Blm
OPRUIMING
Rijopleidingsinstituut Vibo neemt
autorijschool Mol Sint Philipsland over
Boerenschuur van vijf generaties
Van der Slikke tegen de vlakte
Aanpassen sluizen voor bediening op
afstand kan niet zonder stremming
'Berichten beurskoersen
en banken wel eens zat'
ZONNE-ENERGIE
Markante middelpunt van Strijenham is verdwenen
DÉ SPECIALIST IN
Tholen
Krachtenbundeling zorgt voor breder aanbod rijopleidingen
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
Omgaan met onzekerheden is één van de grootste uitda
gingen in het maatschappelijk debat van de komende
jaren. Zaak is om samen op zoek te gaan naar een ver
nieuwend perspectief voor de toekomst. Dat zei burge
meester Nuis maandagavond tijdens de nieuwjaarsrecep
tie in het gemeentehuis in Tholen.
Menselijk tekort
Auto-ambulance De Jonge gestolen
Inbraak in woning
Oud-Vossemeer
Energy
Systems
Moderne en perzische tapijten korting tot 70%
ran (Je ')li(ni
Caravans
Geen monument
Ambtenaar
Alternatief zoet/zoutscheiding beproefd in jachtensluis Krammersluis
Minder schutcapaciteit
Gat in dak
Aanvulling
5
verwonderlijk dat de rijopleider uit
Bruinisse zich richt op de grotere
categorie rijbewijzen. „De samen
werking met autorijschool Mol is de
aanvulling waar ik naar zocht. Nu
kunnen we niet alleen vrachtwagen
opleidingen maar ook autorijlessen
aanbieden. Samen vullen we elkaar
aan." (Advertentie I.M.)
Gemeentearchivaris Fred van den Kieboom is er dinsdag getuige van dat de ruim 150 jaar oude schuur aan de Scheldestraat in Strijenham
tegen de vlakte gaat. Hij fotografeerde het tafereel.
Omgaan met onzekerheden is grote uitdaging Nuis
Hij betrok er de berichtgeving van
de laatste tijd in die tot sombere ge
dachten kan leiden. „Soms betrap ik
mijzelf erop. dat ik al die negatieve
berichtgeving in de media over
beurskoersen en banken meer dan
zat ben en heb ik de neiging ze niet
meer te willen horen. Een variant op
'regeren is vooruitzien' maakt zich
dan van mij meester en die heet 'ne
geren is vooruitzien'. Natuurlijk
kun je bepaalde dingen niet nege
ren, die zijn er gewoon. Maar je
kunt je wel afvragen hoe we daar
mee omgaan. Kunnen wij in de ge
meente Tholen met elkaar op zoek
gaan naar een vernieuwend perspec
tief voor de toekomst?" Nuis nodig
de iedereen uit daar aan mee te
doen. Tegen degenen die aarzelen
zei hij dat ook voor aarzelen een be
sluit moet worden genomen. „Neem
dan maar liever een positief besluit
en ga mee op zoek. Veel van wat in
de wereld is bereikt, is bereikt door
een toekomstverwachting. U kunt
zich afvragen of het er om gaat on
der welke omstandigheden je ergens
aan begint, of watje uiteindelijk be
reikt."
Volgens de burgemeester zal het om
de vraag gaan hoeveel voorzienin
gen er moeten zijn of hoe goed ze
moeten zijn. „Ik denk dat het van
belang is te onderzoeken op welke
terreinen wij als overheid hoge
kwaliteit leveren en vervolgens of
wij dat voor veel of voor weinig
geld doen. Evenzo is de vraag op
portuun waar wij als overheid een
lage kwaliteit leveren en of dat voor
weinig geld gebeurt. Misschien zit
daar enige ruimte om te komen tot
een heroverweging van taken en te
leveren producten." Volgens Nuis is
dat geen bedreiging. Hij benadrukte
dat hij de overheid niet wil vergelij
ken met het bedrijfsleven. „Maar
wij kunnen wel wat van het be
drijfsleven leren. Zij doet namelijk
niet anders dan wat ik net over kwa
liteit en kostprijs zei."
Nuis hoopt dat 2012 een jaar wordt
van optimisme dat niet met zorge
loosheid verward moet worden.
„Laten wij elkaar bemoedigen. El
kaar dienen is een uiting van liefde
en liefde overwint op den duur het
menselijk tekort. Daarnaast is het
mijn stellige overtuiging dat je als
mens niet ongelukkig bent als je an
deren gelukkig kunt maken." Hij
zei dat samen met zijn vrouw Han-
neke in de praktijk te kunnen bren
gen als hij vanaf 1 juli herbenoemd
wordt als burgemeester. Hij wenste
iedereen namens de gemeenteraad,
burgemeester en wethouders en de
ambtelijke organisatie een geze
gend. gelukkig, voorspoedig en ge
zond 2012 toe.
Nog even vlak voor de jaarwisseling
moest hij hem missen. Gestolen.
Niels de Jonge van het gelijknamige
autobedrijf in Poortvliet is het nieu
we jaar ingegaan zonder zijn auto
ambulance. Het voertuig dat ge
bruikt wordt om auto's op te laden
en te vervoeren is in de nacht van
donderdag op vrijdag weggenomen
van het bedrijfsterrein aan de Stoof-
straat. Het betreft een rode Merce
des uit 1999 met kenteken 54-VF-
VX. De Jonge verwacht niet dat hij
het voertuig ooit nog terugziet. „Er
is een camerasysteem waarmee ze
hem kunnen detecteren, maar het is
nu al zoveel dagen geleden, weinig
VERVOLG VAN DNA
Zelf heeft hij meer affiniteit met het
DNA van ZÏeeland, zegt hij. „Niet
zozeer als Tholenaar. Nee, ik voel
me meer Zeeuw."
Hij is niet het enige statenlid op de
receptie. Ook Goos Roeland (SGP),
Roland van Tilborg (SP) en Jack
Werkman (VVD) zijn present. Ze
moeten regelmatig naar de Zeeuw
se hoofdstad, maar van carpoolen
(samen in een auto reizen) is het
(nog) niet gekomen. Markusse en
Van Tilborg zitten bijvoorbeeld sa
men in de commissie economie en
mobiliteit. „Nee, nog nooit gedaan.
Maar vaak is het ook zo dat we na
de vergadering zelf nog met de ei
gen fractie nog het een en ander te
bespreken hebben."
kans dat die nog terugkomt. Ik denk
dat ie al lang in het buitenland rond
rijdt." De Jonge stond vrijdagmor
gen wel even raar te kijken. „Ik ging
donderdagavond weg en kwam de
andere morgen terug. Toen was hij
al weg." Hij heeft de beelden van de
beveiligingscamera's opgevraagd en
hoopt dat die wat opleveren. De
diefstal is verzekeringswerk. „Ge
lukkig wel", verzucht De Jonge.
ln een woning aan de Boshoeveweg
in Oud-Vossemeer is vrijdag inge
broken. De inbraak werd rond kwart
voor zeven 's avonds ontdekt door
de bewoners. De dader(s) heeft/heb
ben een deur geforceerd om de wo
ning binnen te komen. De dieven
hebben sieraden buit gemaakt. Het
schadebedrag is vooralsnog onbe
kend.
;eciliawsg2 1 4697 RV Smt-Annalanfl
0166 - 65 43 35 I www.bcon-
Bergen op Zoom
WWW.
Bosstraat 24
REPARATIE
REINIGING
T: 0164-24 22 16
Advertentie I.M.
Opa liep ernaast, terwijl het paard in
het gareel liep. Later kwam de trek
ker. Met weemoed namen we af
scheid van de paarden, maar op den
duur mochten we mee op de trekker
en dat vonden we ook prachtig. Het
waren hele fijne jeugdjaren." Maar
omdat beide dochters geen aspiraties
hadden het boerenbedrijf over te ne
men, ging hun vader op den duur het
land verpachten. „We waren er niet
vtxir opgeleid en bovendien was
mijn man ambtenaar, dus het was
-geen optie dat wij het overnamen."
De opa van hun opa. Comelis van
der Slikke. kocht het perceel aan de
Scheldestraat 12 in 1858 van Corne-
lis Bierens. De schuur stond er ver
moedelijk al een aantal jaren. Corrie
kan dat nalezen in de familiegeschie
denis van Van der Slikke, waar ze
een boekje van heeft. Daarin staat
ook een foto van de inundatie in
1894. waarbij de schuur onder een
dikke laag ijs staat. De schuur stond
tot 1909 op naam van Comelis, daar
na is het de beurt aan de volgende
generatie Van der Slikke. „In 1907
wordt het perceel omschreven als
een schuur met waterput." Corrie
weet dat er eerst een andere woning
bij de schuur stond, maar dat er in
1887 een nieuw huis is gebouwd
waar haar familie ging wonen.
Het woonhuis en de schuur staan nu
ongeveer twee jaar te koop via de
ZLTO. Zelf hebben Corrie en Adrie
geen interesse meer om er te wonen.
„Veel mensen vroegen of we de
schuur niet wilden renoveren. Als ik
jonger was geweest, had ik het mis
schien wel gedaan. Maar de woning
is al oud en moest ook opgeknapt
worden. Als je wat ouder wordt, wil
je het graag wat gerieflijker hebben."
De schuur is nog enige jaren ge
bruikt voor het stallen van caravans
en boten van vrienden en kennissen.
De laatste jaren stond hij leeg.
Uit navraag bij de gemeente Tholen blijkt dat de schuur geen
bestemming had. Dat wil zeggen dat de schuur in principe ge
woon afgebroken mocht worden, maar dat er geen nieuwe
schuur voor in de plaats mag komen. De schuur had geen mo
numentenstatus, maar het gebouw staat wel op een inventari
satielijst van historische boerderijen van de provincie Zeeland.
Er zijn bij de gemeente twee verzoeken van geïnteresseerden
bekend, van eind 2009 en mei 2011. Beide vallen onder de
noemer Nieuwe Economische Drager. Bij het ene verzoek wilde
de mogelijke koper appartementen in de schuur realiseren. De
andere geïnteresseerde informeerde naar de mogelijkheden
om er een dagbesteding en bed and breakfast in te vestigen. In
beide gevallen is door een ambtelijke werkgroep voorlopig ge
concludeerd dat deze plannen waarschijnlijk geen positief ant
woord zouden krijgen, omdat dat bestemmingsplanmatig niet
zou kunnen. De indieners is vervolgens gevraagd of ze het plan
aan het college voor wilden leggen. In beide gevallen heeft de
gemeente geen reactie meer ontvangen, aldus een woordvoer
der van de gemeente.
breken." Corrie en haar zus zijn er
dinsdagmiddag behoorlijk van geë
motioneerd, nadat het is gebeurd met
de schuur. „Er gaat zoveel door mijn
hoofd", zegt Corrie. Haar man Koos
is, nadat de schuur op instorten
stond, direct van Barendrecht naar
Strijenham gereden. Zelf kon ze niet
weg. „Ik moest op de kleinkinderen
passen." Koos gaf Elenbaas toestem
ming om de schuur volledig af te
breken.
Adrie van der Slikke (57) woonde tot
een half jaar terug nog in het woon
huis bij de schuur. Maar het 2459 m2
grote perceel werd te groot voor haar
om het in haar eentje te onderhouden
en daarom verhuisde ze naar Sint
Philipsland. Drie jaar geleden is Her-
manus Pieter van der Slikke overle
den. de vader van Corrie en Adrie.
Laatstgenoemde woonde bij haar va
der in en zorgde voor hem. Hij had er
tot ongeveer de jaren '60 geboerd.
„Hij is gestopt na de ruilverkave
ling", zegt Corrie. Zelf is ze er 38
jaar geleden al vertrokken om met
haar man elders te gaan wonen.
De zussen hebben mooie jeugdherin
neringen aan de tijd dat ze aan de
Scheldestraat woonden. Beiden zijn
er geboren. „Het was geweldig",
zegt Corrie. „Als kind ging ik met
mijn vader de kalfjes voeren. We
hadden toen ik klein was nog koeien
in de schuur. En een paar paarden
om het land te bewerken. We gingen
vaak paardrijden. Dan zaten we zon
der zadel op de rug van de paarden
en hielden ons vast aan de manen.
Vlogen er dinsdagmorgen in Sint-Annaland enkele Harden bitumen
voorbij het kantoor van de Eendrachtbode, in Strijenham stortte een
schuur in door de harde windstoten. Niet zomaar een schuur, maar, vol
gens makelaar ZLTO waarbij die te koop stond, het markante middel
punt van Strijenham. Vijf generaties Van der Slikke woonden in het
bijbehorende woonhuis. Vier daarvan hadden er hun boerenbestaan.
De Krammersluis is regelmatig gestremd in verband met onderhoud. Komend jaar zal dat ook het geval zijn omdat ze wordt aangepast voor
bediening op afstand.
Jan Elenbaas van Elenbaas grond
werken uit Poortvliet wierp de laat
ste restanten van de schuur, die een
oppervlakte had van 260 m2, dins
dag in 33 uur tegen de vlakte. Hij
gebruikte er een mobiele kraan voor
met een sorteerknijper eraan. Het
moest wel, zegt hij. want er was geen
redden meer aan. „De gevel was he
lemaal ingestort en naar binnen ge
zakt door de stormDat was 's mor
gens rond negen uur gebeurd. De
dakpannen vlogen in de rondte en
een deel van de schuur dreigde met
pannen en al over de weg te waaien,
volgens de politie die poolshoogte
kwam nemen in de Scheldestraat.
Vanwege de gevaarlijke situatie
werd door de gemeente contact op
genomen met de eigenaar en werd
besloten de schuur gecontroleerd af
te breken.
In de jachtensluis van het Krammersluizencomplex gaat Rijkswaters
taat een proef doen met een alternatief systeem voor het gescheiden
houden van zoet en zout water. Daarnaast worden de sluiskolkcn aan
gepast om bediening op afstand mogelijk te maken. Op zich hebben de
schippers daar geen probleem mee, mits storingen snel worden verhol
pen, bleek onlangs op de jaarvergadering van Schuttevaer Noord-Zee
land in Bruinisse.
De mededeling van de heer Storm
van Rijkswaterstaat dat voor de
zout-zoetscheiding eenluchtbellen-
bed beproefd gaat worden, zorgde
voor veel reacties onder de praktisch
ingestelde schippers in de zaal. „Dat
deden we dertig jaar terug al. Dat er
zoet water naar de Oosterschelde
gaat, kan helemaal geen kwaad", zei
een van de aanwezigen. Storm be
aamde dat. „Maar zout water in het
Zoommeer, dat moeten we niet heb
ben." De proef die uitgevoerd gaat
worden, gebeurt met 'een hele dou
che van luchtbellen' ih combinatie
met een waterstroom. „Dat is
nieuw", aldus Storm. Hij gaf aan dat
het huidige scheidingssysteem tijd
rovend is, en dat het veelvuldig on
derhoud aan de sluizen vergt wat
duur is en stremming van de scheep
vaart oplevert. „Wordt het Volkerak-
Zoommeer zout, dan is het schei
dingssysteem niet langer nodig.
Maar het ziet er naar uit dat dit voor
lopig niet gebeurt." Reden voor
Rijkswaterstaat om voordeliger al
ternatieven te onderzoeken.
Dat onderzoek wordt ook ingegeven
door de bezuiniging van zo'n zeven
tien procent op de gewone kosten
die Rijkswaterstaat moet doorvoe
ren. Er vloeit al personeel af en ook
wordt gekeken hoe er efficiënter ge
werkt kan worden. „We kijken daar
bij kritisch naar de service op de
minder gebruikte vaarwegen. Te
denken valt aan zaken als minder
baggeren en bedienen van sluizen op
afroep." Storm gaf aan dat de dienst
het inkorten van de remmingwerken
bij de grote sluizencomplexen - zo
als Krammer en Volkerak - over
weegt om op het onderhoud te be
sparen. Dit in het kader van het beter
benutten van de bestaande infrast
ructuur op vaarwegen.
Storm roerde ook de automatisering
aan van de sluizen in de Zeeuwse
wateren. Na de kleinere, zoals de
Bergsediepsluis, komen nu de grote
re complexen aan de beurt: Kram
mersluis, Volkeraksluis en de sluis
bij Hansweert. „Het aanpassen vergt
voor de Krammersluis 26 dagen per
sluiskolk. Binnen die periode moet
het werk uitgevoerd worden. De
aannemer krijgt een bonus als hij er
korter over doet en er daardoor min
der stremming is voor de scheep
vaart. Op die manier proberen we de
hinder te minimaliseren." Een van
de aanwezigen merkte op dat vol
gens de sluismeesters door het be
dienen op afstand de schutcapaciteit
met zo'n tien procent is verminderd.
Dat zou ermee te maken hebben dat
de afstand tussen de'schepen in de
sluiskolk groter wordt gehouden om
het cameratoezicht vanuit het bedie
ningscentrum (het Topshuis op
Neeltje Jans) te vergemakkelijken.
Voor Storm was dit aspect nieuw, zei
hij. Kritisch waren de aanwezige
schippers over, soms langdurige,
stremmingen van sluizen bij storin
gen. De roep om een eigen techni
sche dienst - met kennis en ervaring
als voordelen - bij Rijkswaterstaat
klonk. „Die hadden we vroeger,
maar de politiek heeft voor ons de
keus gemaakt dat het onderhoud in
de markt gezet moest worden", al
dus Storm.
Jan de Vries nam op de afdelings
vergadering van Schuttevaer af
scheid als regiocoördinator. Hij
wordt zeventig en draagt komende
zomer het stokje over. Beoogd op
volger is Lisette Booij, die afkom
stig is uit een schippersfamilie. De
Vries vervulde de functie zeventien
jaar, en stond in 1997 samen met
voorzitter Toon Beurkens van
Schuttevaer Sint Philipsland aan de
wieg van het Zeeuwse regiobestuur. I
ln dat bestuur neemt Wim van der j
Linde het secretariaat over van De
Vries.
De schuur was al langere tijd in
slechte staat. Maar volgens Corrie
Dekker-van der Slikke (61) uit Ba
rendrecht, die samen met haar zus
Adrie van der Slikke uit Sint Philips
land eigenaar was van de schuur,
mochten ze er van de gemeente maar
weinig aan doen. „We waren al met
diverse kopers in onderhandeling,
maar de gemeente was steeds het
breekpunt qua medewerking. Het
dak was al langere tijd slecht, maar
dit weekend was er een gat ontstaan.
Door de regen was het hout zo zwaar
geworden dat er met deze storm geen
houden meer aan was. We mochten
de schuur van de gemeente niet af
breken, en nu moesten we hem af-
opstellen", zegt Kees Mol. Hij
neemt de vrachtwagenopleidingen
voor zijn rekening. Met zijn acht
tien jaar ervaring als beroeps
chauffeur weet hij daar alles van.
Gré houdt het bij lesgeven in de per
sonenauto's. Dat doet ze inmiddels
sinds 1989.
De contacten tussen autorijschool
Mol en Vibo-rijopleidingen bestaan
al langer. Kees is als verkeersveilig-
heidsinstructeur werkzaam voor het
bedrijf van André Bogert. Vibo B.V.
is een landelijk dekkende rijopleider
met dertien instructeurs verspreid
over Nederland. Mol is er daar één
van. Bogert richtte het bedrijf zes
jaar geleden op en kent de klappen
van de zweep als geen ander. Jaren
lang was ook hij internationaal
vrachtwagenchauffeur. Het is niet
Autorijschool Mol uit Sint Philipsland gaat voortaan door het leven als
Vibo-rijopleidingen. André Bogert, algemeen directeur van Vibo uit
Bruinisse, heeft het familiebedrijf overgenomen. Daarmee geven Kees en
Gré Mol na dertig jaar het roer uit handen. Voor de leerlingen verandert
er niets. Het echtpaar blijft actief als rijinstructeurs. Wel biedt Vibo een
breder pakket rijopleidingen aan: van auto- tot vrachtwagenrijbewijs.
Symbolisch overhandigt Gré Mol de sleutel aan André Bogert. Links staal Kees Mol.
•i
is niet voor niets: met plezier achter
het stuur leer je het snelst. Die for
mule blijkt het na dertig jaar nog
prima te doen. Dat blijkt uit de vele
bedankjes. Gré laat er een paar zien.
„Leuk, hè", zegt ze. „Daar doe je
het toch allemaal voor." André Bo
gert van Vibo rijopleidingen is on
dertussen aangeschoven. „De om
gang met mensen, dat is de kracht
van deze rijschool."
De reden van de samenwerking is
de uitbreiding van het lesaanbod.
„Door het aanbieden van zowel
auto- als vrachtwagenopleidingen,
kunnen we ons concurrerend blijven
Alleen de naam verandert. „En de
auto's", voegt Kees Mol toe. Op de
oprit staat één van de twee nieuwe
Opel Corsa's al klaar. Gré gaat er
nog even overheen met de spons.
Een dagelijks ritueel. „Het begint
allemaal met goed zicht", zegt ze.
De leerlingen gaan op de auto's na
weinig merken van de overname.
„Het blijft onveranderd gezellig
achter het stuur", zegt Gré met een
brede glimlach. „Leerlingen leren
bij ons op een ontspannen en onge
dwongen manier autorijden. En dat
moet vooral zo blijven."
Het motto van de rijschoolhouders