4
Ouders en leerlingen zeggen dit:
Middelharnis
'Leraren helpen je er doorheen'
'Eerst op de open dagen kijken'
voorlichtingsavond voor ouders
zaterdag 21
12.30 ui
dinsdag 24 januari of donderdag 26 januari a.s.
19.30 uur, aula CSG Prins Maurits
Kon. Julianaweg 57, 3241 XB Middelharnis
P ra kti j ko n d e r wi j s/Vm bo/H a vo/V wo
duidelijk een Christelijke school"
"de school voelt als een warme jas, een plek waar
een kind zich thuis voelt"
"de structuur en de regels zijn duidelijk en
dat voelt heel veilig"
"als het even tegenzit word je deskundig
en snel geholpen"
'er zijn veel extra mogelijkheden:
internationalisering, verrijkt talenonderwijs,
sport cultuur"
"de school biedt goed onderwijs"
llona de Rooij 15) uit Poortvliet en Remco Pronk 17) uit Oud-Vossemeer
14
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Donderdag 10 maart 2011
autistische kinderen worden
Lotte Polderman
Cherise van 't Hof (14) uitSint-Annaland en Lotte Polderman (15) uit Sint-Maartensdijk
Ze zijn het voorbeeld van betrokken leerlingen: Cherise van 't Hof uit
Sint-Annaland en Lotte Polderman (15) uit Sint-Maartensdijk. Want
ze zijn lid van de leerlingenraad van het Westerpoort in Tholen. Die
organiseert van alles, van schoolfeesten tot projecten als een Valen-
tijnsactie.
llona de Rooij gaat in de zorg, Remco Pronk in de juridische dienstverlening.
Remco Pronk en llona de Rooij zijn eikaars klasgenoten op het Cal-
vijn college in Tholen. Beiden zitten in het eindexamenjaar van het
vmbo gemengd theoretisch (gt). Ze hebben voor de school geko
zen om de christelijke identiteit, en omdat die zo lekker dichtbij is.
„Deze school is ook niet zo groot en er hangt een gezellige sfeer",
zegt Remco. llona vindt dat de leraren betrokken zijn. „Als je iets niet
snapt, helpen de leraren je er echt doorheen."
CSG Prins Maurits
- s.
„Vorig jaar hadden we een lerarenverkiezing en
ook heeft de leerlingenraad een buddysysteem
voor eersteklassers opgezet." De meiden vinden
het belangrijk dat alles goed geregeld is voor
hun medeleerlingen. Ze vinden het niet erg dat
andere leerlingen minder betrokken zijn. „Dan
zijn wij ervoor om te zorgen dat alles wel goed
loopt."Zo hebben ze de wens dat roosterwijzigin-
gen op internet staan, aangekaart bij de school
en de schoolregels ingekort tot een overzichtelijk
geheel. De meiden zitten zelf nu in de derde klas.
Ze doen de richting sport en veiligheid (S&V) op
kaderniveau.
Lotte heeft voor het Westerpoort gekozen, omdat
haar broer Bas er op heeft gezeten. „En dit kan ik
aanfietsen." Ze wil juf autistische kinderen wor
den. Bij S&V leert ze voor de klas te staan. „Hoe
je met kinderen omgaat en les moet geven." Dat
past bij haar vervolgopleiding. Waar ze dat wil
doen, weet ze nog niet. „Ik ga daarvoor naar open
dagen."Cherise was op de basisschool al helemaal
weg van het Westerpoort. „Ik was al twee keer
naar een open dag geweest en vond het hier heel
leuk. Ik wilde nergens anders meer kijken. Toen ik
mijn keuze had gemaakt, was ik toch nog maar
een keer naar een open dag gegaan en toen wist
ik het zeker. Ik was helemaal weg van deze school.
Het is niet zo groot en het is hier gewoon gezellig."
Ze wilde eerst voor de richting verzorging kiezen,
maar daar hoorde ze niet zulke enthousiaste ver
halen over. Daarom koos ze voor S&V. „Daar heb
je veel activiteiten bij en ik ben graag lekker be
zig. Ik ben blij dat ik dit gekozen heb."Ze weet nog
niet wat ze wil gaan doen. „Ik houd van koken en
creatief bezig zijn. Misschien kies ik wel voor een
kappersopleiding. Ik ga eerst maar eens op de
open dagen kijken."
Remco staat er zo vlak voor zijn examen best goed
voor. „Alleen wiskunde nog even bijspijkeren. Dat
is niet mijn beste vak." Hij durft het bijna niet te
zeggen, maar daar staat hij nu een onvoldoende
voor. Daar staat wel een 9 gemiddeld voor maat
schappijleer tegenover. Geschiedenis is zijn lie
velingsvak. „De dingen die nu gebeuren, kun je
vergelijken met vroeger. Ik vind het leuk om daar
onderzoek naar te doen."
llona vindt het bijzonder dat er sinds vorig jaar
ook technologie op het Calvijn college wordt ge
geven. Daardoor doen zij nu eindexamen in ze
ven vakken. Ze vindt het een leuk vak. „Je krijgt
een kijkje in de sectoren, zoals economie, tech
niek en zorg en welzijn. Zo kun je je een beetje
oriënteren op.wat je leuk lijkt." Voor technologie
heeft llona een 8,7. Het is haar beste vak. Voor En
gels krijgt ze elke woensdagmiddag bijles. Ze wil
als ze haar diploma haalt (ook zij staat er goed
voor) de opleiding verzorgende ig gaan doen aan
het Hoornbeeck college in Goes. „Daarna even
tueel doorstromen naar verpleegkunde. Maar ik
heb niet meer zo'n zin om te leren, dus als verzor
gende me bevalt, kies ik liever voor een traject
van werken en leren."Ze vindt de zorg mooi. „Dat
je mensen het idee kunt geven datje er voor hen
bent."
Remco gaat wel een lange studententijd tege
moet als hij al zijn plannen uitvoert. Eerst wil hij
naar het Zoomvlietcollege in Roosendaal voor de
opleiding juridische dienstverlening. Daarna hbo
journalistiek. „Bij juridische dienstverlening moet
je net als in de journalistiek met mensen praten
en verslagen maken. Het contact hebben met
mensen spreekt me het meest aan."