4 Ouders en leerlingen zeggen dit: Middelharnis 'Leraren helpen je er doorheen' 'Eerst op de open dagen kijken' voorlichtingsavond voor ouders zaterdag 21 12.30 ui dinsdag 24 januari of donderdag 26 januari a.s. 19.30 uur, aula CSG Prins Maurits Kon. Julianaweg 57, 3241 XB Middelharnis P ra kti j ko n d e r wi j s/Vm bo/H a vo/V wo duidelijk een Christelijke school" "de school voelt als een warme jas, een plek waar een kind zich thuis voelt" "de structuur en de regels zijn duidelijk en dat voelt heel veilig" "als het even tegenzit word je deskundig en snel geholpen" 'er zijn veel extra mogelijkheden: internationalisering, verrijkt talenonderwijs, sport cultuur" "de school biedt goed onderwijs" llona de Rooij 15) uit Poortvliet en Remco Pronk 17) uit Oud-Vossemeer 14 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Donderdag 10 maart 2011 autistische kinderen worden Lotte Polderman Cherise van 't Hof (14) uitSint-Annaland en Lotte Polderman (15) uit Sint-Maartensdijk Ze zijn het voorbeeld van betrokken leerlingen: Cherise van 't Hof uit Sint-Annaland en Lotte Polderman (15) uit Sint-Maartensdijk. Want ze zijn lid van de leerlingenraad van het Westerpoort in Tholen. Die organiseert van alles, van schoolfeesten tot projecten als een Valen- tijnsactie. llona de Rooij gaat in de zorg, Remco Pronk in de juridische dienstverlening. Remco Pronk en llona de Rooij zijn eikaars klasgenoten op het Cal- vijn college in Tholen. Beiden zitten in het eindexamenjaar van het vmbo gemengd theoretisch (gt). Ze hebben voor de school geko zen om de christelijke identiteit, en omdat die zo lekker dichtbij is. „Deze school is ook niet zo groot en er hangt een gezellige sfeer", zegt Remco. llona vindt dat de leraren betrokken zijn. „Als je iets niet snapt, helpen de leraren je er echt doorheen." CSG Prins Maurits - s. „Vorig jaar hadden we een lerarenverkiezing en ook heeft de leerlingenraad een buddysysteem voor eersteklassers opgezet." De meiden vinden het belangrijk dat alles goed geregeld is voor hun medeleerlingen. Ze vinden het niet erg dat andere leerlingen minder betrokken zijn. „Dan zijn wij ervoor om te zorgen dat alles wel goed loopt."Zo hebben ze de wens dat roosterwijzigin- gen op internet staan, aangekaart bij de school en de schoolregels ingekort tot een overzichtelijk geheel. De meiden zitten zelf nu in de derde klas. Ze doen de richting sport en veiligheid (S&V) op kaderniveau. Lotte heeft voor het Westerpoort gekozen, omdat haar broer Bas er op heeft gezeten. „En dit kan ik aanfietsen." Ze wil juf autistische kinderen wor den. Bij S&V leert ze voor de klas te staan. „Hoe je met kinderen omgaat en les moet geven." Dat past bij haar vervolgopleiding. Waar ze dat wil doen, weet ze nog niet. „Ik ga daarvoor naar open dagen."Cherise was op de basisschool al helemaal weg van het Westerpoort. „Ik was al twee keer naar een open dag geweest en vond het hier heel leuk. Ik wilde nergens anders meer kijken. Toen ik mijn keuze had gemaakt, was ik toch nog maar een keer naar een open dag gegaan en toen wist ik het zeker. Ik was helemaal weg van deze school. Het is niet zo groot en het is hier gewoon gezellig." Ze wilde eerst voor de richting verzorging kiezen, maar daar hoorde ze niet zulke enthousiaste ver halen over. Daarom koos ze voor S&V. „Daar heb je veel activiteiten bij en ik ben graag lekker be zig. Ik ben blij dat ik dit gekozen heb."Ze weet nog niet wat ze wil gaan doen. „Ik houd van koken en creatief bezig zijn. Misschien kies ik wel voor een kappersopleiding. Ik ga eerst maar eens op de open dagen kijken." Remco staat er zo vlak voor zijn examen best goed voor. „Alleen wiskunde nog even bijspijkeren. Dat is niet mijn beste vak." Hij durft het bijna niet te zeggen, maar daar staat hij nu een onvoldoende voor. Daar staat wel een 9 gemiddeld voor maat schappijleer tegenover. Geschiedenis is zijn lie velingsvak. „De dingen die nu gebeuren, kun je vergelijken met vroeger. Ik vind het leuk om daar onderzoek naar te doen." llona vindt het bijzonder dat er sinds vorig jaar ook technologie op het Calvijn college wordt ge geven. Daardoor doen zij nu eindexamen in ze ven vakken. Ze vindt het een leuk vak. „Je krijgt een kijkje in de sectoren, zoals economie, tech niek en zorg en welzijn. Zo kun je je een beetje oriënteren op.wat je leuk lijkt." Voor technologie heeft llona een 8,7. Het is haar beste vak. Voor En gels krijgt ze elke woensdagmiddag bijles. Ze wil als ze haar diploma haalt (ook zij staat er goed voor) de opleiding verzorgende ig gaan doen aan het Hoornbeeck college in Goes. „Daarna even tueel doorstromen naar verpleegkunde. Maar ik heb niet meer zo'n zin om te leren, dus als verzor gende me bevalt, kies ik liever voor een traject van werken en leren."Ze vindt de zorg mooi. „Dat je mensen het idee kunt geven datje er voor hen bent." Remco gaat wel een lange studententijd tege moet als hij al zijn plannen uitvoert. Eerst wil hij naar het Zoomvlietcollege in Roosendaal voor de opleiding juridische dienstverlening. Daarna hbo journalistiek. „Bij juridische dienstverlening moet je net als in de journalistiek met mensen praten en verslagen maken. Het contact hebben met mensen spreekt me het meest aan."

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 14