Welstand niet onder indruk
kartonnen model woonhuis
'De lat ligt hoog maar dat
houdt de mensen gemotiveerd'
Dus maak
NU de BESTE
DEAL
deJonge
BESTAAT 35 JAAR
Bestel nu kozijnen en ontvang
tot 3.500, - voordeel!
I I *2
AL 35 JAAR UW BETROUWBARE PARTNER!
www.autodejonge.nl
een greep uit onze occasions:
AUTO
BOVAG
voor een
nieuwe Renault
of occasion
VERHUUR 9-PERS00NSBUS
Donderdag 12 januari 2012
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
15
Schilddak past niet aan Van Boeijenstraat in Stadszicht II
Open dag in werkplaats kunstwerk Sint-Maartensdijk
Afwijken
Werkzoekenden
Re-integratie
Uitdaging
Scherpenisse
Bezoek ook onze website: www.autobedrijfbal.nl
Autobedrijf
APK, ONDERHOUD REPARATIE ALLE MERKEN
Rfcfe fc&J M 1
Kozijnen, ramen
in PVC, ALU en
Dakkapell
GRATIS offerte vi
en op ma,
Plaatsing, bii
en buitenafwi
Ules volledig in ei
10 Jaar gare
100% financierinj
en deuren
i HOUT
en
ijblijvend
at
ïnen-
erking
gen beheer
intie
mogelijk
IDEAAL VOOR EEN DAGJE UIT OF VAKANTIE
per weekend per week
€159,- €449,-
Nog ruim een maand, dan moet het af zijn: het kunstwerk voor Sint-
Maartensdijk. Zes werkzoekenden zijn onder begeleiding twee maan
den lang, drie dagen in de week bezig met lassen, slijpen en buigen. Een
intensieve klus. Zeker wanneer slechts één van hen ervaring heeft met
staal bewerken. Half februari moet het kunstwerk klaar zijn. Tot die
tijd is er nog genoeg te doen.
Jan Harmsen met de 'suprisevoor de welstandscommissie, links van hem Sjaak Dorst.
Ook het kartonnen model van zijn nieuwe huis kon maandagochtend
de welstandscommissie niet vermurwen. Jan Harmsen uit Scherpenisse
kan geen huis met een schilddak laten bouwen aan de Burgemeester
van Boeijenstraat in Stadszicht II in Tholen. Dat was maandag de te
leurstellende conclusie na een bezoek aan de welstandscommissie. Aan
de Van Boeijenstraat mogen alleen huizen worden gebouwd met een
zadeldak, een steile kap.
Een schilddak heeft aan de korte
kanten een driehoekig dakvlak
(schild) en aan de lange zijde een
trapeziumvormig schild. Volgens het
beeldkwaliteitsplan van de gemeen
te voor de nieuwbouwwijk (waar de
welstandscommissie de aanvragen
aan toetst) past dit type woning er
niet. Wel is het mogelijk om een af
wijkende vorm toe te staan aan het
begin van de straat, maar dat perceel
is al bezet en daar komt ook een heel
ander type woning. Sjaak Dorst van
Selekt Huis lichtte toe dat de begane
grond voor het echtpaar Harmsen
heel belangrijk is. „We maken het
bouwvlak zo goed als vol. De bo
venverdieping is niet belangrijk. Om
die reden en om kosten te besparen
is gekozen voor een schilddak."
Harmsen benadrukte dat hij en zijn
vrouw de benedenruimte maximaal
willen benutten. „Mijn vrouw heeft
rugklachten. Ik ben zzp'er en heb
een kantoor aan huis. Ik heb eens
rond gereden en dergelijke wonin
gen zag ik hier en daar wel staan.
Waarom zou het hier dan niet kun
nen?" Secretaris A. Dieleman van
de commissie legde uit dat de huizen
die daar komen moeten voldoen aan
de eisen die het beeldkwaliteitsplan
stelt, namelijk huizen met een zadel
dak. „In twee bouwlagen met een
kap. Dat is de kwaliteit die hier ge
vraagd wordt." Het huis van Harm
sen heeft één bouwlaag. De secreta
ris zei dat er geen grote verschillen
in woningtypen zijn toegestaan. Al
hoewel het ook geen eenheidsworst
hoeft te worden. Net voor het be
zoek van Harmsen en Dorst zat de
commissie met een projectontwik
kelaar aan tafel die daar elf wonin
gen wil bouwen en die dat met een
zadeldak wil doen, overeenkomstig
het beeldkwaliteitsplan.
Voorzitter G. Vermeulen van de
commissie probeerde Harmsen tege
moet te komen door een deel van het
dak als zadeldak te bouwen en de
rest van de woning met een plat dak,
'waardoor het beeld toch overeind
blijft.' Harmsen pakte het kartonnen
model uit zijn tas van het beoogde
huis en zette het op tafel. Het was
gemaakt door zijn schoondochter als
surprise. Compleet met ramen en
volledig ingedeeld zoals het echt
paar hun droomhuis voor ogen
heeft. De dakhelling was echter een
stuk steiler dan op de tekening.
De huizen die er komen hebben een
dakhelling van ongeveer 50 graden.
Steile daken. Dus zou de woning
van Harmsen erg gaan afwijken.
„We kunnen er niet onderuit," zei
Vermeulen. De Scherpenissenaar
kreeg nog wel een aantal suggesties
mee naar huis in de vorm van ruwe
schetsen en zei zich te gaan beraden.
Waar veel gemeenten een kunst
werk gewoon kopen, pakt Tholen
het anders aan. „Het begon allemaal
met een plan van de Koninklijke
Nederlandsche Heidemaatschappij
(KNHM)", zegt projectleider Louis
Geleijnse. Deze ideële organisatie
stimuleert het verbeteren van de
kwaliteit van de leefomgeving. „Zij
willen het verleden van de Thoolse
dorpen weer zichtbaar maken. Te
beginnen bij Sint-Maartensdijk,
Scherpenisse en Sint-Annaland. De
historische havens zijn in alle drie
dorpen verdwenen. Alleen de straat
naambordjes en karakteristieke ha
venhuizen herinneren aan de tijd
van weleer." De heidemaatschappij
gaat daar verandering in brengen.
Zij willen het onzichtbare weer
zichtbaar maken met kunst.
Stichting Dutch Art Match (DAM)
uit Goes is verantwtxjrdelijk voor
het project. „Kunstenaar Danny van
Rijt uit Middelburg kreeg de op
dracht om het thema 'het onzichtba
re zichtbaar maken' te vertalen naar
een kunstobject. Daar kwam een
aantal schetsen uit voort. Eén daar
van was het stratenpatroon van Sint-
Maartensdijk met daaronder als
sokkel natuurgebied de Pluimpot."
Op initiatief van DAM is het project
gemaakt door zes werkzoekenden.
„De gemeente Tholen heeft zes
bekwame mensen uitgezocht", zegt
Geleijnse. „Vijf mannen en een
vrouw." Ze werken drie maanden
lang, drie dagen in de week, acht
uur per dag aan het roestvrijstalen
kunstwerk. Dat doen ze in de loods
van Adrie Wielaard aan de Wout-
hoekweg in Sint-Maartensdijk, on
der toeziend oog van Goesenaar
Hermes van de Calseijde.
GEA Goedhart, Woonboulevard
Poortvliet, Rabobank Oosterschel-
de, de Koninklijke Nederlandsche
Heidemaatschappij finhncieren het
35.000 euro kostende project samen
met de gemeente Tholen.
Doel van het kunstproject is ener
zijds het zichtbaar maken van de
historie van Sint-Maartensdijk en
anderzijds het terugbrengen van de
eigenwaarden van mensen zonder
baan. „Naast hard werk ligt de na
druk dus zeker ook op re-integra
tie", zegt werkbege leider Van de
Calseijde. De Goesenaar is zowel
technisch als didactisch onderlegd.
Jarenlang deed hij ervaring op als
zzp'er in de bouw. Later stond hij
voor de klas als docent van moeilijk
opvoedbare jongeren. „Persoonlijke
ontwikkeling. Daar draait het om.
Dat is voor iedereen anders. Voor de
één draait het om iedere dag op tijd
op je werk komen. Terwijl het voor
de ander juist een uitdaging is om
samen te werken." Eenvoudig is het
project zeker niet. Dat geeft Van de
Calseijde ronduit toe. ,Je moet
mensen constant weten te motive
ren. Dat kost veel tijd en energie. Af
en toe ga ik met iemand een blokje
wandelen, zodat diegene zijn hart
kan luchten." Naast het sociale as
pect vergt ook het technische ge
deelte veel inspanning. „Roestvrij-
staal (rvs) is één van de moeilijkste
lasbare staalsoorten. En daar begin
nen zij direct mee. Zonder enige
laservaring." De lat ligt hoog.
„Maar dat houdt de mensen gemoti
veerd", zegt de werkbegeleider.
„Voor veel mensen moet het een
uitdaging blijven. Alleen dan blij
ven ze gemotiveerd." Aan motivatie
ontbreekt het in ieder geval niet. Ze
slijpen, lassen en schuren er op los
alsof hun leven er van af hangt. Er
moet nog veel werk verzet worden
om het drie meter hoge kunstwerk
ook daadwerkelijk op 15 februari af
te hebben. „We zijn laatst helemaal
overnieuw begonnen", zegt Van de
Calseijde. „Lassen is niet zo mak
kelijk als het lijkt. Maar oefening
baart kunst."
Matthias Leimbach (54) uit Poort
vliet is één van de werkzoekenden
die nu twee maanden aan het kunst
werk werkt. Hij is verantwoordelijk
voor het buigen en lassen van het
staal. Jarenlang zat hij in de ICT en
werd ontslagen. Als vijftiger kwam
hij elders niet meer aan het werk.
Het gevolg: een bijstandsuitkering.
In oktober werd de Poortvlietenaar
benaderd door de gemeente Tholen.
Of hij mee wilde werken aan een
uniek project. Daar had hij wel oren
naar. ,Jk houd wel van een uitda
ging en werk graag met mijn han
den." Het bevalt de Poort vl ietenaar
ontzettend goed. „Het liefst zou ik
blijven, maar ik heb onlangs een
baan aangeboden gekregen bij een
inpakbedrijf in Barendrecht." Van
Calseijde mengt zich in het gesprek.
„We gaan proberen hier samen met
je nieuwe werkgever en de gemeen
te Tholen uit te komen. Want we
willen je graag nog een paar weken
houden." Een toekomst in de metaal
is niet wat Leimbach zoekt. Wel zou
hij graag weer in de ICT werken.
De werkbegeleider heeft Leimbach
de afgelopen twee maanden zien
veranderen. „Hij schetste zichzelf
als einzelganger", zegt de werkbe
geleider. „Iemand die met niemand
praat. In zichzelf gekeerd. Maar
daar is na twee maanden weinig
meer van te merken. Matthias praat
vol op. Dat is nu persoonlijke ont
wikkeling. Daar doe je het voor."
Voor Van de Calseijde is de sociale
kant van het project nu al geslaagd.
„Uiteraard hoop ik dat één van de
zes een baan krijgt. Maar dat is niet
het doel op zich. Het doel is dat
mensen iets leren. Van praktische
tot sociale vaardigheden. En dat is
volgens mij aardig gelukt." Enkele
Thoolse bedrijven hebben al een be
zoek gebracht aan de werkplaats om
te kijken of er interessante werkne
mers tussen zitten. „Van twee be
drijven hebben we zelfs een aan
vraag gekregen om voor hen een
kunstwerk te maken", zegt Geleijn
se. „Het balletje begint te rollen."
En dat is precies wat stichting DAM
met het project beoogd had. „Dit is
geen eenmalig project. Het moet
zich continue voortzetten." Een
kunstwerk voor Scherpenisse is het
eerstvolgende project dat in de pijp
lijn zit. „Vijfenzeventig procent van
de financiering is al rond", zegt
Geleijnse. „Het gaat om ongeveer
vijfendertigduizend euro." De door
gang hangt mede af van de gemeen
te Tholen. „Eind deze maand voe
ren we een evaluatiegesprek. Als
dat positief uitpakt - en dat ver
wachten we - beginnen we vanaf 16
februari aan het kunstwerk voor
Scherpenisse. Het ontwerp daarvoor
ligt al klaar. Het komt wederom uit
handen van Danny van Rijt. Hij liet
zich inspireren door het thema
'mens in beweging'. In het ontwerp
is een vrachtschip te zien met men
sen die laden en lossen. Het ont
werp heeft een open structuur en
verwijst naar een tijd waarin nog
veel zwaar lichamelijk werk werd
verzet. Of Van de Calseijde voor het
kunstproject in Scherpenisse door
gaat met dezelfde medewerkers
weet hij nog niet. „Dat bepaalt de
gemeente. Daar hebben wij weinig
over te zeggen."
Wanneer het kunstwerk geplaatst
wordt, is nog niet duidelijk. „Hou
het op begin tot half maart", zegt
Geleijnse. Over de plek waar het
kunstwerk in Sint-Maartensdijk
gaat komen, is overeenstemming
met de gemeente Tholen. De locatie
is keurig ingepast in de reconstruc
tieplannen van het oude havenge
bied." Dinsdag 17 januari houdt de
werkplaats aan de Wouthoekweg
vanaf 15.00 tot 18.00 uur een open
dag voor iedereen die geïnteres
seerd is in de voortgang van het
kunstwerk."
Bal gaat verhuizen
Bal
RENAULT
oltstraat 2
Tel. 0166-
Fax 0166 604440
Tel. 0166-607060
Fax 0166-607061
-
I I J I
wtsMi
rr f""~* -C"
Vraag naar de voorwaarden
i
Werkbegeleider Hermes van de Calseijde (links) en Matthias Leimbach (54) rechts bij het nog in
onderdelen verkerende kunstwerk.
OPEL ZAFIRA ENJOY 1.6M6V
VOLKSWAGEN PASSAT SPORTLINE 2.0Ï-20V
OPEL ZAFIRA MAXX-COOL 1.6M6V
OPEL COMBO COMFORT
BMW 316i EXECUTIVE AUTOMAAT
MINI COOPER "The Italian Job" EDITION
SEAT IBIZA 3DRS REFERENCE 1.4Ï-16V
RENAULT LAGUNAGTDYN.1.8M6V
4693 RA Poortvliet T: 0166-61 2435 E: info@autodejonge.nl
Stoofstraat 52