Welstand niet onder indruk kartonnen model woonhuis 'De lat ligt hoog maar dat houdt de mensen gemotiveerd' Dus maak NU de BESTE DEAL deJonge BESTAAT 35 JAAR Bestel nu kozijnen en ontvang tot 3.500, - voordeel! I I *2 AL 35 JAAR UW BETROUWBARE PARTNER! www.autodejonge.nl een greep uit onze occasions: AUTO BOVAG voor een nieuwe Renault of occasion VERHUUR 9-PERS00NSBUS Donderdag 12 januari 2012 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 15 Schilddak past niet aan Van Boeijenstraat in Stadszicht II Open dag in werkplaats kunstwerk Sint-Maartensdijk Afwijken Werkzoekenden Re-integratie Uitdaging Scherpenisse Bezoek ook onze website: www.autobedrijfbal.nl Autobedrijf APK, ONDERHOUD REPARATIE ALLE MERKEN Rfcfe fc&J M 1 Kozijnen, ramen in PVC, ALU en Dakkapell GRATIS offerte vi en op ma, Plaatsing, bii en buitenafwi Ules volledig in ei 10 Jaar gare 100% financierinj en deuren i HOUT en ijblijvend at ïnen- erking gen beheer intie mogelijk IDEAAL VOOR EEN DAGJE UIT OF VAKANTIE per weekend per week €159,- €449,- Nog ruim een maand, dan moet het af zijn: het kunstwerk voor Sint- Maartensdijk. Zes werkzoekenden zijn onder begeleiding twee maan den lang, drie dagen in de week bezig met lassen, slijpen en buigen. Een intensieve klus. Zeker wanneer slechts één van hen ervaring heeft met staal bewerken. Half februari moet het kunstwerk klaar zijn. Tot die tijd is er nog genoeg te doen. Jan Harmsen met de 'suprisevoor de welstandscommissie, links van hem Sjaak Dorst. Ook het kartonnen model van zijn nieuwe huis kon maandagochtend de welstandscommissie niet vermurwen. Jan Harmsen uit Scherpenisse kan geen huis met een schilddak laten bouwen aan de Burgemeester van Boeijenstraat in Stadszicht II in Tholen. Dat was maandag de te leurstellende conclusie na een bezoek aan de welstandscommissie. Aan de Van Boeijenstraat mogen alleen huizen worden gebouwd met een zadeldak, een steile kap. Een schilddak heeft aan de korte kanten een driehoekig dakvlak (schild) en aan de lange zijde een trapeziumvormig schild. Volgens het beeldkwaliteitsplan van de gemeen te voor de nieuwbouwwijk (waar de welstandscommissie de aanvragen aan toetst) past dit type woning er niet. Wel is het mogelijk om een af wijkende vorm toe te staan aan het begin van de straat, maar dat perceel is al bezet en daar komt ook een heel ander type woning. Sjaak Dorst van Selekt Huis lichtte toe dat de begane grond voor het echtpaar Harmsen heel belangrijk is. „We maken het bouwvlak zo goed als vol. De bo venverdieping is niet belangrijk. Om die reden en om kosten te besparen is gekozen voor een schilddak." Harmsen benadrukte dat hij en zijn vrouw de benedenruimte maximaal willen benutten. „Mijn vrouw heeft rugklachten. Ik ben zzp'er en heb een kantoor aan huis. Ik heb eens rond gereden en dergelijke wonin gen zag ik hier en daar wel staan. Waarom zou het hier dan niet kun nen?" Secretaris A. Dieleman van de commissie legde uit dat de huizen die daar komen moeten voldoen aan de eisen die het beeldkwaliteitsplan stelt, namelijk huizen met een zadel dak. „In twee bouwlagen met een kap. Dat is de kwaliteit die hier ge vraagd wordt." Het huis van Harm sen heeft één bouwlaag. De secreta ris zei dat er geen grote verschillen in woningtypen zijn toegestaan. Al hoewel het ook geen eenheidsworst hoeft te worden. Net voor het be zoek van Harmsen en Dorst zat de commissie met een projectontwik kelaar aan tafel die daar elf wonin gen wil bouwen en die dat met een zadeldak wil doen, overeenkomstig het beeldkwaliteitsplan. Voorzitter G. Vermeulen van de commissie probeerde Harmsen tege moet te komen door een deel van het dak als zadeldak te bouwen en de rest van de woning met een plat dak, 'waardoor het beeld toch overeind blijft.' Harmsen pakte het kartonnen model uit zijn tas van het beoogde huis en zette het op tafel. Het was gemaakt door zijn schoondochter als surprise. Compleet met ramen en volledig ingedeeld zoals het echt paar hun droomhuis voor ogen heeft. De dakhelling was echter een stuk steiler dan op de tekening. De huizen die er komen hebben een dakhelling van ongeveer 50 graden. Steile daken. Dus zou de woning van Harmsen erg gaan afwijken. „We kunnen er niet onderuit," zei Vermeulen. De Scherpenissenaar kreeg nog wel een aantal suggesties mee naar huis in de vorm van ruwe schetsen en zei zich te gaan beraden. Waar veel gemeenten een kunst werk gewoon kopen, pakt Tholen het anders aan. „Het begon allemaal met een plan van de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM)", zegt projectleider Louis Geleijnse. Deze ideële organisatie stimuleert het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. „Zij willen het verleden van de Thoolse dorpen weer zichtbaar maken. Te beginnen bij Sint-Maartensdijk, Scherpenisse en Sint-Annaland. De historische havens zijn in alle drie dorpen verdwenen. Alleen de straat naambordjes en karakteristieke ha venhuizen herinneren aan de tijd van weleer." De heidemaatschappij gaat daar verandering in brengen. Zij willen het onzichtbare weer zichtbaar maken met kunst. Stichting Dutch Art Match (DAM) uit Goes is verantwtxjrdelijk voor het project. „Kunstenaar Danny van Rijt uit Middelburg kreeg de op dracht om het thema 'het onzichtba re zichtbaar maken' te vertalen naar een kunstobject. Daar kwam een aantal schetsen uit voort. Eén daar van was het stratenpatroon van Sint- Maartensdijk met daaronder als sokkel natuurgebied de Pluimpot." Op initiatief van DAM is het project gemaakt door zes werkzoekenden. „De gemeente Tholen heeft zes bekwame mensen uitgezocht", zegt Geleijnse. „Vijf mannen en een vrouw." Ze werken drie maanden lang, drie dagen in de week, acht uur per dag aan het roestvrijstalen kunstwerk. Dat doen ze in de loods van Adrie Wielaard aan de Wout- hoekweg in Sint-Maartensdijk, on der toeziend oog van Goesenaar Hermes van de Calseijde. GEA Goedhart, Woonboulevard Poortvliet, Rabobank Oosterschel- de, de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij finhncieren het 35.000 euro kostende project samen met de gemeente Tholen. Doel van het kunstproject is ener zijds het zichtbaar maken van de historie van Sint-Maartensdijk en anderzijds het terugbrengen van de eigenwaarden van mensen zonder baan. „Naast hard werk ligt de na druk dus zeker ook op re-integra tie", zegt werkbege leider Van de Calseijde. De Goesenaar is zowel technisch als didactisch onderlegd. Jarenlang deed hij ervaring op als zzp'er in de bouw. Later stond hij voor de klas als docent van moeilijk opvoedbare jongeren. „Persoonlijke ontwikkeling. Daar draait het om. Dat is voor iedereen anders. Voor de één draait het om iedere dag op tijd op je werk komen. Terwijl het voor de ander juist een uitdaging is om samen te werken." Eenvoudig is het project zeker niet. Dat geeft Van de Calseijde ronduit toe. ,Je moet mensen constant weten te motive ren. Dat kost veel tijd en energie. Af en toe ga ik met iemand een blokje wandelen, zodat diegene zijn hart kan luchten." Naast het sociale as pect vergt ook het technische ge deelte veel inspanning. „Roestvrij- staal (rvs) is één van de moeilijkste lasbare staalsoorten. En daar begin nen zij direct mee. Zonder enige laservaring." De lat ligt hoog. „Maar dat houdt de mensen gemoti veerd", zegt de werkbegeleider. „Voor veel mensen moet het een uitdaging blijven. Alleen dan blij ven ze gemotiveerd." Aan motivatie ontbreekt het in ieder geval niet. Ze slijpen, lassen en schuren er op los alsof hun leven er van af hangt. Er moet nog veel werk verzet worden om het drie meter hoge kunstwerk ook daadwerkelijk op 15 februari af te hebben. „We zijn laatst helemaal overnieuw begonnen", zegt Van de Calseijde. „Lassen is niet zo mak kelijk als het lijkt. Maar oefening baart kunst." Matthias Leimbach (54) uit Poort vliet is één van de werkzoekenden die nu twee maanden aan het kunst werk werkt. Hij is verantwoordelijk voor het buigen en lassen van het staal. Jarenlang zat hij in de ICT en werd ontslagen. Als vijftiger kwam hij elders niet meer aan het werk. Het gevolg: een bijstandsuitkering. In oktober werd de Poortvlietenaar benaderd door de gemeente Tholen. Of hij mee wilde werken aan een uniek project. Daar had hij wel oren naar. ,Jk houd wel van een uitda ging en werk graag met mijn han den." Het bevalt de Poort vl ietenaar ontzettend goed. „Het liefst zou ik blijven, maar ik heb onlangs een baan aangeboden gekregen bij een inpakbedrijf in Barendrecht." Van Calseijde mengt zich in het gesprek. „We gaan proberen hier samen met je nieuwe werkgever en de gemeen te Tholen uit te komen. Want we willen je graag nog een paar weken houden." Een toekomst in de metaal is niet wat Leimbach zoekt. Wel zou hij graag weer in de ICT werken. De werkbegeleider heeft Leimbach de afgelopen twee maanden zien veranderen. „Hij schetste zichzelf als einzelganger", zegt de werkbe geleider. „Iemand die met niemand praat. In zichzelf gekeerd. Maar daar is na twee maanden weinig meer van te merken. Matthias praat vol op. Dat is nu persoonlijke ont wikkeling. Daar doe je het voor." Voor Van de Calseijde is de sociale kant van het project nu al geslaagd. „Uiteraard hoop ik dat één van de zes een baan krijgt. Maar dat is niet het doel op zich. Het doel is dat mensen iets leren. Van praktische tot sociale vaardigheden. En dat is volgens mij aardig gelukt." Enkele Thoolse bedrijven hebben al een be zoek gebracht aan de werkplaats om te kijken of er interessante werkne mers tussen zitten. „Van twee be drijven hebben we zelfs een aan vraag gekregen om voor hen een kunstwerk te maken", zegt Geleijn se. „Het balletje begint te rollen." En dat is precies wat stichting DAM met het project beoogd had. „Dit is geen eenmalig project. Het moet zich continue voortzetten." Een kunstwerk voor Scherpenisse is het eerstvolgende project dat in de pijp lijn zit. „Vijfenzeventig procent van de financiering is al rond", zegt Geleijnse. „Het gaat om ongeveer vijfendertigduizend euro." De door gang hangt mede af van de gemeen te Tholen. „Eind deze maand voe ren we een evaluatiegesprek. Als dat positief uitpakt - en dat ver wachten we - beginnen we vanaf 16 februari aan het kunstwerk voor Scherpenisse. Het ontwerp daarvoor ligt al klaar. Het komt wederom uit handen van Danny van Rijt. Hij liet zich inspireren door het thema 'mens in beweging'. In het ontwerp is een vrachtschip te zien met men sen die laden en lossen. Het ont werp heeft een open structuur en verwijst naar een tijd waarin nog veel zwaar lichamelijk werk werd verzet. Of Van de Calseijde voor het kunstproject in Scherpenisse door gaat met dezelfde medewerkers weet hij nog niet. „Dat bepaalt de gemeente. Daar hebben wij weinig over te zeggen." Wanneer het kunstwerk geplaatst wordt, is nog niet duidelijk. „Hou het op begin tot half maart", zegt Geleijnse. Over de plek waar het kunstwerk in Sint-Maartensdijk gaat komen, is overeenstemming met de gemeente Tholen. De locatie is keurig ingepast in de reconstruc tieplannen van het oude havenge bied." Dinsdag 17 januari houdt de werkplaats aan de Wouthoekweg vanaf 15.00 tot 18.00 uur een open dag voor iedereen die geïnteres seerd is in de voortgang van het kunstwerk." Bal gaat verhuizen Bal RENAULT oltstraat 2 Tel. 0166- Fax 0166 604440 Tel. 0166-607060 Fax 0166-607061 - I I J I wtsMi rr f""~* -C" Vraag naar de voorwaarden i Werkbegeleider Hermes van de Calseijde (links) en Matthias Leimbach (54) rechts bij het nog in onderdelen verkerende kunstwerk. OPEL ZAFIRA ENJOY 1.6M6V VOLKSWAGEN PASSAT SPORTLINE 2.0Ï-20V OPEL ZAFIRA MAXX-COOL 1.6M6V OPEL COMBO COMFORT BMW 316i EXECUTIVE AUTOMAAT MINI COOPER "The Italian Job" EDITION SEAT IBIZA 3DRS REFERENCE 1.4Ï-16V RENAULT LAGUNAGTDYN.1.8M6V 4693 RA Poortvliet T: 0166-61 2435 E: info@autodejonge.nl Stoofstraat 52

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 15