'Jammer dat veel schippers geen
lid zijn, want ze profiteren wél'
Schuttevaer huldigt trouwe leden
en benoemt ook twee ereleden
Houte
ABONNEMENTEN
Fusieafdeling Schuttevaer
viert eeuwfeest na één jaar
Binnenvaart viert eeuwfeest schippersvereniging Schuttevaer
Schippersvereniging gedwongen contributie aan te passen
Grondexploitatie gevolgen voor
financiële positie gemeenten
Meldsysteem Burgernet van start
met 126 deelnemers in Tholen
Gemeenteraad beveelt Nuis aan
Donderdag 29 december 2011
EENDRACHTBODE, DE THOOLSE COURANT
5
Een soort ANWB op het water. Zo omschrijft Giel Ver
kamman uit Tholen de schippersvereniging Schuttevaer.
Zaken die met bijvoorbeeld vaarwegen en met accom
modaties voor de binnenvaart te maken hebben. Nau-
tisch-technische zaken, daar zet de vereniging zich voor
in" aldus de 73-jarige oud-schipper. Verkamman is se
cretaris van de afdeling Noord-Zeeland, die gisteren het
honderdjarig bestaan vierde.
Rare vragen
Compensatie
Penningmeester
Cockpit
Brugfunctie
Ereleden
Sint-Annaland in negentiende eeuw al afdeling
Het lijkt vreemd: een afdeling van schippersvereniging
Schuttevaer die een jaar geleden door fusie ontstond en
nu al het eeuwfeest viert. Maar bij het samengaan van
Noord-Zeeland en Schouvven-Duiveland is het statutaire
oprichtingsjaar van eerstgenoemde afdeling, afgeleid van
dat van de voormalige afdeling Stavenisse, gehandhaafd.
Er zijn in Zeeland nog steeds gemeenten met een te op
timistische kijk op de toekomstige ontwikkelingen in de
bouwgrondexploitatie. Dat vinden gedeputeerde staten,
die aan de hand van de jaarrekeningen 2009 en 2010 het
grondbeleid van alle dertien Zeeuwse gemeenten heb
ben onderzocht. De optimistische kijk wordt vaak inge
geven door verouderde uitgangspunten over behoefte en
financiering.
In Tholen doen 126 mensen mee met Burgernet. Dat is
een samenwerkingsverband tussen burgers, gemeente en
de politie om de veiligheid te bevorderen. Deelnemers
krijgen via de telefoon een bericht om bijvoorbeeld uit te
kijken naar een vermist kind of een verdachte van een
misdrijf. Er zijn in Zeeland in totaal 2562 deelnemers
aan Burgernet en die kregen donderdagmiddag allemaal
een weikomstbericht voor de officiële start van het sys
teem. Zeeland is de eerste provincie waar Burgernet in
één keer is ingevoerd.
interieur
Dertig jaar inmiddels is Giel Ver
kamman bestuurlijk actief voor
Schuttevaer. Lange tijd was hij
penningmeester van de afdeling
Sint-Philipsland. Toen die in 1999
fuseerde met Stavenisse werd Ver
kamman bestuurslid van de nieuwe
afdeling Noord-Zeeland, om twee
jaar later het secretariaat op zich te
nemen. Inmiddels is A. Wingelaar
in beeld om die functie op termijn
van hem over te nemen. Daarnaast
is Verkamman, vanaf de oprichting
in 1997, penningmeester van het
Zeeuwse regiobestuur van Schutte
vaer. Vanuit zijn functies is hij jaar
lijks heel wat uren kwijt aan verga
deringen en overleggen met onder
meer Rijkswaterstaat en de gemeen
te. Maar ondanks zijn leeftijd houdt
hij voeling met de binnenvaart. „Ik
vaar nog geregeld mee met mijn
zoon Marco op de Hollare. Dan zie
jë met eigen ogen waar de schippers
het over hebben."
Als de Tholenaar de revue laat pas
seren wat er het afgelopen jaar aan
zaken voorbij kwam, illustreert dat
precies voor welke belangen Schut
tevaer in het geweer komt. Recent
nog moesten de schippers uit de
krant lezen dat er plannen zijn voor
het plaatsen van grote windturbines
bij de Krammersluizen. „We heb
ben de initiatiefnemers erop geat
tendeerd dat daar een overnach
tingsplaats is voor de binnenvaart.
Een schipper mag er drie keer 24
uren blijven liggen. Dan speelt het
aspect van geluidsoverlast. En niet
te vergeten de veiligheid: stel je
voor dat er een wiek afbreekt en op
een schip valt.".Verkamman legt uit
dat in de binnenvaart, net als bij het
wegvervoer, rusttijden wettelijk zijn
voorgeschreven. In het kader van dit
beleid heeft de overheid op vaarwe
gen om de dertig kilometer over
nachtingsplaatsen ingericht.
Ook de vluchthaven bij Tholen is
zo'n overnachtingsplek voor de
scheepvaart. Maar afsluiting dreigt
in het kader van maatregelen om het
Volkerak-Zoommeer bij extreem
hoogwater als waterbuffer te ge
bruiken. Dit ter bescherming van de
woningen aan het Waterfront. Zo
wel bij gemeente als Rijkswater
staat heeft Schuttevaer bezwaar ge
maakt tegen het afsluiten met een
kleine sluis. „De minister zou in
september een beslissing nemen
over de maatregelen, maal- dat is
doorgeschoven naar januari", zegt
Verkamman. Er is twee keer inge
sproken in een raadscommissie,
maar daar kregen de schippers 'rare
vragen'. De containerterminai bij
Bergen op Zoom werd er als alter
natief genoemd. „Dat is echter geen
aangewezen overnachtingsplaats."
Met de gemeente Schouwen-Duive-
land is overleg gevoerd over de
vluchthaven bij Bruinisse. De los-
kade daar is de enige haven in die
gemeente waar lossen en laden van
vracht mogelijk is, en dat willen de
schippers' zo houden. Omwonenden
zijn in actie gekomen nu daar stenen
gelost gaan worden voor de dijkver
zwaring. Zij hebben er het liefst
geen enkele activiteit.
Een ander punt waar Schuttevaer
bemoeienis mee heeft gehad, is het
op afstand bedienen van de sluizen
in Zeeland. De Bergsediepsluis,
Grevelingensluis en de sluizen bij
Kats en Neeltje Jans zijn inmiddels
geautomatiseerd. „Dat loopt goed",
zegt Verkamman. Rijkswaterstaat
gaat nu de grotere sluizen aanpak
ken: Kreekraksluis, Krammersluis
en de sluis bij Hansweert. „Vroeger
zag je bij elke sluis -iemand in het
'sluishok' zitten, maar dat was al
lang niet meer het geval. In feite
verandert er nu dan ook weinig. Ons
enige punt is dat alle voorzieningen
behouden moeten blijven zolang het
project loopt."
Kregen de schippers in het verleden
pas achteraf inspraak bij plannen en
maatregelen, tegenwoordig is dat
anders. „Nu wordt Schuttevaer uit
genodigd om voorgenomen plannen
te bekijken. Dat moeten we probe
ren vast te houden. Maar op dit mo
ment gaat door de bezuinigingen bij
de overheid alles moeizamer." Wat
momenteel speelt, is een compensa
tieregeling van de overheid voor ca
lamiteiten. Wekenlang was begin dit
jaar de Rijn bij Mainz geblokkeerd
door een gezonken vrachtschip,
waardoor zo'n tweehonderd sche
pen niet verder konden. De kosten
waren voor de vervoerders en de ei
genaren van de ladingen. „Terwijl
na de brand bij Chemie-Pack in
Moerdijk er wél compensatie kwam
voor tuinders. Dat willen de schip
pers ook wel. Er is nu een werkad-
viesgroep opgezet waarin Rinus de
Korte uit Tholen deelneemt."
Met Schuttevaer is, zegt Giel Ver
kamman. gebleken dat je als be
roepsgroep sterker staat door de
krachten te bundelen. „Daarom is
het jammer dat ontzaglijk veel
schippers geen lid zijn van Schutte
vaer, want ze profiteren wél van wat
de vereniging bereikt." Een bredere
samenwerking, tussen diverse - ook
economische - organisaties, is vol
gens de overheid nodig om als bran
che sterker te worden en minder
conjunctuurgevoelig. Een Transitie
comité Binnenvaart is in opdracht
Achter de bestuurstafel ziet Schuttevaer-secretaris Giel Verkamman hoe scheidend regiocoördinator Jan de Vries (links) zijn beoogd
opvolger Lisette Booij introduceert op de jaarvergadering in het Grevelingenrestaurant
van de minister aan de gang gegaan
met een plan van aanpak. Volgens
Verkamman is het belangrijk dat de
belangenorganisaties nauwer sa
menwerken. „Over het algemeen
bepaalt de wereldconjunctuur het
ritme en het volume in de scheep
vaart. In feite is er een overcapaci
teit, dus worden ondernemers tegen
elkaar uitgespeeld." In het tweede
en derde kwartaal van dit jaar be
leefde de binnenvaart een dip. Maar
de enorm lage waterstanden op de
grote rivieren, in november, lever
den de schepen van 600, 700 ton
werk op omdat de grotere schepen
te diep lagen, vertelt de oud-schip
per.
Hij geeft aan dat het oudere schip
pers, die tegen hun pensioen aan zit
ten, in de huidige omstandigheden
veelal niet lukt om hun schip te ver
kopen. „Een enkel schip gaat naar
Roemenië of Tsjechië, maar meestal
is slopen de enige uitkomst. Pro
bleem is, datje schip tevens je pen
sioenvoorziening is." Ook collega's
die net te laat - de crisis - een
nieuw schip hebben gekocht, zitten
financieel in zwaar weer. Ons land
heeft de grootste én modernste bin-
nenvaartvloot van Europa: ruim
6500 schepen met een gezamenlijk
laadvermogen van 7,4 miljoen ton.
Het werk voor Schuttevaer doet
Giel Verkamman nog steeds met
veel plezier. „Mijn functie als pen
ningmeester was. toen ik nog voer,
goed te doen. Door alle moderne
communicatiemiddelen is het tegen
woordig een stuk eenvoudiger om
als bestuursleden contact te heb
ben." Verkammans opa is ook pen
ningmeester geweest, van de al ja
ren geleden opgeheven afdeling
Tholen van Schuttevaer. Vergaderen
doet het bestuur van Noord-Zeeland
een keer of zes per jaar, op zaterdag.
„Dan kunnen de meesten er bij zijn.
Het is fijn om bij elkaar te zijn. En
we hebben een fantastisch bestuur.
Eén lid vaart constant in Zeeland en
is op de hoogte van wat daar speelt,
een ander gaat altijd over de Rijn
richting Bazel en weet alles van wat
daar aan de hand mocht zijn."
Samen met Johan Faasse van de Phi-
lipskercke maakt Giel Verkamman
deel uit van het regiobestuur. Daarin
doen de drie Zeeuwse afdelingen en
Goeree-Overflakkee mee. Als regio
coördinator fungeert Jan de Vries.
„Die gaat er mee stoppen." Beoogd
opvolger is de uit een schippersfa-
milie afkomstige Lisette Booij.
Op zijn vijftiende werkte Giel Ver
kamman al aan boord bij zijn vader,
die eveneens schipper was. „Hij had
een beurtdienst tussen Amsterdam.
Rotterdam. Antwerpen en Brussel."
Na zijn trouwen in 1963 ging de
Tholenaar zelfstandig aan de slag.
„Toen ik op mijn 57ste aan de wal
kwam, had ik vijf schepen gehad.
Op twee voer ik als zetschipper, op
drie als zelfstandig schipper." Zijn
vrouw, afkomstig uit Sint Philips-
land, voer veertien jaar mee aan
boord. „We zaten heel veel in Ne
derland en België, en af en toe in
Noord-Frankrijk." Toen de kinderen
naar school moesten, zocht Verkam
man werk dichter bij huis. Een klei
ne dertig jaar lang vervoerde hij
zand en grind voor de betoncentrale
De Schelde. Eenmaal aan de wal
werkte hij nog een aantal jaren bij
Rijkswaterstaat.
Veel zag Giel Verkamman in de loop
van de tijd in de binnenvaart veran
deren. „Ik heb de tijd nog gekend
dat er op een motorschip geen elek
trisch licht was. En dat het laden met
de hand gebeurde; suikerbieten wer
den met kruiwagens in het ruim ge
stort Als je het de matrozen van te
genwoordig vertelt, kunnen ze zich
dat niet voorstellen." En met alle ap
paratuur die er tegenwoordig aan
boord is, lijkt een stuurhut wel de
cockpit van een DC 9, zegt hij. De
dagen dat er wel 29 schepen in de
havens van Sint-Annaland of Sint
Philipsland lagen, zijn voorgoed
voorbij. „Straks zijn er dat niet meer
dan vijf, en die hebben dan samen
méér tonnage dan de 29 van toen",
aldus Schuttevaer-bestuurder Giel
Verkamman uit Tholen.
De Koninklijke schippersvereniging Schuttevaer verkeert financieel in
zwaar weer. I)e begroting van het hoofdbestuur voor volgend jaar laat
een tekort zien van 80.000 euro. Een contributieverhoging én een ver
hoging van de afdracht door de afdelingen moet vijftig mille opleveren.
Het Zeeuwse regiobestuur doet een voorstel voor een toeslag naar ton
nage. Op de jaarvergadering van de afdeling Noord-Zeeland was een
kleine minderheid daar tegen gekant.
Het hoofdbestuur wil van de varen
de leden tien euro extra contributie
vragen, dat wordt 325 euro per jaar.
Daarnaast zouden de 21 afdelingen
81 in plaats van 75 procent van de
contributieopbrengst moeten afdra
gen. Ook gaat de nautisch-techni-
sche belangenvereniging kritisch
naar de taken kijken. Naar ver
wachting levert dat vijftig mille op,
maar dan resteert nog altijd een te
kort van 30.000 euro. „Wij vinden
dat het werk van Schuttevaer niet in
gevaar mag komen", zei voorzitter
Kees Smits van Noord-Zeeland in
restaurant Grevelingen, waar de af
deling gisterenmorgen de jaarver
gadering hield.
Het regiobestuur Zeeland legt het
hoofdbestuur een alternatief voor.
Daarin wordt de voorgestelde con
tributieverhoging overgenomen,
maar blijft het afdrachtpercentage
75. In plaats daarvan stelt de regio
voor om de varende schippers een
toeslag op te leggen van een stuiver
per ton. Iemand met een schip van
drieduizend ton betaalt in dat geval
150 euro extra. Enkele aanwezigen
hadden grote bezwaren en opper
den dat de grotere schepen hun lid
maatschap zullen opzeggen. Maar
het alternatief, een extra contribu
tieverhoging voor alle leden, zou
eveneens veel leden kunnen kosten,
opperden anderen. „Doe je niks.
dan bestaat Schuttevaer als vereni
ging over vier jaar niet meer", zei
een van de aanwezigen. Ook werd
opgemerkt dat de contributie van
Schuttevaer 'een lachertje' is verge
leken met die van andere belangen
organisaties in de binnenvaart.
Smits had er ook al op gewezen dat
de afdeling twee jaar geleden niet
blij was met de beslissing van het
hoofdbestuur om de contributie te
bevriezen gezien de economische
situatie.
In zijn openingswoord gaf Smits
aan dat meer samenwerking tussen
de organisaties een positieve bij
drage kan leveren aan de situatie in
de binnenvaart. Na een beperkte
groei in 2010 en 2011 zijn de voor
uitzichten voor 2012 economisch
gezien minder rooskleurig. „De
tijd is rijp voor verandering. Als
eersten worden de sociaaleconomi-
sche organisaties bij elkaar ge
bracht. Schuttevaer kan daarbij een
brugfunctie vervullen, maar de
zelfstandigheid staat nog niet ter
discussie", aldus de voorzitter. Een
werkgroep Varende ondernemers
werkt aan voorstellen, onder voor
zitterschap van Rinus de Korte uit
Tholen. Deze lichtte een en ander
toe, daarbij benadrukkend dat het
De nieuwe abonnementsprijzen voor 2012 zijn als volgt
samengesteld:
bezorgabonnement automatische incasso 17,75 euro per halfjaar,
32,00 euro per jaar; een jaarabonnement is dus 3,50 euro goedko
per! Eigen overschrijving of acceptgirokaart 2,50 euro meer.
bezorging buiten de bebouwde kommen op Tholen en Sint Phi
lipsland automatische incasso 41,50 euro; eigen overschrij
ving of per acceptgirokaart 2,50 euro meer.
Postabonnementen automatische incasso 59,75 euro per jaar;
eigen overschrijving of acceptgirokaart 2,50 euro meer.
Wij nemen aan, dat abonnees die een machtiging tot automati
sche overschrijving hebben verstrekt, ermee akkoord gaan dat
bij de eerstvolgende afschrijving de nieuwe abonnementsprijs
wordt aangehouden.
Opzeggingen dienen een maand voor het einde van de lopen
de abonnementsperiode, dus voor 1 december, schriftelijk bij
de Eendrachtbode gemeld te worden.
De uitgever.
Het gouden Schuttevaer-lid Leen Pape wordt geflankeerd door Rien (links) en Jaap Hout die veertig jaar lid zijn van de
schippersvereniging
een 'must' is om tot elkaar te ko
men, wil de branche in Den Haag
en Brussel gehoord worden. Op dit
moment is maar dertig procent van
de schippers georganiseerd. Kan
toor Binnenvaart (waarbij tien or
ganisaties zijn aangesloten) en
Centraal bureau voor de Rijn- en
binnenvaart (CBRB) hebben sa
men zo'n duizend leden, Schutte
vaer ongeveer 2200. Laatstge
noemde doet bewust nog niet mee,
gezien de eerdere tevergeefse po
gingen om tot samenwerking te ko
men. „Ik kan begrijpen dat Schut
tevaer de kat uit de boom kijkt."
Hij verzekerde enkele sceptische
leden dat ze niet bang moeten zijn
om de identiteit te verliezen.
„Maar ik denk dat Schuttevaer een
heel positieve rol kan vervullen.
Met name de afdelingen van de
vereniging zijn van onschatbare
waarde." Stemmen over de samen
werking met anderen is op dit mo
ment nog helemaal niet aan de or
de, zeiden zowel Smits als Lenie
van Toorenburg van het landelijke
secretariaat.
Schuttevaer Noord Zeeland heeft er
twee ereleden bij: Rien Hout uit
Stavenisse die na ongeveer zestien
jaar stopte als bestuurslid, en Wim
de Voogd uit Scharendijke die on
der meer 27 jaar secretaris was van
de voormalige afdeling Schouwen-
Duiveland. De twee werden door
de voorzitter bedankt voor hun ja
renlange inzet.
Vijf mensen werden onderscheiden
voor een langdurig lidmaatschap
van Schuttevaar. Leen Pape uit
Sint-Annaland is en halve eeuw lid;
Rien en Jaap Hout. Arie Drink-
waard en Jan Bal veertig jaar. Zij
kregen een speld en bloemen. Ook
Gerrit Faasse is vijftig jaar lid,
maar hij ontbrak op de vergadering.
Naast Rien Hout stopte ook Peter
Kosten als bestuurslid. De overige
negen leden van het waarnemende
Stappen om te komen tot een afde
ling Stavenisse van Schuttevaer zijn
in 1911 gezet, maar de definitieve
oprichting gebeurde in januari 1912,
met 46 leden. Zowel de lerseksche
en Thoolsche Courant als de Zierik-
zeesche Nieuwsbode maken mel
ding van de ledenvergadering op 12
januari, waarin het voorlopige be
stuur definitief werd en een regle
ment werd vastgesteld. Voorzitter
was A.J. Verstraate. Bij de viering
van het 75-jarig bestaan in 1986 is
30 oktober 1911 genoemd als datum
van de voorlopige oprichting.
In maart 1911 was in Sint-Annaland
de aanzet voor een afdeling gege
ven. met de benoeming van een be
stuur met onderwijzer C. Kabbedijk
als voorzitter. In dit dorp was eerder
een afdeling van Schuttevaer actief
geweest. Van 1878 tot 1899. In Sint
Philipsland kwam Schuttevaer daags
voor oudjaar 1912 tot stand, met H.
v.d. Zee als voorzitter. Ze begon met
dertig leden. En op 14 maart 1913
volgde de totstandkoming van een
afdeling Tholen met 24 leden. H.
Russcher werd als voorzitter geko
zen. In de loop van de tijd zijn de af
delingen Tholen en Sint-Annaland
weer verdwenen. En in 1999 vorm
den Stavenisse en Sint Philipsland
samen Noord-Zeeland.
Over de juiste oprichtingsdatum van
Schuttevaer op Schouwen-Duive-
land zou onduidelijkheid bestaan.
Mede om die reden is voor de fusie
afdeling Noord-Zeeland 1911 als
stichtingsjaar aangehouden. Maar in
de Zierikzeesche Nieuwsbode is het
ontstaan vastgelegd, zo blijkt. De
krant van 5 januari 1898 meldt dat er
diezelfde middag in Brouwershaven
een afdeling onder de naam Schou
wen en Duiveland is opgericht, met
al meteen meer dan veertig leden en
met H. de Rijke uit Zonnemaire als
voorzitter.
De eind december vorig jaar ge
vormde nieuwe afdeling Noord-Zee
land telde op 1 oktober 86 leden en
17 donateurs. Van de leden zijn er
46 varend. De afdeling had op 1 ok
tober 10.338 euro in kas, waarvan
bijna 1676 euro het eindsaldo is van
de oude afdeling Schouwen-Duive-
land.
Gedeputeerde staten: Vaak verouderde uitgangspunten
Er wordt te weinig rekening gehou
den met veranderingen als afgeno
men grondwaarden door dalende
prijzen van nieuwbouwwoningen
en demografische ontwikkelingen,
aldus gedeputeerde staten.
Geconstateerd is dat steeds meer
gemeenten de bouwgrond die ze in
eigendom hebben, moeten afwaar
deren. Bouwplannen komen tot stil
stand of worden ernstig vertraagd.
Maar er zijn ook gemeenten die nog
steeds winst maken, of deze ramen.
Gedeputeerde staten noemen het
een noodzakelijke en positieve ont
wikkeling dat er gemeenten zijn die
hun verantwoordelijkheid oppak
ken door bijvoorbeeld verliezen te
nemen. De indruk bestaat dat dit in
de toekomst nog méér zal moeten
gebeuren.
Ten opzichte van de reële behoefte
aan woningen en bedrijfsterreinen
is er. zelfs voor de lange termijn, te
veel bouwgrond in voorraad, stel
len g.s. vast. 'Financiële belangen
zijn daarmee ook een argument
voor regionale regie en bovenge-
meentelijke samenwerking en af
stemming geworden'. Daardoor
wordt duidelijk dat de grondexploi
tatie grote consequenties heeft voor
de financiële positie van de ge
meenten. Omdat in de ogen van g.s.
de problemen nu pas zichtbaar be
ginnen te worden, zullen ook de
jaarrekeningen van 2011 onder
zocht worden om de cijfers van
2010 daarmee te kunnen vergelij
ken.
Samenwerking Zeeuwse inwoners, gemeente en politie
Het meldkamerpersoneel van de
politie verspreidt via Burgernet de
berichten. Zij kunnen dit systeem
gebruiken bij een drietal onderwer
pen. namelijk 1) incidenten zoals
inbraak of overval, waarbij een sig
nalement van de dader(s) of voer-
tuig(en) bekend is; 2) dringende of
levensbedreigende vermissingen en
3) vermissingen van gevaarlijke
voorwerpen zoals medicijnen. Het
systeem is technisch ook geschikt
om door andere hulpverlenings
diensten gebruikt te worden, al
wordt het tot nu toe vooral voor op
sporingszaken ingezet. De brand
weer of GGD/GHOR kan bijvoor
beeld meldingen van gevaarlijke
stoffen of vervuild zwemwater
doorgeven.
Deelnemers krijgen na de melding
een ingesproken bericht via de
(mobiele) telefoon of een tekstbe
richt per sms met het verzoek uit te
kijken en eventueel de politie te
bellen. Iedereen kan zich aanmel
den voor Burgernet via de website
burgernet.nl. De verdeling over de
Zeeuwse gemeenten is, naast Tho
len, verder: Borsele (171); Goes
(419); Hulst (182); Kapelle (151);
Middelburg (354); Noord-Beveland
(53); Reimerswaal (132); Schou-
wen-Duiveland (155); Sluis (78);
Terneuzen (289); Veere (158) en
Vlissingen (294).
bestuur werden bij acclamatie be
noemd. Kees Smits uit Sint-Anna
land kreeg opnieuw het vertrouwen
als voorzitter.
De vergadering was al 's morgens,
omdat er na de lunch een speciaal
programma was in verband met het
honderdjarig bestaan van de afde
ling. Met twee bussen bracht het
gezelschap een bezoek aan wijn-
hoeve De Kleine Schorre in Drei-
schor en aan het Topshuis op Neel
tje Jans. Bij terugkomst in het
restaurant was er een buffet en een
feestavond. Bovendien gingen tij
dens de vergadering de schippers
vrouwen aan de slag met het maken
van babbelaars.
De gemeenteraad heeft unaniem in
gestemd met het instellen van de
verordening vertrouwenscommissie
voor de herbenoeming van burge
meester Nuis. Op 1 juli volgend
jaar loopt zijn ambtstermijn af.
Nuis heeft aangegeven door te wil
len gaan.
Om de aanbeveling voor te berei
den is er een commissie nodig die
bestaat uit de fractievoorzitters. Ge
bruikelijk is om dit via een schrifte
lijke stemming te doen, maar frac
tievoorzitter Henk Geluk (SGP)
stelde voor het bij acclamatie te
doen. Daar was iedereen het mee
eens waarna de verordening una
niem kon worden vastgesteld.
ara
Energieweg 11J - 4691 SE Tholen - tel. 0166 60 93 33
www.vanhouteinterieur.nl
Advertentie I.M.