'Jammer dat veel schippers geen lid zijn, want ze profiteren wél' Schuttevaer huldigt trouwe leden en benoemt ook twee ereleden Houte ABONNEMENTEN Fusieafdeling Schuttevaer viert eeuwfeest na één jaar Binnenvaart viert eeuwfeest schippersvereniging Schuttevaer Schippersvereniging gedwongen contributie aan te passen Grondexploitatie gevolgen voor financiële positie gemeenten Meldsysteem Burgernet van start met 126 deelnemers in Tholen Gemeenteraad beveelt Nuis aan Donderdag 29 december 2011 EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT 5 Een soort ANWB op het water. Zo omschrijft Giel Ver kamman uit Tholen de schippersvereniging Schuttevaer. Zaken die met bijvoorbeeld vaarwegen en met accom modaties voor de binnenvaart te maken hebben. Nau- tisch-technische zaken, daar zet de vereniging zich voor in" aldus de 73-jarige oud-schipper. Verkamman is se cretaris van de afdeling Noord-Zeeland, die gisteren het honderdjarig bestaan vierde. Rare vragen Compensatie Penningmeester Cockpit Brugfunctie Ereleden Sint-Annaland in negentiende eeuw al afdeling Het lijkt vreemd: een afdeling van schippersvereniging Schuttevaer die een jaar geleden door fusie ontstond en nu al het eeuwfeest viert. Maar bij het samengaan van Noord-Zeeland en Schouvven-Duiveland is het statutaire oprichtingsjaar van eerstgenoemde afdeling, afgeleid van dat van de voormalige afdeling Stavenisse, gehandhaafd. Er zijn in Zeeland nog steeds gemeenten met een te op timistische kijk op de toekomstige ontwikkelingen in de bouwgrondexploitatie. Dat vinden gedeputeerde staten, die aan de hand van de jaarrekeningen 2009 en 2010 het grondbeleid van alle dertien Zeeuwse gemeenten heb ben onderzocht. De optimistische kijk wordt vaak inge geven door verouderde uitgangspunten over behoefte en financiering. In Tholen doen 126 mensen mee met Burgernet. Dat is een samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en de politie om de veiligheid te bevorderen. Deelnemers krijgen via de telefoon een bericht om bijvoorbeeld uit te kijken naar een vermist kind of een verdachte van een misdrijf. Er zijn in Zeeland in totaal 2562 deelnemers aan Burgernet en die kregen donderdagmiddag allemaal een weikomstbericht voor de officiële start van het sys teem. Zeeland is de eerste provincie waar Burgernet in één keer is ingevoerd. interieur Dertig jaar inmiddels is Giel Ver kamman bestuurlijk actief voor Schuttevaer. Lange tijd was hij penningmeester van de afdeling Sint-Philipsland. Toen die in 1999 fuseerde met Stavenisse werd Ver kamman bestuurslid van de nieuwe afdeling Noord-Zeeland, om twee jaar later het secretariaat op zich te nemen. Inmiddels is A. Wingelaar in beeld om die functie op termijn van hem over te nemen. Daarnaast is Verkamman, vanaf de oprichting in 1997, penningmeester van het Zeeuwse regiobestuur van Schutte vaer. Vanuit zijn functies is hij jaar lijks heel wat uren kwijt aan verga deringen en overleggen met onder meer Rijkswaterstaat en de gemeen te. Maar ondanks zijn leeftijd houdt hij voeling met de binnenvaart. „Ik vaar nog geregeld mee met mijn zoon Marco op de Hollare. Dan zie jë met eigen ogen waar de schippers het over hebben." Als de Tholenaar de revue laat pas seren wat er het afgelopen jaar aan zaken voorbij kwam, illustreert dat precies voor welke belangen Schut tevaer in het geweer komt. Recent nog moesten de schippers uit de krant lezen dat er plannen zijn voor het plaatsen van grote windturbines bij de Krammersluizen. „We heb ben de initiatiefnemers erop geat tendeerd dat daar een overnach tingsplaats is voor de binnenvaart. Een schipper mag er drie keer 24 uren blijven liggen. Dan speelt het aspect van geluidsoverlast. En niet te vergeten de veiligheid: stel je voor dat er een wiek afbreekt en op een schip valt.".Verkamman legt uit dat in de binnenvaart, net als bij het wegvervoer, rusttijden wettelijk zijn voorgeschreven. In het kader van dit beleid heeft de overheid op vaarwe gen om de dertig kilometer over nachtingsplaatsen ingericht. Ook de vluchthaven bij Tholen is zo'n overnachtingsplek voor de scheepvaart. Maar afsluiting dreigt in het kader van maatregelen om het Volkerak-Zoommeer bij extreem hoogwater als waterbuffer te ge bruiken. Dit ter bescherming van de woningen aan het Waterfront. Zo wel bij gemeente als Rijkswater staat heeft Schuttevaer bezwaar ge maakt tegen het afsluiten met een kleine sluis. „De minister zou in september een beslissing nemen over de maatregelen, maal- dat is doorgeschoven naar januari", zegt Verkamman. Er is twee keer inge sproken in een raadscommissie, maar daar kregen de schippers 'rare vragen'. De containerterminai bij Bergen op Zoom werd er als alter natief genoemd. „Dat is echter geen aangewezen overnachtingsplaats." Met de gemeente Schouwen-Duive- land is overleg gevoerd over de vluchthaven bij Bruinisse. De los- kade daar is de enige haven in die gemeente waar lossen en laden van vracht mogelijk is, en dat willen de schippers' zo houden. Omwonenden zijn in actie gekomen nu daar stenen gelost gaan worden voor de dijkver zwaring. Zij hebben er het liefst geen enkele activiteit. Een ander punt waar Schuttevaer bemoeienis mee heeft gehad, is het op afstand bedienen van de sluizen in Zeeland. De Bergsediepsluis, Grevelingensluis en de sluizen bij Kats en Neeltje Jans zijn inmiddels geautomatiseerd. „Dat loopt goed", zegt Verkamman. Rijkswaterstaat gaat nu de grotere sluizen aanpak ken: Kreekraksluis, Krammersluis en de sluis bij Hansweert. „Vroeger zag je bij elke sluis -iemand in het 'sluishok' zitten, maar dat was al lang niet meer het geval. In feite verandert er nu dan ook weinig. Ons enige punt is dat alle voorzieningen behouden moeten blijven zolang het project loopt." Kregen de schippers in het verleden pas achteraf inspraak bij plannen en maatregelen, tegenwoordig is dat anders. „Nu wordt Schuttevaer uit genodigd om voorgenomen plannen te bekijken. Dat moeten we probe ren vast te houden. Maar op dit mo ment gaat door de bezuinigingen bij de overheid alles moeizamer." Wat momenteel speelt, is een compensa tieregeling van de overheid voor ca lamiteiten. Wekenlang was begin dit jaar de Rijn bij Mainz geblokkeerd door een gezonken vrachtschip, waardoor zo'n tweehonderd sche pen niet verder konden. De kosten waren voor de vervoerders en de ei genaren van de ladingen. „Terwijl na de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk er wél compensatie kwam voor tuinders. Dat willen de schip pers ook wel. Er is nu een werkad- viesgroep opgezet waarin Rinus de Korte uit Tholen deelneemt." Met Schuttevaer is, zegt Giel Ver kamman. gebleken dat je als be roepsgroep sterker staat door de krachten te bundelen. „Daarom is het jammer dat ontzaglijk veel schippers geen lid zijn van Schutte vaer, want ze profiteren wél van wat de vereniging bereikt." Een bredere samenwerking, tussen diverse - ook economische - organisaties, is vol gens de overheid nodig om als bran che sterker te worden en minder conjunctuurgevoelig. Een Transitie comité Binnenvaart is in opdracht Achter de bestuurstafel ziet Schuttevaer-secretaris Giel Verkamman hoe scheidend regiocoördinator Jan de Vries (links) zijn beoogd opvolger Lisette Booij introduceert op de jaarvergadering in het Grevelingenrestaurant van de minister aan de gang gegaan met een plan van aanpak. Volgens Verkamman is het belangrijk dat de belangenorganisaties nauwer sa menwerken. „Over het algemeen bepaalt de wereldconjunctuur het ritme en het volume in de scheep vaart. In feite is er een overcapaci teit, dus worden ondernemers tegen elkaar uitgespeeld." In het tweede en derde kwartaal van dit jaar be leefde de binnenvaart een dip. Maar de enorm lage waterstanden op de grote rivieren, in november, lever den de schepen van 600, 700 ton werk op omdat de grotere schepen te diep lagen, vertelt de oud-schip per. Hij geeft aan dat het oudere schip pers, die tegen hun pensioen aan zit ten, in de huidige omstandigheden veelal niet lukt om hun schip te ver kopen. „Een enkel schip gaat naar Roemenië of Tsjechië, maar meestal is slopen de enige uitkomst. Pro bleem is, datje schip tevens je pen sioenvoorziening is." Ook collega's die net te laat - de crisis - een nieuw schip hebben gekocht, zitten financieel in zwaar weer. Ons land heeft de grootste én modernste bin- nenvaartvloot van Europa: ruim 6500 schepen met een gezamenlijk laadvermogen van 7,4 miljoen ton. Het werk voor Schuttevaer doet Giel Verkamman nog steeds met veel plezier. „Mijn functie als pen ningmeester was. toen ik nog voer, goed te doen. Door alle moderne communicatiemiddelen is het tegen woordig een stuk eenvoudiger om als bestuursleden contact te heb ben." Verkammans opa is ook pen ningmeester geweest, van de al ja ren geleden opgeheven afdeling Tholen van Schuttevaer. Vergaderen doet het bestuur van Noord-Zeeland een keer of zes per jaar, op zaterdag. „Dan kunnen de meesten er bij zijn. Het is fijn om bij elkaar te zijn. En we hebben een fantastisch bestuur. Eén lid vaart constant in Zeeland en is op de hoogte van wat daar speelt, een ander gaat altijd over de Rijn richting Bazel en weet alles van wat daar aan de hand mocht zijn." Samen met Johan Faasse van de Phi- lipskercke maakt Giel Verkamman deel uit van het regiobestuur. Daarin doen de drie Zeeuwse afdelingen en Goeree-Overflakkee mee. Als regio coördinator fungeert Jan de Vries. „Die gaat er mee stoppen." Beoogd opvolger is de uit een schippersfa- milie afkomstige Lisette Booij. Op zijn vijftiende werkte Giel Ver kamman al aan boord bij zijn vader, die eveneens schipper was. „Hij had een beurtdienst tussen Amsterdam. Rotterdam. Antwerpen en Brussel." Na zijn trouwen in 1963 ging de Tholenaar zelfstandig aan de slag. „Toen ik op mijn 57ste aan de wal kwam, had ik vijf schepen gehad. Op twee voer ik als zetschipper, op drie als zelfstandig schipper." Zijn vrouw, afkomstig uit Sint Philips- land, voer veertien jaar mee aan boord. „We zaten heel veel in Ne derland en België, en af en toe in Noord-Frankrijk." Toen de kinderen naar school moesten, zocht Verkam man werk dichter bij huis. Een klei ne dertig jaar lang vervoerde hij zand en grind voor de betoncentrale De Schelde. Eenmaal aan de wal werkte hij nog een aantal jaren bij Rijkswaterstaat. Veel zag Giel Verkamman in de loop van de tijd in de binnenvaart veran deren. „Ik heb de tijd nog gekend dat er op een motorschip geen elek trisch licht was. En dat het laden met de hand gebeurde; suikerbieten wer den met kruiwagens in het ruim ge stort Als je het de matrozen van te genwoordig vertelt, kunnen ze zich dat niet voorstellen." En met alle ap paratuur die er tegenwoordig aan boord is, lijkt een stuurhut wel de cockpit van een DC 9, zegt hij. De dagen dat er wel 29 schepen in de havens van Sint-Annaland of Sint Philipsland lagen, zijn voorgoed voorbij. „Straks zijn er dat niet meer dan vijf, en die hebben dan samen méér tonnage dan de 29 van toen", aldus Schuttevaer-bestuurder Giel Verkamman uit Tholen. De Koninklijke schippersvereniging Schuttevaer verkeert financieel in zwaar weer. I)e begroting van het hoofdbestuur voor volgend jaar laat een tekort zien van 80.000 euro. Een contributieverhoging én een ver hoging van de afdracht door de afdelingen moet vijftig mille opleveren. Het Zeeuwse regiobestuur doet een voorstel voor een toeslag naar ton nage. Op de jaarvergadering van de afdeling Noord-Zeeland was een kleine minderheid daar tegen gekant. Het hoofdbestuur wil van de varen de leden tien euro extra contributie vragen, dat wordt 325 euro per jaar. Daarnaast zouden de 21 afdelingen 81 in plaats van 75 procent van de contributieopbrengst moeten afdra gen. Ook gaat de nautisch-techni- sche belangenvereniging kritisch naar de taken kijken. Naar ver wachting levert dat vijftig mille op, maar dan resteert nog altijd een te kort van 30.000 euro. „Wij vinden dat het werk van Schuttevaer niet in gevaar mag komen", zei voorzitter Kees Smits van Noord-Zeeland in restaurant Grevelingen, waar de af deling gisterenmorgen de jaarver gadering hield. Het regiobestuur Zeeland legt het hoofdbestuur een alternatief voor. Daarin wordt de voorgestelde con tributieverhoging overgenomen, maar blijft het afdrachtpercentage 75. In plaats daarvan stelt de regio voor om de varende schippers een toeslag op te leggen van een stuiver per ton. Iemand met een schip van drieduizend ton betaalt in dat geval 150 euro extra. Enkele aanwezigen hadden grote bezwaren en opper den dat de grotere schepen hun lid maatschap zullen opzeggen. Maar het alternatief, een extra contribu tieverhoging voor alle leden, zou eveneens veel leden kunnen kosten, opperden anderen. „Doe je niks. dan bestaat Schuttevaer als vereni ging over vier jaar niet meer", zei een van de aanwezigen. Ook werd opgemerkt dat de contributie van Schuttevaer 'een lachertje' is verge leken met die van andere belangen organisaties in de binnenvaart. Smits had er ook al op gewezen dat de afdeling twee jaar geleden niet blij was met de beslissing van het hoofdbestuur om de contributie te bevriezen gezien de economische situatie. In zijn openingswoord gaf Smits aan dat meer samenwerking tussen de organisaties een positieve bij drage kan leveren aan de situatie in de binnenvaart. Na een beperkte groei in 2010 en 2011 zijn de voor uitzichten voor 2012 economisch gezien minder rooskleurig. „De tijd is rijp voor verandering. Als eersten worden de sociaaleconomi- sche organisaties bij elkaar ge bracht. Schuttevaer kan daarbij een brugfunctie vervullen, maar de zelfstandigheid staat nog niet ter discussie", aldus de voorzitter. Een werkgroep Varende ondernemers werkt aan voorstellen, onder voor zitterschap van Rinus de Korte uit Tholen. Deze lichtte een en ander toe, daarbij benadrukkend dat het De nieuwe abonnementsprijzen voor 2012 zijn als volgt samengesteld: bezorgabonnement automatische incasso 17,75 euro per halfjaar, 32,00 euro per jaar; een jaarabonnement is dus 3,50 euro goedko per! Eigen overschrijving of acceptgirokaart 2,50 euro meer. bezorging buiten de bebouwde kommen op Tholen en Sint Phi lipsland automatische incasso 41,50 euro; eigen overschrij ving of per acceptgirokaart 2,50 euro meer. Postabonnementen automatische incasso 59,75 euro per jaar; eigen overschrijving of acceptgirokaart 2,50 euro meer. Wij nemen aan, dat abonnees die een machtiging tot automati sche overschrijving hebben verstrekt, ermee akkoord gaan dat bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs wordt aangehouden. Opzeggingen dienen een maand voor het einde van de lopen de abonnementsperiode, dus voor 1 december, schriftelijk bij de Eendrachtbode gemeld te worden. De uitgever. Het gouden Schuttevaer-lid Leen Pape wordt geflankeerd door Rien (links) en Jaap Hout die veertig jaar lid zijn van de schippersvereniging een 'must' is om tot elkaar te ko men, wil de branche in Den Haag en Brussel gehoord worden. Op dit moment is maar dertig procent van de schippers georganiseerd. Kan toor Binnenvaart (waarbij tien or ganisaties zijn aangesloten) en Centraal bureau voor de Rijn- en binnenvaart (CBRB) hebben sa men zo'n duizend leden, Schutte vaer ongeveer 2200. Laatstge noemde doet bewust nog niet mee, gezien de eerdere tevergeefse po gingen om tot samenwerking te ko men. „Ik kan begrijpen dat Schut tevaer de kat uit de boom kijkt." Hij verzekerde enkele sceptische leden dat ze niet bang moeten zijn om de identiteit te verliezen. „Maar ik denk dat Schuttevaer een heel positieve rol kan vervullen. Met name de afdelingen van de vereniging zijn van onschatbare waarde." Stemmen over de samen werking met anderen is op dit mo ment nog helemaal niet aan de or de, zeiden zowel Smits als Lenie van Toorenburg van het landelijke secretariaat. Schuttevaer Noord Zeeland heeft er twee ereleden bij: Rien Hout uit Stavenisse die na ongeveer zestien jaar stopte als bestuurslid, en Wim de Voogd uit Scharendijke die on der meer 27 jaar secretaris was van de voormalige afdeling Schouwen- Duiveland. De twee werden door de voorzitter bedankt voor hun ja renlange inzet. Vijf mensen werden onderscheiden voor een langdurig lidmaatschap van Schuttevaar. Leen Pape uit Sint-Annaland is en halve eeuw lid; Rien en Jaap Hout. Arie Drink- waard en Jan Bal veertig jaar. Zij kregen een speld en bloemen. Ook Gerrit Faasse is vijftig jaar lid, maar hij ontbrak op de vergadering. Naast Rien Hout stopte ook Peter Kosten als bestuurslid. De overige negen leden van het waarnemende Stappen om te komen tot een afde ling Stavenisse van Schuttevaer zijn in 1911 gezet, maar de definitieve oprichting gebeurde in januari 1912, met 46 leden. Zowel de lerseksche en Thoolsche Courant als de Zierik- zeesche Nieuwsbode maken mel ding van de ledenvergadering op 12 januari, waarin het voorlopige be stuur definitief werd en een regle ment werd vastgesteld. Voorzitter was A.J. Verstraate. Bij de viering van het 75-jarig bestaan in 1986 is 30 oktober 1911 genoemd als datum van de voorlopige oprichting. In maart 1911 was in Sint-Annaland de aanzet voor een afdeling gege ven. met de benoeming van een be stuur met onderwijzer C. Kabbedijk als voorzitter. In dit dorp was eerder een afdeling van Schuttevaer actief geweest. Van 1878 tot 1899. In Sint Philipsland kwam Schuttevaer daags voor oudjaar 1912 tot stand, met H. v.d. Zee als voorzitter. Ze begon met dertig leden. En op 14 maart 1913 volgde de totstandkoming van een afdeling Tholen met 24 leden. H. Russcher werd als voorzitter geko zen. In de loop van de tijd zijn de af delingen Tholen en Sint-Annaland weer verdwenen. En in 1999 vorm den Stavenisse en Sint Philipsland samen Noord-Zeeland. Over de juiste oprichtingsdatum van Schuttevaer op Schouwen-Duive- land zou onduidelijkheid bestaan. Mede om die reden is voor de fusie afdeling Noord-Zeeland 1911 als stichtingsjaar aangehouden. Maar in de Zierikzeesche Nieuwsbode is het ontstaan vastgelegd, zo blijkt. De krant van 5 januari 1898 meldt dat er diezelfde middag in Brouwershaven een afdeling onder de naam Schou wen en Duiveland is opgericht, met al meteen meer dan veertig leden en met H. de Rijke uit Zonnemaire als voorzitter. De eind december vorig jaar ge vormde nieuwe afdeling Noord-Zee land telde op 1 oktober 86 leden en 17 donateurs. Van de leden zijn er 46 varend. De afdeling had op 1 ok tober 10.338 euro in kas, waarvan bijna 1676 euro het eindsaldo is van de oude afdeling Schouwen-Duive- land. Gedeputeerde staten: Vaak verouderde uitgangspunten Er wordt te weinig rekening gehou den met veranderingen als afgeno men grondwaarden door dalende prijzen van nieuwbouwwoningen en demografische ontwikkelingen, aldus gedeputeerde staten. Geconstateerd is dat steeds meer gemeenten de bouwgrond die ze in eigendom hebben, moeten afwaar deren. Bouwplannen komen tot stil stand of worden ernstig vertraagd. Maar er zijn ook gemeenten die nog steeds winst maken, of deze ramen. Gedeputeerde staten noemen het een noodzakelijke en positieve ont wikkeling dat er gemeenten zijn die hun verantwoordelijkheid oppak ken door bijvoorbeeld verliezen te nemen. De indruk bestaat dat dit in de toekomst nog méér zal moeten gebeuren. Ten opzichte van de reële behoefte aan woningen en bedrijfsterreinen is er. zelfs voor de lange termijn, te veel bouwgrond in voorraad, stel len g.s. vast. 'Financiële belangen zijn daarmee ook een argument voor regionale regie en bovenge- meentelijke samenwerking en af stemming geworden'. Daardoor wordt duidelijk dat de grondexploi tatie grote consequenties heeft voor de financiële positie van de ge meenten. Omdat in de ogen van g.s. de problemen nu pas zichtbaar be ginnen te worden, zullen ook de jaarrekeningen van 2011 onder zocht worden om de cijfers van 2010 daarmee te kunnen vergelij ken. Samenwerking Zeeuwse inwoners, gemeente en politie Het meldkamerpersoneel van de politie verspreidt via Burgernet de berichten. Zij kunnen dit systeem gebruiken bij een drietal onderwer pen. namelijk 1) incidenten zoals inbraak of overval, waarbij een sig nalement van de dader(s) of voer- tuig(en) bekend is; 2) dringende of levensbedreigende vermissingen en 3) vermissingen van gevaarlijke voorwerpen zoals medicijnen. Het systeem is technisch ook geschikt om door andere hulpverlenings diensten gebruikt te worden, al wordt het tot nu toe vooral voor op sporingszaken ingezet. De brand weer of GGD/GHOR kan bijvoor beeld meldingen van gevaarlijke stoffen of vervuild zwemwater doorgeven. Deelnemers krijgen na de melding een ingesproken bericht via de (mobiele) telefoon of een tekstbe richt per sms met het verzoek uit te kijken en eventueel de politie te bellen. Iedereen kan zich aanmel den voor Burgernet via de website burgernet.nl. De verdeling over de Zeeuwse gemeenten is, naast Tho len, verder: Borsele (171); Goes (419); Hulst (182); Kapelle (151); Middelburg (354); Noord-Beveland (53); Reimerswaal (132); Schou- wen-Duiveland (155); Sluis (78); Terneuzen (289); Veere (158) en Vlissingen (294). bestuur werden bij acclamatie be noemd. Kees Smits uit Sint-Anna land kreeg opnieuw het vertrouwen als voorzitter. De vergadering was al 's morgens, omdat er na de lunch een speciaal programma was in verband met het honderdjarig bestaan van de afde ling. Met twee bussen bracht het gezelschap een bezoek aan wijn- hoeve De Kleine Schorre in Drei- schor en aan het Topshuis op Neel tje Jans. Bij terugkomst in het restaurant was er een buffet en een feestavond. Bovendien gingen tij dens de vergadering de schippers vrouwen aan de slag met het maken van babbelaars. De gemeenteraad heeft unaniem in gestemd met het instellen van de verordening vertrouwenscommissie voor de herbenoeming van burge meester Nuis. Op 1 juli volgend jaar loopt zijn ambtstermijn af. Nuis heeft aangegeven door te wil len gaan. Om de aanbeveling voor te berei den is er een commissie nodig die bestaat uit de fractievoorzitters. Ge bruikelijk is om dit via een schrifte lijke stemming te doen, maar frac tievoorzitter Henk Geluk (SGP) stelde voor het bij acclamatie te doen. Daar was iedereen het mee eens waarna de verordening una niem kon worden vastgesteld. ara Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33 www.vanhouteinterieur.nl Advertentie I.M.

Krantenbank Zeeland

Eendrachtbode /Mededeelingenblad voor het eiland Tholen | 2011 | | pagina 5