kwam hij bij het Juvenaat terecht. „Het is een kleinschalige school met 450 leerlingen. Daardoor ken je iedereen van gezicht. Dat vind ik wel prettig. Ik heb ook op het Roncalli gekeken, maar daarbij moet je veel zelf plannen. Ik heb op montessorischool De Kraal gezeten en weet daardoor dat ik geen harde werker ben. Mijn ouders gaven me het advies beter niet voor het Roncalli te kiezen, 't Rijks viel meteen af, want dat vond ik een te grote school." Roelof heeft geen spijt van zijn keuze. „Het is een gezellige school, maar het gymnasium is wel een pittige opleiding. Als je je best doet en er plezier in hebt, is het prima te doen. Het nadeel is wel dat ik heel veel moet leren." Hij is nog niet zo bezig met een vervolgopleiding. „Daar moet ik de komende twee jaar nog naar gaan kijken." Ooit had hij wel een idee. „Als kind wilde ik architect worden. Maar dat gaat niet, omdat ik geen wiskunde B heb. Ook heb ik van anderen gehoord dat die opleiding veel technisch tekenen inhoudt. Het is niet zomaar van, teken eens iets leuks. Boven dien vind ik wiskunde niet één van de leukste vak ken. Bij een hbo-voorlichtingsavond op het Roncalli heeft hij wel al een paar leuke vervolgopleidingen gezien. „Maar niet meteen van, dat wil ik later gaan doen. Ik heb bijvoorbeeld bij aquatische ecotechno- logie gekeken, omdat mijn vader in de waterbouw zit. Ik vond het leuk om te kijken wat het inhield." Waarschijnlijk wil Roelof wat verder kijken dan het hbo. „Ik denk eerlijk gezegd dat ik wel naar de uni versiteit wil. Dat lijkt me wel leuk. Maar ik weet echt nog niet wat ik dan wil gaan studeren. Ik neem de tijd om daar naar te kijken." Myrthe Pol weet al van kleins af aan dat ze bij de po litie wil. „Het is wel even veranderd in juf, maar nu is het toch weer politie geworden."Op advies van haar moeder is ze dan ook niet naar het vmbo op het Westerpoort in Tholen gegaan, wat praktisch in hun achtertuin is, maar naar Halsteren. „Ga maar lek ker fietsen, dat is goed voor je lijf", zei haar moeder tegen haar. Elke dag fietst ze nu in zo'n 35 minuten naar school. Om toegelaten te worden op de politieacademie, moet ze een sport- en een taaltest afleggen. Myrthe doet naast haar dagelijkse fietstocht verder niet aan sport. „Wel doe ik altijd mee aan gym op school." Om zich voor te bereiden op de test, heeft ze een keer aan de gymleraar gevraagd of die een parcours wilde uitzetten, net als bij de politieschool. Myrthe legde het parcours af, maar kwam net een paar se conden te laat over de eindstreep. Er staat namelijk een maximum tijd voor de politietest. „Maar die paar seconden kan ik nog verbeteren", denkt Myr the. „Mijn einddoel is rechercheur worden. Misdaden onderzoeken en proberen de dader te vinden." Dat spreekt haar wel aan. „Het komt ook wel doordat ik dat gezien heb op tv. Maar daar worden zaken bin nen twee dagen opgelost. In de praktijk is dat wel anders." Het liefst wil ze naar de politieacademie in Den Haag, hoewel er dichterbij, in Breda, ook een school is. „Je moet tijdens de opleiding ook stage lopen. In Den Haag zijn er zoveel politiebureaus, dan kun je gelijk daar stage gaan lopen. Den Haag is een grote stad en ik denk dat je daar wel wat kunt leren." Om zich ook te oriënteren op wat er nog meer is', is Myrthe op een mbo-avond gaan kijken. „Ik had me expres niet ingeschreven voor de voorlichting van de politieopleiding. Maar aan het eind van de avond- heb ik gevraagd of ik er toch maar wel mocht gaan kijken. Toen wist ik meteen dat ik dat het leukste vond." Haar tweede optie is verpleegkundige wor den. „Maar daar moetje ook rekenen voor hebben, dus dat is wel zwaar." Want Myrthe houdt net als haar tweelingbroer Roelof niet zo van wiskunde. Ze vindt wiskunde en rekenen maar moeilijk. Het Westerpoort in Tholen haalt een voldoende qua schoolpres taties. Dat blijkt uit het onderzoek van dagblad Trouw naar de schoolprestaties. Die baseert haar gegevens op die van de on derwijsinspectie, maar heeft ze ook verfijnd, volgens het blad. Er wordt namelijk een breder oordeel getrokken dan alleen voldoen de of onvoldoende en er wordt gekeken naar de scores van één jaar in plaats van drie jaar. De vmbo basis en vmbo gemengd the oretisch krijgen een 6 en de kaderopleiding scoort zelfs een 8. Het Calvijn college uit Tholen komt minder goed uit het onderzoek, dat krijgt een 5. Er waren 3 vakken op het eindexamen waarvoor de leerlingen gemiddeld onder de zes scoorden. Daarentegen doen de havo en de vwo-afdeling van de reformatorische school, die in Goes is gevestigd, het wel goed: een 6 voor beide. Opmerke lijk is dat het vwo van het Calvijn college in een ander onderzoek juist als één van de beste uit de bus komt. Dat blijkt uit het onder zoek van weekblad Elsevier naar de beste scholen, waarbij ook de gegevens van de onderwijsinspectie de basis vormen. In het Else- vieronderzoek eindigt het Calvijncollege met de vwo-opleiding op de eerste plek en met havo als tweede van het land. Dat onderwijs een goede interactie met het bedrijfsleven heeft, is één van de voorwaar den voor een goede economie, staat in het voorstel. „De uitwisseling van kennis en kun de tussen onderwijs en ondernemers leidt daarbij tot nieuwe economische impulsen." Provinciale staten heeft in juli 2011 ermee ingestemd dat het nieuwe onderwijsbeleid integraal wordt opgepakt met de nieuwe economische agenda. „De beleidsambities met betrekking tot het onderwijs zullen in de toekomst meer dan voorheen worden gerelateerd aan de doelstellingen en ambi ties van het economisch beleid." De econo mische agenda wordt in de loop van dit jaar aan provinciale staten voorgelegd. Volgens gs heeft onderwijs een tweeledige doelstelling: bijdragen aan de ontplooiing en ontwikkeling van jongeren enerzijds, en anderzijds om jongeren voor te bereiden op de arbeidsmarkt en om een bijdrage te leve ren aan de economische ontwikkeling van de samenleving. Het provinciaal beleid richt zich op de twee de doelstelling, omdat onderwijs en econo mie nauw met elkaar verweven zijn. Er lig gen relaties op het gebied van arbeidsmarkt, kennisontwikkeling, vestigingsfactor voor bedrijven en jongeren en werkgever. Voor de arbeidsmarkt leidt onderwijs nieuwe werk nemers op en onderwijs traint werkenden. Van onderwijsinstellingen worden steeds va ker verwacht dat zij ook kennis leveren voor het bedrijfsleven (kennisontwikkeling). Aan wezigheid van onderwijs is een vestigings factor voor bedrijven en trekt ook jongeren naar de regio. Arbeid zorgt dat ze ook blijven. Het onderwijs is ook werkgever, het zorgt in de regio voor werk voor ruim 8500 mensen. De provincie richt haar beleid niet op on derwijskundige aangelegenheden, maar wil juist partijen stimuleren en prikkelen om met elkaar in contact te komen. Daarmee kunnen nieuwe relaties en verbindingen met elkaar worden aahgegaan. Dit wordt de rug gengraat van het onderwijsveld genoemd. Projecten en activiteiten in het kader van het provinciale onderwijsbeleid staan altijd met elkaar in verbinding. De provincie heeft vijf thema's benoemd voqr de onderwijsagenda: kwaliteit en re sultaten van het onderwijs; de leerling cen traal; aansluiting en samenwerking; werken en leren; ontplooiing en ontwikkeling. Aan elk thema zijn één of meerdere concrete ambities verbonden die door projecten ge realiseerd worden. Om de onderwijsagenda te kunnen uitvoeren in 2012 is 400.000 euro gereserveerd.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 13