Blm OPRUIMING Rijopleidingsinstituut Vibo neemt autorijschool Mol Sint Philipsland over Boerenschuur van vijf generaties Van der Slikke tegen de vlakte Aanpassen sluizen voor bediening op afstand kan niet zonder stremming 'Berichten beurskoersen en banken wel eens zat' ZONNE-ENERGIE Markante middelpunt van Strijenham is verdwenen DÉ SPECIALIST IN Tholen Krachtenbundeling zorgt voor breder aanbod rijopleidingen EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT Omgaan met onzekerheden is één van de grootste uitda gingen in het maatschappelijk debat van de komende jaren. Zaak is om samen op zoek te gaan naar een ver nieuwend perspectief voor de toekomst. Dat zei burge meester Nuis maandagavond tijdens de nieuwjaarsrecep tie in het gemeentehuis in Tholen. Menselijk tekort Auto-ambulance De Jonge gestolen Inbraak in woning Oud-Vossemeer Energy Systems Moderne en perzische tapijten korting tot 70% ran (Je ')li(ni Caravans Geen monument Ambtenaar Alternatief zoet/zoutscheiding beproefd in jachtensluis Krammersluis Minder schutcapaciteit Gat in dak Aanvulling 5 verwonderlijk dat de rijopleider uit Bruinisse zich richt op de grotere categorie rijbewijzen. „De samen werking met autorijschool Mol is de aanvulling waar ik naar zocht. Nu kunnen we niet alleen vrachtwagen opleidingen maar ook autorijlessen aanbieden. Samen vullen we elkaar aan." (Advertentie I.M.) Gemeentearchivaris Fred van den Kieboom is er dinsdag getuige van dat de ruim 150 jaar oude schuur aan de Scheldestraat in Strijenham tegen de vlakte gaat. Hij fotografeerde het tafereel. Omgaan met onzekerheden is grote uitdaging Nuis Hij betrok er de berichtgeving van de laatste tijd in die tot sombere ge dachten kan leiden. „Soms betrap ik mijzelf erop. dat ik al die negatieve berichtgeving in de media over beurskoersen en banken meer dan zat ben en heb ik de neiging ze niet meer te willen horen. Een variant op 'regeren is vooruitzien' maakt zich dan van mij meester en die heet 'ne geren is vooruitzien'. Natuurlijk kun je bepaalde dingen niet nege ren, die zijn er gewoon. Maar je kunt je wel afvragen hoe we daar mee omgaan. Kunnen wij in de ge meente Tholen met elkaar op zoek gaan naar een vernieuwend perspec tief voor de toekomst?" Nuis nodig de iedereen uit daar aan mee te doen. Tegen degenen die aarzelen zei hij dat ook voor aarzelen een be sluit moet worden genomen. „Neem dan maar liever een positief besluit en ga mee op zoek. Veel van wat in de wereld is bereikt, is bereikt door een toekomstverwachting. U kunt zich afvragen of het er om gaat on der welke omstandigheden je ergens aan begint, of watje uiteindelijk be reikt." Volgens de burgemeester zal het om de vraag gaan hoeveel voorzienin gen er moeten zijn of hoe goed ze moeten zijn. „Ik denk dat het van belang is te onderzoeken op welke terreinen wij als overheid hoge kwaliteit leveren en vervolgens of wij dat voor veel of voor weinig geld doen. Evenzo is de vraag op portuun waar wij als overheid een lage kwaliteit leveren en of dat voor weinig geld gebeurt. Misschien zit daar enige ruimte om te komen tot een heroverweging van taken en te leveren producten." Volgens Nuis is dat geen bedreiging. Hij benadrukte dat hij de overheid niet wil vergelij ken met het bedrijfsleven. „Maar wij kunnen wel wat van het be drijfsleven leren. Zij doet namelijk niet anders dan wat ik net over kwa liteit en kostprijs zei." Nuis hoopt dat 2012 een jaar wordt van optimisme dat niet met zorge loosheid verward moet worden. „Laten wij elkaar bemoedigen. El kaar dienen is een uiting van liefde en liefde overwint op den duur het menselijk tekort. Daarnaast is het mijn stellige overtuiging dat je als mens niet ongelukkig bent als je an deren gelukkig kunt maken." Hij zei dat samen met zijn vrouw Han- neke in de praktijk te kunnen bren gen als hij vanaf 1 juli herbenoemd wordt als burgemeester. Hij wenste iedereen namens de gemeenteraad, burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie een geze gend. gelukkig, voorspoedig en ge zond 2012 toe. Nog even vlak voor de jaarwisseling moest hij hem missen. Gestolen. Niels de Jonge van het gelijknamige autobedrijf in Poortvliet is het nieu we jaar ingegaan zonder zijn auto ambulance. Het voertuig dat ge bruikt wordt om auto's op te laden en te vervoeren is in de nacht van donderdag op vrijdag weggenomen van het bedrijfsterrein aan de Stoof- straat. Het betreft een rode Merce des uit 1999 met kenteken 54-VF- VX. De Jonge verwacht niet dat hij het voertuig ooit nog terugziet. „Er is een camerasysteem waarmee ze hem kunnen detecteren, maar het is nu al zoveel dagen geleden, weinig VERVOLG VAN DNA Zelf heeft hij meer affiniteit met het DNA van ZÏeeland, zegt hij. „Niet zozeer als Tholenaar. Nee, ik voel me meer Zeeuw." Hij is niet het enige statenlid op de receptie. Ook Goos Roeland (SGP), Roland van Tilborg (SP) en Jack Werkman (VVD) zijn present. Ze moeten regelmatig naar de Zeeuw se hoofdstad, maar van carpoolen (samen in een auto reizen) is het (nog) niet gekomen. Markusse en Van Tilborg zitten bijvoorbeeld sa men in de commissie economie en mobiliteit. „Nee, nog nooit gedaan. Maar vaak is het ook zo dat we na de vergadering zelf nog met de ei gen fractie nog het een en ander te bespreken hebben." kans dat die nog terugkomt. Ik denk dat ie al lang in het buitenland rond rijdt." De Jonge stond vrijdagmor gen wel even raar te kijken. „Ik ging donderdagavond weg en kwam de andere morgen terug. Toen was hij al weg." Hij heeft de beelden van de beveiligingscamera's opgevraagd en hoopt dat die wat opleveren. De diefstal is verzekeringswerk. „Ge lukkig wel", verzucht De Jonge. ln een woning aan de Boshoeveweg in Oud-Vossemeer is vrijdag inge broken. De inbraak werd rond kwart voor zeven 's avonds ontdekt door de bewoners. De dader(s) heeft/heb ben een deur geforceerd om de wo ning binnen te komen. De dieven hebben sieraden buit gemaakt. Het schadebedrag is vooralsnog onbe kend. ;eciliawsg2 1 4697 RV Smt-Annalanfl 0166 - 65 43 35 I www.bcon- Bergen op Zoom WWW. Bosstraat 24 REPARATIE REINIGING T: 0164-24 22 16 Advertentie I.M. Opa liep ernaast, terwijl het paard in het gareel liep. Later kwam de trek ker. Met weemoed namen we af scheid van de paarden, maar op den duur mochten we mee op de trekker en dat vonden we ook prachtig. Het waren hele fijne jeugdjaren." Maar omdat beide dochters geen aspiraties hadden het boerenbedrijf over te ne men, ging hun vader op den duur het land verpachten. „We waren er niet vtxir opgeleid en bovendien was mijn man ambtenaar, dus het was -geen optie dat wij het overnamen." De opa van hun opa. Comelis van der Slikke. kocht het perceel aan de Scheldestraat 12 in 1858 van Corne- lis Bierens. De schuur stond er ver moedelijk al een aantal jaren. Corrie kan dat nalezen in de familiegeschie denis van Van der Slikke, waar ze een boekje van heeft. Daarin staat ook een foto van de inundatie in 1894. waarbij de schuur onder een dikke laag ijs staat. De schuur stond tot 1909 op naam van Comelis, daar na is het de beurt aan de volgende generatie Van der Slikke. „In 1907 wordt het perceel omschreven als een schuur met waterput." Corrie weet dat er eerst een andere woning bij de schuur stond, maar dat er in 1887 een nieuw huis is gebouwd waar haar familie ging wonen. Het woonhuis en de schuur staan nu ongeveer twee jaar te koop via de ZLTO. Zelf hebben Corrie en Adrie geen interesse meer om er te wonen. „Veel mensen vroegen of we de schuur niet wilden renoveren. Als ik jonger was geweest, had ik het mis schien wel gedaan. Maar de woning is al oud en moest ook opgeknapt worden. Als je wat ouder wordt, wil je het graag wat gerieflijker hebben." De schuur is nog enige jaren ge bruikt voor het stallen van caravans en boten van vrienden en kennissen. De laatste jaren stond hij leeg. Uit navraag bij de gemeente Tholen blijkt dat de schuur geen bestemming had. Dat wil zeggen dat de schuur in principe ge woon afgebroken mocht worden, maar dat er geen nieuwe schuur voor in de plaats mag komen. De schuur had geen mo numentenstatus, maar het gebouw staat wel op een inventari satielijst van historische boerderijen van de provincie Zeeland. Er zijn bij de gemeente twee verzoeken van geïnteresseerden bekend, van eind 2009 en mei 2011. Beide vallen onder de noemer Nieuwe Economische Drager. Bij het ene verzoek wilde de mogelijke koper appartementen in de schuur realiseren. De andere geïnteresseerde informeerde naar de mogelijkheden om er een dagbesteding en bed and breakfast in te vestigen. In beide gevallen is door een ambtelijke werkgroep voorlopig ge concludeerd dat deze plannen waarschijnlijk geen positief ant woord zouden krijgen, omdat dat bestemmingsplanmatig niet zou kunnen. De indieners is vervolgens gevraagd of ze het plan aan het college voor wilden leggen. In beide gevallen heeft de gemeente geen reactie meer ontvangen, aldus een woordvoer der van de gemeente. breken." Corrie en haar zus zijn er dinsdagmiddag behoorlijk van geë motioneerd, nadat het is gebeurd met de schuur. „Er gaat zoveel door mijn hoofd", zegt Corrie. Haar man Koos is, nadat de schuur op instorten stond, direct van Barendrecht naar Strijenham gereden. Zelf kon ze niet weg. „Ik moest op de kleinkinderen passen." Koos gaf Elenbaas toestem ming om de schuur volledig af te breken. Adrie van der Slikke (57) woonde tot een half jaar terug nog in het woon huis bij de schuur. Maar het 2459 m2 grote perceel werd te groot voor haar om het in haar eentje te onderhouden en daarom verhuisde ze naar Sint Philipsland. Drie jaar geleden is Her- manus Pieter van der Slikke overle den. de vader van Corrie en Adrie. Laatstgenoemde woonde bij haar va der in en zorgde voor hem. Hij had er tot ongeveer de jaren '60 geboerd. „Hij is gestopt na de ruilverkave ling", zegt Corrie. Zelf is ze er 38 jaar geleden al vertrokken om met haar man elders te gaan wonen. De zussen hebben mooie jeugdherin neringen aan de tijd dat ze aan de Scheldestraat woonden. Beiden zijn er geboren. „Het was geweldig", zegt Corrie. „Als kind ging ik met mijn vader de kalfjes voeren. We hadden toen ik klein was nog koeien in de schuur. En een paar paarden om het land te bewerken. We gingen vaak paardrijden. Dan zaten we zon der zadel op de rug van de paarden en hielden ons vast aan de manen. Vlogen er dinsdagmorgen in Sint-Annaland enkele Harden bitumen voorbij het kantoor van de Eendrachtbode, in Strijenham stortte een schuur in door de harde windstoten. Niet zomaar een schuur, maar, vol gens makelaar ZLTO waarbij die te koop stond, het markante middel punt van Strijenham. Vijf generaties Van der Slikke woonden in het bijbehorende woonhuis. Vier daarvan hadden er hun boerenbestaan. De Krammersluis is regelmatig gestremd in verband met onderhoud. Komend jaar zal dat ook het geval zijn omdat ze wordt aangepast voor bediening op afstand. Jan Elenbaas van Elenbaas grond werken uit Poortvliet wierp de laat ste restanten van de schuur, die een oppervlakte had van 260 m2, dins dag in 33 uur tegen de vlakte. Hij gebruikte er een mobiele kraan voor met een sorteerknijper eraan. Het moest wel, zegt hij. want er was geen redden meer aan. „De gevel was he lemaal ingestort en naar binnen ge zakt door de stormDat was 's mor gens rond negen uur gebeurd. De dakpannen vlogen in de rondte en een deel van de schuur dreigde met pannen en al over de weg te waaien, volgens de politie die poolshoogte kwam nemen in de Scheldestraat. Vanwege de gevaarlijke situatie werd door de gemeente contact op genomen met de eigenaar en werd besloten de schuur gecontroleerd af te breken. In de jachtensluis van het Krammersluizencomplex gaat Rijkswaters taat een proef doen met een alternatief systeem voor het gescheiden houden van zoet en zout water. Daarnaast worden de sluiskolkcn aan gepast om bediening op afstand mogelijk te maken. Op zich hebben de schippers daar geen probleem mee, mits storingen snel worden verhol pen, bleek onlangs op de jaarvergadering van Schuttevaer Noord-Zee land in Bruinisse. De mededeling van de heer Storm van Rijkswaterstaat dat voor de zout-zoetscheiding eenluchtbellen- bed beproefd gaat worden, zorgde voor veel reacties onder de praktisch ingestelde schippers in de zaal. „Dat deden we dertig jaar terug al. Dat er zoet water naar de Oosterschelde gaat, kan helemaal geen kwaad", zei een van de aanwezigen. Storm be aamde dat. „Maar zout water in het Zoommeer, dat moeten we niet heb ben." De proef die uitgevoerd gaat worden, gebeurt met 'een hele dou che van luchtbellen' ih combinatie met een waterstroom. „Dat is nieuw", aldus Storm. Hij gaf aan dat het huidige scheidingssysteem tijd rovend is, en dat het veelvuldig on derhoud aan de sluizen vergt wat duur is en stremming van de scheep vaart oplevert. „Wordt het Volkerak- Zoommeer zout, dan is het schei dingssysteem niet langer nodig. Maar het ziet er naar uit dat dit voor lopig niet gebeurt." Reden voor Rijkswaterstaat om voordeliger al ternatieven te onderzoeken. Dat onderzoek wordt ook ingegeven door de bezuiniging van zo'n zeven tien procent op de gewone kosten die Rijkswaterstaat moet doorvoe ren. Er vloeit al personeel af en ook wordt gekeken hoe er efficiënter ge werkt kan worden. „We kijken daar bij kritisch naar de service op de minder gebruikte vaarwegen. Te denken valt aan zaken als minder baggeren en bedienen van sluizen op afroep." Storm gaf aan dat de dienst het inkorten van de remmingwerken bij de grote sluizencomplexen - zo als Krammer en Volkerak - over weegt om op het onderhoud te be sparen. Dit in het kader van het beter benutten van de bestaande infrast ructuur op vaarwegen. Storm roerde ook de automatisering aan van de sluizen in de Zeeuwse wateren. Na de kleinere, zoals de Bergsediepsluis, komen nu de grote re complexen aan de beurt: Kram mersluis, Volkeraksluis en de sluis bij Hansweert. „Het aanpassen vergt voor de Krammersluis 26 dagen per sluiskolk. Binnen die periode moet het werk uitgevoerd worden. De aannemer krijgt een bonus als hij er korter over doet en er daardoor min der stremming is voor de scheep vaart. Op die manier proberen we de hinder te minimaliseren." Een van de aanwezigen merkte op dat vol gens de sluismeesters door het be dienen op afstand de schutcapaciteit met zo'n tien procent is verminderd. Dat zou ermee te maken hebben dat de afstand tussen de'schepen in de sluiskolk groter wordt gehouden om het cameratoezicht vanuit het bedie ningscentrum (het Topshuis op Neeltje Jans) te vergemakkelijken. Voor Storm was dit aspect nieuw, zei hij. Kritisch waren de aanwezige schippers over, soms langdurige, stremmingen van sluizen bij storin gen. De roep om een eigen techni sche dienst - met kennis en ervaring als voordelen - bij Rijkswaterstaat klonk. „Die hadden we vroeger, maar de politiek heeft voor ons de keus gemaakt dat het onderhoud in de markt gezet moest worden", al dus Storm. Jan de Vries nam op de afdelings vergadering van Schuttevaer af scheid als regiocoördinator. Hij wordt zeventig en draagt komende zomer het stokje over. Beoogd op volger is Lisette Booij, die afkom stig is uit een schippersfamilie. De Vries vervulde de functie zeventien jaar, en stond in 1997 samen met voorzitter Toon Beurkens van Schuttevaer Sint Philipsland aan de wieg van het Zeeuwse regiobestuur. I ln dat bestuur neemt Wim van der j Linde het secretariaat over van De Vries. De schuur was al langere tijd in slechte staat. Maar volgens Corrie Dekker-van der Slikke (61) uit Ba rendrecht, die samen met haar zus Adrie van der Slikke uit Sint Philips land eigenaar was van de schuur, mochten ze er van de gemeente maar weinig aan doen. „We waren al met diverse kopers in onderhandeling, maar de gemeente was steeds het breekpunt qua medewerking. Het dak was al langere tijd slecht, maar dit weekend was er een gat ontstaan. Door de regen was het hout zo zwaar geworden dat er met deze storm geen houden meer aan was. We mochten de schuur van de gemeente niet af breken, en nu moesten we hem af- opstellen", zegt Kees Mol. Hij neemt de vrachtwagenopleidingen voor zijn rekening. Met zijn acht tien jaar ervaring als beroeps chauffeur weet hij daar alles van. Gré houdt het bij lesgeven in de per sonenauto's. Dat doet ze inmiddels sinds 1989. De contacten tussen autorijschool Mol en Vibo-rijopleidingen bestaan al langer. Kees is als verkeersveilig- heidsinstructeur werkzaam voor het bedrijf van André Bogert. Vibo B.V. is een landelijk dekkende rijopleider met dertien instructeurs verspreid over Nederland. Mol is er daar één van. Bogert richtte het bedrijf zes jaar geleden op en kent de klappen van de zweep als geen ander. Jaren lang was ook hij internationaal vrachtwagenchauffeur. Het is niet Autorijschool Mol uit Sint Philipsland gaat voortaan door het leven als Vibo-rijopleidingen. André Bogert, algemeen directeur van Vibo uit Bruinisse, heeft het familiebedrijf overgenomen. Daarmee geven Kees en Gré Mol na dertig jaar het roer uit handen. Voor de leerlingen verandert er niets. Het echtpaar blijft actief als rijinstructeurs. Wel biedt Vibo een breder pakket rijopleidingen aan: van auto- tot vrachtwagenrijbewijs. Symbolisch overhandigt Gré Mol de sleutel aan André Bogert. Links staal Kees Mol. •i is niet voor niets: met plezier achter het stuur leer je het snelst. Die for mule blijkt het na dertig jaar nog prima te doen. Dat blijkt uit de vele bedankjes. Gré laat er een paar zien. „Leuk, hè", zegt ze. „Daar doe je het toch allemaal voor." André Bo gert van Vibo rijopleidingen is on dertussen aangeschoven. „De om gang met mensen, dat is de kracht van deze rijschool." De reden van de samenwerking is de uitbreiding van het lesaanbod. „Door het aanbieden van zowel auto- als vrachtwagenopleidingen, kunnen we ons concurrerend blijven Alleen de naam verandert. „En de auto's", voegt Kees Mol toe. Op de oprit staat één van de twee nieuwe Opel Corsa's al klaar. Gré gaat er nog even overheen met de spons. Een dagelijks ritueel. „Het begint allemaal met goed zicht", zegt ze. De leerlingen gaan op de auto's na weinig merken van de overname. „Het blijft onveranderd gezellig achter het stuur", zegt Gré met een brede glimlach. „Leerlingen leren bij ons op een ontspannen en onge dwongen manier autorijden. En dat moet vooral zo blijven." Het motto van de rijschoolhouders

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2012 | | pagina 5